Home » Politica & Doctrine »Reactie rapida » Citesti:

Simboluri și roluri în liturghia politică a PSD-ALDE din 9 iunie 2018

Virgil Iordache iunie 10, 2018 Politica & Doctrine, Reactie rapida
12 comentarii 2,717 Vizualizari

Pentru a controla o societate în perioade de turbulență este nevoia de un cadru organizat pentru exprimarea emoțiilor oamenilor. Mitingul PSD-ALDE este complementar cu protestele #rezist și joacă acest rol pentru un grup social important din România. Evenimentele de acest fel trebuie și să mobilizeze oamenii la vot, pentru a legitima pe cei care dețin puterea, politicieni și oameni din aparatul de stat. Mobilizarea este asigurată în momentul actual prin întreținerea unei imagini a competiției între adepții #rezist și ai PSD-ALDE, a unei lupte care ar urma să fie câștigate de un grup de susținători sau de altul.

În prima parte a acestui text prezint o compilație din literatura științifică de profil, iar în partea a doua fac o interpretarea a actului de comunicare publică din seara zilei de 9 iunie 2018.

Compilație din literatura de comunicare politică

Am folosit două surse bibliografice, ambele disponibile la Biblioteca Centrală Universitară.

  • Hariuc C., E. Banciu, 2006, Comunicarea politică, Ed. Ars Docendi, București
  • Drăgan I. și colab., 1998, Construcția simbolică a câmpului electoral, Institutul European, Iași.

Din prima sursă aflăm următoarele :

  • “superioritatea pe care o manifestă astăzi democrațiile pluraliste asupra regimurilor autoritare și sistemelor totalitare nu ține de triumful principiilor ideologice, ci [se datorează] aptitudinii de a gira, fără a sufoca, dinamismele emoționale care traversează societatea.” (pag. 37)
  • De exemplu “miturile referitoare la un control popular atent asupra instituțiilor politice” explică și temperează nemulțumirile și tensiunea socială. (pag. 39). „Fără ele inegalitățile de avere,de venituri și influență asupra alocării guvernamentale a resurselor pot provoca agitație; în prezența lor, o potențială rebeliune este înlocuită de critica “constituțională” sau de asentiment.”
  • “Comunicarea simbolică se desfășoară pe scena politică prin cinci mari categorii de obiecte”:
    • Mituri (ale originii, ale legitimării, ale identității), „toate își propun să satisfacă golurile neliniștitoare ale cunoașterii sau să interzică chestionările intruzive și destabilizatoare. Așa sunt noțiunile de contract social, guvernarea poporului de către popor.”
    • “Valorile (libertate, dreptate, egalitate, solidaritate etc) […] Atașamentul față de valori îi dă subiectului sentimentul siguranței de sine, dar nu aduce nici un prejudiciu comportamentelor sale.”
    • “Jocurile de imagine și de roluri  […] adică “punere în scenă a prezentării de sine”.
    • “Liturghiile. Ceremonii și ritualuri ce joacă un rol major în procesele politice”
    • “Obiectele materiale […] Monumente, statui, embleme populează și structurează imaginarul popoarelor.” (pag. 38-39).
    • “Mitul este unul din elementele cele mai eficace de reconstitutire a unei țesături sociale fragmentate. […] Făcând violența să se defuleze într-un cadru stabilit dinainte, permițând periodic exprimarea unei revolte contestatare, această subversiune contribuie la menținerea ordinii existente.” (pag. 37)
  • “Ritualul este activitatea motrice care îi implică în mod simbolic pe participanți într-o întreprindere comună […] Prin aceasta promovează conformitate și evocă satisfacția și bucuria de a se conforma. […] Ritualurile politice la care masele participă direct sunt deosebit de semnificative în acest sens. Cele mai reprezentative sunt ceremoniile patriotice.” (pag. 39)

A doua sursă bibliografică punctează importanța legitimării discursului politic prin apel la autoritățile recunoscute ale științei și religiei. Făcând o analiză a unui discurs prezidențial în care se propunea votanților un contract politic autorii se exprimă în felul următor :

  • “Locutorul [care definește contractul politic] este “botezătorul” , cel ce dă nume lucrurilor, în vedere existenței lor viitoare împlinite […] Valoarea imediată a acestui act este de a proba luciditatea, realismul și sinceritatea omului politic și de a conferi cuvântului său transparență. Dincolo de aceasta, se proiectează valoarea simbolică a actului, prezentă în tradiția creștină și mitul modern al științei. “Botezătorul” (preotul, omul de știință) este cel care deține cunoașterea și puterea de a acționa în acord cu legile universului. Autoritatea sa e naturală și ține de ordinea prepolitică și chiar prerațională a ființei.” (pagina 141)

În același volum se mai constată în perioada de tranziție de la comunism la democrație liberală :

  • “Disputa dintre o legitimare de tip sacral a puterii (eroii providențiali ai revoluției [...]) și diabolizarea acesteia sau exorcizarea “Răului” ca „Mântuire” (vindecare) de comunism” (pag. 315)
  • Faptul că „Dificultățile sociale ale tranziției spre economia de piață resuscită, printr-o logică reactivă, miturile colectivismului, iar ambiguitățile și dificultățile de autoidentificare vor genera revenirea puternică a mitologiilor naționalismului și etnicismului (mitul “unității”, mitul „complotului”, sau, dimpotrivă, mitologia, complexele și sindromul salvării prin ajutor străin).” și o scădere a eficienței “miturilor Occidentului ca pământ al făgăduinței” (pag. 317)

Interpretarea discursurilor de la mitingul PSD-ALDE

Discursurile vorbitorilor la mitingul PSD-ALDE, așa cum sunt prezentate pe pagina televiziunii Antena 3 (link) confirmă caracterul ritualic al evenimentului. Sursa de autoritate la care proiectanții evenimentului fac apel este în acest caz numai cea religioasă. Spre deosebire de protestele #rezist unde vorbitorii nu luau cuvântul în piață, ci în ziare și pe platforme civice, în mod descentralizat, fără a asuma nimeni rolul de lider formal,  corespunzător mentalității preponderent individualiste a participanților, liturghia politică a PSD-ALDE are o structură tradițională, corespunzător mentalității colectiviste a susținătorilor.

Putem identifica roluri de Mare Ierarh, Preot, Cântăreț la strană, Mucenic / Mărturisitor și Bun credincios. Toți acești termeni nu au nici o conotație religioasă, sunt o formă de mimetism față de ritualurile relgiioase. Rolurile sunt exercitate pe durata evenimentului de la cei din urmă la primul din listă, într-un crescendo către spectacolul purității prin aprinderea luminii albe după cuvântul persoanei cu rol de Mare Ierarh politic. Simbolistica unui element din slujba învierii Domnului este elementul cheie al acestei liturghii politice, în timp ce în protestele #rezist elementul luminii era subsumat explicit simbolisticii steagurilor României și UE, punctând caracterul predominant secular al publicului participant.

În continuare ilustrez prin citate din discursuri rolurile asumate în ritualul politic și miturile la care s-a făcut apel:

Marele Ierarh

  • Mitul statului paralel : “Îi salut de asemenea cu milă pe toți trimișii în piață ai statului paralel.” (L. Dragnea)
  • Valoarea simbolică a Securității, ca putere a răului: “Este un sistem care folosește instituțiile statului într-un mod nelegitim, afară și paralel cu libertățile și cu voința exprimată la vot. În paralel cu libertățile noastre cu Constituția, adică Securitatea.”, “E o frăție josnică, un contract care vrea să scoată democrația din joc. aceasta este portretul statului paralel, putem să-i spunem simplu Securitatea.” (L. Dragnea)

Preoții

  • Mitul unității oamenilor, mădulare ale trupului României: “Guvernul va lupta în continuare pentru prosperitatea românilor, nu vom ceda în fața presiunii și a abuzurilor. Al doilea mesaj: Noi trebuie să-i iubim și să-i aducem împreună, România are nevoie de unitate, nu de ură și dezbinare.” (V. Dăncilă)
  • Mitul suveranității popoporului, al libertății României: “Facem acest miting pentru libertate. Am venit să mă întâlnesc cu cei care cred că România trebuie să rămână liberă, România este o țară suverană, România trebuie să trăiască liberă.” (C. P. Tăriceanu) Dezvoltă ideea Marelui Ierarh: “Se spune că democrația este orfană, noua securitate are doi părinți: Traian Băsescu și Klaus Iohannis.” (C. P. Tăriceanu)

Cântăreții la strană

  • Unul pregătește cuvântul Marelui Ierarh și cuvântului Preotului prin trezirea unor emoții pozitive. Folosește mitul poetului național: “Bine ați venit în anul centenar, în anul Marii Unirii, la 100 de ani, ne întîlnim să ne apărăm demnitatea, libertatea și dreptul de a fi liberi în această țară. Am ajuns să luptăm pentru libertate. Trebuie să le dăm o lecție. [...]Vreau să rostim câteva versuri ale poetului, Mihai Eminescu: Ce-ți doresc eu ție, dulce Românie… Trăiască, România liberă”. (V. Firea)
  • Altul Pregătește cuvântul Marelui Ierarh și cuvântului Preotului prin trezirea unor emoții negative. Folosește mitul piezei rele, al cucuvelei: “Aș începe să spun că sunteți extraordinar de mulți și nu o văd pe Kovesi, vă propun așa să strigăm împreună: Doamna Cucuvea, unde v-ați ascunselea? Mai avem: E sufrageristă și nu mai rezistă. Ieși afară, cucucea torționară, Noi majoritatea, voi securitatea.” (autor nenumit)

Bunul Credincios

  • Un bun credincios aduce cuvânt de slavă luminii și laudă poporul care o poartă. Folosește mitul luminii spirituale, al purității și face referire la poporul purtător de lumină ca simbol al democrației. Poporul va duce lumina pe care o va primi de la persoana cu rol de Marele Ierarh. Simona Halep are dezlegare să nu participe la liturghia politică, deoarece și-a îndeplinit cu bine ascultarea rânduită: “„Sunteți atât de mulți și atât de albi. Sunteți simbolul democrației pe care a oferit-o această piață. mulțumesc organizatorilor, mă uit la dumneavoastră și nu îmi vine să cred. Teleorman, Dmbovița, Cluj, Constanța, ce cadou minunat ne-a făcut Simona. Bravo Constanța. În această seară, în această piață, se va vorbi și se va stiga pentru democrație și libertatea. Se va lupta împotriva abuzurilor și nedreptății. Se va lupta prin această uriașă prezență împotriva statului paralel.”

Mucenicul, mărturisitorul:

  • Mitul luptei cu răul: “Am venit să vă spun cum arată statul paralel pentru că l-am cunoscut, m-a vizitat acasă, mi-a venit ca musafir la primărie, am ieșit cu cătușe, al fost acuzată de luare în mită. Am fost umilită, acuzată pe nedrept, cu acuzații aiuritoare și nu sunt singurul om politic în această situație.” (O. Vasilescu)

Încheiere

Știința comunicării politice oferă instrumente politicienilor pentru controlul maselor sistematizând și rafinând practici îndeobște percepute ca fiind machiavelice. Trebuie precizat că nu există alte metode de asigurare a stabilității statelor și competitivității lor în context geopolitic atâta vreme cât cunoașterea deținută de cetățeni este limitată și nu pot avea scheme raționale de gândire pentru a interpreta în mod satisfăcător realitatea. “Indivizii dezvoltă scheme (cadre, “rame”) interpretative care îi ajută să delimiteze evenimentele și să le integreze în structura experiențelor anterioare.” Pot fi “de tip referențial, care fac apel la sentimente, emoții, afecte, și de tip critic, rațional” (Haricu și Banciu, 2006, pag. 160). Mitul politic însuși are două ipostaze, una “cu accent pe funcția sa de coeziune socială”, iar a doua cu accent pe funcția de “ ”idee-forță” și calitatea sa de factor de mobilizare în proiecte de schimbare socială.” Elitele nu “modelează în mod conștient miturile și ritualurile politice pentru a le servi interesele”, ci își asumă niște roluri sociale într-un cadru simbolic dat. (Haricu și Banciu, 2006, pag. 40); “nici un om politic nu ar avea șanse în competiția electorală dacă nu ar apela la asemenea procedee menite să inflameze periodic imaginarul politic al oamenilor.” (pag. 37).

Soluția la care ajunge știința comunicării politice este discutabilă. Ea este realistă în raport cu starea electoratului la un moment dat, dar consecința aplicării ei pare a fi destructurarea democrațiilor liberale, transformarea lor într-un mit, așa cum le califică manualele de profil.

Ca cetățeni ne interesează democrația liberală de fond, substanțială în care ea funcționează printr-un control al cetățenilor asupra celor care dețin puterea. Există și metode de creștere a legitimității actorilor care joacă roluri în stat prin motivarea rațională a cetățenilor,fără apel la simboluri:

  • cedarea de putere in sistem policentric spre deținătorii de interese civici
  • livrarea de servicii de calitate pentru banii dați către instuțiile centrale.

Pe scurt, vrem o parte substanțială din putere și prestații de calitate pentru resursele pe care le furnizăm. Miza este ca toată lumea să aibă în sfera privată cât mai multe resurse cu care să facă fiecare ce decide. Această relație de schimb și conviețuirea cu cei care au puterea nu poate avea decât în cadrul unui stat funcțional, în care instituțiile cheie se controlează reciproc și comunicarea simbolică nu e deturnată de la rolurile ei identitare și de mobilizare a maselor firești către distrugerea unora dintre aceste instituții, cum încearcă PSD-ALDE cu justiția.

Ieșirea din situația de criză are loc doar prin creșterea producției economice, culturale și spirituale fără de care simbolurile se erodează în timp și statul se destructurează în mod ireversibil. Creșterea producției nu se face prin liturghii politice.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "12 comments" on this Article:

  1. basil spune:

    Interesanta analiza.

    Pacat ca nu ati facut la fel si pentru mitingul rezist.

    • contributor spune:

      @ basil
      Nu mă poziţionez în depozitar al cunoaşterii supreme. Am observat că, însăşi faptul de a exprima anumite opinii documentate, stârneşte, în mass-media mioritică, reacţii acide din partea unor “comentatori” “profesionişti”, răniţi în egolatria lor imaginar-interpretativă.
      Oricum, dacă sunteţi interesat de subiect, pe Internet puteţi avea acces la tot felul de articole de vulgarizare despre cognitivul social, sau de psihologie socială. Neurologia a adus în ultimii ani (decenii?) explicaţii foarte interesante despre cum poate fi interpretată structura (şi structurarea) personalităţii noastre. Vă garantez că veţi fi foarte uimit !

      La obiect, sugestia (?) dvs., vag-învinuitoare, are o cheie (de interpretare) chiar în primul paragraf. Poate părea absconsă, dar este valabilă.
      In rest…extrapolaţi, reflectati, aplicaţi schemele explicative propuse de autor şi mişcării #rezist (psihicul uman este destul de asemănător…).
      Veţi realiza visul secret al autorului articolului, şi anume, acela de a dovedi că, pentru “a interpreta în mod satisfăcător realitatea” avem nevoie de o ” cunoașterea deținută de cetățeni [care să nu mai fie] limitată și [care să aibă] scheme raționale de gândire”.
      Interpretările cu trimiteri la religie (dar fără conotaţii religioase, cum, prudent, specifică autorul) pot fi chiar mai semnificative, impregnate, cum bine stim, de specificitatea acestor meleaguri, adevărat burete al obscurantismului. Ceea ce nu contrazice însă adevărul psihologic.

    • Adrian spune:

      Dacă e vorba despre protestele contra OUG 13, m-a frapat intenția declarată a organizatorilor de ieri de calchiere a imaginii de ansamblu. A propune în mod deliberat aceștia din urmă a nu aduce nimic nou seamănă cu liniștea propusă de d. Iliescu acum aproape trei decenii. Putem presupune că vor time-out așadar să savureze puterea, situația în care se găsesc fiind inadecvată: luptă onestă și permanentă cu adversari reali, nu imaginari, pentru a consolida democratic puterea tocmai prin exercitarea ei. Inadecvarea aceasta e mai răspândită decât vrem s-o recunoaștem în societate și caracterizarea ei facilă (și departe de realitate) este teoria marionetelor.

    • Virgil Iordache Virgil Iordache spune:

      La mitingul #rezist a fost mai puțin clară structura lui și la momentul respectiv nu aveam lecturile necesare pentru o interpretare de acest fel. Unele elemente din acest text sunt relevante și pentru mitingurile rezist, la care fac și referire.

      Un text elaborat după mitingul din februarie anul trecut este disponibil aici:

      http://www.contributors.ro/editorial/semnificatia-revolutiei-moral%E2%80%93politice-din-aceste-zile/

      Acum îmi dau seama că acest text, la care am făcut trimitere, e prea puțin ancorat în realitate.

      gânduri bune,
      Virgil Iordache

  2. Ion spune:

    Producția economică este în creștere (o spun statisticile). Cea culturală deasemenea, însă aici, ca și la cea economică, avem o problemă de (re)distribuire. Despre cea spirituală: cum o măsurați? Cred că ritmul schimbărilor spirituale este mult-mult mai lent decât al evoluției economice. Nemavorbind de avalanșa de entertainment îndobitocitor care se revarsă din televizoare și care numai spre elevație spirituală nu duce! Așadar, nu e deloc sigur că creșterea economică va rezolva probleme sociale în contextul actual și mai ales în cel ce se anunță.
    Ați pus o grilă de interpretare peste un fapt, însă acest fapt, ca orice manifestație cu un singur sens, se potivește schematic cu manifestările religioase și ritualice, care și ele duc într-un singur sens.
    Cred că trebuie să nu uităm diferența uriașă între mitingurile #rezist și cel al PSD: primul este pornit de jos în sus, celălalt este o instrumentalizare a masei. Primul avea un scop și ținte precise și concrete (demisia guvernului), cel al PSD-ului a fost o manifestație împotriva unor abstracțiuni (Statul paralel, Justiția, Securitatea). Adevăratul scop al mitingului PSD-ALDE a fost intimidarea sitemului judiciar (căruia oamenii de rând nu prea au ce-i reproșa) cu care, coincidență, și Dragnea și Tăriceanu au probleme! Deci, asemănarea cu manifestările religioase e pur contingentă (orice liturghie are nevoie de un preot, nu se poate cânta singură!). Aici se bat două găști pentru putere, ambele cu câte o bucată de Securitate și cu câte o bucată de justiție.Doar că una are consilieri israelieni, iar cealaltă are Facebook-ul.

    • Virgil Iordache Virgil Iordache spune:

      Producția spirituală se poate măsura prin gradul de sfințire a vieții persoanelor în sens tehnic creștin (la noi), evaluabil în mod direct sociologic prin ponderea atitudinilor lipsite de ură chiar și în fața celor mai decăzute persoane și prin faptele bune dezinteresate în societate, cu consecințe imediate economice prin scăderea costurilor de tranzacție și consolidarea capitalului social de ansamblu.

      Nu îmi e clar că există o creștere a producției culturale, dar poate că un început ar fi să se stabilească indicatorii relevanți și să fie măsurați în mod sistematic.

      Un articol interesant ca punct de plecare pentru efectele economice ale religie ar putea fi acesta:

      https://dash.harvard.edu/bitstream/handle/1/3708464/barro_religioneconomicgrowth.pdf?sequence=2

      gânduri bune,

  3. mircea spune:

    Articolul este interesant. Dar as dori sa punctez un lucru. Manifestantii #Rezist au iesit in Piata Victoriei sa sustina idei, pentru principii.

    La PSD este altceva. Fiecare consilier local PSD din ultimul sat al tarii a avut obligatia sa aduca minimum 15 persoane la meeting. Daca nu aducea, la urmatoarele alegeri PSD nu il mai pune pe lista de consilieri. Un astfel de consilier local de sat al PSD are avantaje materiale si sociale foarte importante. In primul rand, castiga un 300-400 de lei pe luna pentru ca participa la o sedinta pe luna in primarie. 300-400 de lei pe o ora de trancaneala este un venit foarte bun, nici un profesor universitar nu castiga atat pe o ora muncita. In al doilea rand, consilierul local PSD isi asigura locuri de munca pentru familia lui in primarie, scoala, dispensar, la biblioteca satului unde nu intra nimeni, la paduri, la centru de informare turistica al satului, etc. PSD ia cu japca toate locurile de munca pentru gruparea lor; pe piata muncii nu e competitie. De aceea au plecat 4 milioane de romani in strainatate – sunt cei care nu aveau loc la masa, nu apucau mancare, pentru ca gruparea pesedista acapareaza tot. Acei romani care au fost nevoiti sa plece din tara castiga un loc de munca printre straini, dar in tara lor nu au sansa.

    Deci, ritualul PSD pe care l-ati vazut in Piata Victoriei este ritualul celor care prada tot ce le iese in cale pana in ultimul sat. Sunt manati in lupta si uniti de dorinta de A FURA. De a PRADA.

    • Virgil Iordache Virgil Iordache spune:

      Sunt convins că manifestanții #rezist au ieșit pentru idei și principii. Nu îmi la fel de clar dacă proiectarea imaginii steagurilor cu lumini repercutată în mass-media internațională pe larg a fost doar o chestiune de principii.

      Opțiunile mele politice sunt pentru o Românie europeană și integrată în NATO, iar cele spirituale sunt creștin-ortodoxe.

      gânduri bune,

    • Hash Tag spune:

      “Manifestantii #Rezist au iesit in Piata Victoriei sa sustina idei, pentru principii.”

      Vrei sa spui lozinci sterile. Pentru ca aceleasi “principii” brusc nu mai sunt valabile daca nu ii avantajeaza. Acele “principii” sunt valabile numai cand dauneaza dusmanilor politici. Cand e invers…e “atac la justitie”….trebuie sa mai citim…. sa mai vedem….eventual sa modificam Constitutia etc.

      Pentru orice om cat de cat lucid e clar ca pe #rezist nu ii intereseaza cat de putin “principiile”. Nici n-au asa ceva. Tot ce ii intereseaza e sa bage bete in roate guvernului si sa obtina ei puterea. Daca n-au putut prin vot, prin obraznicie, agresivitate, violenta, intimidare si minciuni.

  4. man of war spune:

    credeti ca i posibil ca o entitate, un demiurg (statul) sa va aiba n grija fara sa va ceara socoteala ? de ce platiti domnule salarii colosale si pensii speciale politrucilor, militienilor si judecatorilor ? v au usurat astia viata ? cind bagi mina n buzunar si scoti un leu, te astepti sa ti se ofere covrigul, cu gaura de rigoare desigur.

    • Virgil Iordache Virgil Iordache spune:

      Statul nu e o entitate sau demiurg, e un sistem de instituți care nu există fără persoane, deci sunt niște persoane cu niște roluri în care respectă niște reguli.

      Da, cred că pot exista reguli care să facă relația dintre contribuabil și persoanele din stat reciproc avantajoasă.

      Câtă vreme există servicii care nu pot fi rezolvate la nivel personal e nevoie de servicii publice și de agenții publice. Când vom avea tehnici care să asigure facă inutile infrastructura publică, armata, poliția, să ne teleportăm și apărăm fără forțe publice, să comuinicăm prin telepatie fără o cultură comună nu o să mă maii ntereseze funcționare statului.

      Gânduri bune,



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Virgil Iordache


Virgil Iordache

Virgil Iordache cercetează și predă la Facultatea de Biologie a Universităţii din Bucureşti. Domenii principale de preocupări: ecologie şi filosofia biologiei. Cărţi şi ... Citeste mai departe


Rugaminte Contributors.ro

Profesorul Vintilă Mihăilescu este internat la Fundeni și are nevoie în continuare de transfuzii de sânge.

.

Puteți să-l ajutați donând la Centrele pentru Donații din toată țara, sânge din orice grupă, cu specificarea: “Pentru Vintilă Miron Mihăilescu, Spitalul Fundeni, Sectia Hematologie, Profesor Doctor Daniel Coriu".O listă a centrelor din București se găsește aici:

http://doneazasange.ro/unde-pot-dona-sange/"

E randul tau

Discuția de mai sus, cu argumente pro și contra, este la fel de valabilă și la ora când scriu a...

de: Răzvan Sandu

la "Linux si suferinta functionarului"

Petre Opris – volumul Licenţe străine pentru produse civile şi militare fabricate în România: (1946-1989)

Cauta articole

septembrie 2018
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Aug    
 12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)