(Micul îndreptar geografic cu privire la ARD se află aici).
Acest articol are sens dacă înţelegem care este diferenţa adusă de un candidat care câştigă în colegiul său cu 50%+1 din voturi.
Să luăm un judeţ cu 5 colegii, adică în care există 5 curse electorale şi din care s-ar alege teoretic 5 deputaţi. Să presupunem că aceste colegii sunt perfect omogene, adică USL obţine acelaşi scor indiferent de colegiu, ARD obţine alt scor dar identic în toate colegiile din judeţ, etc.
Situaţia A: USL 49%, ARD 26%, PPDD 25%.
USL obţine 2 mandate (49% din 5, rotunjit în jos).
ARD 1
PPDD 1.
Spuneam că sunt 5 colegii, dar s-au distribuit doar patru mandate (2+1+1). Ce se întâmplă cu al cincilea mandat care trebuie alocat? Se va duce la redistribuirea naţională. El s-ar putea duce la un candidat USL. Sau la ARD. Sau la PPDD.
Situaţia B: USL 51%, ARD 25%, PPDD 24%.
USL obţine 5 mandate, câştigând „din prima” cinci mandate. Dar procentele celorlalte forţe politice nu dispar. Numărul de mandate se suplimentează. ARD are dreptul la 1 mandat (adică 25% din 5 = 1.25), PPDD 1 (24% din 5 = 1.2). Şi gata. Nu mai există trimitere de procente la redistribuirea naţională. Deja s-au ocupat toate mandatele, ba mai mult s-au ocupat şi mandate în plus. Tot ce este după 1 la ARD şi PPDD (0.25 respectiv 0.2) se pierde.
Dar asta nu e tot.
Între cele două situaţii există o diferenţă de 3 mandate între performanţa USL. În primul caz obţine 2. În al doilea caz obţine 5. Ce a dat diferenţa dintre cele două situaţii? Am mutat două procente. Doar două. De la 49% USL s-a dus la 51%. Am luat de la ARD şi PPDD un procent. Atât. Într-un judeţ două procente înseamnă trei mii de voturi, poate chiar mai puţin, dintr-un total de 150 de mii de votanţi. Dar aceste trei mii de voturi pot aduce două-trei mandate în plus USL.
Multiplică acum situaţia cu doi (Camera Deputaţilor şi Senat).
Multiplic-o din nou cu 41 de judeţe şi municipiul Bucureşti. Gândeşte-te că în multe judeţe nu vorbim de o diferenţă de două-trei mandate, ci de patru sau cinci sau zece.
Devine evident că în colegiile în care USL nu obţine 50% candidaţii săi vor avea mari probleme. Vom vedea de zeci de ori următoarea situaţie:
Candidatul A, USL, 49% din voturi (sau 48%, sau 47%)
Candidatul B, ARD, 21% din voturi
Candidatul C, PPDD, 11% din voturi
… iar candidatul A nu va intra în parlament, pentru că din colegiul său trebuie alocat un mandat candidatului ARD sau PPDD.
Rezultatul alegerilor locale ne dă câteva indicii apropo de distribuţia mandatelor, mai ales dacă luăm în calcul şi prezenţa de la referendum. Avem astfel şi o imagine a strategiilor USL:
1. Candidaţii USL din Transilvania au un drum mult mai greu în faţă decât candidaţii USL din Vechiul Regat. USL nu a obţinut peste 50% în niciun judeţ din Transilvania la locale. În toate judeţele din Transilvania prezenţa la referendum a fost sub media naţională.
Excepţia la ambele afirmaţii este dată de Caraş-Severin, unde plecarea lui Frunzăverde cu primari cu tot a angrenat deplasarea a zeci de mii de voturi spre USL.
2. Să lăsăm la o parte Transilvania. Iată împărţirea judeţelor din Vechiul Regat după scenariul cel mai posibil:
Situaţia A (în aceste judeţe USL nu câştigă prin 50%+1 în niciun colegiu sau în foarte puţine): Brăila, Mehedinţi, Neamţ, Prahova, Tulcea.
Situaţia B (în aceste judeţe USL câştigă cu 50%+1 în toate colegiile sau aproape în toate): Bucureşti, Argeş, Constanţa, Galaţi, Giurgiu, Gorj, Ialomiţa, Iaşi, Ilfov, Olt, Teleorman, Vâlcea, Vâlcea, Vaslui, Vrancea.
Între cele două situaţii (în aceste judeţe, în unele colegii USL va câştiga cu 50%+1, în altele nu): Bacău, Botoşani, Călăraşi, Buzău, Dâmboviţa, Dolj.
Planul USL este simplu. Vrea să mute cât mai multe judeţe aflate în situaţia A într-una din celelalte două liste. Vrea să păstreze cât mai multe dintre judeţele aflate în situaţia B … în aceeaşi stare. Şi vrea să deplaseze cele 6 judeţe aflate în ultima listă în situaţia B, păzind ca nu cumva ele să ajungă în situaţia A.
O mică observaţie:
5 judeţe se află în situaţia A.
14 judeţe şi Bucureşti-ul se află în situaţia B.
6 judeţe se află între cele două situaţii.
Practic mai mult de jumătate din judeţele din Vechiul Regat sunt teoretic bastioane USL. Din acest motiv toate simulările serioase din ultima vreme arată că USL poate obţine un procent din mandatele din parlament mult mai mare decât procentul din voturi (ex. cu 48% din voturi -> 59% din mandate). Dacă acest lucru îţi este neclar, să ne uităm din nou ce înseamnă o „situaţie B”: cu 51% din voturi într-un judeţ, USL obţine 5 din cele 7 mandate ale judeţului, adică … 70% din mandate ( 5/7 ).
3. La prezenţă mare, USL va repurta o victorie zdrobitoare. Sondajele arată aproape fără excepţii că scorul USL creşte odată cu prezenţa la vot. Simplu spus, oamenii care ezită dacă să vină la vot sunt în marea lor majoritate foşti votanţi sau simpatizanţi USL. O prezenţă mare reduce ponderea electoratelor PPDD şi ARD. Dar nu numai asta. O prezenţă mare măreşte numărul de situaţii B, în care USL obţine majoritate simplă, şi deci şi mandatele.
Estimez că această prezenţă mare nu se va concretiza. Atât datorită momentului târziu din an, mai degrabă pasibil de ger şi viscol decât de plimbări până la secţia de votare, cât şi datorită mai multor erori de tactică şi strategie ale USL, prezenţa va fi redusă, poate chiar la nivele asemănătoare cu cea din 2008.
În curând, micul îndreptar geografic al PPDD şi o sumarizare.
Articol preluat de pe blogul Sociollogica
usl-ul trebuie sa fie impiedicat sa fraudeze alegerile.
usl-ul trebuie sa fie impiedicat sa dezinformeze, sa intoxice si sa manipuleze electoratul cu minciunile si calomniile lor nerusinate.
Orice alianta care sa impiedice ca infractorii din usl sa ajunga la putere va fi benefica pentru tara.
Sustinatorii Dreptei trebuie sa se mobilizeze exemplar.
ARD trebuie sa explice ca tara a traversat o grava criza economica mondiala.
ARD trebuie sa explice ca situatia economica actuala se datoreste crizei economice mondiale, devalizarilor si dezechilibrelor provocate de fostele guvernari psd si pnl.
ARD trebuie sa explice ca PDL a atenuat, a limitat si a redus la minimum posibil efectele crizei economice mondiale, asupra tarii.
Trebuie sa se lamureasca toata lumea ca banditii din usl au pus mina pe televiziuni si pe trusturile de presa.
Trebuie sa se lamureasca toata lumea ca infractorii din usl (si din spatele usl) i-au dezinformat, i-au intoxicat si i-au manipulat pe alegatori, folosind tot arsenalul posibil de minciuni si calomnii la adresa celor care au salvat tara de la faliment, care au scos tara din recesiune si a au readus-o pe crestere economica, care au declansat si au sustinut lupta impotriva coruptiei.
Trebuie sa se lamureasca toata lumea ca de vina sunt si CNA-usl si CSAT-ul, pentru ca nu au inteles ca aceste televiziuni si trusturi de presa constituie un mare pericol pentru siguranta nationala, existind acum sansa ca sa ajunga la putere, prin alegeri, cele mai reactionare, cele mai toxice, cele mai nocive, cele mai corupte, cele mai murdare forte politice.
Intrebarea este ce trebuie sa faca sustinatorii Fortelor de Dreapta ?
1. Sa ceara zilnic urgentarea trimiterii in judecata, iar apoi in puscarie a infractorilor care au devalizat tara, care au dat lovitura de stat si care au fraudat referendumul. Acesti banditi trebuie sa ajunga in puscarie inainte de 9 decembrie, altfel, vor frauda din nou alegerile, vor ajunge la putere si vor scapa nepedepsiti, prin subordonarea justitiei si prin acordarea de imunitati infractorilor.
2. Sa constientizeze opinia publica asupra pericolului pe care l-ar reprezenta cistigarea alegerilor de catre coruptii si infractorii din usl.
3. Sa participe masiv la vot, pentru ca in mod sigur oamenii cinstiti sunt mai numerosi decit coruptii, infractorii si imbecilii care ar vota usl.
4. Sa monitorizeze activ alegerile, pentru a nu mai fi posibila fraudarea masiva a voturilor.
Cei care vor binele tarii, sa se implice activ, sa spuna ce trebuie sa faca simpatizantii Fortelor de Dreapta pentru a impiedica Oculta Retrograda, cele mai toxice, cele mai nocive, cele mai intunecate, cele mai corupte forte politice, sa ajunga la putere.
USL nu trebuie sa castige alegerile, dar…foamea e mare in tara…Oamenii pot fi usor mituiti cu punga de faina.
Constitutia Romaniei, articol unic:
USL nu trebuie sa castige alegerile!
(intra in vigoare pa opt decembrie 2012, ca sa nu-si mai poata infractorii schimba numele la trebunal)
Un articol foarte bun, ca de obicei. In 2008 cand acest sistem de vot era in dezbatere am scris pe blogul lui Doc un articol despre el in care vorbeam de „efectul fluture” : o mica schimbare a datelor initiale (votul) duce la o modificare semnificativa a rezultatelor. Exemplul dat ilustreaza foarte bine acest efect fluture.
Este?! De putine ori am „sansa” sa fiu bulversata: finete,exactitate, putere de observatie
„sachlich”
Deci se poate!
Stati linistiti, USL-ul castiga detasat alegerile. Iar Plagiatorul va fi inlocuit de Oier!