joi, martie 28, 2024

Și n-au învins

În 2004, Adrian Năstase avea, după primul tur, 41 la sută. Conta și pe cele 12 procente ale lui Vadim, și pe sprijinul maghiarilor, bașca alte câteva procente de la alte facțiuni minore ale stângii. Victoria era o formalitate. Ce s-a întâmplat, știm cu toții. Formalitatea – ca și realitatea – e uneori iluzorie.

În 2014, Victor Ponta are, după primul tur, 40 la sută. Contează pe cele 5-6 procente ale lui Tăriceanu. Și pe procentuțul lui Meleșcanu. Sprijinul maghiarilor e încă neclar. Electoratul lui Dan Diaconescu e prea imprevizibil ca să știi unde va merge (exact ca și cel al lui Vadim în urmă cu zece ani). În plus, în turul 2 vin de regulă mai mulți oameni decât în primul – iar cei care vin nu votează cu Ponta. Victoria nu e deloc o formalitate pentru Ponta, în ciuda celor 40 de procente care-i dau un iluzoriu confort.

Toate lucrurile astea se știu bine, de ambele părți; de asta ieri la sediul PSD fețele erau mai degrabă lungi & pământii – fiindcă, în pofida celor 400 de primari luați cu japca ordonanței & a trădărilor câtorva filiale din PNL (patru, pe câte se pare), în ciuda enormei protecții mediatice, cu toate pomenile electorale colosale, Victor Ponta n-a trecut consistent peste scorul partidului.

Ce va face PSD pentru a asigura victoria lui Ponta:

1) Va oferi lui Tăriceanu funcția de prim-ministru;

2) Va negocia cu Dan Diaconescu – căruia i se va promite, probabil, protecție în justiție;

3) Va încerca din toate puterile să împiedice votul diasporei;

4) Va alimenta zâzania din interiorul facțiunilor de dreapta, pentru a împiedica omogenizarea lor;

5) Va încerca să amplifice senzația că totul e pierdut & rien ne va plus, pentru a reduce cât mai mult numărul celor care se vor prezenta la urne.

Ce putem face pentru a nu intra în jocul PSD:

1) Să venim la urne. În 2009, în turul 2 au venit cu 700.000 de oameni mai mult decât în cel anterior. Raportând la cele aproximativ 10 milioane de votanți, 700.000 reprezintă cam 7 procente – adică suficient pentru a reseta tot jocul.

2) Să nu intrăm în spirala demoralizantă a jocului de-a „tu ești de vină”, cum vrea PSD. Fiecare facțiune are argumentele ei legitime pentru opțiunea proprie, precum și propriile naivități & orbiri. E nu doar inutil, ci chiar contraproductiv să le discutăm acum. Cert e că Victor Ponta nu trebuie să iasă președinte. Pentru aceasta, indiferent ce candidat am votat în turul 1, e nevoie să-l susținem pe Klaus Iohannis în turul 2. Cu sau fără entuziasm. Când opțiunea cealaltă e Ponta, entuziasmul e secundar.

3) Să facem presiuni pentru deblocarea situației din diaspora.

Există o petiție pentru demisia lui Titus Corlățean – iată linkul: http://www.petitieonline.com/demisia_titus_corlatean

Există modele de formulare, făcute de cei de la Funky Citizens, pentru sesizarea Avocatului Poporului & a Parchetului General pentru încălcarea dreptului constituțional de a vota – iată linkul: http://www.funkycitizens.org/modele-de-plangere/

Cum spuneam mai sus, cred că disperarea în PSD e atât e mare, încât nu vor debloca situația din diaspora – dar e musai să încercăm asta.

Doar atât avem de făcut: 1) să venim la urne, 2) să nu ne canibalizăm, 3) să punem presiune pe ei. Prin comparație cu noi, dacă vrea să câștige, PSD are de făcut lucruri mai complicate. Unde mai pui că acum, spre deosebire de 2004, avem aliați și în interior (Justiția), și în exterior (UE & SUA).

Dacă nu vom demoraliza, vom câștiga – oricât de dificil pare. (Și e.) Însă în 2004 părea mult mai dificil pentru noi & mult mai ușor pentru ei.

Și n-au învins.

P.S. Unul dintre foarte puținii poeți comuniști recitibili, Eugen Jebeleanu, are un poem care i s-a aplicat și lui Ceaușescu, și lui Iliescu, și lui Năstase. (Un comunist cântând prohodul altor comuniști – istoria are o ironie brici & borgesiană, să admitem.) „Să facem totul”, vorba altui comunist, încât să fie aplicabil și ultimului comunist – lui Victor Ponta.

Hanibal

Nimeni n’avea ceea ce el avea:
superba lui trufie
și elefanții
și labele lor sfărâmând vertebrele
acestor Alpi albiți de spaimă.

Călca, de- abia să se audă, peste stânci
și s’auzea în lună, și
nimeni nu mai văzuse trâmbițele
de piatră ondulândă ale acestor fiare.

Și n’au învins.

Distribuie acest articol

85 COMENTARII

  1. Spusesem deja ca fara 43% Ponta nu castiga. Cu scorul de acum aproape ca e sigur. DEsi probabil situatia de la sectiile din strainatate va fi la fel de imbacsita ca la primul scrutin, mizez pe faptul ca vor veni numai alegatorii ce nu-l doresc pe Ponta.
    Si mai cred ca nici alegatorii lui tariceanu sau Melescanu nu se vor reorienta toti spre Ponta, ci doar vreo jumatate dintre ei. Iar electoratul care a votat DD sau CVT e imposibil de apreciat cum vor vota.
    NU vreau sa vand deja blana ursului, dar parca nu poate sa fie altfel. rezultatul e mai promitator decat m-as fi asteptat. Singura parere de rau dupa primul tur e ca Macovei a iesit inapoia udrei.

    • Da, mărturisesc că nu mă așteptam ca și Tăriceanu, și Udrea, și Dan Diaconescu să ia mai multe voturi decât Monica Macovei.
      E și regretul meu major.
      Chiar dacă, vorbind în termeni reali, pentru un candidat lipsit de aproape orice mijloace (financiare, mediatice), scorul MM e unul bun.

      • Asa este! La Tariceanu sau DD ma mai asteptam sa obtina peste Macovei, unul rupand de curand o bucata din PNL, celalalt obtinand candva, inca destul de recent, un scor prea bun.

      • Cred, totuși, că trebuia să ne așteptăm la aceste rezultate, mai ales după ce am văzut situația din străinătate. Acolo sunt voturile pentru MM, anihilate prin iscusita strategie pesedistă. Demisia lui Corlățan!

    • Uitati intentionat un amanunt. In 2004,in primul tur, Adrian Nastase a avut 40,97 % iar Traian Basescu a avut 33,92 %. Diferenta dintre ei era de 7 procente, nu de 10 procente ca acuma. In final Base a cistigat ci 51,23 %. Nu vad cumpoate Johannis sa cistige. E misiune imposibila.

      • Nu uit deloc. Adăugați la procentele lui Năstase cele ale lui Vadim (12) & ale etnicilor maghiari (măcar 5), pe care credea că poate conta, și veți vedea că diferența era de fapt mult mai mare decât azi. Diferența a făcut-o votul negativ anti-Năstase.
        Iohannis, deși la 10 procente distanță, poate conta pe voturi din electoratul lui MM, al lui EU, al etnicilor maghiari (în pofida recomandărilor liderilor UDMR) – iar diferența o va face tot votul negativ (anti-Ponta, de data asta).

        • Diferenta e ca atunci era vorba despre Traian Basescu, un jucator spontan, energic, cu umor si carisma, agresiv si versatil, lucruri care prind la public si mobilizeaza electoratul iar acum este vorba de un candidat taciturn, apatic si introvertit, care reactioneaza rapsodic si intarziat. Iohannis nu are cum sa dinamizeze electoratul. Si nici nu stiti cu cat regret spun asta.

          • nu uitam. dar disperarea romanilor parca e mai mare acum. si s-au mai maturizat un pic. si unii vad ca acest candidat e asa cum ziceti, introvertiti si nejucaus, dar vad si INTEGRITATEA pe fata lui. Omul asta inspira incredere. Si romanii, intelectualii, tinerii, nehotaratii, dezamagitii, au nevoie disperata de incredere. este la fel de scumpa ca aerul zilele astea..

          • Cu pesimismul tau ,care mi se pare ca nu este deloc molipsitor,cred ca nu vei reusi decat sa-ti para nespus de rau in continuare.Fii optimist baiete,numai asa vei putea deveni un deschizator de drumuri!!!

        • Acesti 10 % atât de trambitati sunt mai putini decât par. În sondajele pentru turul al doilea, previziunile îl dau câstigator pe Copy/paste cu 55 % din voturi. But there’s a catch… În realitate, fiecare procent pierdut de Ponta e automat câstigat de Iohannis, fiindca e vorba de doar doi candidati. Daca copy/paste scade la 54%, Iohannis trece la 46%, adica o diferenta de 8 %. Cu alte cuvinte, tinta e de a face sa se razgândeasca mai mult de 5 %. E totusi omeneste, cred eu. Sau poate ma îmbat cu apa rece, dar sper sa dureze betia si dupa 16 noiembrie.

    • Voturile Monicai Macovei au fost anulate… daca puneai stampila pe Macovei si inchideai buletinul de vot se putea imprima si cadranul lui Tonta sau Tariceanu ; in acest caz votul se poate anula la numarare… in functie de intentia numaratorilor… cred ca Macovei a avut cel putin 10-12% iar voturile lui tariceanu sunt umflate pt a putea negocia voturile… Votez Klaus Iohannis !

      • Si eu cred ca ii ceva putred cu voturile doamnei Macovei. Ceva nu este in regula. Sper sa verifice institutiile competente. Eu as numara inca o data toate voturile. Eu ma ofer voluntar sa ajut inca o data la numararea tuturor voturilor. Eu cred ca o sa fim surprinsi.

      • Dacă se întâmpla aşa ceva se întâmpla pentru toţi candidaţii, că toţi erau pe feţele interioare ale buletinului. Procentul obţinut de Macovei e mult mai mare decât al oricărui independent care a candidat vreodată şi e absolut normal pentru un candidat cu majoritatea susţinătorilor din rândul internauţilor, care nu-s atât de mulţi în România cât credeau ei.

      • Umblă vorba că lucrurile ar fi stat așa: singurul care a luat procentul publicat e Klaus Iohannis, ăsta chiar a luat 30,4%. Dar: Ponta doar 35,5% în loc de 40,4%. Macovei: 8% în loc de 4,4%. Elena Udrea: 2,6% în loc de 5,2% (pe fundalul arestării lui Cocoș în ultima săptămână intenția pentru Udrea s-a prăbușit și mulți au votat cu Macovei, dar la numărătoare i s-au dat voturile înapoi). Vadim 5,5% (în loc de 3,6%) și Dan Diaconescu 3,5% (în loc de 4%). Vadim și DD au fost puși pe picior de egalitate ca să poată fi mulțumiți în mod egal. În sfârșit, Constantin Rotaru 80.000 de voturi (0,85%) în loc de 29.000. Despre restul nu avem informații.

  2. Da, nimic nu este sigur in acest moment, nici macar victoria lui Ponta. Ambele alegeri precedente Basescu-Nastase, respectiv Geoana, au fost pe muchie. Am semnat petitia inca de aseara, desi aici in sudul SUA nu au fost incidente ca cele de la Londra stau Paris. Speranta moare ultima.

    • Așa e, a fost o situație paradoxală. Probabil că, în turul 2, n-au reușit să scoată din nou toate cimitirele la vot. :)

      • Nu dragutzule. In turul 2 din 2004 Basila si-a batut joc de romani si i-a pus sa stea la coada la sectii speciale unde se vota pe liste suplimentare prin gari, autogari. Asa ca multi s-au lipsit. Stateau oamenii la coada in propria tara ca sa poate vota fiindca fcuse Basila scandal pe fondul situatiei din Ucraina (Ianukovic vs Iuschenko pentru cine-si aminteste).
        Dupa 10 ani cand am avut un presedinte de dreapta (sau de stanga?!) cred ca mai e nevoie si de alternanta. Si mai sper sa se revina la mandatul prezidential de 4 ani prin modificarea Constituiei. Ca statul prea mult in deal la Coroceni li se urca unora la cap.
        In primul tur mi-am anulat votul, in turul 2 votez Ponta fiindca m-am saturat de poporul facebook care m-a intoxicat cu argumente cretinoide pro – Iohannis (nu ca Iohannis nu ar fi un om respectabil).

  3. Wow… tocmai mi-ati dat motivul pentru care trebuie sa votez cu Ponta, in caz ca mai aveam ceva dubii… Cum sa ridicati in slavi „victoria” monumentala a lui Basescu, pe care mai bine de jumatate dintre romani o regreta amarnic? Daca am o dorinta, aceea este sa il vad platind pentru marele rau pe care l-a facut, pentru bataia de joc fata de tot ceea ce inseamna cultura si valoare in tara asta. Da, ne-a adus in pragul disperarii, pe multi romani care cu siguranta am sperat si am fi gandit altfel astazi, daca nu ne-ar fi dezamagit. Din pacate, singurul care vrea si poate sa razbune aceasta bataie de joc, singurul care poate sterge acel ranjet jignitor, mincinos si abuziv de pe fata lui, e Ponta. Restul e politica, deci vorbe goale si minciuni. Peste tot…

    • Aș numi „bătaie de joc” încălcarea repetată a Constituției, ducerea economiei în recesiune, suspendarea arbitrară a legii, împiedicarea dreptului la vot, controlul presei, introducerea legii care incriminează jurnaliștii, petrecerea la crâșmă în tip ce o fată moare în accident de avion, jocul de baschet în timp ce un autocar se prăbușește în prăpastie în Muntenegru, etichetarea drept „fasciști bătrâni” a elitei culturale etc. etc. etc. Adică exact ce face Ponta de atâta vreme.
      Că dumneavoastră nu vreți să vedeți lucrurile astea, e altă discuție.

    • Consider ca Basescu a facut multe lucruri urate si ca de multe ori a aratat ca nu merita sa fie presedinte. Dar daca in locul lui ajungea un candidat PSD era vai si amar de noi. Asa cu Basescu cat de rau a fost el in tara multe lucruri au mers mai bine decat altadata:
      – s-au construit cateva sute de km de autostrada (de cand e Ponta nu s-a contractat mai nimic, ce s-a construit a fost contractat inainte de el)
      – justitia a inceput sa functioneze si avem mai corupti dupa grati. Aici DNA infintat de Macovei a avut roulul cel mai inportant.
      – s-a redus din birocratie si s-au inbunatatit putin mediul de afaceri.

      Ponta trebuie sa ajunga presedinte ca sa scape acei mari corupti (multi de la el din partid) de inchisoare. Daca tu iti doresti ca tara sa fie condusa de un mincinos si un om care sprijina coruptia, furtul si nu are nici o viziune de dezvoltare a tarii (stie doar sa dea pomeni) nu ai decat sa votezi cu Ponta.

      Eu consider ca orice om onest si care nu are o problema la cap nu poate vota Ponta.

    • @ Cory

      Inteleg, din ce scrieti, ca sunteti in „pragul disperarii”. Presupun ca, din viteza si din disperare, atunci cand scriati despre „acel ranjet jignitor, mincinos si abuziv de pe fata lui”, va refereati la domnul Ponta.

      In rest, sunt de acord cu dumneavoastra: fiecare trebuie sa plateasca relele facute. De preferat, fara sa sufere si oameni nevinovati, cand se face plata.

      Sa plateasca! Razbunare! Medicamente! „Numar pana la 10 si rasuflu adanc.”

    • „Daca am o dorinta, aceea este sa il vad platind pentru marele rau pe care l-a facut, pentru bataia de joc fata de tot ceea ce inseamna cultura si valoare in tara asta.”

      Aud la multi aceasta fraza evaziva… Incearca sa vezi mai departe de: „a taiat pensiile, a taiat salariile bugetarilor, etc”… dar a sustinut IMM-urile. Au fost compromisuri necesare la vremea aia… nu e singurul presedinte european care a luat astfel de decizii… pari genul de om care te uiti prea mult la TV, probabil la Antena 3. Nu sunt un „basist”, dar incerc sa ma detasez de ce gogosi imi vind televizorul sau ziarul… presa nu mai este de mult independenta si nu mai relateaza faptele exact asa cum s-au intamplat. Citeste articole externe, cauta in cartea de istorie, incearca sa te informezi inainte sa faci afirmatii… De-a lungul istoriei, guvernele de dreapta au strans cureaua, pe cand cele de stanga au dau la populatie… (romanii asteapta pomana, fara sa munceasca), iar cand guvernele de stanga nu au mai avut ce sa dea, au picat si au fost inlocuite de guvernele de dreapta…

    • adica ne iei de prosti? tu esti votac de ponta din convingere, nu avea cine sa te convinga de altceva. se vede dupa argumente.

    • Am formulat un raspuns mai elaborat la comentariul dumneavoastra, pe care, din pacate, l-am pierdut odata cu conexiunea. Am sa fiu de data asta mult mai scurt.

      Comentariul dumneavoastra este un soi de negativ fotografic. Totul e invers decit apare in realitate.

      Il acuzati pe Traian Basescu de „bataia de joc fata de tot ceea ce inseamna cultura si valoare in tara asta”, cind tot ceea ce inseamna cu adevarat cultura si valoare in Romania a fost batjocorit si stigmatizat cu infamul epitet de „basist” (exemplele eminente: Cartarescu, Patapievici, Plesu, Liiceanu).

      Va bucurati ca Ponta va sterge ranjetul jignitor, mincinos si abuziv de pe fata lui Basescu, descriind in fapt o expresie devenita marca de comert chiar a inchipuitului dumneavoastra justitiar.

      In fine, disperarea la care v-a adus odiosul Basescu n-are nimic de a face cu disperarea de a vedea distruse progresele imense in combaterea coruptiei endemice si generalizate care-i anima pe adversarii justitiarului dumneavoastra.

    • Eu as zice si ca Ponta este singurul care poate sterge zambetul nostru ironic la adresa minciunilor pe care ni le toarna zi de zi cu nonsalanta. Cu el presedinte o sa ne piara cheful de glume, ca prim-ministru reprezinta o guvernare, ca presedinte ne reprezinta pe toti.

    • Daca votul acordat lui Ponta are ca motivatie „sa-i dam peste nas lui Base si sa-i stergem ranjetul…..” atunci nu va asteptati la mai bine in urmatorii ani. Eu cred ca electoratul trebuie sa priveasca planurile de viitor ale candidatului pe care-l voteaza si increderea pe care o inspira. Desigur, Ponta va face ceea ce spuneti, va va razbuna (caci ce pare ca, in mintea dvs. asta e scopul presedintelui) deoarece a aratat, nu de putine ori, in public, ca este un smecher ce se bazeaza pe nepotisme, ca incurajeaza coruptia si traficul de influenta, ca nu are cuvant si nici onoare.

  4. socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din tirg. o sa ma indepartez un pic de calcule si intreb : cum ar fi ca inainte de zbor, pasagerii sa si aleaga echipajul dintre tinichigii, sculeri matriteri si alti „meseriasi” numiti de partide ? a ajuns democratia si economia un fel de ruleta (joc de noroc) la mina borfasilor ? trepadusii inscaunati pe la diverse ministere, comisii si comitete n ar trebui sa sustina si ei un test de competenta ? dupa cum la mansa avionului trebuie sa fie un pilot si nu un tractorist ? sigur, acum trebuie sa ne concentram „energiile creatoare” pe turul doi si sa speram ca va iesi gospodarul nu tilharul. dar daca in 2014 ne am intors in acelasi punct de unde am plecat in 1990, ceva nu i in regula. si decit sa ne incrucisam miinile la piept si sa privim la cer, am face bine sa cautam solutii pentru romania (matritele sint personalizate, nu putem aplica acelasi sablon pentru orice)

      • While hushed from fear, or loud with hope, a band
        With blown, spray-dabbled hair gather at hand.
        Turn if you may from battles never done,
        I call, as they go by me one by one,

      • Sa ne concentram pe solutii, nu pe probleme. Fiecare dintre noi cei care am votat (~50%) sa convingem o persoana dintre cei care nu au votat (~50%), ca este bine sa voteze. Simplu! Si atunci vom avea presedintele care nu are de ce sa fie contestat.

    • :) Corect. Din pacate nu faci decat sa confirmi profilul de care ziceam mai sus ca m-am scarbit. Nu avem argumente, dar jignim. Sau si daca avem, preferam sa jignim, pentru ca am avut un model in fruntea tarii si cei mai slabi au cedat tentatiei de a-l copia:)

  5. Ce putem face? Pai am putea sa-i fortam mana lui Iohannis sa faca si el ceva pentru noi in schimbul voturilor. De exemplu, in comisia juridica din senat se afla un ‘oarecare’ Tudor Chiuariu, senator PNL, condamnat definitiv (cu suspendare) in primavara pentru abuz in serviciu.
    Cum as putea sa-l votez pe Iohannis daca tolereaza asemenea compromisuri in propriul partid. De ce ar fi mai bun ca Ponta? El nu are penali in partid? Infractori care fac legi?
    Dupa alegeri oricum nu le va mai pasa de electorat. Acum inca putem negocia…

      • Iohannis n-are ce sa mai mute in astea doua saptamani, cine vrea sa priceapa, bine, cine nu, n-are decat sa-l voteze pe ponta. Iohannis e doar un om, nu se poate lua la tranta cu un ditai partid, care in 25 de ani a acumulat infractori la greu.

        Nicicum nu e bine, independent n-ai sanse, intri in partid, trebuie sa duci balastul partidului dupa tine.

      • Asa cum i-am spus si dlui Tismaneanu pe acest blog…… sunt convins ca dl KJ va face acest lucru in aceste 2 saptamani; de asemenea sunt convins ca nu o va face din convingere ci pentru voturi.

    • Pe logica asta a condiţionării votului că Iohannis trebuie să scape de unul sau de altul o să câştige Victor Ponta detaşat!

      Nu doriţi să scăpăm de Ponta ca preşedinte?

      După aceea, dacă Iohannis ajunge preşedinte, PNL trebuie să-şi revizuiască politicile de cadre cu tipii care să stea în faţă şi ce cei mai ascunşi prin spate!

      Genul ăsta de iluzii ne fac mai mult rău şi doar cu iluzii o ne hrănim.
      Doamnele Udrea şi Macovei trebuie să susţină hotărât pe Iohannis!

    • Din cate stiu presedintele este apolitic. Ce treaba mai are PNL si ceilalti despre care scrieti cu KI daca va fi ales presedinte? Ce treaba va mai avea KI in PNL?
      Focusul acum este altul, nu are legatura cu nu stiu ce consilier condamnat sau alte nimicuri.

      • Pe aceeasi logica putem spune ca nici Ponta nu are nici o treaba cu oamenii care-l sustin. Ca nu e vina lui ca are in spate oameni certati cu justitia. Care face mai multa curatenie in astea 2 saptamani primeste votul meu.

  6. Si Basescu TraiaNumede ROMAN cate avea %?

    Era cumva extraterestru, nationalitate conlocuitoare, vorbitor pasiv de limba romana?
    Una e sa fii MICUL Titolescu, cu trasaturi euroasiatice ca majoritatea locuitoarilor, cu origini sublime si nobile, !esenta de roman!, conform propagandei de dupa 1866 din teritorii binecuvantate de propaganda de stat-nestat facut cu rusii, olttean pe n%!, care sa acopere tot restul de n-1%, alta e sa fii unu din Sibiu, neamtz, hmm…
    (macar Base v-a spus ca e comunist si v-a deplins soarta cruda care v-ati ales-o, impreuna cu tzara, din ultimii 10 ani, in ultima lui confruntare cu pushkariashu)

  7. Imi vine in minte cumplitul diagnostic pus de Cioran in „Mon Pays”: pacatul meu si al generatiei mele (e vorba de ceea ce numim azi extrema dreapta) a fost ca am crezut ca putem construi un viitor pentru o entitate (Romania) care nu poate avea asa ceva. Avem astazi doua Romanii ireconciliabile: Transilvania versus regatzenii (vezi harta voturilor), educati (pe bune, nu la spiru sau univ. cretina cantemir) versus trogloditi, urban mare versus rural, spalati inclusiv pe dintzi versus cei care consuma un pachet de sapun pe an si o periutza de dintzi la 10 ani. Si EI sunt si vor fi mereu mai multzi datorita reproducerii lor in putredul sistem asa-zis de educatie si datorita emigrarii continue a celor cat de cat competitivi. Trendul nu va putea fi schimbat niciodata prin vot si democratie care pe aceste meleaguri va fi intotdeauna „originala”. Singura sansa este sa redevenim guvernamant sub un nou baron Brukenthal.
    Evident pe 16 noiembrie cu totzii la vot. O fi donchisotesc dar macar onoarea trebuie salvata intr-o tzara in care majoritatea votantilor nu apreciaza asa ceva.

  8. In general, sunt de acord cu afirmatiile autorului articolului, dar cu mici observatii.

    La punctul 1 de la „Ce va face PSD” as spune ca, deoarece se vorbeste despre o lista de virtuali prim-ministri, domnul Tariceanu nu pare sa (mai) aiba exclusivitate. Sa fie din cauza ca a primit, moca, cateva procente de la domnul Ponta, pentru un loc pe podium?…

    La „Ce putem face pentru a nu intra în jocul PSD?”, as adauga ceva: Noi, toti cei care ne-am hotarat cu cine votam (sau cu cine nu votam), putem boicota emisiunile electorale de la televiziuni. In sensul de a nu le privi deloc. Din moment ce ne-am hotarat, nu au cu ce sa ne ajute televiziunile. Azi, maine sau poimaine, mediul online va lovi puternic televiziunea, ca instrument eficient de influenta si manipulare. De ce sa nu fie azi?… Asa putem ajuta si la minimizarea importantei „jurnalistilor originali” si a „stirilor de unica folosinta”. Si va garantez ca, ignorand campania televizata, vom fi mai relaxati!

    Finala se joaca! Dincolo de procente, calcule si declaratii, convingerea ca finala se joaca mi-a intarit-o aparitia domnului Ponta, aseara – cam livid si fara zambetul sau mistocaresc. De parca abia fusese trezit din lesin, cu oarece apa stropita pe fata si saruri agitate pe sub nas.

    Iesiti la vot!

  9. @Cory Ai o problemă omule. Vezi Băsescu peste tot, când el, prin Udrea, abia aluat 6%. Ieși din blocajul ăsta și trăiește viața. E păcat.

  10. Mai e o carte pe care o poate juca PSD-ul: Etnia.

    Noua ni se pare absurd, dar sa nu uitam ca Ponta si-a inceput campania cu „Eu sunt roman si sunt ortodox”.

    Am auzit pe cineva (care nu a votat cu Ponta) spunând că nu a vrut să îl voteze din primul tur pe Iohannis din cauză că ar fi omul Angelei Merkel.

    Alegători ai lui Vadim, Funar și poate câțiva care au votat cu Udrea, s-ar putea să țină cont. Asta însemnând cam 5%. Mai vin 5% de la Tăriceanu (aka Nostalgici USL) și unii care au votat cu DDD, deci sunt destul de proști încât să voteze și cu Ponta.

    În orice caz, va fi din nou un scor strâns

  11. Era odata o mare familie, care voia sa-si ridice o casa. Fiecare membru avea dreptul sa puna o caramida, una singura, ca sa aiba o contributie la ceea ce va fi casa lor. Din pacate, insa, multi nu stiau zidarie si nu intelegeau ce inseamna o casa moderna, confortabila si functionala. Dar de pus caramida, o puneau, ca aveau dreptul. Pe de alta parte, ceilalti, care stiau zidarie, erau lenesi. De aceea, multe caramizi au fost puse dupa ureche, prost si au dus la prabusire.

    Eu cred ca Romania e casa, iar noi suntem familia. Dreptul la vot pentru toti este dreptul de a pune acea caramida, drept acordat fiecaruia. Dar daca Moldova si Oltenia, pensionarii usor manipulabili, saracimea rapid cumparabila, nostalgii comunisti lesne prostibili, tiganii orientati dupa vant si vorbe goale vin sa puna si ei o caramida, acolo, desi habar n-au ce inseamna o Romanie justa, anti-corupta, culta, rafinata, anti-comunista, e sigur ca o sa cada casa pe noi, pe toti. Iar atunci singura solutie este sa iesim toti la treaba, pe 16 noiembrie. Hai sa votam, hai sa nu mai fim lenesi.

  12. Oare ce consilieri are Klaus Iohannis?
    Citesc imediat: http://www.hotnews.ro/stiri-politic-18450715-victor-ponta-invita-klaus-iohannis-4-dezbateri-televizate.htm
    Chiar nu inteleg de ce ar accepta KI aceste 4 intalniri pe terenuri minate. Nu avem TVR1, televiziunea publica? E 50 roni pe factura de energie, luna!
    Cele 4 intalniri cu teme foarte bine stabilite ar trebui pregatite la sange de catre KI cu niste consilieri foarte buni. Nu sunt deloc specialist dar cred ca s-ar oferi o multime de voluntari dintre intelectualii care nu il doresc pe Ponta. Sa lucreze 1 zi din cele 2 saptamani pentru a pune de comun acord cea mai buna strategie.
    M, chiar nu vreau sa piarda pentru ca este facut din vorbe!

  13. in turul doi spuneti ca ” iar cei care vin nu votează cu Ponta”. asta e complet fals, ca daca alegatorii mai rasariti ai cuiva au avut vreun motiv sa nu se deplaseze in primul tur, avand certitudinea calificarii in finala, au fost cei ai lui ponta. atentie la prezumtiile false ca ne trezim cu capul spart..

    singura sansa e ca votantii maghiari si sustinatorii lui udrea sa fie convinsi sa voteze in bloc iohannis, ca cei ai lui macovei probabil vor vota covarsitor pentri ‘inconvenientul’ ‘rau mai mic’.. e imperios ca hunor si udrea sa iasa pe interval si sa-si indrume alegatorii, altfel n-avem nici o sansa. daca votantii lui melescanu, vadim si tariceanu se orienteaza majoritar spre ponta, o sa fie extrem de strans. practic ponta + vadim + tariceanu + melescanu > 50%, nu cu mult, sub un procent, dar sunt peste.

    si uite asa alegerile ajung la mana unuia ca dan diaconescu, ale carui voturi ar fi bine sa treaca la iohannis. de asemenea populatia maghiara trebuie mobilizata, si hunor va fi persoana cheie pentru asta.

  14. Fata de acum 10 ani, exista trei diferente semnificative.

    1. Johannis nu e Basescu. Avantaj Ponta.
    2. In 2004, votul negativ avea un singur beneficiar: Basescu. Acum, un mic procentaj de vot negativ anti-Basescu se duce la Ponta. Avantaj Ponta.
    3. Alegerea plagiatorului ca presedinte este perceputa acum ca un pericol mai mare decit alegerea lui Nastase in 2004. In 2004, Nastase reprezenta perpetuarea raului. Ponta acum apare ca intoarcerea la un rau de care speram ca am scapat. Votul negativ anti-PSD de acum ar putea fi mai mare decit cel din 2004. Avantaj Iohannis.

    Rezultatul votului din 16 noiembrie va depinde de influenta diferentelor mentionate.

    Mai exista, de fapt, si o a patra, relativ minora, dar care s-ar putea sa incline balanta in favoarea plagiatorului. Etnia contracandidatului sau. Este foarte probabil ca un procentaj, mic dar important, din voturile acordate candidatului PSD sa aiba la baza considerente etnice sau religioase, criterii de diferentiere care nu existau acum 10 ani.

  15. Îmi îngădui și eu o mică analiză în lumina rezultatelor de ieri, fără a mă lansa în considerații privind „politica de principii”, importantă în primul tur, ci la confruntarea de putere, esențială, unica importantă în turul doi, când doar victoria contează. Așa că încerc să fiu realist:

    1. Pt mine e clar că Traian Băsescu are un electorat de 12-14%, împărțit în trei bucăți oarecum egale: o treime îi simpatizează retorica și au votat cu Udrea, o treime îi apreciază politica sau, să spunem, o parte a ei, și au votat cu Macovei, o treime s-a supărat de existența a doi candidați „băsiști” si a stat acasă.
    2. Există un electorat oarecum egal, de 12-13% care e format din oameni și „antibăsiști” și „antipesediști”,foști alegători USL: o treime a votat cu Tăriceanu, o treime cu Iohannis (de aici diferența între suma voturilor ACL -12+15 și cei 30,5 obținuți de Iohannis) și o treime a stat acasă ori și-a risipit votul pe Diaconescu sau chiar pe Vadim. Ultimii îl urăsc pe Băsescu pt tăierile de salarii, pt Udrea, Videanu și alți corupți din PDL, dar urăsc și PSD-ul pt că e corupt și „a vândut țara străinilor”. Ultimii nu sunt prea educați, dar există. Se uită la Antena 3, dar nu-l agreează pe Ponta.
    3. Comunitatea maghiară e într-o situație neobișnuită. UDMR-ul o va îndemna să-l susțină pe Ponta, pt că UDMR-ul nu vrea o criză politică, dar, prin tradiție, maghiarii votează cu dreapta. Plus că rivalul lui Ponta e sas, ceea ce cred că va conta pt maghiari.

    În aceste condiții, după părerea mea, dacă nu se fac greșeli, dacă se dau semnale coerente și realiste, Ponta n-are nicio șansă. De Băsescu depinde ca tot electoratul său, să zicem 9-10 % să voteze cu Iohannis. Electoratul USL, dar anti PSD, tot de 9-10 % (și într-un caz și în celălalt, unii vor sta acasă) cred că se va împărți în favoarea lui Iohannis, dacă primarul Sibiului, așa cum se pare, va apăsa tare pedala anti-corupție și va poza într-o detașare prudentă față de Traian Băsescu. Moderația sa evidentă va face un asemenea gest credibil. Plus că maghiarii cred că pot să-i aducă 3-3,5%.

    Pe lângă toate acestea, cred că în dezbaterile televizate, Ponta, un vorbitor mai fluent, dar fără conținut, nu se va putea abține să-l ironizeze pe Iohannis. Acesta are un vocabular limitat, e lipsit de spontaneitate, dar foarte calm și cred că poate să-l pună la punct pe Ponta așa cum un profesor pune la colț un elev smecheraș. Pt că e calm și are bunăcuviință, iar Ponta, emotiv și guraliv.

    În concluzie, dacă nu se fac greșeli, dacă Udrea e debarcată (cum a cerut Cristian Preda), cu acordul tacit, dar vizibil al lui Traian Băsescu; dacă președintele dă un mesaj clar în favoarea lui Iohannis invocând doar ideea „răului cel mai mic”, îngăduindu-i acestuia să rămână detașat de Președinte, ca atitudine și dacă se apasă tare pe tema anticorupție, Iohannis poate câștiga cu 52 la 48. Dacă ….

  16. Da, dar există cel puțin două diferențe:

    1. în 2004 era vorba de Băsescu
    2. în 2014 e vorba de Iohannis.

    Cele două diferențe nu sunt redundante.

    Cu toate acestea, HAI LA VOT ! Altfel, cu plagiatorul-hoț o să ne ia dracu …

  17. Sa punem altfel problema. Cati cetateni au votat cu ponta? 2,5 milioane de oameni! Mie mi se pare ca au votat destul de putini, tinand cont ca sunt declarati 18 milioone de alegatori. Daca ar veni 10 milioane la vot ce rezultat am avea?!

  18. Sunt de acord cu tot in afara de un singur lucru: nu cred ca cele 40 de procente ii dau nici macar un iluzoriu confort lui Ponta. Doar am vazut cu totii cat de sifonat era ieri seara :))

  19. Adevarul e ca nu are absolut nicio importanta cine va fi seful acestui stat-nestat.
    Ma uit doar la voi, cei plini de diplome eliberate de RSR&succesorul stat de fata, implicati politic si civic, dar cu o inteligenta medie sub media europeana – chiar muuuuuult sub media a ceea ce numiti voi OCCIDENT!
    Si drept urmare spun:
    NU MERITATI sa aveti un stat al vostru, va lipsesc pana si instinctele necesare pentru a putea deveni si prospera intr-o forma organizare umana de nivel superior – asta, pe linga inteligenta.

    • Ups. Mai dobitocule, iti garantez ca, desi traiesc in Romania, cel mai prost din echipa mea iti este superior ca IQ.

  20. Am o intrebare: indiferent cine „invinge” in 16.11, stim ce urmeaza in 2015? Scadenta anului electoral 2014. Care se va face de catre guvernul Ponta daca Iohannis e ales presedinte, sau de catre Tariceanu daca Ponta va fi cel ales. Avem de ales si din acest punct de vedere. Corect ar fi ca Ponta sa fie lasat sa-si duca treaba pana la capat. Bugetul pe 2015 pana cand trebuie/trebuia prezentat?

  21. Sorin Cucerai
    27 octombrie la 06:00 ·

    Notă preliminară: rândurile de mai jos nu se referă la postaci – cei plătiți de politicieni sau de partide să scrie. Lor n-am nimic să le spun – decât că-i felicit că i-au păcălit pe unii să-i plătească. Mă unge pe suflet prostia politicienilor care plătesc postaci, așa încât partidelor și politicienilor respectivi n-am să le spun decât atât: keep up the good work; cheltuți-vă banii prostește; make me happy.
    Nu postacilor le sunt adresate așadar aceste rânduri, ci susținătorilor voluntari ai unui politician sau ai unui partid.
    Iar acum că lucrurile sunt clare, pot să încep.
    În 2007 și 2008, cei mai activi voluntari din echipa lui Barack Obama erau chemați constant la training. Training de comunicare, printre altele. De ce? Simplu: ca să nu facă niciuna din greșelile pe care le faceți voi. Și pentru că faceți atât de multe greșeli grosolane, m-am gândit să vă explic aici chestiunile elementare.
    1. Scopul fundamental al unui voluntar e să interacționeze cu cât mai mulți oameni pe care să nu-i antagonizeze. Mai spun o dată: scopul fundamental al unui fan e să nu-i antagonizeze pe cei cu care interacționează.
    Scopul secundar – repet: SECUNDAR – e să-i convingă pe respectivii să voteze cu candidatul susținut/ promovat de fan.
    Ceea ce vindeți voi nu e niciodată candidatul, ci starea de bine pe care cineva o resimte discutând cu voi despre candidatul vostru.
    Oamenilor le place să se simtă bine, confortabil, relaxați – și se întorc întotdeauna, în mod spontan, acolo unde se simt bine. Dacă îi antagonizați, vor pleca. Și antagonismul pe care îl resimt cu privire la voi îl vor transfera automat, în mod natural, asupra candidatului vostru.
    În politică, „clientul nostru, stăpânul nostru” rămâne o butadă la fel de importantă ca în comerț. Asta nu înseamnă că trebuie să fiți de acord cu tot ce spune convorbitorul vostru – ci doar că nu trebuie să vă crispați când vă e criticat candidatul. Puteți răspunde relaxat la critici, astfel încât cel care le face să nu se simtă respins – și astfel să nu ajungă să vă respingă.
    Scopul vostru NU este să aveți dreptate și să câștigați cu orice preț o dispută – ci să câștigați un alegător pentru candidatul vostru. Dacă nu sunteți în stare, dacă simțiți că pentru voi e mai important să aveți dreptate decât să aduceți un vot, spuneți asta cinstit – și retrageți-vă din campanie. Încercați să nu interacționați cu nimeni. Altfel, faceți mai mult rău decât bine candidatului pe care îl susțineți.
    În campania electorală, ca și în comerț, un „client” nemulțumit provoacă mai multe pagube decât 100 de clienți mulțumiți.
    Așa că niciodată, sub nicio formă NU vă antagonizați convorbitorul. În clipa în care o faceți, candidatul vostru a pierdut automat minim 10 voturi. Exclusiv din cauza voastră.
    2. Pe lângă starea de bine, al doilea lucru fundamental pe care îl vindeți e încrederea. Nu încrederea în candidatul vostru, ci încrederea în onestitatea voastră.
    Nimeni nu-și cumpără un calculator bazându-se pe ce-i spune o pisi într-o reclamă la tele-shopping, pentru că știe că pisi aia e plătită să mintă. Poate să-și cumpere o tigaie sau o răzătoare, pentru că în cazurile astea minciuna e mai degrabă irelevantă – dar nu-și va cumpăra în felul ăsta un calculator. Iar un viitor demnitar e mai importat decât un calculator, așa că nu merge cu tele-shopping.
    Dacă vreți să vindeți un candidat, fiți onești: recunoașteți-i inclusiv limitele. Dați manualul de utilizare: la ce e bun și la ce nu e bun. Asta înseamnă că uneori va trebui să-i spuneți celuilalt „E foarte mișto ce crezi, și știi că eu îl/ o prefer pe X, dar cred că, dacă nu te răzgândești, candidatul Y e mai potrivit pentru tine. E ok, ți-l recomand cu plăcere, și mie îmi face o impresie bună.”
    Știu, e contraintuitiv ce spun: dacă faceți asta, pierdeți un vot. Dar câștigați încrederea celui care nu va vota cu candidatul vostru – iar asta vă poate aduce 10 voturi fix de la persoana respectivă. Care va continua să discute relaxat cu voi, și care va căuta oameni compatibili cu candidatul vostru – pe care îi va trimite la voi, pentru că deja vă consideră o persoană de încredere.
    Sacrifici un om ca să câștigi 10 – și păstrezi șansa ca și omul ala să se răzgândească și până la urmă tot cu candidatul tău să voteze – doar pentru că are încredere în tine.
    Dar asta se poate doar dacă ești perfect onest. Cea mai mică minciună propagandistică duce la pierderea încrederii – cu efecte la fel de grave ca cele provocate de antagonizare.
    3. Bun, astea sunt regulile de bază. Restul e training. Spor la treabă!

  22. Duceti-va moronilor la urne ca sa nu invingem… Asa ati facut si in 2004 si ne-ati procopsit cu Basescu… in 2012 v-ati mobilization si nu v-ati prezentat la urne, tot asa ca sa nu invingem noi… Vai de steaua voastra de cretini, nici nu mai stiti ce aveti de facut ca sa ne umpleti vietile de bucurie pe urmatorii cinci ani

  23. Nu ar strica cerere de suplimentare (la BEC) a observatorilor in sectii, mai ales la tara sau acolo unde par a fi probleme.

  24. E mai greu cu gandirea pt voi…

    Judecati dupa perceptii formate avand un orizont ingust. Va formati opinii doar citind pe internet, fara a avea o baza reala si practica.

    Luati de cititi o analiza a lui Guran (care a votat cu Macovei) despre votul din primul tur.

    http://www.biziday.ro/2014/11/04/o-campanie-perversa-distructiva-cu-doi-castigatori-si-20-de-milioane-de-derutati/

    Doar 44% din romanii peste 64% au fost la vot. E procentul cel mai mic, raportat la celelalte cateogrii de varsta. In posibilitatea exprimata de voi ca in turul 2 sa vina mai multi oameni, daca vin acesti pensionari sunteti siguri ca il voteaza pe Iohannis?

    Spuneti ca PSD a incercat impiedicarea votului diasporei. Habar nu aveti ca votul e organizat de BEC (biroul electoral central) si de Autoritatea Electorala permanenta. Aici sunt doar judecatori (si fiecare partid are un reprezentat). Daca voi spuneti ca PSD a cumparat judectorii din BEC si PSD poate spune ca ACL a cumparat judecatorii care l-au arestat pe Hrebenciuc.

    Conform legii, BEC trebuie sa orgaizeze votul. Daca BEC nu aproba mai multe sectii ce poate sa faca Ponta? Acum pentru turul 2, BEC, la propunerea PSD, a acceptat:
    1. Declaratia sa poate fii completata de acasa.
    2. Sporirea numarului de oameni in comisia de vot.( masura exceptionala pentru ca toti din strainantate voteaza pe liste suplimentare si acestea trebuie completate de cineva).

    Daca erati asa de destepti, de ce nu a propus ACL, Macovei, etc lucrurile astea inainte de primul tur (la BEC). Dar daca le pasa asa de mult de diaspora de ce nu au propus ei asta la BEC pentru turul 2?

    Eu personal am fost reprezentantul PSD in sectia de votare de la Bonn. Aici s-a votat cel mai bine/mult din Germania. Au fost in total 1803 voturi exprimate (in germania au fost in total vreo 8000 distribuite pe 5 sectii de votare). Iohannis a luat 1008 voturi, macovei 410, Ponta 113. Si la Bonn au fost cozi. Dar la 20.30 votasere toti si numai era nimeni la coada!!!! (Se poate verifica asta). Intrebarea e de ce la Bonn s-a putut, de ce in italia si spania unde au votat 35000 nu au fost incidente, dar la Paris unde au votat 3000 au fost (la Londra e la fel). E vorba de calitatea oamenilor. Daca unu e bou poate fi PSD-ist sau ACL-ist ca tot bou va ramane in comportament. Dejeaba va vopsiti voi ca sunteti mai destepti. Cifrele reale arata ca nu sunteti.

    Ah, sa nu uit. Asta cu protectia in justitie: Daca era asa de ce l-au lasat pe Hrebenciuc sa fie arestat?

    • Stimate reprezentant PSD,

      Vă răspund eu, oricât de greu îmi e cu gândirea.

      1) Alegerile sunt organizate de guvern, nu de BEC. Legea 370/2004 pentru alegerea președintelui României precizează la art. 12 alin. 3: “Organizarea și numerotarea secțiilor de votare din străinatate se stabilesc de către ministrul afacerilor externe, prin ordin.” Altădată vă recomand să citiți legea, în loc să ascultați propaganda de partid.
      2) Nu era responsabilitatea ACL, Macovei etc. să ceară PSD să respecte legea. Era responsabilitatea PSD să n-o încalce.
      3) Nu „cifrele reale” arată cine e mai deștept. De pildă, chiar dacă votanții PSD sunt majoritar cu zece clase, iar cei ai Monicăi Macovei majoritar cu studii superioare, eu nu-mi permit să trag din asta o concluzie. Dacă dumneavoastră o faceți, vă privește.

      Ne recomandați să nu ne informăm exclusiv de pe FB. Aveți dreptate. Eu vă recomand, în schimb, să nu vă informați exclusiv din propaganda de partid.

      • Pai asta cu informarea e clasica:

        Daca citeai articolul lui Guran (care numai propaganda de partid nu e) vedea ca votantii lui Ponta sunt majoritatea cei cu 12 clasa si/sau scoala postliceala. Deci ce ati spus dvs cu : „De pildă, chiar dacă votanții PSD sunt majoritar cu zece clase” arata exact cine se informeaza si din ce surse. Ah, si a lui Iohannis votanti sunt majoritari tot aia din aceiasi cateogrie.

        Legat de organizarea alegerilor de catre BEC, va spun doar ca legea s-a mai schimbat de 3 fata de ceea ce mentionati. Desigur, pt dvs e usor sa dati un google cu „atributii BEC” si sa luati primul rezultat care apare acolo, dar asta nu inseamna documentare. Cautati mai bine si veti vedea. Un singur hint: daca MAE organiza, asa cum spuneti de ce mai era nevoie ca MAE sa propuna si BEC sa aprope modificarile de ieri din cadrul procesului de votare? De ce nu dadea MAE ordin direct: sa creasca numarul de oameni din sectie si sa descarce oamenii acasa declaratia? De ce a fost nevoie de aprobarea BEC? E o intrebare strict de logica si banuiesc ca in intelectualitatea dvs, nu veti gasi dificultati in a vedea „prostia” pe care ati anuntat-o inainte.

        Desigur, ca dvs ati inteles perfect ce am vrut sa spun prin faptul ca Macovei si ACL puteau propune ei (atat inainte de turul 1 cat si dupa) exact cele 2 propuneri ala PSD, dar nu au facut-o. Eu nu am spus niciunde ca PSD a incalcat legea. Asta e interpretarea dvs „plina de intelectualitate”, ca sa evitati un raspuns pertinent (ca atat pe Macovei cat si pe Iohnannis ii doare fix in cot de diaspora, pentru ca altfel veneau ei cu propunerile astea). Desigur, „gargara” si „mahalaua” e o calitate prezenta foarte des in cadrul „intelectualitatii” de dreapta. Mai greu cu raspunsurile pertinente si cu abordarea pragmatica.

        • Clasice perdele de fum.

          1) Dacă veți merge mai departe de textul lui Moise Guran, veți vedea că majoritatea votanților cu 10 clase sunt la PSD. Exact ce spuneam eu, adică.
          2) Câtă vreme guvernul avea obligația de a aplica legea & nu a făcut-o, înseamnă că a încălcat-o.
          3) Nu Macovei & Iohannis sunt vinovați că guvernul PSD nu a aplicat legea.

          Firește, îmi veți răspunde cu alte perdele de fum. Sunt obișnuit cu asta de la PSD.

  25. Magistral!

    Am citit articolul de indata ce a aparut. Nu l-am comentat pentru ca am simtit ca nu mai e nimic de adaugat (as fi putut totusi sa va multumesc, asa cum am facut in subsolul textului lui Vlad Zografi; o fac acum).

    Simt ca poemul lui Jebeleanu poate fi manifestul nostru pentru aceste doua saptamini.

    Am inceput sa o trimit celor apropiati.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Radu Vancu
Radu Vancu
Radu Vancu (n. 1978, Sibiu), poet, prozator, eseist și traducător. Profesor dr. habil. la Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu. Redactor-șef al revistei "Transilvania". Fost președinte al PEN România (2019-2023). Redactor al revistei „Poesis internațional”. Membru al Grupului pentru Dialog Social. A publicat peste 20 de cărți, în toate genurile literare, pentru care a obținut câteva dintre cele mai importante premii naționale. A tradus din Ezra Pound ("Opera poetică", volumele I și II, Humanitas; ediție îngrijită de H.-R. Patapievici), din William Butler Yeats (tot pentru editura Humanitas) și din John Berryman ("Cântece vis", Casa de editură Max Blecher, 2013). A editat, singur sau în colaborare cu Mircea Ivănescu, Marius Chivu și Claudiu Komartin, antologii literare pe diverse teme. A îngrijit ediții din opera lui Alexandru Macedonski, Emil Brumaru și Alexandru Mușina. Ultima carte publicată este "Kaddish" (Casa de editură Max Blecher, 2023).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro