vineri, martie 29, 2024

Cum poate fi suspendată o țară din Consiliul UE?

Răspuns pe scurt: Greu. Puțin probabil să se ajungă acolo. Nu e nevoie și nici nu e de dorit ca România să fie primul caz din UE. Zic că nu e nevoie pentru că semnalul politic al dezbaterii va fi oricum devastator.

Citez din Adevărul – articolul întreg aici:

”Eurodeputatul Markus Ferber, preşedinte al delegaţiei Germaniei (CSU-CDU), din Parlamentul European, bun cunoscător al scenei politice româneşti, a declarat, în exclusivitate, pentru <<Adevărul>> Europa, că va iniţia demersurile pentru o sancţiune fără precedent împotriva României din cauza pericolelor care ameninţă statul de drept. <<Sunt extrem de îngrijorat în legătură cu situaţia din România. Ceea ce se întâmplă este împotriva spiritului şi principiilor Uniunii Europene. Voi contacta Comisia Europeană şi instituţiile europene pentru a face toţi paşii necesari în vederea suspendării voturilor României din Consiliul European, pentru lipsa asigurării standardelor minime funcţionării statului de drept>>, a declarat Ferber.

WOW! S-a ajuns la o asemenea declarație. Un greu al Parlamentului European spune că va iniția procedura de suspendare a României din Consiliu.

Am facut pt dvs o citite a Tratatului. Vedeți aici versiunea consolidată:

Înainte de a explica procedura, o precizare: nu s-a intimplat niciodată ca o tara sa fie suspendata. Titlul din Adevarul nu e tocmai corect, nu e vorba despre suspendarea din UE (nu exista aceasta procedura), ci despre suspendarea din Consiliu. Bianca Toma (bravo pt. exclusivitate) scrie corect in corpul articolului, probabil i-au pus titlul in redactie si recunosc ca suna mai spectaculos.

Deci, nu s-a intimpla niciodata. Dar s-a mai discutat. Austria, Jorg Haider, anul 2000, mai tineti minte? Atunci s-a discutat. A fost atat de devastator politic efectul incat au dat inapoi. Cu Ungaria lui Orban nu s-a ajuns nici pana acolo. Rolul disciplinator al UE nu sta atat in procedura din Tratat cat in presiunea politica, in ”name and shame”.

Dacă mă uit la câte încredere au românii în UE (în scădere, dar multă) și câtă au în politicienii români (puțină și în scădere, în toți), USL nu va ieși bine din dezbaterea asta.

Al doilea debut european al lui Victor Ponta

E cu totul improbabil sa existe o procedură propriu-zisă de suspendare, e foarte complicată și cere majorități largi. Mai mult, finalitatea nu e tocmai convingătoare: statul respectiv doar pierde dreptul de vot. Aud însă că se imaginează alte posibile riposte, de gen tăieri de fonduri, care sunt mai simplu de aplicat și mai dureroase.

Revenind la suspendare: doar și o tentativă și doar simplul fapt ca s-a pus pe masa optiunea si ca declaratia asta va face valuri maine (azi deja) ii va lovi in moalele capului. Victor Ponta tocmai debutase la nivel european. Acum debuteaza a doua oara.

Este corect că se întâmplă asta? Păi, răspunsul USL zilele astea la întrebarea ”e corect?” este ”pentru că pot”. Voila, și ăia pot dacă vor!

Procedura:

Articolul 2 definește, scurt, principiile UE privind democrația și drepturile omului, vedeți mai jos.

Dacă le încalci, procedura legală e așa:

– 1/3 din statele membre sau Parlamentul European sau Comisia (și cu aprobarea Parlamentului) pot face o propunere motivată

– Consiliul (statele membre) decide cu 4/5 că există un risc de încălcare a Art. 2 și poate adresa recomandări

– Dacă statul respectiv nu se conformează, Consiliul European poate constata (prin unanimitate) și cu aprobarea Parlamentului European (2/3 din membri) existența unei încălcări grave și persistente a art. 2. De notat că statul în cauză nu votează, deci nu poate bloca unanimitatea.

– Dacă se face constatarea, Consiliul poate decide cu majoritate calificată să suspende ” anumite drepturi care îi revin statului membru în cauză în urma aplicării tratatelor, inclusiv dreptul de vot în Consiliu al reprezentantului guvernului acelui stat membru”.

http://www.facebook.com/Cristian.Ghinea.CRPE

Articolele relevante pe larg

Articolul 2 din Tratatul privind Uniunea Europeană

”Uniunea se întemeiază pe valorile respectării demnității umane, libertății, democrației, egalității, statului de drept, precum și pe respectarea drepturilor omului, inclusiv a drepturilor persoanelor care aparțin minorităților. Aceste valori sunt comune statelor membre într-o societate caracterizată prin pluralism, nediscriminare, toleranță, justiție, solidaritate și egalitate între femei și bărbați.”

Articolul 7

(1) La propunerea motivată a unei treimi din statele membre, a Parlamentului European sau a Comisiei Europene și cu aprobarea Parlamentului European, Consiliul, hotărând cu o majoritate de patru cincimi din membrii săi, poate să constate existența unui risc clar de încălcare gravă a valorilor prevăzute la articolul 2, de către un stat membru. Înainte de a proceda la această constatare, Consiliul audiază statul membru în cauză și îi poate adresa recomandări, hotărând după aceeași procedură.

Consiliul verifică cu regularitate dacă motivele care au condus la această constatare rămân valabile.

(2) Consiliul European, hotărând în unanimitate la propunerea unei treimi din statele membre sau a Comisiei Europene și cu aprobarea Parlamentului European, poate să constate existența unei încălcări grave și persistente a valorilor prevăzute la articolul 2, de către un stat membru, după ce a invitat acel stat membru să-și prezinte observațiile.

(3) În cazul în care a fost făcută constatarea menționată la alineatul (2), Consiliul, hotărând cu majoritate calificată, poate decide să suspende anumite drepturi care îi revin statului membru în cauză în urma aplicării tratatelor, inclusiv dreptul de vot în Consiliu al reprezentantului guvernului acelui stat membru. Procedând în acest fel, Consiliul ține seama de eventualele consecințe ale unei astfel de suspendări asupra drepturilor și obligațiilor persoanelor fizice și juridice.

Obligațiile care îi revin statului membru în cauză în temeiul tratatelor rămân obligatorii în orice situație pentru statul membru respectiv

(5) Modalitățile de vot care, în înțelesul prezentului articol, se aplică Parlamentului European, Consiliului European și Consiliului sunt prevăzute la articolul 354 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene”

Articolul 354  din Tratatul privind Funcționarea UE

”În înțelesul articolului 7 din Tratatul privind Uniunea Europeană, în ceea ce privește suspendarea anumitor drepturi care decurg din apartenența la Uniune, membrul Consiliului European sau al Consiliului care reprezintă statul membru în cauză nu participă la vot, iar statul membru în cauză nu este luat în considerare la calcularea treimii sau a patru cincimi din statele membre prevăzute la alineatele (1) și (2) din articolul menționat anterior. Abținerea membrilor prezenți sau reprezentați nu împiedică adoptarea deciziilor menționate la alineatul (2) din articolul menționat anterior.

Pentru adoptarea deciziilor prevăzute la articolul 7 alineatele (3) și (4) din Tratatul privind Uniunea Europeană, majoritatea calificată se definește în conformitate cu dispozițiile articolului 238 alineatul (3) litera (b) din prezentul tratat.

În cazul în care, ca urmare a unei decizii de suspendare a drepturilor de vot adoptate în conformitate cu articolul 7 alineatul (3) din Tratatul privind Uniunea Europeană, Consiliul hotărăște cu majoritate calificată, pe baza uneia dintre dispozițiile tratatelor, această majoritate calificată se definește în conformitate cu articolul 238 alineatul (3) litera (b) din prezentul tratat sau, în cazul în care Consiliul acționează la propunerea Comisiei sau a Înaltului Reprezentant al Uniunii pentru afaceri externe și politica de securitate, în conformitate cu articolul 238 alineatul (3) litera (a).

În înțelesul articolului 7 din Tratatul privind Uniunea Europeană, Parlamentul European hotărăște cu o majoritate de două treimi din voturile exprimate, reprezentând majoritatea membrilor care îl compun.”

Distribuie acest articol

30 COMENTARII

    • Hey,buna intrebare! Cred ca asta si-ar dori unii felixieni sau asta este tinta unora!
      Aici insa lucrurile sunt mai simple si mai barbatesti!
      Oricum,bag de seama ca sunt unii care verifica zilele astea limitele democratiei si sprijinului pentru democratie in Romania! Eu zic ca vor avea surprize,romanii nu sunt prosti,chiar daca unii traiesc cu impresia asta!

      • no ,io vreau s o vad si pe asta!a shi ca aia cu rivolutzia intregului nostu popor strins unit in jurul…
        apoi se vor impartzi certificatele

  1. Categoric, pentru Romania, numai discutiile din jurul unei eventuale suspendari ar avea efecte devastatoare. Asta, pentru Romania. Dar nu si pentru USLasi. Cred ca furia cu care conduc actualele incalcari ale legilor tarii si principiilor statului de drept este data de un spectru mult mai infricosator pentru ei: Rahova.

    • Sigur, dar poate vor inceta pupaturile intre acel comunist imbecil Hanes Swoboda si Ponta. Poate si Hollande va intelege ce deosebire este intre partidul lui Mitterand si cel al lui Iliescu.

    • sa nu folosim cuvinte mari,efecte devastatoare!;
      e inca o confirmare ca romanica nu trebuia acceptata si partida acelora cu aceasta opinie va creshte.
      romanica era acceptata inainte de 89,era rezultatul divizarii continentului,apoi a venit incurajarea prin acceptarea aderarii.trebuia apoi demostrata civilitatea ptr a cishtiga respectul UE.asta nu a venit niciodata.de la mailat la severin romanica demostreaza ce poate.

  2. I-auzi braul: ”name and shame”… Imi place tare mult partea asta cu „shame-ul”… Care, de unde? Dl Ponta e de aceeasi factura ca dl Adrian Severin. Daca as spune ca au sorici in loc de obraz, ar insemna sa jignesc porcul…
    Parerea mea e ca guvernul si majoritatea parlamentara vor face in continuare ceea ce vor crede ei. Nu cred ca dl Voiculescu sau dl senator Voicu se sinchisesc prea mult de altceva decat de propriile persoane „inamovibile”. Iar dl Ponta nu va demisiona pe motive de plagiat; a si spus ca nu-i trebuie doctorat ca sa fie prim-ministru…

  3. Sa rememoram si declaratia ministrului de externe Marga care spunea ca
    „trebuie sa reincalzim relatiile cu Rusia”.

    Perceptia mea este ca USL-ului nu numai ca nu-i pasa daca suntem exclusi din U.E.
    ba chiar le-ar conveni penalilor sa nu mai fie controlati si sa faca ce vor in Romania.

    Si asta chiar ca este tragic.

  4. Asta se intampla cand dai tara pe mana iresponsabililor care sant pusi pe capatuiala si sant avizi de putere !!!!! As intreba oamani de buna credinta care i-au votat, daca nu au mustrari de constinta ca le-au dat votul cand se vede ce fac ?????

  5. Procedura de suspendare a unui presedinte de tara (ales prin vot direct) ar trebui sa fie la fel de complicata precum suspendarea dreptului de vot la Consiliul european. E vorba de niste reguli juridice pentru niste situatii politice extrem de grave (gen Haider sau Orban, sau inalta tradare in caz de razboi / spionaj) si nu se apeleaza la procedurile astea decat in prezenta unui consens politic / social extrem de larg asupra nocivitatii fenomenului. Culmea, mie mi se pare ca procedurile de „suspendare din politica” ar trebui aplicate lu’ alde ponta & antonescu, iar lu’ felix direct procedura de incarcerare. Ne va duce gruparea transilvana de la Cluj in selectul club austro-ungar al celor care pun democratia in pericol !? In fond, dupa extrema dreapta (haider) si dreapta extrema (orban), e nevoie si de niste stanga (ponta & antonescu) pentru echilibrarea balantei ideologice, nu !? Concluzia mea pentru politica romaneasca : feriti-va de cetatenii pe nume Antonescu (Ion, Crin sau Marshall turism).

    • Asa e, dar de ce PD L NU A FACUT ACEST LUCRU ULTIMII OPT ANI CIT A FOST LA GUVERNARE ALATURI DE PSD inclusiv? E inadmisibil ca niste gainari ca Toni Grebla (!!!) favorizatoare de infractori gen Placinta (nume scoase din Caragiale!) sa se joace – i.e . iresponsabil – cu un vot exprimat si dat pentru 5 ani! si mai ales cu banii publici – REFERENDUM= MULTI BANI PUBLICI.

  6. Bun, treaba e clară atât despre proceduri cât și despre suportul populației române.

    Nu e prea clar dacă politicienii români sunt speriați de amenințarea de penalizare cu punerea la colțul de rușine. Nu vor sta ei în genunchi pe coji de nucă doar pentru că așa vor capitaliștii ăștia din UE.

    La o adică, ținînd cont de ”studiile” părinților lor, ar putea căuta bani și sprijin în direcția opusă, neținând cont de faptul că populația respinge total o asemenea idee.
    Oricum părerea populației nu va mai conta din momentul în care ai aruncat democrația la gunoi.

    Deci răspunsul la întrebarea din titlu ar putea fi ăsta: ”-Davai ceas ! Davai palton !”

  7. Păi exact acesta e obiectivul Iliescu-Voiculescu: scoaterea României din UE și NATO, eventuala raliere la CSI. Pentru ei este o veste bună demersul domnului Ferber. E o naivitate să îl prezentăm ca pe ceva dăunător USL.

  8. Va rog sa schimbati titlul din articol, ati facut e eroare: e vorba de posibila suspendare a Romaniei din Consiliul Uniunii Europene (co-legiuitor alaturi de Parlamentul European) si nu din Consiliul European (care este doar o reuniune la nivel inalt intre sefi de stat si de guvern si care ofera linii directoare, adopta orientari strategice care nu au caracter executiv, nu au forta juridica). Multumesc.

      • abia astept Consiliul European din 18 octombrie! Oare cine va merge? Ca de data asta nu cred ca va mai intreba nimeni CCR-ul si/sau Parlamentul

        un nou referendum???? organizat tot pe banii nostri (ai contribuabililor), fireste!

    • De fapt, titlul articolului e corect, nu acolo e eroarea – spune clar „suspendata din Consiliul UE” si nu din Consiliul European-, ci mai degraba in corpul articolului, unde D-l Ghinea vorbeste despre Consiliul European. Asta asa, ca sa stim despre ce vorbim. Cu stima

  9. suntem atat de aproape de acest lucru incat nici nu va dati seama… Deja se fac scenarii la CE pe aceasta tema. Romania fiind exemplul negativ care va fi dat comunitatii europene. Primele masuri care se vehiculeaza, blocarii circulatiei persoanelor dinspre RO, expulzarea acelora fara loc de munca stabil, a unui domiciliu stabil, sau a unei invitatii….Sa vedea apoi actuala guvernare cum se va justifica fata de acestia…Ne-am intors din nou in 1990. Ce spuneti, referitor la suspendarea calitatii de membru, este atat de simpla incat nu va vine sa credeti. Noi inca nu suntem parte a zonei euro, nu avem nici un drept deplin deci, iar aceasta miscare de izolare politica a unui stat aflat in derapaj democratic este stipulat in acordul de la Lisabona expres, semnat si de Romania. Problema este alta. Romania intra in spirala disolutiei ca stat de drept, recunosterea frontierelor va fi pusa in discutie, „iar de vina va fi”, chiar si dupa suspendare, tor Basescu si Boc. Romanii vor avea atunci motive suficiente sa se razbune pe acestia, pentru iesirea din democratie si intrarea in noaptea siberiana….Popor roman, poti sa fi mandru de actuala conducere politica, guvernamentala si parlamentara. Lichele alese „democratic”, care conduc un popor bolnav .

  10. Toate diamenetele nu au valoarea mea
    Si nici aurul din lume si nici platina
    Si daka ami vine mie la cap nebunia
    Cumpar toata Roamnia
    Ii cumpar si pe dushmani
    Sii vand la Americani ..

  11. Pentru cei mai virstnici ori pentru cei care au citit despre acele timpuri, ce se intimpla acum s-a mai intimplat la sfirsitul anilor `40 si inceputul anilor `50.
    Acum, cu o spoiala de legalitate pentru cei legati la ochi (sint multi si n-am gasit alta rima), atunci, o stie tov. Iliescu foarte bine.
    Aceiasi Marie cu alta palarie ;)

  12. Să vină referendumul mai repede. El va închide gura unora, fie a propagandiștilor USL, fie a celor portocalii. Măcar una dintre găști va bate în retragere după referendum.

    • uite ca a trecut si referendumul si tot circul ante- si post-, inclusiv cu declaratii gen „nu ne vindem tara”

      imi pare rau sa constat ca – inca o data – in politica noastra damboviteana, zicala „cine e mai destept cedeaza” nu se aplica…

  13. Daca vrem sa credem ca justitita functioneaza cu adevarat in Romania, as vrea sa-i vad si pe toti PDL-isti care au furat la inchisoare. De aia de ce nu se vorbeste? Sunt cumva mai putin vinovati de toate furturile si abuzurile de pana acum?

    Ce democratie si justitie independenta vrem daca nu suntem in stare sa-i tragem la raspundere pe toti cei care au furat? Cand o sa vedem procese deschise si finalizate cu succes impotriva unora ca Videanu, Cocos si Udrea, atunci da, putem spune ca avem justitie si procuratura impartiala.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristian Ghinea
Cristian Ghineahttp://www.crpe.ro
Cristian Ghinea este europarlamentar, copreședinte al delegației USR PLUS în PE. A fost Consilier de Stat pe Afaceri Europene la Guvernul Romaniei și Ministru al Fondurilor Europene în cabinetul Cioloș. A fost director al Centrului Roman de Politici Europene (www.crpe.ro). A lucrat opt ani în media românească, iar între 2007 şi 2008 a studiat guvernare europeană la London School of Economics. În trecut, a fost implicat într-o serie de proiecte civice cu organizaţii precum Societatea Academică Română, Centrul pentru Jurnalism Independent, APADOR - CH şi Freedom House. Este autorul capitolelor despre România din prestigioase rapoarte internaţionale ca „Media Sustainability Index” şi „Nations in Transit”. Domenii de expertiză: - structura instituţională a UE - democratizare - studii media - transparenţa şi responsabilitate în administraţia publică Republica Moldova

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro