joi, martie 28, 2024

OUG 13 e abrogata, OUG 14 trebuie discutata

Curtea Constituțională a decis astăzi că nu poate analiza excepția de neconstituționalitate a  OUG 13/2017 de marți noapte, întrucât aceasta fusese  abrogată de OUG 14/2017 de duminică – este de menționat că la data ridicării excepției de neconstituționalitate de către Avocatul Poporului, ordonanța contestată era în vigoare.

Așadar CCR ne spune în mod neechivoc că OUG nr 13/2014 nu este in vigoare si nici nu va intra in vigoare pe 11 februarie, nemaiexistând temerile care au fost exprimate în spațiul public.

Ce se întâmplă mai departe? Orice OUG trebuie supusă dezbaterii în Parlament, în vederea aprobării sau respingerii ei. În cazul de față, Parlamentul trebuie să analizeze OUG 14 și astfel să decidă dacă este sau nu este de acord cu abrogarea OUG:

  • Dacă Parlamentul APROBĂ ordonanța prin lege, totul e în regulă. Cu această ocazie, pot fi îndreptate greșelile de care vorbeam duminică (art 25 alin 5 din C.proc.pen. în redactarea OUG 14 nu respectă decizia nr. 586/2016 a CCR).
  • Dar dacă Parlamentul RESPINGE ordonanța, atunci trebuie de ținut seama că proiectul de lege de respingere nu va produce efecte imediate la data exprimării votului, ci numai de la data publicării în Monitorul Oficial, dispusă de Președintele României care primește proiectul de lege pentru a-l promulga prin decret. Or, până la acest moment, proiectul de lege poate fi atacat la CCR (art. 147 Constituție) sau poate să fie întors de Președinte din nou la Parlament pentru reexaminare (art. 77 Constituție). Dacă se constată că proiectul este constituțional sau dacă este retrimis spre promulgare Președintelui țării, el se publică în Monitorul Oficial. Din acest moment devine lege, care este obligatorie de respectat de către toată lumea.

O respingere a OUG 14 va duce la reactivarea OUG 13 (conform art. 64 alin. 3 din Legea 24/2000 care privește tehnica redactării actelor normative) chiar la data publicării în Monitorul Oficial al legii care a decis asta. Și da, de abia atunci OUG 13 va putea fi atunci contestată de Avocatul Poporului în fața CCR. Dar, pentru că OUG 13 conține norme penale mai favorabile, așa cum arătam pe blog aseară, efectele se vor fi produs pentru dosarele deschise dacă modificările la Codul penal făcute de OUG 13 vor fi in vigoare chiar și pentru un minut – deci, indiferent că OUG 13 va fi declarată neconstituțională.

Distribuie acest articol

23 COMENTARII

  1. Din ceea ce am inteles astazi din interventia dvs. la Realitatea TV, in momentul in care discuta OUG 14, Parlamentul trebuie sa elimine sau sa corecteze acele prevederi ale ordonantei care sunt susceptibile de a fi considerate neconstituționale.

  2. Prea multi de Daca!
    Improbabil ca Parlam sa respinga OUG14, ca Presedintele nu va reactiva OUG13 niciodata, chiar daca risca suspendularea.

    • Din pacate am si eu cel mai pesimist „daca” din toate scenariile cu aprobarea OUG 14: odata aprobata legea de catre Parlament si imediat contestata la CCR (de un grup, inclusiv cel care a votat aprobarea), mai poate fi promulgata de Presedinte inaintea raspunsului CCR? Daca raspunsul este nu, respectiv CCR sustine ca OUG 14 este neconstitutionala, atunci OUG 13 intra direct in vigoare (dat fiind ca au trecut cele 10 zile de la momentul publicarii in MOF)?

      • Daca cineva vrea sa iste un val urias de proteste, daca nu un mic razboi civil, si sanctiuni din partea UE pe linga vorbele usturatoare din partea tuturor ALIATILOR, atunci asa vor face!
        …in secunda urmatoare va fi insa zdrobit la propriu si la figurat, pe linga faptul ca Romania toata se va afla intr-o situatie extrem de penibila in ochii lumii civilizate

  3. N-am înțeles de ce luni nu s-a dat oug15 care să abroge greșelile dn oug14. Doar am văzut că o cetățeană a fost numită miercuri de guvern în aparatul central și demisă ieri(joi). Tocmai pentru că nu e instanță judiciară, ci politico-judiciară, Ccr trebuia să precizeze că indiferent ce s-ar întâmpla, suntem în situația că oug13 ca și cum n-ar fi existat. Or, tocmai Ccr prin deciziile de miercuri, arată (cu majoritate, parcă) contrariul, fără a stabili responsabilități pentru prejudiciile comise, iar prin deciziile de joi nu stabilește nimc în plus. Rămâne așadar credibilă ancheta parchetului pentru stabilirea prejudiciilor prin emiterea oug13.

  4. Domnule Danileț, cred că trebuie să recitiți atât prevederea din Legea 24/2000 la care faceți referire, cât și art. 115 din Constituției. Cu ocazia aceasta ați afla că OUG 13 rămâne definitiv abrogată, indiferent ce se întâmplă cu OUG 14 fie și numai pentru că o ordonanță de urgență nu este același lucru cu o ordonanță (simplă, în limbaj popular). Pentru clarificare, uitați ce spune norma evocată se dumneavoastră:
    „Abrogarea unei dispoziţii sau a unui act normativ are caracter definitiv. Nu este admis ca prin abrogarea unui act de abrogare anterior să se repună în vigoare actul normativ iniţial. Fac excepţie prevederile din ordonanţele Guvernului care au prevăzut norme de abrogare şi au fost respinse prin lege de către Parlament.”

    • Incredibil!
      Ati postat comentariul de langa Cotroceni sau direct din sediul PSD? Daca nu, straduiti-va sa deveniti si functional dupa citire!

    • Domnule Andrei,
      Mi-e teama ca raspunsul se gaseste chiar in comentariul Dvs:
      ” …Fac excepţie prevederile din ordonanţele Guvernului care au prevăzut norme de abrogare şi au fost respinse prin lege de către Parlament.”

      Este evident ca OUG14 se incadreaza aici. Asa cum am mai spus in diverse comentarii aici, cine poate impiedica Parlamentul (in care PSD, direct interesat, are o majoritate confortabila) sa respinga legea de aprobare a OUG14?

      Dupa care, comod, Parlamentul respinge si legea de aprobare a OUG13, care nu-i asa a devenit activa si trebuie discutata de parlament. Numai ca, intre timp, cei „direct interesati” vor fi facut demersurile necesare … iar cei „de rind” o vor vedea trecind ca un vis frumos.

      • Mi-e teamă că e greu de dialogat cu cineva care nu reușește să înțeleagă că ordonanțele de urgență nu sunt ordonanțe. Ca sfat, citiți art. 115 din Constituție.

        • Mi-e teama ca sunteti fie Nicolicea Eugen, fie Nicolae Serban.
          Pentru dumneavoastra daca aveti un cal si un cal murg, nu inseamna ca aveti doi cai, ci un cal si un murg?

          • @ Adi (11/02/2017 la 17:59)

            Nu sunt nici unul din cei doi pomeniti de dvs.

            Parintii mei au avut cai si am crescut cu ei. Dupa cate stiu eu notiunea de cal este generala iar cea de cal murg este mai o specificitate a notiunii generale, adic culoarea; exista si alte cai de alte culori: albi, shargi, negri, roibi etc.). Imi amintesc ca chiar asa erau numiti: Roibu, Murgu etc.

            Deci a spune ca am doi cai este este exact acelasi lucru ca si a spune ca am un cal (nespecificand culoarea) si un cal murg (culoare); asta daca nu suntetzi chitibusar (cautator de noduri in papura) sau picky (engl.)

            Locuiesc de peste 20 de ani in afara Romaniei, vad lucrurile altfel (bazat pe aceasta experienta dintr-o tara democrata asezata). Sper sa nu fiu acuzat de PSD-ism, comunism sau vandut rusilor.

            Multumesc.

  5. Note:

    a) art 12 din legea 24/2000

    (2) Ordonantele de urgenta ale Guvernului intra in vigoare la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, sub conditia depunerii lor prealabile la Camera competenta sa fie sesizata, daca in cuprinsul lor nu este prevazuta o data ulterioara.

    Intreb: a fost respectat acest articol? :)

    b) Avizarea proiectelor Art. 9
    (1) In cazurile prevazute de lege, in faza de elaborare a proiectelor de acte normative initiatorul trebuie sa solicite avizul autoritatilor interesate in aplicarea acestora, in functie de obiectul reglementarii.
    (2) Dupa elaborarea lor si incheierea procedurii de avizare prevazute la alin. (1), proiectele de legi, propunerile legislative, precum si proiectele de ordonante si de hotarari cu caracter normativ ale Guvernului se supun in mod obligatoriu avizarii Consiliului Legislativ.
    (3) Procedura de avizare si obiectul avizului Consiliului Legislativ sunt prevazute in legea sa organica si in regulamentul sau de organizare si functionare

    c) Avizul Consiliului Legislativ Art. 10
    (1) Avizul Consiliului Legislativ se formuleaza si se transmite in scris. El poate fi: favorabil, favorabil cu obiectii sau propuneri ori negativ.
    (2) Avizele favorabile care cuprind obiectii sau propuneri, precum si cele negative se motiveaza si pot fi insotite de documentele sau de informatiile pe care se sprijina.
    (3) Avizul Consiliului Legislativ este un aviz de specialitate si are caracter consultativ.
    (4) Observatiile si propunerile Consiliului Legislativ privind respectarea normelor de tehnica legislativa vor fi avute in vedere la definitivarea proiectului de act normativ. Neacceptarea acestora trebuie motivata in cuprinsul actului de prezentare a proiectului sau intr-o nota insotitoare.

    A fost respectata procedura in timpul in care s-au realzat acestea? Nu cumva au fost folosite elemente primite inainte de discutia modificatoare pentru ordonanta de marti(parca) Adica pasii procedurali de legiferare prevazuti in legea asta 24/2000 au fost strict respectati si pentru OUG 13 varianta finala si aprobata in seara lui 31 ianuarie?
    Acesta nu este un subiect legat de actiunea in justitie daca mai exista asa ceva, privind modul in care s-a dat OUG 13 /2017 ?

    Intreb desi poate ca in acasta zona este OK adca doar avizul Consiliului legislativ trebuie asteptat fiind obligatoriu de raspuns obiectiile sale iar asta de acum a avut serioase si consistente obiectii publicate, insa suspect de repede(1 februarie), cand nu stiu daca ordonanta ajunsese la parlament evident dupa si nu inainte de publicarea in M.Of (o alta eroare legislativa semnalata mai sus)

    Observaţii ale Consiliului Legislativ la OUG de modificare a codurilor penale: Trebuie precizate toate elementele „situaţiei extraordinare” pentru intervenţiile legislative din proiect
    http://www.news.ro/justitie/observatii-ale-consiliului-legislativ-la-oug-de-modificare-a-codurilor-penale-trebuie-precizate-toate-elementele-situatiei-extraordinare-pentru-interventiile-legislative-din-proiect-1922400601002017021316609985

    • Ne doare-n cot si nici acolo. The show must go on .

      Romania sedusa si abandonata de occtident nu poate ca sa iubeasca pre un altul decat numai pre fantele de bulevard care cu un cinismu strigator la ceriu i-a intors spatele dupa ce i-a mancat zestrea si i-a vandut givaericalele la telali. Vecinul de la rasarit cunoscut ca gospodar de vaza si cu trecere in lumea buna ar lua-o pe nefericita si neconsolata codana sub aripa-i sa parinteasca protegiuitoare si chiar iubitoare dupa randuieli, chiar si asa cum se afla azi codana , putin cam deterioarata pe ici pe colo prin partile esentiale. Insa codana, ce sa vezi, ea numai pre fantele il iubeste cu nesat si nu voieste ca sa primesca nici un feliu de agiutor ori consolare decat numai din bratele tradatoare si nerecunoascatoare ale occtidentului , carele cu hiclenie este inteles pe un pret de treizeci de creitari cu zisul vecin . Ca sa o abandoneze pe Romania , ca sa mearga dinsa de nevoie acolo unde este asteptata, ma-ntelegi dumneata. Este o conspiratiune.

  6. „Stenogramă.: USR a cerut în Parlament aprobarea OUG 14 în regim de urgenţă.
    C. P. Tăriceanu s-a OPUS.
    Luni, în şedinţa Birourilor Permanente ale Parlamentului, deputatul USR Cristian Ghinea a propus discutarea în regim de urgenţă a OUG 14, care a abrogat toxica OUG nr. 13. Cel care s-a opus a fost preşedintele Senatului, Călin Popescu Tăriceanu, după cum arată stenograma şedinţei. Aprobarea OUG nr. 14 de către Parlament, prin lege, ar închide subiectul modificării legislaţiei penale.
    Iată discuţia dintre Cristian Ghinea şi Călin Popescu Tăriceanu din şedinţa conducerii Parlamentului:
    Cristian Ghinea: Dată fiind situaţia tensionată din ţară, am dori să propunem discutarea în regim de urgenţă a Legii de aprobare a Ordonanţei nr. 14, care a fost dată afară de Guvern, ordonanţa de urgenţă, astfel încât să putem să avem legea de aprobare trecută prin Parlament, în interiorul celor 10 zile.
    Călin Popescu-Tăriceanu: Să ştiţi că ordonanţa deja îşi produce efectul. Deci nu ştiu… Cristian Ghinea: Ştiu. Dar, ca o dovadă de bună credinţă, vrem să fim siguri că trece şi legea de… Tăriceanu: Dar nu este de resortul Birourilor permanente reunite acest lucru. Este un traseu legislativ care înseamnă că, întâi, ordonanţa vine la Senat şi, după aceea, la Cameră. Vorbiţi cu colegii dumneavoastră de la Senat ca, în momentul în care facem Birou permanent, să solicite acest lucru. A doua propunere pe care a făcut-o domnul vicepreşedinte Goţiu este de retragere a Legii graţierii. Noi nu putem să retragem legea. Iniţiatorul este Guvernul.”

  7. Tangent, dar nu strain de intimplarile recente.
    Dezinformare sau incompetenta?
    „Hotărârea judecătorească prin care Liviu Dragnea a fost condamnat în dosarul Referendumului este nulă de drept, susţine avocatul Bogdan Bărbuceanu, profesor de Procedură Penală la Facultatea de Drept din cadrul Universităţii din Bucureşti.”
    Poate ne lamureste dl Danilet.
    Cica greseala ar apartine dnei Livia Stanciu care nu a redactat motivarea inainte de a se pensiona si a fi numita judecator CCR.
    http://adevarul.ro/news/eveniment/avocat-condamnarea-dragnea-indosarul-referendumul-e-nula-1_589dd3c65ab6550cb855f688/index.html
    Asta mai lipsea, ca Dragnea sa scape si de suspendare.

  8. Dar uitati ce fitil juridic introduce desigur post factum asa cum este politic convenabil ptr PSD dl Serban Nicolae care spune ca CCR se putea pronunta pe fondul contestatiei lui Ciorbea si ca a gresit ca nu a facut-o. Cu alte cuvinte daca in viitor exista in stare de potentialitate o posibilitate ca OUG 13 sa-si faca efecte CCR trebuia sa o fi taiat acum daca o considera ca fiind neconstiturionala si nu sa amane pe ideea ca poate nu va fi cazul. Este un punct de vedere pe care si eu l-am impartasit dar juristii mai canonici m-au cnvins de invers, Desigur ca acest Nicolae nu vorbeste de dragul principiilor ci ca pregateste un teren indicandu-ne desigur ca fara voia lui expresa ca ne aflam in continuare pe nisipuri miscatoare.
    El scrie explicit: „CCR face o greşeală tehnică, voită sau nu, considerând OUG13 ca abrogată definitv şi ca atare, nejudecând pe fond! Tehnic, prin neadoptarea, în Parlament, a OUG14 şi eventuala adoptare a OUG13, o va face pe cea din urmă să producă efecte“,Interesanta suscpicunea prezentata prin indoiala strecurata in text cu acea exprimare: „voita sau nu”.

    Bibliografie: .

    http://adevarul.ro/news/politica/Serban-nicolae-juristul-psd-ccr-greseala-considerand-oug13-abrogata-definitv-eventuala-adoptare-oug-13–parlament-produca-efecte-1_589c7ef95ab6550cb84c8168/index.html?utm_source=newsletter&utm_campaign=%C5%9Eerban+Nicolae%2C+juristul+PSD%3A+CCR+face+o+gre%C5%9Feal%C4%83+consider%C3%A2nd+OUG13+ca+abrogat%C4%83+definitiv+%2F+Florin+Iordache+%C8%99i-a+anun%C8%9Bat+demisia+%2F+Ziua+a+zecea+de+proteste.+Rom%C3%A2nii+nu+se+las%C4%83+convin%C8%99i+de+demisia+ministrului+Justi%C8%9Biei&utm_content=Newsletter-434126-20170209&utm_medium=email

    • OUG13 nu poate fi abrogata , poate fi doar corectata sau respinsa in Parlament sau/si declarata neconstitutionala de catre CCR , ceea ce nu este cazul , deci ramane Parlamentul. Nu vad cum poate Parlamentul respinge un act normativ ce pune in aplicare o decizia a CCR. Abia asta ar fi conflict institutional. Ii poate doar corecta erorile.

  9. Deocamdata OUG 13 nu poate produce efecte deoarece nu a fost aprobata prin lege de parlament si nici legea respectiva promulgata de presedintie. Mult zgomot pentru nimic. Ca sa produca efecte neatacabile in instanta OUG 13 mai are de trecut de parlament si de presedintie . OUG14 este nula de drept (inadmisibila deoarece abroga un act anterior de abrogare).
    Atata isterie pentru drobul de sare. Pana nu trece de parlament si de presedintie , OUG 13 nu a avut si nu are nici o putere.

    • Ce spuneti dvs nu are nicio legatura cu reglementarile actuale. Pentru stiinta dvs, OUG 13 a fost in vigoare de miercuri pana duminica si a produs efecte cu privire la modificarile aduse Codului de procedura penala. Pentru a se aplica, o OUG nu are nevoie de aprobare prin lege.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristi Danilet
Cristi Danilethttp://cristidanilet.wordpress.com/
Cristi Danileţ este judecător din anul 1998, iar în perioada 2011-2016 a fost membru al Consiliului Superior al Magistraturii. Este promotorul educației juridice în școli și licee www.educatiejuridica.ro si membru fondator al asociației Voci pentru Democrație și Justiție www.vedemjust.ro

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro