joi, aprilie 18, 2024

Bogdan Stanoevici : formula succesului

Bogdan Stanoevici este astăzi un funcționar. El a fost un actor care, conform „bibliei” filmului IMDB.com a jucat în 14 filme românești. El și-a întrerupt cariera de actor în 1988 și – după întoarcerea din Paris – a mai jucat 3-4 filme. In scurtul film al Lucian Pintilie Tertium non datur a avut un rol memorabil, dar, în schimb, în Portretul luptătorului la tinerețe a participat la un eșec cinematografic. Pe scurt în biografia sa de profesionist se remarcă absența unei cariere internaționale, dar ies în evidență Melodii la Costinești sau Eu, tu și Ovidiu.

Am comparat în aceeși bază de date biografiile altor actori contemporani: Victor Rebengiuc (65 de roluri) din care majoritatea alături de regizori de notorietate; Ion Caramitru (47) din care majoritatea post revoluție sunt producții în străinătate și Marcel Iureș (46) din care deasemenea epoca post revoluționară cuprinde titluri din industria occidentală.

Dar nu comparația succesului ne interesează, ci justificarea prezenței unui actor într-o poziție executiv administrativă.

În primul rând un actor are o pregătire care nu-l califică decât pentru meseria de impersonator (al unor roluri) fără ca acesta să prezinte o față personală prea puternic profilată. Ceea ce învață el la facultatea de teatru este excelența în a elabora o aparență convingătoare a unei identități pe care nu o posedă. Școala de actorie nu-l pregătește nici pentru domeniul științelor umaniste (sociologie, regie, critică, filozofie, filologie, istorie etc), nici pentru domeniul științelor exacte (de la economie ori marketing la administrație ori matematică). Pe scurt el nu este calificat nici în a reflecta nici în a organiza. Este – dramatică condiție – un om fără calificări. El este doar un impersonator care ascultă indicațiile de regie și le transpune convingător prin discurs și mimică. Atât doar. Actorii pe care i-am enumerat mai sus reprezintă o excelență a acestei dificile meserii (și recompensată adecvat în primul rând prin notorietate). În măsura în care este un autodidact performant actorul poate face o analiză mai aprofundată a psihologiei altor roluri și condiții umane. În general regizorul face pentru el și pentru noi restul. Pentru Hitchcock actorul este de comparat cu un „bivol” ce trebuie mânat de echipa de producție a filmului. Nimic rău în măsura în care actorul devine și trofeul unui film: un cap de afiș. Stanoevici nu a reușit până acum să intre în acest rol. El doar s-a pus în solda unui „regizor” politic, dar nu a unui profesionist al scenei ori platoului de filmare. El și-a abandonat cariera pentru care s-a pregătit și și-a adus „competențele” histrionice în spațiul manipulării media politice. Din nou în noul rol nu s-a făcut remarcat.

Un om nepregătit prin definiție ajuns să joace un rol pentru care nu a fost niciodată pregătit și unde își dezvăluie incompetența.

Am păstrat în Romania mitul nejustificat și manipulatoriu al „actorului” urcat pe un piedestal al captivării magice a audienței. În general domeniul politic recuperează și instrumentalizează atracția seducției actorului. Seducția exercitată de actor nu este de confundat cu vreo profunzime a gândirii în primul rând din cauza curriculumului său universitar care nu-i permite acest lucru. Comunismul a profitat din plin de această confuzie. Revoluția din 1989 a folosit din nou acest dispozitiv. Antena 3 continuă mărturisirile live ale actorilor care se prefac a fi opinii autorizate sau de expert ori specialist. Dar actorul nu a absolvit și nici nu a trecut vreodată vreun examen de studii umaniste sau de științe exacte. El poate fi doar mai mult sau mai puțin talentată mască; adică un fel de element de decor uman. Teatrul lui Robert Wilson (vezi pe Youtube pentru exemple) ne arată explicit această funcție. Actorul este un soi de prop în terminologie anglo-saxonă, adică un element de recuzită.

A alege un actor pentru o funcție administrativă esențială este o formă de camuflare a incompetenței. Actorul este, prin definiție, un yes man pentru un regizor de film. Nu actorul decide structura unui film. În rezumat aceasta numire este încă o impostură de tip Ponta. Un om care a supraviețuit la Paris o vreme nu ne poate garanta nimic în ceea ce privește competențele sale organizatorice. Sub podurile și în suburbiile Parisului este plin de oameni care cunosc greutățile vieții de imigrant, dar nu au nici o competență în materie de sociologie, reflecție sau organizare.

Este de notat că un actor ca Victor Rebengiuc și Ion Caramitru și-au exprimat și articulat opțiunile de filozofie politică. Dar au făcut-o în mai multe rânduri, cu titlu personal asumat și argumentat. Ei și-au dezvoltat în timp această fațetă dobândită în mod excepțional. Nu este cazul lui Stanoevici. Nu cunosc nici articolele sale, nici ieșirile sale orale pentru o filozofie politică. L-am remarcat în platoul Antenei 3 exprimând opinii despre una și alta. Deci, tot în rezumat, avem un om fără opțiune politică declarată și fără o istorie autentică de crez.

Acest gen de promovare a unor marionete, măști fără identitate, dar gata să-și servească stăpânul ocazional cu o aparență scenică cât mai convigătoare, este exact ceea ce ne așteaptă în varianta în care un sistem administrativ Ponta va ajunge la Putere. Eșecul unor biografii le va permite multora accesul facil (prin numire politică) în funcții executive pentru a bloca și deturna, ca și la CNA, rolul unor instituții ale statutului. Sunt cohorte de oameni care au eșuat în domeniile pentru care au ales să se pregătească, dar care – în atari condiții – sunt gata să se pună, fără nici o ezitare ori scrupule, în slujba oricărui regim. Și, pentru că istoria revine ironic sub forma unei parodii, ei s-ar fi pus chezaș chiar și aceluia instalat în 1947. Indiferent de ceea ce rostesc prin declarații pe scena publică (atunci când nu și-au închis telefonul pentru a evita responsabilitatea).

Distribuie acest articol

5 COMENTARII

  1. Din pacate mediul politicii romanesti e populat de bogdanstanoevici pana la refuz, iar guvernarea Ponta cu asupra de masura. Daca va uitati la toate partidele rar o sa vedeti o personalitate implinita in domeniul pentru care a optat, in schimb e plina scena de veleitari si insi fara nici o realizare notabila de-a lungul vietii, indiferent de varsta. Tara asta e priponita si silita sa nu evolueze datorita lipsei elitelor in politica. Daca un individ care e dovedit ca plagiator, mitoman, amoral si fara nici o cariera profesionala in spate ajunge la 40 (!) de ani prim ministru si lider de partid, e clar ca cei care l-au adus acolo sunt mai slab pozitionati decat el. Eu unul nu cunosc in contemporaneitate un asemenea caz intr-o tara civilizata. Poate sunt eu mai prost informat, daca cineva cunoaste cazuri comparative sa ma ajute.

  2. Aveti tare multa dreptate. Pentru cei care vor veni cu ‘exemplul „Ronald Reagan ii anunt ca fostul presedinte a avut studii universitare solide si a ajuns actor profesionist pornind din trupa de amatori a universitatii unde invata !

  3. Asta e invidie! :P

    Un actor știe cum să se comporte în situații pentru care omul obișnuit n-are nici cea mai mică pregătire. Uitați-vă la principele Radu, care a studiat intensiv cu Olga Tudorache pe vremea când era doar actorul Radu Duda. Sau uitați-vă la Regina Máxima a Olandei, o actriță argentiniană care a fost mai convingătoare pentru un asemenea rol decât orice prințesă europeană autentică. Merită remarcat că nici România lui Radu Duda, nici Argentina lui Máxima Zorreguieta Cerruti nu prea erau monarhii, deci numai niște actori puteau îndeplini asemenea roluri :)

  4. Nimic nou sub soare.

    Pe vremea lui Ceausescu am lucrat la un institut de cercetari. Cine nu performa (adica era un actor slab!) era pus la sindicat sau la partid!

    Acum „neperformantii” (analfabetii functionali) sint din ce in ce mai multi, dat fiind decaderea SCOLII! Astia unde sa mearga? La vreun partid. Au noroc, acum sint mai multe!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Valeriu Deaca
Mircea Valeriu Deaca
Mircea Valeriu Deacă este doctor în studii de film și audiovizual la Paris III Sorbonne Nouvelle, dar a urmat și cursurile Faculății de Filologie Română, al universiății Paris III - Sorbonne Nouvelle, IRCAV, Institutului de cercetări în cinema şi audiovizual (1990 - 1995), DEA. În 1995, a obținut o bursă la Universitatea Heinrich Heine, Dusseldorf, Catedra de romanistică.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro