joi, martie 28, 2024

Halloweenul credincioșilor

Halloweenul nu e în cluburi, nici în petreceri, nici în acorduri rock sau în costumații carnavalești. Îl vezi la lucru în setea critică a celor care interpretează drama în cheia răzbunării divine. Sau în rândurile celor care preiau subiectul pentru a lovi în ceea ce îi deranjase dinainte, Biserica, politicienii, spitalele. Spiritele nerecunoscute ale demonilor personali: judicativitatea, înțelegerea cauzalo-magică a relației cu divinitatea, transformarea dramei altora în prilej de promovare a propriilor nemulțumiri. Zburdă toate cu setea spiritelor care, nehrănite cu atenții, amenință că îți vor face rău. Răul îndreptățirii de sine.

Și am văzut la lucru acest rău exact acolo unde mă așteptam mai puțin. Printre frații creștini ortodocși. Câțiva dintre aceștia au preluat subiectul cu setea celui care vede în drama celuilalt semnul public al unei intime neorânduiri, al unei pedepse divine, al unei greșeli exorcizate prin sânge și suferință. De la Cartea lui Iov încoace nu am mai întâlnit atâta stăruință în a citi suferința celuilalt ca indiciu al pedepsei divine pentru greșeala omului. ”Adu-ți aminte, te rog, care nevinovat a pierit? Care oameni neprihăniți au fost nimiciți? După câte am văzut eu, numai cei care ară fărădelegea” (Iov, 4, 7-9) – acestea sunt cuvintele pe care Elifaz din Teman i le adresează lui Iov. Le regăsesc printre rândurile celor care repetă satisfăcuți izbânda judecții divine asupra celor care s-au închinat halăuinului.

Doar că nu așa arată judecata divină. În cazul creștinismului, judecătorul este chiar iubirea lui Dumnezeu. Pentru că ”Dumnezeu este iubire” (1 Ioan, 4, 8). Orice creștin care și-a pregătit sufletul și conștiința pentru primirea Sfintei Împărtășanii a putut citi și rugăciunea Sfântului Simeon Noul Teolog, care spune ”mărimea greșelilor mele și mulțimea păcatelor mele nu covârșesc răbdarea cea multă a Dumnezeului meu, nici iubirea Lui de oameni cea înaltă”. Pentru că iubirea lui Dumnezeu este absolută, dezlegată de orice condiționări, depășește semantica cauzalității. Ea nu se dă pe măsura faptelor noastre. Nu ne lovește pentru că am greșit – cum credeau Elifaz, Bildad, și Zofar – și nu ne răsplătește pentru că am fost băieți buni, cum credea chiar Iov. Să gândești relația cu divinitatea în acest fel înseamnă să aplici asupra ei un tipar de gândire specific discursului magic. Pentru că magia operează cu un mod specific de cauzalitate. Pui oase, păr, picior de broască și trei cuvinte, iar stihiile sunt obligate să facă ce vrei tu – altfel nu se poate!

Cei care au aplaudat pirotehnia divină asupra păcătoșilor care participau în cadrul unui concert suspectat de înfrățire cu dracul își bălăcesc voios gândirea într-un model discursiv de tip magic și n-au nici o problemă cu asta. Mai mult, par a o face în fiecare zi. Chiar dacă, măcar o dată pe an, atunci când poate se spovedesc, aud în tipul rugăciunii de dezlegare că ”Dumnezeu nu vrea moartea păcătosului, ci ca el să se întoarcă și să fie viu” (Ezechiel, 18, 23). Chiar dacă, poate, în timpul unei predici bisericești li se vorbește despre natura de necuprins a firii și a gândului dumnezeiesc, căci ”cine a cunoscut gândul Domnului? Sau cine a fost sfetnicul Lui? (Romani, 11, 34). Și chiar dacă au întâlnit în aceste zile mesajul Patriarhului Daniel, adresat victimelor incendiului de la Colectiv, familiilor și prietenilor acestora. De această dată, trebuie spus, mesajul Patriarhului a fost și prompt, și adecvat. A fost un mesaj de compasiune și un apel la solidaritate. Au fost explicit solicitate Parohiile din Bucureşti să ajute spiritual şi material familiile îndoliate şi familiile celor aflaţi în spitale. A fost reînnoit apelul pentru donare de sânge spre salvarea vieţii celor din spitale. Și s-a încheiat cu ”să unim rugăciunea cu fapta milostivă pentru toţi cei aflaţi în suferinţă!”. Nimic despre Halloween. Nimic despre ”așa le trebuie dacă ascultă rock și se închină la dovleci!”. În acest context, mesajul Patriarhului a indicat credincioșilor tonul raportării firești față de suferința din jurul incendiului de la Colectiv. Și alți ierarhi au avut atitudini publice similare. ÎPS Ioan Sălăjan, Mitropolitul Banatului, a spus clar: ”nu nouă ne este a dat a-I judeca pe acei tineri”. Chiar dacă a pus sub semnul întrebării nevoia de sărbători păgâne, a subliniat faptul că responsabilitatea pentru răspândirea acestora este a slujitorilor Bisericii, care nu au știut să facă mai mult. În plus, a dispus pomenirea în timpul liturghiei de duminică a acelor tineri care au ars ca niște torțe vii și a celor care sunt acum în grea suferință”. În acest moment sunt destul de convins de faptul că în toate Bisericile în care a fost săvârșită duminică Sfâta Liturghie au fost rostite rugăciuni pentru cei implicați în nenorocirea de la Colectiv.

Mă bucur să știu că foarte mulți credincioși au reacționat așa cum trebuie. Familiarizarea cu viața spirituală i-a antrenat suficient încât să nu îi judece pe ceilalți. Discernământul i-a ajutat să recunoască jertfa mucenicească a celor care, participând în cadrul concertului, au murit acolo alegând să îi salveze pe cei de lângă ei. Iar conștiința propriilor căderi i-a ajutat să ofere compasiune. Au donat sânge, au strâns bani, sunt pregătiți să doneze piele. Din Anglia până în România mai multe comunități parohiale au stabilit un program zilnic de rugăciune în privat pentru toți cei atinși de flăcările incendiului de la Colectiv.

Însă, între mesajul ierarhilor și vocea mai multor credincioși ortodocși avem un clivaj foarte mare. În timp ce unii punctează nevoia de compasiune, rugăciune și asumarea responsabilității, ceilalți judecă, sacționează și condamnă satisfăcuți păgânismul de consum. De unde vine clivajul? Din slaba, dacă nu inexistenta, pregătire catehetică a credincioșilor. Din faptul că mulți credincioși sunt atât îndepărtați de buna cumpănire a dreptei credințe încât în viața lor bisericească primează reflexul magic față de relația personală cu Dumnezeu, raportarea superstițioasă față de Sfintele Taine și înstrăinarea față de taina iubirii fără de sfârșit a persoanelor Sfintei Treimi. Or, fără o ardere de tot a acestor neajunsuri, prezența lor în Biserică este lipsită de conținut. Iar responsabilitatea pentru această îndepărtare o poartă și acei ierarhii care nu au înțeles că somnul catehizării autentice naște monștrii halloweenului chiar în sânul Bisericii.

Distribuie acest articol

30 COMENTARII

  1. POATE ca ceace s-a intamplat are legatura cu Halloween-ul.POATE ca este o pedeapsa divina,Nu sunt in masura sa dau acest verdict.
    DAR aceasta propaganda paganesca / satanista / anti-crestina din acesti ultimii ani cred nu o putem nega in care exarcebarea acestei asa-zise sarbatori de Halloween adusa la acelasi nivel cu Pastele si Craciunului ,sub masca tolerantei si liberei alegeri joaca un rol important,
    Nu stiu daca aveti copii dar v-as recomanda sa urmariti Cartoon Network si mai ales Disney Channel unde sub o masca perfida a MAGIEI se ascunde glorificarea vrajitoriei , a paganismului si in care Craciunul este orice altceva cu exceptia nasterii Mantuitorului .
    Ar mai fi multe de spus dar nu cred ca este momentul.
    Hotnews , de exemplu. are un mesaj clar anti-crestin,anti-ortodox si ma gandesc cu groaza ce s-ar fi intamplat daca o nenorocire asemanatoare ar fi avut loc intr-o biserica ortodoxa …..
    Despre Contributors nu am o parere clara din acest punct de vedere dar personal v-as recomanda sa faceti un efort de a inlatura acest val stralucitor anti-crestin sub care se ascunde multa mizerie si minciuna pentru ca , poate nu dupa mult timp, vom avea de ales de partea cui suntem……

    • Apreciez faptul ca ati simtit corect care este prioritatea momentului. Sper ca si autorul articolului este onorat sa aiba asemenea frati crestini, cum spune dansul.

    • @ Eu
      Interventia dv. este – neindoielnic – un exemplu de iubire , compasiune , toleranta crestin ortodoxa pentru / fata de semenii dv.
      Cu o remarcabila sinceritate , dv. reusiti sa ilustrati – stralucit – superioritatea morala a credinciosilor crestin ortodocsi fata de oamenii obisnuiti .
      Vigilenta – si inteligenta – crestin ortodoxa la superlativ .
      Splendid .
      Aveti toate motivele sa fiti mandru de dv . .
      Felicitari .

  2. Pentru ca :
    „Religia in care se increde un popor reprezinta definitia adevarului, in intelesul oamenilor din acel popor” (Hegel), dar si pentru ca:
    „Viata cotidiana pe care o duce un popor, este rezultatul credintei (religiei) lui profunde” (Khalil Gibran), intrebarea mea este :
    ce au produs, 25 de ani de indoctrinare (!!!) ortodoxa?
    Daca, poporul român este mai fericit, mai senin, mai echilibrat si mai implinit astazi, decat in urma cu 25 de ani, inseamna ca BOR isi indeplineste corect misiunea, si nu uzurpeaza increderea nelimitata pe care oamenii i-au acordat-o!
    Daca nu, avem o problema!

    • Cât de corect îşi îndeplineşte BOR misiunea ne putem da seama dacă ne reamintim propaganda deşănţată pe care a făcut-o de fiecare dată înainte de alegeri. Sau faptul că nu a recunoscut în niciun fel nedreptăţile făcute Bisericii Greco-Catolice, despre o încercare de a le corecta nici nu poate fi vorba. Dar de delaţiunile unor înalţi prelaţi aflaţi încă în funcţie, în favoarea Securităţii, cine îşi mai aminteşte?
      Chestia e că BOR îşi vede misiunea cu totul altfel decât majoritatea credincioşilor ei: sporirea averii, a sferei de influenţă, lupta împotriva altor religii şi în primul rând a catolicismului… aspecte nu numai necreştineşti, dar chiar de-a dreptul păgâne!

    • Puteți să detașiați un pic noțiunea de „îndoctrinare ortodoxă”? A venit cineva și a încercat să vă toarne ortodoxie cu pânia pe urechi?

      • In cazul meu, da! Popa cu cersitul la usa si slujbe la difuzoare. Ortodoxism la tot cartierul! Inghesuiala mare pe piata religiilor…

        • OK.

          1. Sunt cumva singurii care va bat la usa sa va ceara ceva?! Daca nu, inseamna ca si aialalti care va cer cateceva incearca sa va indoctrineze si ar trebui starpiti?

          2. N-am auzit niciodata cat am trait in Romania si nici dupa aceea venind in vizite, slujbe la difuzoare. Oricum daca ele se produc, atunci e vina locuitorilor din zona care tolereaza asa ceva. Nu-i vorba ca nici popa ce se preteaza la asa ceva n-are nimic de a face cu crestinismul in general si nici ortodoxia in particular, niciuna din ele nefiind legata de circ opublic.

          Deci cum ramane cu „indoctrinarea”?

          Biserica e o chestiune privata. N-aveti decat sa o ignorati. E ca la magazin, daca o marfa nu va place, nu o luati. Ceea ce vreti dumneavoastra e sa li se puna oprelisti celorlalti, care cred, ca sa nu va simtiti „indoctrinat”. Nu-i asa?

          • Domnule,

            nu ma pot abtine: biserica nu e o „chestiune privata”, cum sustineti. Pentru ca biserica este, in primul rand, beneficiara unor sume imense din bani publici. Bani publici, domnule Josef Svejk, bani alocati de Guvernul tarii; dar biserica ortodoxa nu contribuie absolut cu nimic la progresul acestei tari, cum ar fi datoare s-o faca, in calitate de beneficiara de bani publici. In al doilea rand, biserica ortodoxa nu este o chestiune privata, pentru ca se bucura de infinita toleranta din partea statului roman, atunci cand vine vorba despre „venituri proprii”; veniturile proprii ale bisericii insemnand, domnule Josef Svejk, sumele incasate din vanzarea lumanarilor, din prestarea de slujbe la diverse ocaziuni etc. Statul roman prefera sa inchida ochii in fata evaziunii fiscale pe care o faptuieste biserica atunci cand nu taie chitante pentru incasarile pe care le face.

            Domnule Josef Svejk, cele de mai sus reprezinta niste platitudini, dupa parerea mea, dar m-am simtit dator sa vi le arunc in fata, alaturi de atentionarea ca eu refuz sa ma las pacalit de prostia asta pe care o tot aud, ca biserica ar fi o „chestiune privata”. In Romania, biserica nu e nici pe departe asa ceva; mai mult decat atat, in Romania, biserica ortodoxa este o organizatie de afaceristi de mai mica sau mai mare anvergura, care au pierdut demult orice legatura cu marturisirea lui Hristos.

            • Domnule,

              Primo: Finantarea Bisericii de la buget e o eroare. Va recomand cu caldura sa nu-i mai votati pe cei ce o fac in frunte cu V.V. Ponta. Ca sa stiti cine a facut-o in 2014 (probabil in 2015 vorbim de sume similare) vi-i insir mai jos:

              1. Guvernul României, prin Secretariatul de Stat pentru Culte, a alocat 47 de milioane de lei Catedralei Mantuirii Neamului.
              2. Sector 1 – 14,342,741.00 lei
              3. CJ Hunedoara – 4,054,000.00 lei
              4. CJ Cluj – 3,490,000.00 lei
              5. CJ Harghita – 3,063,000.00 lei

              Secundo: Sumele nu sunt deloc fabuloase, dupa cum se vede de mai sus. In acelasi an federatiile sportive au avut alocari de 74.5 milioane de lei. Se pune totusi intrebarea fireasca de ce trebuie sportul si biserica sa fie finantate de la buget. Sunt de acord cu dumneavoastra ca nici unele si nici celelate nu merita finantate de stat. Din nefericire astea sunt mizilicuri. Grosul risipei bugetare merge in alte parti.

              Ma mira faptul ca nu va deranjeaza de exemplu deloc faptul ca ~ 12 miliarde de lei se duc doar in 2015 pe platile pensiilor speciale ale militarilor, securistilor, militienilor, etc. trecuti in rezerva inainte de termen. Marea majoritate a acestor pomanagii (vorbim de aproape 200000 de oameni) au facut munci de birou sau pana pe la 30-40 de ani si apoi au iesit bine merci la pensi ce depasesc binisor leafa unui chirurg cu 1 deceniu de experienta. La fiecare chirurg prost platiti sunt cate 10 APV-ist din astia bine platiti. Cool, nu-i asa?! Din banii platiti doar in doi ani acestor paraziti (de aproape 12 ani) armata ar putea fi echipata cu 70-80 de avioane de lupta moderne (va primi fo’ 12 la mana a treia in 2016) si macar vreo 500 de tancuri, ca sa nu mai vorbim de radare, armament antiaerian, etc. Daca insa nu vrem sa aparam Romania, atunci din banii platiti acestor paraziti ar putea fi marite de aproape 8-10 ori lefurile celor 39000 de medici ramasi in Romania. Dar evident ca nici asta nu va revolta. E OK, ca medicii aia oricum iau spaga :-) .

              Va haraie in schimb cu sfanta manie proletara in schimb „sumele fabuloase” (cateva zeci de milioane de lei in fapt) platite tuturor cultelor din Romania. Bani pentru care un progresist serios din ala care va mana ca pe oi la behait in strada impotriva crestinismului, nici nu s-ar da jos din pat. Nu-i asa?

              Tot ce va pot spune e ca, cu oamenii din astia ca dumneavostra, care vad cu mare dificultate pana la lungul nasului, se va infaptuieste cu succes zidirea societatii cleptocrate multilaterale dezvoltate :-) :-) :-)

    • 1. indoctrinare = initiere intr-o doctrina.
      stiu ca in zilele noastre este folosit exclusiv in sens peiorativ, dar realitatea este ca indoctrinarea nu este un lucru rau in sine, ci doctrina in care se face initierea poate fi buna sau rea… este alta discutie.

      2. indoctrinarea in ortodoxie nu a fost nici pe departe atat de multa si eficienta in ultimii 25 de ani, pe cat ar fi trebuit sa fie.
      da, au existat ore de religie in scoli, dar facute de cele mai multe ori pe principiul „merge si asa” ca sa ia toata lumea media 10.
      tot ce zice domnul Gaitanaru despre crestinii ortodocsi este perfect adevarat. oamenii nu sunt indoctrinati suficient, nu cunosc bine catehismul (si aici ma includ si pe mine, sa nu fiu inteles gresit).

      3. din acest punct de vedere bisericile, dar mai ales ierarhii Bisericii Ortodoxe, trebuie sa se gandeasca bine, la nivel strategic – ca in corporatie, ce este de facut.
      ramane ora de religie in scoli? (daca da, eu zic ca trebuie facuta serios. sa fie exemplu si profesorilor de materii laice. nu este admisibil sa aiba toata lumea 10 pe linie la religie. normal ar fi ca in urma unei centralizari a notelor sa se observe o distributie normala – valabil la orice materie).
      daca nu ramane ora din religie in scoli, se organizeaza scoli de catehism in cadrul parohiilor?
      se organizeaza tabere scolare gratuite, de catehizare?
      cum catehizam adultii?
      etc. etc. etc…

  3. „Câțiva dintre aceștia”. Cam câți? Și câți sunt „ceilalți”? Ați comparat? E de ajuns „câțiva” ca să trageți o concluzie?

  4. Stimabile prim comentator, N Steindhart are o vorba plina de miez, citez: Dumnezeu iti cere sa ai credinta, nu iti cere sa fii prost…

  5. Romanii au raspuns printr-un mars civilizat de multe mii de persoane. Centrele de donat sange nu fac fata donatorilor. Unii sunt dispusi sa doneze piele (manopera e neplacuta si vindecarea nu e totdeauna simpla). Majoritatea oamenilor au fost decenti. (Si cred ca au fost decenti si 95% dintre cei care au criticat Halloween-ul. E perfect legtim sa critici isteria cu mortii si vrajitoarele si indoctrinarea copiiior: nu e legitim sa te bucuri de raul altuia.)
    Nu trebuie sa se confunde expertii, presa si politicienii cu poporul de rand.
    Nu trebuie sa se confunde blogurile mediocre care spun naivitati, dar nu propaga ura, cu cele rusofile, care folosesc temele credintei si prostiia cu Halloween-ul pentru a avansa ura anitoccidentala si a diviza societatea intre pacatorsi si induhovniciti, vanduti Vestului si patrioti, etc.

    • Din nefericire romanii au raspuns ca oile behaind:

      „18.300 de biserici , 475 de spitale.
      Ard îngerii în spitale, dracii dansează în catedrale…”

      N-am auzit pe nimeni de pe strada sa ceara capului principalului vinovat, primarele sectorului 4, Popescu-Piedone, ce sta cuminte pitit cu capul intre urechi ca sa nu-si aminteasca nimeni de el. In final uzufructul spagii pentru autorizarea clubului ucigas s-a dus in primul rand in buzunarul sau. El e principalul vinovat pentru mortile oribile si suferintele celor ce vor scapa schiloditi pe viata.

      Atata vreme cat publicul priveste cu indiferenta bovina responsabilii dezastrului, behaind tot soiul de prostii fara legatura cu faptele, acest gen de carnagii se vor repeta. Iar vina va fi in primul rand a senililor precoci care sunt mai degraba interesati ca ei sa fie sa fie „cool”, decat sa se ajunga la pedepsirea exemplara a vinovatilor. Care pedespsire i-ar face pe ailalti spagozauri sa ia macar un minim de masuri de siguranta de acum inainte…

      • Ba da, demisia primarului a fost cerută în stradă.
        Cât despre catedrale, astea au legătură cu trufia, nu cu credința. Așa, creștinește vorbind :P

  6. Nu exista clivaj intre credinciosi si ierarhi. Primii sunt produsul ultimilor (a durat vreo 15 ani pt ca ierarhii sa interzica sfantirea biletului la loto; si da, as putea continua cu alte exemple stupide).
    Acum ierarhii practica un discurs de tip „la multi ani ” suierat impreuna cu o strasnica injuratura! .

    Papa Francisc, umil a indraznit sa se intrebe „… cine sunt eu sa ii judec ?! (evident nu i-a numit si mai mult nu a folosit un adjectiv conotat negativ pentru a-i descrie !
    DAR, Daniel, patriarhul a facut-o: i-a etichetat doctrinar ca fiind paria ,”pagani”, etc.

    ACESTA ESTE MESAJUL TRANSMIS CREDINCIOSILOR care apoi a fost dezvoltat de POSTACII ULTRAORTODOXI (da, nu doar UDREA are postaci stimabile autor).

    Da, ierarhul a deschis usa cu un speraclu, iar credinciosii au laes sa o dinamiteze. Doar o mica diferenta de stilistica „inginereasca” .

    Iar astfel, ii avem zi de zi , langa noi si din ce in ce mai numerosi pe blajinii credinciosii gata sa afuriseasca paganii.

    ps.
    cat despre modul in care ierarhii au copiat cateva vorbe recent devenite celebre, o pun pe seama si vpoi folosi cuvintele autporului :” din slaba, dacă nu inexistenta, pregătire catehetică a … .

  7. Eu nu-i judec si nu-i condamn pe acei tineri. Dar cred ca am dreptul sa trag o invatatura din ceea ce au patit ei, nu-i asa? Si eventual, daca va fi cazul, sa-i sfatuiesc pe altii sa nu faca ce au facut ei.

  8. ,Ultraortodocsii, sint de fapt extremisti , neolegionari si ce-or mai fi , nu sint multi dar fac galagie mare , striga , se agita , tipic .Creeaza confuzii cu ,ortoxismul, lor politic . Nu ar trebui sa li se raspunda , li se face astfel un serviciu , asta vor , sa fie bagati in seama , sa fie auziti . Nu se poate discuta cu acesti oameni . Daca stai sa le citesti postarile pe blogurile lor te apuca durerile de inima , la propriu .Nu merita sa le raspunzi .Mai trist este insa ca si unii ortodocsi autentici au gasit momentul oportun sa-si reinnoiasca obsesiile puriste , altceva nu au gasit sa spuna , vorbea un cunoscut si prolific calugar-scriitor despre ,bostani, , moarte si altele .Ar fi de intrebat un singur lucru : crede ca are autoritate pt. astfel de afirmatii , in aceste imprejurari ? , sa raspunda scurt si sincer .In schimb , ,satanistii, rockeri au murit eroic , incercind sa-i salveze pe altii , morti tineri si frumosi .Teribil contrast . In aceste momente cea mai potrivita este tacerea .

  9. Daca citam din cartea lui Iov, asta inseamna ca admitem totusi, in cele din urma, ca si-a varat necuratul coada in treaba asta?

  10. Inconstienta isi are pedeapsa in ea insasi. Proprietarii de club s-au gandit la ei, autoritatile care trebuiau sa aplice legislatia nu au respectat-o intocmai, cei care au amenajat clubul s-au complacut sau pur si simplu nu si-au dat seama ce fac si care sunt riscurile, formatia de muzica nu si-a dat seama care sunt riscurile unui spectacol cu artificii si de aici rezultatul tragic.

  11. Nu stiu daca preotii depaesc ca numar medicii dar stiu ca bugetul sanatati este mult sub bugetul BOR. Desigur odata ce BOR „vindeca si adoarme” sufletul si medicul doar ii permite sa supravietuiasca in trupul cat de cat vindecat.
    Nu ma intelegeti gresit; am Crezul si Tatal Nostru la capatai si m-am nascut si raman crestin ortodox.

  12. http://www.churchofsatan.com/halloween-xxxiv.php

    “Halloween,” explains the Encyclopedia of American Folklore, “is integrally related to the prospect of contact with spiritual forces, many of which threaten or frighten.” (See the box “Halloween Time Line.”) Likewise, many celebrations like Halloween have pagan origins and are deeply rooted in ancestor worship. Even today, people around the world use these days to make contact with supposed spirits of the dead.

    Distractie placuta !!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Andrei Gaitanaru
Andrei Gaitanaru
Absolvent al Facultăţii de Filosofie, Universitatea Bucureşti, cu o Lucrare de Diplomă intitulată Dublul discurs apofatic. 2002-2003: absolvent al programul de masterat al Facultăţii de Filosofie, Universitatea Bucureşti, cu o dizertaţie intitulată De-numirea numelor divine. Statutul numelor divine în cadrul Corpusului Areopagitic. Din 2003 până în prezent: doctorand al programului de studii doctorale al Facultăţii de Filosofie, Universitatea din Bucureşti, înscris cu o teză intitulată „Problema relaţiei dintre rostire alegorică şi discurs filosofic în teologia bizantină”.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro