Home » Societate/Life » Citesti:

M-am săturat de ciocli!

Theophyle noiembrie 5, 2010 Societate/Life
31 comentarii 10,318 Vizualizari

Romania a fost cuprinsa de o necromanie de nedescris.  Dupa finalul tragic, care se termina ca de obicei cu o inmormantare, latrinele presei cauta sa faca niscavai bani din  acesta tragedie,  care in care ochiul publicului decent nu-si are nici locul si nici parerea.

Bucuria existentei mizere a unei majoritati infantile isi gaseste satisfactia morbida in faptul ca unii au incetat sa traiasca si ei continua sa-si petreaca prezentul mizerabil printre cei vii.    Tenebrele sufletului omenesc sunt intunecate pentru ca nimeni sa nu-si  permita cercetarea lor post-factum.

Intre timp, o societate isi traieste tragediile adevarate, care trec zilnic neobservate, pentru ca noi suntem inca in viata. Importanta mortii si a mortilor intr-o societate atat de suferinda este un fenomen macabru, ne-am transformat in ciocli. Comerciantii nenorocirilor vand minutele de publicitate pe mii de euro. Publicitate pentru sutele de mii de ciocli virtuali. Ne-am intors in pesteri, desi suntem crestini de 2000 de ani.

Biblia Ortodoxă – Ecclesiastul

3. Este un mare rău în tot ceea ce se face sub soare, căci toţi au aceeaşi soartă şi pe lângă aceasta inima oamenilor este plină de răutate şi nebunia în inima lor dăinuieşte toată viaţa lor şi se duc în acelaşi loc cu cei morţi;
4. Oare cine va rămâne în viaţă? Pentru toţi cei vii este o nădejde, căci un câine viu este mai de preţ decât un leu mort.
5. Cei vii ştiu că vor muri, dar cei morţi nu ştiu nimic şi parte de răsplată nu mai au, căci numele lor a fost uitat.
6. Şi dragostea lor, ura lor şi pizma lor a pierit de mult şi nu se vor mai bucura niciodată de ceea ce se face sub soare.
7. Du-te şi mănâncă cu bucurie pâinea ta şi bea cu inimă bună vinul tău, pentru că Dumnezeu este îndurător pentru faptele tale.

Ai informatii despre tema de mai sus? Poti contribui la o mai buna intelegere a subiectului? Scrie articolul tau si trimite-l la editor[at]contributors.ro



Currently there are "31 comments" on this Article:

  1. zaPaco spune:

    Bull’s eye.

    In sfarsit o opinie pe care o respect si o imbratisez.

  2. joness spune:

    Cred ca adevarul este din pacate chiar mai dur. Romania nu “a fost cuprinsa” acum de necromanie. Boceala superficiala si ipocrita, interesul morbid fata de morti si ritualurile de inmormantare, transformate intr-un prilej de exhibare a statutului social, sunt din pacate o traditie existenta de mult in mediul rural, la marea majoritate a populatiei. Poate acum 100-200 de ani, acestea aveau si o componenta sincera, religioasa. Cum nu stim ce se intampla exact atunci, ci doar din surse romantate, putem sa ne pastram aceasta iluzie, daca avem nevoie de iluzii.

    Acum e vorba doar despre schimbarile rapide din mass-media, ce au modificat publicul-tinta al televiziunilor, spre un mediu mai putin educat, dar mult mai vast. Infuzia de bani dinspre vest ce a crescut gradul de acces la surse de informare gen TV are printre multe alte efecte si acela de a expune in mediul public rusinoasa ipocrizie si inapoiere a societatii romanesti.

    Romanii sunt nepasatori fata de vii si sufletisti fata de morti. Pentru ca din partea mortilor nu e nici un pericol ca sa ceara vreodata dovezi concrete al “sufletului mare” al conationalilor nostri.

    • Theophyle Theophyle spune:

      joness , salut,
      dupa asta ce? Lupte de gladiatori sau sinucideri in direct :(

      • joness spune:

        Salut. :)

        Pentru cine, pentru mass-media, sau pentru societatea romaneasca?

        La mass-media nu prea ma pricep. Acum cativa ani ma gandeam ce afacere buna ar fi un post ieftin care sa transmita preponderent inmormantari si parastase. Un reporter postat la intrare in cimitir, interviuri, cum a fost raposatul, cum se simt rudele, cat a costat inmormantarea, e coliva facuta cum trebuie, sunt suficiente farfurii, etc. Audienta mare cu costuri minime. Intre timp ideea s-a corporatizat.

        Am auzit ca in Franta exista microposturi locale TV unde se palavrageste despre ce preocupa comunitatea locala. As putea specula ca atunci cand tehnologia va deveni suficient de accesibila ideea se va generaliza. Imagineaza-ti o retea de sute de posturi de TV gen OTV, care sa transmita “ultimele stiri” din sat sau din cartier: la cine a venit salvarea, cine a aruncat gunoiul in parc, de unde a avut vecinul bani sa repare gardul, cu cine se mai iubeste popa, etc. Cine vrea sa se bage in seama e invitat in studio si liber sa isi debiteze barfele. Cumulate ar manca bruma de audienta ce mai ramas posturilor nationale, daca mai baga si o manea si un film luat de pe torrente s-a terminat cu “mogulii”.

        Cat despre societatea romaneasca, a aparut recent un studiu ONU ce constata ca pana in 2050 populatia va scadea cu 25%. Viziteaza un sat la intamplare, vezi cum arata, cu media de varsta la 50 de ani, parasit de tineri, cu batrani saraci si inapoiati asteptand pensia si banii de la baiatul din Spania. Extinde imaginea la nivel national si cred ca vei obtine o viziune destul de precisa despre viitorul Romaniei. Obiceiurile vor raman aceleasi, doar ceva mai degradate, asa cum poti observa si la sat.

        • Theophyle Theophyle spune:

          joness,
          cunosc bine tara si ma plimb destul de mult. Din nefericire ai dreptate. Cum nu exista vid, sti ce se va intmpla. Vor veni alti care nu vor mai fi “daco-romani”, din nefericire nici macar cumani :( .

          • joness spune:

            Deocamdata nu vine nimeni. Si nici nu cred ca vor veni prea curand. Atat timp cat vestul are capacitate de absorbtie iar unele tari estice incep sa ofere posibilitati destul de atractive, nu vad de ce s-ar muta in Romania. Ce motiv ar avea un indian, arab, turc sau chinez sa faca asta, cand in vest gaseste mai multa prosperitate, iar la el acasa mai mult avant?

            Daca este sa ne uitam in istorie, retragerea romanilor nu a fost urmata imediat de avansul altor populatii comparabile macar numeric. Nu cred ca e deloc obligatoriu ca scaderea populatiei sa fie insotita imediat de o imigratie comparabila. Deocamdata, pana la sfarsitul vietilor noastre, scenariul unei depopulari destul de rapide, insotita de imbatranire, mi se pare a fi cel mai probabil. Scenariul ce este deja mult mai bine vizibil in Republica Moldova.

          • Theophyle Theophyle spune:

            deocamdata este extrem de scurt in termeni istorici. Romania are ceea ce nu au cei care nu pot emigra ca sa lucreze in occident: pamant arabil, pasuni pentru zootehnie, multa apa si se depopuleza rapid. Exact de ceea ce au nevoie migratorii (s-a mai intamplat). Daca combini asta cu o clasa politica absolut imbecila, incepi sa-ti fie frica. Norocul meu ca voi fi ulcele mult inainte de ce se va intampla.

            joness vorbim peste 100 de ani :lol:

          • Clovis spune:

            Aici ai dreptate, depopularea tarii este un pericol pentru tara asta cu ceva istorie, asa cum e ea… dar in loc sa ne tanguim ar trebui sa luam masuri… Eu mi-am indemnat toti prietenii sa se apuce de facut copii, macar doi (de unde moda asta cu un copil???) cat se ne apropiem de rata de inlocuire… Si asta ar fi doar inceputul renasterii nationale… Hai sa fim mai optimisti, sta in puterile noastre… Ar fi trist sa ne pierdem ca neam…

            Cat priveste asiaticii… Pentru multi dintre ei e rai Romania. Noi, de bine de rau, avem terenuri agricole, poti cultiva una alta… Mananci castane si tot supravietuiesti. Asiaticii si africanii nu ca n-au dupa ce bea apa, ei n-au nici apa…

  3. victor L spune:

    Theophyle,
    esti prea aspru, tu vrei sa lasi pe unii fara obiectul muncii.

    • Theophyle Theophyle spune:

      Nu Victor,
      Vreau o minima decenta umana!

      • Daniel spune:

        Crestineste? Ma indoiesc ca un om ce-si plange mortul crestineste, adica un crestin, ar face afirmatii in genul celor facute de tine.

        Tocmai asta e enervant, fatarnicia de care dau doava foarte multi oameni. Hai sa ne facem cruce in fata bisericii sau sa pupam icoanele, numai pentru ca dupa 10 minute sa-si dea arama pe fata si sa se comporte ca ultimul om.

  4. gopo spune:

    desi are dreptate in privinta lipsei de bun simt (nu o noutate as adauga), de fiecare data cand il citesc pe ‘theophile’ (‘gaston, vien ici!’) ma amuz. o fi ‘y’-ul din nick, in locul normalului theophil, o fi pompozitatea sau exagerarea evidenta practicata ocazional, sau poate stilul copilaros-febril cu care isi intampina adeseori comentatorii (‘germain, salut!’ – ma face sa ma gandesc la eddie murphy). in fine.. e din gama ‘am observat [parca] ptr prima data’ mizeria umana.

    • Theophyle Theophyle spune:

      gopo, desi este la capitolul “nod in papura” am sa-ti raspund.
      Deoarece etimologia este o parte din meseria mea (sper ca nu ti-ai inchipuit ca traiesc din bolgareala). Phile dupa Theo inseamna cu totul alt ceva decat Phyle dupa Theo. Restul este o chestie de cultura si / sau cunostiinte lingvistice. Gaseste un lexicon grec si ai sa afli :lol:

      Nickul tau inseamna coacaza, multa vitamina C :D

      • gopo-coacaza spune:

        ‘theophyle, you are teasing! germain, stop laughing!’ good for you ca esti paralingvist – cred ca am idee un pic despre ce vorbesti, desi as defini cultura generala solida chiar foarte independenta de cunostintele de etimologie sau chiar greaca, fie ea veche sau contemporana. normal e francezul theophil, doar la asta ma refeream. daca odata i-am citit pe multi, de la suetoniu la fustel de coulanges, cu mahnire marturisesc ca ma ocup de literele grecesti ale matematicii si fizicii. dar e ceva cu care nu as vrea sa te plictisesc, ptr ca probabil e o chestie de cultura stiintifica si/sau de metodele matematice ale fizicii cuantice.

        • gopo spune:

          ca sa te scutesc de reply, recunosc ca n-am fost ortodox si-mi cer scuze. sa auzim de bine. pax vobiscum.

        • Theophyle Theophyle spune:

          gopo
          nu o lua in nume de rau, pentru ca nu ai fost chiar jignitor (chiar nu). Scriu si pentru tine pentru ca imi face placere, deci fara “noduri in papura” . O alta tragedie a societaii in care traim este o lipsa de politetea neconditionata, sa zicem politetea ca reflex social :)

  5. Vad acum si scrisoarea scrisă de Ana- Maria Păunescu pentru tatăl ei….. Imi amintesc de scrisoarea plina de asigurari si abnegatii a lui Adrian P catre Victor Ponta de pe patul de spital.

    “Les grandes douleurs sont muettes” cine oare a zis asta ? Cred ca era klingonian nu otv-ist de-al nostru.

  6. fLoreign spune:

    Un gand “bun” adresat stramosilor curentului cioclo-mediei. ProTV era inca tanara in eter, iar tanara sotie a pilotului de avion zambea in fata camerei de luat vederi, pe cand fetita de doi anisori se juca zglobiu pe langa ea. Nu intelegea de ce a venit televiziunea sa o intervieveze, in definitiv era o persoana absolut obisnuita.
    Lamuririle au venit mai tarziu. Ce a urmat din clipa in care reporterul a inceput sa spuna “pai… a avut loc un accident aviatic” m-a ajutat sa ma distantez clar de fotoliul din fata TV-ului.

  7. Ketel One spune:

    Am incercat sa citesc de citeva ori Biblia Ortodoxa in limba romana si am renuntat de fiecare data pentru ca nu pricepeam nimic. Ori traducerea e proasta, ori e intr-o limba romana arhaica pe care eu nu o inteleg, ori eu sint prost. Am citit, in schimb, o alta traducere a Bibliei si am fost incintat. Totul decurgea ca o demonstratie matematica impecabila.

    Din fragmentul copiat de Theophyle din Biblia Ortodoxă – Ecclesiastul, eu nu pricep o iota si rog pe oricine e in stare sa rescrie punctele 3, 4, 5, 6, 7 intr-o romaneasca inteligibila sa o faca.

    Sa va zic ce nu inteleg:

    3. Este un mare rău în tot ceea ce se face sub soare, căci toţi au aceeaşi soartă şi pe lângă aceasta inima oamenilor este plină de răutate şi nebunia în inima lor dăinuieşte toată viaţa lor şi se duc în acelaşi loc cu cei morţi;

    Intrebari:
    1. Care e acel mare rau?
    2. Cum adica “Este un mare rău…, căci… şi pe lângă aceasta…”? Nu pricep nimic. Asta e in limba romana?
    3. Cine sint cei care “se duc în acelaşi loc cu cei morţi”?
    4. De ce “inima oamenilor este plină de răutate şi nebunia în inima lor dăinuieşte toată viaţa lor”? Ne tragem din maimute si asta e situatia, sau asa a preferat Dumnezeu sa ne creeze? Sint oamenii vinovati ca “inima lor este plină de răutate şi nebunia în inima lor dăinuieşte toată viaţa lor”?

    4. Oare cine va rămâne în viaţă? Pentru toţi cei vii este o nădejde, căci un câine viu este mai de preţ decât un leu mort.

    Fleoshk! Nu pricep nimic. Care e ideea? Cum adica “Pentru toţi cei vii este o nădejde, căci un câine viu este mai de preţ decât un leu mort.”? Care e nadejdea? Ca mai ramii o vreme in viata?

    5. Cei vii ştiu că vor muri, dar cei morţi nu ştiu nimic şi parte de răsplată nu mai au, căci numele lor a fost uitat.

    Cei morţi nu ştiu nimic. OK. :-) Dar nu toate numele mortilor au fost uitate si unii chiar au parte de rasplata. Despre ce vorbim aici?

    6. Şi dragostea lor, ura lor şi pizma lor a pierit de mult şi nu se vor mai bucura niciodată de ceea ce se face sub soare.

    Probabil ca e vorba despre morti aici, desi nu e clar. Daca e asa, atunci afirmatia e o biata platitudine.

    7. Du-te şi mănâncă cu bucurie pâinea ta şi bea cu inimă bună vinul tău, pentru că Dumnezeu este îndurător pentru faptele tale.

    Ce legatura e intre indemnul asta si chestiile de mai sus?

    • Gamer spune:

      Nu incerca sa intelegi dogmele religioase.
      Ortodoxia se poate rezuma la: sa faci ce-ti spune popa. Si are multe elemente comune cu fundamentalismul islamic. Exemplu: slujba celor 12 evanghelii la care “enoriasii” trebuie sa se tavaleasca pe jos in fata “prea-maritului slujitor” al besearicii. Care, intre noi fie vb, are sutana prinsa-n stelutele de pe epoleti.
      Oare ce au in comun “codasele evropii’? (recte, rss tzigania si bulgaria)
      Oare ce au in comun Ungaria, Cehia si Polonia? … poate-o fi o simpla coincidenta

  8. Theophyle Theophyle spune:

    Ketel One salut,
    am sa incerc sa-ti explic eu textul pe atat cat pot.

    la modul general Ecclesiastul este atribuit Regelui Solomon. Faptic este scris cam 600 de ani dupa moartea regelui cam prin secolul IV i.Hr in perioada elenistica (adica cand Grecii stapaneau Palestina). Structura acestei cartii este o structura elena un fel de “sfaturi intelepte” (sapiente).

    acum la subiect:

    primul rand “Este un mare rău în tot ceea ce se face sub soare, căci toţi au aceeaşi soartă şi pe lângă aceasta inima oamenilor este plină de răutate şi nebunia în inima lor dăinuieşte toată viaţa lor şi se duc în acelaşi loc cu cei morţi;” Deplange decadenta societatii, oamenii sunt rai si nu prea au tendinta de a fi mai buni toata viata. Actual si pe timpul nostru. Noi insa am scrie acest lucru altfel.

    al doilea rand:
    “Oare cine va rămâne în viaţă? Pentru toţi cei vii este o nădejde, căci un câine viu este mai de preţ decât un leu mort.” Alt mare adevar – pretuieste viata, tarieste-o pentru ca o viata simpla este ma pretioasa decat o moarte glorioasa. Caine viu – leu mort. Poate cele mai pacifiste vorbe pe care poti sa le citesti undeva.

    Al treilea rand:
    “Cei vii ştiu că vor muri, dar cei morţi nu ştiu nimic şi parte de răsplată nu mai au, căci numele lor a fost uitat.” foarte simplu vii cu si mortii cu mortii.” In latina cunoastem zicala preluata de aici “Memento mori.” Moartea este singurul lucru sigur din viata.

    al patrulea rand: Şi dragostea lor, ura lor şi pizma lor a pierit de mult şi nu se vor mai bucura niciodată de ceea ce se face sub soare. Nu-i judeca pe cei morti, pentru ca desertaciunile vietii lor pot fi uitate. Ei nu mai sunt cu noi si-au terminat viata si nimeni nu stie de ce au fost asa cum au fost. Poate asa trebuia sa fie!

    ultimul rand este si cel mai frumos: Du-te şi mănâncă cu bucurie pâinea ta şi bea cu inimă bună vinul tău, pentru că Dumnezeu este îndurător pentru faptele tale.Traieste-ti viata, tu esti cel mai important om pentru tine. Mananca-ti painea si fi vesel si bea vinul. Dumnezeu iti va ierta faptele. Daca esti Crestin trebuie sa sti ca mantuirea si iertarea ta a fost platita prin jertfa Mantuitorului. Daca esti ateu, sfatul este unul practic.

    Cam asta. Probabil ca un popa ti-ar explica versurile diferit :)

  9. Radu Humor spune:

    Si de ce i-ar trebui unuia ca @Ketel sa fie Biblia mai clara ?!
    Ca s-o poata contesta mai usor ?!

  10. Theophyle Theophyle spune:

    Radu Humor tu nu comentezi la articolele mele, aici sau in alta parte!

  11. elis spune:

    @Daniel, la cine te referi cand afirmi cele scrise mai sus???

  12. Ketel One spune:

    Theophyle,
    Merci pentru efort. Adevarul e ca intelesesem si eu unde bate textul, dar am facut putin pe niznaiul pentru ca ceea ce voiam sa pun in evidenta era FORMA, calitatea sub orice critica a traducerii. Pare a fi o traducere mecanica, fara nici o preocupare pentru felul in care textul va fi receptat si perceput. Te duce cu gindul la Google Translate.

    Daca mai sint si altii nemultumiti de versiunile romanesti ale Bibliei, le sugerez sa citeasca Septuaginta (Badilita). E intr-o limba romana actuala si inteligibila, nu in pasareasca bisericeasca. Si mai are si note explicative.



Comenteaza:







Do NOT fill this !

Autor

Theophyle


Theophyle

Teophyle este autorul blogului Politeía (http://politeia.org.ro/). Citeste mai departe


MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

"Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel." - Mihai Maci

E randul tau

cu ani in urma un prieten cambodgian mi-a povestit cum a fost omorat pe taica-sau pe vremea khmerilo...

de: r2

la "Ce-ar fi să vorbim cu-adevărat corect politic despre Fidel Castro?"

Cauta articole

decembrie 2016
Lu Ma Mi Jo Vi Du
« Noi    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  

Valentin Naumescu – Marile schimbari. Crize si perspective in politica internationala. Editie bibliofila

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

(An essay by Vladimir Tismaneanu and Marius Stan)