joi, martie 28, 2024

Păcăleală la mâna a doua

Când fratele meu Moona s-a mutat în Portugalia, a început să îşi construiască o casă ecologică din chirpici, piatră şi paie. La scurt timp a înţeles că va avea nevoie de o dubă oribilă şi poluantă pe motorină pentru transportul materialelor. Discutam despre asta în drum spre Edinburgh, oraşul nostru natal, şi am căzut amândoi de acord că Belgia era locul cel mai potrivit pentru a cumpăra a dubă ieftină. Amândoi am lucrat în România la începutul anilor 90 şi ne aduceam aminte de armatele de oameni care plecau în Belgia şi în Germania ca să îşi cumpere maşini ieftine la mâna a doua. Ideea de a cumpăra o maşină ieftină din Marea Britanie – Scoţia cu atât mai puţin – nici măcar nu ne-a trecut prin cap.

Ne-am oprit la o benzinărie unde am văzut un grup de indieni Sikh (cei care poartă turbane pe cap), în timp ce încărcau o mare dubă albă. Păreau să se priceapă mai bine decât noi la genul ăsta de maşini. Am intrat în vorbă şi ne-au spus că ei veniseră special din Birmingham în Scoţia ca să îşi cumpere o dubă. Fratele meu şi cu mine ne-am aruncat nişte priviri de genul „oamenii ăştia nu-s normali. N-au aflat cât de scumpe sunt maşinile la mâna a doua în Scoţia?“ În curând însă ne-am dat seama că cei care habar n-aveau eram noi. Indienii Sikh ne-au explicat că Scoţia este unul dintre cele mai ieftine locuri pentru maşini la mâna a doua din Europa de Vest. Cine ar fi crezut! Şi pe bună dreptate – la scurt timp fratele meu şi-a cumpărat un van Mercedes alb, ca şi nou, şi foarte încăpător, cu aproximativ 1.500 de euro.

Unul dintre lucrurile pe care nu mi le-am putut explica niciodată în România este de ce maşinile la mâna a doua costă atât de mult. Duba pe care şi-a cumpărat-o fratele meu ar costa mai mult de 5.000 de euro în România. Şi am văzut maşini şi mai vechi pe care cereau de două ori mai mult. Cine cumpără aceste rable scumpe? Cum se stabilesc preţurile? Pe fiecare stradă din Bucureşti găseşti câte o maşină cu un anunţ în geam în care sunt listate extra opţiunile (geamuri electrice, ABS, A/C, scaune încălzite, stereo Blaupunkt), precum şi un preţ usturător. De câte ori văd un BMW vechi pe care cer 10.000 de euro, mă gândesc că în Marea Britanie n-ar primi nici 10% din banii ăştia.

În Anglia poţi să iei o maşină bună cu mai puţin de 1000 de euro. Părinţii mei şi-au cumpărat recent un Land Rover Discovery cu 900 de euro – numai cauciucurile groase de teren costă mai mult de atât. De curând am văzut în Bucureşti un Land Rover cu anunţul de vânzare în geam. Am sunat să văd dacă oferea un preţ bun. Vroia 4000 de euro. I-am spus că în Marea Britanie o astfel de maşină e mult mai ieftină. A fost de acord, „dar noi sunt în România“, a replicat.

Şi nu doar maşinile la mâna a doua sunt scumpe în România. Proprietăţile din România în general şi cele din Bucureşti în special sunt scumpe. De asemenea, comparând preţurile de pe Ebay cu cele de pe okazii.ro (echivalentul românesc), constaţi că pe Ebay e mereu mai ieftin. Singurele bunuri ieftine la mâna a doua din România sunt hainele. Dar în mod ironic, aceste haine nu sunt româneşti, magazinele second hand le aduc din Germania (hainele sunt comprimate, încărcate în camioane şi trimise peste tot în România unde se vând la kilogram). Unde se duc toate bunurile româneşti la mâna a doua? Românii nu aruncă niciodată nimic? E vreo ruşine să cumperi chestii la mâna a doua?

Un lucru e însă sigur – în ciuda sărăciei şi a nevoii evidente de bunuri ieftine, în România nu există cu adevărat o piaţă la mâna a doua. De ce? Un motiv ar fi faptul că în România nu există o  piaţă adevărată în general – deşi în 2006, Comisia Europeană a trebuit să declare că „România deţine o economie de piaţă funcţională“, astfel încât ţara să poată intra în UE. Am senzaţia că tot mai mulţi români încep să se simtă traşi pe sfoară de mult promisele beneficii ale aderării; cred că oamenii încep să îşi dea seama că au devenit consumatori pasivi într-o mare piaţă.

Am înţeles cu adevărat ce e aceea o piaţă liberă atunci când un agent imobiliar din Marea Britanie mi-a explicat conceptul. „În Marea Britanie“, mi-a spus el, „dacă vrei să îţi vinzi casa, vorbeşti cu un agent imobiliar care îţi va face o evaluare exactă a proprietăţii, bazată pe valoarea zonei respective. Dacă vrei să vinzi repede, stabileşti preţul la pragul minim dat de agent. Dacă ai timp la dispoziţie, ceri un preţ la limita de sus.“ Cu alte cuvinte, există un mecanism obiectiv şi de încredere prin care se stabileşte valoarea unei proprietăţi, şi folosit ca referinţă. Asta înseamnă că oamenii cunosc valoarea aproximativă a casei în care locuiesc, precum şi preţul unei proprietăţi dintr-o zonă diferită. Pentru mine, asta e definiţia unei pieţe libere. Însă sistemul britanic funcţionează aşa de sute de ani, a avut timp suficient ca să se pună bine pe şine.

Piaţa liberă din România are imaturitatea unui tânăr mahmur de 21 de ani. Există destule agenţii imobiliare care folosesc sisteme sofisticate pentru a evalua şi vinde proprietăţi, dar acestea sunt folosite doar de puţine persoane. Lumea în general îi consideră escroci pe toţi agenţii imobiliar, absolut pe toţi. Când un român vrea să închirieze sau să vândă o face fie de capul lui, fie împreună cu mulţi agenţi (în Marea Britanie nu ai voie să foloseşti mai mult de unul). Şi chiar dacă lucrează cu un agent, românul îl va trata cu suspiciune maximă – rar îi va încredinţa cheile imobilului.

Dacă există un sistem de evaluare a proprietăţilor, majoritatea românilor nu are încredere în el. Motiv pentru care preţurile variază atât de mult. Cei care vând, scot un preţ din pălărie şi speră că o să le meargă. Aşteaptă cumva un străin bogat care să le apară în prag, să se îndrăgostească de casa lor şi să le ofere o mare sumă de bani? Presupun că acest scenariu se întâmplă suficient de des încât să pornească tot felul de zvonuri şi să umfle aşteptările oamenilor cu privire la adevărata valoare a proprietăţii lor.

Un alt lucru care nu se întâmplă în România este vânzarea de panică. Adică atunci când oamenii vând rapid ca să evite un faliment iminent. Acesta este un alt factor care ţine jos preţurile bunurilor la mâna a doua şi a proprietăţilor din Vest. Există mereu oameni, tot mai mulţi odată cu criza financiară, pentru care e important să îşi vândă de urgenţă casa sau maşina. Oameni care poate şi-au pierdut slujba şi trebuie să iasă cât mai repede dintr-un contract de împrumut semnat în zile mai bune. Nevoia de a termina plăţile lunare este mai importantă decât aceea de o obţine un preţ mare la vânzare. Nu am auzit încă de acest fenomen în România. Poate că nu ştiu eu cum stau lucrurile, dar şi această ţară suferă de pe urma crizei financiare şi trebuie să fie şi aici mii de persoane aflate în dificultate de plată. Cu toate astea eu nu am întâlnit încă proprietari disperaţi să vândă. Din experienţa mea, ei pot aştepta până apare cumpărătorul potrivit. De trei ori am încercat să cumpăr o mică bucată de pământ într-o zonă rurală foarte frumoasă din România. De fiecare dată, proprietarii au dublat preţul după ce mi-am exprimat interesul. Şi am acţionat printr-un contact local, deci nu era vorba că un străin bogat era interesat să cumpere.

Dar dacă în România nu există o piaţă, cum se face că lumea vinde şi cumpără? Există totuşi un fel de piaţă, doar că la fel ca Dumnezeu, „căile ei sunt necunoscute“. În Marea Britanie, piaţa liberă se bazează pe încredere – ai încredere în cineva până când se dovedeşte a fi necinstit (lucru rar, deoarece minciuna dăunează afacerii). În România e invers, nu ai încredere în cineva până nu îţi dovedeşte că e cinstit. Cu alte cuvinte, românii rar au încredere în agenţi, vânzători şi intermediari. Aşa se explică şi de ce nepotismul e la modă: mulţi lideri români consideră că poţi avea încredere doar în membrii familiei şi în prietenii vechi – motiv pentru care sectorul public e plin de piloşi. Deci atunci când românii îşi vând casa sau maşina, evită agenţia şi încearcă să se descurce singuri – deşi nu au nicio îndrumare profesională despre cum să stabilească valoarea proprietăţii şi cer nişte preţuri astronomice. Unii poate trag lozul câştigător, dar cei mai mulţi stau cu casa la vânzare timp de ani de zile.

Majoritatea românilor sunt de acord că pieţele adevărate din această ţară sunt controlate de grupuri de interese. Acestea sunt pieţele pe care publicaţia The Economist le numeşte „opace“. Licitaţiile publice, spre exemplu, ar trebui să fie o sursă competitivă de contracte între sectorul public şi companiile de drumuri, cele de construcţii, diverşii furnizori de bunuri şi servicii. Însă toată lumea ştie că în România licitaţiile publice sunt manipulate pentru a servi aceloraşi grupuri de interese. Cele mai multe contracte sunt câştigate de prietenii şi rudele politicienilor aflaţi la putere în sectorul respectiv (chiar dacă în final o companie profesionistă este angajată pentru a îndeplini lucrările).

Eu cred că românii au capacitatea de a crea o piaţă liberă funcţională, doar că sunt prinşi în plasa companiilor private cu afiliere politică ce controlează în acest fel piaţa din România. Aceşti oameni nu au niciun interes ca preţurile bunurilor la mâna a doua să scadă; dacă proprietăţile şi maşinile din România ar avea valori similare cu cele din Vest, ce ar mai face aceste clanuri cu toate vilele lor şi cu toate jeep-urile la mâna a doua?

Am stat la un moment dat de vorbă cu un comerciant din Piaţa Domenii, una din puţinele pieţe în aer liber rămase în Bucureşti. Acest om avea înţelepciunea tipică a românului obişnuit – un personaj inteligent, dar rupt de puterea locală. Un om care nu are o voce în Parlament, sau în Consiliul Local, prea fatalist însă ca să se lupte pentru schimbare sau să se pună cu autorităţile. Mă plângeam de faptul că în piaţa deschisă spaţiul pentru fructe şi legume e tot mai mic, din cauză că apar tot mai multe construcţii ilegale. Omul mi-a răspuns că „dacă autorităţile vor să scadă preţul alimentelor, nu trebuie decât să dea mai mult spaţiu comercianţilor. Dacă tot mai mulţi oameni vând legume şi fructe, care ar fi rezultatul? Ar fi o competiţie mai mare şi preţurile ar scădea.“

traducere de Iulia Măruşcă

Rupert Wolfe Murray trăieşte si munceşte în Romania din 1990. Puteţi să-l urmăriţi pe Twitter la @wolfemurray

Distribuie acest articol

50 COMENTARII

  1. La masinile SH, pretul ridicat este dat de aberatia de „taxa de poluare”, adica taxa de import. E suficient sa vezi cat costa o masina din 2002-2003 INMATRICULATA in Romania, adaugand taxa la pretul de achizitie din Germania/Italia/Spania .
    Masinile cu volanul pe partea gresita (adica pe dreapta) sunt ieftine pentru ca sunt greu de utilizat in Europa in alta parte decat Irlanda/Scotia/UK.

    La terenuri si case, pretul este mare pentru ca nu exista un impozit real. Platesti la o masina din 2000 care valoreaza 3000 de euro acelasi impozit pe care il platesti la un ap. cu 4 camere care se vindea cu 80k euro. Daca impozitul anual ar fi la o valaore reala, atunci piata ar fi dinamica. Ori ai tine terenul pt. ca iti permiti si ai nevoie de el, ori l-ai da mai departe.

    • radu, dimpotriva taxa de prima inmatriculare ar trebui sa reduca foarte mult preturile masinilor la SH. pentru ca dupa ce platesti un pret mare platesti si o taxa mare. in concluzie s-ar putea sa nu mai renteze sa cumperi un SH. e mai rentabil sa cumperi o masina mai mica, cu motor mai mic noua, eventual autohtona, decat sa cumperi cazanele imense si cu motoare mari din vest. chiar daca scrie vw sau bmw pe ele. masina nu mai este o investitie pe viata sau chiar o mostenire cum era pe alte vremuri. acum masina dupa 5-6 ani trebuie schimbata. si atunci de ce sa dai o gramada de bani pe ea, mai ales daca e deja uzata fizic si moral. crede-ma ce spun am doua masini luate la SH ci nu mai fac asa ceva.

      • @lungu bogdan

        Scuze, dar ce spui este o prostie.
        NU are cum taxa sa ieftineasca o masina second hand.
        Adica pretinzi ca daca intermediarul, dupa ce a cumparat masina din Germania, de 1000 de euro, pune un adaos nesimtit de 500-1000, plateste taxa de 2000 pentru un total de 4000-4500, ar trebui sa o vanda la 1500?

        Matematica ta este cam subreda.

        De asemenea acest lucru nu foloseste nici pietei auto noi, pentru ca romanul pur si simplu nu are 12000+ pt o masina noua, si atunci, daca nu poate investi 2000-4000 intr-un second hand mai bine investeste in altceva.

        Taxa auto este o magarie la nivel inalt facute sa separe prostimea de „jmekeri”..

        • taxa auto are logica ei… e place sau nu e alta problema! Spre exemplu, taxa auto alimenteaza (in mare parte) programul rabla…. unde(culmea!) ajung masini vechi si SH….

          • Dap, si programul „Rabla” este alta magarie, care favorizeaza pe cei care DEJA au un „second hand” de aruncat si defavorizeaza pe cei la inceput de drum.

            Pe cand un program in Romania sa stimuleze tinerii (pe bune, nu excrocheriile actuale)?

      • Eu voi face tocmai invers. Masina noua e cea mai proasta investitie. Daca cumperi in leasing atunci e si mai proasta. Am avut masina SH cu care am facut anual 40k km. Dupa doi ani am vindut masina, timp in care am schimbat uleiul si doua discuri de frina. Acum am masina noua, pina sa termin leasingul am platit 200 lei lunar CASCO, revizii la service ca sa nu pierd garantia (un schimb de ulei costa 800 lei) iar pretul masinii dupa doi ani de utilizare este jumatate din pretul de achizitie.

  2. Cred ca inca nu ai priceput nimic. Pretul este dat de raportul cerere/oferta. Este evident de ce o masina din Anglia este mai ieftina decat una din Germania : nu sunt prea multi europeni ce vor sa conduca cu volanul pe dreapta, de aici lipsa de clienti si preturile scazute in Anglia si ridicate in alte tari. Piata auto sh din Romania este ca sipreturi mult mai jos decat Germania iar acum multi vins a cumpere sh de la noi.

    Atata timp cat cererea va fi mai mare decat oferta oricine isi va permite sa ceara oricat pt bunul lui evaluat sau neevaluat de vreun „profesionist”. Tu ai avea incredere acum in agentii imobiliari si consultatii ce tipau in gura mare in 2007-2008 ca preturile vor tot creste, ca nu se poate construi mai ieftin etc???

    Cei ce stau cu un bun la vanzare ani de zile probabil ca isi permit acest lux, daca ar fi amenintati cu evacuarea de catre banca ar vinde in 5 minute.

    • genial rationament. deci, in anglia si scotia, masinile sunt mai ieftine ca au volanul pe partea dreapta !
      interesant, britanicii au piata de used cars numai pentru romani si alti ioropeni !
      io credeam ca piata de masini folosite, case vechi, este in principal pentru locuitorii tzarii respective. caz in care pe un britanic nu’l deranjeaza volanul pus gresit :-)
      cat de ioropeni, nu cred ca se inghesuie sa cumpere in anglia, doar pen’ca volanul e pe partea imposibila. masinile la mana a doua sunt ieftine si’n alte tzari vestice, ca olanda, belgia, germania.
      volanul pe dreapta este incomod si chiar periculos pentru circulatia din ro.
      in vest, pe autostrazi si strazi cu mai mult de doua benzi, no problem, sir !
      locuiesc si in america, si sincer, nu stiu sa fui facut mai mult de o depasire pe an. asta cu mare aproximatie.
      am circulat in austria, germania, cehia, slovacia. nicio problema cu depasirile. problema apare cand intrii in tzarisoara. in germania, autotrenurile sunt obligate sa circule numai pe banda din dreapta, pe autoban, la o viteza de 80 km/h, deci fara probleme de depasit.
      are dreptate scotianul. si daca e sa vorbim de cumparat ieftin, este omul potrivit ! :-)
      stau masini cu afis de vanzare, prin bucale, cu praful si noroiul de anul trecut.sau de doi ani.

      • Chiar dacă nu ți-a explicat pas cu pas, ca să poți înțelege și tu, în esență are dreptate, mașinile SH sunt ieftine în UK pentru că nu pot fi folosite decât aici, tocmai pentru că au volanul pe partea dreaptă. Există însă și anunțuri pentru LHD (polonezi care speră să-și vândă mașina veche în UK).

        Prețurile de piața SH din Germania sunt forțate în sus de polonezi, români și restul est-europenilor, pentru că acolo (în Germania) mașinile au volanul pe partea stângă, deci pot fi conduse comod și în Europa de Est. În UK nu prea vine nimeni din Europa de Est să cumpere mașini, astfel încât prețurile la SH rămân foarte scăzute.

  3. romanii vor sa se imbogateasca rapid si mult… cateodata abereaza, iti servesc niste tarife si niste basme de te infiori si ajungi sa te consideri un parlit, doar pentru ca nu le dai cat cer, sau „cat face”… meteahna asta de „sa facem banii la secunda” e din cauza „falosheniei” laudarosheniei, mandrii de-a a avea, casa mai mare, masina mai scumpa, haine mai faine… nesustenabil, fara dezvoltare pe termen lung, in romania „bula” se umfla si dezumfla constant… cate despre masini… ia una de 500 de euro din germania inmatriculeaza-o aici cu numere rosii… si dupa 6 luni iti iei alta…

  4. In plus fata de ceea ce a scris Radu, as dori sa adaug ca autorul articolului cunoaste foarte bine faptul ca asigurarile si cheltuielile pentru a trece revizia tehnica in Regatul Unit si Irlanda cu o masina veche depasesc binisor pretul de cumparare al acesteia de pe piata SH , asa ca vechii proprietari de-abia asteapta sa scape de ele; in Romania e altfel, cititorii stiu de ce.

  5. Este adevarat ca masinile in UK sint cam 3 ori mai ieftine decit in Romania.
    Dar asigurarea este de 3 ori mai scumpa. De foarte multe ori in functie de virsta si domiciliul soferului asigurarea este mai scumpa decit masina.
    Este mai convenabil sa platesti 2000 eur taxa de prima inmatriculare decit 2000gbp anual pentru asigurare.
    Apropo, cit este asigurarea pentru Land Roverul de 900 euro?

  6. Din cite stiu eu, majoritatea caselor luate prin imprumut bancar sunt insotite de ipoteca. Asta inseamna ca, oricit de mare ar fi amenintarea ca sa fii dat afara din casa pentru neplata ratelor la banca, nu poti vinde casa respectiva pentru ca nu te lasa banca.

    In cazul masinilor, bineinteles ca in UK sunt mai ieftine pentru ca numarul de potentiali cumparatori pentru masini cu volanul pe partea dreapta este mic, in timp ce in Romania numarul de cumparatori pentru masini cu volanul pe stinga este mai mare (de unde rezulta ca regulile pietei functioneaza in Romania ca si in UK).

    Cit despre imobiliare, intr-adevar impozitele sunt foarte mici si oricine isi permite sa aiba proprietati multiple. In plus, multi dintre cei care au primit case si terenuri prin retrocedare nu prea au idee cum sa foloseasca banii obtinuti din vinzare (doar sa ii cheltuie pe viata de zi cu zi), nu sunt oameni obisnuiti sa aiba bani si nu stiu cum sa ii foloseasca in mod util. Ei vind doar daca au o urgenta sau daca primesc ceea ce ei considera ca este un pret bun (acel pret dublat, triplat, etc.). In realitate nu ii preseaza nimic sa vinda in acel moment. Ei nu vad oportunitati pe care sa foloseasca banii, iar daca sunt cumva (asa cum se intimpla de multe ori) mai multi proprietari, intodeauna se va gasi unul care sa spuna „dublu sau nimic”.

    • casa o poti vinde cand vrea muschiul tau, chiar daca ai mortgage/ipoteca, in occident.
      o poti refinanta la alta banca, o poti vinde, tot in credit ipotecar altuia. banca aluia iti da pretul pe care’l negociezi si pentru care bati palma. cu banii aia platesti ce mai ai de plata la banca ta. daca esti negustor bun, mai faci si ceva profit. sau daca ai achitat ceva mai mult la casa.
      bancile romanesti, daca te obliga sa faci ce zici, comit ilegalitati. sau profita de lipsa de reglementari legale pentru contractele de imprumut.
      scotianu vorbeste comparativ cu piata dela ei, unde, asa cum zice, se practica de sute de ani si au si experienta si reglementari. in occident sunt baieti care cumpara case chilipir, dela cei ce sunt la ananghie, la preturi bune, le cosmetizeaza si le revand rapid. un profit de cateva mii de dolari este bun. fac banii din rulaj, nu din asteptare. cumpara alta casa. traiesc din asta. cu cat scapa mai repede de una, cu atat are timp si se poate ocupa de urmatoarea.

      cat de volanul pe dreapta, m’ati facut sa mor de ras.
      am zis’o mai sus, britanicii vand masinile la mana a doua, in primul rand tot lor. tot britanicii sunt principali cumparatori. deci argumentul de de tot rasul.
      sau cumva crezi ca daca apare un britanic sa cumpere masina, proprietarul, imediat ii creste pretul ? face el, asa, un discount pentru roman. din generizitate.
      nu au piata la mana a doua pentru romani sau bulgari. masina se vinde primului

  7. Ai perfecta dreptate: „Land Rover Discovery cu 900 de euro”, dar cand o aduci in tara si platesti taxa de inmatriculare i-ai marit valoarea cu inca 3000 de euro….

  8. In primul rand faci o comparatie care nu-si are locul, sunt doua piete diferite cu constrangerile de rigoare. Diferenta de bani vine de la segmentul carie ii este destinata. Si romanii si-au luat masini din angloa ca sunt iefitne, dar desi si-au schimbat farurile si le-au omologat intampina greutati in trafic din cauza vizibilitatii.

    De acolo vine diferenta

  9. La partea de imobile, atata timp cat se vinde si se cumpara exista o piata. Si atata timp cat un vanzator nu e obligat de nicio lege sau mecanism sa impuna un anumit pret, este o piata libera. Mecanismele de setare a pretului si asteptarile cumparatorilor difera, dar asta nu inseamna ca piata nu e libera. Sa inteleg ca acolo nu ai voie sa-ti vinzi casa cu un pret sub cel dat de agent? Faci dumping imobiliar? :))

  10. nu comparati mere cu pere!
    sunt ieftine cele cu volanul pe dreapta dar incercati sa cumparati o masina cu volan pe stanga si vedeti apoi ce inseamna pret de pret!

  11. I am really impressed with the intelligence of the comments here, written by people who are far better informed than me about the second hand market. I take my hat off to you. But where are the crazies? I’m used to being called an idiotic foreigner who knows nothing about Romania.

    • I don’t agree with you sir.
      1. As far SH cars are sold, there is market. And I think it’s free because nobody forces a seller to sell it at a regulated price. I sold 2 SH cars and I reduced the price until I could sell it. So no problem, there is a free market. The problem is with SH cars which are brought from other UE countries. Those are expensive because of the stupid tax that the govern introduced to avoid very old cars which can pollute. This is exaggerated and incorrect. But only the govern is to be blamed here. And I don’t know why UE doesn’t punish them.
      2. Houses market exists and it’s free. Saying that because we don’t trust agents, there is a problem, it’s not relevant. We simply don’t need them because they don’t help you at all. I sold my apartment by simply adding the offer on Internet. I could see the other owners prices and I set a price which with allowed to me sell it in 3 months. Of course, my purpose was to sell it, not to wait for one year for someone with money which many probably wait for( and they will wait for ever) Now, the internet offers so many sites for houses so that the agents job is simply something which will disappear. I really don’t see why I should need them since by few clicks I can find all the offers that I need for criteria. And be sure that I will visit only the houses which I like from the pictures. If someone is enough stupid to not offer good pictures, then he will miss the opportunity. So now the buyer decides. Of course during the houses boom, there was other thing but it was the same all over the world. I agree that the houses are quite expensive. But this is not caused by opaque market. It’s caused by infrastructure. This is pretty bad in most of the villages near Bucharest, where you can find very small prices but you spend a lot to go to job if you move to a village let’s say 10 km near Bucharest. In that village you lack a lot of basic things. That’s the main reason: we don’t have roads, we don’t have utilities and then this makes the prices bigger in the areas where we have all these . I have relatives in Germany and there in small towns the prices are quite the same as in big cities(and price is not very small). But they have all they need and access to highway in 5 minutes. They can work in other village which is 30 km far from their house, but there is no problem. So the reason some things are more expensive here is the under-development.

      • „we don’t have roads” serios? si d-vs pe ce circulati? direct pe camp? sau pe calea ferata? hai sa fim seriosi… daca tot argumentati, faceti-o macar corect… „we don’t have enough good roads”
        „we don’t have utilities” pai cand va faceti casa in plin camp ca cineva va spune ca e „zona in plina dezvoltare” sau „de mare potential” banuiesc ca e vina noastra, a tuturor ca dvs nu aveti utilitati… mai degraba puteati formula ca utilitatile sunt deficitare
        ar trebui sa mai iesiti din Bucuresti sa vedeti si restul tarii… sa vedeti cum arata drumurile nationale sau locuri unde un drum de piatra e o binecuvantare… v-ati plange mai putin de conditiile pe care le aveti..
        dar in definitiv ma bucur ca sunteti roman… nimeni nu poate sa ne descrie mai rau decat o face un alt roman .. un strain era mai obiectiv!

  12. Nu stiu de unde s-a creat acesta impresie total gresita ca preturile caselor este mai mare in Romania decat in UE. Va rog sa va uitati cat costa o garsoniera amarata in centrul Londrei sau al Parisului si cat costa o garsoniera in centrul Bucurestiului. Cand aduci acest argument toata lumea spune ca Londra este Londra (Paris este Paris)si Bucurestiul este Bucuresti. Pai atunci unde sunt casele mai ieftine ?Cineva spunea ca a cumparat o casa in Ungaria cu 18.000 Euro si arata excelent si mai are si ditamai curtea si ca in Romania cu banii astia nu iti cumperi nimic. Cand am intrebat in ce zona se afla casa am aflat ca se afla intr-o comuna langa granita cu Romania si nicidecum langa Budapesta (cum credeam eu). M-am uitat pe internet si am gasit o casa de caramida langa Oradea (tot intr-o comuna)cu 600 mp. de curte si care costa 14.000 Euro NEGOCIABIL. Unde este mai ieftin ? In Ungaria sau in Romania ?

    Din pacate, in Romania toata lumea stie totul despre politica, imobiliare, fotbal, mecanica si tot ce vreti dumneavoastra. Constati insa ca de fapt nu stiu nimic !!

    • Danula, cand comparam preturile celor 2 case ar trebui sa tinem cont si de conditiile pe care le gasesti. In comuna respectiva din Ungaria e foarte posibil sa ai canalizare, apa curenta, asfalt, gaze, cablu, etc. In comuna din Romania ma indoiesc ca le ai. Vazute astfel, cred ca pretul proprietatii din Ungaria e totusi mai bun.

      • Exemplul meu nu este relevant . Se prea poate sa aveti dreptate dar sa ne raspunda un roman care traieste in Londra si sa ne spuna cat costa un apartament in centrul Londrei.

        • nu comparati mere cu pere…
          daca vreti sa comparati Londra cu Bucurestiul, luati pretul din Londra si impartiti-l la salariul mediu al englezului apoi faceti acelasi lucru pentru Bucuresti…
          Personal am incercat comparatia cu Parisul si a iesit mai favorabil Parisul (strict limitata la zona periferica de sud-vest). pentru Oradea incercati cu un orasel mai mic, poate NewPort ?!

  13. Hey Murray, the crazies are on Evenimentul Zilei or Libertatea. As cocerning your article you make good points but there are a lot of differences between Romania and the other countries you mention. Romania is different and that’s not a bad thing but corruption kills the market that’s the biggest problem we have. Cheers from a romanian far away, Montreal.

  14. piata de s.h.din anglia era dat ca exemplu,fata de anomaliile de la noi. daca intri pe site-ul de vinzari auto din germania,ramii surprins ca o vechitura din ’93 e 150 de euro,iar la noi in p[iata e 2500 de euro,culmea mai are si dotarile afisate,parca mai conteaza la batrinetea ei…

  15. de sute de ani …si-au consolidat sistemul nu? parca asa sustii despre domnii britanici …mai nenea muncitor in romania…du-te in Edinburgh unde te-ai nascut si mananca de acolo , munceste acolo…pt ca colonizatori si cuceritori precum britanicii ne-au distrus noua posibilitatea unui trai decent pe aceste meleaguri …vanzandu-ne vise….pe spinarea unor state mici isi permit ei o ”economie de piata” …si domnul agent imobiliar e doar o meserie inventata in capitalism a carui perioada de gratie a trecut de ceva timp si se pregateste sa-si dea duhul pt totdeauna in lume…numai ca dumitale iti cam lipseste viziunea de ansamblu ….esti prea prins de evenimentele cotidiene….sa te bucuri de un rasarit de soare …fara ganduri la valoare unei proprietati , desi in familie cineva se pare ca a imbratisat cat de cat o altfel de viziune….

  16. Penibil articol…nu am putut sa citesc pana la capat…Singura „dovada” a fost ca preturile sunt mai mari. La ce? Ce compari? Mere cu pere? Care sunt mai scumpe?

    Land Rover de 20 ani cu 700.000 km la bord cred ca e 900 EUR, iar unul de 10 ani cu 200.000 km face 4000 EUR. Mi se pare corect…. Unde este problema? Ah…e pretul mai mare?? Normal ca e!

    Dar cea mai mare aberatie este faptul ca locuintele din Marea Britanie sunt mai ieftine decat in Romania!!!! LOL!!!! JENANT!!!
    Am pierdut vremea aiurea sa citesc niste aberatii….

    Enjoy!

  17. articol in zadar. recomand celor care au scris acest articol, sa se apuce de importat masini de 900 euro 1000 euro din UK, Scotia etc, apoi sa ne spuna si noua pe langa cei 900-1000 euro, cam cat au mai costat taxe de adus pana in Ro, benzina etc, sa le mai si inmatriculeze in Ro si sa ni le vanda noua, romanilor de rand tot cu 900-1000 euro.. cine e de acord cu mine?

  18. Unul din fenomenele care au distorsionat fantastic piaţa second hand a fost prevederea aia nenorocită care pe vremuri interzicea pur şi simplu înmatricularea de autovehicule mai vechi de 8 ani. Totul sub pretextul că protejăm industria autohtonă. De Oltcituri – copii slabe ale unui eşec comercial al Citroen, eşec comercial şi la noi, mai ţine minte cineva din generaţia care acum are 40 de ani cum statea parcul acela de la Oltcit, imens parc, plic cu ele şi nu le cumpăra nimeni?. Sau industria de Dacii 1300, licenţa unui model de succes, Renault 12, dar succes al anilor 70, visul de aur al romanilor ante şi post 90, pînă prin 97-98-2000? Eram ca în filmul ăla, „Planeta maimuţelor”, după ce maimuţele vin la putere pe Pământ, nu sunt în stare să mai inoveze nimic, trag de tehnologia pe care au luat-o de la humans până când o pun pe butuci şi pe aia. Un strain venit în anii ăia în Romania, chiar un pasionat de domeniu, cu greu şi-ar fi dat seama ce e cu maşinile de pe străzi, ce mărci modele şamd sunt astea. Erau o veritabilă „capsulă a timpului”. Din cate mai ţin minte, prin 92-93 au fost nişte tentative ale unor mari producători (grupul Vw) de a veni la Piteşti şi a-şi produce modelele acolo. Şi în numele politicii „nu ne vindem ţara” şi a lui „da’ mie ce-mi iese la gheşeftul ăsta?” li s-a cam arătat degetul mijlociu ridicat. Culmea, se pare că printre cei care le-au arătat asta sunt şi cei care de vreo dei ani încoace au schimbat peste noapte orientarea ideologică şi ne servesc pe post de mostre ale înţelepciunii lor politico-economico-ideologice texte preluate de pe la neoconservatorii americani. Şi nici măcar adaptate, ci traduse pur şi simplu….. Da’ asta e o altă discuţie.

    • In general raportul cerere oferta determina pretul indiferent de tara( poate fi si tara din Africa). Preturile mari la masinile second din Romania sunt mari din cauza Taxei de prima inmatriculare care nu te lasa sa inscri rable in tara.

      In legatura cu agentii imobiliari ii normal ca romanul sa fie grijuliu la cate tepe se dau. Romanul vrea castig foarte mult in timp f. scurt. Nu are rabdare sa astepte.

      La pretul fructelor si legumelor se aplica aceeasi regula d-na/d-ra Marusca cerere/oferta. Pretul este mare din cauza ca nu se cultiva pamanturile. Cauza este in primul rand lipsa de interes a tinerilor( printre care m-a includ si eu) pt agricultura apoi lipsa de fonduri necesare si a unor suprafete mari de teren. O sa ziceti ca sunt fonduri europene pt asa ceva: Pt achizitionarea unui utilaj prin FE trebuie intai sa il platesti si apoi incasezi suma chiar daca e 100% . In aceste conditii cati isi permit asa ceva? !!!

  19. Da, in Romania nu avem o piata de SH. Partial pentru ca era o vreme cand singurele produse occidentale la care aveam acces erau cele second hand, si ni s-a facut lehamite.
    In Cluj, autoritatile locale au desfiintat fostul Oser (targ de vechituri) din motive care-mi scapa. Personal, de fiecare data cand ma duc in Germania fac ce pot sa merg la „targul de purici”, au niste chestii, uneori, care te lasa gura casca. Am cumparat geaca de camuflaj German army surplus la 1 euro. Arata demential, originala, cu steagul nemtesc pe ea. Mama si-a umplut vitrina de la cabana cu cani de metal cu simboluri vanatoresti, arata foarte fain si rustic. Cand eram student, mi-am cumparat un casetofon cu 5 marci, m-a tinut toata studentia.

  20. Am citit toate comentariile. Sunt exact asa cum ma asteptam sa fie:
    1. toti comentatorii sunt oameni inteligenti, buni aritmeticieni, grabnic facatori de adunari, scaderi, inmultiri si impartiri
    2. toti comentatorii sunt buni cunoscatori ai pietei românesti, a felului in care se fac tranzactiile si se stabilesc valorile
    3. aproape toti comentatorii se grabesc sa-i arate autorului ca greseste, ca e prost, ca nu vede bine, ca nu ii itelege pe români, ca a scris articolul degeaba

    Nimeni nu zice nimic de incredere. Asta inseamna ca pentru toti acesti comentatori increderea si piata fac parte din universuri paralele.

    Chiar asa: cum sa vada românul rolul de baza al increderii in reglementarea pietei cand idealul de reusita economica si sociala in România este cel putin „tzeapa” daca nu cumva chiar „tunul”?

    PS: Mi-au trebuit aproape zece ani de viata intr-o societate occidentala ca sa inteleg ca economia fara hurducaturi functioneaza pe incredere. Cat timp traisem in România, nici eu nu vedeam vreo legatura intre increderea in oameni si economia tarii.

    • Spuneti ca traiti intr-o tara occidentala. As vrea sa va intreb daca v-ati mai intoarce in Romania pentru a acorda incredere economiei, oamenilor si de ce nu politicienilor.
      Nu critica nimeni articolul sau pe autorul lui. Incercam insa sa il actualizam cu realitatile mioritice.

      • M-am intors in România in urma cu mai bine de un an. Am incredere in potentialul României, pentru ca altfel nu m-as fi intors. Am incredere si in oamenii pe care ii cunosc, pentru ca a cunoaste oameni si a lucra cu ei face parte din profesia mea.

        In schimb, ma lovesc zilnic in activitatea mea profesionala de neincrederea oamenilor – ceilalti nu au incredere in mine si nu au incredere nici ei intre ei, ceea ce pune bete-n roate in fiecare moment oricarei activitati profesionale.

        Dar am incredere ca si acest lucru se va schimba, pentru ca oamenii s-au schimbat foarte mult in bine in timpul absentei mele din România.

    • „aproape toti comentatorii se grabesc sa-i arate autorului ca greseste, ca e prost, ca nu vede bine, ca nu ii itelege pe români, ca a scris articolul degeaba”
      Atitudinea asta de care vorbiti e generalizata azi in societatea romaneasca! Orice dezbatere e musai sa aiba un castigator. Mai nou apar si comentarii care decreteaza cine este „castigatorul” si cand se incheie „confruntarea”… enjoy

  21. O pledoarie pe fata pentru o meserie (agent imobiliar) care nu presupune decat smecheria si inselatoria specifice unei anumite natii !
    Nu tzine !
    La munca cinstita !
    Se poate si aici in Romania !

  22. Unul din lucrurile pe care nu mi le explic eu este cum de masinile second hand sunt atat de IEFTINE in Romania. Daca urmariti acelasi model de masina, aceeasi vechime si aproximativ acelasi rulaj pretul in Romania este cu 10-30% sub pretul din Germania. Desi multe masini sunt aduse tocmai de acolo.
    Insa in Germania o masina de clasa medie face cam 30-40,000km / an, pe cand la noi toate masinile au 120,000km +/- 10,000, chiar si masini de 6-7-8 ani.

  23. Comparativ cu nivelul de trai al Romanului, totul e mai scump in Romania fata de Europa. Daca e sa fac comparatie cu North America e jale. Doar un exemplu, un kil de cartofi in Canada, 40centi canadieni. In Romania cat e??? 1$-1.5$. Asta se poate extrapola si la restul.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Rupert Wolfe Murray
Rupert Wolfe Murrayhttp://www.wolfemurray.com
Rupert Wolfe Murray este consultant independent pe probleme de comunicare. Scotian cu resedinta la Bucuresti

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro