sâmbătă, aprilie 20, 2024

Tatăl Nostru, Domnul Iohannis

S-au încheiat alegerile. A câştigat favoritul meu nr. 2, după Macovei. Nu l-am admirat sau susţinut foarte tare, pentru că nu m-am identificat cu poziţia şi valorile lui. În urmă dezbaterilor mi-a dat sentimentul de civilizaţie şi l-am votat din convingere, nu din utilitate.

Urmează câteva zile de euforie generalizată, o avanalsa de glume şi o grămadă de aşteptări. Cei intoxicaţi azi de bucurie vor fi deprimaţii de peste câteva luni. Nu zic să fim reci. Rezultatul alegerilor e un motiv de bucurie. Mobilizarea a fost remarcabilă. M-au surprins plăcut românii, pentru că nu s-au învins în cele din urmă prin vot. Ca întotdeauna, avem o şansă şi o speranţa de ultim moment de care să ne legăm.

În continuare văd manifestându-se două boli de atitudine:

1. L-am găsit pe tătuca! Am ales un preşedinte care o să ne salveze, o să crească pensiile şi salariile, economia, plantele, speranţa de viaţă s.a.m.d. Mulţi români încă râvnesc la un preşedinte eficient şi bărbat ca Putin.

2. Avem aşteptări, milioane de aşteptări. Avem zece milioane de oameni care cred că au o viziune asupra modului în care trebuie condusă ţară. Fiecare vine cu minimum o idee sau o cerinţă. Rezultă zeci de milioane de moduri în care Iohannis o să îi dezamăgească pe fiecare.

Interesant e că unii aşteaptă să fie conduşi şi să li se dea, iar alţii au idei punctuale despre ce trebuie făcut, iar prin făcut înţelegem: interzis, desfiinţat, modificat, luat de ici şi pus colo. E o explozie de statism incredibilă. Primul lucru pe care îl fac toţi este să se arunce pe eşafodul statului, care trebuie să facă şi să dreagă pentru ei. Ridicol pentru unii care susțin ca au votat anti-comunist, nu pro-comunism.

Nu pot decât să sper că preşedintele va fi pe cât de liberal se declară. Sper că nu vor urmă programe aberante, redistribuiri şi structuri megalomanice care să hrănească egourile dornice de schimbare în educaţie, sănătate sau apărare. Îmi doresc să nu apară reguli şi reglementări, ci să dispară. Așa vom avea o şansă la prosperitate economică, astfel încât să existe și resursele pentru servicii publice.

În cazul nefericit, preşedintele nu va face mai nimic. Din stabilitate şi aproape zero acţiune rezultă predictibilitate, un scenariu totuși bun. În cazul fericit, va fi gospodar. Cu atitudinea lui spălat-nemţească va putea fi un administrator bun, fără accente de jucător. Aşteptările negative (adică ce să nu facă) nu mi se par o povara. Cred că ar fi sănătos să ne limităm aşteptările pozitive la maxim.

În speranţa unui stat minimal, care să nu ne definească şi acapareze vieţile, subliniez că cele mai mari aşteptări trebuie să vină de la noi, nu din exterior, nu de la preşedintele ales, nu de la vecini, nu de la politicieni.

Milioanele de păreri, idei şi speranţe trebuie să degenereze rapid în milioane de zile de muncă asiduuă. Românii pot fi campioni mondiali la glume şi vorbe goale, însă execuţia ne omoară. În mod tradiţional, din milioanele de vorbitori rezultă doar câteva mii de muncitori, oameni care fac altceva decât să se exprime, să se aştepte şi să îşi dorească ceva de la tătuca situaţiei.

Vi se pare că trebuie schimbat sistemul de învăţământ? Oferiti o meditaţie, concepeți un mic program de educaţie, apoi o şcoală, urmată de un lanţ de şcoli.

Vi se pare că trebuie schimbat sistemul de sănătate? Consultaţi pro-bono, faceţi un cabinet, o clinică, un spital, un lanţ de spitale.

Vedeţi o problema? Începeţi şi munciţi la rezolvarea ei, rapid. Singură direcţie în care merită să ne unim este garantarea libertăţii prin deschiderea tuturor sistemelor de stat. Sistemele actuale (educație, sănătate, apărare, justiție ș.a.m.d) trebuie să poată fi opţionale şi îmbunătăţite de privaţi. O să vedeţi o explozie de servicii de calitate şi o scădere a preţurilor. Vom avea spitale si scoli cum avem internet: mult, ieftin, bun.

Desigur, nu toţi putem porni o afacere care să rezolve probleme de sistem. Însă, toţi putem susţine orice astfel de iniţiativă şi mulţi putem să lucrăm într-o astfel de organizaţie. Nu statul, ci oamenii vor împinge lucrurile înainte, organizaţi ca şi firme, ONG-uri sau simple comunităţi.

Trebuie să nu uităm că totul depinde de noi. Să nu uităm că iniţiativa şi proprietatea privată sunt cheile bunăstării, nu pomană de la stat. Şi să nu uităm că ne croim propriul viitor prin acţiunile noastre.

Ne-am bucurat. Acum haideţi să şi facem ceva!

Distribuie acest articol

23 COMENTARII

  1. Xenofobia altora

    Xenofobia nu ocolește aproape nicio țară. În România feno,emnul nu este nou, deși zona carpato-dunăreană a fost străbătută în ultimele 2000 de ani de zeci și sute de neamuri, din care multe s-au asimilat. Aducerea pe tronul României a lui Carol de Hohenzollern nu a trezit, se pare, reacții naționaliste, iar modernizarea țării a avut chiar de câștigat. Sub regimul comunist etniile minoritare au avut reprezentanți în conducere, precum Lothar Rădăceanu, Vasile ( Laszlo)Luca, Moghioroș, Pauker, Răutu, ș.a. În timpul lui Ceașcă evreii și germanii au fost „vânduți” la bucată, fapt ce a dus la scăderea numărului unor specialiști de care ar fi fost nevoie. Dacă în SUA, un afroamerican a fost ales președinte( ciudat, nici un evreu), dacă URSS a avut lideri de origine evreiască- Sverdlov, Troțki, Andropov, în Ungaria a fost Matias Rakossy( de tristă amintire), în România post-comunistă, alegerea lui Iohannis, un sas se pare capabil și pus pe realizări, a trezit cele mai urâte reacții, campania electorală fiind maculată de minciuni sfruntate și calomnii – neamțul este fascist, nazist, vrea dezmembrarea Ardealului, aiureli care în Europa acestor ani nu pot fi înțelese. Iohannis este născut în 1959, despre care nazism vorbim? Chiar de ar fi din părinți de orientarea extremistă, ceea ce nici nu este dovedit, fiul nu răspunde de faptele antecesorilor. Ar însemna că rușii sunt comuniști, evreii sunt masoni sau comuniști, Ceaușescu , au zis unii, era țigan, că altfel cum? Ideologiile nu se nasc din tradiții etnice, ele au un cu totul alt mod de apariție și emergență. Cele mai mari masacre din ultimele decenii au avut loc în Africa, iar noi nu știm nimic de ce și cum. Tinerii noștri politicieni, adică a doua generație de după 1989 sunt mai retrograzi și ignoranți decât părinții lor. O rușine. În Germani trăiesc circa 100.000 de evrei, Germania, prin vocea unor cancelari au denunțat și și-au asumat trecutul holocuastic, în timp ce la noi unii nici nu vor să audă, nu vor să creadă. Blajinul localnic, frate cu codrul? Ca evrei trebuie să ne apărăm atât demnitatea, cât și dreptul la combaterea xenofobiei, să cunoaștem obligația de a fi lucizi și obiectivi, după atâtea suferinți îndurate de secole și în special în anii 1933-1945. Nimeni nu este vinovat din naștere. Să lăsăm faptele să vorbească și să nu uităm că orice om poate fi aproapele nostru.
    BORIS MARIAN

    • aveti dreptate, si mie mi se pare ca romanii sunt xenofobi; as spune insa ca votul masiv pt. sasul Johannis nu confirma nici impresia mea, nici pe a dvs :)

    • Tot soiul de aiureli. Mai intai, romanii n-au vandut nemti sau evrei ci acestia si-au rascumparat cu bani dreptul de a emigra, drept pe care etnicii romani nu l-au avut ! Vandut = fortat, fara acordul subiectului. Putem vorbi despre asa ceva in cazul nemtilor si evreilor din Romania ?
      Mai departe : da, au fost ziare/ziaristi/”politicieni” romani cu declaratii sovine mizerabile dar 54,5 % dintre alegatori, peste sase milioane de oameni l-au votat pe” neamt” ! Pai atunci ce vorbim aici ? Tare ma tem ca sovinism antiromanesc gasim la autorul acestui articol ! Ce hibe ne mai gasesti pe viitor ?

  2. Pe de alta parte vad pe „responsabili” prefacandu-se ca-si torn cenusa in cap ca sa adoarma nemultumirea si sa fie iertati chiar si de data aceasta, cand si-au aratat fara menajamente dispretul fata de cetateni. E pericol mare sa alunecam la loc in sant, de unde ne-am ridicat cateva zile.

  3. @ boris marian
    Nu înțeleg legătura dintre xenofobie și materialul prezentat. Altfel, aveși dreptate…
    Domnule Manac
    Un articol cât se poate de corect și care ar merita consultat de cât mai multă lume. Nu ar strica de loc să devenim cât se poate de lucizi după momentul de euforie. Dacă putem…

  4. Cei mai multi l-au votat din utilitate, si nu din convingere. Oricine ar fi fost in locul lui, ar fi fost votat. Dar, in fine…cum nu a fost a a treia casuta pe buletinul de vot, se zice ca „am votat cu Iohannis”. Acuma ramane ca omul sa creeze si convingerea. Prima chestie ar fi sa se defineasca. Pentru moment, declaratia (cam frusta) in care a convocat Parlamentul, se admite. Rezulta ca e „neamtul” din filme, simplu, dar eficace. Fie. Daca se va tine departe de politica, de ce intelege romanul prin asta, adica, va fi acceptat cu bucurie. Dar nu e deloc sigur ca „tatuca” este modelul pe care l-au avut in cap alegatorii. „Tatuca” au bietii țarani- PSD-isti de nevoie. Intre ei si votantii lui Iohannis este o fractura, in care ei vor pierde, pentru moment.

  5. Statul minimal nu inseamna doar mai putine reglementari, ci mai degraba reglementari clare in anumite domenii, care pot sa lipseasca, desi volumul de reglementare este mare.
    La noi chiar lipsesc, si este strict necesar ca ele sa “apara”.
    Am vazut ca va place Friedman. Si mie. Mult de tot.
    Sper ca ati citit “Capitalism and freedom”. Acolo gasim explicit cam cum ar “arata “un stat minimal.Pe multi ii sperie aceasta formulare, din necunostinta de cauza. Statul minimal nu inseamna nici legea jungle nici lipsa componentei de protective sociala, sau o reglementare „minimala”, in sens cantitativ.
    La concret:
    “Historical evidence speaks with a single voice on the relation between
    political freedom and a free market. I know of no example in time or place of a
    society that has been marked by a large measure of political freedom, and that
    has not also used something comparable to a free market to organize the bulk of
    economic activity.”
    Despre ce libertatae politica discutam cu actuala lege a partidelor? Trebuie urgent modificata..o reglementare in plus nu?
    Capitoliul II se refera la rolul guvernului, iplicit la reglementari
    -Government as Rule-Maker and Umpire
    Spicuiesc un pic:
    “Men’s freedoms can conflict, and when they do, one man’s freedom must
    be limited to preserve another’s as a Supreme Court Justice once put it, „My
    freedom to move my fist must be limited by the proximity of your chin.”
    “Government responsibility for the monetary system has long
    been recognized. It is explicitly provided for in the constitutional provision which
    gives Congress the power „to coin money, regulate the value thereof, and of
    foreign coin.” There is probably no other area of economic activity with respect
    to which government action has been so uniformly accepted.”
    -Action Through Government on Grounds of Technical Monopoly and
    Neighborhood Effects.
    DOar regelemntari calres,pot sa ne fereasca de monopulurile marilor companii.

    -Action Through Government on Paternalistic Grounds
    Desigur mai avem componenta investitionala care nu este accesibila „privatilor”. prin rata mica de recuperare a capitalului dar strict necesara prin prisam dezvoltarii socio-economice la nivel national. De exemplu autostrazile.
    Concluzii la acest capitol:
    “A government which maintained law and order, defined property rights,
    served as a means whereby we could modify property rights and other rules of
    the economic game, adjudicated disputes about the interpretation of the rules,
    enforced contracts, promoted competition, provided a monetary framework,
    engaged in activities to counter technical monopolies and to overcome
    neighborhood effects widely regarded as sufficiently important to justify
    government intervention, and which supplemented private charity and the
    private family in protecting the irresponsible, whether madman or child such a
    government would clearly have important functions to perform. The consistent
    liberal is not an anarchist.”
    Alta reglementare strict necesara ar fi in educatie:
    -The Role of Government in Education
    Spicuiesc un pic:
    “With respect to teachers’ salaries, the major problem is not that they are
    too low on the average they may well be too high on the average but that they
    are too uniform and rigid. Poor teachers are grossly overpaid and good teachers
    grossly underpaid. Salary schedules tend to be uniform and determined far more
    by seniority, degrees received, and teaching certificates acquired than by merit.”
    Fantastic de actuala si la noi, acum , la %2 da ani de la aparitaia lucrarii.

    And so on…sunt analizate distributia veniturilor, programele de protective sociala etc, chestiuni acute si in societatea noastra .
    A respinge reglementarea in termeni cantitativi este o greseala la fel de mare ca aceea de a o exacerba.

  6. :) am o intrebare doua intrebari (a doua subsecventa).

    Spuneti: „Nu l-am admirat sau susţinut foarte tare, pentru că nu m-am identificat cu poziţia şi valorile lui”. Lasam admiratia (asta-i treaba fiecaruia pe cine admira sau nu, ce emotii manifesta sau nu fata de un om politic). Sustinerea electorala insa ar terbui sa fie (cel putin din partea unui formator de opinie publica, iata) rational argumentata, lucida si responsabila. De asta intreb:

    1.Care sunt „valorile lui” cu care nu v-ati identificat dvs? Raportat la programul lui politic si la declaratiile lui publice – altfel consecvente si aparent autentice (omul pare autentic, onest, da)

    2.In raport de atributiile constitutionale ale Presedintelui, sunt curioasa, dvs ce asteptari aveti de la acest nou Presedinte?

    Ca vad ca radeti de ale altora (asa-i domle in democratie: multi voteaza, putini inteleg ce si de ce). In acest sens, presupun ca dvs cunoasteti bine atributiile presedintelui din moment ce vorbiti public de valori si comentati tendinte sociale gresite. Si sper ca e vorba de valori (comune) si asteptari politice, civice si institutionale; caci stiti, chiar daca Presedintele odata ce preia mandatul nu poate fi membru de partid, totusi, functia lui in stat e poate cea mai politica dintre toate.

    Deci sper ca stapaniti bine notiunile pe care le-ati napustit pe pagina asta; asa, macar cu doctrina politica liberala de dreapta (ca exista si liberalism de stanga garla in lumea asta) si cu constintutia in vigoare, sa le aveti.

    Niciuna din intrebari nu e degeaba, sa stiti. Eu chiar stiu despre ce vorbesc cand spun „liberalism”; stiu ce vorbesc si cand spun „stat minimal” sau, dimpotriva, „etatism” (nu „statism”, ati gresit vorba; statism inseamna altceva, deci fuga macar la DEX, sa va rusinati nitel, desi io va multumesc, ca am ras de m-am strambat la articolul dvs; mi-ati inveselit dimineata).

    Stiu ce vorbesc/am vobit si cand l-am „sustinut” . Cu vorbe domle, da, fir;ar ale naibii de vorbe. Si scrise, si articulate-n viu grai. Pt ca sa stiti, in vorbe se formuleaza ideile (daca le ai)

    Deci hai, zau, lamuriti-va cititorii care anume-s valorile alea (liberale, nu? ca asa se deduce) cu care nu va identificati la Iohannis. Si ce asteptari aveti dvs de la KI, ca vad ca ziceti chestii despre reglementari, dereglementari (ce-ar fi sa trageti o raita prin constitutia pe care n-ati invatat-o la scoala,dar o gasiti la liber pe net, daca gugaliti; incercati la capitolul intitulat „presedintele”), „gospodar”, „administrator” (ce sa gospodareasca domle? palatul Cotroceni? sa-l mature? sa asigure aprovizionarea cu produse de papetarie si consumabile? ca de administrat il administreaza altii).

    bon, va las sa va lamuriti singur ce bazaconii ati scris. E suficient sa va concentrati pe intrebarile astea doua, si sa va raspundeti dvs (am glumit cand am spus ca-s curioasa sa-mi raspundeti mie; nu sunt domle; m-am prins ca nu stiti despre ce vorbiti, dar sunteti delicios in gandologia dvs autosuficienta :) )

    PS: am mai spus-o periodic pe aici. administratorii/patronii contributors, sau ce-or fi aceia care selecteaza autorii, au niste preferinte cel putin bizare, daca nu ilare. sa ne pazeasca bunul dzeu de asa opinatori

  7. Sper ca oamenii sa fie ceva mai realisti astazi, cei zece ani de mandate Basescu au cel putin un merit: foarte multi chiar au inteles care sunt limitele constitutionale ala mandatului presidential. Eu de la domnul Iohannis am niste asteptari pe care le consider normale:

    – sa foloseasca cu cap luna pe care o are la dispozitie pentru selectarea unor cosultanti foarte buni pe probleme de politica externa, securitate nationale si pe probleme juridice

    – sa faca tot ce tine de functia prezidentiala pentru a pastra orientarea pro-UE si pro-USA

    – sa isi construiasca un department juridic brici, care sa il ajute in procesul de filtrare a legilor la promulgare. Daca e cazul, sa respinga legi la prima promulgare si sa explice clar de ce o face

    – sa procedeze cu grija in toate propunerile legate de sistemul de justitie/CCR. Persoanele propuse sau sustinute trebuie sa aiba CV-uri bune, cu rezultate evidente in activitate.

    – sa lase majoritatea actuala sa legifereze si guvernul actual sa guverneze si sa iasa destul de rar pentru a da mesaje, doar daca i se par ca avem derapaje majore, Mie mi se pare ca mesajul recent – legat de legea aministierii, de ridicarea imunitatii si de legea bugetului – merita dat. Majoritatea actuala trebuie avertizata ca aceste lucruri trebuie rezolvate, caci sunt probleme importante si au creat deja destula presiune sociala care ar trebui dezamorsata.

    – in cazul oricarui compromise cu PSD (PSD-ul are puterea legislative si executive, avem o coabitare) trebuie sa iasa public si sa spuna cum si de ce s-a ajuns acolo: „astea sunt limitele mele constitutional, eu am propus asa, cei de la guvernare nu au acceptat, am ajuns la aceasta solutie. Nu este ceea ce am vrut, dar este atributul lor constitutional si nu putem risca blocaje pe termene lungi.. Ei au luat decizia si si-o asuma.”

    Cred ca nu e chiar absurd ce cer, nu am cerut nici soseaua Comarnic-Brasov si nici spitale ca in Viena.

    Si, la nivel personal, ca nu tine de de functia prezidentiala: sa foloseasca luna asta pentru a lasa un pic de ordine in noul PNL. Daca ies in fata tot „uzatii” care invart politica romaneasca de 20 de ani (in PNL si PDL), apoi noul PNL nu o sa poata capitaliza valul asta urias de simpatie. Cu ceva miscari cu cap, noul PNL isi poate asigura 4 ani de guvernare solida, dupa 2016. Dar chiar trebuie sa inteleaga mesajul alora peste 6 milioane care au iesit la vot.

  8. avem un presedinte cu care nu ne mai e rusine pe plan extern, nu e corupt si stim ca-i place sa faca treaba bine si serios, cand o sa-si dea seama ca datul din gura face parte din fisa postului o sa se conformeze, pina acum a avut mesajul clar(problem detecting and solving)
    si cand vom avea republica prezidentiala vom avea asteptari ca americanii de la Obama, pina atunci, a crescut deja ratungul de tara, investitorii promit ca vin, romanii par ca si-au schimbat mentalitatea – e un trend ascendent, hai sa nu-l omoram iar cu bete in roate si nod in papura (se pare ca a castigat si fara cele 4% de le dna Macovei)

    • Matematic vorbind KI ar fi castigat fara voturile pe care le-au dat cei ce au votat in turul 1 cu MM.
      Dar castigat cu ideile ei ,cu platforma ei din primul tur : lupta anti-coruptie ,curatenie printre politicieni ,introducerea votului electronic/prin corespondenta etc.
      Vorul de duminica nu a fost pro KI ,a fost in special contra sistemului,contra coruptiei si contra Ponta.
      Sper ca KI sa nu dezamageasca si sa faca ceea ce sta in atributiile unui presedinte.

      „Planurile” cu reforme in sanatate si in invatamant le lasam pentru 2016.Puterea executiva si legislativa se alege atunci.Dar daca propaga niste idei bune in societatea ar fi laudabil (lansari de dezbateri publice asupra ceva masuri exective/legislative bla-bla-bla ) ; 2 ani are ceva vreme.
      Inca o scurta remarca: faza cu programele economice ale candidatilor a fost o gogomanie .cine nu cunoaste un minim despre atributiile presedintelui,sa stea sa asculte la altii,sa citeasca si mai apoi sa-si dea cu parerea sau sa critice.

      • Mania asta de a aresta pentru sine concepte de stat de drept, deși ele sunt în afara oricărei ideologii, o găsesc păguboasă. Iată ce-i transmitea dl Iohannis dnei Macovei, când dumneaei i-a oferit sprijinul ei:

        1) “Am luat act cu bucurie de afirmaţiile doamnei Monica Macovei, în care spune că doreşte să mă sprijine în situaţia în care îmi asum o serie de puncte. Foarte bine! Sunt bucuros să reafirm că toate aceste lucruri se găsesc în programul meu prezidenţial şi unele dintre ele au fost reafirmate chiar astăzi de mine: independenţa justiţiei, statul de drept, faptul că nu voi graţia corupţi, că doresc să împiedic prin orice metodă legală adoptarea legii amnistierii şi graţierii. Cred că prin asta am dat un răspuns rezonabil dnei Macovei, dar pot să reconfirm cu mare plăcere aceste lucruri şi într-un document scris.”

        2) “Nu doresc să port negocieri politice cu candidaţi pentru vot, nu se poate aşa ceva. Vreau să mă adresez oamenilor să îmi dea voturi, nu politicienilor. Nu poate nimeni să negocieze în numele oamenilor. Pe de altă parte, e foarte bine dacă politicieni bine profilaţi vin alături de mine, cum a fost şi exemplul doamnei Macovei. Să dea Domnul să vină şi alţii, dar asta nu înseamnă negocieri, ci că acei politicieni sunt convinşi că eu sunt alternativa şi aduc schimbarea şi vin alături de mine pentru că au aceleaşi gânduri în privinţa schimbărilor care trebuie făcute în România”

  9. „Nu pot decât să sper că preşedintele va fi pe cât de liberal se declară. Sper că nu vor urmă programe aberante, redistribuiri şi structuri megalomanice care să hrănească egourile dornice de schimbare în educaţie, sănătate sau apărare. Îmi doresc să nu apară reguli şi reglementări, ci să dispară. Așa vom avea o şansă la prosperitate economică, astfel încât să existe și resursele pentru servicii publice.”

    Domnule Manac, preşedintele României NU are iniţiativă legislativă. Atribuţiile sale sunt stabilite strict de Constituţie, in articolele 91-94. Preşedintele NU poate iniţia programe de guvernare, NU poate înfiinţa instituţii şi agenţii statale şi NICI NU poate desfiinţa unele existente. Chiar nu văd cum ar putea preşedintele să vă demonstreze liberalismul său in caz că ar incerca să se ţină de litera legii. Desigur, ar putea să fie un preşedinte-jucător, adică unul care să facă zilnic gargară la televizor şi care să susţină demagogic că guvernul lui care ia sau menţine măsuri de stânga ar fi unul de dreapta. Am trecut deja prin asta.

    Deci vom avea in continuare programe socialiste -unele impuse chiar de UE, redistribuire masivă a profiturilor şi averilor,, aceleaşi structuri monopoliste ale statului in educaţie şi sănătate. Şi să nu-l culpabilizaţi pe Iohannis, căci dumnealui efectiv nu poate schimba nimic in sistem din funcţia in care se va afla.

    In fapt, tocmai calităţile domnului Iohannis -defecte de nepermis pentru ceilalţi politruci- i-au determinat pe socialiştii din Partida Populară -ACL- să-l desemneze drept candidat al „dreptei”, anume: seriozitatea, scrupulozitatea, corectitudinea şi conformismul in faţa legii oricât de rea şi proastă ar fi. Politrucii locali s-au născut cu talentul de a eluda norma, legală sau morală, in timp ce administratorul neamţ s-a născut cu talentul de a o executa fără crâcnire. Ca atare, eu mă aştept ca o vreme domnul Iohannis să răspundă prompt comenzilor lansate de Partidul ce l-a propulsat şi sper ca totuşi conştiinţa politică a acestuia să fie mai puternică decât îşi imaginau coledzii săi şi ulterior să declanşeze o luptă surdă cu nucleul dur al PNL pentru a-şi impune o oarecare viziune măcar in politica externă, adică acolo unde are niscaiva atribuţii condiţionate. E tot ce putem spera de la preşedintele Iohannis: ca prin faptele sale, prin comportamentul său ireproşabil in relaţiile cu alte state şi entităţi străine să schimbe oleacă imaginea României in lume şi, cumva, de această situaţie să profităm şi noi in ideea că o atractivitate sporită a ţării ar genera un oarece flux de investiţii străine. Dat fiind faptul că actualmente statul român sabotează sistematic acumularea autohtonă de capital şi, totodată, îl erodează pe cel existent -oricum extrem de precar-, singura şansă de dezvoltare a economiei rămâne capitalul străin. Este ceea ce au şi gândit probabil politrucii populari de l-au aruncat in luptă pe Iohannis, şi ei vor să atragă cumva capitalul străin -din motive diferite desigur, ei pentru a avea ce fura in continuare, noi ca să visăm la dezvoltare.

  10. „Tatal nostru, care e in PNL” ne spune, astazi „Ce dorim noi e o schimbare a puterii in Romania. Noi, PNL, dorim sa preluam puterea.”
    Eu le-as reaminti domnilor de la PNL (fost ACL) ca NU CU PNL (ACL) AU VOTAT CEI CE L-AU SANCTIONAT, PRIN VOT, PE VICTOR PONTA. Ca, daca nu ne-ar fi revoltat PSD si ne-am fi uitat, in detaliu, la ce e in spatele lui Klaus Iohannis si al lui Vasile Blaga, la ce oameni se invart prin partidele lor, poate stateam acasa, la televizor. As zice ca ar trebui facuti niste pasi intr-o ordine logica: Mai intai sa-si faca, domnii Blaga si Iohannis, curatenie generala in partid(e), iar abia apoi sa-si anunte intentia de preluare a puterii. Cam asta cred ca asteapta cei care, in mod sigur, N-AU VOTAT UN PARTID, ATUNCI CAND L-AU VOTAT PE DOMNUL IOHANNIS. Domnilor, in general, emotia si precipitarea duc la o finalizare precoce. Poate va mai ganditi…

    • In parte va dau dreptate. Dar chiar ieri dl Iohannis spunea clar si raspicat ca si in PNL sunt corupti ! Iohannis vrea o altfel de politica! Fiti sigur ca in apropierea lui nu ii va avea loc Blaga ,Flutur si alti asemenea! Daca credeti ca neamtul nu va face curatenie , o curatenie nemteasca, va inselati! Ieri , marti , zi care o stiam neagra a fost alba! Profesorul le-a dat teme ptr acasa alesilor! Eu zic sa avem incredere in Iohannis! Inca nu are prerogativele unui presedinte si vad miscare , lucru la alesii nostri!

      • Dupa 25 de ani de „democratie originala”, eu cred doar ce vad. Astept fapte.
        Daca PNL isi inchipuie ca”sta” pe voturile a 55% din electorat, se inseala amarnic, zic eu.
        Referitor la un alt fel de politica si un alt tip de politician, eu imi pun sperantele in partidul doamnei Macovei (in caz ca decide sa faca un partid), nu in PNL- fost PNL + PDL (care a fost PD, care a fost FSN etc.)
        Domnului Iohannis (nu PNL -ului) i-am dat eu un vot „in alb”, doar ca sa folosesc acel vot, desi am avut tentatia sa stampilez ambii candidati, la turul al doilea. Astept sa vad ce face domnul Iohannis cu votul meu. Nu ce-si propune sa faca, nu ce promite sa faca, nu ce vrea sa faca. Ci ce REUSESTE sa faca. N-am uitat ca am avut un presedinte care s-a declarat „invins de sistem”.

        Vorba celebrului gunoier Tudorel: „Sa trecem la treaba!” :)

  11. Domnule Manac nu ştiu dacă d-voastră aţi umblat prin Ardeal, eu am început să umblu de pe la începutul anilor 50 când aveam câţiva ani şi făceam comparaţia cu moromeţianul patern. Ajungeam în altă ţară, în ţara saşilor. Nu prea eram în stare să deosebesc casele românilor de cele ale saşilor, inclusiv la biserici cea ortodoxă era construită în stil gotic! Era clar cine era exemplul în sat.
    Saşii au făcut Sibiul, Braşovul, Sighişoara medievale, bisericile fortificate cu care l-am fermecat pe Prinţul Charles.
    Fiţi sigur măcar după cum arată azi Sibiul că Iohannis o să aibă grijă şi de România, dar asta mai depinde şi de noi!

  12. Citesc Contributors si imi dorec cât mai multi romani conectati la aceasta minunata platforma.
    Jos pălăria pentru articol
    Sibian fiind am încredere in domnia sa, nu degeaba sași au reputația pe care o au, am copilărit printre ei. Ca și Dvs am susținut-o pe Monica in primul tur, deși inițial cand am auzit ca sibianul candidează as fi pariat ca o sa câștige, iar între timp doamna de fier si-a anunțat candidatura si am fost preluat de mesajul dansei insa am cheltuit 80€, călătorit in total 7 ore, stat la coada vreo 10 acumulate si mi-am exprimat convingerile. Daca Monica o sa cedeze presiunii din partea electoratului dansei si o sa preia scaunul de premier, fericire de noi.

  13. Aveti dreptate, am fi asistati sociali declarati daca am astepta. Dar noi n-am asteptat, avem deja ceea ce este al nostru si asteptam doar reguli corecte ca sa ne pastram ceea ce este -inca- al nostru! Nu cerem nici mila si nici minuni, cerem niste garantii si ceva sprijin pentru constanta si previzibilitate, ca sa ne putem face treaba noastra cu 4-5 ore de somn linistit pe noapte, este mult? Vreau si eu sa-mi fac un nou plan pe urmatorii 5 ani, ma poate ajuta cineva?
    Ca minunatul regim USL mi l-a ruinat la fiecare 5 minute…

  14. nu stiu de ce am senzatia de superficial cand citesc articolul. cu care anume idei si valori nu v-ati identificat? spun asta ptr ca logic vorbind, chiar daca presupuem ca ar fi vorba de cineva despre care nu stim nimic, putem presupune logic ca macar pe hartie valorile si ideile unuia de centru dreapta sunt cele bune, cele dorite, cele la care se asteapta toata lumea. deci pe care le-ati considerat proaste? pe cele presupuse?

    ce mi se pare mie e ca v-ati format o opinie despre iohannis bazat pe apartenenta lui la pnl, care a fost in usl, si mai ales la rejectia lui de catre basescu cand a fost propus primministru. imi mai aduc aminte si de ce linsaj mediatic s-a bucurat pe contributors, cand macovei era soarele iar iohannis era si el un altfel de ponta. doar zografi si cornea au avut bunul simt sa va spuna ca linsajul e daunator si s-au cam ferit sa spuna ca cel care voteaza bucuros apoi unde a scuipat mai intai nu prea arata cine stie ce caracter..

    aveti o ideatica superflua, un rationament care e facut pe date false, ceea ce va indreptateste se pare sa va exersati partea creative. datele care le ignorati sunt o experienta administrativa de succes in Sibiu, o pregatire academica de baza in fizica (ca fizician pot sa va spun ca in general nivelul mediu e peste cel din IT), o apartenenta la o minoritate care se pare ca excita motorul europei, cu posibile consecinte foarte pozitive la nivel de investitii germane.

    ceea ce nu se intelege de regula de nici o culoare, dand frau complet prejudecatilor de cea mai joasa speta, e ca exista oameni de mare valoare indifferent de culoarea politica, iar cand imprejurarile sunt faste si asemenea oameni ajung in puncte cheie, lucrurile se pot schimba dramatic. poate incercam sa facem mai des distinctia intre literature ieftina si analiza riguroasa, nu de alta dar cred ca ar salta nivelul pe contributors foarte mult.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Dragos Manac
Dragos Manac
Antreprenor IT, pasionat de afaceri si dezvoltare sociala. Adept al unei societati voluntare, promotor al libertatii individuale si legii private. Sustinator activ al miscarii Open Source (software liber), mai apoi initiator al fenomenului cloud computing in Romania. Fire sceptica si “contrariana”, in timpul liber scrie si calatoreste. Afla mai mult la http://about.me/dragos_manac

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro