joi, ianuarie 21, 2021

Diverse violuri: Măruță și Ponta n-au nicio scuză

Deși pare forțată, asocierea primește sens dacă privim mai atent cât de puțin contează pentru amândoi legea, regula, morala, ”violate” repetat, în disprețul normelor care fac posibilă conviețuirea civilizată.

Se află în atenția CNA cazul de viol în grup asupra unei eleve din Vaslui intervievate în direct, fără precauții, la PRO TV, în emisiunea ”La Măruță” din 21 iulie 2015. Foarte vocal și nevizitat de îndoieli, Cătălin Măruță se apără în fața acuzației de a-i fi dezvăluit fetei identitatea cu argumente considerate forte: ”este majoră, și-a dat acordul în scris și au trecut 8 luni de la incident”. Întrebată de membrii CNA, mama fetei neagă versiunea categorică a realizatorului, arătând că li s-a promis respectarea anonimatului, așa cum solicitase și avocata fetei, iar semnăturile pe niște contracte s-au cerut după emisiune. „Măruţă mi-a promis că victima nu va apărea la televizor. S-a profitat de naivitatea unei adolescente“, a declarat avocata Mioara Donosă. Mai mult, unul dintre invitați, actorul Claudiu Bleonț, a cerut explicit discreție:”V-aş ruga să aveţi decenţa să n-o faceţi publică pe ea“. „Nu, nici nu facem, vorbim doar cu mama ei“, l-a asigurat Măruță, după care a invitat-o pe victimă să mulțumească în direct celor peste 200 000 de susținători. Regulile înscrise în Codul de reglementare a conținutului audiovizual sunt destul de laxe, în concordanță cu ștacheta etică joasă a tranziției românești. Deși art. 30 prevede ca radiodifuzorii să nu profite de ignoranţa sau de buna-credinţă a persoanelor”, art.35 condiționează dezvăluirea identității victimelor abuzului sexual de existența unui acord scris. Și Codul Deontologic Unificat al jurnaliștilor români urmează aceleași norme, compatibile și cu prevederile Codului Penal. Să zicem că Măruță se va acoperi cu aceste prevederi, dar consecințele emisiunii sale tabloide asupra viitorului tinerei sunt irevocabile. Odată difuzate, au proliferat pe Internet imaginea, numele fetei, împrejurările violului. Presa s-a înfruptat, iar animatorul de senzații josnice s-a bucurat să-i incrimineze pe ”ipocriții” care au preluat imaginile fără să ceară voie. Viitorul victimei e deja stigmatizat: tânăra nu are unde se ascunde, o știe toată lumea. Semnăturile de încurajare și campania lăudabilă a ziarului Adevărul se vor stinge la un moment dat, iar ea și familia ei vor trebui să înfrunte un mediu ostil și plin de prejudecăți. Helen Benedict de la Columbia University explică într-o carte de referință intitulată Virgină sau vampă. Cum scrie presa despre infracțiunile sexuale, cât de vulnerabile sunt victimele violului, cât de durabilă este trauma amplificată de mediatizare și ce forță distructivă au stereotipurile de gândire ale comunității asupra vieții lor. Pe Măruță l-a durut în cot, audiența și celebritatea fiind țintele sale. Este sigur că fata și mama ei, asaltate de presă și nefamiliarizate cu producția unei emisiuni tv, s-au lăsat amăgite și vor duce greul de aici înainte. Ironic, în 23 iulie, Cătălin Măruță se posta pe Facebook cu fiica sa născută la doar două zile după nefericita emisiune.

S-o fi gândit o clipă?

La concurență cu mediatizarea cazului de viol, știrea că ANAF a blocat conturile televiziunii publice a făcut rating secundar în toată presa. Elementul de senzație l-a asigurat natura politică a conflictului, fiindcă Stelian Tănase, președintele TVR, a arătat îndată cu degetul spre premierul Ponta:”A vrut să-şi ia o revanşă. Mi-a arătat pisica”. Stelian Tănase nu e un bun șef pentru o televiziune publică aflată în dificultate, fiindcă nu are, cum singur a recunoscut, nici abilități manageriale și nici capacitatea de relaționare a unui lider. A apărat, cu scrisori deschise și rugăminți, nu atât cauza televiziunii, cât și-a apărat scaunul. La fel ca Ponta, Tănase s-a eschivat cu internări în spital, concedii și absențe subite ori de câte ori a simțit că se apropie sorocul de a fi dat jos din jilț. A preferat să exprime atitudini politice conjuncturale, făcându-l pe premier”maimuțoi securist și belicos”, după ce îl lingușise. Dar, de data asta, Stelian Tănase are dreptate: Ponta a pus în mișcare Fiscul, o instituție împotriva alteia, ca mijloc de represiune, o formă de viol asupra democrației. Din interior au sărit, manevrați din butoane, membrii Consiliului de administrație numiți de PSD, cerând demisia președintelui TVR. În replică, un membru ”de dreapta” a dezvăluit că „în momentul de faţă, Victor Ponta are un pariu personal cu televiziunea publică, pentru că se aştepta ca televiziunea publică să-l laude”. La rîndul ei, copreședinta PNL, Alina Gorghiu, a dat cu TVR în capul guvernului și a șefului său care nu vrea să rezolve problema. Ping-pongul politic este în curs. La mijloc, ignorat și disprețuit, publicul plătitor de taxe și o companie publică de presă batjocorită de prea mulți ani.

Articol apărut și în revista 22

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. E viol asupra democratiei? E democratie ca o profesie liberala -presa- sa fie finantata se la buget? De ce trebuie contribuabilul sa il plateasca pe tipul de la stiri ca citeste de pe prompter si sta la serviciu 3 ore pe zi, din care 1 la machiat? Ca se face pe o cale sau pe alta tot acolo (sper) sa se ajunga, adica la incetarea finantarii din partea guvernului. Ipocrizie peste ipocrizie, finantarea publica a televiziunii, salarii si rude cat cuprinde dar veleitati de liberalism, democratie, viol a democratiei…

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Autor

Brindusa Armanca
Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Colectia Contributors.ro

Contributors.ro propune autorilor săi, acum, la sfârșit de an, trei întrebări despre anul 2020 si perspectivele României în viitorul apropiat. Cele trei întrebari sunt:

1. Care este evenimentul anului 2020 cel mai pe nedrept trecut cu vederea de media și de opinia publică? 

2. Care este cea mai interesantă idee a anului 2020?

3. Care e cea mai mare temere pe care o aveți pentru viitorul României si care e cea mai mare speranță? 

Esential HotNews

E randul tau

Observ cu uimire că invocați, ca reper intelectual creștin, cartea lui Noica, „Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru”. Și cumva indirect îi reproșați lui Gabriel Liiceanu un soi de trădare a acestui crez ( „am neplăcuta senzaţie că mă aflu ȋn faţa unui tată care şi-a abandonat, simbolic, copiii”). Mă tem că tocmai această carte a lui Noica este o trădare a suferinței victimelor de: Cristina Cioaba la Dincolo de Isus. Gabriel Liiceanu şi portretul României religioase

Carti recomandate de Contributors.ro

 

 

 

Top articole

Navalnîi a fost judecat în secția de poliție. Doar pe vremea lui Stalin se mai putea întâmpla așa ceva. Interviu cu analistul Armand Goșu

Duminică seara, la revenirea în Rusia, Aleksei Navalnîi a fost arestat, la punctul de control al pașapoartelor, din...

De la numerologie la ”România Educată”

Religiozități arhaice în contemporaneitate   O doamnă inspector din Galați a dat o circulară școlilor cu privire la un ”training” (inevitabil, online) de numerologie care...

Cu stiletto pe pârtia de ski sau cum mint politicienii că… depolitizează educația

Politicienii, noi și vechi, vor să… depolitizeze educația cu grația unei doamne care, după șampania de anul nou, o ia pe pârtia de ski...

Ministerul Culturii e gol!

Răspunsul Ministerului Culturii la semnalul de alarmă tras de cineastul Alexander Nanau poate părea năucitor, dar în realitate nimic nu-i nou sub...

Transgenderii, „Dezastru al unor oameni fără Dzeu”?

Îi mai țineți minte pe CpFeii ăia cu mîna pe cruce și familia-n gură care puseseră de-un referendum acum vreo doi ani...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.