vineri, martie 29, 2024

Dupa 29 de ani de cautari – o posibila reforma a Romaniei digitale. Scrisoare intredeschisa

Informaţia conduce umanitatea

WINSTON CHURCHILL

Prolog cu gânduri

Vă amintiți anii `90 în care apăreau la televiziunea publică unică şi indivizibilă oameni care voiau să tragă un „semnal de alarma”. Democrația a adus in piața publică mai târziu  “ scrisoarea deschisă „  prin care unii oamenii de bine trăgeau același semnal de alarma.

Promit că este ultimul semnal de alarmă.

În concluzie:

Domnule Președinte, Domnule Președinte al Camerei Deputaților

Domnule Președinte al Senatului,

Doamna Prim Ministru,

Domnilor Președinți ai principalelor forțe politice,

Cu respect va rog să vă îndemnați consilierii să ia în calcul în regim de urgență ceea ce se întâmpla în digitalizare.

Națiunea trebuie să facă mai multe pentru o activitate care a ajuns în plan privat să aducă 6 % din PIB iar în plan public să consume resurse importante în bani , timpul cetățenilor și să nu producă nimic, ba mai mult să accentueze decalajele față de lumea civilizată .

Cu mulțumiri,

Și da și eu sunt din Teleorman.

Spre surprinderea mea lucrurile merg în privința digitalizării  într-o inerție greu de înțeles spre aceeași direcție… necunoscută . Cineva trebuie să înțeleagă că nu putem să continuăm în lipsa de digitalizare actuală și nu putem să mai cheltuim alte miliarde de euro în actuala filozofie cu rezultate egale cu zero. Salut discutarea memorandumului cu privire la Cloud-ul Guvernamental in ședința de guvern din 29 August 2018 însă este momentul să abordăm realitatea.

Ca să vă faceți o idee unde suntem am să reproduc cu permisiunea autorului un status de Facebook, status care m-a conectat la o altă realitate.

***

Autorul îmi este amic și deși am numele său nu îl voi folosi decât dacă îmi  va fi cerut…

„Azi mi-am vândut mașina. Dar nu asta e important, ci experiența în sine, ca să înțelegeți despre ce vorbim. E a șasea mașină pe care o vând, prima însă în UK. Cumpărătorul a avut un iPAD, eu am folosit un iPhone. Am introdus datele contului unde urmă să-mi trimită banii, a făcut plata de pe iPAD, am așteptat 15 minute și am avut confirmarea ei pe telefon. I-am dat actele mașinii, cartea service, cheile etc.

În același timp, pe mail am primit înregistrarea tranzacției la DVLA, acronimul pentru „Driver and Vehicle Licensing Agency”, adică instituția care în UK se ocupă de tot ce înseamnă autovehicule: îți emit numerele, te înregistrează la: taxe etc., deci și Poliție, și Administrația Financiară de la noi.

Ne-am strâns mâinile și am plecat. Asta a fost tot! Mașina nu mai există pe numele meu, nu trebuie să mai fac nici un drum, să stau la vreo coadă, să obțin vreo ștampila sau să plătesc vreo taxa. Ba mai mult , taxe îmi vor returna cei de la DVLA. Asta e o parte din emailul despre care vă vorbeam .

****** „THIS IS AN AUTOMATED EMAIL – Please do not reply aș emails received at this address cannot be responded to. DVLA have been notified electronically that you have sold/transferred this vehicle into the motor trade and are no longer the keeper. DVLA will automatically issue a refund for any full remaining months for vehicle tax and cancel any direct debits. The acknowledgement letter and refund will be sent to the address on the V5C registration certificate (logbook), which was used.” ******

Cam asta e în universul paralel , unde și pentru cumpărător a fost la fel de simplu că să și-o înregistreze! 15 minute și câteva click-uri doar . Problema în România nu e că nu se poate, ci că nu se vrea, din păcate. Și au trecut 28 de ani.

***

Prin comparație  cu amicul din UK eu am pierdut 2 zile în România lucrurile fiind soluționate din punct de vedere taxe însă nu din punct de vedere radiere și re-înmatriculare iar astăzi mă judec cu CNAIR  pentru faptul că cumpărătorul cumpărătorului nu a plătit rovinieta.

Deci eu completez cu banii și timpul meu o administrație publică ineficientă, indiferentă și nesimțitoare. Nevoia reală de digitalizare este rezolvarea problemelor cetățenilor și nu nevoile agențiilor și autorităților. Până nu vom proiecta sisteme digitale care sa acopere nevoia integrat și interconectat ne vom bate joc de cetățean.

Este momentul că după 30 de ani în care am gândit și proiectat aplicații și sisteme pentru agenții și autorități să ne uităm din afară și să gândim cum putem rezolva nevoile cetățeanului.

De ce am ajuns unde suntem?

O opinie vine de la domnul ministru Jianu Augustin preluată de Agerpres[10] care găseşte că „ Ingerinţa politicului în domeniul serviciilor electronice digitale a fost unul dintre motivele pentru care lucrurile merg prost, la ora actuală, pe acest segment şi pentru care România se situează pe ultimul loc în Uniunea Europeană, a declarat, marţi, ministrul comunicaţiilor,…”

Nu vreau sa îl contrazic însă cred că ceea ce a stricat politica, tot politica trebuie sa repare.

1.    Presiunea din partea Uniunii Europene

Contextul în  care am decis să trăim prin aderarea la Uniunea Europeana ar fi trebuit să ne ajute să ne realizăm dezideratele digitalizării  într-un ritm mai rapid datorită faptului că la nivelul Uniunii Europene exista o intensa preocupare in acest sens..

Piața Unică Digitală reprezintă o ambiție declarata in  Uniunea Europeana şi Comisia Europeana depune eforturi susținute pentru a alinia toate statele la aceleaşi standarde şi regulamente.  Aici şi nu în altă parte se văd întârzierile României în toate domeniile ce țin de digitalizare începând de la politici şi până la digitalizarea propriu zisă.

Pare că singurul nostru scop este să asigurăm ultimul loc în orice evaluare DESI- Indicele economiei și societății digitale (DESI) [1] , în vreme ce ne batem cu pumnii în piept cu cea mai mare viteza de internet. Nici un prim ministru nu şi-a pus în ultimii 18 ani (incluzând şi preaderarea) problema faptului că suntem ultima ţară din Europa la conceptualizarea si utilizarea informației în sectorul public dar în același timp  ne facem marketing cu forța programatorilor din Romania …

În ritmul în care UE se pare că își reconsideră politicile faptul că nu vom fi la nivelul care trebuie din punct de vedere digital va fi problema noastră şi nu a Uniunii. După 14 ani de finanțare a coeziunii şi cheltuirea de fonduri importante pentru a veni la nivelul  celorlalte ţări vom constata că suntem în termeni de decalaj unde eram şi când am plecat.

În fond am fi putut să ne adaptăm politicile publice şi de investiții în digitalizare luând ca model celelalte state europene.

Însă ca în toate celelalte domenii de activitate am fost creativi şi am cheltuit banii intr-o filozofie greu de înțeles .

De a lungul timpului Comisia Europeana a fost entitatea care a cerut condiționalități în finanțare fundamentate în documente de planificare strategica pentru a se asigura că fondurile sunt cheltuite așa cum trebuie. Comisia Europeana a cerut eliminarea paralelismelor, întărirea rolului Consiliului Tehnico- Economic, etc.

Dacă mă întrebați de ce fondurile europene sunt atât de importante pentru digitalizarea din România ? Pentru că reprezintă 90% din investițiile de capital în digitalizarea guvernamentală.

Întrebare publică: Are Guvernul imaginate politici publice pentru a permite României să urce din ultima poziție in care se afla  în evaluările DESI?

2.    Planificare strategică curenta. O guvernanţă/guvernare eşuată

Așa cum am scris in partea întâi [2] a acestui articol ar părea că Romania are toate elementele să reușească şi anume documente de planificare strategică, planuri, bani, proiecte:

  • Strategie pentru consolidarea administrației publice 2014-2020 [4]
  • Strategie naționala privind Agenda Digitală pentru România 2020 [5]
  • Plan de acțiuni pentru implementarea Strategiei pentru consolidarea administrației publice 2014-2020 [6]
  • Proiecte in implementare la nivelul MCSI [7]

Deci ar trebui să meargă totul ca uns. Însă nu merge şi am toate datele să anticipez că nu va merge. Nu se va întâmpla altceva decât sa băltim cheltuind banii din fondurile europene  în proiecte insulare care vor merge sau nu vor merge.

MCSI nu a dovedit autoritate şi responsabilitate şi nu s-a putut impune in fata celorlalte ministere pentru a impune politici publice.

MCSI nu a avut rolul de consilier strategic in proiecte de importanţă deosebită pentru ca acest rol si loc nu exista in atribuții.

MCSI nu a dovedit capabilitate manageriala în a livra proiecte. Ca un fapt divers vă recomand lectura: Cazul Microsoft [8], Proiectul RO-NET[9] sau portalul E- Romania[10]. Şi totuşi MCSI insistă în aceasta activitate.

Întrebare publică: Şi-a făcut MCSI vreodată un bilanț public relativ la digitalizarea României ?

3.    De unde plecăm

În opinia mea, deşi pare că avem tot ceea ce ne trebuie şi formal suntem acoperiţi  eu consider ca (vezi Episodul 2 România Digitală – ultima oră [10]) :

  • Nu avem o viziune la nivel guvernamental însuşită de decidenţii politici a ceea ce trebuie să fie E-guvernarea şi accesul la serviciile electronice (nu o strategie, o viziune);
  • Nu avem o strategie privind E-guvernarea orientată pe proiecte, un portofoliu de proiecte care să spună clar ceea ce avem de făcut;
  • Nu avem o imagine asupra ceea ce avem ca şi active, ce sisteme avem, pe ce platforme operează, etc.;
  • ––––––––––––––––––––––––––––––––––––

În completare în Episodul 3 – 28 de ani. Miliarde de euro. România digitală, încotro? (partea întâi) :

  • Risipirea cronică a resurselor fără a oferi valoare societății ( bani, timp, etc.)
  • Inexistența Cadrului Arhitecturii Organizaționale
  • Inexistența Cadrului Național de Interoperabilitate
  • Lipsă de politici coerente, clare cu privire la managementul investițiilor IT, managementul operațiunilor IT, etc.(Cloud Computing, Shared Services, etc.)
  • Lipsă politici coerente, clare cu privire la managementul resursei umane în IT din administrația publică
  • ––––––––––––––––––––––––––––––––––––

4.    O viziune privind ieșirea din situația actuala

Am afirmat în episoadele anterioare că voi prezenta o viziune proprie cu privire la ceea ce cred că ar putea sa duca la o altă stare de lucruri.

Am încercat în timp să cred că se poate rezolva cu o guvernare luminată. Am făcut parte dintr-o asemenea guvernare luminată însă s-a dovedit că e nevoie de TIMP pe lângă o înțelegere adâncă a fenomenelor . Şi e vorba de a încerca să faci lucruri fundamentale şi nu sa scrijelești pojghița de fum de pe monumente.

Guvernul CIOLOŞ a încercat să miște lucrurile în digitalizare si a lăsat să se înțeleagă  ca se pot găsi cai complementare de a gândi lucrurile. Şi anume, reamintesc doua inițiative:

  1. CIO Guvernamental
  2. Iniţiativa Gov IT Hub

Două idei  extrem de generoase  dar care au oferit în final rezultate modeste . În mod normal mi se va replica că din lipsă de timp însă în opinia mea şi din lipsa de gândire strategică şi de asigurare a unui cadru legislativ şi operativ bine fundamentat.

În opinia mea eroarea  a plecat în  primul rând de la  motivul că nu poţi reforma un sistem fără a cunoaşte acel sistem pentru că trebuie să gândești împreună cu sistemul .  Simpla apariție a unei poziții CIO Guvernamental nu rezolvă nimic. În spatele unei asemenea poziţii trebuie să fi stat : mandat clar, echipa, roluri, responsabilități, bugete, etc. În primul rând o asemenea reforma înseamnă un efort legislativ. Şi trebuie proiectat împreună cu administrația publică pentru a avea feedback şi a fi percepute avantajele. Fiind parte din echipă în debutul acestui proiect la nivelul guvernului  am făcut exact aceste afirmații…

Gov IT Hub – o altă idee extrem de generoasa ar trebui  reluată imediat după o decizie cu privire la interoperabilitatea, standardele deschise, partajarea datelor si informațiilor şi ar trebui depuse eforturi pentru a nu fi receptat ca ceva extern sistemului.  Finalizarea proiectelor [14] propuse ar fi reprezentat un pas înainte in modul în care este percepută digitalizarea de către cetăţean.

De asemenea ar trebui făcut un contract clar cu privire la obligațiile părţilor…

Întrebare publică:

Şi-a făcut CIO Guvernamental vreodată un bilanț public cu privire la activitatea si digitalizarea României ?

A existat o recepție  a ceea ce au lucrat cei din Gov IT HUB ?

***

În opinia mea în primul rând trebuie să conștientizăm că avem o problema,  că problema este majoră şi că o putem rezolva numai prin :

  • Voința politica la cel mai înalt nivel
  • Inventariere si audit  a tot ceea ce înseamnă digitalizare a administrației publice
  • Reproiectarea guvernantei digitalizării
  • Generarea cadrului legislativ necesar digitalizării  administrației publice

Continuam ?

Daca da, partea a doua va fi publicata in câteva zile …

__________________________________

Bibliografie
1. Raport de țară pentru România privind Indicele economiei și societății digitale (DESI)1 pentru anul 2018 http://ec.europa.eu/information_society/newsroom/image/document/2018-20/ro-desi_2018-country-profile-lang_4AA75AEB-E1D5-EF09-F188F5E2FD2FE2DC_52353.pdf
2. Episodul 3 – 28 de ani. Miliarde de euro. România digitală, încotro? (partea întâi)

https://www.contributors.ro/fara-categorie/episodul-3-28-de-ani-miliarde-de-euro-romania-digitala-incotro-partea-intai/
3. Strategie pentru consolidarea administrației publice 2014-2020

https://lege5.ro/Gratuit/gqydonrtgi/hotararea-nr-909-2014-privind-aprobarea-strategiei-pentru-consolidarea-administratiei-publice-2014-2020-si-constituirea-comitetului-national-pentru-coordonarea-implementarii-strategiei-pentru-consolid
4. Strategie naționala privind Agenda Digitală pentru România 2020 https://lege5.ro/Gratuit/gy3dqnjzgm/hotararea-nr-245-2015-pentru-aprobarea-strategiei-nationale-privind-agenda-digitala-pentru-romania-2020

5. Plan de actiuni pentru implementarea Strategiei pentru consolidarea administrației publice 2014-2020

https://lege5.ro/Gratuit/ge3dmmrtgm4a/hotararea-nr-462-2017-pentru-modificarea-anexei-nr-2-la-hotararea-guvernului-nr-909-2014-privind-aprobarea-strategiei-pentru-consolidarea-administratiei-publice-2014-2020-si-constituirea-comitetului-n
6. Proiecte in implementare la nivelul MCSI

https://www.comunicatii.gov.ro/proiecte-in-implementare/
7. Cazul Microsoft

https://anticoruptie.hotnews.ro/stiri-anticoruptie-18211641-dosarul-microsoft-referatul-procurorilor-fostul-ministru-gabriel-sandu-cerut-mita-1-8-milioane-euro-avocatul-bostina-ministerul-educatiei-stia-din-2005-preturile-din-programul-sei-erau-exagerate-cel-p.htm?nomobile=
8. Proiectul Ro-NET

https://economie.hotnews.ro/stiri-telecom-22056991-proiectul-net-85-milioane-euro-pentru-informatizarea-zonelor-sarace-din-romania-atentia-procurorilor-diicot.htm
9. Portalul e-Romania

https://economie.hotnews.ro/stiri-telecom-22126106-portalul-eromania-care-statul-cheltuit-12-milioane-euro-este-cazut-doua-zile-ministerul-comunicatiilor-vrea-operationalizeze-pentru-promovarea-activitatilor-care-vor-avea-loc-ocazia-centenarului-marii.htm

10. Episodul 2 România Digitală – ultima oră

https://www.contributors.ro/economie/episodul-2-romania-digitala-%E2%80%93-ultima-ora/

11. Episodul 3 – 28 de ani. Miliarde de euro. România digitală, încotro? (partea întâi)

https://www.contributors.ro/fara-categorie/episodul-3-28-de-ani-miliarde-de-euro-romania-digitala-incotro-partea-intai/

12.  Hotărârea nr. 908/2017 pentru aprobarea Cadrului Național de Interoperabilitate https://lege5.ro/Gratuit/gi3dinrvgu4q/hotararea-nr-908-2017-pentru-aprobarea-cadrului-national-de-interoperabilitate

13.  Establishing good IT governance in the public sector – GovLoop

https://www.govloop.com/wp-content/uploads/2018/01/TG_it_governance.pdf

14. Proiecte MCSI

http://ithub.gov.ro/proiecte/

15. Decizia nr. 170/2015 privind înființarea Grupului de Lucru pentru Tehnologia Informației – G.L.I.T.

https://lege5.ro/en/Gratuit/g4zdqmjrha/decizia-nr-170-2015-privind-%C3%AEnfiin%C5%A3area-grupului-de-lucru-pentru-tehnologia-informa%C5%A3iei-glit

Distribuie acest articol

57 COMENTARII

      • Pare ca tinta/scopul nu este prea clar.
        Teoretic scopul pare definit, practic mergem cam alandala – oare cine sa fie di vina???
        Zic fara eroare ca este vorba despre executiv.

        Nu am auzit sa fii intrat si pe aici DNA – parerea mea este ca se cam impune.
        Lada de gunoi a acumulat o avere insemnata produsa numai de reforma digitala si nu este pacat?

  1. In urma Brexit-ului, Marea Britanie a devenit numele diavolului pentru orice drept-credincios bruxellez. In consecinta, niciun model administrativ britanic nu merita preluat, el trebuie afurisit public :)

    Permisul de conducere obtinut prin posta, pasaportul obtinut prin posta, platforma gov.uk, utilitatile publice (apa-canalizare, energie electrica, gaz metan) obtinute prin demersuri exclusiv online etc., toate astea sunt metode prin care necuratul ne ispiteste sa ne abatem de la dreapta credinta in functionarul public in carne si oase. Deci trebuie sa le respingem hotarat! :)

    • Salutare Harald,

      UK mi-a venit in minte datorita DEVLA – care inchide procesele de taxe si gestiunea inmatricularii. Insa UK e un caz care era foarte insularizat insa cand englezii isi pun ceva in cap, fac.
      De fapt ei trec de la CIO la CDO
      Ba pot sa iti spun ca urmatorul articol fara legatura cu IT-ul este despre OMBUSDMANs si cum isi rezolva ei cu reclamatiile financiare, utilitati,etc.
      Pentru ca isi respecta cetatenii…
      Nu vezi ca vor sa faca BREXIT-ul in ciuda a orice numai pentru ca votul a fost LEAVE
      Laurentiu

    • In Belgia functioneaza similar, nu doar in UK. De exemplu pentru cadastru am completat un formular si asta a fost, in romania socru meu nu a reusit sa faca un cadastru la apartament, ai de umblat, expert autorizat care sa vina sa masoare cu laser, ca altfel nu e exact …, sa faca dosarul, pana faci dosarul se schimba legislatia, expira documente, a zis ca mai asteapta … nu e urgent, i-a fost lihamite. Exemple pot continua. Cel mai frumos ca returneaza taxe si dupa cativa ani in caz ca s-a platit mai mult, incearca asa ceva in romania.

      In privinta celor privati de la utilitati si asigurari sociale, medicina, totul merge mult mai uns ca in romania. Ombudsman exista si in Belgia, si functioneaza bine, l-am testat, functioneaza online, nici nu trebuie sa te deplasezi. Numere la masina vin prin posta, dar il poti face si la orice chiosc daca ai pierdut unul sau e deteriorat.

      Ar mai fi insa inca mult de automatizat si in Belgia. De exemplu au carte de identitate cu chip, asta a redus o gramada de alte carduri si adeverinte, dar ar mai putea reduce de exemplu hartiile care trebuie avut in masina gen carte de inmatriculare, asigurarea, revizia tehnica. Eu inteleg ca daca iesi din Belgia ai nevoie de ele, dar daca ar face un sistem unic la nivel european, nu ar mai fi nevoie sa caram cu noi un dosar, ar putea virifica imediat aceste documente online.

      Deci se poate, chiar daca avem societate divizata.

      • @ion – în UK nu există carte de identitate deloc, iar din câte am înțeles cartea de identitate nu există nici în Irlanda și nici în Danemarca.

        Asta aduce prima formă de libertate a cetățeanului în raport cu autoritățile: în UK nu poți fi oprit pe stradă de către poliție doar ca să ți se ceară actele. Nici măcar permisul de conducere nu trebuie să-l ai la tine. Dimpotrivă, ești sfătuit să nu-l porți la tine, ca să nu-l pierzi sau să-ți fie furat și să ajungă eventual folosit pentru furt de identitate.

        În UK te poți legitima cu orice act cu fotografie (permis de conducere, pașaport) sau chiar fără fotografie, am văzut cazuri când cardurile de la bancă au fost acceptate, pentru că au numele deținătorului pe ele, chiar dacă nu au fotografie. Mai mult decât atât, un permis de conducere expirat sau un pașaport expirat sunt perfect acceptabile în UK pentru a-ți demonstra identitatea, în timp ce în România cardul de identitate expirat e tratat de parcă ar fi fals.

  2. Cred că acest articol va fi util în contextul proaspăt anunțatei evaluări a miniștrilor. După cum a cerut și dl. Dragnea aceștia vor trebui să explice cum toate aceste legi, strategi, documente fără sens împreună cu funcționarii care le-au creat au reușit să înăbușe voința politică a majorității parlamentare.

    Chiar și aseară dânsul a indicat la Antena3 că miniștrii trebuie să le opună decizia lor de oportunitate și să împiedice acest bloc distructiv să mai întârzie materializarea deciziilor sale politice și a programului de guvernare.

    Nu-mi este clar din articolul dvs dacă propuneți o intervenție de sacrificiu a demnitarilor actuali sau o restructurare instituțională ? Cred că ambele sunt posibile, Dl Dragnea și-a selectat miniștrii pregătiți de sacrificiul suprem ca apogeu al carierei publice dar și a arătat disponibilitate în a dezmembra structurile statului prin modificarea celor mai importante legi.

    Cu excepția CIO Guvernamental a cărui activitate este invizibilă cred că restul sunt dincolo de prezentarea unui raport de activitate. Dânșii trebuie să explice cazuri concrete precum sabotajele invocate de personalități dragi publicului precum dna Firea pentru bucureșteni. În susținerea acestei idei vine și indicația d-lui Dragnea că ar fi necesară publicarea avizelor inter-ministeriale – nu pot decât să sper că mesajul a fost primit și chiar de mâine, voluntar, autoritățile vor face acest lucru.

    • Draga Andrei,

      Acest articol este despre o solutie posibila si probabila. Simplul fapt ca am facut acelasi liceu cu domnul Dragnea nu imi ofera puterea de a interfera cu puterea legislativa sau executiva. Pentru ca fiecare isi duce crucea sa si propriul destin.
      Insa amandoi stim bine ca asa NU SE MAI POATE.
      Trebuie ca cineva sa isi asume ca INFORMATIA este importanta si sa ii confere rezolvari pentru importanta care o are.
      Pentru ca nu poti sa cugeti de 16 ani la o lege a identitatii electronice iar atunci cand o aduci in Parlament sa ti-o blocheze propriul guvern ajutat si de opozitia care se face ca nu intelege…
      In opinia mea rezolvarea INFORMATIEI este o problema de consens, o problema de proiect de tara …
      Insa intr-o tara care si-a destructurat corpul social si credintele este greu sa mai ajungi la consens. Consensul este manjit de sangele unei lupte la baioneta in care vad ca nu mai iau prizonieri
      Amintea cineva de UK, zic eu de Austria , sunt tari care au recuperat decalaje si insularizari mai prapastioase decat ale noastre… Insa au dovedit :
      – Voința politica la cel mai înalt nivel
      – Guvernanta a digitalizării
      – Cadrul legislativ necesar digitalizării administrației publice
      Salutari si urari de bine
      Laurentiu

      • Apelul la consens national, indeea de a guverna eficient, prin vointa politica si nu prin administrare, apelul la persoana conducatorului care are intotdeuna dreptate – din cateva comentarii.

        Toate acestea reflecta ideea „statului ca un corp uman”, amintesc de „uniti suntem mai puternici”

        Sunt trasaturi de baza ale fascismului, ca doctrina.

    • care evaluare ministri? ajung europarlamentari ca Dan Nica, prim Ministrii precum Grindeanu, de Gabriel Sandu cu milioane euro nu mai vorbim,
      ia vedeti proiectul actual de ECOMert de 1 milion euro ce face si ce aduce?
      ia vedeti pe cel reluat cu actele civile SIEAACS
      eRomania VRAI este !

  3. Niciodata un partid de orientare comunista („al muncitorilor si taranilor”) oricum se va numi el, nu va avea interesul sa ridice nivelul de trai al populatiei. In ciuda doctrinei declarate, aceste partide vor actiona permanent impotriva oricaror proiecte care ar putea duce in mod implicit, dar indirect si nemasurabil la ridicarea nivelului de trai.
    Obiectivul si principiul de mentinere la putere nu este bunastarea, ridicarea nivelului de trai, ci dependenta maselor.
    Se vor cheltui bani / resurse doar cu impact direct, masurabil; sa stie omul ca de la partid a primit atata … cu care poate sa-si cumpere atatea chile de carne, atatia cartofi, atatea zile la mare samd.
    Intre timp se fac eforturi sa se impiedice dezvoltarea infrastructurii fie ca e vorba de IT/comunicatii, fie ca e vorba de cai de transport – drumuri si cai ferate.
    O autostrada, un drum modernizat, trecand prin apropierea localitatilor face sa creasca nivelul de trai in zona, intr-un mod necontrolabil. Oamenii pot ajunge cu mai putin efort dintr-un loc intr-altul sau pot rezolva problemele mult mai simplu,
    DAR… fara „multumim din inima partidului ” . Asa ceva nu se poate!!
    Asa cum autostrada spre Moldova – bazinul cel mai credincios partidului – nu se va face in veci, fiindca in cativa ani ar deveni zona deschisa, cu oameni care nu mai simt acut nevoia pomeniolr, tot asa digitizarea va fi amanata atat timp cat va fi posibil (fie si cu riscul excluderii Romaniei din UE) pentru ca permite, in mod indirect si nemasurabil dar inevitabil, cresterea bunastarii. Oamenii deveniti mai deschisi la minte nu vor vota fara ezitare psd si nici nu poti sa le mai bagi in cap ca asta s-a facut prin grija tatucului de la partid (si nu la presiunea UE, ca de fapt ei s-au opus cat au putut).
    Si-apoi, cum adica: ca vrea gigel sa rezolve in 15′ de pe tableta, in loc sa si mute fundul pe la trei ghisee si sa stea umil, cu capul plecat spre un functionar indolent sau chiar incompetent dar arogant? Pai si, functionarii astia nu trebuie sa manance si ei o paine? si sa voteze partidul care le permite sa castige fara sa transpire prea tare?

    • Funcționarii, ca funcționarii, dar în România se ocupă în continuare poliția de înmatriculările auto, ca și de obținerea permisului de conducere. Astea sunt activități pur administrative, iar a le atribui poliției nu e decât un mod de a perpetua sistemul comunist și birocrația de tip sovietic.

      Se folosesc denumiri alambicate gen DRPCIV sau SPCRPCIV, dar tot de MAI țin.

      • Da’ ce ziceti, asa „just for fun” la biroul Pasapoarte pe care scrie „directia de evidenta informatizata apopulatiei” sa ti se ceara, pentru eliberarea unui pasaport, copie „xerox” de pe CI act emis de fapt, de un alt birou pe usa caruia scrie la fel „directia de evidenta informatizata apopulatiei”.
        Si, culmea ironiei, actele sunt respinse pentru ca copia era prea intunecata; s-a dus omul si a mai dat un leu, la copiator (plasat strategic la doar vreo suta de metri distanta) si revenit la coada, acceptat sa intre in fata dar, ma rog nu chiar primul si nu fara comentarii…
        E drept ca asta era cum vreo cativa ani, nu mai stiu cum e acum, ca inca nu mi-a expirat pasaportul dar presupun ca procedurile s-au mai simplificat.
        De exemplu – un mare progres – nu se mai cere timbru fiscal pentru cazier (valoare 2 lei !!! mult mai putin decat efortul in sine de a-l gasi pe la un oficiu postal si probabil mult mai putin costisitor decat toata logistica aferenta, pentru contabilizare in interiorul ministerului de finante) si se accepta OP platit prin internet banking.
        Dar tot stai de exemplu, la coada cu orele pentru cazier si completezi un formular bizar, in care toate datele sunt cunoscute de marele STAT implicit in CNP. Vestea buna este ca rezultatul este „pe loc”. La ce mama dracului nu ti-l da pe loc de la tine de la consola? Sau ala care are nevoie (daca are legal dreptul si necesitatea) nu poate face o solicitare la „organ” fara sa te puna pe drumuri, doar sa-ti ceara consimtamantul?
        Explicatia este ca acesti functionari sunt „coloana vertebrala a statului (citat din Sven Hassel cu referire la statul nazist)” cei care sunt convinsi ca numai tatucul stat poate fi de incredere si ca, oricum, un stat nu da niciodata faliment (olguta minstrutza), deci trebuie sa tinem la el asa cum e.

        • @donquijote – în România aveam o metodă infailibilă, aveam toate actele scanate color în calculator (carte de identitate, permis de conducere, pașaport) și câteva copii color ale fiecăruia tipărite preventiv. Oricine voia o copie după vreun act, o primea instantaneu și în culori :) Cele mai multe cred că la poștă mi le-au tot cerut.

          • Update:
            Ieri am avut confirmarea ca sistemul inca mai functioneaza asa: biroul de pasapoarte instalat in incinta unui mol (buna treaba, recunosc!!) te rimite la un copiator sa-ti faci copie de pe cartea de identitate; inca nu au aflat ca CI este document emis TOT DE EI.
            Eu ma gandesc daca nu ar fi normal in aceeasi logica sa-ti ceara sa vii cu CI ca sa-ti ridici Pasaportul nou si eventual cu permisul de conducere ca sa-ti ridici noua CI.
            Candva, intr-o alta era, vor afla ce se poate face cu un CNP sau marog un cod de identifcare individual.

            PS si eu am toate astea scanate; asta merge pe la banci, asigurari, leasing… dar la birou nu poti sa-i pui scanul in mana, ca-i scapa printre degete.

  4. Nu mai asteptati nimic de la guvernanti, „tot o apa si un pamant”, in ultimii aproape 30 de ani.
    S-a reusit o scutire de impozit in anii 2000, apoi s-a dezvoltat (cat s-a putut), haotic, fara nici un interes din partea lor.
    Nu va fi nimic nou.
    „Fiindca veni vorba”, cine si ce expertiza are in IT ministrul comunicatiilor?

      • Actul de adminitrare a trebuirilor tarii este unul esentialmente politic.

        Chiar decizia de a creste eficienta digitizarii statului (si autoritatilor locale) este una politica, cel putin prin faptul ca trebuie luata de ministri, iar ministri sunt pusi de o majoritate parlamentara.

        Separand actul politic de digitizare, negati de fapt functionarea statului democratic.

        O asemenea conceptie conduce la ideea generala ca politica nu isi are rostul in societate. Pentru ca, nu-i asa, sanatatea trebuie data pe mana profestionistilor din sanatate, nu a politicienilor, IT-ul pe mana profesionistilor samd.

        Dar atunci de ce mai avem nevoie de partide politice si de Parlament? Care ar fi rolul lor? Sa verifice daca profesionsitii sunt buni, ca un fel de comisii de angajare? Cum ar putea sa faca asta daca ei nu sunt pofesionisti?

        Pot face asa ceva intr-un stat controlat de un partid unic si cu o economie planificata.

        ===

        Pe de alta parte, ideea eronata ca functionarii schimba vointa politica, va conduce rapid de tot la promovarea uneia dintre cele 2 variante logic posibile:
        a) functionarii (toti!) sa fie numiti politic
        b) hotararile de guvern sa fie de fapt hotarari de partid si sa fie deasupra legii

        Ambele incompatibile cu ordinea constitutionala si cu statul de drept.

        ===

        Se pune intrebarea – legitima – atunci cum ar trebui facut ca digitizarea in Romania sa semene cu cea din UK?

        Raspuns: sa construim un stat precum cel al UK.

        Stiu, dureaza, cere efort si va conduce si la suferinte sociale. Dar nu exista alternativa, chiar vrem sa mai pierdem o generatie incercand sa facem ceea ce lumea nu a vazut, anume un stat socialist eficient?

        Intrebare corolar: ce faci daca un partid majoritar foloseste statul in propriul interes?

        Mecanismul democratic are un singur raspuns: partidele de opozitie ofera alternativa dorita de electorat si la urmatoarele alegeri acel partid care a capturar statul devine minoritar sau chiar nu mai intra in Pralament)

        Statul socialist va accepta digitizarea numai in masura in care serveste intereselor celor pivilegiati. Si cum statul socialist stapaneste discretionar resurse uriase, aceste interese sunt si ele foarte mari.

        [Sa nu confundam „statul bunastarii” = un efect, cu „statul socialist”, sa nu confundam guvernul (care poate fi socialist sau liberal sau cum o fi) cu statul (care poate fi doar socialist sau liberal, desigur cu nuante), sa nu confundam protectia sociala din statele nordice cu socialismul (Suedia a traversat 10 ani de socialism care au trimis-o rapid pe ultimele locuri, din gericirire pentru ei, au iesit din ea)]

        • @Dedalus – în UK statul nu e totul. De exemplu, băncile comerciale nu sunt ale statului, iar banca îți deschide un cont chiar dacă nu ai niciun fel de act de identitate. Poți să mergi la bancă însoțit de cineva care are o afacere onorabilă (un magazin, un cabinet medical etc) în acel oraș, iar dacă el confirmă că te numești așa cum zici tu că te numești, banca îți deschide cont pe numele respectiv.

          La fel, furnizorii de utlități publice nu sunt ai statului, nu-ți cere nimeni niciun act de identitate pentru a obține energie electrică sau apă-canalizare. Dar mai departe, poți folosi o factură de la unul dintre ei sau un statement de la bancă pentru un abonament de telefonie mobilă, de exemplu. Toate astea sunt activități economice private, iar statul nu are nimic de-a face cu modul în care își identifică ei clienții.

          Sper să nu vă considerați ofensat, știți că vă apreciez majoritatea comentariilor, dar eu nu cred că Dvs. o să puteți face saltul ăsta conceptual vreodată.

          • Nu inteleg raspunsul.

            Vorbeam despre trecerea de la statul socialist la cel liberal.

            Nu vad de unde ati tras concluzia ca eu sutin ca statul trebuie sa faca totul. Am spus fix invers.

            • @Dedalus – susțineți că statul stabilește regulile și că face asta prin decizie politică. În principiu o fi adevărat, dar o mulțime de raporturi în societate pot ignora regulile statului, ăsta e primul lucru pe care ar trebui România să-l învețe. Și ar fi exact un pas în direcția statului liberal pe care-l promovați.

              Concret, nu e treaba statului dacă eu i-am luat clientului o copie după CI sau nu. Dar statul român zice că trebuie. Sau cel puțin așa zicea în urmă cu vreo 15 ani, când am avut ultima dată problema asta. Statul britanic nu zice că trebuie, chiar nu-l interesează raporturile mele cu clienții sau cu furnizorii.

        • Aveti o axioma: „Actul de adminitrare a trebuirilor tarii este unul esentialmente politic.”
          pe care nu o lasati nici cum sa cada pe jos caci altfel s-ar face tandari.

          Si daca prin absurd, ceea ce mie mi se pare absolut normal si firesc, actul de administrare nu ar mai fi politic ci numai numai unul profesional???

          Politicile sunt pentru oameni si pentru ca tot discutam despre cuprinderea si extinderea digitalizarii ce s-ar intampla daca platformele de guvernare ar putea sa fie platforme on-line si de acolo, virtual, ne-am alege politicile si politica? Evident nu exclud oarece strigatori – clar mult mai putini necesari – strigatori -live???

          Cam spre aceasta ne indreptam – ca vrem sau nu vrem!
          Spre digitalizarea care ne-ar putea ajuta sa supravietuim sau sa vietuim real cu ajutorului virtualului si nu vice-versa.

          Politica si politicile se pot face bine-mersi on-line, transparent, sa fie discutate, dezbatute politicile cu tot neamul – pe cine nu intereseaza evident ca nu o sa acceseze, nu o sa citeasca, nu o sa se informeze doar se uita in gura strigatorilor live, numiti acum politicieni.

          Directia este data de politici, dar implementarea, caci despre implementare se discuta oarecum acum, cel putin asa imi pare mie, sa fie lasata profesionistilor care stiu sa coase, sa descoase dar in final rezulta ceva – si daca nu rezulta nimicutza sa fie lasati fara de meserie.

          Si uite asa numarul politicienilor se poate reduce drastic, catre zero, zic eu, dar daca vreti Dvs. Io as aprecia ca numarul politicienilor necesar nu ar trebui sa depaseasca 0.02-0,03% din totalul populatie. O fi bine sau o fi rau ceea ce spui io aici?

          Restul populatiei active sa se apuce sa invete o meserie pe care sa o si practice si sa isi castige veniturile din activitatile cu adevarat profesionale practicate – a da cu bidineua profesional este o arta precum este si reparatul eficient si eficace al instalatiei sanitare/ electrice – asta numai ca sa dau exemple de meserii si ce i doresc de la profesionisti…

          • Acest concept al conducerii societatii ce nu poate fi decat politica este recunoscut de orice politolog serios.

            El se bazeaza pe ideea ca intotdeuana conducerea societatii va avea la baza rationamente de valoare ce nu se pot cuantifica, prin natura lor. A conduce inseamna a alege, iar a alege inseamna a da valori alternativelor respective.

            Gasiti si explicatii pe larg, eu aici doar am sintetizat.

            ===

            Conducerea directa de catre popor se numeste anarhie. Anarhie inseamna fara conducatori, nicidecum fara ordine in societate. Dimpotriva anarhia ca regim politic necesita o foarte buna organizare.

            Bakunin si alti ganditori au scris destul despre anarhie, e interesant de citit.

            Nu stiu sa se fi incercat vreodata anarhia.

            In prezent, conducerea directa (anarhia) necesita cunostinte vaste cu privire la treburile pe care trebuie sa le administrezi direct, precum si un timp semnificativ alocat actului de conducere in sine, de catre fiecare membru al societatii. Dupa parerea mea, intr-o sociatate a progresului tehnic aceste conditii sunt imposibil de indeplinit.

            ====

            Sa presupunem insa ca alegem profesionisti la guvernare si renuntam la partidele politice. Sunt doua cai logic posibile: conducerea pur tehnocrata si conducerea cu partid unic (fascist sau comunist). Despre a doua alternativa nu discut.

            Conducerea tehnocrata intr-o societate fara politica. Principala problema este cea a raspunderii acesteia. In fata cui raspunde? Veti spune poate ca poate fi realeasa direct. Dar cu ce frecventa? La sase luni sau la patru ani? Cum alege populatia? Da note candidatilor, care isi pun CV-urile pe FB? Persoanal mi se pare hazardat si nefezabil.

            A doua problema este a feed-back-ului. De unde stie conducerea tehnocrata ca e bine ce face? Nu are de unde. Statistica are un timp de intarziere si poate fi interpretata in fel si chip, media este puternic influentata.

            – Presupunaind ca raspunde direct in fata populatiei, rezulta ca avem de a face in realitate cu anarihia – cu problemele de mai sus.
            – Presupunand ca raspunde in fata unui Parlament, avem de-a face doar cu o forma limita a sistemului democratiei parlamentare reprezentative pluripartite; si ne-am invartit degeaba in jurul cozii.

            ===

            Jocul democratiei parlamentare este insa esentialmente ideologic, nu se poate imagina o democrfatie parlamentara cu mai multe partide dar toate cu aceeasi ideologie.

            O asemenea situatie gripeaza motoarele democratiei si se petrec tot felul de ciudatenii, cum vedem acum in Romania. Daca adaugi si opinia unora ca s-ar putea conduce tara fara politiceni, ajungem fara gres la socialism, la o stanga extrema. Cum se si vede.

            ==

            Dupa parerea mea, urmeaza proba suprema a democratiei romanesti: va fi ea capabila sa se intoarca de pe drumul socialsimului pe cel al liberalismului?

            Eu cred ca ne vom lamuri in doua-trei luni.

            Daca alternativa ideologica de dreapta nu apare in acest timp, Romania va mai traversa 8-12 ani de socialism. Pentru ca actualele partide asa cum sunt ele afirmate pe scena publica sunt toate socialiste. Va fi nevoie ca ele sa prabuseasca societatea pentru a fi clar ca socialismul nu este o solutie, iar asta dureaza cam 8-10 ani (daca ne luam dupa istoria contemporana, ca dupa altceva eu nu stiu).

            • Un guvern tehnocrat nu poate urca la putere decat daca are un program.

              Acest program poate sa fie postat, discutat si amendat pe o platforma digitala.
              Raman ca liderii tehnocrati sa decida ce anume includ, in final, in acel program avand in vedere timpul – situatia data – si viitorul asteptat/dorit. Vrei saunu vrei cand iti fixezi tinte ti-ai asumat un program din care fac parte si politicile. Vedeti este o nuanta intre politici si politica.

              Merg mai departe – pp ca vine ziua votul si este investit acet guvern format din tehnocrati.
              Ce mai ramane de facut?

              Evident urmeaza implementarea – adica ai scris ceva acum este timpul sa si faci. Daca Parlamentul ti-a validat programul si tu ai mentionat clar si explicit ceea ce vrei sa faci restul nu este decat a piece of cake.

              Poti sa si amendezi ceea ce ai scris – adicalea programul de guvernare?
              Raspuns scurt DA – dar Depinde! Depinde de cei care iti valideaza actele si propunerile legislative – parliament… Se supara Parliamentul pe guvern – motiune de cenzura si pleaca acasa guvernul. Presedintele insa poate decide daca motivele de cenzurare sunt reale sau imaginare…Si uite asa traim in pace si armonie cu tehnocratii fara de partide – nu vad ca este vreun bai prea mare si nici dezordine.

              Wish you all the best – I have a dream!

  5. Eu cred că lucrurile sunt simple: IT-ul e un accesoriu în îndeplinirea unui scop. În cazul de față scopul e buna administtrație; cum nici un guvern nu și-a propus niciodată ( poate cu scurta excepție a guvernului Cioloș dar care nu avea cum să reușească în contextul respectiv) buna administrație, informatizarea s-a făcut într-un unic scop, cel al absorbției. ( absorbția de bani europeni de către politicieni prin intermediul firmelor căpușă, mai exact). Când un guvern își va propune să administreze țara, va reuși și informatizarea. O țară se poate guverna probabil bine chiar și cu ștampila și mașina de scris, ceea ce nu e cazul nostru… informatizarea face lucrurile doar mai rapide și mai simple.

    • @Mihai Badici
      Lucrul acesta trebuie sa fie cit se poate de clar. Altfel se traieste in visul ca e suficient un grup de IT-isti olimpici, talentati ca sa refaci administratia.
      Instrumentele cu care a putut functiona o administratie eficienta au fost 1) doctrina politica adecvata si intruirea personalului in spiritul ei (comportament, terminologie 2) despartirea functionarului de solicitant prin restrictionarea necsitatii prezentei la ghiseu 3) sisteme de cozi de asteptare si programari 4) comunicatii: telefonie, posta si transfer bancar (vechi de 100 de ani) 5) stocarea informatiei primare despre solicitant la administratie, nu in raspunderea solicitantului acasa la el.

      Acesta e si ,,secretul” pentru care nu se demareaza digitalizarea. Pentru ca adapatrile necesare de mai sus ar torpila puterea oculta a functionarilor. Ar mai pica de asemenea peste 90% din reteaua-rechin a notarilor. Regulamente potrivit de restrictive si izolarea fizica a functionarului de solicitant, cit si readucerea pe pamint a ponderii functionarului ar reduce si ea cu 60-80% libertatea functionarului de a percepe ,,taxa de protectie” de la unii sau de a-i defavoriza pe cei care nu se califica.

      P.S. Nu vorbesc din vreun delir personal ci din experianta a trei decenii de contact activ si divers cu administratia suedeza (care in românia e confundata probabil intentionat, pentru denigrare, cu ,,socialism”, sau ,,stinga” sau ,,politica sociala”).

  6. Foarte bine scris! As mai adauga totuși ca nu trebuie uitat că administrația modernă și eficientă presupune în primul rind alte proceduri administrative cu simplificari masive (de exemplu eliminarea adresei din id, numere auto fara județ, cnp logic, 19850530-1373, fara certificate de naștere, fără cereri, primirea actelor de la netitular), o alta doctrină politică cu cetățeanul în centru , schimbări in legislație, eliminarea restricțiilor de domiciliere gen gulag, eliminarea prezentarii la ghișeu prin folosirea poștei și telefonului si eliminarea restricțiilor privind conturile bancare, plata prin transfer bancar: tehnici din anii 60-70.

  7. Administratia are o inertie foarte mare, si o puternica rezistenta la scimbare. E absolut normal, se intampla in orice organizatie.

    Statul roman are drept obiectiv sa participe direct la viata economica, sa faca afaceri si sa „inginereasca” viata oamenilor, adica se le spuna el ce e bine si ce e rau, unde sa-si duca la scoala copiii, ce fel de rosii sa manance.

    Cuplate, inertia obiectiva si statul socialist, conduc la imposibilitatea oricarei schimbari. Si asta se vede: in 30 de ani nu am reusit, sub nici o guvernare si in nici un fel.

    Suntem in perioada schimbarii de generatii. Consider ca este momentul sa intelegem ca un stat socialist care sa adopte eficient digitzarea (in acest caz) este imposibil.

    Dupa cum la fel de nerealist este sa speram ca un alt guvern o va face.

    Nimeni nu va schimba modul de functionare a unui stat soscialist, pentru ca el asigura privilegii, iar privilegile sunt chiar esenta sa.

    Dupa ce l-am asteptat 30 de Mos Craciun, cred ca e cazul sa ne dam seama ca nu exista.

    • Vedeti – de aceea este nevoie de profesionisti/tehnocrati!

      Aceea nu se incurca in povesti si gargara –
      Action – do it – cam asa fac tehnocratii/profesionistii! Stiu cum sa isi ocupe timpul cu ceea ce este important – de acolo ies mai multi bani decat din jegmanirea si pusul pe drumuri a fraierilor de rand…Dar pentru asta este nevoie de cap/creier si ceva neuroni activi.

      Vedeti cum istoria a aratat ca mersul pe jos face glezna mai subtire?!

  8. Un amic imi povestea ca a dus o declaratie fiscala la o admiistratie locala, de pe undeva din Ardeal. Si pentru ca nu intelegea rostul unor date ce i se cereau, a intrebat.

    Functionarul i-a raspuns : „Ca sa vedem si noi ce faceti Dvs. acolo”.

    Aceasta fraza sintetizeaza statul socialist: rostul sau este de a controla viata oamenilor in interesul unui grup care se afla la conducerea statului.

    „Noi”= casta privielgiata
    „ca sa vedem” = ca sa va controlam viata, sa faceti ce dorim „noi”.

    ====

    Fiecare semnaleaza cate o problema: in educatie, in IT, in sanatate – ca sa numesc doar cateva.

    Dupa care o doreste rezolvata (normal), fiecare pe a lui, cu gandul la masurile administrative ce s-ar putea lua.

    Si observa curand ca nu se poate.

    Pasul urmator este „sa incepem de undeva”. In 30 de ani, au fost destule situatii in care „s-a inceput de undeva”. Dar „de altundeva” societatea organizata in statul socialist a „reglat” rapid lucrurile, lipsind de eficienta ceea ce fusese „inceput de undeva”.

    Solutia e una singura, cea care s-a aplicat peste tot in lume: reforma statului, in ansamblul sau.

    Acest lucru este posibil numai ptrintr-o agenda politica, nicidecum prin tehnocratie sau prin „bunavointa si neprihanire”.

    Alternativa este sa intepenim in statul socialist pentru veacurile ce vin, plangandu-ne periodic de ce pisica noastra nu latra.

  9. Mai trebuie spus si ca exista:

    1. Studiul Romanian Enterprise Architecture and Interoperability Framework (RGEAIF) care propune solutii concrete inclusiv pe aspecte de guvernanta si clarificare responsabilitati pentru CIO Guvernamental, CIO de sector (minister, sau grupuri de minister) si MCSI. Studiul RGEAIF este tinut “la sertar” de MCSI.

    2. OECD Public Governance Review Scan Romania 2016 care forate diplomatic spune:
    „Romania ranks 75th in the UN E-Government Development Index 2016, and is one of the few European Union countries that is part of the middle group of the index. The tendency since 2010 is negative, not because Romania has stopped progressing, but mostly because other countries are progressing in a faster and more sustainable way.”
    http://www.oecd.org/countries/romania/public-governance-review-scan-romania.pdf

    • Draga SABIN

      M-as bucura sa ne intalnim intr-un cadru informal sun o masa rotunda si sa lasam scrise niste principii
      Laurentiu

  10. Atunci cand cei care te voteaza sunt asistati social si pensionari…
    Atunci cand cei care te voteaza cred cu tarie in spaga, ca mod de trai…
    Atunci cand cei care te voteaza sunt certati cu stiinta de carte…

    … ce motive ai avea, ca partid de guvernamant, sa digitalizezi, sa eficientizezi, sa usurezi accesul?… Sa dispara ghiseul, interventia, spaga, coada, listele de asteptare, usile din dos, exploatarea nestiintei si neinformarii?!…

    Peste poate, tovarasi!!! Peste poate!!!

  11. Intrucat nu am inteles nimic ma abtin
    E doctrina la care va ganditi dvs.?
    Laurentiu
    Eu ma gandesc la a separa administratia de politica de a obtine consens intre profesionisti si de a face ceea ce au facut ceilalti
    O zi buna
    Laurentiu

  12. Va salut dle Laurentiu,

    Pentru a intari vointa si argumentele prezentate mai sus in scrisoarea dvs, mai jos redau o scrisoare trimisa catre presedintie, Departamentului pentru Servicii Online si Design in anul 2014. Ea a fost redirecionata catre M.A.I (responsabil cu multe din proiecte IT/de digitizare a societatii) si Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale. Raspunsurile de la ambele ministere au fost mai mult decat mediocre (daca se poate spune asa ), incoerente si fara consistenta sau un mesaj clar de implicare si vointa personala in aceasta directie. Scrisoarea dateaza din anul 2014.De atunci nimic nou in peisajul acesta de digitizare si transformare a societatii romanesti. In cele din urma ramanem cu un gustul amar si de neputinta iar in anii ce vor urma vom resimti acest decalaj in toate domeniile ce ar trebui sa guverneze si sa ofere un cadru de normalitate al acestei tari. In rest trageti singur concluziile !!

    ****************************************************************************
    „Ca cetatean simplu si onest al acestei tari, regret profund tragedia aviatica petrecuta in zilele trecute si care a zguduit din temelii pentru a cata oara societatea noastra si cu “aportul” de aceasta data a institutiilor de resort in gestionarea defectuoasa a acestor situatii de urgenta de care depinde in cea mai mare masura, salvarea de vieti omenesti, singurul lucru care ne-a mai ramas noua cetatenilor simpli. Fac precizarea ca aceasta scrisoare a fost trimis si anul trecut catre mai multe institutii inclusiv Departamentului pentru Servicii Online si Design, organism pastorit de actualul prim-ministru si nu am primit nici macar un raspuns de primire si luare in evidenta acestei scrisori asa cum prevede legislatia in vigoare. Drept urmare, mai jos redau aceasta stare de fapt, conceputa personal si care vă va prezenta o radiografie reala a problematicii cu care ne confruntam si pe care avem datoria sa o schimbam urgent pană sa nu apară alte pierderi de vieti omenesti in urma tragediilor de tot felul: cutremure, inundatii, incendii si explozii nucleare, accidente terestre, aviatice, maritime in zone populate ori obiective strategice ori infrastructuri critice nationale unde exista o decizie europeana in acest sens si este foarte atent monitorizata de toate statele membre UE in care ne consideram si noi a fi parte.

    Va supun atenției aceasta scrisoare, în speranța ca voi reuși sa aduc în atenție, necesitatea urgentării și reglementării unor aspecte privind initiativa crearii unei structuri guvernamentale moderne de management al strategiei, arhitecturilor, proceselor si structurilor de informatii, aplicatii si procesare, inclusiv pentru sustinerea profesiunilor TIC la nivel guvernamental. Acest aspect pornește din prisma faptului ca sunt pe deplin constient, in primul rand ca cetațean obisnuit al acestei tari, de nevoia acuta privind realizarea unei societati informationale la nivelul standardelor europene, eficienta, in slujba cetateanului si a intereselor nationale. Ca expert IT&C si cu o vechime considerabila in zona implementarii de produse si servicii aferente proiectelor de TIC ce se aplica in mod deosebit in sfera sistemului national de aparare si siguranta publica, doresc sa subliniez si sa ma alatur initiativei parteneriatului public-privat prin CIO Council Romania care isi propune sa sustina scopurile guvernului pentru o mai mare transparenta, contabilizare si participare publica in guvernare prin utilizarea tehnologiilor IT inovative, prin intermediul acestei structuri. Romania si cetatenii acesteia are nevoie de informatizare guvernamentala de succes, fiind, după ultimele statistici Digital Agenda for Europe – Sept 2012, pe ultimele locuri din Europa. Conform datelor MSI (Ministerul pentru Societatea Informationala), atat persoanele fizice, cat si agentii economici din Romania recurg foarte putin la servicii de E-government (6%, comparativ cu 28% la nivelul UE 27 in 2011).
    În ultimii 5 ani, in Romania, mai precis in administratia publica si centrala s-au intiat si derulat o sumedenie de proiecte IT&C pentru intarirea capacitatii și capabilitatilor administrativ- teritoriale, accesate prin diverse scheme de grant-uri si finantari externe in conformitate cu acquis-ul comunitar privind aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, programele PHARE, Facilitatea de tranziţie, Facilitatea SCHENGEN si altele similare. Este adevarat, a fost un boom si o sansa pentru noi ca societate sa avem posibilitatea sa ne modernizam infrastructura de telecomunicatii si sa dezvoltam arhitecturi si topologii IT de mare anvergura in slujba cetateanului cum ar fi Sistemul national unic pentru apeluri de urgenta –112, SMISU – Sistemul de Management Informaţional pentru Situaţii de Urgenţă care îmbunătăţeşte colaborarea organizaţiilor pentru gestionarea situaţiilor de urgenţă si care conectează toate centrele operaţionale pentru situaţii de urgenţă la nivel national/UE/NATO, precum şi alte organizaţii interesate în vederea partajării de informaţii relevante şi suport în luarea deciziilor atât în activitatea de zi cu zi, cât şi în situaţii de urgenţă care implică gestionarea acestora de către comitetele pentru situaţii de urgenţă atat de vitale pentru gestionarea eficienta a actiunilor de urmat in asemenea situatii cu care Romania se confrunta tot mai des; Sistemul National Informatic privind Vizele (SNIV), care gestioneaza eliberarea vizelor din Romania; Merita mentionat aici si Convenţia de aplicare a acordului Schengen care prevede, ca măsură compensatorie eliminarea controlului la frontieră, si drept urmare înfiinţarea Sistemului Informatic Schengen in Romania prin operationalizarea Centrul Naţional SIS – structura cheie operativ-informatica aflata in gestiunea si competenta Ministerului Afacerilor Interne- care întreţine sistemul informatic SINS (Sistemul Informatic National de Semnalari, compatibil cu Sistemul de Informatii Schengen de generatia a II-a) şi îl menţine în funcţiune 24 de ore din 24, si care asigură conectarea celorlalte instituţii care au acces la baza de date conform legislaţiei.
    Am enumerate anterior doar o parte din proiectele TIC de referinta care au fost deja implementate cu succes si cu efortul considerabil a unor experti si specialisti, atati cati au mai ramas, in structurile Ministerului Afacerilor Interne, un corp aparte si bine pregatiti, unii proveniti de pe bancile Institutiilor Militare de profil in tara sau organisme NATO/UE. In acest sens am avut deosebita onoare si prilejul placut profesional de a face parte din echipele de management si de implementare a acestor proiecte din zona militara apartinand MapN si structuri similare NATO, cat si celor apartinand M.A.I (inclusiv I.G.S.U. si Centrul Naţional SIS), unde am activat pana anul trecut in cariera mea profesionala.

    In ultima perioadă insa, aceste servicii-proiecte de implementare au fost externalizate si atribuite prin contracte de achizitii publice conform legislatiei nationale in vigoare catre terti operatori economici sau integratori/ vendori de sisteme si echipamente care in final a dus la o descentralizare haotica a acestor operatiuni, utilizarea de echipamente, tehnologii si standarde diferite, lucru ce a condus spre o inter-operabilitate ineficienta, ingreunand practic acel concept major des utilizat de catre specialisti si anume crearea unui sistem de interoperabilitate national/transnational intre ministere, agentii, autoritati locale si centrale si comunitare. Se pare ca proiectele IT din mediul guvernamental au o anumita rata de esec, cu costuri neechilibrate, paralele in unele cazuri cu nevoile si rezultatele finale, neexistand indicatori/matrici cheie de performanta si nici follow-up. Mai departe apar dificultati in raportari, statistici si management unitar, lucruri absolut necesare pentru conturarea si creionarea in timp real a unei harti-topologice la scara reala similara unei solutii GIS privind centralizarea tuturor activelor corporale si necorporale de tip IT, pe intregul ciclu de viata al resurselor si retelelor cu conotatii mult mai complexe decat o simpla lista cu articole si caracteristicile lor. Spre a veni in sprijinul celor afirmate mai sus, va supun, cu permisiunea dumneavoastra la un exercitiu practic privind interoperabilitatea sistemelor informatice sectoriale intre diverse institutii administrative centrale cum ar fi Ministerul Afacerilor Interne si Agentia Nationala de Administrare Fiscala din cadrul Ministerului Finantelor Publice cu privire la punerea pe drumuri a cetatenilor pentru inmatricularea unei masini, eliberarea cazierului judiciar sau a cartii de identitate, unde acestia trebuie sa faca deplasari suplimentare intre institutii pentru a face dovada de plata a diferitelor taxe/timbre fiscale ori postale care nu sunt integrate cu aplicatiile informatice sectoriale apartinand MAI si printr-un singur click sa se finalizeze cererea. Este ca un cerc vicios. De ce ? Datorita ne-interoperabilitatii/neintegrarii intre interfetele sistemelor informationale sau a altor interese divergente atat la nivel guvernamental, cat si la nivelul integratorilor/furnizorilor /vendori de sisteme TIC sau din lipsa unei coordonari centrale/departamentale de resortul tehnologiei informatice din fiecare institutie.
    Pe de altă parte însă, lipsa unei strategii naţionale a dezvoltării economico-sociale pe termen mediu si lung şi desele schimbări de legislaţie afectează mediul de afaceri. În condiţiile unui grad redus de interoperabilitate a sistemelor informatice utilizate de diverse instituţii publice, schimbul de informaţii între instituţiile statului (inclusiv cu instituţiile la nivel comunitar) nu se bazează pe informaţii corecte, coerente, verificate şi unice.
    Dacă în ceea ce priveşte interoperabilitatea mai avem de aşteptat, cu ce realizări se poate mândri însă administrația publică centrală din România?
    In capitolul Direcții de Actiune din programul de guvernare 2013-2016, faceti referire la conceptele de E-Guvernare, Cloud Computing si asigurarea interoperabilitatii sistemelor pentru consolidarea guvernantei IT prin furnizarea de servicii publice electronice in conformitate cu politicile si obiectivele Uniunii Europene si prin schimb securizat de informatii prin infiintarea in directa coordonare a Primului-ministru a Departamentului pentru Servicii Online si Design cu responsabilitatile specifice. Imbratisez personal aceasta initiativa si in demersurile privind operationalizarea acestui departament, dar nu este si suficient. As dori sa subliniez si sa vin cu o completare in sensul ca resursele umane sau expertii care vor gestiona aceste responsabilitati vor trebui sa cunoasca indeaproape problematica specifica din fiecare institutie centrala (sau regionala pe viitor) pentru a aduna, colecta si furniza corect analizele,datele si informatiile necesare fluxului-informational –decizional in scopul asistarii factorilor decizionali si a achizitorilor.
    Dupa cum bine stiti si dumneavoastra, Comunitatea Europeana si nu numai, prin Agentiile de Suport IT cum ar fi ENISA (Agenţia Europeană pentru Securitatea Reţelelor Informatice şi a Datelor) caută in permanenta să dezvolte o cultură a securităţii reţelelor informatice în întreaga UE, implicit si noi. De asemenea prin Directiva Consiliului 114 din 8 decembrie 2008 a CE privind identificarea şi desemnarea infrastructurilor critice europene şi evaluarea necesităţii de îmbunătăţire a protecţiei acestora stabileşte o procedură pentru identificarea şi desemnarea infrastructurilor critice europene („ICE”) şi o abordare comună pentru evaluarea necesităţii de a îmbunătăţi protecţia acestor infrastructuri, în scopul de a contribui la protecţia persoanelor. La apartitia acestei directive in forma initiala, sectorul TIC nu era cuprins in lista infrastructurilor critice, insa odata cu armonizarea si transpunerea in legislatia nationala a directivei mai sus mentionata prin Legea nr. 18 din 11 martie 2011 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 98/2010 privind identificarea, desemnarea si protectia infrastrucurilor critice, apare si sectorul TIC, cu subsectoarele aferente din cadrul autoritatilor publice responsabile.
    Responsabilitatea pentru realizarea cooperării între autorităţile publice responsabile şi structurile neguvernamentale revine Ministerului Afacerilor Interne prin Centrul de coordonare a protecţiei infrastructurilor critice, care va asigura punctul naţional de contact în relaţia cu alte State Membre, Comisia Europeană, Organizaţia Tratatului Atlanticului de Nord şi alte structuri internaţionale, precum şi managementul reţelei de alerta CIWIN la nivel naţional.
    În ultimii ani, atât în sectorul public, cât și în cel privat, s-au creat echipe comune sub forma unor mici nuclee de experți în informatică ce pot reacționa rapid și eficient la incidente care pun în pericol securitatea infrastructurilor critice informatizate (sectorul utilitati, transporturi si energetic) și la amenințări informatice a acestora. Acestea s-au dovedit a fi o componentă cheie în strategia de apărare împotriva acestor amenințări, prin prevenirea, detectarea și corectarea vulnerabilităților și a breșelor de securitate.
    Recent, prin Hotararea nr. 271/12013 a fost aprobată Strategia de securitate cibernetica a Romaniei si a planului de actiune la nivel national privind implementarea Sistemului national de securitate cibernetica. Drept urmare sunt definite obiectivele, directiile majore de actiune si alte masuri proactive printre care colectarea de date şi informaţii referitoare la ameninţări, vulnerabilităţi şi riscuri identificate în spaţiul cibernetic; interoperabilitatea cu alte sisteme naţionale şi internaţionale cu atribuţii în domeniul securităţii; protejarea infrastructurilor cibernetice naţionale şi a celor aparţinând NATO sau UE aflate în administrarea unor instituţii ori autorităţi publice. Dupa cum cu siguranta observati si dumneavoastra, toate aceste politici, reglementari si deziderate se intrepatrund si au legaturi simbiotice care conduc spre cele enuntate la inceputul acestei scrisori si anume:
    – crearea unei structuri similare cu cele practicate in Austria, Marea Britanie sau SUA, pentru definirea si managementul unui plan integrat al arhitecturilor de servicii/procese/informatii/platforme IT;
    – colaborare directa a sectorului public cu cel privat prin intermediul unui responsabil cu viziune globala si comuna denumit generic ARHITECT IT ( si la nivelul tuturor autoritatilor responsabile );
    – elaborarea unui Plan de proiecte guvernamentale fundamentate de o strategie solida la nivelul tuturor institutiilor/autoritatilor/agentiilor responsabile;
    – integrare cu structurile europene, cresterea pozitionarii Romaniei spre media europeana, de pe ultimele locuri unde suntem in prezent;
    – realizarea unui management centralizat, unitar, cuprinzator si informatizat al inventarelor, resurselor si operatiunilor, in cadrul unui department guvernamental si cu solutii specifice, dedicate;
    – nevoia de standardizare IT unitara la nivel de arhitecturi, date/informatii, definirea de procese si fluxuri operationale integrate;
    – Ar trebui implementata o metodologie a costului total de proprietare (Total Cost of Ownership) – in IT conteaza costul pe durata de viata a proiectului (3-5 ani) si nu neaparat cel de achizitie initala;
    – Dezvoltarea unei platforme informatice de documentare, evidenta si evaluare interactiva a rezilientei operationale a departamentului guvernamental , ca nucleu de conceptie, planificare si operatii;
    – Constituirea unei logistici soft moderne, capabila sa plaseze pe sisteme si retele de calcul toate operatiunile esentiale de planificare, monitorizare si asistare a deciziei de raspuns la crize necesare intr-o buna gestiune a performantei, vulnerabilitatilor si riscurilor infrastructurilor critice apartinand administratiei publice centrale si regionale prin centrele operationale de resort .
    – responsabilizarea furnizorilor;
    – Elaborarea si asumarea unor politici si programe publice unitare in contextul adoptarii unor acorduri cadru comune pentru derularea serviciilor de garantie, suport/ mentenanta aferente sistemelor,platformelor/ infrastructurilor informatice critice si de importanta majora pentru aparare, siguranta publica si administratia institutiilor care gestioneaza evenimente la aparitia/instituirea crizelor si situatiilor de urgenta asa cum sunt reglementate de legislatia nationala in vigoare, pentru disponibilitatea continua a serviciilor care deservesc aceste sisteme informationale;
    – reglementarea activitatilor de achizitii publice in relatie cu ofertantii si integratorii de sisteme care ofera servicii de inalta disponibilitate in deplina securitate, garantie si suport tehnic de specialitate, acreditati si avizati de organismele responsabile cu certificarile de calitate si conformitate, potrivit standardelor si recomandarilor europene cele mai recunoscute in domeniu;
    – si nu in ultimul rand, suport real pentru cetatean si economie, pentru beneficiarii de servicii.

    Avand in vedere ca toate serviciile de utilitati publice, de transport terestru, aerian, feroviar,maritim, serviciile de livrare-distributie-transport resurse energetice,inclusiv nuclear-electrice, gaze naturale si derivate, sisteme de prelucrare, procesare si stocare a datelor, inclusiv a serviciilor publice electronice, infrastructuri de emisie radio-tv, retelele de distributie- furnizare de apă potabilă si cele de canalizare, sistemul integrat pentru securitatea frontierei de stat sunt aproape toate interconectate prin magistrale nationale/transnationale si retele de telecomunicatii strategice se impune o analiza de impact si de evaluare a riscurilor care sa conduca in final la inventarierea, desemnarea si prioritizarea cu mare responsabilitate la nivelul structurilor decidente a infrastructurilor/nodurilor intermodale principale de interconexiuni pentru luarea tuturor masurilor ce se impun in vederea pregatirii si asigurarii de urgenta a unor amplasamente/locatii de colocare de tip Disaster Recovery si Business Continuity inglobate in Data Centers ori platforme de tip Cloud publice/ private sau retele inteligente de tip Smart Grid pentru continuarea serviciilor de inalta disponibilitate fara degradare sau intrerupere a furnizarii lor si care sa asigure in primul rand, fara intrerupere, functionarea in parametri optimi a serviciilor esentiale care sunt necesare pentru a asigura un standard minim de trai si bunastare a societatii precum si functionarea institutiilor statului.
    Fara sprijinul unui angajament ferm si concis a unui parteneriat public-privat de cooperare si sustinere reciproca sustenabil, solid, robust, consolidat si coroborat cu implicarea acelor experti de inalta calificare in tehnologii avansate IT pe care inca ii mai detinem in structurile de specialitate din ambele parti, riscam ca toate aceste lucruri sa ramana pentru mult timp la stadiul de discutii, programe, politici si strategii fara aplicabilitate practica in viata reala a tuturor cetatenilor care traiesc in aceasta tara si din care am putea beneficia si noi pe parcurs la vremea, cand vom fi unii inactivi iar generatiile viitoare vor avea multe intrebari de pus, noua celor care am avut cel putin ocazia si mecanismele necesare pe mana dar nu am avut determinare sau angajare suficienta sau cel putin, simt civic fata de inaintasii nostri.

    În calitate de cetatean onest al acestui stat si functionar public pe probleme de IT&C, in structuri de specialitate apartinand M.A.I/M.Ap.N. si aflat in slujba cetateanului in acea perioada, vreau să subliniez foarte clar voinţa fermă si personala de a va sprijini pe cat posibil in implementarea unor măsuri active, cu efecte concrete, palpabile, în tot sistemul administrației publice, atât centrale, cât și locale pentru eficientizarea, cresterea si intarirea rolului guvernantei IT in societatea digitala si informatizata a Romaniei.
    În final, vreau să vă asigur de diponibilitatea / determinarea, în a continua aceste demersuri și am convingerea că, în etapele ulterioare de implementare a acestor deziderate in spatiul IT/cloud guvernamental, vom putea prezenta, împreună cu toți expertii noștri, progrese semnficative în domeniu şi să ne îndeplinim angajamentele pe care România le-a luat, dar nu acesta să fie principalul motiv; principalul motiv pentru necesitatea implementării acestor strategii de informatizare al societatii îl reprezintă interesul României, interesul fiecărui cetăţean.
    Vă mulțumesc foarte mult și sper ca incepand cu ziua de astăzi și cele ce vor urma să fie zile în care toţi actorii responsabili si implicaţi să înţeleagă cât de importantă este această acţiune pentru noi si generatiile ce vor urma şi o abordare pragmatică în baza unei foi de parcurs.

    Vă rog să acceptaţi expresia distinselor mele sentimente. ”

    ******************************************************

    In rest sa auzim numai de bine dle Laurentiu. Salut inca odata initiativa dvs si oricand putem sa avem si o intrevedere in acest sens, bineinteles daca o considerati oportuna.

  13. si totusi… in Germania, cu citiva ani inainte se facea declaratia de impozit pe hirtie si se trimitea prin posta. Dura citeva ore bune. In ultimul timp se face numai electronic prin sistemul Elster. Acum dureaza doua-trei zile. Intii trebuie sa te inregistrezi, iti vine un e-mail cu niste parole. Mai apoi mai vine o alta parola prin posta, care e valabila doar citeva zile, daca nu esti acasa ai pierdut. In sfirsit faci declaratia si o trimiti prin internet, codat. Sa te fereasca D-zeu sa fi facut ceva gresit, c-o iei de la capat. Am pierdut o duminica intreaga, eu si fi-miu, care e dr. ing., pt a gasi anumite chichite in sistem pe care ar fi trebuit neaparat sa le completam.

    Asa ca mai usor cu digitalizarea pe scari, desigur are mari avantaje, dar daca e facuta aiurea mai rau te incurca.

    • @ Neamtu Tiganu

      Sa nu aflati cum a fost experienta cu ANAF aici
      Germania nu este neaparat un caz de succes in digitalizare
      Laurentiu S

    • Daca aveti amabilitatea, as aprecia in mod deosebit daca stiti ceva despre digitizarea aplicata in invatamant (formalitati, legatura cu cadrele didactice) si despre cum se invata acolo informatica in preuniversitar.

      Va multumesc!

  14. Dom’ Laurentiu, nu stiu cum e in sistemele vest europene, dar in cele Commonwealth atat CIO cat si CTO sunt de regula atasati unui comisar al parlamentului, eg Public Sector Commissioner sau Auditor General. Ce ne facem, fetelor, ca noi n-avem asa ceva, deci ne trezim cu CIO si CTO subordonati guvernamental. Cu tot ce deriva.

  15. Din dorinta de a corecta o probabila neintelegere:

    Harald spune:
    12/09/2018 la 1:52
    @Dedalus – susțineți că statul stabilește regulile și că face asta prin decizie politică. În principiu o fi adevărat, dar o mulțime de raporturi în societate pot ignora regulile statului, ăsta e primul lucru pe care ar trebui România să-l învețe. Și ar fi exact un pas în direcția statului liberal pe care-l promovați.

    Concret, nu e treaba statului dacă eu i-am luat clientului o copie după CI sau nu. Dar statul român zice că trebuie. Sau cel puțin așa zicea în urmă cu vreo 15 ani, când am avut ultima dată problema asta. Statul britanic nu zice că trebuie, chiar nu-l interesează raporturile mele cu clienții sau cu furnizorii.

    ====

    Raspunsul meu:

    Ma refeream strict la rolul de normare al statului, adica la legi, ordonante, hotarari de guvern, ordine de ministru. Ceea ce deriva din reflectarea politicului in activitatea de legiferare in sens larg.

    Spuneam asta in contextul in care aceasta activitate de legiferare difera intre un stat liberal si unul socialist (grosier, e totusi o postare :-)). Pe scurt, un stat socialist isi conserva in normare accesul la resurse si capacitatea de a oferi privilegii, in timp ce un stat liberal, in linii mari, se limiteaza la asigurarea liberei concurente (sigur, apararea nationala, politica externa).

    Romaniii spuneau ca un stat corupt poate fi recunoscut dupa multimea legilor. :-)).

    Un stat liberal emite norme putine, nu pentru ca doreste el asa, adica sa fie putine. Ci pentru ca rolul sau este limitat la asigurarea liberei concurente si pentru asta e nevoie de legi putine. Si aparatul de stat se reduce, si cheltuielile statului. Dar acestea sunt efecte, simplul fapt de a reduce cheltuielile unui stat socialist nu-l va transforma pe acesta intr-un stat liberal, ci doar intr-un stat socialist ineficient.

    Din aceasta diferentiere a legiferarii stat socialist -stat liberal vine si atentionarea mea cu privire la faptul ca statul socialist nu va accepta digitizarea decat in masura in care corespunde conservarii mecanismelor sale de acces la resurse si distributie de privilegii. Adica foarte putin si fara legatura cu necesitati reale.

    Istoria recenta ne invata ca „dreptatea sociala” clamata de statele socialiste (si de cele aproape-comuniste) nu este decat o forma fara fond, acestge state conducand rapid la aparitia de imbogatiti „de razboi” si la accentuarea diferentelor sociale.

    Conducerea societatii este si ramane politica, din simplul motiv ca intodeuana conducerea va aveaq la baza o ierarhie a valorilor, decizia asupra acestor valori fiind esentialmente una politica, si nu una tehnocrata sau algoritmica.

    Nu poti face „studii de fezabilitate” despre cum ar fi bine sa conduci un stat.Iar daca totusi doresti o guvernare non-partizana, te vei trezi foarte rapid fata in fata cu necesitatea de a adopta modelul fascis al „statului organism”, pentru ca altfel nu vei putea asigura acceptarea sociala a masurilor propuse.

    ===

    Se poate continua discutia cu „statul bunastarii”, ca forma de existenta a statului liberal, daca poate fi acesta instaurat direct pe ruinele comunismului samd. Dar cred ca e o discutie mult pre lunga si prea complicata pentru a fi purtata abuzand de off-topic.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Laurentiu Stelea
Laurentiu Stelea
Absolvent MBA – Management Financiar la City University Seattle, 2005. Absolvent Master în Inginerie Mecanică la Academia Tehnica. Are un certificat in Project Management - The Open University livrat de către CODECS Lucrează in domeniul industriei digitale de peste 28 de ani, începându-si cariera ca și Business Analyst si Software Developer in cadrul Ministerului Apărării Naţionale. A continuat să lucreze in cadrul Ministerului Apărării, unde a condus diferite departamente IT în cadrul Statului Major al Forţelor Terestre şi Comandamentului Logistic. Începând cu anul 1997, Laurentiu a început sa lucreze in sectorul privat pentru importanți furnizori de software sau integratori de sisteme informatice: ICL, Fujitsu Services, SAP, Oracle, CA, etc. În anul 2016 a fost numit ca Secretar de Stat in Ministerul Fondurilor Europene, actual fiind implicat in consultanţă şi constituirea unei asociații a industriei digitale.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro