vineri, martie 29, 2024

Aberatiile tehnice ale legii „Big Brother”. Unde e Avocatul Poporului?

Nu am discutat până acum despre “Legea privind modificarea și completarea OUG nr. 111/2001”, sau mai pe scurt varianta de București a legii “Big Brother” pentru că eram destul de convins că nu va fi adoptată în forma propusă. Presupun că educația mea prea tradiționalistă m-a făcut să fiu convins că rațiunea va triumfa.

Pe scurt, legea cere identificarea  persoanei care achiziționează o cartelă prepay dar și identificarea persoanelor care accesează servicii WiFi precum și păstrarea datelor respective:

“Datele cu caracter personal reţinute potrivit alin. (2) se păstrează pentru o perioadă de 6 luni de la data reţinerii acestora” .

Inițial forma propusă a legii mi s-a părut un fel de “târg”: mă așteptam ca inițiatorul să mențină prevederile referitoare la cartelele PrePay dar să renunțe cel puțin parțial la cele legate de WiFi. Se pare însă că în lipsa opoziției, legea a rămas în forma ei maximală.

Nu mă voi referi prea mult la aspectele legale si morale ale inițiativei, pentru că deja un număr de organizații s-au sesizat și nu vreau să devin redundant.

Aspectele tehnice însă sunt de luat în seamă. In ultima vreme cam orice local care se respectă oferă onor clientelei acces Wi-Fi. Cum sunt dintre cei pentru care laptopul este un accesoriu de bază al cafelei de dimineață, am apreciat deseori acest aspect.  E foarte simplu: un router wireless ieftin se poate achiziționa pe la 50 de lei, conexiunea Internet există deja, se pune in priză și gata. Total cheltuieli: 50 lei. Sau mai bine zis, era, până acum. Pentru că de acum utilizatorii vor trebui să se autentifice, și nu folosind o parolă comună pe care să o afle de la barman, ci într-un mod în care să li se poată stabili identitatea. Sigur că routerele mai avansate au și posibilități mai complexe de autentificare ( tocmai realizez în timp ce scriu că Parlamentul mi-a oferit o oportunitate de afaceri, ar trebui să nu fiu prea vehenemt) însă oricum am suci-o și învârti-o, localul respectiv va trebui să aibă un server. Presupun că o variantă elegantă ar fi să producă un cod de acces tipărit pe bonul de casă, pe care clientul ( care își va declina identitatea în caz în care plătește cash, la plata cu cardul datele fiind disponibile) însă asta implică ceva software de scris, ba chiar, ca să fim cinstiți, o comunicație între serverul de gestiune si router, lucru pe care eu unul nu mi l-aș dori ( sigur că se poate face o separație, dar asta va implica o altă mașină pentru autentificare). Bineînțeles se pot găsi și alte metode, cu jetoane sau o gestiune separată, dar oricum ar fi, toate sunt incomode și costă mult mai mult de 50 de lei. Mai ales cerința de stocare a lor timp de șase luni mi se pare imorală. Nu ar trebui să facă statul cinste cu un harddisk măcar, din moment ce mă obligă să colectez niște date pentru el?  Legea mai permite însă și varianta românească: cum prevederile se aplică doar persoanelor  juridice, respectivul patron ar putea să își facă un abonament Internet “pe persoană fizică” (TM) și să ofere onor clientelei acces prin acesta. Dacă aș fi provider, aș pregăti deja o promoție cu astfel de abonamente duale, s-ar putea să aibă mare succes în zona Lipscani.

De asemenea, deși nu prea am mai folosit cartele prepaid, știu că au apărut diverse automate pentru distribuirea lor. În mod evident, prima măsură ar fi restricționarea doar la plata cu cardul, în acest caz putându-se identifica persoana care a achiziționat-o.  Nu prea e legal însă pentru că:

(11) Achiziţionarea serviciilor de comunicaţii electronice pentru care plata se face în avans este condiţionată de completarea de către utilizator a unui formular tipizat, pe format hârtie sau în format electronic securizat, pus la dispoziţie de către furnizor, cu datele personale de identificare.”

De ce e nevoie de acel formular tipizat, nu prea știu – cardul mă identifică suficient de bine – dar dacă e să ne luăm după acest articol, practic automatele de distribuit cartele ar trebui desființate. Evident că vor apărea ulterior niște norme de aplicare, pentru că la noi nici o lege nu e valabilă fără acele norme care eventual o pot contrazice, vom vedea dacă serviciile nu se vor mulțumi cu lista tranzacțiilor bancare.

Deocamdată unele organizații i-au scris Avocatului Poporului pentru a interveni în această chestiune. Am mari dubii că se va întâmpla ceva pentru că  această funcție e cea mai bună meserie din lume: ești numit de cei la putere pentru a cenzura deciziile celor de la putere. Evident că dacă s-ar putea, Puterea ar numi un Avocat al Poporului împăiat, singurul impediment este însă că acela nu poate depune jurământul, poate singurul moment în care este strict necesar să acționeze. Ne amintim încă bine cum a fost “exploatat” acest “bug” în constituție acum doi ani; din păcate încă nu a apărut un patch în această direcție, deci rămâne cum s-a stabilit.

Distribuie acest articol

24 COMENTARII

  1. binevenit articolul. felicitari pentru informarea publicului.
    in spatele mascaricilor semidocti din parlament (cozi de topor) care trec legile la ordin sint jigodiile cele mari care se ascund in spatele gardurilor inalte cu porti metalice si care se tem de o revolta a plebei. in numele „corectitudinii politice” si „apararii drepturilor cetatenesti” stau masuri politienesti. ce nu inteleg bestiile cu chip uman este faptul ca pot pedepsi eventual libera exprimare dar nu pot cenzura gindurile.

    • Gandurile se autocenzureaza cand sti ca ce ai scris pe FB e oricand disponibil lor, ca convorbirile tale telefonice si online sunt tot la discretia lor (fara mandat de obicei), etc. Nu va amagiti cu gandirea libera! De regula ea nu exista decat in mica masura pt ca a gandi critic cere energie, sa discerni intre diversele informatii (deseori meschine intoxicari media, etc.)
      http://www.dollo.ro/2014/06/sri-monitorizare-internet/

    • Subscriu. Există două formule care circulă în paralel, cartele prepay și cartele prepaid, ambele sunt corecte, dar combinarea lor în ”prepayd” este cel puțin nefericită, inventează cuvinte noi pentru limba engleză :)

  2. Unul din marile bullshit-uri romanesti. Chiar aveam o parere buna despre serviciile secrete romanesti de dupa 2000 (ma gandeam, astia sunt mai tineri, avem si traditie :( cel putin la interceptari, avem si o sustinere nato, seful sri chiar era numit recent de unii candidat la presedentie). Acum ma intreb, cine ne apara? Se stie ca anumite puteri de prin zona (sa nu le numesc direct) chiar folosesc IT-ul la modul f. pronuntat ptr. diverse atacuri, si printr-o hotarare publica cei de mai sus nu par f. competenti sa ne apere!

    Domnilor de la servicii, spionii n-au nevoie sa se duca intr-un bar sau parc sa aiba acces anonim la internet! Nici diversii agenti de influenta! Si chiar si alti infractori mai inteligenti se descurca! Pot sa dau nenumarate exemple de cum pot fi evitate diverse interceptari/limitari, dar chiar n-am chef sa le aplic, nici pe terasa, nici in parc, si nici acasa (doar ca sa-mi verific mail-ul).

    Tendinta este de acces liber la internet, ca si cum ai merge pe strada (sper sa nu le vina la unii ideea, cu cerutul buletinului la iesirea din bloc). Google si Amazon chiar planuiesc niste drone/sateliti care sa ofere acces nelimitat de oriunde de pe planeta. Chiar ma indoiesc ca aia din Kandahar vor cere unui paznic din desert sa-i trimita sms cu parola!

  3. În urmă cu vreo 10 ani, în Germania ți se cerea un act de identitate ca să cumperi un pachet cu cartelă prepay, mania germană de a controla totul nu putea să nu-și găsească noi ocazii de manifestare. Dar asta nu înseamnă că acel control este eficient, poți oricând să-ți faci rost de cartele cumpărate pe alt nume și va apărea imediat o piață neagră a cartelelor. Plus că roaming-ul îți permite să folosești cartele prepay cumpărate în alte țări, unde nu e nevoie de identificare la achiziționarea cartelei.

    Însă este inacceptabil controlul asupra întregii populații, adică principiul în sine este problema reală aici. Și cred că fauna din parlament este ceea ce ar trebui schimbat. Oamenii care nu au și nu cunosc niciun fel de principii n-ar trebui să aibă ce căuta nici în parlament. Din punctul ăsta de vedere, cred că lucrurile ar merge mult mai bine dacă s-ar introduce niște restricții pentru candidații la un loc în parlament.

    Democrația modernă presupune ca membrii legislativului să fie aleși, însă în România ajung astfel să legifereze unii care nu au nici cele mai vagi cunoștințe în domeniul juridic. Așa s-a ajuns, de exemplu, la situația ridicolă în care stăpânul unui câine care a omorât un om ar fi făcut mai multă închisoare decât dacă ar fi omorât el însuși, din culpă, acel om. A fost nevoie de intervenția Curții Constituționale pentru a corecta o asemnea aberație, la fel cum a fost nevoie de decizia Curții de Justiție UE împotriva directivei ”Big Brother” la nivel european.

    Cred că un parlament compus în totalitate din juriști, de exemplu magistrați cu minimum 10 ani de experiență, însă nu avocați sau consilieri juridici, ar face ca lucrurile să meargă mult mai bine. Nu e un atentat la democrație, alegerile vor fi alegeri ca și până acum, însă nu cred că un cioban ca Gigi Becali, o cântăreață ca Irina Loghin, un sportiv ca Ilie Năstase sau o secretară ca a lui Liviu Dragnea aduc vreun plus de valoare parlamentului. Dimpotrivă, aduc culoare, nu valoare.

    • Sincer nu prea m-as baza pe legile facute de juristi, presupun ca de asta si sunt asa de incalcite :) Legile trebuie cumva sa exprime o viziune politica, rolul juristilor e sa ajusteze detaliile. Cand insa nu ai viziune….

  4. Daca nu ma insel, revanzarea unei cartele preplatite este perfect legala si nu necesita obtinerea datelor de identificare. Prin urmare, cu exceptia cazului aberant in care cumparatorul initial poate fi facut raspunzator pentru utilizarea ulterioara a cartelei (re)vandute, legea este practic inoperanta in acest domeniu.

    Desigur, problema serioasa apare la utilizarea serviciilor WiFi dar sunt convins ca si acolo vor aparea metode de anonimizare eficiente. Dar dincolo de asta, sunt curios cum vor verifica „organili” exact cate conexiuni s-au facut intr-un bar care deserveste cateva sute de persoane pe zi?
    N.B. In majoritatea barurilor si restaurantelor nici macar nu este nevoie sa ceri parola de la barman/chelner, reteaua fiind complet dechisa… iar daca aceste locatii vor trebui parolate va asigur ca odata ce o persoana dintr-un grup afla parola localul o poate la fel de bine afisa pe usa :)

  5. Si de ce credeati ca „ratiunea va trumfa”?
    Cred ca cunoasteti zicerea: Pentru ca raul sa triumfe, este suficient ca cei
    buni sa nu faca nimic.

    Ori noi se pare ca in situatia asta suntem, toti „raii” ajungand fara opozitie efectiva si consistenta la decizii .

    • Nu neapărat rațiunea triumfă, ci mai curând bunul simț, capacitatea de a deosebi un lucru practic de unul nepractic. Adică în final o asemenea prevedere nu va funcționa efectiv, chiar dacă va fi adoptată prin lege.

      Mai știe cineva că pe vremea guvernului Adrian Năstase trebuiau înregistrați toți clienții care cumpărau calculatoare Pentium 4? Așa se trezise nu știu ce birocrat de pe la guvern, că puterea de calcul a unui Pentium 4 îl încadra în nu știu ce categorie specială din hârțoagele lui. Ei, după vreo 2 ani, când toți clienții au ajuns să cumpere Pentium 4, era lipsit de sens să-i mai înregistrezi. Așa că obligația a dispărut de la sine.

      Și de pe vremea lui Ceaușescu țin minte o poveste similară, la un Aprozar se aduseseră ouă, iar vânzătoarea trebuia să dea numai câte un cofraj la fiecare și să înregistreze și numele și seria de buletin a fiecărui client, probabil ca să nu stea clienții la rând de mai multe ori. Așa că vânzarea mergea foarte încet, erau probabil vreo 200 de oameni la coadă. Până când cineva de pe la birouri venit în control i-a spus să termine cu prostiile și să se ocupe de vânzare, nu de scriptologie.
      ”- Bine, dar cu seriile de buletin ce fac? Eu tre’să am lista completă, se știe câte cofraje au fost, tot atâtea serii de buletin trebuie să am și eu!”, a protestat vânzătoarea.
      ”- După ce termini vânzarea și dispare aglomerația, iei cartea de telefon și găsești acolo câte serii de buletin îți trebuie”, a replicat cel de la birouri.

      Până și pe vremea aceea, bunul simț învingea :P

      • Mai tii minte cand trebuia sa ne inregistram masinile de scris? Cu text standard, hartie standard si alte alea?
        Bun, acum asteptam cuminti sa ne inregistram telefonul mobil. tableta, laptopul si alte giugiubele din dotare.
        Sunt curios ce va face statul roman daca eu, persoana privata (de multe) decid sa-mi deschid reteaua WiFi pentru tot cartierul?

    • Eu sunt mai optimist din fire. In general politicienii au cam mers pe principiul entropiei minime ( si bine au facut, cand esti mediocru e mai bine sa lasi lucrurile aproximativ la fel decat sa faci schimbari majore pe care nu le poti intelege si controla; în plus diverse forme de lobby mai mult sau mai putin oficiale au dus de obicei lucrurile in directia corecta)

  6. Legea zice asa: „Persoanele juridice care pun la dispoziţia publicului puncte de acces la internet sunt obligate să identifice utilizatorii conectaţi la aceste puncte. … Identificarea…se face prin… SAU orice altă procedură de identificare care asigură direct sau indirect cunoaşterea identităţii utilizatorului”. In caz de nevoie nu poate fi si MACul telefonului/laptopului/tabletei un soi de identificare indirecta?
    Anyway, asa o aberatie n-am mai vazut nicaieri.

    • ” In caz de nevoie nu poate fi si MACul telefonului/laptopului/tabletei un soi de identificare indirecta?”

      Teoretic da, doar ca aici e un „clenci”: nu esti obligat sa te identifici atunci cand cumperi terminalul (daca platesti cash, desigur). Acuma, sper ca le(fe)giuitorii sa nu citeasca acest articol ;)

  7. Se vede cat de mult ii intereseaza pe romani subiectul, dupa vizualizari. Culmea e ca daca se accepta, s-ar putea sa-i afecteze mai mult decat daca unul pe pile si fara educatie prea buna ia un loc in primarie… Si atunci ne mai miram de ce…

    • Sincer sa fiu, daca procedura de identificare nu va fi greoaie ma indoiesc ca multi se vor siti afectati. In fond, bizonul traieste cu ideea standard: „daca n-ai nimic de ascuns ce-ti pasa?”.

      Desigur, ar fi inutil sa-i explici aspectul principial al chestiunii sau cel legat de business: bizonul n-are principii iar postul lui de frectionar public il face sa acceseze cel mult propriul mail sau oaresce siteuri porno. A, da, isi mai face si update la aplicatii sau OS prin WiFi, ca n-are bani de trafic de date ;)

  8. Inca una dintre legile nerealiste, facute doar pentru ca unii doresc sa controleze absolut tot, fara sa se gandeasca si la modalitatile practice de implementare, control, si pedeapsa. Cu cartelele prepaid mai e cum mai e, dar cu accesul la Wi-Fi Hot Spot, aici parlamentarii chiar ca si-au probat nu atat incompenta cat, mai ales, prostia.

  9. Apropo, unii pot sa tina si servere anonime: http://en.wikipedia.org/wiki/Silk_Road_%28marketplace%29
    Asta ca o demonstratie ca masura e luata doar impotriva cetatenilor de rand (bizonilor :) ), si e un atac direct la libertatea de acces la informatie, fara nici un avantaj pentru „cetate”. Poate sunt si unele interese la mijoc – de exemplu, de ce sa mai stau dupa chelner/paznic sa-mi trimita parola si eventual sa-mi ceara buletinul? Nu e mai simplu sa folosesc conexiunea de date a marilor operatori de telefonie mobila (btw, nesimtit de scumpe…).

  10. In vremurile fara internet si telefonie mobila legea asta ar mai dura decat renumita rege pentru declararea masinilor de scris:

    „Art 1. Orice trimitere postala (pachet/scrisoare sau vedere simpla) se efectueaza numai dupa legitimarea expoeditorului”
    Art 2 Posta Ramana are 1 an la dispozitie sa-si desfiinteze cutiile postale pentru colectearea scrisorilor si casutele postale”

    Ca orice lege stramba, se va indrepta impotriva initatorilor: vor fi folosite in masa mijloace mai sofisticate de ascudere a identitatii si de criptare a comunicatiilor ceea ce va face mult mai dificila munca onesta a celor care vor trebui sa urmareasca infractorii si suspectii in baza unui mandat.
    (trimis de la mailul [email protected])

  11. Nu este noutate: avem un parlament plin de cretini. Peste vreo 10 ani, cand vreunul dintre „bizonii” din parlament va vizita vreo alta tara si va vedea ca lumea acceseaza netul cu tableta din cafenea probabil se vor trezi… poate.

    Oricum sa fie clar, cretinii din parlament sunt alesi de o populatie si mai needucata si proasta. Eu personal cred ca „poporul” retardat este in stare sa cedeze toate libertatile sub diverse pretexte manipulatoare. Asta cu terorismul este una din ele… caci ce constat: 99% din populatie nu poate conecta doua puncte pe axa logica. Sa va intreb asa: daca as fi terorist si as cumpara cartela cu buletinul domnii de la SRI de unde ar sti ca sunt terorist? Pica fisa? Pai doar prin ascultarea si interpretarea activa a tuturor convorbirilor, adica si a mea si a ta… fara mandat bineinteles si doar in numele dreptatii (si eventual a catolicismului)

    Multi au auzit de Snowden si NSA, dar se pare ca este greu de acceptat ca ti se poate intampla chiar tie, acasa. Mana libera la SRI. Probabil ca vor folosi chiar tehnologia de la NSA in schimbul accesului americanilor la date, ca deh terorsmul e global.

  12. Desi am aceeasi parere execrabila despre parlamentarii romani si despre legile pe care le emit precum majoritatea cititorilor contributors, am o opinie separata in privinta acestei legi: Sunt de acord ca autoritatile (politie, procuratura, servicii speciale, etc.) sa poata identifica cine se afla in spatele unei anume convorbiri sau al unui anume site. Tema cu Big-Brother larg raspandita in America e exagerata. Legea nu modifica modul sau criteriile dupa care se fac interceptarile, aici sunt desigur multe de discutat. Legea nici nu impiedica liberatatea de exprimare sub protectia anonimatului ci doar permite identificarea persoanei atunci cand ratiuni legale sau de securitate o cer. Evident pt noi dupa decenii de trai in stat politienesc si cunoscand bine ce abuzuri se pot face e greu de acceptat. Problema e care sunt criteriile dupa care se fac aceste interceptari si cum este controlat continutul lor. Este inacceptabil ca ele sa ajunga ilegal in presa, sau oriunde altundeva decat la institutiile legal abilitate. Dar solutia nu e un canal de exprimare anonim prin cartele pre-paid sau internet cafe. Trebuie sa putem comunica de pe telefonul si computerul nostru si cat timp nu facem nimic ilegal sa nu ne temem de interceptari. Nici in SUA nu poti detine un telefon anonim, internet cafe au disparut iar in UE se intampla cam acelasi lucru.

    • 1. Daca sunt avocat si discut cu clientul meu cea mai buna aparare la recursul facut de procuratura ce credeti, e cazul ca (aceeasi) procuratura sa cunoasca cele discutate?

      2. Sunt curios cand s-au emis mandatele de interceptare in diverse cazuri „de rasunet mondial”, gen Bercea, Grivco, Panait etc. Sa fi fost inainte de interceptare, sa fi fost dupa?

      3. Chiar credeti ca teroristii isi transmit retete de bombe in clar, prin chat? Chestia cu lupta impotriva teroristilor care-si cumpara cartele prepaid de la acelasi furnizor, ca in retea e mai ieftin, tine la gradinitele pentru copii cu nevoi „speciale”.

      4. Va asigur ca daca chiar doresc sa-mi secretizez comunicatiile sunt perfect capabil sa o fac, si inca intr-un fel care sa bage „organili” in ceata pentru ceva timp… Oricum, suficient pentru ca eu sa-mi fac „treaba” (indiferent care ar fi aceea) si sa dispar linistit spre tari mai calde.

      5. Dupa cum scriam mai sus, nu ma impiedica nimeni sa cumpar o cartela prepaid de la vreun inocent, si nici nu este ilegal s-o fac.

      Concluzia mea: o lege inutila, al carei singur scop este de a limita si mai mult ceea ce putem face in propria noastra tara (desigur, presupunand ca inca mai este a noastra).

      P.S. Eu unul nu fac nimic ilegal in dormitor, si presupun ca nici dumneavoastra. Ce credeti, n-ar fi bine sa instaleze statul camere de filmat, „just in case”? :)

    • De asta am pus in evidenta si acest aspect, al investitiilor necesare. Practic pentru a putea oferi acces clientilor eu trebuie sa imi pun la punct o infrastructura care in 80% lucreaza pentru sri, nu pentru mine. Pai nu ar trebui macar sa ma ajute financiar? Apoi se pune problema raspunderii: ok, am cumparat un sistem de la o firma. Dar nu prea l-am verificat, cand vin „organele” constat ca nu am log-uri decat pentru 3 luni . Ar trebui sa ma si amendeze ca nu am muncit destul pentru ei…. Mi se pare exagerata desfasurarea de forte pe care o cere legea: ar trebui deci sa am stocare, sa am backup, eventual sa le mai si intretin; eu sunt IT-st, deci nu ar trebui sa ma supar ca se mai construieste o oportunitate pe piata, dar dupa parerea mea, cine vrea un serviciu trebuie sa plateasca pentru el

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mihai Badici
Mihai Badici
Absolvent al Facultății de Electronică si Telecomunicații București ( 1991) Administrator de sistem cu peste zece ani de experiență cu specializari in sisteme de stocare si securitatea datelor. De asemenea a absolvit in 1996 Facultatea de Litere la Universitatea Bucuresti. In prezent, consultant IT independent, colaboreaza pe mai multe proiecte legate de infrastructura de date.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro