sâmbătă, martie 25, 2023

Adevarata bombă cu ceas din noua lege a partidelor

In Romania orice propunere buna poate fi deturnata. Ideea de a finanta de la buget (fie in suma forfetara, fie in cuantum stabilit prin raportare la numarul de membri) partidele politice care trec de un anumit prag electoral, sa zicem 3%, nu este proasta, daca este bine incadrata de sanctiuni severe pentru orice tentativa de fraudare (atat a sumelor decontate, cat si a numarului de membri).

In felul acesta, ca posibilitate teoretica, se elimina finantarea oculta a partidelor, adevarata conducta neagra subterana, prin care curg banii luati ca spaga  (a se vedea dosarul Microsoft). Azi, degeaba ai partide care raporteaza cheltuieli de sihastru frugal, dar modul lor de functionare sugereaza ca au venituri de manelist, provenite din sacose ori genti aduse la ceas de seara, ori din off-shoruri.111

Insa cand vine un politician de la PNL si ne spune ca onor comisia de Cod Electoral a stabilit ca partidele pot primi imprumuturi de la persoane fizice si juridice, abia acolo avem de-a face cu o imensa bomba cu ceas, anume spalarea banilor, prin „imprumutarea” lor catre partid si apoi recuperarea lor de la stat (caci partidul i-a cheltuit „legal”). Daca aceasta prevedere se va pastra, nu va mai fi nevoie sa se aduca bani cu sacosa la partid, ci doar sa se gaseasca un simplu particular care nu este supus legii ANI (nefiind functionar public) si nu are obligatia de a-si declara veniturile; acesta va „imprumuta” sume fabuloase partidelor (ANI nu poate verifica provenienta averii, nefiind functionar public) iar apoi le va recupera, transparent si legal de la partid, care le va primi drept cheltuieli rambursate de stat.

Personal, prevad aparitia unor persoane fizice-de tip suveica, un fel de „sageti” ale partidelor, care vor imprumuta in stanga si in dreapta (impartial, monser, precum Dinu Patriciu in vemurile lui de glorie), recuperand apoi acei bani in mod legal. Diversi neica-nimeni fara față si fara notorietate vor imprumuta discret bani care sunt de fapt luati ca mita de diversi politicieni si care apoi vor reaparea  albiti, intai in conturile partidelor, apoi in conturile suveicilor si de acolo, dupa un comision gras lasat in urma, ajung inapoi (ca „donatie”) la politicienii de unde au plecat.

Nu candidatii la demnitati publice sunt problema, cum considera Dan Tapalaga (acestia vor avea grija sa fie curati), ci creditorii care nu vor candida, ci vor sta in umbra, vor colecta bani murdari de la candidati, spalandu-i apoi prin imprumuturi. Iar candidatii si imprumutatorii vor imparti  frateste banii albiti.

222Insa mai e ceva: prevad si aparitia unui imens potential de santaj asupra partidelor din partea celor care ii imprumuta. Cel „darnic”, in schimbul amanarii datei de rambursare a imprumutului sau in schimbul prelungirii liniei de credit (mai ales daca partidul respectiv a intrat in Opozitie si e seceta mare de functii si contracte), se poate arata doritor sa primeasca ceva la schimb; poate nu un post sau un contract (astea sunt deja  mizilicuri!) ci, de ce nu, o lege cu dedicatie?! Sau o abtinere la vot la o anumita lege? Sau un amendament la o lege? (vezi cazul Chiuariu)

Se pot imagina fel de fel de situatii in care icreditorul poate face presiuni si poate santaja un partid imprumutat. Ba, ce zic, eu, poate bate cu pumnul in masa sa impuna un sef anume la partid, care ii este dator vandut si care apoi il va servi toata viata! Vreti un caz real? Daniel Constantin, santajat de Voiculescu zilele astea. Intre ei exista nu doar o frumoasa relatie de „prietenie”, ci si o vila si un imprumut de 300.000 de euro acordat de Varan lui Constantin.

333Solutia radicala si sigura pentru evitarea unor astfel de situatii e simpla: interzicerea oricarui fel de imprumut intre partide si persoane fizice/juridice.

Legea viitoare nu trebuie sa prevada aceasta forma de finantare care invita la spalare de bani si la santaj. Regulile pentru a beneficia de finantare publica trebuie sa fie drastice si sa excluda din start orice imprumut din partea persoanelor juridice sau fizice. Altminteri partidele devin nu doar finantabile, ci si santajabile de persoane  imprumutatoare, caz in care rolul constitutional al partidelor ar fi deturnat.

Reamintesc un articol din Constitutie (art. 8, alin. 2)

„Partidele politice se constituie şi îşi desfăşoară activitatea în condiţiile legii. Ele contribuie la definirea şi la exprimarea voinţei politice a cetăţenilor, respectând suveranitatea naţională, integritatea teritorială, ordinea de drept şi principiile democraţiei”.

Cand partidele se imprumuta, exista pericolul ca ele sa exprime doar vointa politica  a camatarului care le da bani si apoi le santajeaza!

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. 1- Fianantarea publica (de la stat) nu trebuie sa existe in paralel cu cea privata . Ori una , ori alta .
    2- Statul nu trebuie sa ramburseze imprumuturile partidelor. Sub nici o forma . Devine „o vaca de muls” dar cu legea in mana ,
    3- Finantarea publica inseamna a acorda bani activitatii politice . In ce masura , pe care criterii , se poate discuta mult dar propunerea de lege actuala e identica cu atitudinea drogatului care declara cu mana pe inima : „da bani sa ma drogez azi ca de maine ma las . Jur” Maine va zice aceiasi fraza . :(

  2. Si ce putem face daca nu avem lideri capabil sa ne adune pe zecile, pe sutele de mii care suntem de aceiasi pate a baricadei si care sa dam de-a berbeleacul cu acesti parlamentari. Chiar numai DNA -ul trebuie sa o faca?

  3. Atât timp cât partidul e o organizație legal înregistrată la tribunal, de ce n-ar putea primi împrumuturi?

    De unde rezultă că statul ar avea obligația rambursării acestor împrumuturi? Din articol reiese că e doar ideea autorului, nu apare nicăieri menâionat vreun paragraf de lege care să prevadă așa ceva.

    • Partidele sunt organizatii inregistrate la tribunal, dar nu cu scop lucrativ. Nu au sau nu trebuie sa aiba activitati economice. Deci nu au de ce sa se imprumute la banci.
      In Romania exista aceasta institutie a imprumutului intre privati, ce nu poate fi probata legal. O simpla hirtie intocmita intre 2 persoane fizice, fara notar, ridica multe probleme de credibilitate si moralitate.
      In Romania nu sunt decit partide de tip PCR, cu organizatii locale, judetene, cu sedii, telefoane faxuri, cu sefi sefuti, secretare si soferi si salarii bunicele.
      Nimeni pina acum nu a infiintat un alt tip de partid sau nu a incercat sa infiinteze un alt tip de partid, pe model occidental, fara atita infrastructura.
      Pe unde s-a mai vazut partid cu sef de partid si o tirla de vicepresedinti???

      • Un partid nu are de ce să aibă activități economice gerneratoare de profit, într-adevăr. Însă în situația în care nu veți convinge membrii cotizanți să presteze diverse activități pe bază de voluntariat, măcar un portar și o secretară care să răspundă la telefon tot trebuie salarizați de către instituția înregistrată ca partid. Asta ca să luăm doar cele mai simple exemple. Același partid trebuie să plătească niște energie electrică, niște abonamente de telefon (măcar fix) etc.

        Deci partidul se poate trezi în situația de a împrumuta bani pentru a plăti utilități și salarii, iar dacă are cu ce garanta, îi poate primi chiar de la bancă. Însă cu sau fără bancă, unii oameni ar putea fi dispuși să împrumute niște bani partidului, dar să nu facă acei bani cadou.

  4. Personal n-am incredere in gasca de politicieni cind e vorba sa dea o lege democratica.
    SUnt tare abili in a lasa capcane si a omite lucruri esentiale prin multitudinea de articole, paragrafe si plimbatul spre o alta lege.
    Se poate ilustra incepind cu decretul lege 92/1990 (parca), denumit si Mica Constitutie in baza caruia urmatoarele alegeri au fost duse pina hat in 1992, desi se spunea „clar” undeva ca Adunarea Constituanta este pentru 9 luni.
    Se poate continua cu actuala Constitutie, in care sunt o multime de ciudatenii…
    In opinia mea, finantarea partidelor poate fi atit de la buget, in functie de numarul de voturi adunate. Sa zicem 2 lei pe an si vot pentru cele parlamentare si 1 leu pe an si vot pentru cele neparlamentare. (Finantare pe ciclu electoral, adica timp de 4 ani un partid are bani in functie de voturile adunate la alegerile parlamentare)
    Problema va fi cu aliantele…
    Si finantare prin donatii ale persoanelor fizice, finantare ce nu poate fi mai mare de 1 salariu minim pe economie pe an… pe fiecare persoana.

    DIn pacate astfel de legi se fac mereu in spatele usilor inchise, fara nici o dezbatere publica reala.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Cetatean
Cetatean este administratorul platformei Politeía (fostul blog Theophylepoliteia).

Carti noi

Revoluția Greacă de la 1821 pe teritoriul Moldovei și Țării Românești

 

Carti noi

„Jurnalul de doliu scris de Ioan Stanomir impresionează prin intensitatea pe care o imprimă literei, o intensitate care consumă și îl consumă, într-un intangibil orizont al unei nostalgii dizolvante. Biografia mamei, autobiografia autorului, atât de strâns legate, alcătuiesc textul unei declarații de dragoste d’outre-tombe, punctând, în marginea unor momente care au devenit inefabile, notele simfoniei unei iremediabile tristeți… vezi amanunte despre carte
 „Serhii Plokhy este unul dintre cei mai însemnați experți contemporani în istoria Rusiei și a Războiului Rece.” – Anne Applebaum
În toamna anului 1961, asasinul KGB-ist Bogdan Stașinski dezerta în Germania de Vest. După ce a dezvăluit agenților CIA secretele pe care le deținea, Stașinski a fost judecat în ceea ce avea să fie cel mai mediatizat caz de asasinat din întregul Război Rece. Publicitatea iscată în jurul cazului Stașinski a determinat KGB-ul să își schimbe modul de operare în străinătate și a contribuit la sfârșitul carierei lui Aleksandr Șelepin, unul dintre cei mai ambițioși și periculoși conducători sovietici. Mai multe…
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro