joi, aprilie 18, 2024

„Altfel despre Părintele Arsenie Boca” – note de lectură

Recent a apărut cartea „Altfel despre Părintele Arsenie Boca” în care sub coordonarea domnului Marius Vasileanu personalităţi din diferite domenii, de la cel teologic la cele artistice şi ştiinţifice răspund unui număr de întrebări (detalii aici).

Ideea unei cărţi care să reflecte o abordare interdisciplinară în această privinţă este foarte bună, deoarece se vede pe viu în ce măsură poate fi obţinut pe această cale ceva relevant în privinţa eventualei canonizări a Părintelui Arsenie.

În mod cert cartea susţine faptul sfinţeniei, fiecare dintre invervievaţi fiind şi un mărturisitor în acest sens.

În ce priveşte utilitatea unei eventuale comisii interdisciplinare în opinia mea din parcurgerea textelor din carte rezultă că o astfel de comisie nu ar aduce nimic relevant în plus. Ba chiar, în anumite privinţe, ar risca să ducă discuţia spre probleme de mică importanţă.

Intelectuali umanişti, oameni de artă şi medici punctează cu discernământ faptul că, fără a fi lipsite de orice relevanţă, nu dimensiunile culturală, artistică şi ştiinţifică sunt cele care susţin statutul duhovnicesc excepţional al Părintelui Arsenie. Toate aceste elemente din biografia sa reflectă preocupările mundane ale unei persoane inteligente şi talentate formate în interbelic, dar care ar fi putut foarte bine să existe şi indiferent de influenţa duhovnicească enormă a părintelui.

Aceste aspecte ale biografiei sale au un caracter contingent în raport cu influenţa spirituală directă asupra oamenilor în calitate de duhovnic. Există însă din altă perspectivă o semnificaţie spirituală a preocupările multiple ale Părintelui Arsenie, şi anume aceea de a ne arăta către ce profiluri existenţiale unice şi surprinzătoare poate veni cu atâta intensitate harul.

Altfel spus, mesajul pe care îl putem citi este că nu există un tipar unic al manifestărilor oamenilor cu viaţă sfântă, identificabil de mintea noastră, pe baza căruia să stabilim cine merită canonizat şi cine nu, uneori sfinţenia fiind evidentă şi la persoane care manifestă în anumite privinţe o destul de puternică originalitate.

Astfel, dimensiunea instituţională a unui sfânt apare şi în acest caz, la fel ca în altele, ca fiind în mod esenţial post-factum, de constatare a fenomenului mărturisit deja în masă de credincioşi, şi nu un rezultat efectiv al comparării unor fapte cu nişte criterii în mod detaliat stabilite. Imaginea noastră însăşi asupra criteriilor şi nuanţelor lor poate varia în timp, ceea ce e perfect compatibil cu viziunea creştină asupra unicităţii fiecărui om.

Chestiunea caracterului eminamente post-factum al sfinţeniei are legătură şi cu eventualul rol al oamenilor de ştiinţă într-o comisie de canonizare. Niciun credincios nu are nevoie de explicaţii obiective cu privire la faptele reţinute după selecţia cuvenită din cele care circulă cu privire la viaţa unui om sfânt pentru a-i accepta sau nu sfinţenia. El sau ea are întotdeauna o experienţă personală, ca şi persoanele intervievate în carte, pe baza căreia crede ceea ce crede.

Încercarea de a oferi explicaţii ştiinţifice minunilor, sau anumitor tipuri de minuni, bine intenţionată, poate fi un serviciu doar dacă rămâne în plan secund, întrucât cuplajul direct dintre zona de competenţă a ştiinţei şi cea a teologiei nu poate rezista la o analiză serioasă. Adus în spaţiul public high profile asociat unei comisii de canonizare un discurs de a acest tip va fi cu uşurinţă deconstruit atât din perspectiva oamenilor de ştiinţă suficient de riguroşi, cât şi a filosofilor ştiinţei.

Utilitatea eforturilor de cuplare directă dintre ştiinţă şi teologie ţine în primul rând de menţinerea unor punţi de dialog deschise între domeniile respective. Este o utilitate din perspectiva funcţionării comunităţilor respective. Un dialog care să producă rezultate de cunoaşte teoretică în sens propriu, singura cu valoare strategică pentru Biserică, presupune şi implicarea cunoaşterii filosofice ca mediatoare între cele două tipuri de discursuri. Îndrăznesc să exprim opinia că unitatea dintre ştiinţă şi credinţă pe care o caută oamenii de ştiinţă credincioşi nu poate fi asigurată în termeni discursivi fără contribuţia filosofiei, deşi existenţial fireşte că ea există într-un mod tacit, cel puţin la cei care nu supralicitează puterea ştiinţei.

În al doilea rând utilitatea eforturilor de cuplare directă dintre ştiinţă şi teologie ţine de faptul că oamenii neiniţiaţi în ştiinţă văd în mod clar eforturile unor cercetători de a construi punţi de comunicare, chiar dacă nu înţeleg conţinutul sau limitele produselor culturale respective. Indiferent de consistenţa rezultatului, însuşi efortul de a-l produce este un indiciu că poziţia antireligioasă a oamenilor de ştiinţă nu este monolitică, ceea ce reduce influenţa discursurilor ateiste venind din această zonă.

Nici una dintre cele două utilităţi ale implicării ştiinţei menţionate mai sus nu poate avea relevanţă pentru o eventuală canonizare, chiar şi completată cu o prezenţă a filosofiei, deoarece, pe de o parte, sfinţenia părintelui Boca nu s-a manifestat prin produse intelectuale teoretice de anvergură şi, pe de altă parte, abordarea explicativă a minunilor nu adaugă nimic la credinţa în existenţa lor celor care deja cred, creând simultan oportunităţi pentru discuţii publice care riscă în climatul secular existent să distragă atenţia de la ceea ce este cu adevărat important: recunoaşterea masivă a sfinţeniei de către credincioşi.

În concluzie, colecţia de interviuri „Altfel despre Părintele Arsenie Boca” este de mare folos.

Distribuie acest articol

8 COMENTARII

  1. Mai indrazneste cineva in Romania contemporana sa exprime public vreo cit de mica indoiala asupra asa-ziselor minuni infaptuite de Arsenie Boca ? In orice caz, nu autorul articolului, nici autorii cartii aduse un discutie. Care carte s-ar numi mai potrivit „La fel ca absolut toata lumea despre Arsenie Boca”…. Superstitia impartasita unanim devine religie.

  2. Subiectul acesta ne invadeaza vietile din directii din ce in ce mai surprinzatoare. Si, as spune, in detrimentul imaginii celui elogiat.

  3. Pentru mine fenomenul Arsenie Boca este din categoria
    „Cum se fabrica un mit ”
    „Cum se fabrica un sfant „.
    Daca asa s-a procedat si cu sfinti din vechime …?

    • Alex, imi place felul in care ai problematizat canonizarea. Cred, totusi, ca nu esti familiarizat cu istoria bisericeasca. Sfintii nu se „fabrica” asa cum construiesti pas cu pas un brand. Ierarhia bisericeasca e (sau ar trebui sa fie) un soi de ghid experimentat al Bisericii (totalitatea credinciosilor). Astfel ca… oamenii spun ca prin Arsenie Boca Dumnezeu face minuni, iar ierarhia studiaza cazul (de exemplu, daca sunt in deplinatate mentala cei care sustin miracolele), il compara cu canoanele (sunt vreo cateva „carticele”) si decid daca exista conformitate cu traditia bisericeasca…

  4. Imi cer scuze pt. aceasta interventie , nu pare prea in tema . Si totusi … Mitropolitul Serafim al Pireului , citesc , ar fi dat un ,interviu, , in care prezinta ,solutiile, la situatia lumii contemporane : alegerea unui Papa ortodox al Romei , corectarea calendarului , ,revenirea, sau re-convertirea ,apusenilor, la ortodoxie si altele asemenea . Nu pare a fi o voce izolata si excentrica .Banuiesc ca acel ,papa, ortodox nu ar putea fi ales pe cale pasnica ( un ajutor secular din partera unor ,dreptcredinciosi, ar putea fi oportun ) . Cam acestea sint marile framintari , apocaliptice , ale ,unei parti, ( importante ) a Ortodoxiei , la care ar mai fi de adaugat si marea problema a cip-urilor si vaccinurilor ( distribuite de agentii conspiratiei mondiale ) . Malraux ar fi zis ca sec. 21 va fi religios sau nu va fi deloc , poate ar trebui sa ne gindim si la varianta ,sec. 21 va fi religios si nu va (mai) fi deloc, , unde ,religios, ar trebui luat totusi intre ghilimele . Cit despre Arsenie Boca , recunoscut spontan de popor ca sfint , e privit cu foarte mari reticente , chiar cu invidie , de multi ierarhi , acuzat de mai multe deviatii de la dreapta credinta , canonizarea pare putin probabila , dintotdeauna se prefera canonizarea unor teologi- profesori sau nu stiu carei imparatese foarte virtuoase , Teodora , de ex. .

    • Bine punctat, desi usor off-topic. Lasand la o parte problemele lumii contemporane si staruind pe subiectul canonizarii lui Arsenie, as sublinia urmatoarele:
      1. Nu exista preferinte ale ierarhilor pentru o anumita categorie sociala, la inserarea in calendar. O simpla cercetare a sinaxarelor poate confirma spusele mele.
      2. Cred cu fermitate ca DUmnezeu ne vrea pe toti in calendar (adica sfinti).
      3. In cazul Arsenie… nu e vorba de reticente, cat de precautie, din partea autoritatilor bisericesti. Daca se adeveresc minunile de care spun oamenii, cel mai probabil ajunge in calendar.
      O zi insorita!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Virgil Iordache
Virgil Iordache
Virgil Iordache cercetează și predă la Facultatea de Biologie a Universităţii din Bucureşti. Domenii principale de preocupări: ecologie şi filosofia biologiei. Cărţi şi articole în domeniile ecologiei și filosofiei, eseuri filosofice în reviste de cultură. Comentariile si opiniile publicate aici sunt ale mele si nu reprezinta o opinie a Univesităţii din Bucureşti.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro