vineri, martie 29, 2024

Amice, esti idiot!

Se apropie ziua „Z”.  Ziua in care are loc ceva. Ceva important sau, pur si simplu, un deadline. Ceva musai de facut, de respectat.

Contribuabilii au mai multe zile „Z”. Zile in care descarca. Descarca la declaratii pe care trebuie sa le completeze, ca niste buni contribuabili ce sunt. Sau, mai degraba, nebuni.

25 februarie.  Ziua „Z2” (ziua „Z1” este in ianuarie)  pentru nu mai putin de 16 activitati posibile de raportare. Nu ma credeti? Intrati pe calendarul  obligatiilor fiscale pe 2015.

http://static.anaf.ro/static/10/Anaf/AsistentaContribuabili_r/Calendar/Calendar_obligatii_fiscale_2015.htm

Te orientezi in functie de tipul de afacere in care te incadrezi, calendarul cuprinde toate raportarile posibile, dar si cele imposibile. Concret, sa luam declaratia 392b. Contribuabilul intra pe site-ul ANAF, urmeaza „poteca” de butoane care-l duce catre scopul mult dorit, sfanta declaratie. Ca sa intelegi ce raportezi gasesti explicatii, tot pe site-ul ANAF

392B Declaraţie informativă privind livrările de bunuri şi prestările de servicii efectuate în anul … (OPANAF 93/2014) FormularAcest formular este inclus în această pagină doar pentru informare, şi nu pentru utilizare, deoarece el se completează electronic. Se completează de către persoanele impozabile care, la data de 31 decembrie a anului de referinţă, respectiv a anului pentru care se depune acest formular, nu erau înregistrate în scopuri de TVA, potrivit dispoziţiilor art.153 din  Codul fiscal şi a căror cifră de afaceri realizată la acea dată, excluzând veniturile obţinute din vânzarea de bilete de transport internaţional rutier de persoane, este inferioară sumei de 220.000 lei. Nu se depune în situaţia în care persoanele impozabile nu au desfăşurat în anul de referinţă livrări de bunuri şi prestări de servicii în interiorul ţării şi/sau achiziţii efectuate din ţară. Se depune la organul fiscal competent, până la data de 25 februarie, inclusiv, a anului următor celui de raportare. Se depune, în format electronic, însoţit de formularul editat de persoana impozabilă cu ajutorul programului de asistenţă, semnat şi ştampilat. Program

In anii trecuti  a fost la fel, trebuia sa descarci tot de pe site-ul ANAF un programel (refacut an de an, ajunsese la versiunea 1.0.6 in 2014). Dupa cum scrie si in textul explicativ, formularul este doar pentru informare, practic doar prin intermediul programelului poti completa declaratia, pe care apoi o printezi,  salvezi ceva (practic cifra de afceri si TVA-ul pe care nu poti sa-l deduci, nefiind platitor de TVA) pe un suport electronic si abia apoi poti sa te duci cu ele la fisc. Sau sa le trimiti prin posta.

In link-ul Formular gasesti si alte explicatii:

Formularul „Declarație informativă privind livrările de bunuri, prestările de servicii şi achizițiile  efectuate în anul….” se depune, în format electronic, astfel:

‐ la registratura organului fiscal competent;

‐ la poştă, prin scrisoare recomandată.

Formatul electronic depus pe suport electronic va fi însoțit de formularul editat de persoana impozabilă  cu ajutorul programului de asistență, semnat  şi  ştampilat, conform legii.

Formularul se editează în două exemplare:

‐ 1 exemplar se depune la unitatea fiscală, împreună cu suportul electronic;

‐ 1 exemplar se păstrează de către persoana impozabilă.

Formatul electronic al formularului „Declarație informativă  privind livrările de bunuri, prestările de servicii  şi achizițiile efectuate în anul….”    se obține prin folosirea programului de asistență.   Programul de asistență  este pus la dispoziția contribuabililor gratuit de unitățile fiscale sau poate fi descărcat de pe site‐ul Ministerului Finanțelor Publice, portalul Agenției Naționale de Administrare Fiscală.

Putin cam intortocheat, dar functionabil – trebuie sa descarci in fiecare an un programel, apoi sa-l dezinstalezi, ca sa nu tii toate prostiile in calculator, desi nu ocupa mult spatiu este deranjant sa cauti in fiecare an executabilul din lista de „chestii”, care se tot aduna, an de an.

Bun, te-ai lamurit cu data, cu ce trebuie sa faci, te duci la link-ul „Program”.

Care la randul lui te duce in pagina de unde poti selecta „Declaratii fiscale”, care la randul ei te duce in pagina unde poti selecta declaratia care te intereseaza, care  te duce apoi in pagina unde poti de-adevaratelea sa descarci programelul  mult dorit.

Aici vezi ca programul valabil pe 2015, pentru raportarea pe 2014 nu exista. Bun, reiei  atunci toata procedura, pe alta poteca, calendar, explicatii, citesti formularul, te mai dumiresti o data ca el este informativ, ca nu este pentru utilizare, si ca trebuie sa-l completezi electronic, intri pe linkul „electronic”. Ajungi tot in pagina unde programul nu exista.

Ce faci atunci? Intai iti creste usor tensiunea. Chiar atat de in urma ai ramas, sa nu mai poti descarca un programel? Pe care tot „prostu”il descarca? Pui mana pe telefon, fie ce-o fi! Intrebi de regula la fisc, la agentia unde esti arondat. Acolo afli ca trebuie sa-l descarci de pe net, sa intri pe site-ul fiscului si sa urmezi pasii. Bun, dar pasii i-ai urmat, si… canci. Ei, nu se poate, zice functionarul public, doar am primit declaratii completate, poate nu stii sa umbli, ce sa cauti. Esti cam prostanac, iti zici in sinea ta. Cu coada intre picioare  mai faci o data demersul cu pricina. Nimic. Iti aduci aminte instant de Toma Caragiu. Ai gresit strada.  Amice, esti idiot!

Mai dai o data telefon. Acum un pic mai nervos. Functionarul, amabil, o amabilitate la limita, la fel ca a ta,  te trimite sa iei legatura cu informaticianul institutiei! Ei, na, pai ce treaba am eu cu informaticianul? Eu am treaba cu „organul”, nu cu informaticianul. De ce nu ia functionarul legatura  cu el, sa se lamureasca si apoi sa-mi spuna ce si cum? Pai, cica nu e treaba lui. Evident! Amice, esti… dar nu o spui.

Ah, da, iti aduci aminte, sau functionarul  iti aduce el aminte,  ca exista un numar de telefon, asistenta contribuabili. La fiscul judetean.

Tirrr, tirrr…  ajungi si la ei. Mda, aici lucrurile se complica si mai mult. S-a „schimbat modificarea”. S-a simplificat procedura.  Adica  acum vorbim de o declaratie „inteligenta”, care inlocuieste din acest an programelul. Uraaa. Unde se gaseste? Ti se explica poteca, alta, diferita de aia unde te duce calendarul.

Una in care trebuie sa ai semnatura electronica. Si poate ca nu ai (nu e obligatorie, poti sa optezi sau nu pentru asa ceva).

Iarasi iti creste tensiunea… unde scrie ca, din acest an, avem alta procedura? Unde sunt pasii? Expliciti, „link-uiti” cu calendarul?  Ca daca nu scrie, de unde sa stii? O fi asa? Iarasi te simti cam prostanac. De ce pasii te duc catre un program inexistent?  Si nu catre „inteligenta” aia? Sa fie obligatorie semnatura electronica? Unde scrie (o obsesie)? De ce explicatiile atasate formularului spun altceva? Poate nu ai cautat unde trebuie. Sau poate „ala” de la telefon te minte, zice si el ceva, asa, ca sa scape de tine. Cum mama naibii trebuia sa cauti, daca nu pe calendar, pe declaratie, pe explicatii ? Care te duc undeva unde ceea ce gasesti nu e bun.

OK, cum se rezolva totusi problema?  Treci peste toate, platesti poate un pret pentru reticenta pe care o ai privind  semnatura electronica,  de care nu ai nevoie in mod curent,  fiind mai „conservator”. Important este sa rezolvi cumva chestiunea.

Asistentul iti spune ca, daca nu ai semnatura electronica  va trebui sa descarci  formularul (ala informativ, care, cica,  nu se utilizeaza) sa-l completezi de mana si sa-l depui la fisc. Evident nu poti sa-l depui si in format electronic, pentru ca nu mai exista programelul. Cam ciudat, cum se vor centraliza datele privind TVA, unde „ocheanul”  fiscului  functioneaza , probabil, utilizand programe automate, focusate pe  baze de date cu raportari intr-un anumit format electronic? Imposibil acum pentru cei fara semnatura electronica? Se lucreaza inca din pix? Putin probabil…

Bun, chiar asa sa fie?  Asta-i simplificarea? Sincer, nu stiu, in fond informatia este data „pe gura”, poate sau nu sa fie valabila, site-ul oficial zice altceva… urmeaza sa intreb iarasi  la fiscul la care sunt arondat, cine stie? Poate voi lua legatura si cu informaticianul. Aleluia!

Concluzii

Una ar putea fi cam asa: Modan asta e cam tampitel! Fa-ti dracului semnatura aia electronica si ai rezolvat chestiunea. In loc sa zici ”multam fain” ca nu mai trebuie sa faci un drum la fisc, ne omori cu teoria chibritului.

A doua suna altfel.

Exista doua tipuri de contabilitate, in partida dubla si in partida simpla.

Prima este complexa, foloseste un sitem de sute de conturi, fiecare miscare a banilor, produselor, marfurilor etc se „traduce” , in baza unui algoritm foarte clar, in operatiuni contabile, intre conturi. I se spune in dubla partida pentru ca se utilizeaza atat conturi care definesc sursele de finantare, cat si conturi care definesc activele companiei. Precum si conturi mixte. In bilant trebuie sa existe egalitate intre total surse si total active. In baza lor se tine  evidenta costurilor si cheltuielilor , dar si,  la fel de important, se pot face analize economico financiare, fara de care nici un administrator de firma nu poate lua decizii. Bilantul, Contul de  pierderi si profit, fluxurile de bani sunt instrumente in baza carora se pot calcula indicatori de risc, de lichiditate sau de rentabilitate etc.

Toate aceste activitati sunt reglementate, se pot face doar de persoane cu cunostinte solide in domeniu, autorizate in acest sens. De regula se folosesc programe informatice, updatate periodic (pe baza de abonament) de specialisti care urmaresc  dinamica reglementarilor, atat in codul fiscal cat si in sistemul contabil romanesc. Este imposibil pentru o singura persoana sa se puna singura la curent cu absolut toate „chestiile” care apar destul de frecvent.

Putem spune, fara sa gresim, ca o „armata”de oameni sunt platiti de firme si de stat pentru a concepe si adminstra algoritmii si programele care definesc aceasta activitate, care include si raportarile catre fisc.

Al doilea tip de contabilitatea, in partda simpla, se poate utiliza, din cate stiu,  doar de persoane fizice, cei care au activitati independente, activitati agricole etc. Care ar putea folosi, mai nou, pana la nivel de balanta, si contabilitatea in partida dubla.

In principiu  se tine  evidenta cronologica a cheltuielilor  si veniturilor, intr-un jurnal de incasari si plati, se arhiveaza bonurile si facturile, se mai foloseste un registru inventar , registrul salariatilor, plus alte cateva documente pentru TVA si amortizari. Este permisa tinerea evidentei si de persoane care nu sunt atestate contabil.

Desigur, si contabilitatea in partida simpla poate sa fie, de fapt complexa, functie de tipul de activitate pe care o desfasori, dar poate fi si extrem de simpla, daca nu ai foarte multe produse in porofoliu, daca nu te „incurci” cu amortismente, daca nu ai angajati, daca nu esti inregistrat in scopuri de TVA etc.

Cei care-si tin singuri contabilitatea fac si raportarile catre fisc, evident. Pentru raportari singurul lor algoritm este calendarul fiscal si link-urile care te duc catre declaratiile care trebuie completate intr-un mod unitar.

Daca la sistemul in partida dubla exista acel corp de specialasti care updateaza programele de contabilitate, uneori lamurind chestiuni neclare prin discutii directe cu finantele, inclusiv in cazul raportarilor, in cazul PFA-urilor care-si tin singure contabilitatea orice neclaritate insemna „automat’ dificultati,  atat in tinerea contabilitatii cat si in raportare.

OK, se doreste usurarea raportarii prin folositea online-ului?  Foarte bine , e normal sa fie asa, dar sa stim si noi, linkurile ANAF-ului sa ne duca exact acolo  unde trebuie. Pentru ca s-ar putea sa nu ai ce se cere, in cazul discutat, semnatura electronica.  Si functionarii de la adminstratiile locale sa fie la curent cu modificarile la zi,  sa te informeze cat se poate de corect  asupra procedurilor.  Ori, se pare ca multi dintre ei habar nu au, oare nu ar trebui sa faca si ANAF-ul ce  fac „aia „ care updateaza programele? Sa updateze si ei algoritmul prin care contribuabilul ajunge la declaratie?  Sau e o chestiune minora? Se bizuie ca toti au contabili, ca oricum, acestia stiu si nestiutele? E prea mult sa ceri sa fii informat corect?   Sa intrebi pe unul si pe altul, ca sa te lamuresti ce vrea de fapt fiscul?

__________

Distribuie acest articol

31 COMENTARII

  1. Pai – e simplu: contabilitatea in partida simpla si raportarile simplificate ar trebui premise pana la cifra de afaceri de 200,000 EUR. Pentru asta, ar trebui sa existe UN SINGUR web-site, de unde sa descarci tot ce trebuie pentru asa ceva.

    In definitiv, pentru o asemena cifra de afaceri, nici greselile, erorile sau chiar fraudele nu ar fi cine stie ce, comprativ cu armata de oameni care elaboreaza, raporteaa si verifica sute de mii de firme cu cifre de afaceri de pana in 200.000 EUR.

    Un istet spunea o data ca daca s-ar face asa ceva „s-ar repezi unii sa faca firme de-astea mici”- o presupunere care pleaca de la idea bizara ca un patron ar sta sa faca si sa desfaca firme, de dragul de a casitga prin manevre oculte … cateva miii de eur pe an…

    Exista si directive europeana, ce permite astfel de lucruri, exista si capacitate tehnica exista tot ce vrei.

    Nu exista insa capactitate intelectuala penttru a intelege ca nu se justifica sa cheltuiesti milioane de euro pentru a evita fraude de cateva mii de eur….

    • Amice bugetul pentru atentatele de la 11 sept a fost de 5.000 de euro. Nimeni nu isi permite sa riste evaziune pana la 200.000. Ca ar putea face o legislatie simpla, rasfirata, clara separat pentru afacerile mici e adevarat dar e si asta un mod de a omora initiativa privata in fasa. Apropo de anaf zicea unu, mare inspector pe acolo: la ce iti trebuie tie ba afaceri? Apuca citeste, intereseaza-te, daca nu stii afaceri la ce te bagi? Lasa pe aia care stiu!

      • Ai ocupat degeaba spatiu de postare.
        Nu e locul tau aici. Nu acesta e nivelul de discutie.
        Mai uita-te pe restul Contributors, vezi cam cum se discuta si dupa ce te lamuresti, fie te intorci aici la nivelul corespunzator, fie iti cauti alte zone de refulare.
        Pana atunci considera ca ti-am dat „Ignore”.

      • Nu acesta este nivelul de discutie pe Contributors.

        Consdiera ca ti-am dat „Ignore”.

        Chiar nu vreau sa vad pe aici tot felul de refulari. Contirbutors e un loc decent de discutie, cu un nivel ridicat, cu personae care chiar doresc un schimb de opinii.

        Din cand in cand mai apare cate unul care sare calul. Cred totusi ca desi recomandarea este „do not feed the trolls” – e nevoie de un minim de reactie, altfel locul s-ar umple de personae cu un discurs nepotrivit.

    • Da, cam asa ar fi normal. Un site actualizat de ANAF, ca sa nu mai existe discutii ca e laie sau balaie. Pe care sa se uite in primul rand functionarii lor, sa stie ce si cum.
      Atat pe zona de raportari cat si pe reglementari contabile simplificate.
      Nu poti sa nu te gandesti ca daca la un fleac de raportare care contine doar cateva numere mari si late e atata brambureala ce-o fi mai apoi cu prelucrarea lor? Vorbim in fond de TVA, unde se fura cel mai mult. Daca si programele automate care sesizeaza neconcordante intre diversele tipuri de raportari functioneaza la fel nici nu e de mirare ca 90% din anaf se ocupa de TVA, cum zicea Chitoiu odata. Poate verifica cu pixul…

      • Eu vad lucrurile chiar si mai simplu: micii contribuabili sa dispuna de un web-site distinct.

        Asa cum e acum e o nebunie intreaga.

        Depunerea ar trebui sa fie directa pe acel web-site (cu semnatura electronica) sau pe hartie, folosind aceleasi formulare descarcate de pe acel web-site. La depunerea pa-hartie ar trebui atasat fie un dvd, fie ar trebui sa fie posibil sa vii cu stick-ul la ANAF (a mai fost mai demulkt asa).

        Contabilitatea simplificata nu inseamna ca e mai usor de pacalit fiscul. O facture ramane o facture ..

        • Sigur ca se poate si mult mai bine. de ex, un site pentru firme mici, cu CA sub un anumit prag, (ca 65 mii sau 200 sau 100, e alta discutie), pe care intri , bagi CUI-ul, si iti apare calendarul fiscal „personalizat” pe firma ta, functie de profil, eventual si optiuni de modificare a profilului, daca s-a schimbat ceva de la ultimele raportari,. apoi intri pe linkurile care te duc unde trebuie, completezi datele din conta, specifice raportarii, dai enter si gata. Ehh, putin probail sa vedem asa ceva in viata noastra scurta.

  2. Am trecut exact prin aceleasi situatii, dar la Brasov se cere si CD inca nu am aflat ce trebuie scris pe CD, dar asta e deja alta poveste….epopeea continua

  3. Fiscul este un instrument in mina guvernantilor prin care acestia construiesc , prin constringere legislativa si fara consultare populara , bugete publice . Bugete publice asupra carora poporul nu are nici un control . Bugte publice pe care le manevreaza functionarii publici si politicienii dupa cum vor ei si nu dupa cerintele poporului .
    Nu mai vorbim ca in Romania exista dubla impozitare , nu mai vorbim ca guvernantii astia de rusine nationala sint obtuzi in gindire si blocati numai pe a lua de la mediul privat cit mai mult . Nu inteleg cum se construiesc afaceri , cum se zbate cel ce vrea sa creeze valoare adaugata in ineptiile legislative puse pe hirtie de neaveniti si rauvoitori . Stiu doar sa vina in control , sa intimideze , sa dea amenzi pentru ca nu ai respectat timpeniile legislative desi acestea multe sint inutilitati in anumite activitati . Sint activitati cu anumi specific care nu necesita refglementarile lor idioate dar ei fac totul unitar . De ce sa fie viata intreprinzatorului simpla cind poate fi complicata ? De ce sa fie totul clar cind poate sa fie neclar si cind e neclar pot ei sa isi faca mendrele . PINA CIND AI SA SUPORTI ASTFEL DE RUSINI NATIONALE LA GUVERNARE POPOR ROMAN ?

  4. Big like. Statul roman incepe sa se miste in directia buna, poti face tot mai multe online, dar site-urile si solutiile tehnice in general sunt execrabile. Ma mir ca nu mai cer IE 6.0 ca unic browser…

    Pentru plata online a impozitelor locale in Timisoara, certificatul e self-signed, expirat si pe deasupra si gresit generat, chiar daca are cheie de 2048. Mi-a tremurat mana pe mouse cand am facut platile.

  5. Declaratiile acestea (392 si 094) nu folosesc la nimic. Informatiile din ele oricum sunt cuprinse in 300 si bilant. Cum acestea din urma se depun electronic, fiscul poate extrage oricand informatiile cuprinse in primele.

    Deci, din articolul dvs. lipseste cea mai simpla solutie: renuntarea dracu la 90% din declaratii, caci oricum sunt inutile!!

    • Pai va dati seama cate posturi caldute s-ar evapora?
      Oricum una e decontul de TVA alta 392-ul. La PFA e altfel, nu se depune nici bilant, partida simpa nu produce bilant.
      Si da, cu siguranta se poate reduce numrul de declaratii…problema este cine gandeste algoritmii si programele care administreaza bazele de date. As fi curios cine le-a produs pe alea care sunt folosite acum de finante…

  6. Interesante indicatiile de la asistenta contribuabili pentru ca eu am aflat ceva diferit. Gasisem direct noul formular „inteligent” pe care poti sa il completezi direct pe calculator, nu e nevoie sa fie facut de mana si probabil e chiar nerecomandat. Ce e simpatic e ca am fost cu el printat la ANAF ca si in anii trecuti (inainte se printa din aplicatie) si inspectorul de acolo mi-a zis ca nu poate sa il primeasca asa si ca trebuie sa am si CD. Bun si ce pui pe CD, ca inainte aveam un fisier txt, dar acum nu? Evident tot pdf-ul completat… Si in anii trecuti de ce nu a mai fost nevoie de CD/discheta (eu am renuntat la asta dupa ce in primul an cu discheta mi-a zis inspectorul ca nu e nevoie)? Pentru ca aplicatia genera un cod de bare cand printezi si ala e suficient. PDF-ul nou „inteligent” nu genereaza cod de bare asa ca… Logica excelenta.

    Concluzia e ca e bine sa pui tot ce poti sa iti imaginezi si isi gasesc ei ce le trebuie. Am vazut ca se poate exporta si un fisier xml din PDF-ul „inteligent”, care nu e decat continutul campurilor completate de tine in format xml, asa ca o sa export si asta si o sa pun pe CD si trimit totul prin posta. As putea chiar sa le fac de mana un fisier txt ca in anii trecuti.

    Ca informatii distractive se pare ca unii folosesc o aplicatie mai veche (2010 parca) in care puteai sa schimbi anul asa ca depun in 2015 asta si au si cod de bare, deci nu au nevoie de CD…

  7. Iata prin urmare niste dileme intr-un final rezolvabile intr-un fel sau altul, despre care noi aici discutam anecdotic. Dar va rog sa va ganditi la miile de cetateni needucati, care s-au „infiintat” la un moment dat ca un amarat de PFA sau II sau AI, care poate nici nu mai functioneaza (ca dealtfel toata economia tarii) si care oricum nu si-au permis vreodata sa plateasca un contabil, fiindca oricum cineva le-a spus ca e simplu, ai un registru cu doua coloane, in stanga treci incasari, in dreapta plati, la sfarsit de an tragi linie. E asa? nici gand! Vine CF sa te lamureasca: daca ai sub, daca ai peste, daca ai – n-ai, daca n-ai – ai. In cazul in care este, nu este, si daca este, nu mai este. Ce sa stie amaratul din fundul pamantului de 392, 200, 220, 600? Ce e aia semnatura electronica? Ce e ala calculator, ce e ala internet?
    In loc ca tu, anaf, adunatura de …ce-or fi, sa spui: bre oameni, veniti la AFP in luna ianuarie, sa va lamurim noi, cu gurilii si manurile noastre, sa vedem ce-ati avut si ce-ati facut si ce trebuie sa faceti – tu le pui la dispozitie „Instructiuni de completare” pe care, sa fim seriosi, la halul in care sunt scrise nu le intelege un buticar rural. O sa spuneti, da’ cine-l pune sa-si faca PF daca nu e-n stare? Dar de ce sa nu-si faca? De ce legea sa-i permita numai lui Videanu sa faca „afaceri” si lu’ Dorel care e mecanic auto, nu? O mizerie de tzara….ptiu!

    • Ei, domnule draga, aici e spilul. Se poate rezolva foarte simplu si pentru „needucati”, daca lucrurile sunt clare si simple. Oricum contabilii nu prea se baga in zona PFA-urilor, doar daca ai cifra de afaceri mare, altfel e pierdere de vreme. Pentru paispe facturi sau bonuri fiscale pe saptamana…sau pe luna e chiar aiurea. Si, pana la un punct, prinde bine oricarui incepator in afaceri sa invete sa fie ordonat, sa tina un minim de contabilitate. Apoi te dezvolti. Stiu o groaza de oameni care au dat chix tocmai pentru ca nu au avut un minim e cunostinte de bazele contabilitatii. Fara nu stiu ce savantlacuri. Iar cei care cred ca o afacere merge oricum, fara sa stii nimic, sa analizezi nimic, sa nici nu consulti pe cei care mai au habar…ei bine, isi merita soarta.

  8. Am citit articolul si am senzatia bizara ca l-am scris eu. De doua zile incerc sa completez formularul si nu reusesc.
    La afirmatia din titlu raspund scurt:
    -Da domnule!

  9. De aplicatii web a auzit ANAF? De ce trebuie reinventata apa calda in Romania, nu inteleg. Totul , dar absolut totul se poate face si plati pe internet. Nu era mai simplu decat sa faca X formulare care se schimba an de an, sa fie o aplicatie web, accesibila de oricine de oriunde unde completezi si trimiti datele. Simplu, rapid, eficient si fara nervi in batista la fiecare interactiune cu sistemul de stat, astia parca s-au blocat in epoca de piatra.

    Nu de solutii ducem lipsa, vointa lipseste. Astept momentul in care cineva se va gandi cu adevarat la contribuabili, cei care platesc impozitele, cei pusi sa faca drumuri pe la institutii in loc sa faca bani.

  10. Oricat de complicata ar fi fiscalitatea, pana la urma i se da de cap, cu un pic de efort si profesionalism. Problema nu este atat de mult complexitatea, cat schimbarile frecvente si bruste in sistem.
    La centrul de comanda a fiscalitatii lipseste cu desavarsire intelegerea fata de contribuabil. Atunci cand se ia o decizie, care probabil are ca mobil un coeficient de colectare la unul din miriadele de impozite, nimeni nu se gandeste la costurile si eforturile pe care le genereaza decizia respectiva pentru contribuabil.
    Revenind la complexitate, ea are o singur justificare reala, daca cetatenii ar realiza cat sunt impozitati in realitate, 80% din populatie si-ar schimba domiciliul in Piata Revolutiei si Piata Victoriei. Complexitatea mascheaza realitatea unei fiscalitati excesive. Ni se arunca in ochi faptul ca ponderea din PIB a impozitelor este mai mica decat in UE, dar nu se spune ca valoarea adaugata este foarte mica comparativ cu UE.
    Raportat la posibilitatile economiei, statul este excesiv de costisitor.

    • Da, cu atat mai mult cu cat PIB este calculat la pretul de baza, fara TVA. am remarcat si eu discutiile privind „retribuirea capitalului” si cat de mare este in comparatie cu retribuirea muncii si impozitele percepute de stat. Fara a lua in calcul si TVA, evident. Daca-l punem si pe”asta” la impozite „retribuirea statului” este mai mare ca retribuirea muncii. In plus se fac confuzii mari in ce priveste profitul si retribuirea capitalului. Care e si el propriu, imprumutat,o buna parte din „retributie” merge pe pierderi finaciare, la capitalul care nu e al tau, bancile raporteaza pierderi de peste 2 mld in 2014, credite neperformante mult prea multe. Capital pierdut. Nu se tine cont nici de amortizari, in fond retribuirea capitalului in dividend este masura profitului incasat de capital.Productivittea, preturile fac diferenta, permitand o retribuire a muncii mai buna, nu lacomia capitalului, cum incerca sa ne abureasca ,,,stim foarte bine cine. Ar fi o discutie extrem de interesanta,

  11. Am fost la ANAF cu declarația pe hârtie si pe memory stick. M-am gândit (minte proasta, ca sa faci?) ca își copiază pe calculator fișierul. Nu! Trebuie sa- l aduc pe CD! Au nevoie de Cd-uri sau ce? Oricum, nu înțeleg, daca tot l-am completat online, se ce nu se salvează direct la ei! Concluzia este ca nu vor sa simplifice, vor sa complice!

    • La mine a functionat facand update la ultima versiune de Acrobat Reader si fisierul (softul A) descarcat pe calculator sid eschis de acolo. Daca il deschizi in browser vei primi acelasi mesaj ca nu se poate utiliza. Bun, l-am completat si acum imi cere semnatura digitala pt care am nevoie de un certificat digital pe care sa-l obtin de la un tert agreat de ANAF. Now what?

    • Da, ma alatur miscarii spirituale a celor care pot gandi practic si eficient! M-am lovit de aceleasi probleme la completarea acestui formular, si incep sa cred ca suntem incurcati in mod voit. Le este teama de oamenii care gandesc si vor deveni un pericol daca vor avea mai mult timp! Si daca situatiile vor fi usor de rezolvat…nu vor mai avea nici functionarii publici de lucru! Avem conducatori care au doctorate in a face piedici din orice! De ce sa fie simplu si ieftin, cand poate fi scump si dificil!

  12. Am un pfa inchis in dec 2014 pentru care am uitat sa depun declaratia 392B, a mai depus cineva aceasta declaratie cu intarziere ? am inteles ca voi plati o amenda pentru intarziere …

    • Salut, as vrea sa va ajut putin cu acest haos al completarii declaratiei 392A/B pe 2014:
      trebuie sa intrati pe site-ul anaf.ro ultilizant internet explorer (foarte important), selectati unde scrie „declaratii electronice” ,selectati pozitia 5 „descarcari declaratii” , aici indentificati unde scrie 392, click pe ea, acum vi se deschide o alta pagina unde selectati „soft a” si Voila, ati ajuns la destinatie. Completati formularul,salvati pe cd si bagati-l pe gat celor de la administratie ca tare nesimtiti si indiferenti sunt. Succes

  13. Confirm ce-a spus Catalin, am incercat cu Google Chrome si nu am putut accesa nimic, am experimentat toate starile de neputinta posibile si apoi am citit varianta cu IE. Asa am putut descarca versiunea editabila de declaratie.
    Acum sa vedem ce se intampla dupa ce o completez si ma prezint la ANAF cu ea… Sincer, mi-e groaza de atata birocratie!

  14. buna,
    am si eu o intrebare. am o intreprindere individuala, sume mici. mai multa alergatura, dar asta e.
    am inceput activitatea in 2011, dar am depus 392b incepand cu 2014. acum depun pt 2015. cum sa fac cu 2011,2012,2013 ? s-o las balta sau cum ? se mai da amenda daca au trecut anii astia ? multumesc anticipat de ajutor

  15. buna ziua.am si eu o intrebare:m.am inregistrat ca persoana fizica impozabila si vreau sa stiu daca trebuie sa.mi fac stampila sau e suficient ro.ul pe care mi l.a eliberat anaf.ul.multumesc

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Modan
Mircea Modan
Antreprenor, inginer proiectant.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro