vineri, mai 20, 2022

Andy Coulson: grandoarea si decaderea unui “spin-doctor” londonez

Șeful comunicațiilor de pe lângă oficiul premierului britanic, Andy Coulson, a demisionat ca urmare a unui scandal privind interceptări telefonice de pe vremea când era editor al tabloidului duminical News of the World.

Coulson, care a fost comunicatorul șef al liderului Partidului Conservator și, din luna mai, premier al Regatului Unit, David Cameron, încă din 2007, a citat ca motiv al retragerii sale presiunea mediatică neîncetată care nu i-a permis să se concentreze asupra muncii sale.

El a negat toate acuzațiile care i se aduc, iar premierul Cameron l-a lăudat ca pe un “membru strălucit al echipei sale”.

Scandalul datează din noiembrie 2005, când apariția unui articol despre o accidentare la genunchi a Prințului Harry, fiul cel mai tânăr al Prințului moșetnitor, Charles, a dat naștere unor suspiciuni cu privire la interceptarea mesajelor pe telefoane mobile de către reporteri de la duminicalul News of the World.

În ianuarie 2007, reporterul tabloidului care acoperea familia regală, Cliva Goodman, a fost condamnat la patru luni închisoare pentru tentativă de accesare a mesageriei vocale a unor membri ai familiei regale. Complicele său, detectivul particular Glenn Mulcaire, a fost trimis la închisoare pe șase luni sub aceeași acuzație.

Tot atunci, Andy Coulson a demisionat din funcția de editor la News of the World, negând însă faptul că retragerea sa ar fi fost determinată de scandalul “hacking”-ului (accesarea ilegală a mesageriei vocale). Coulson a susținut în mod constant că a fost vorba doar de un reporter “pungaș izolat”.

Dar cotidianul de centru-stânga The Guardian a declanșat o campanie împotriva lui  Coulson, pe parcursul căreia a fost lansată acuzația că News of the World a reușit să obțină acces ilegal la comunicațiile a peste 3000 de persoane. Acum, unele dintre aceste celebrităţi şi-au anunţat intenţia de a da în judecată News of the World pentru încălcarea dreptului la viaţă privată.

În ultimele zile a ieşit la iveală indicii că nu doar News of the World, ci şi alte tabloide britanice ar fi recurs la această tactică intruzivă. Acest duminical londonez are un tiraj de circa 3,5 milioane de exemplare în fiecare săptămână și adeseori știrile lansate aici au implicații imediate în viața publică britanică.

Jurnalism şi politică

Dar aici nu e vorba doar de moralitate şi respectarea drepturilor omului, ci şi de politică. Ca toate publicațiile din trustul de presă al magnatului de origine australiană Rupert Murdoch, News of the World și-a schimbat în 2009 sprijinul politic, de la Laburiști la Conservatori, după 13 ani de fidelitate față de fostul partide de guvernământ.

Andy Coulson este ceea ce se cheamă un “spin-doctor”, adică un om de PR, un manipulator politic, creditat cu transformarea imaginii Partidului Conservator după o lungă perioadă de opoziție, ceea ce l-a ajutat pe David Cameron în campania electorală din primăvara lui 2010, când a readus pentru prima oară în 13 ani partidul său la guvernare.

Din acest punct de vedere, Coulson e o variantă de dreapta a lui Alistair Campbell, predecesorul său pe vremea premierului Laburist Tony Blair, cu diferența că este mai discret și mai puțin abraziv.

Liderul Laburist, Ed Milliband, a profitat de ocazie ca să-l critice pe Cameron că nu s-a delimitat niciodată de spin-doctor-ul său și a afirmat că un astfel de scandal va afecta imaginea premierului.

Deși poliția și procuratura au conchis anul trecut că Andy Coulson nu a încălcat în vreun fel legea, acum cererile ca el să fie re-investigat s-au întețit.

Soarta lui Andy Coulson nu este singulară în viața publică din Marea Britanie. Ea dovedește că până și lumea brutală a jurnalismului tabloid britanic nu este guvernată de legea junglei și că până la urmă abuzurile ies la suprafață, iar cei răspunzători trebuie să dea, într-un fel sau altul, socoteală.

Aparut si pe acum.tv

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. Salut,
    Andy Coulson nu a fost gasit vinovat de procuratura (Crown Prosecution Service). Singurul perdant din aceasta extrem de bizara afacere este fara dubiu David Cameron. Toata afacerea a fost cusuta cu ata alba si sustinuta politic de John Prescott si de fanionul stangii engleze in presa Albionului, The Guardian!

  2. Traducerea putea fi mai buna . Asta cu ” seful comunicatiilor de pe langa oficiul .. ” este tare . Nici ” comunicatorul sef ” nu este de lepadat si cred ca o sa-l bucure si ca a fost ” premier al Regatului Unit ” ( de Coulson e vorba ca asa scrie la articolul dvs. ) . Ma opresc aici , poate mai vor si altii sa se distreze comentand .

  3. Politia si procuratura nu aveau cum sa-l gaseasca pe Andy Coulson vinovat, ci doar curtile aveau aceasta prerogativa. Nu este insa sigur ca ancheta nu va fi redeschisa. In orice caz, fostul premier Gordon Brown s-ar fi plans politiei, potrivit relatarilor de presa, ca suspecteaza ca i-ar fi fost „sparta” mesageria vocala.

    Iar Guardian o fi un ziar de stanga, dar si News of the World, la ordinele lui Rupert Murdoch a sprijinit Partidul Laburist pana in toamna lui 2009.

    Cat despre John Prescott, mi se pare indoielnic ca e atat de malefic ca sa inventeze o asemenea poveste. Cu atat mai mult cu cat nu e singurul care sustine ca a patit asa ceva.

Dă-i un răspuns lui eu****** Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Petru Clej
Petru Clej este corespondent la Londra al redacției române a RFI. A fost jurnalist la BBC World Service, redacția română, între 1991 și 2008 (redactor șef între 2000 și 2008) și a lucrat între februarie și decembrie 2007 la BBC News Online.

conferinte Humanitas

 

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este banner-contributors-614x1024.jpg

„Despre lumea în care trăim” este o serie anuală de conferințe și dialoguri culturale şi ştiinţifice organizată la Ateneul Român de Fundaţia Humanitas Aqua Forte, în parteneriat cu Editura Humanitas și Asociația ARCCA.  La fel ca în edițiile precedente, își propune să aducă în fața publicului teme actuale, abordate de personalități publice, specialiști și cercetători recunoscuți în domeniile lor și de comunitățile științifice din care fac parte. Vezi amănunte.

 

Carte recomandată

Anexarea, în 1812, a Moldovei cuprinse între Prut și Nistru a fost, argumentează cunoscutul istoric Armand Goșu, specializat în spațiul ex-sovietic, mai curând rezultatul contextului internațional decât al negocierilor dintre delegațiile otomană și rusă la conferințele de pace de la Giurgiu și de la București. Sprijinindu-și concluziile pe documente inedite, cele mai importante dintre acestea provenind din arhivele rusești, autorul ne dezvăluie culisele diplomatice ale unor evenimente cu consecințe majore din istoria diplomației europene, de la formarea celei de-a treia coaliții antinapoleoniene și negocierea alianței ruso-otomane din 1805 până la pacea de la București, cu anexarea Basarabiei și invazia lui Napoleon în Rusia. Agenți secreți francezi călătorind de la Paris la Stambul, Damasc și Teheran; ofițeri ruși purtând mesaje confidențiale la Londra sau la Înalta Poartă; dregători otomani corupți deveniți agenți de influență ai unor puteri străine; familiile fanariote aflate în competiție spre a intra în grațiile Rusiei și a ocupa tronurile de la București și Iași – o relatare captivantă despre vremurile agitate de la începutul secolului al XIX-lea, ce au modelat traiectoria unor state pentru totdeauna și au schimbat configurația frontierelor europene. Vezi pret

 

 

 

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro