duminică, iulie 20, 2025

Arta încornorării

În 2010, anul în care scria piesa Mama, prima din trilogia care-i va  asigura celebritatea ( sus-menționatei piese i se vor adăuga în timp Tatăl și Fiul), dramaturgul francez Florian Zeller era prezent pe piață și cu Adevărul. Un autentic și savuros vodevil a cărui acțiune se petrece, cum spunea odinioară un mare critic român despre scrierile din această categorie, în jurul patului.

Adevărul face parte, deopotrivă,  dintre multele scrieri care ilustrează proverbul orice naș își are nașul, categorie cu rădăcini adânci în literatura franceză. Una dintre cele mai celebre, dar și mai disputate/discutate scrieri în domeniu, disputată fiindcă nici până azi istoricii literari nu i-au putut identifica cu precizie autorul, fiind Farsa Magistrului Pathelin. Atâta doar că acolo disputa dintre protagoniști, nu cea dintre istoricii literaturii, pornește de la șase coți de postav, luați pe datorie și niciodată plătiți.

Adevărul a văzut pentru prima oară luminile rampei în 2011, la Teatrul Montparnasse. A fost socotită o piesă ba briantissimă, ba de natură să provoace frisoane comice sau necondiționat ilaritatea, ba nostimă din cale afară. S-a observat că piesa împrumută câte ceva și  de la Georges Feydeau, și de la Eugène Labiche. S-a spus despre ea că ar avea simțul ritmului și al situațiilor dramatice după modelul stipulat de acești regi neîncoronați ai genului, Și că de la Sacha Guitry transferă câte ceva, iar acel ceva rezidă în forța extraordinară a replicilor.

Numită Adevărul, scrierea lui Florian Zeller este mai degrabă una despre minciună. Despre pretinsa funcție terapeutică a acesteia teoretizată ori de câte ori se ivește ocazia de corporatistul Michel. Care este un mincinos simpatic, pesemne și drăguțel, un amoral înainte de toate. La o adică, dacă aș vrea să fac pe mon petit savant, aș putea zice că Michel e urmașul iezuiților luați în răspăr de Pascal în Provincialele sale. Michel vorbește despre minciuna necesară, însă nu admite în ruptul capului să fie mințit. Moare de grija lui Paul despre care tot repetă că i-ar fi cel mai bun prieten, cu atât mai mult cu  cât acesta tocmai și-a pierdut serviciul, fapt ce nu îl împiedică defel să fie amantul soției acestuia. Personajul este pus într-o suită parcă interminabilă de situații comice din care nu prea găsește ieșire. Devine ridicolul absolut și se dovedește că a fost dus de nas de toată lumea. De amanta Alice, de soția Laurence. Chiar și de amicul Paul.  Care pare a fi cu cel puțin un pas înaintea lui la capitolul arta încornorării.

Radu Iacoban care a tradus piesa (am eu, nu știu de ce, vaga bănuială că a făcut-o din versiunea ei din limba engleză) și care a pus-o în scenă la Teatrul Național Mihai Eminescu din Timișoara, a găsit o bună soluție în vederea evidențierii mai sus-menționatei suite. După ce se consumă prima secvență de amor și dezbateri contradictorii pe tema viitorului adulterului și a utilității perpetuării minciunii (scenă ai cărei protagoniști sunt Michel și Alice), zărim mereu în spatele scenei și prin fantele decorului creat de Tudor Prodan, semnele prezenței actorului ce urmează să intre în scenă. Al cărui personaj lasă impresia că întrerupe secvența precedentă . Cel mai de efect mi s-a părut momentul în care, măcar pentru două secunde, nutrești impresia că mucalitul Paul i-a prins pe Michel și Alice asupra faptului. În felul acesta spectacolul lasă impresia unui carusel reglat exact așa cum trebuie.

Fiecare dintre cele patru personaje are o fizionomie proprie. Riguros desenată de scriitura lui Zeller și remarcabil valorată de regie și de cei patru componenți ai distribuției. Matei Chioariu este impecabil în aducerea în scenă a filosofului minciunii. Alina Ilea este soția înțeleaptă care vede și știe multe și, mai presus de toate, știe cum și când să manipuleze. Cristina König este amanta nițeluș nevrotică ahtiată după certitudini. Iar Romeo Ioan este soțul numai aparent tâmpițel care știe când și cum să plaseze câte o replică- surpriză. 

Teatrul Național MIHAI EMINESCU din Timișoara

ADEVĂRUL de Florian Zeller

Traducerea și regia artistică: Radu Iacoban

Scenografia: Tudor Prodan

Lighting design: Gerhard Crăciun

Cu: Matei Chioariu (Michel), Alina Ilea (Laurence), Romeo Ioan (Paul), Cristina König (Alice)

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro