joi, martie 28, 2024

Bacalaureat 2011. Iesirea din minciuna. Posibil 70% picati in unele centre!


Din primele informatii aparute pe forumuri si bloguri, rezultatele la examenul de bacalaureat de anul acesta  sunt dezastruoase. Se vorbeste ca sunt centre in care procentul picatilor la romana ar fi 30% iar la matematica 70%!

Nu stiu daca reultatele finale vor confirma sau nu aceste cifre. Din toate evenimentele aparute in media si din informatii „pe surse”, rezulta ca modul mai strict de organizare al bacalaureatului de anul acesta da roade.

  1. Mesajul ministrului catre inspectorii generali si presedintii de comisii, ca se vor trezi cu politia peste ei ca in vami, si-a facut efectul. Supraveghetorii n-au mai riscat sa-si piarda functiile, candidatii spun pe forumuri ca a fost „puscarie”, nu s-a putut misca. De unde concluzia ca in Romania functioneaza inca sindromul „tatucului”, sef la minister sau oriunde.
  2. Amenintarea ca cei prinsi nu vor mai avea dreptul sa dea bacul, timp de doua sesiuni, i-a facut pe cei doritori sa imparta ciornele  rezolvarilor corecte cu cei habarnisti sa renunte la acte de binefacere.
  3. Camerele de luat vederi au paralizat intentiile de frauda. Asa s-a descoperit frauda masiva din Hunedoara, dupa o semnalare la tel-verde.
  4. Scandalurile si presiunea media,  devoalarea fraudelor, chiar si numai examinand rezultatele finale si diferentele intre judete din anii trecuti, au desavarsit contextul in care, se pare, examenul de bacalaureat de anul acesta pare cel mai cinstit din istoria recenta a invatamantului.

Unde sa cautam vinovatiile?

Vinovatia sistemului. Sistemul de invatamant a incurajat parintii, elevii, profesorii, sa ascunda gunoiul sub pres. Fara o evaluare cinstita a rezultatelor la iesirea din sistem nu putem lua masuri de remediere. Cu examene trucate, frauda aparand post factum, dupa anuntarea rezultatelor, nu puteam pretinde elevilor si parintilor sa se tina serios de carte. Iti rad in nas si spuneau  ca stiu ei cum se rezolva examenele. Cu ajutorul profesorilor supraveghetori care primeau plicul cu bani adunati chiar in sala de clasa, in dimineata examenului. Plic basca, grosul se strangea cu ocazia asigurarii „protocolului”.

Sistemul nu ofera alternativa la traseul liceal. Care, orice s-ar spune,   cere elevilor resurse si inclinatii conceptual teoretice. Nu oricine poate invata derivate, integrale, fizica cuantica, teorie literara, etc. Odata cu disparitia scolilor profesionale si a celor de arte si meserii, toti elevii, au n-au inclinatii si resurse intelectuale trebuie sa faca liceul. Eventual, dupa ce au fraudat bacalaureatul, sa cotizeze si la fabricile de diplome din invatamantul superior. Ca pe urma se intorc in piata muncii, fara nicio calificare, la 23-24 de ani si iau totul de la zero, cine mai sta sa socoteasca  banii si timpul pierdut.

Tot vinovatia sistemului este absenta unei noi paradigme curriculare, adecvarea educatiei la piata muncii si particularitatile de varsta ale elevilor, oferta bogata in trasee educationale distincte, orientarea scolara si profesionala de calitate, examenul de admitere la liceu, care sa-i indrume pe candidati pe traseele educationale potrivite cu structura si particularitatile inteligentei fiecaruia.

Vinovatia elevilor si parintilor. Apare din faptul ca n-au inteles ca piata muncii nu poate fi pacalita. O perioada de timp a mers, cand statul, ca principal angajator din piata, nu se uita ce se afla, de fapt, in spatele diplomelor. Adica, nimic. Au crezut ca pot pacali piata muncii la infinit. Uite ca nu e asa. Iar trezirea le realitate este dura.

Consecinte

Oricate dezamagiri si traume psihice ar produce, adevarul este intotdeauna mai bun decat minciuna. Si cu cat mai devreme cu atat mai bine, pentru a contracara opiniile acelora care vor spune: de ce sa inceapa cu noi si nu cu urmatorii, dupa noi.

Pe cei neconvinsi de aceasta axioma, ii sfatuiesc sa se uite la situatia Greciei, care s-a complacut in minciuna de 10-15 ani. Si scadenta a venit, ca vine intotdeauna. Nu scapa nimeni. Si dezastrul este de zeci de ori mai greu de rezolvat acum, comparativ cu cinci ani in urma.

Fabricile de diplome vor intra in fibrilatie. Daca si in august se mentine exigenta, prevad o contractie majora a invatamantului superior. Decat mult si prost, mai bine mai putin si de calitate.

Evaluarea in invatamantul preuniversitar are acum un instrument puternic. Este posibil sa fie judecati profesorii, directorii, inspectorii, dupa rezultatele obtinute de elevii lor la un examen, sa zicem, aproape cinstit. Si salarizati tot dupa acest criteriu.

In anii trecuti, judetul Galati s-a clasat constant pe ultimul sau ultimele locuri. Anul trecut a avut procent de promovabilitate de  50%. Presupunand ca si acolo s-au mai intamplat fraude, apreciez ca, in realitate, procentul de promovare cinstita ar fi undeva intre 40-45%. E posibil ca aceasta apreciere sa fie optimista.

In concluzie, sa nu regretam ca ne despartim de minciuna. Ne-a condus 45+21=66 de ani. Minciuna economica, (opriti recoltatul porumbului, ati depasit granitele tarii!), minciuna sociala a nivelului de trai nebazat pe munca fiecaruia, educationala, in sanatate, cultura, etc. Mai avem corecturi de facut, dar drumul a fost deschis.

Minciuna a murit, traiasca adevarul!

Distribuie acest articol

96 COMENTARII

  1. Copiatul la examene este un lucru normal (o sa explic de ce), acceptat de o mare parte a cadrelor didactice si de candidati/examinati. Pentru ca este singura modalitate de a eluda faptul ca sistemul este in colaps. Este un mecanism de overriding, skipping, de suntare.

    Interzicerea copiatului este de fapt un revelator. Care arata unde se invata mai prost, si cat de viciat este sistemul.

      • Sunt catalogati drept fraieri, draga bunicule. Cand banul nu va mai face legea in scoli, vom avea un tineret si o societate invatata sa aprecieza munca si respectul pentru munca.

      • „Copii care nu copie si invata pe rupte cum ii catalogati??? Inadaptati ai sistemului sau fraieri???”

        In limba romana: „Cum catalogati copiii care nu copiaza si invata pe rupte???”

        Raspuns:

        Eu am invatat „pe rupte”, copilul meu invata pe rupte.

        E suficient atat?

      • Bunicului îi putem ierta greşelile de limbă, nu ştim cine este şi câtă şcoală a făcut şi când, dar domnului profesor Vlaston nu. Este totuşi profesor, de matematică e drept, dar se presupune că totuşi în şcolile absolvite a învăţat şi limba română, nu doar matematici. De ce am spus cele de mai sus? Citat: „Sistemul de invatamant a incurajat parintii, elevii, profesorii, sa ascunda gunoiul sub pres.” Dacă nici oamenii cu oarece carte nu mai ştiu să folosească acuzativul, ce pretenţii să avem de la „vulg”? Că de la ziarişti nu poţi avea pretenţii. Pentru cei care nu înţeleg corect este: Sistemul de invatamant i-a incurajat pe parinti, pe elevi, pe profesori, sa ascunda gunoiul sub pres.

        • Faceti o confuzie intre norma academica a limbii si limba vorbita, ignorand intru totul schimbarea lingvistica. Problema este ca norma academica a limbii pe care o gasim prin gramatici si prin dictionare nu e un „gard de sarma ghimpata”, ci doar o oglinda in care se reflecta schimbarile produse in limba vorbita. Toate limbile se schimba in timp, iar a tine piept schimbarii ar fi curata nebunie.

          PS: Fraza domnului Vlaston este corecta gramatical inclusiv din perspectiva normei academice. Pentru explicatii limpezi, va recomand gramatica lui Dumitru Bejan.

          • siiiigur ca daaa! e acceptabila barbarizarea limbii, sub pretextul evolutiei, nu-i asa?
            – am spus elevilor, in loc de
            le-am spus elevilor
            – a iti face, in loc de
            a-ti face
            – oamenii care i-am vazut, in loc de
            oamenii pe care i-am vazut
            – decat trei lei, in loc de
            numai trei lei
            etc
            bleah!

          • Trebuie să acceptăm schimbările în limba vorbită chiar dacă ele, schimbările, sunt vulgare, imorale, agramaticale, ilogice, mitocăneşti, prosteşti chiar? Asta se numeşte involuţie. Prin limbă ne păstrăm identitatea, dacă şi pe asta o batjocorim……….

  2. Partial de acord cu cele spuse, mai putin cu tonul usor triumfalist. O floare nu aduce primavara, mai ales intr-un „pamint” destul de slab.

    E foarte discutabila programa din licee, cred ca desi se urla peste tot ca bietii copii sint incarcati cu ce nu trebuie, dupa nivelul cerintelor de la diverse probe de bac nu le-ar trebui mai mult de un an de carte, facut ca lumea, ca sa ia nota de trecere toti cei care citesc si scriu fluent. Am vazut si eu subiectele, dupa foarte multi ani de lipsa de contact cu asta, si m-a pufnit risul.

    Va dati seama cu elevii merg cu aceste cunostinte precare in facultate, intra fara exament si ies cu spaga sau la minima rezistenta. Va spun cu detalii cum „merge treaba” prin facultati, daca vreti, si va mai spun ca n-are cine, in Romania, sa faca curatenie acolo, ca sint toti la fel. Cind seful ARACIS este un plagiator dovedit in mod repetat din anii ’80 pina astazi, si a avut in toata cariera lui posturi numai pe political party membership, cum vreti sa fie obiectiv? Nu cred ca exista vreun organism de stat unde ierarhia sa fie ocupata prin competenta, eu cel putin n-am stiinta de asa ceva, printre cei pe care-i cunosc si cu care am avut de-a face.

    De-asta spun ca nu va veni primavara prea curind, ca n-are cu cine. Din pacate.

      • Daca aveti „intrare” pe la fostii colegi de catedra ai d-sale (pensionati sau plecati din tara), respectiv la partea „semnificativa” dintre colegii actuali („opozitia”, nu cei care semneaza carti si lucrari cu dumnealui), poate ca acestia va arata si dovezile. Aceste dovezi nu sint povesti pentru copii, sint reactii scrise ale unor referenti de la fostele edituri Tehnica si Didactica si pedagogica despre unele op-uri care le-au fost trimise spre evaluare. Probabil ca Pensionarul de la Elias (profesorul Buzdugan) stie cite ceva, dar ma indoiesc ca-si aduce aminte de dl. Curtu, care totusi pentru lumea stiintei este un ilustru obscur, fata de alti colegi ai d-sale din Brasov. Ce am vazut nu este in posesia mea, nici macar in copie.

        De fapt, nu vreau moartea pacatosului, din partea mea poate sa ramina cu titlurile, eu vreau sa paraseasca aceasta functie publica pe care nu o onoreaza, pentru ca nu poate ajuta la curatenie”, nestiind ce este aceea. Din cauza virstei, a parasit una din functiile pe care le detinea la universitatea din Brasov. Pe aceasta n-o va parasi de buna voie atita timp cit este PDL-ul sus.

        • ARACIS-ul are independenta, tocmai pt a fi obiectiv si nesupus influentelor straine. Miclea l-a gandit asa. Ce-a iesit, in dulcele stil mioritic, vedem cu totii. 3/4 din univ. cu grad ridicat de incredere. Sa vedem ierarhizarea univ. ce va spune. Cine-o face? ca EUA cica nu mai vrea. Pe de alta parte legea spune ca prima evaluare sa fie straina…

    • Aveti dreptate; intotdeauna se apreciaza (mai ales dupa examene dintr-astea) ca programa liceala este depasita, neadecvata, ca amaratii aia de copii sunt siliti sa-si umple mladitele gingase ale mintii cu lucruri care nu le vor folosi etc. (de altfel, in ultimele zile au aparut o groaza de astfel de opinii). Dar parca asta si era (cel putin la un moment dat, post-napoleonian si in teorie) rolul liceului: sa adune progeniturile de pe strada, sa ofere un nivel de baza al formarii, o cultura oarecum generala si un anumit mod de abordare mentala a diferitelor subiecte, care sa permita comunicarea (cu alte cuvinte, indiferent daca evolutia ulterioara il va transforma pe Gigel in psiholog si pe Ionel in astronaut, tot vor mai putea aprecia o anumita carte sau vor avea un anume spirit civic).
      Sistemul liceal nu-si propune sa creeze un specialist, ci un potential specialist, asa ca ofuscarile de prin mass-media de genul „perimatii aia de autori”, „inutilele alea de integrale” si „nasoala aia de forta centrifuga” sau nu-mai-stiu-eu-ce reprezinta (dincolo de un artificiu cam ieftinut pentru a creste audienta) un fel de dat cu fundu’ de pamant de tipul „nu-i corect”, „nu ma mai joc” si, cel mai important, „nu eu sunt responsabil, ci altii ma persecuta”. Vezi, Doamne, daca nu ne-ntrebau de antichitati d-astea precum Caragiale, ci de ultimul numar din „Academia Catavencu” (desi titlul ar trebui sa ne aduca aminte de sus-numitul), n-am mai fi fost idioti; am fi explicat si satira si stilul jurnalistic si orice altceva de statea pisica-n coada!..
      Si chiar ca trebuia cam un an de scoala ca sa rezolve cel putin subiectele de la romana. Cat de tampit poti sa fii sa intelegi prin „text dramatic” ceea ce au inteles niste nemultumiti dintr-astia care s-au simtit ultragiato-pacaliti? Ce „chichita”, mai, oameni buni?

      • Ce se intimpla e ca pe mine unul nu ma deranjeaza daca sistemul produce „produse de serie”, adica oameni cu pregatire precara. Probabil ca grosul oamenilor sint in genere cu gindirea precara si nu pot fi „recuperati” (ce fascist a sunat asta, imi cer scuze). Ce ma deranjeaza este ca sistemul de educatie actual niveleaza foarte jos. Inainte de razboi, pe vremea bunicilor mei, liceul te facea om. Au fost atitia oameni plecati din tara dupa razboi, carora nu li s-au recunoscut studiile universitare afara, si care s-au descurcat mai mult decit onorabil bazindu-se pe soliditatea educatiei din liceu. Chiar si sub comunisti liceul te facea om, de la meserie pina la cultura generala, cu tot „flavor”-ul care a existat incontestabil peste tot. Ideologizarea n-a putut niciodata sa frineze un om care chiar vroia sa progreseze prin educatie. Not that I know.

        Intristator e ca acum sintem liberi, nu ne ideologizeaza nimeni (las la o parte subiectul cu religia in scoli, este super-„drag” sufletului meu si merita alta discutie, acum fiind vorba chiar de cultura, nu de cult), si alegem, institutional, sa fim prosti. Pe principiul ca sa nu jignim copiii, sa nu se simta inferiori daca sint mai putin dotati pentru studiu, programa s-a subtiat calitativ fara a se usura cantitativ, presiunea indesarii cu ghiotura de lucruri nemestecate, neexplicate, invatate pe dinafara exista, si copiii care ar merita alt „tratament” sint nivelati jos si foarte jos, impinsi in mediocritate, ridiculizati daca pun intrebari la clasa si tratati ca niste indisciplinati daca indraznesc sa protesteze la invatatul pe dinafara si la ineptiile de prin manuale.

        In calitate de recrutor pe la firmele pe unde am lucrat, am vazut de-a lungul anilor cum trece gloria lumii in meseria mea, si de fapt asta-mi spune un lucru: daca lupii tineri nu ma vor discrimina la un moment dat dupa virsta, eu am sa fiu un mindru inginer super-specialist si apreciat pina la adinci batrinete. :) N-am concurenta in tara profesional, si daca nu plec si nu cad victima „malversatiunilor de gasca” (si by the way, pilaria functioneaza si la privati, ca si la stat, alta poveste „frumoasa” care merita o discutie separata), n-o sa am nevoie de pensia pe care oricum ordoliberalii proaspat descoperiti in tara asta (ca acum au si nume) nu vor sa mi-o mai dea. O sa le ramina lor banii, ca vor avea nevoie de pomana mai mult decit mine. Mare acritura sint azi, iar imi cer scuze…

        • Vino la Londra, sa vezi cum e! Nivelare jos e putin spus. 1 din 3 copii nu au nici o carte in casa, 1 din 5 au probleme grave cu cititul cursiv la 16 ani etc. Dar fenomenul are cauze mult mai adinci, e o alta discutie. Oricum, Romania e inca bine…

          • Si in Scotia se face o scoala cam subtire – informatie de la rude de gradul II.
            Confirm ca si in Franta sunt multi care la 35-40 de ani se vaita ca scoala pe care o fac copii lor este mult nivelata ‘in jos’.
            Nici in Elvetia nu se pare ca ca lucrurile sa stea f. bine insa la ei invatamantul e atat de variat de la un canton la altul ca nu cred ca sunt capabili sa faca prea multe statistici ..
            Se pare ca sunt mai multe tari in Europa afectate de acest fenomen de nivelare in jos .. ar fi interesant de vazut de ce se intampla asa ceva ?
            La noi lucrurile merge prost .. insa ma intreb cat de bine merg in occident de fapt?

  3. Traiasca adevarul!
    Dar adevarul doare, si inca foarte tare, in lipsa anesteziei.
    Au mai fost ani post 1989 cand bac-ul a fost corect, cel putin in unele judete. De exemplu, eu am dat bac-ul in ’97 si atunci inspector general judetean a fost un profesor corect si in acelasi timpt extrem de intransigent. Ca urmare, nu s-a „miscat” absolut nimic. In judet nu s-a obtinut nici un 10, iar la unele licee procentul de promovabilitate era pe undeva in jur de 30%. Au fost picati destui chiar si la cele mai bune licee (de mentionat ca intrarea la liceu era cu examen, iar la aceste licee chiar era concurenta de minim 3-4 pe loc).
    Urmarea „fireasca” a faptului ca judetul a avut unul dintre cele mai mici promovabilitati din tara (daca nu cumva chiar cea mai mica) a fost ca dupa cateva zile respectivul inspector a fost demis.

  4. Nu am contact cu scoala dar o oarecare obisnuinta de a trece de aparente imi spune ca va cam grabiti cu concluziile. Sau ca luati de bune declaratiile ministrului, facute in deja binecunoscutul stil „boc”.
    O (neesentiala) precizare cred totusi ca este necesara. Ati scris „decat mult si prost, mai bine mai putin si de calitate”. Va reamintesc forma corecta: „Decit mult si fara rost, mai bine putin si prost.”

    • este incredibil! dupa 20 de ani de frauda continua, apare in sfirsit un ministru care isi face treaba si ce reactii avem? cu o floare nu se face primavara, valeleu dar ce ne facem din 2012 incolo?, tu fata! ce subiecte incuiate!! etc.
      :) bravo Funeriu! sa ne traiesti si la mai mare!

      • Din pacate acest lucru este evident astazi mai mult ca oricand. Romanii a uitat sa se mai bucure de realizari, mari si mici, si nu face altceva decat sa caute confortul mizeriei cu care i-au obisnuit latrinele tv.

        • Va rog sa nu extindeti propriile hobby-uri asupra unora pe care nu ii cunoasteti. Nu stiu cine sint „romanii” despre care vorbiti. Am o banuiala ca este doar un tic de care ati avut ghinionul sa va molipsiti. Si va mai rog sa aveti amabilitatea sa imi permiteti sa ma bucur de realizarile realizate si sa le ignor pe cele care „nu face”.

      • Eu nu imi permit sa emit concluzii ferme fara sa am o baza solida. Asa am fost educat. Sistemul de educatie pare sa fi suferit modificari majore (pe ici, pe colo… va mai amintiti?) de cind am absolvit ultima scoala. Sint in afara _acestui_ sistem de educatie, am ramas prizonierul unor alte obiceiuri.
        Imi mai pierd uneori timpul despicind diverse fire si, nu stiu cum naiba se-ntimpla, dupa despicare nu mai reusesc deloc sa le readuc la forma din _poza_ initiala.
        De-un exemplu: nu am de ce sa ma bucur ca niste sute de liceeni au fost prinsi copiind. Ii las aceasta placere domnului ministru. Eu ma intreb doar _de_ _ce_ acei liceeni s-au dus la examen cu intentia de a si-l trece in „palmares” prin frauda.
        Cam atit. Restul… depaseste cadrul unui comentariu.

        • raspunsul e simplu: cata vreme societatea le ofera tinerilor aproape numai exemple de succes prin fauda, pile, mafie, etc de ce ar crede ca munca onesta e calea? pana si dl. ministru este in scaun fara forme legale, de unde puteti trage anume concluzii…

  5. Ok, am descoperit adevarul, am dat in vileag minciuna pe care oricum o stiam cu totii. Ce facem acum? Cu cine si cum sa reformam un sistem falimentar, gaunos? Suntem intr-un cerc vicios din care cu greu vom iesi, aici nu ma refer numai la invatamant. Pentru schimbare avem nevoie de oameni noi, cu viziuni noi – generatii noi cu mentalitati noi. Dar cine sa transmita noii generatii o mentalitate noua? Cine? Tinerii mostenesc aceleasi trasaturi de la parinti, elevii de la profesori, tinerii politicieni de la batranii politicieni, juniorii de la seniori, bibanii de la veterani, stagiarii/suplinitorii de la titulari, etc…

      • Foarte bun exemplul grecilor, vedeti dumneavoastra: unii ajung in pragul colapsului si tot nu sunt capabili sa se schimbe. Eu sunt optimist in ceea ce ma priveste, imi merge bine si imi va merge si mai bine :), insa cat priveste bunastarea si civilizarea maselor, am dubii serioase. Poate LeBon e de vina, cu teoriile lui privind rigiditatea maselor la schimbare.

  6. Pai ,domnule Vlaston,nu elimina faimoasa lege a educatiei nationale matematica de la profilul tehnologic?Din 2015 toti chiulangii ,lenesii si repetentii vor rasufla usurati:nu o sa-i mai tortureze nimeni cu logaritmi si derivate.

    • lui raduv., 1 / 12,37

      touche !
      … și, la fel, la UMAN : e al doilea an de când s-au păstrat doar specializările de științe sociale și s-au eliminat :
      1.- PROBA SCRISĂ LA LIMBA STRĂINĂ
      2.- LITERATURA UNIVERSALĂ
      3.- LIMBA LATINA ( deși e materie cu teză pe 4 ani ! ) !

      oare la ce s-o fi gândit ex-ministrul miclea / actualul ministru funeriu, atunci când au … g.â.n.d.i.t. / preluat / perpetuat astă selecție ? le-aș aminti doar că :
      UMAN =
      1. PROFIL BILINGV / LB. STRĂINĂ INTENSIV
      2. FILOLOGIE
      3. ȘTIINȚE SOCIALE

      ***** DE CE SĂ NU POATĂ OPTA ELEVUL PENTRU O.R.I.C.E. SPECIALIZARE SIMTE CĂ-L DEFINEȘTE ?!

  7. Sunt de acord ca limitarea fraudelor la BAC e un pas inainte, dar e unul foarte mic.

    Si ma mir cum de nici un ministru nu observa ca problema cea mai grava a invatamantului vine din admiterea la facultate pe baza de dosar. Chestia asta a facut din scoli fabrici de dat note mari si nu fabrici de acumulat cunostinte/deprinderi. Si la facultate ajung toti absolventii de liceu cu note mari din cucuietii de vale. Si dupa aia ne miram ca absolventii de facultate nu stiu nimic.

    Atita timp cit scoala preuniversitara va avea ca si criteriu de performanta notele mari iar la facultate vor intra cei cu note mari si nu cei capabili, vom produce generatii intregi de absolventi de facultate care nu stiu sa faca nimic. Si asta pe banii contribuabilului.

    • „nu observa”

      Hai sa fim seriosi, cati dintre parlamentari sunt profi platiti cu salarii babane la universitati particulare?
      Si ce a patit Ecaterina Andronescu cand a indraznit sa se lege de Spiru?

      Se poate renunta la admiterea pe baza de dosar. Si in schimb se vor da examene la misto. Solutia pentru inchiderea fabricilor de diplome ar fi limitarea numarului de absolventi. Sa se dea licenta centralizat si acolo sa-si desfasoare Funeriu abilitatile politienesti.

      Se scapa din vedere fondul problemei. Poti sa pui rottweileri de paza in clase. Poti si sa tai mana dreapta celor prinsi copiind. Ce rezolvi?

      Elevul care a tocit constiincios va avea posibilitati sporite de a obtine un salariu bun?

      Pentru ca asta-i tot ce conteaza.

      Selectia sangeroasa e binevenita. Absolut necesara, dar nu suficienta dupa cum invatam la mate. Fara valoarea practica, baneasca, totul se va fasai rapid.

      Si vizavi de „inselarea” pietei muncii. Am avut o colega care nu a invatat nimic, s-a distrat tot liceul. Parintii nostri vigilenti comentau cu dezaprobare si o dadeau ca exemplu de viitor sumbru.

      Bacul si l-a luat cum e obiceiul pe plaiurile mioritice apoi s-a dus lejer la particulara. Dar maica-sa avea o functie buna intr-o onorabila institutie privata – nu la naspetul de stat :)
      Asa ca imediat ce a iesit din particulara a primit un serviciu bun la biroul de leasing. Si nu rezulta din ce am auzit ca ar fi o salariata mai tampita decat media …

      • Un comentariu care, presupun ca fara intentie, este foarte „la obiect”. este o notiune complexa. Scapam de confuzii simplificind. Astfel ii putem stabili si un „pret de raft”.
        Sesizati minciuna, domnule profesor Vlaston?

      • Un comentariu care, presupun ca fara intentie, este foarte „la obiect”. Educatia este o notiune complexa. Scapam de confuzii simplificind. Astfel ii putem stabili si un „pret de raft”.
        Sesizati minciuna, domnule profesor Vlaston?

      • Elena, universitatile particulare pot face ce cred ele de cuviinta. Pe mine ma intereseaza ce se intimpla cu invatamantul de stat. Admiterea la facultate reprezinbta o concurenta mult mai corecta decit dosarele. Cit despre colega ta care a reusit la o banca desi nu era stralucita, da-mi voie sa-ti spun ceva: viata nu e tot timpul dreapta, dar cu cit esti mai bi9ne pregatit cu atit ai mai multe sanse. Problema mea e ca ultimele generatii de absolventi din domeniul IT sunt atit de slabe, incit exista multe fiirme care s-ar extinde, dar n-au cu cine. Si in loc sa se extinda in romania se duc spre alte tari.Mi se pare de neacceptat ca un absolvent de facltate sa nu aiba notiuni de baza de anul 2. Si una din principalele cauze e faptul ca nu intra la facultate cei mai buni absolventi de liceu, ci cei cu note mari.

      • E de necrezut cum, dupa atata amar de vreme de la „razbelu'” declansat de generaleasa ambramburita impotriva „incompetentei” inca exista bipe/de/zi care inca mai cred in bunele intentii.
        Ok, SH-ul a incalcat niste cutume/norme (absente din legislatia romaneasca, rezultat direct al activitatii parlamentului care „gazduieste” lautari si chiulai-notorii) dar rafuiala dublu-parasutatei in prim-jiltul MEC avea legatura doar cu cifra de afaceri. In caz ca nu e clar pt toata lumea. In 2oo9 se-mplineau 2o de de ani de la „abolirea” decretului care interzicea avorturile. Reducerea „cererii” plus reteaua si taxele modice praticate de SH ar fi dus la falimentarea „fabricilor-de-diplome” cu capital integral de stat. Aceasta a fost reala „motivatie”. Nici nu cred ca ex-ministresa (care semna si de predare si de primire) va recunoaste vreodata.

  8. De acord cu dvs, stimate domnule profesor, de acord cu masurile luate in cee ce priveste corectitudinea desfasurarii examenelor. Cu toate acestea, trebuie sa pun in discutie nivelul de dificultate al subiectelor, care a fost atat de ridicat ca si cand bacul nu ar fi trebuit sa fie un sistem de evaluare a ceea ce elevii cunosc, ci un sistem de prindere in dificultate a acestora.

      • Nu doresc sa va contrazic, decat sa precizez: subiectele la mate si fizica pt bac M1, clase speciale de real, au fost foarte grele. Daca ai copilul la cel mai bun liceu din oras, are note mari, se si mediteaza, lucreaza toate variantele de bac din anii anteriori, toata lumea te asigura ca pregatirea pt bac este in regula si-ti iese tuflit din examen ca s-a dat neasteptat de greu, chiar si pentru cei mai bine pregatiti, stai si te intrebi, sa ma multumesc ca o sa ia bacul cu 7 ? Credeti-ma, nici profesorii lor nu au crezut ca va fi un nivel de dificultate atat de ridicat. Sigur, ministrul vrea sa fie anul de cotitura, sa dea exemplu, numai ca experimentul asta ii va costa pe unii pierderea locurilor la facultatile din strainatate, acolo unde au fost admisi sub rezerva unei anumite note. Asta-i viata! O sa va tin la curent!

        • Sunt profesor de matematica si am predat doar la liceu. variantele de subiecte sunt luate din cele 100 de variante postate pe site pana in 2008. Doar pctele II 1c si 2c ai III 1c si 2c sunt in adevar dificile. Cine ar fi lucrat toate acele variante s-ar fi descurcat de 8-9.
          Sigur, intr-o privinta matematica este sac fara fund. Tocmai de aceea am apreciat tipologia subiectelor si limitarea la o surse finita, cele 100 de variante. Sunt si pe internet. Daca profesorii n-au stiut sa-si piloteze elevii spre acele variante, ii au pe constiinta.

          • Nu vi se pare cam trist domnule Vlaston ca trebuie sa justificati ‘dificultatea’ subiectelor cu astfel de observatii. De ce se dau subiecte alese din niste variante publicate deja? E normal sa incurajezi un copil sa invete pe din-afara subiecte? Raspunsul corect trebuia sa fie ca toate subiectele sunt din materie inclusa in programa. Nici macar nu trebuie sa fie toate in manual. Nota 10 nu ar trebui sa fie pentru oricine.
            Cat despre tinerii care vor pierde locuri la universitati de afara pentru ca au luat nota mica la bac-ul de la noi.. astfel de afirmatii sunt cel putin ridicole. Probabil vorbim tot de fabrici de diplome, pentru ca o universitate adevarata stie ca nu poate sa amestece note din diferite tari si foloseste un singur test, gmat sau sat, pentru evaluare.

  9. Sunt de acord ca trebuie sa eliminam frauda din sistem dar cred ca nu este suficient. Cele mai importante schimbari nu au fost inca facute. Este vorba despre adoptarea „unei noi paradigme curriculare”, insa nu numai in sensul aratat de dvs. (infiintarea de scolilor profesionale si de arte si meserii) ci si in ceea ce priveste invatamantul primar, gimnazial si liceal. Dupa aceea vom avea nevoie de profesori capabili sa implementeze noua „paradigma curriculara”, ceea ce nu cred ca este cazul in momentul de fata. De fapt, cred ca schimbarea „paradigmei curriculare” nu a fost posibila tocmai datorita impotrivirii manifestate de majoritatea profesorilor (direct sau indirect).

    • lui victor, 1 / 12,42
      îmi spui și mie cum vezi r.e.z.i.s.t.e.n.ț.a. directă / indirectă, la ” paradigma curriculară ” de care vorbești :), manifestată de profii care predau specializări de profil pt. UMAN, specializări eradicate aleatoriu din optabilele pt. BAC. ( cf., raduv, 1 / 12,37) ?

  10. Chestia cu copiatul nu o sa rezolve problema pentru ca la faptul ca din facultate ies foarte multi absolventi de facultate cu cunostinte minime nu este singurul. Un mare pacat il are si faptul ca in facultati ajungi sa nu inveti nimic util pentru a profesa o meserie apoi. Exemplu eu am fost bursier cu bursa de merit in anul 1 si 2 de facultate apoi mediile mele au fost de 6 6 si ceva pentru ca m-am uitat la finish si la joburile de pe piata si mi-am dat seama ca daca o sa continui asa o sa ma aleg cu un job platit la salariu minim sau deloc. Asa ca am pus burta pe carte pe ADEVARATA carte si cand am iesit pe piata in urma interviurilor avute la firme acestea erau bucuroase sa ma angajeze…. Recunosc ca lucrez in IT si in acest domeniu nu-ti trebuie decat un calculator sa practici la un nivel acceptabil pt a putea fi angajat (chestii avansate cu servere, clustere etc le inveti partial in firma la care lucrezi intradevar). Pe de alta parte la mecanica spre exemplu nu prea ai cum sa faci asta (vorbesc iar din experienta pentru ca am facut 2 facultati in paralel…) pentru ca trebuie practica iar si asta o faci pe masini sau utilaje pe care nu poti sa le cumperi pt ca nu ai finantele necesare. Deci eu zic ca trebuie completat asta cu un sistem de management al calitatii invatamantului in care profesorii sunt rasplatiti dupa numarul de absolventi care sunt abosrbiti in piata muncii ca sa nu se mai faca specializari in invatamant de dragul de avea multe specializari si pe care piata nu le doreste ….sau specializarile sunt dorite in piata dar pregatirea obtinuta de studenti din aceasta specializare are un nivel inferior cerintelor din piata (parte din cauza ca la acea specilizare se preda o materie invechita sau lipsei de interes a profesorului)

    • puiut, daca esti absolvent macar a 8 clase deja e grav! esti incoerent in exprimare si scrii cu greseli gramaticale! macar iti dai seama?

      • Pentru greselile gramaticale imi cer scuze, ele avand cauzele urmatoare:
        1 este un forum si scriu repede ca mai am si treba de facut ….
        2 nu este o scrisoare oficiala si scriind de la tastatura mai zboara degetele si pe langa sau ratez cate o litera.

        Si ca o observatie pt tine ca te erijezi intr-o fiinta care stie foarte bine sa scrie pot sa zic ca primul tau cuvant este scris gresit gramatical (puiut se scrie cu P MARE ca e inceput de propozitie, dar astea sunt amanunte insignifiante pt o persoana eminenta asa ca tine care pune peceti intr-o secunda :)) ).

        Eu nu o sa-mi dau cu parerea despre competentele tale pt ca nu am destule informatii asa cum ai facut-o tu.

        Multa sanatate,
        Danut

  11. Incredibil … cred ca jumate din comentarii incep cu: „e ok, dar prea putin”, „foarte bine, dar cam tarziu” … eu nu mai inteleg … noi vrem sa evoluam? vrem sa iesim din mocirla asta? vrem sa avem macar peste 10 – 15 ani o generatie de oameni cinstiti? sau vreti ca si copiii astia sa traiasca dand / luand spaga, sa se miste pe langa lege, sa nu aiba respect pentru cei cinstiti (cati or mai fi atunci)?

    acum, puneti-va si voi intrebarea: cum ar fi aratat rezultatele daca 70% din elevi ar fi fost dati afara din examen? sunt convins ca nu rezistam la socuri atat de puternice, iar faptul ca s-au prins cativa + mediatizarea excesiva (in cazul asta buna) a descurajat o buna parte din cei care intentionau sa apeleze la metode neortodoxe (sa zic asa)…

  12. Domnule Vlaston, va felicit pentru acest articol. Si da, aveti dreptate, am tot trait cu minciuna. Inca din gradinita copilul este invatat cu mecanismul. Totul este numai de fatata. Vreti sa vedeti cum functioneza? Luati datele raportate in cele trei etape la http://chestionar.uefiscdi.ro/ de catre universitati si o sa vedeti acolo ce au declarat „privatii”. Faceti comparatie intre datele de la prima raportare, apoi la a doua si apoi la a treia (dupa controlul MECTS). O sa aveti ce scrie un an intreg. Am crezut ca citesc datele unor universitati din Top 100. Si atunci cum sa se faca ordine daca minciuna merge mai departe? De la generala, la liceu, la facultate si apoi la … guvern

  13. Era si timpul sa se aplice tactica bagarii fricii in prostime, asa ca pe timpul comunismului. Ca romanul nostru de rand e o putoare ordinara care se focuseaza numai pe trisat si fentat ca sa-si asigure o loc bun in societate, pe bancile scolii, pe piata muncii etc. In timp ce ordinarul cu creierul cat nuca dar cu „valoare baneasca” isi cumpara diplomele, serviciul etc. intelectualilor X, Y si Z li se iau de sub nas orice sansa de a se lansa. Afara cu spurcaciunile, imputitii si speculantii care promoveaza coruptia si ne duc Romania de rapa. Acei 30% care vor gradua poate vor salva ce a mai ramas din tarisoara noastra peste cativa ani.

  14. Singurul lucru bun faacut de Funeriu!!!! Macar daca ar persita in continua acest proces . Ce se intampla la examenele noastre era halucinant. Acum vor intra in vrie universitatile care vor ramane fara musterii ( ca nu-i putem numi studenti pe cei care intrau in Univ . cu bacalaureatul luat prin frauda si care erau f.f. multi)

  15. pentru ca să ieşim şi mai mult din minciună ar trebui ca de la anul să fie instalate camere de supraveghere ŞI în sălile unde profesorii corectează lucrările elevilor

  16. Prin urmare, Presedintele stia bine pentru ce l-a amintit recent pe ministrul Funeriu printre cei mai buni ministri ai acestui Guvern. Bravo lui, ministrului!

  17. Incep cu o paranteza: exista mai sus (sau mai jos), printre comentarii, niste domni foarte inteligenti care vorbesc despre vai, cum s-a dus de rapa sistemul de invatamant romanesc. In trei randuri scrise, doua cacofonii, ‘a gradua’ si alte ‘romanisme’.

    Sa iei bac-ul nu mai e demult o mandrie. Eu am dat treapta I, am ratat la mustata treapta a II-a (a doua generatie care nu a dat-o), am luat bac-ul cu o medie… medie. Dar am fost perfect multumit de rezultatele pe care le-am obtinut. Am invatat pe branci matematica, informatica, fizica. In rest, peste 6 si totul e ok. Am dat examen de admitere in facultate, printre ultimele generatii. Nu foarte greu, dar fara sa inveti era imposibil de intrat.

    Valorile romanilor s-au schimbat (pentru marea majoritate). Aia care invata sunt fraieri, important e sa fii descurcaret. Treci ca gasca prin liceu, spaga la bac, spaga la admitere, spaga la examene in facultate, petreceri interminabile si apoi ori la firma lu’ tata, ori pe la vreo pila / relatie, ori, daca nu te-a dus capul, in invatamant, profesor. Fara suparare, e parerea mea, profesorii tineri din ziua de azi sunt 80% cei care nu sunt in stare sa faca altceva. In batjocura din invatamant cei 20% care au intr-adevar chemare, rezista cu greu.

    Studiezi (sa zicem) matematica de la 14 ani. Olimpiade nationale sau mai mult. Facultate de matematica, sef de promotie. Un doctorat, ba chiar doua, eventual la universitati de afara. Si? Profesor de matematica la un liceu, unde smecherasii de bani gata iti rad in nas cu o mare durere in cot, pentru ca ‘rezolva tata’? Nu, mersi frumos.

  18. Mai sunt doau minciuni care o amplifica pe aceasta legat de calitatea invatarii/invatamantului.

    a) abisul dintre invatamant si realitate; absolventul mai baiguie ceva despre Eliade, dar nu e in stare
    sa scrie un raport inteligent despre un caz, iti spune cum a fost cu Arca lui Noe dar nu intelege
    stiintele biologice fiindca a fost invatat ca evolutia nu exista, are o intelegere simplista a istoriei,
    nu stapaneste gandirea critica si are o scara de valori cu curu’n sus;
    b) pe toate canalele mass media il dematurizeaza pe elev si ii baga in cap meme indestructibile,
    rele impregnate cu ura.

    Elevul creste si se dezvolta in anti-cultura, in anti-sttinta, in cultul antivalorilor intr-o societate
    care are lozinca; „ingropati cat mai adanc stacheta!” Educam fani, nu oameni liberi si
    integri.

  19. E un MARE pas inainte dar in multe licee din Bucuresti s-au dat bani de protocol. Am copil la liceu (nu intr-a XII-a) si a auzit mai multi colegi de la diverse licee care ar fi copiat (evident dupa ce au strans bani de protocol)…

  20. Tipic romanesc, dl profesor: „cine este vinovatul”
    Orice se intimpl in Romania , prima intrebare este „cine este vinovatul”

    Am auzit de un caz in care un autobuz a intrat in statia si a omorit multi .
    Nimeni nu a impuns cu degetul „cine este vinovat” ci toti „mare tragedie , ce facem sa nu se ai repete”
    La citiva ani departare, la process, soferul a fost gasit nevinovat ..
    Nu s-a intimplat in Romania ..

  21. Nu este prima data cand bacalaureatul ar fi fost picat pe capete de elevii romani. Ca din nevoia de a face un erou din actualul ministru al educatiei avem tendinta de a vedea totul ca pe „luminita de la capatul tunelului” este cu totul altceva. Oricum stimate domnule Vlaston am observat cu oarecare mirare ca ati rezistat mandatelor railor Marga si Andronescu .. ma intreb daca ati fi rezistat si actualului ministru fara sa aveti carnet de partid ( nu de alta dar politizarea managementului in scoala romaneasca a atins cote care ma fac sa cred ca apartenenta la portocaliu este criteriul actual de „performanta” in Romania ). Oricum, in calitatea dumneavoastra de fost director de liceu ( 1990-2008 dupa cum scrie in prezentarea dumneavoastra) ati putea sa ne spuneti care a fost procentajul absolventilor de bacalaureat de la institutia ce ati condus-o? ( cu aproximatie ). Va intreb asta pt ca, personal, cred ca si corpul profesoral a fost cel care a condus la actuala situatie. Daca, si numai din dorinta proprie de a cladi o cariera solida. acestia mentineau un standard inalt al calitatii invatamantului, nu cred ca am fi ajuns la acest moment in care sa ne uitam la tinerii elevi, studenti, si sa ne gandim cum de au ajuns pana aici cand ei nu cunosc uneori nici baza?.

    • pai n-am niciun carnet de partid si la ce sa rezist ca sunt pensionar. 39%, 50%, cam pe aici. Dar nu eu conduceam examenul, ca n-aveam voie. In schimb am fost presedinte la capacitate si am avut procent de promovare de 6% (8% dupa contestatii). A fost ultima data, ca n-am mai fost pus.

  22. Eu cred ca PDL mai mult va avea de pierdut decat de castigat din aceasta strictete la Bac fiindca romanul este obisnuit sa fure si sa mituiasca ca sa reuseasca in viata nu sa-l pui sa munceasca. Funeriu vrea acum sa-i puna sa invete pe copii pentru a castiga cu greu o nota de 6-7 in locul variantei mai usoare de asi face copiute sau sa dea mita pentru o nota de cel putin 9. Va mai trece ceva timp pana ce romanii isi vor schimba conceptiile. Sunt sigur ca multi vor fi contra lui Funeriu chiar daca ei nu au copii in scoala, simplu fapt ca cineva vrea cu atata inversunare sa nu se mai fure in Romania ii va face sa voteze USL. Doamne ajuta sa le vina romanilor mintea de pe urma. Eu sunt din generatia decreteilor, o generatie binecuvantata zic eu (care este coloana vertebrala a acestei tari in momentul de fatza), cand trebuia sa muncesti serios ca sa iei un examen. La facultatea mea am fost 10 pe loc dar erau facultati si cu 20-30 pe loc unde numai daca erai foarte serios si munceai din greu puteai reusi.

  23. Masura exagerata!
    :)))
    Inainte de a se cere sa nu se copie, sa avem si profesori care ii invata, cu seriozitate si rigoare, carte. (Normal, un elev care care reuseste sa ajunga pana in clasa a 12-a ar trebui sa ia minim 6 la probele examenului de bacalaureat )
    Sunt cazuri in care chiar profesorii universitari cer bani pentru note mari sau trecere examene – din experienta.

    • Am auzit de multe ori aceasta varianta si, pe scurt, nu merge!
      Am experienta de mai mult de 20 de ani in educatie, la nivel de invatamint superior. La orice examen la care am participat, am oprit frauda. Ce este important pentru discutie este ca am facut totdeauna acest lucru impotriva celor mai multi (elevi/studenti, parinti, colegi).
      Alternativa cu „profesori care ii invata, cu seriozitate si rigoare, carte” nu functioneaza. Le poti face orice: poti sa-i ajuti sa invete, sa le oferi pe gratis din timpul tau, sa ii fortezi sa invete… nu merge… citeodata nu merge nici macar sa-i lasi sa copieze… :) Singurul serviciu care este cerut este sa spui despre ei ca stiu… iar pentru asta te piseaza zi si noapte, ei, parintii lor, cunostintele lor, relatiile lor … dupa care esti schimbat din pozitia respectiva, pentru a pune pe cineva care stie sa „stabileasca politic competentele necesare”… :) Acest lucru se petrecea inainte de revolutie (pe scara larga) iar dupa revolutie a explodat…

  24. Orice inceput are un inceput.Era si timpul ca sportul national numit copiere sa inceteze.Altfel ne furam singuri caciula furand startul.

  25. Dragilor, anul acesta s-a copiat mai usor ca oricand in mai multe moduri
    1. conform regulamentului ai voie sa mergi la Toaleta. Cunosc cazuri ale unor elevi care au mers in 3h de 2-4 ori la toaleta la fiecare examen. Suficient cat sa-si scoata din pantaloni copiutele si sa-si ia raspunsurile la mai multe intrebari.
    2. Mai mult, la toate materiile profesorii au primit in afara scolii cate 50 de lei de candidat din sala pt a primi rezolvarile la subiectele 1 si 2 cel putin. Regret sa va spun, dar s-a copiat grupa mare, doar cine nu a vreut n-a reusit.
    3. Au fost profesori care au luat ciornele de la colegi care stiau si le-au xeroxat apoi cu patele la camere le-au scos de sub tricou si le-au lasat pe masa chiar si fara bani.

    Este de stiut ca sesiunea 2 e mai usoara, multi s-au inscris atunci pt ca subiectele vor fi ca pt „prosti”. Am vazut subiectele de anul acesta. Min. Invatamantului nu si-a vazut lungul nasului? Multe au fost subiecte anapoda si mascate testand doar vigilenta nu si cunostitele.

    Oricum Min Invatamantului prin aceste sanctiuni vrea sa-si spele pacatele, insa nu-i asta solutia.

    Ca psiholog va spun ca atunci cand un copil copiaza, din toata lectia va fi si singurul lucru pe care-l va retine.

    In Danemarca nu se da BAC-ul. Poti trece la facultate in baza unui CV si a unor recomandari plus notele 1-12. Ceea ce e mai bine. Daca ai facut voluntariat, ai recomandari, note bune ai dreptul sa mergi mai departe. BAC-ul in Romania testeaza doar cine sta bine emotional (stiu elevi de 9 si 10 care sub stres abia au facut de 7, care tocmai pentru ca erau buni toata clasa au tras de ei si au fost deconcentrati) si cine sta bine la copiat, spaga si prietenie cu profesori si colegi.

    Mai mult, multi elevi s-au transferat la alte scoli chiar si la tara ca sa ia BAC-ul mai usor.

    Min. Invatamantului sa se uite la Ministrul sau … sau care nu stie nici sa conjuge un verb in parlament si nu cunoaste substantivele … Rusine Ministerului.

    Vreama BAC-ului a trecut tovarasi, e vremea aptitudinilor reale.

  26. Sincer eu nu m-as lauda atata cu aceasta mare realizare… Practic, ministerul se ocupa de consecinte, ignorand cauzele. Au picat 70% in unele locuri… Asa si ? Asta-i o mare realizare ? Eu zic ca-i o dovada a incapacitatii ministerului de a organiza un invatamant decent, macar la nivelul celui din „epoca de aur”…Care epoca, in curand ca fi intr-adevar de aur comparat cu ce-avem acum… daca as fi rau, as spune ca hotii nu suporta concurenta si vor s-o inabuse din fasa…dar nu sunt rau…sunt numai scarbit…

  27. Adevarul pur, in afara de sistemul viciat, mai exista alta minciuna bine ascusnsa sub 7 presuri, legenda spune ca elevul care invata pe rupte va obtine mereu note mari, cea ce este fals, inteligenta si arhitectura creierului sunt genetice. Invatatul si vointa au un efect limitat in rezultate. Deci, la examene se premiaza in general pe cei care au o genetica exotica.

  28. Asta e vrajeala. Doar la romana ce a fost ‘spaima’ cu camerele si nu stiu ce supraveghere stricta, si nici la proba aia in toate clasele. De miercuri incolo insa.. la fel ca intotdeuna, subiectele au fost stiute dinainte (asta stiu sigur la istorie), de vorbit s-a vorbit, de copiat cine avea materiale la el/ea putea foarte usor sa le revizuiasca la baie, ciornele s-au plimbat, supraveghetorii se uitau la elevii care au scris ca sa le spun alora care-s mai tampiti etc. Si asta la un liceul destul de cuminte din capitala (indiciu: e in top 15 anul asta).

    Una peste alta, subiectele au fost foarte usoare si eu o sa iau cel putin 8 in conditiile in care n-am invatat decat o zi (cea dinainte) pentru fiecare proba. O problema ar fi fost daca m-as fi luat dupa ce mi-au zis profesori la clasa despre cum si ce sa fac ca sa ma pregatesc, da’ noroc ca am stiut ca-s cam dobitoci si i-am ignorat, mi-am facut singur materialele si a fost bine. In loc sa structureze cum trebuie materia de invatat pt bac intr-o luna si apoi in restul anului sa faca orele cu adevarat interesante, ei o lalaie an de an sa tot traga de programa tampita pe care o au si din care pana la urma nu ramane nimic, dar deh, ‘isi fac treaba’.

    O sa-mi lipseasca sistemul de invatamant romanesc!

  29. Cu regret constat cit de mult s-a degradat sistemul moral si de valori ale acestui popor daruit de natura cu atitea calitati extraordinare.Sa stiti ca ceea ce se intimpla in sistemul de educatie are valente in societate,atita timp cit e nevoie sa dai mita peste tot,e normal ca s-a ajuns in acest moment ca lumea sa cumpere diplome.in strainatatea civilizata,a detine o diploma inspira respect si iti aduce pespectiva unei vieti decente.In tara noastra sint prea multi absolventi cu studii universitare si din pacate cunosc cazuri de tineri constiinciosi cu burse in toti anii de facultate,cu mastere pentru care au beneficiat de burse europene si care in disperarea traiului zilnic vind pantofi la mall.Asta-i ca si cind ai folosi Airbus la fertilizat ogorul.Ne irosim fara scrupule adevaratele valori si de pierdut pierde natiunea.Ceea ce incearca sa faca domnul ministru este laudabil,chiar trebuie sustinut.Parintii acestor copii dezorientati-aici televiziunile au o vina extraordinara si legea audiovizualului ar trebui fi mult mai serioasa-poarta o mare vina,ei sint primii care imprima cinstea si corectitudinea sau nu,ei sint cei care ii invata ca orice se poate rezolva cu bani si de aici incepe lantul slabiciunilor.Parintii mituiesc peste tot,elevul ajunge la maturitate cu creierul impregnat de mentalitate penala,asta-i cea mai mare plaga.Speranta mea e ca ne vom reveni totusi!

  30. Promotia din acest an era obisnuita cu meditatii…acum 4 ani cand au sustinut ex. de capacitate , parintii lor aveau bani pt. meditatori..anul acesta NU..asa ca toate generatiile care sunt obisnuite cu ” mura-n gura ” vor avea de suferit…
    Pana nu se vor introduce ex. de admitere in liceu si in facultate….nu vom avea absolventi pregatiti

  31. Nu consider ca iesim din minciuna pana cand nu aud si despre eliminarea din examen a unor elevi de la Monnet, Caragiale, etc. licee care par „vaccinate” contra fraudei, insule de corectitudine in acest ocean de fraudatori format de elevi, supraveghetori, presedinti de comisie, sulitasi, paharnici si halebardieri…Sunt de acord ca s-a facut un mic pas dar pana cand nu voi vedea niste rezultate realiste si la anumite licee nu cred ca s-a punctat decisiv. Si, mai ales, nu cred ca exista dorinta de a puncta decisiv si vom ajunge in aceeasi situatie ca si justitia: mica hotie va fi aspru condamnata in timp ce marile dosare se vor incheia cu NUP…

  32. Dle Vlaston
    constat (cu oarecare satisfactie) ca-ncepeti sa ignorati sforaielile politice si desirati ghemul problemelor cu adevarat importante.
    Invatamantul romanesc sufera de aceeasi boala cronica numita ineficacitate, ca de altfel toate domeniile de activitate din aceasta asa-numita tara. Ati enumerat doar cateva dintre adevaratele cauze. Sper ca veti ajunge singur la concluzia ca mult trambitata „reforma” desantat promovata de horror actual gubern nu prea are treaba cu acele reale cauze decat, cel mult, in proportie de 5-6, fie chiar 8%.
    „Vinovatia parintilor si elevilor” poate fi invocata doar in masura adaptarii la un sistem arhaic, depasit, erodat, ineficace in raport cu piata muncii, conservator, inchistat, promotor al „valorilor” bazate pe hau-hau exact ca-n „iepoca-de-aur”. Si degeaba tot bagati placa referitoare la „fabricile-de-diplome” din zona privata pt ca, spre exemplu, in manualele ASE-ului (de stat) scrie negru pe alb cum ca „venitul minim garantat stiimuleaza cresterea economica”. Ca sa nu mai pomenesc de sefii de promotie de la Automatica Politehnicii pusi cu botu’ pe labe de banale sigurante automate. Ori de „practicile” de promovare a studentelor folosite-n facultatea de stat de raposatu’ prosteanu. Sau despre „taxele’ de examinare percepute-n UPG-ul ploiestean, o alta „emblema” a invatamantului de stat…. si lista poate fi completata cu f. multe exemple, din pacate.
    Marea problema a invatamantului romanesc este ca formeaza reproducatori de cunostinte si nicidecum utilizatori. Iar bomboana de pe coliva este vechimea ancestrala a acestor „cunostinte”.

    ps: ati aflat care e diferenta dintre eficacitate si eficienta?

      • Ok, scuze.
        Dvs n-ati spus-o dar majoritatea asa gandeste, cel mai probabil din reflex conditionat. Ma abtin sa detaliez. Pana la urma si aceasta „problema” este de fapt un efect. Cauza o gasim in relatia dintre quantumul retributiei si posesia un/ui/or carto/n/ane cu antetul MEC. Vom putea vb despre evolutie abia atunci cand nivelul salarizarii (in oricare domeniu/institutie/societate) va reflecta profesionalismul, competenta, productivitatea, eficacitatea cu un bonus pt eficienta.

        • ps:
          Desigur ca evolutia este determinata de reforme structurale, de fond. Ceea ce, deocamdata nu s-a facut, oricat de mult va straduiti sa convingeti lumea de contrariu..
          Pe de alta parte,
          cresterea exigentei e departe de a rezolva niste tare ale sistemului. Asta nu inseamna ca n-ar fi necesara. Dar in absenta unui spor calitativ al „ofertei” devine o bataie de joc. Imi place sa cred ca, macar dvs, stiti care e ordinea logica si fireasca:
          1.Daca nu stii te invat.
          2.Daca nu poti te ajut.
          3.Daca nu vrei, te oblig.
          Asadar…

  33. Bun articol, sa speram ca incet-incet ne gasim si noi drumul nostru in Europa aceasta pentru ca avem ce arata. Mai multa vointa politica si vigoare in aplicarea unor legi care deja exista si putem vorbi si de invatamant mai performant. Furtul intelectual ar trebui pedepsit penal ca orice gainarie pentru ca un doctorat luat pe bani si pe nemunca permite titularului sa ocupe o anumita functie nemeritata. Ar mai trebui sa se curete facultatile si universitatile patriei care sunt pline de profesori de o conditie slaba, fara cunostinte minime de psihopedagogie, fara definitivat in invatamant sau care predau materii de care nu are nevoie nimeni. Pentru a putea preda in invatamant trebuie sa ai inclinatie. Nu ai pornire pentru asa ceva te tacanesti inainte de vreme. Daca ai lua la bani marunti numai o parte dintre cei care predau multi sunt pe langa meseria lor si sunt neverificati de nimeni niciodata ajungand lectori sau profesori iar ei profesional sunt zero barat. Am intalnit cateva cazuri de profesori universitari cu grad de profesor care nu prea aveau de-a face cu invatamantul nu mai vorbesc de felul in care si-au luat doctoratul.

  34. Au anuntat pe hotnews ca in Caras Severin sunt peste 100 de lucrari identice ! Cum va explicati acest lucru? Este un inceput foarte bun ceea ce se intampla cu organizarea BAC din acest an, dar se pare ca tot s-a copiat!

  35. La Bv Liceul Honterus este cunoscut ca fiind înțesat de fii și fice de baștani și alți șmecheri de partid și de stat.Credeți că vreun supraveghetor adus cu arcanul la aceasta activitate,(adica obligați,pe 25 de lei brut) a îndraznit să facă vreo mișcare greșită….
    De ce la Liceul Teologic unde s-au corectat lucrarile la matematica ale elevilor de la Saguna,Mesota Honterus Antipa…sunau în draci telefoanele evaluatorilor????De ce lucrările elevilor nu au fost amestecate și impartite evaluatorilor spre corectare??/Evaluatorii au primit mapele gata pregatite…fiecare liceu avea profesorul pregatiti din timp.Prostii au fost eliminati …smecherii incă fraudează sistemul…
    Asta e adevarul…iar faza cu camerele…m-apuca rasul cum mosul asta a putut să pună botul la o astfel de vrăjeală…

      • ..Si asculta cineva….La Honterus sunt o gramada de fii ai inspectorilor scolari..si alti fii si fiice.Si cum probam???
        Saguna Mesota sunt cele mai bune licee…Acolo se intra cu 9.50 minim….credeti ca se baga cineva ..nu exista argumente….dovezi…ideea e ca brandul ii avantajeaza

        • S/a confirmat.Elevii din Honterus au fost avantajati.Exista 3 elevi cu lucrari apoape identice.Toti au luat 9 la geografie.Erau cunoscuti drept puslamale in liceu…Elvi mai buni decat ei au luat note mai mici.
          Cunoastem numele lor dar nu bine….Numele unuia se traduce in germana Klein.

  36. Si la COLEGIUL NATIONAL MIHAI EMINESCU SATU MARE habarnisti au copiat, multi se tot duceau la baie, sopteau unul la altul etc. Va vorbeste unul care a dat bacul in 2011 si care din cauza caracterului sau a fost corect si nu sa inspirat de la alti, si care este umpic nervos deoarece habarnisti au luat note mai mari decat el la unele materi si inca se cred si destepti inflacarati pe deasupra… desi sunt boteee… e bine ca macar au bani masini de lux … profesore vezi tu nu ai asa ceva esti prooost…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro