joi, martie 28, 2024

Baroni din toate partidele, uniti-va!


Reorganizarea a murit, traiasca baroniada!

Putina lume dadea vreo sansa actiunii de reorganizarea teritoriala. Ca a venit de la presedinte, ca venea din alta parte, a murit inainte de a se naste.

Bomboana pe coliva o adauga maghiarii, care au anuntat deja ca nu vor nici 8 regiuni, nici 8+2, nici un fel. Ei vor doar adancirea enclavizarii tinutului secuiesc si eventual si a altor zone locuite de maghiari. Ca enclavizarea impiedica accesul in piata muncii a tinerilor maghiari, dezvoltarea economica a zonelor respective, inclusiv prin atragere de fonduri europene, nu pare sa-i miste pe liderii UDMR. Ei vor sa fie stapani la ei acasa. Chiar daca in saracie. Au si sprijinul baronilor PDL, care le-au spus mai pe ocolite: „tineti-va tare, nici noi nu dorim restructurarea administrativa”!

Baronii din toate partidele au sarit la gatul regionalizarii. Cum sa-si piarda feudele pe care le conduc cu mana de fier, prin intermediul clientelei, prin intermediul deconcentratelor, agentiilor si inspectoratelor judetene, contractelor cu statul, primariilor vasale, cu coltii adanc infipti in grumazul bugetului,  sugand intr-o veselie din fondurile din ce in ce mai putine care mai circula prin conductele bugetare. Inclusiv din fondurile europene, de s-a speriat vestul. Adica UE.

Cand spui Teleorman spui Dragnea, Neamt=Pinalti, Arad=Falca, Arges=Nicolescu, Bistrita=Oltean, Constanta=Mazare, Vrancea=Oprisan, Harghita si Covasna=UDMR,  etc., de-am putea schimba pe harta tarii denumirile judetelor cu numele jupanilor, le-ar memora  elevii mai usor.

Avantajele regionalizarii ar fi fost urmatoarele:

  • Reducerea cheltuielilor cu functionarea statului, esentiala acum cand la orizont se aduna norii unei noi crize economice iar infrastructura nu avem de nicio culoare.
  • Descentralizarea, prin trecerea  majoritatii prerogativelor Consiliilor Judetene si serviciilor deconcentrate la primarii si Consilii Locale.
  • Debirocratizarea, prin micsorarea numarului de functionari din noile structuri.
  • Declientelizarea, destructurarea retelelor de coruptie si clientelism politic, conduse de 41 de baroni, ilustrate cum nu se poate mai bine de radiografia judetului Teleorman.
  • Posibilitatea antamarii de proiecte de infrastructura de anvergura, cum ar fi lucrari de irigatii, utilitati, sosele si autostrazi, exploatatii agricole de mari dimensiuni, inclusiv prin atragerea de fonduri europene, fara a mai trece prin ministere.
  • O mai usoara urmarire a drumului banilor din cele doar opt centre de pornire a acestora, transparenta si accesul publicului la informatii din capitalele de regiuni  mai usor de realizat, fiind mai putine.

Doar ca socoteala baronilor si clientelei e alta, mult mai simpla. Ce daca nu sunt bani, luam imprumuturi peste imprumuturi, noi acumulam averi sa traiasca bine si copiii si nepotii nostri, iar de platit le vor plati prostii, care acum stau si se holbeaza la noi, ne critica, dar n-au ce sa ne faca. Ca in parlament si in partide se decide cum vrem noi,  la noi e resursa de finantare a alegerilor si a spagilor necesare „amortirii” justitiei si procuraturii.

Are si cateva hibe aceasta socoteala. Criza economica mondiala si situatia speciala a Greciei, aflata cu un picior in groapa falimetului, a schimbat optica creditorilor, fie ele banci sau institutii. Nu mai dau bani cu ochii inchisi, fara certificarea FMI ca respectivul guvern face ce trebuie pentru reducerea cheltuielilor guvernamentale, a pomenilor electorale, a ajutoarelor sociale. Asa ca mai incet cu speranta imprumuturilor fara garantiile FMI.

In al doilea rand, sunt de acord toti tinerii romani, sa plateasca toata viata, ce fura si consuma actualele elite de prada, baronet, lipitori de afise, sefi de institutii si regii ale statului? Si pomenile electorale acordate parintilor, sa le-chida  gura? Inca nu s-au trezit, sa-i de guler pe toate aceste lipitori si sa dea cu ei de pamant. Dar nici mult nu mai e pana la acest moment.

In al treilea rand, nu este de loc sigur ca DNA si DIICOT mai pot fi oprite, cu toate amenintarile proferate de Ponta si Antonescu la adresa lor si sefilor acestor institutii. Asa ca fraudarea bugetului de stat devine din ce in ce mai dificila. Raman doar furtul si frauda cu legea si HG-ul, mult mai sigure si mai comode.

Este tot mai clar ca fara alocarea unor insemnate fonduri din bugetul de stat pentru dezvoltarea infrastructurii, rutiere, informationale, agricole, turistice, condamnam economia tarii la ineficienta pentru  zeci de ani de acum inainte. Nu avem o productie de bunuri si servicii vandabile si cu valoare adaugata mare. De genul Loganului. Si nu se poate construi decat prin aportul de investitii, tehnologie, capital, management, piete de desfacere adus de investitori straini. Altfel ne condamnam singuri la agricultura de subzistenta.

Au si initiatorii regionalizarii erorile lor, si nu putine. N-a vazut nimeni un document consistent, un studiu de impact, de costuri si beneficii. Totul a parut cantat dupa ureche, fara partituri si calcule clare. Sigur ca am privit cu neincredere la ce parea sa fie o improvizatie scornita peste noapte, chiar daca principiile si avantajele pareau corecte. Preferam o initiativa a unui grup parlamentar, cu o nota de fundamentare, avand in spate niste studii realizate de specialisti. Consecinta a fost ca odata cu apa murdara din copaie am aruncat si pruncul. Cristian Preda o spune pe sleau: coalitia de la guvernare s-a facut de ras, prin modul de promovare a regionalizarii.

Ce mai e de facut acum?

Axiomele momentului sunt:

  • Nu mai exista bani. Posibila revenire  a crizei mondiale ar trebui sa ne faca sa tremuram si sa ne uitam de o mie de ori in portofel, inainte de a mai cheltui un leu.
  • Nu avem o productie de bunuri si servicii vandabile si cu valoare adaugata mare.
  • Suntem prizonierii  coruptilor si coruptiei endemice, centrale si locale, care alunga orice initiativa privata, prin spagile pe care le cere de la obraz si piedicile pe care le pune la orice inseamna modernizarea tarii.
  • Nu avem o infrastructua minimala, de transport, informationala, agricola si de turism
  • Suntem pe ultimul sau ultimele locuri din UE si din lume la serviciile educationale, de sanatate si la functionarea justitiei.

Ce ar trebui sa facem cu totii, guvern, parlament, presedintie, societate civila?

  • Reprofesionalizarea structurilor de conducere din deconcentrate, inspectorate si agentii centrale si judetene.
  • Renuntarea la sectorul economiei de stat.
  • Reanalizarea, reducerea  si trecerea in sarcina primariilor si Consiliilor Locale a majoritatii prerogativelor aflate acum la nivel judetean, in deconcentrate, agentii si inspectorate de tot felul, cu realocarea corespunzatoare a resursei financiare. (Golirea de continut a administratiei  judetene).
  • Simplificarea contextului legislativ in care-si deruleaza activitatea mediul de afaceri. (aprobari, stampile, autorizatii, certificate, semnaturi, cele mai multe create pentru a produce spagi)
  • Reducerea pana la aproape de zero a transferurilor de fonduri de la bugetul central la bugetele locale. Fiecare comunitate sau grup de comunitati (prin unificare sau desfiintare), sa-si ia soarta in propriile maini, sa-si construiasca viitorul pe care-l doreste, pe care il merita si in care investeste. Fara imboldul dat de lipsa fondurilor nu se va trece niciodata la aceasta paradigma moderna.
  • Intarirea prin lege a rolului regiunilor de dezvoltare, cel putin in domeniul accesarii si derularii de proiecte  din fonduri europene.

Baronii, birocratii, clientelele politice din deconcentrate, agentii si inspectorate  vor muri doar atunci cand li se taie „oxigenul” financiar, cand nu vor mai avea bani. Iar banii sa fie dirijati spre infrastructura, simultan cu concesionarea ei si oferirea de garantii guvernamentale.

Poate, doreste si stie sa faca aceste lucruri, responsabilul executiei bugetare, adica guvernul? Nu cred, deja optiunea ministrilor si conducerii PDL este sa se amane restructurarea administrativa si pastrarea privilegiilor baronilor.

In orice caz, principalul partid de guvernamant isi joaca acum viitorul si scorul in alegerile viitoare. Electoratul nu mai voteaza la indicatiile baronilor. Aceasta pare sa fie realitatea care le scapa.

Distribuie acest articol

100 COMENTARII

  1. Ce sa mai zic despre asa un delir? Maghiarii vor enclavizare, vai ce saraci vor fi ei acolo in secuime blabla. Pai daca vor fi asa de parlitzi de ce nu-i lasam sa se autonomizeze? Poate pentru ca ne e frica? Poate pentru ca ruperea de Bucuresti si eventualitatea ca lucrurile sa mearga bine ar fi un semn si pentru alte regiuni? Eu zic domle sa-i lasam sa se saraceasca daca atata pot. Sa nu ne mai comportam ca PCR si sa le vrem binele cu fortza…
    Despre megaproiectul cu 8 judete nu prea am multe de zis. Nu poate fi judecat simplist a la Vlaston. Nu poti pune Vramcea cu Constanta. Si aici varianta propusa de UDMR e mai rationala (cea cu 16). In rest doar fumigene a la Base. Vad ca joaca si poker: ultima oferta 8+2 etc. Fara nicio justificare logica.
    Dar spune-ne domnule Vlaston si o parere despre atacul la regele Mihai. Sa taci asa in papusoi nu mi se pare foarte curajos.

      • D-le Vlaston nu accepta alte pareri pantru ca sunt manipulati.De aceea sunt vulgari si nepoliticosi,dar prezenti pe toate forurile.Cred ,chiar daca va parea exagerat ca sunt platiti, altfel nu-mi explic cum arunca aceleasi idei indiferent despre ce este vorba in text

  2. nea Vlaston, in Programul de guvernare 2009-2012, e trecut ceva despre reorganizarea teritoriala?
    Daca da, sub ce forma, daca nu, inseamna ca e o chestie spontana.
    Apropos, ce e realizat din acel program? De ce a fost redactat acel program?

      • „cand a fost facut programul criza nu-si aratase toata vigoarea…” -domnule Vlaston, CHIAR ne luati de prosti? Va anunt cu respect ca la finele anului 2009, cateva state din EU iesisera DEJA din recesiune. Adevarat, in RO criza nu isi aratase amploarea, pentru ca pedeleprele refuzasera sa o vada in toata spendoarea ei – trebuiea sa fie ales tatuca lor presedinte.
        Eu v-as fatui cu tot respectul sa nu mai aparati ASTFEL de cauze pierdute – doar va descalificati intelectual.

        • Ce state iesisera din criza in 2009? cumva prin 2009 nu a fost si psd-ul la guvernare ca mai apoi sa iasa si sa lase toata caruta pe spinarea pdl-ului? nu in perioada 2007 – 2008 economia duduia, a crescut numarul salariatilor la buget, s-au crescut, fara o baza reala, salariile bugetarilor? oare cine a fost atunci la guvernare? cumva usl? (hai sa fim seriosi, nu poti conduce o tara cand ai guvern minoritar).

          daca tot vreti sa va dati corect, incercati sa nu judecati cu jumatate de masura.

      • Raspunsu matele e cel putin bizar. Adica daca n-ar fi fost criza nu ar fi fost necesara reorganizarea teritoriala!?
        In orice firma, in orice organizatie, fie guvern, fie echipa de fotbal se face un program, un plan, pe baza caruia se iau niste masuri. Evident ca aceste planuri, programe se corecteaza pe parcurs, da este imperios necesar sa existe asa ceva, numai atunci pricepe intreaga administratie, organizatie ce trebe facut.

      • cand asta? in decembrie 2009? Isi aratase vigoarea ca deja dadusera zile de concediu neplatit in plina campanie electorala…dar aveau alte griji sa treaca in programul de guvrenare, cum ar fi de exemplu afacerea Rosia Montana.

  3. Cred ca nu vrea nimeni reorganizarea. S-ar fi putut rezolva foarte simplu: referendum + informare la tembeliziunea de stat – ce avantaje veti avea vs ce pierdeti (daca pierdeti ceva).

    • De acord cu referendumul, dar o intrebare logica (fara a fi interpretata ca atac): ce intrebari sa se puna la respectivul referendum? si cum ar fi putut fi interpretate raspunsurile? sa zicem ca se faceau intrebari personalizate pt fiecare judet. in arges ceva de genu: vreti sa faceti parte din acelasi megajudet cu sibiul? in sibiu: vreti sa faceti parte din acelasi megajudet cu arges? daca cei din arges ar fi raspuns 90% da, iar cei din sibiu ar fi raspuns 90% nu, ce raspuns ar fi contat?
      parerea mea legata de referendum pe tema asta, ar fi iesit o mare abrambureala si nu ar fi fost nimic altceva decat risipa de bani.

      • Insist, daca s-ar fi dorit… :)
        Intrebarile se formuleaza de catre profesori de la sociologie si statistica, cum e normal.

        • de acord, poate sociologii si staticienii ar fi gasit o formula / formulare cat mai apropiata de adevar si care sa acopere toate exceptiile, dar cat timp ar fi trecut pana s-ar fi pus de comun acord? uite cati au sarit de fund in sus ca nu are ce cauta buzau in aceeasi regiune cu constanta. de ce fratilor va invadeaza casele? vin peste voi sa va ia nevestele si fecioarele? cum sa faci reoganizare (intreband oamenii) cand ei au niste idei preconcepute impotriva conationalilor lor?
          de ce nu credeti ca unele lucruri trebuiesc facute si fara a intreba poporul? ne-a intrebat cineva cand s-a vandut petrolul / gazele / padurile? ne-a intrebat cineva cand s-au privatizat marile combinate – mai bine zis, cand s-au dat gratis? ne-a intrebat cineva daca vrem sa ne plimbam pe la 10 ghisee in primarie pentru a depune un dosar? nu. cate referendumuri au fost din 90 pana in 2007? (in afara de cel pt schimbarea constitutiei?) acum, daca se incearca ceva, repede vrem referendum. pentru ce am trimis oameni in parlament? nu sa lucreze pentru noi? cu cate proiecte de imbunatatire a vietii oamenilor de rand a venit usl? din 2008 si pana acum nu au facut nimic. tot timpul s-au pus de-a curmezisul. cu cate (contra) solutii concrete a venit usl-ul la solutiile (proaste) ale puterii? cu zero.
          de ce nu strangeti 500.000 semnaturi si faceti referendum pentru dizolvarea parlamentului (daca tot e ilegitim dupa cum zice poanta)?
          de ce nu faceti referendum pentru urgentarea dosarelor revolutiei si mineriadei? sau vreti ca peste 50 de ani, daca se mai trezeste un presedinte sa zica de iliescu ca a fost un criminal, sa sara nepotii nostri sa-l apere – a fost un eliberator?

          sa vedeti si voi cat de ipocriti suntem, sau sunt unii: (un pic offtopic)
          legat de mineriada, sunt multi care zic ca e vina lu base ca au venit minerii, e fiind ministrul transpoturilor atunci, dar nimeni nu-l vede vinovat pe iliescu (care era presedinte -> l-a pus pe roman PM -> l-a pus pe base ministru).
          acum, daca un ministru nu-si face treaba, e vina lu base, ca el e presedinte, ca el l-a pus pe boc, care l-a pus le x-ulescu. vi se pare normal felul asta de judecata? (dar sincer)

          vedeti voi, asta e marea problema a noastra: ne multumim cu jumatatile de masura, si luam totul de-a gata. noi nu mai gandim deloc – poate pentru unii e prea obositor.

    • @PH. Noi putem sa rationam la rece.A. regionalizarea (regrupare in zone mai mari) nu e inventata de azi de ieri, ba chiar e promisa din 2003 (autor Nastase). B. Avantaje/dezavantaje, croiala echilibrata etc sunt toate in studiul facut atunci. Ce NU ESTE in acel studiu: este disparitia baronilor (cred ca nu erau asa de puternici atunci, sau Nastase stia ca EL ar putea trece peste). C. Faptul ca orice entitate cu peste 1,5 mil. locuitori poate face proiecte direct cu Bruxelles nu poate fi contestat (poate fi trecut sub tacere, poate fi ridiculizat, etc) dar FAPTUL exista. D. referendum s-a facut de exemplu daca Voluntari sa devina oras. Nu s-a facut daca sa se alipeasca la Bucuresti (presupun ca implica si chestionare celor din Buc). E. ce ne facem daca 10 judete zic NU, 10 zic DA si 20 nu fac nici quorum? F. ce ne facem daca „alipitii” zic DA, „alipitorii” zic NU G. Ce ne facem daca toate judetele zic DA cu exceptia unuia??? PS.PS. parca, parca imi vine sa zic ca planul B (deconcentrarea rapida) era de fapt planul A, caci baronii raman fara MULTE instrumente ale puterii (nu mai pot chema la ordine pe seful IPJ, nu mai pot da cu pumnul in masa la fiscul judetean, s.a.m.d). Ce zici?

  4. Regionalizarea este ca si proiectul de revizuire a constitutiei doar o fumigena si reclama pentru cursa electorala ce va urma in care pdl va incerca sa sustina ca ei au luptat cel mai mult pentru modernizarea tarii dar toate fortele politice s-au opus. Prin aceasta victimizare (stil primaria capitalei pe vremea lu’ base si consiliul general) se mai incearca sa se mai aduca ceva voturi la muribunzii dvs. Dar 2012 va fi anul in care dispar 3 mari partide pdl, unpr, udmr la cererea lor si spre democratizarea noastra. Un pas mic dar important. Astfel, vor disparea si baronii dvs de la sine prin schimbare. Sa mai spuna cineva ca opozitia a aruncat tara intr-o criza politica. Iata d-le Vlaston ca prietenii de la conventie fac tot felul de experimente sa vada ce iasa si in locul unor masuri efective de relansare economica manca castane cu niste prostii mari cat casa in care nici ei nu cred.

    • ” incerca sa sustina ca ei au luptat cel mai mult pentru modernizarea tarii dar toate fortele politice s-au opus” pai si nu e asa? nu se opune usl-ul revizuirii constitutiei? nu se opune usl oricarei masuri / oricarui program care ar face lucrurile sa mearga mai bine? nu se opune usl-ul diminuarii numarului de angajati la stat? sau astea nu se pun?

      e posibil sa ai o foarte mare surpriza sa vezi ca in 2012 vor disparea 3 partide: psd, pnl si pc. lumea s-a cam saturat de discursurile tip moara stricata ale lu poanta si crinela.

    • fie cum zici tu. Si ramanem cu un singur partid USL??? parca am mai fost odata asa si nu dansam de bucurie!!! sau ai carnet rosu de partid in buzunar???

  5. -schimbam 41 de baroni mai mititei cu 8 mai mari si mai greu de dizlocat?
    -are guvernul o calculatie ?cat economisim?cat ne costa toata reorganizarea asta,pe termen scurt si pe termen lung?
    -cum se vor reorganiza deconcentratele?
    -eu o sa fac parte din regiunea cu capitala la ploiesti.sunt la 30 de km de fetesti si cama la 250 de km de ploiesti.daca imi trebuiesc 2-3 stampile pe an de la ploiesti,cat ma vor costa in timp si bani acestea?imi garantati dvs ca nu o sa am nevoie,ca in basescu si boc nu am incredere nici de doi bani?
    acu referitor la infrastructura rutiera si feroviara..intrebare de 100 de puncte.
    cati ani din cei 20 trecuti de la revolutie, a fost pd si fsn aripa pd,la ministerul transporturilor?

  6. Domnule Vlaston eu trăiesc în Alsacia. Nimănui nu-i trece prin cap aici să traseze altfel regiunea decât după caracteristicile culturale (și cele economice, dar mai puțin). Adică pur și simplu li s-a dat alsacienilor, care au origini germanice, o regiune numai a lor. Și așa este peste tot în Europa. Cinstit ar fi ca românii să se ceară afară din Europa, dacă nu vor regiuni trasate după criterii europene. Indiferent ce probleme apar, este mult mai bine dacă respecți aceste criterii, decât dacă apar probleme din cauza amânării regionalizării sau din cauza proastei ei înfăptuiri.

  7. „Baronii” se elimină pe calea JUSTIȚIEI. Ce are sula cu prefectura? Mai ridică capul, uită-te și mai departe de cei 2 metri din fața matale.

    • cred ca procesorul tau e un pic idle … cand baronii controleaza justitia, cum poti sa afirmi lucrul asta? ai vazut cazul niculescu? ai vazut cazul dragnea? ai vazut cum a sarit ponta cand a fost chemat la anaf?
      justitia o sa-i elimine in momentul in care baronii nu mai au bani sa sponsorizeze justitia, si cand in justitie vor fi oameni cu 2 perechi de c*aie care sa-i stranga pe baroni de c*aie.
      cum poate sa functioneze justitia cand ai in sistem oameni ca betiva aia repusa in drepturi?

      • Pai conform logicii dvs, daca ceva nu merge, hai sa dam in cap la toata lumea. Daca stim ca intr-o cladire sunt 2 hoti, hai sa-i omoram pe toti locatarii, in speranta ca-i nimerim si pe hoti. Amintiti-va cum e cu „salariile nesimtite”. Au micsorat salariile la profesori si la medici, iar cele cu adevarat nesimtite au ramas.
        Iar cu justitia, intr-adevar avem o problema. Dar nu este in partea de judecatori, ci in partea de procurori. Procurorii sunt niste incompetenti pusi de onor presedintele ca sa indeplineasca ordine. Ia ganditi-va cate dosare de-astea aparute in presa au fost finalizate cu puscarie pentru respectivii. Cat timp singurul arest este cel preventiv (in care stau numai cei care nu bat palma cu puterea) putem sa organizam tara in 2 sau 3 sau 731 de judete, raioane, regiuni, comitate, etc., ca nu rezolvam nimic.

        • Pana una alta procurorii vad ca tot aresteaza si asculta convorbiri, etc. Judecatorii ii elibereaza, inclusiv pe asasini. Nu procurorii sunt vinovati ca judecatorii elibereaza asasini, violatori, etc.

          • Nu am studii juridice. Dar stiu ca ascultatul unei convorbiri nu constituie proba nicaieri. Faptul ca cineva ii spune unui prieten ca vrea sa fure nu constituie proba. Daca procurorii pot demonstra prin alte probe ca a furat, ascultarea intareste probele. Asa cum tentativa de omor nu este faptul ca cineva ii striga altcuiva ca vrea sa-l omoare, ci faptul ca a pus mana pe arma si l-a lovit.
            Si apropo de competenta (si reaua/buna credinta a) procurorilor, dosarele inainte de a ajunge in instanta sunt secrete. Cei care dau in presa bucati de dosare ar trebui sa stea la puscarie.
            Din cele cateva zeci de dosare care au aparut in presa cati oameni au fost arestati (sau macar dati afara)? Zero, nada, nem.

          • @ Ciprian
            Ba da, pot fi o proba. Chiar am asistat la un proces unde un tip a fost condamnat dupa ce l-a sunat pe un prieten sa-i povesteasca cum facuse el o spargere cu alti prieteni. In povestirea lui era o descriere detaliata si in mod evident s-a considerat ca doar un faptas poate sa cunoasca in detaliu modul cum au operat hotii.

          • daca vorbesc cifrat, ascultarile nu pot furniza decat indicii pentru ca sa ii prinda…”o sa ii dau niste sandvisuri omului de la capatul autostrazii” nu poate fi proba decat in China.

  8. Baronii sunt stapanii tarii. Suntem sub dictatura baronilor.
    S-au format dinastii ale baronilor.
    Baroniada controleaza institutiile statului.Asa cum s-a supus comunismului, poporul se supune si baronilor. I-a acceptat. Cauta sa se puna cu ei, baronii (cu stapanirea)
    Partidele vin, pleaca. Baronii raman.
    Politica romaneasca, apa de ploaie. Apa trece, pietrele raman.
    Starea jalnica a tarii este demonstrata simplu, pe intelesul tuturor, de bataia de joc din agricultura.
    Asa cum nimeni nu-i poate inlatura pe baroni, tot asa nimeni nu va mai face ca alimentele sa ne fie produse de pamantul lasat acum in paragina, sa scapam de aceasta napasta, importul a 80 % din mancare.

    • Exact. As vrea sa stiu ce au facut baronii sa nu ramana 3,5 mil ha necultivate. Nimic, ca nu aducea un profit imediat. DNA incearca sa-i „agate” pe Nicolescu, Solomon, Falca, etc., dar… procesele dureaza pana se prescriu faptele.

      • D-le Vlaston…am cateva lucruri sa va spun 1: ,,baronii” vor fi bogati si vor face averi in continuare indiferent cate judete vom avea….2 : acuzati tergiversarea dosarelor in justitie a baronilor…pai painea si cutitul e la Basescu!!!! sunt atatia carora basescu le promitea temnita ..si pe care i-a bagat vreo luna la racoare asa..doar ca fumigene apoi sunt liberi….si 3 legat de udmr…PAI CINE IA PUS LA GUVERNARE???CINE LE-A DAT MINISTERUL SANATATII??CINE LE-A DAT MINISTERUL CULTURII??..puneti o paralela intre asta si ceea ce a facut regele mihai si veti vedea care e adevarata tradare!

          • Basescu nu ordona decat catorva judecatori cum sa judece (si aia destul de putini). In schimb, ordona procurorilor cui sa faca dosar. Iar faptul ca procurorii sunt numiti de presedinte (marea reforma a lu’ madam Macovei) este dovada.
            N-ar fi mai bun un sistem electoral ca-n SUA? Adica procurorul general vine si spune „i-am anchetat pe-aia si pe-aia. Aia au mers la puscarie trimisi de judecatori, iar cu aia nu am fost in stare”. Iar lumea il voteaza sau nu. Daca tot vorbim de popor la orice pas.

          • @Ciprian. Citeste legea inainte sa-ti dai cu parerea aiurea. Presedintele semneaza numirile la judecatori si procurori la fel cum presedintele semneaza legile care vin de la parlament, la fel cum presedintele alege primul ministru. Deci e un dictator, nu? :) Sau unii sunt mai papagali decat altii..

          • Coroborand cele doua raspunsuri ale dvs, domnule Vlaston, ar rezulta ca judecatorii sunt vinovati pentru ca nu le poate da ordine Basescu cum sa judece. (!!!)
            Convingerea dvs cum ca acestia ar elibera violatori si asasini este falsa: judecatorii nu pot elibera decat inculpati. Dreptul de gratiere il are doar Presedintele Romaniei.
            Cat despre cazuri singulare, precum Catalin Voicu, nimic, dar absolut nimic nu ma poate impiedica sa cred ca inlaturarea sa n-a fost regizata decat pentru ca un altul, fidelizat puterii actuale sa-i ia locul. Un astfel de caz, prezentat precum o caracatita atotcuprinzatoare, o metastaza a sistemului juridic, si cad doar doua capete?! Spaghetele sunt pastrate, inlocuit fiind doar sosul.

          • Increcati sa ma combateti, dandu-mi, in fapt, dreptate.
            Din vami, din justitie, din administratie, de oriunde! Atata vreme cat „reginele” raman nedescoperite, asta imi intareste convingerile, nu le disipa!

          • In iorice conditii, domnule Vlaston! Nu sunt implicat in retele interlope, asa cum ii sugerati unui conforumist ca ar fi multi dintre cei ce-si exprima opiniile. Daca eu va creditez cu bun-simt raspunzandu-va, sper sa o puteti face si dumneavoastra!

          • cand am zis ca painea si cutitul e la Basescu ma refeream la faptul ca el poate face ordine in aceasta tara in care coruptia e la mare rang peste tot…trebuie facut ceva in sensul asta si sa nu imi spuna nimeni ca d-nul presedinte nu poate face nimic ca nu e adevarat..tara trebuie curatata de corupti..in schimb vad ca nimeni nu face nimic…in frunte cu presedintele!

  9. Un articol bun dar vad ca toata lumea e fustrata in Romania si toata lumea are opinii.
    Romanii trebuie sa iasa putin in lume ca sa vada ce inseamna INFRASTRUCTURA si ce inseamna sa ai o economie sanatoasa si transparenta. Nu ca in USA sa West Europe nu ar fii coruptie dar in Ramania clasa politica isi bat joc de bani contribuabililor, de bani vostri si VOI (poporul) stati si nu faceti nimic.
    Multumesc celui de sus ca am parasit tara acu 7 ani.

  10. ” Renuntarea la sectorul economiei de stat ” ?!?
    Domnule pensionar ( „asistat dupa conceptul idolului cotrocenist ), domnia voastra are habar cat din PIB vine din sectorul de stat ? Doar din pura curiozitate folositi google, veti avea surprize.

  11. Intre noi fie vorba, cu regiunile PDL-ul a cam comis-o! Nu gasesti 2 PDL-isti care sa spuna acelasi lucru despre Regiuni. Invitat pe la TV, imediat dupa lansarea ideii pe piata, Radu F Alexandru explica foarte clar ca raman si judete, si regiuni. A doua greseala si mai deocheata a facut-o Basescu, care de dragul unui sprijin de 6 % a facut peste noapte 8 regiuni mari si una mai mica facuta din 2 judete. Nu la UDMR trebuia cautat sprijin politic pentru acest proiect ci chiar la opozitie. Regiunile, cele 8 buc, nu sunt deloc noi, ele au fost trasate de Nastase la aderarea in UE. Pe baza lor s-au cheltuit bani pentru crearea diverselor structuri functionale ale regiunilor, ba pentru „Inspectorate sociale”, ba pentru „Centre de promovare a managementului industrial”, ba pentru „Definitivarea hartilor anexe la Cartile funciare”, ba pentru „Gestionarea riscurilor naturale” iar cheltuielile sunt evidentiate inclusiv in Raportul de final de mandat al lui Tariceanu http://www.gov.ro/upload/articles/101467/pgfinal19-09.pdf . Opozitia trebuia convinsa ca regiunile pe care ea le-a creat sunt bune, si ca orice discutie despre fezabilitatea lor si alte bla-bla-blauri este tardiva din moment ce si ei au cheltuit gramezi de bani cu regiunile. Alternativa ce se oferea opozitiei trebuia sa fie una singura, curat Europeana: „Nu sunt bune Regiunile pe care le-ati creat, faceti bine si dati inapoi banii cheltuiti pe structuri, simpozioane, etc.”. Ia sa fi vazut ca, avand in fata perspectiva returnarii banilor, nu mai trambitau atatea vuvuzele, si aparea si sprijinul necesar pentru regiuni nu de la unguri, ci de la romani.
    Nu va asteptati ca organizarea pe regiuni sa aiba sprijin popular, n-a avut-o nici trecerea de la raioane la judete, caci si atunci au disparut niste posturi caldute.

  12. Repet unele intrebari ale antecomentatorilor:

    1. Exista un calcul, o estimare, o analiza a cat se va economisi? Si, invers, cat se va cheltui pentru implementarea regionalizarii? Sau vorbim vorbe?

    2. Cum exact va avea loc de-baronizarea? Tot asa, doar din vorbe?

    3. De ce nu se poate face descentralizarea („trecerea majoritatii prerogativelor Consiliilor Judetene si serviciilor deconcentrate la primarii si Consilii Locale”) si astazi?

    • Si eu am acuzat faptul ca initiatorii nu au prezentat un studiu fundamentat. Nu stiu daca exista.

      Daca se desfiinteaza prerogativele judetene, baronii raman fara obiectul muncii si „mor” de foame.

      Pana la urma si asta e o optiune: cum ministerele sunt organizate prin HG-uri (cu exceptia MAI), tot prin HG se pot trece atributiile lor de la nivel local in curtea primariilor, ocazie cu care se poate face in inventar si o reducere a numarului acestor atribute.

  13. De „parerile” noastre exprimate prin referendum sau in cadrul alegerilor de orice fel, vor profita cei care acum renunta la dialog si lupta. Am spus-o si o mai spun : datorita faptului ca nu putem fi uniti, riscam sa fim minoritari si tara sa piarda tot ce a realizat pana acum ( bun sau rau, sub un regim sau altul ) Coalitiile care au fost facute, nu s-au creat pentru un scop nobil, pentru tara, iar cei care au crezut ca trecand un partid sau altul intr-o alianta, nu au putut sa treaca de partea lor si dorinta membrilor lor ca alegatori. Cu conceptii vechi si oameni batrani sau tineri nu se va face niciodata treaba buna. Pentru ca electoratul sa conteze, trebuie ca el sa aibe de unde alege; asa ca aveti de facut schimbari mari si in
    cadrul partidelor ( si asa prea multe ) si in credibilitatea lor, dar si in maturitatea gandirii si faptelor.

  14. Perfect de acord cu articolul. Putin mirat de comentarii. Adica as dori argumente pertinente ca in actuala forma ne e mai bine. Atitudinea tinerilor…hhhhmmm…mi-as dori sa locuiesc intr-o tara in care tinerii sa aiba initiativa asta civica. Sa se implice. Sa nu fie de acord cu tot ce se intampla. As vrea sa vad un grup de tineri din TM care sa protesteze la adresa CJ si sa incerce sa imprime intregii populatii din zona o atitudine din care sa se inteleaga clar ca nu mai putem fi fraieriti s.a.m.d. Cat despre replicile de genul „pensionar “asistat dupa conceptul idolului cotrocenist” asta arata ca nu suntem in stare nici la nivel de comentarii pe marginea unui articol pe net sa nu proferam injurii si jigniri la adresa celui care scrie ceva cu care nu suntem de acord. Eu sunt roman din HR. Si da, e o prostie sa fim izolati intr-un judet doar cu CV. Asta pentru ca economic vorbind judetele astea sunt varza. Fara alaturarea de MS si BV astea doua judete sunt vai de capul lor. Si pentru cei ce vin cu argumente ca „lasa-i sa faca daca asta vor” nu exista asa ceva. Uitati ca in judetul HR 30% din locuitori sunt de natiune romana, in CV 20% si in MS 70%. Ce sa mai zic de asa zisul „Partium” unde in fiecare judet romanii sunt majoritari. SI la urma urmei si orice cetatean maghiar din zonele astea e cetatean roman si merita aceleasi sanse ca si unul din alta parte a tarii, indiferent ca UDMR-ul nu vrea asta. Si ar mai fi multe arguimente pentru regionalizare, pentru necesitatea schimbarii de optica a tinerilor etc. si astea nu derivate din sustineri sau pareri imprumutate de la partide politice ci din ratiune. Felicitari inca odata d-le Vlaston pt articol.

  15. ….”feudele pe care le conduc cu mana de fier, prin intermediul clientelei, prin intermediul deconcentratelor, agentiilor si inspectoratelor judetene”….
    Domnule Vlaston, demonstratia dumneavoastra pare corecta. Pare corecta, deoarece se bazeaza pe un principiu stravechi: enuntul de tipul…”dupa cum bine se cunoaste”… Atata tot ca singurele dovezi sunt, dupa cum bine se cunoaste si s-a mai scris….
    Separat, aduceti un argument, cel citat la inceputul postului…. Nu pot sa va banuiesc ca nu cunoasteti cum este organizata societatea romaneasca. Ati amintit in textul dumnneavaoastra de un alt tip de baron, prefectul adica, un baron pe care ati uitat sa il enumerati !!!
    Va dau un exemplu care ar trebui sa va dea de gandit: un altfel de baron, care isi ascunde averea in spatele parintilor si rudelor…. vi se pare onorabil ? Va recomand sa parcurgeti un material bazat numai si numai pe date oficiale, asumate, sau cum le spune, indicii temeinice.
    http://www.cucuveaua-vesela.blogspot.com

      • Desigur ca nu e o intamplare. Cum nu e nici o intamplare ca firmele borduraresti isi procuraru materialele de la Marmosim, de exemplu.
        Dar ce va face sa credeti ca, daca inlocuim feudele cu voievodate, trendul nu va continua? Ca in Regiunea Sud nu va exista un concern capusa, care va suge de la 8 foste feude? Sau ca in Regiunea Vest, ducele de Arad nu-si va forma o armata de fosti baroni, devenind astfel si mai puternic? Si mai greu de inlaturat?

        • Odata destructurate, pana se reconstituie e mai greu. E mai usor pentru presa si populatie sa urmareasca 8 trasee, in loc de 41. Daca vine legea cu functiile poilitice, poate se mai depolitizeaza ceva sectoare. Ma uit la educatie, actualul ministru n-a schimbat inspectori si directori cu veselia dnei Andronescu. Deci se poate.

          • Simultan sunt destructurate si serviciile a caror atributii suntz anihilarea si starpuirea lor. Iar in plus, in cazul oricaror epidemii nu se stie niciodata de unde reizbucnesc. Si, nefunctionand dupa reguli morale, e adesea greu sa le depistezi inainte de a deveni periculoase.

  16. bun articol si ati cam pus degetul pe rana ca dovada comentariile de mai sus, si sigur cele ce vor urma,sant sigur ca sant multi monarhisti convinsi pe aici care asteapta cu nerabdare sa comenteze un viitor articol al dv.e adevarat ca e cam in graba aceasta reforma a statului dar daca faceau fiiecare cate ceva alta era situatia acum.eu cred ca din aceasta reorganizare daca nu se face ,cel mai mult pierde cetateanul care da cu banu la buget si cel mai mult castiga lichelele.drumul impozitului meu trebue sa fie cat mai scurt si vizibil.acel ban trebue sa il cheltuie primarul din localitatea mea cu acceptul consiliului.eu trebue sa pun profesor,politist.medic si tot ce trebue pentru ca sant bani mei,daca reorganizarea teritoriala nu merge atunci trebue niste legi care sa faca posibil oprirea banului la comunitatea locala.reorganizarea teritoriala in regiuni mai mari era necesara doar pentru finantari europene,cu cat banul trece prin mai putine maini cu atat e mai greu de manarit.restul e vrajeala de presedinti si consilieri judeteni si sefi de deconcentrate care acum vad ca le fuge pamantul de sub piciore

  17. Perfect de acord. Dar inainte sa facem schimbari care sa afecteze milioane de oameni, poate ca ar trebui sa incepem cu schimbari mai mici (un procuror aici, un judecator dincolo, un striper la alte deconcentrate :) )…

  18. @ neamtu tiganu, @IsailaBratfalean,
    un zimbet duminical.
    Aveti grija ce va doriti:
    – idolii vostrii, Tonta si Crinut nu accepta votul diasporei si, pe cale de consecinta, nici criticile;
    – dictatorul accepta voturile diasporei si criticile.

  19. Ma uit la comentariile care insotesc acest articol si constat ca suntem un popor cu doua grupe de talibani. Unii sorb pe nesimtite ce spune USL-ul si baronii lor altii care sunt cintra Base orice ar face. Grupul contra Base castiga adepti si partea baronatului PDL care isi vede nimicite feudele. Ca cetatean simplu al carui interes este limpede ca nu coincide cu al nici unui partid politic ar trebui sa te intrebi: de ce refuza regionalizarea baronii si partidele de stanga care se bazeaza pe electoratul in foamete? Dar nu, noi judecam binar: vine de la Base sau vine de la USL. Cu respect informezi cititorii lucrand in Comisia Europeana ca in perioada 10-12 octombrie se organizeaza reuniunea Regiunilor si oraselor europene!!! Noi cu ce vom merge la acest for decizional? Cu 42 de judete? Adica cu un numar aproape egal de entitati administrative cat toata Europa? Evident ca raspunsul este usor de anticipat, mergem sa votam dezvoltarea altora si saracia Romaniei. Prea putin se discuta despre institutii, politici si organizari europene. USL-ul minte si dezinformeaza caci asta intele ei prin opozitie. Si totusi Romania va fi prezenta cu o regiune, tinutul secuiesc care isi are reprezntare oficiala la Bruxelles!!! In foarte scurt timp isi va crea la nivel de ONG o structura de management al fondurilor europene pe principiul subsidiaritatii , perfect legal UE. Acelasi principiu da statelor membre puterea de decizie in plan national. Cand jurnalistii intreaba UE daca ne cer imperativ regionalizarea raspunsul va fi invariabil – noi nu va cerem – pentru ca este subsidiaritate. Daca folosesc notiuni prea savante ii rog pe talibanii USL sa puna mana pe carte sa citeasca. Suntem SINGURA tara UE care contribuim la bugetul UE si putem atrage cei 4 miliarde de euro pe regiunea standard UE (populatie, PIB). Pentru patimasii ANTI: la Bruxelles suntem tratati ca fiind o singura regiune, Romania si nu ca 42 de entitati caci sunt prea mici. Ma intreb: de ce tac euro-parlamentarii PDL?

  20. 2 observatii:

    1. Baronii au fost alesi sau au fost numiti de cei care au fost alesi.

    2. Daca analizati unde activeaza cei mai cunoscuti baroni veti remarca ca zonele coincid cu judetele sarace din Romania. In concluzie este suficient sa se dea o lege prin care fiecare cheltuie banii pe care ii produce. Statul ar trebui sa se ocupe numai de educatia si sanatatea copiilor, care nu au nici o vina si de care, daca nu avem grija, vom fi ultimii din Europa si peste 20 de ani.

    • Cam asta am propus si eu. Fiecare comunitate sa-si ia soarta in propriile maini. sa nu mai stea cu mana intinsa la stat. Iar statul sa aloce si resursele odata ci atributiile crescute. Doar asa se realizeaza subsidiaritatea, iar cetatenii sa invete lectia tragerii la raspundere a alesilor locali si a primarilor. Daca nu, fiecare comunitate are soarta pe care o merita.

      • o alta idee plimbata macar saptamanal pe agenda de nu ii mai rostesc numele e „solidaritatea”…de fapt acest cuvant e golit de sens, solidaritatea inseamana sa il ajuti pe cel in nevoie…ori la noi se vorbeste de ea cand trebuie sa nu ii mai dai celui in nevoie si sa il lasi de capul lui. prelungiti asta la nivelul dezvoltarii regionale si veti afla ca faceti aceeasi greseala, utilizati cuvantul eronat.

        Cristi Preda a zis textual ca PDL s-a facut de ras cu regionalizarea asta ca biroul permanent a luat un proiect nici schitat care nu e gata nici astazi si ca tre sa isi asume raspunderea politica pentru esec. S-a sunta retragerea…eu zic sa nu mai bateti un cal mort. Reorganizarea se incepe dupa un studiu compelx si dupa calcule de cost nu dupa desene pe harta.

      • Cred ca intr-o prima faza, comunitatea trebuie sa invete sa traiasca din ceea ce are. Sincer nu cred, deocamdata, in niciunul dintre proiectele de reorganizare al tarii pentru simplul motiv ca nu le inteleg.

        Sincer cel mai logic mi s-a parut cel al UDMR-ului. Macar avea o idee: structuri administrative bazate pe regiuni istorice.

        In toata istoria noastra lucrurile s-au facut „herupist”. Poate macar odata in istorie sa facem lucrurile cum trebuie. Cred ca intr-o prima faza, comunitatile ar trebui lasate sa invete sa mearga singure. Apoi probabil dupa vreo 2-3 mandate de primar, lucrurile se vor face cum trebuie. Se va spune ca nu avem timp.Eu nu cred in lucrurile facute peste noapte.

        Daca un copil nu stie adunarea si vrei sa ii predai inmultirea, nu dai o lege prin care toti copiii trebuie sa invete intr-o zi, nici nu ignori ca nu stie adunarea. Cred ca incepi prin a schimba invatatoarea si apoi il inveti matematica, chiar daca va promova clasa la anul.

        • cum mentionezi cuvantul istorie TREBUIE sa legi o data calendaristica de ea. Regiuni din vremea lui Decebal? din vremea lui Glad si Menumorut? din vremea lui Vlad Tepes (duce de Amlas si Fagaras)? din vrema lui Mihai Viteazul (banat de Craiova)? de dupa inffintarea KuK (bicefala Austro-Ungarie)? fiecaruia ii convine o alta regiune istorica!!! Tara Hategului e mai istorica decat Trei Scaune sau Tara Barsei? Care e definitia Olteniei? dar a Munteniei (cu Oltenia sau fara)? dar Moldova cuprinde Bucovina? ce ne facem cu vrancenii care nu vor sa fie moldoveni (vezi si balada Miorita)? Cum se defineste Oas? dar Crisana vs. Partium? ORICE CROIRE ai face cineva te va injura RAU pt.asta. PS. nu vad decat o dorinta de a nu schimba nimic, o lipsa de curaj in a decide orice si un mare parapon pe ceice vor sa schimbe ceva!

          • Eu ma refeream regiunile istorice asa cum sunt cunoscute in ziua de azi. Daca v-ati uita pe harta propusa de UDMR chiar si din punct de vedere economic, parca ar avea un sens.

            Uitati-va la harta propusa de PDL. Ce treaba are Vrancea cu Constanta??? Sau Argesul cu Calarasi? Si avand in vedere ca sunt din Iasi, dpdv economic, Suceava nu prea are legatura cu Iasi-ul si cred ca nici cu Neamt-ul (?).

            Nu poti sa aduni oamenii la un loc numai pentru ca trebuie sa iasa 8 la numar!

    • Paul,
      1. in mare parte, de acord! In cazuri particulare, exista si lipsa unei alternative, macar mai promitatoare, daca nu mai bune.

      2. Nu am aceeasi senzatie. Baronii Mischie, Falca, Mazare, Flutur, Sechelariu nu privin din zonele sarace. In schimb, n-am auzit de baroni de Harghita, botosani sau Vaslui. In zonele sarace, polarizarea puterii e mai evidenta doar prin potentialul scazut al celor neprivilegiati, insa puterea lui Dragnea sau a lui Oprisan nu se va putea nicicand masura cu cea a lui Patriciu, Voiculescu, Videanu, Blejnar sau Marica.
      Propunerea dumitale e cumva imorala, intrucat e evident ca nu toti concurentii au blocstartul la aceeasi linie si-mi pare cumva un fel de fuga de responsabilitate. Cat de mare sa fie comunitatea aia care trebuie sa traiasca dupa cum isi asterne? Ar fi indrituita comunitatea din Mioveni sa refuze ca impozitele platite sa ajunga la Bucuresti si sa ramana la dispozitia sefilor de scara?
      Si ce ar urma mai apoi? In cazul vreunui exod al absolventilor din zonele sarace, acolo unde natalitatea este, intamplator, cea mai ridicata, spre zonele industrializate in cautare de lucru, ii legam de pamant, pentru ca vor cobori nivelul salarizarii si, implicit, al impozitelor colectate? Sa-si gaseasca loc de munca acolo unde i-au procreat parintii si bunicii! Aia care nu s-au ingrijit si sa le faca si locuri de munca …

  21. Dle Vlaston,
    Politicienii de azi nu-si doresc reorganizarea administrativa a tarii, este foarte evident…
    Probabil, reorganizarea ar fi un punct forte pe programul cu care se vor prezenta la alegerile viitoare. Sa speram ca boborul nostru va putea face diferenta…

    • Ce folos ca va fi in programe, daca dupa alegeri totul este dat uitarii. Cum se intampla de 21 de ani. Pana la urma tot decizia unor sefi de stat sau premieri misca lucrurile mai departe. Ce sa alegem, avem de unde? Tot raul cel mai mic.

      • Din pacate se pare ca si aici aveti dreptate…
        Speranta mea este ca alegerile viitoare sa scoata un partid cu o majoritate comfortabila pentru ca, astfel, sa nu mai aiba scuze ca nu-si poate respecta programul angajat inaintea alegerilor….

  22. cred ca ideea reorganizarii cu 16 judete asemanatoare Poloniei este plauzibila si realizabila…si la ei s-a facut mult tam tam..am discutat cu polonezi care ii sunt recunoscatori economistului Balcerowicz faimos pt terapia de soc aplicata ..

  23. PDL-ul ar fi avut sansa unica sa se lepede de reflexele partidelor din ultimii 20 de ani dar nu a facut-o.A pdl-izat Romania pana la ultima functie si a inlaturat orice urma de competenta.Presedintele Basescu indeamna la demnitate cand privim steagul romanesc.Sa fim demni ca dupa 20 de ani de capitalism suntem printre ultimie din UE la nivelul de trai ? Ce se intampla acum in Romania se numeste pauperizare.

    • Da la productivitatea muncii? Ca una fara alta nu se poate. Iar productivitatea nu rezulta nici prin lege sau HG si nici prin vointa presedintelui sau premierului. Ca se refera la sectorul privat. Este adevarat ca se poate imbunatati contextul legislativ, scaderea fiscalitatii, dar atunci nu mai sunt bani pentru pensii si salarii bugetare. Nu mai zic de infrastructura. Intre doua rele, iarasi. Pare a fi blestemul nostru.

      • Aici va dau dreptate.Spatiul de manevra al executivului este limitat.Nu se pot scadea prea mult taxele si impozitele pentru ca atunci deficitul bugetar ar creste prea mult iar in prezent datoria externa a Romaniei este inca mica.America are o datorie de 7 ori mai mare decat PIB-ul.Si culmea in America nu exista TVA,

      • Cu tot respect-ul, dar pentru cresterea banilor din buget pentru servicii cu 100%, au fost bani? PDL-ul a promis eficienta, reducerea birocratiei, dar nu a facut nimic. Daca vroia debirocratizare, o putea face si fara regionalizare.

        Un exemplu simplu. Tot s-au plans ca pe vremea PNL-ului s-au angajat 400.000 de bugerari, de care sigur nu era nevoie.

        Corect!! Cum mergea tara si vremea PSD-ului, putea sa mearga si pe vremea PNL-ului fara cei 400.000. Erau 10 pe loc la ISE/ASE la administratie publica in perioada aceea ca te cruceai ce-o sa faca tara asta cu atatia absolventi!

        Intrebarea este: cati din cei 400.000 a concediat PDL-ul???? Dupa ce concediaza 100.000 din cei angajati de PNL, ii cred. Pana atunci se incadreaza la categoria impocriti.

  24. Mi se pare ca argumentarea dumneavoastra se sprijina pe niste axiome ciudate despre ce inseamna descentralizare si care ar fi avantajele ei (presupunerea ca descentralizarea este intrinsic buna, fara a lua in calcul ca pot exista anumite categorii de servicii pentru care o retea omogena, controlata democratic ar functiona mai bine); plus ca ceea ce a fost propus nu seamana deloc a descentralizare, mais passons. Deci, sa o luam punct cu punct, pornind de la avantajele mentionate de dumneavoastra:

    1) “Reducerea cheltuielilor cu functionarea statului”: bine, dar cheltuielile necesare regionalizarii? Crearea de noi oficii, schimbarea de responsabilitati si de acces la fonduri, crearea unor structuri care sa omogenizeze judetele incluse in noile judete necesita fonduri imense, nu e ca si cum prefectul ar discuta cu primaru si ar spune “de asta de ocupi tu de acum incolo”? La asta se adauga ambiguitatea institutionala din perioada de tranzitie la noile structuri, care nu ar face decat sa creasca accesul illicit la fonduri, cam cum a fost cu privatizarea? Chiar daca regionalizarea ar functiona cum trebuie, fara nereguli in ceea ce priveste accesul la fonduri, trebuie sa recunoasteti ca ar cere costuri imense si o finantare pe masura pentru a fi viabila. Cum sa facem asta cand “la orizont se aduna norii unei noi crize economice”.
    2) “trecerea majoritatii prerogativelor Consiliilor Judetene si serviciilor deconcentrate la primarii si Consilii Locale.” dar stim ca primariile si consiliile locale sunt centre tot atat de mari de coruptie pe cat sunt prefecturile, ca lipsesc acele institutii care sa face din controlul consiliilor locale si ale primariilor un exercitiu democratic; daca prefecturile si angajatii lor pot fi monitorizati de catre institutii create in acest sens de-a lungul timpului, primariile si consiliile locale sunt din ce in ce mai independente de electorat sau de orice institutie de control. in masura in care controlul institutional al primariilor si consiliilor locale este atat de lax, ce va face sa credeti ca asta ar duce la scadarea coruptiei sau la un control democratic mai puternic?
    3) “Debirocratizarea”: dar institutiile locale nu au nevoie de sisteme complexe de gestionare a relatiilor cu publicul? in ce masura este vorba de debirocratizare in masura in care schimbarile de atributii de la prefecturi la consilii locale si primarii nu ar face decat sa se mareasca numarul de instante la care un cetatean trebuie sa apeleze pentru a-si rezolva o problema. trebuie, de asemene, avut in vedere ca un cetatean nu traieste intr-o singura comuna, oras, ca poate avea afaceri/interese etc in multe localitati din aceeasi regiune. pentru rezolvarea acestora trebuie sa contacteze de fiecare data 11 mii de consilii locale, primarii etc?
    4) “declientelizarea” din nou ce va face sa credeti ca primariile si consiliile locale ar avea un character mai democratic si mai transparent, care sa evite coruptia si clientelismul; tocmai pentru ca institutiile locale vor fi din ce in ce mai independente si imposibil de evaluat constant de catre cetateni, nivelul coruptiei poate sa creasca (acelasi lucru s-a intamplat si in statul NY cand au introdus astfel de masuri)
    5) “Posibilitatea antamarii de proiecte …. fara a mai trece prin ministere.” si care ar fi avantajul lipsei de control a proiectelor? eficientizarea? dar stim ca dragnea a facut ce a facut, mancand banii de fonduri, tocmai pentru ca lipsea controlul ministerial al fondurilor; acesti bani se pierd in tot soiul de fundaturi locale in care controlul ministerial, al politiei sau al DNA nu are acces. tocmai pentru a putea controla acesti bani mai bine, trebuie ca institutiile locale sa fie mai puternic controlate de centru si comunicarea dintre centru si prefecturi sa fie mai constanta, nu sa dispara.
    6) “O mai usoara urmarire a drumului banilor din cele doar opt centre de pornire a acestora, transparenta si accesul publicului la informatii din capitalele de regiuni mai usor de realizat, fiind mai putine”. Asta chiar nu inteleg. Pai daca banii si fondurile vor fi accesate mai mult de primarii si consilii locale, atunci cum va fi mai usor de urmarit cand sunt sute de comune si de orase? Din moment ce nu centrele judetene se vor ocupa de administrarea fondurilor, ce ne ajuta sa urmarim ce se intampla in centru, cand banii sunt altundeva, fiind administrati de primarie? Si cum va duce asta la transparenta? Nu va duce la enclavizarea deciziilor administrative in centre comunale, urbane ce tocmai din cauza numarului ca si a independentei, vor fi din ce in ce mai greu de urmari si de monitorizat?

    Ar fi de discutat si propunerile dumneavoastra care mi se par absolute abracadabrante, insa cred ca am exagerat destul cu comentariul. Pentru o imagine mai clara despre ceea ce spuneti fara avea in minte consecintele cititi “ From managerialism to entrepreneurialism” in Geografiska Annaler 71B:3–17, numarul din 1989 in care se vorbeste de propunerile asemanatoare care au dus la criza urbana din Vest.

    • Doar un singur comentariu; primariile sa cheltuie doar banii pe care ii incaseaza de la cetateni, prin taxe si impozite. Poate atunci cetatenii vor fi mai atenti pe ce se duca banii lor. Nu exista atatia controlori pe cat pot astia sa fure.

      • Suna foarte frumos si curajos ceea ce spuneti, insa autonomia financiara totala a unei primarii e o idee absolut utopica. Putem vorbi de grade de autonomie financiara, caci daca ar fi intr-adevar o independenta totala crearea unor proiecte de infrastructura (de care va plangeti pe buna dreptate) care sa depaseasca cadrul orasului/comunei ar fi imposibila.

        Pe deasupra problema nu este ca cetatenii trebuie sa fie atenti cu ce se intampla cu banii lor, ci sa existe acel cadru instituional prin care atentia asta sa fie eficienta, adica prin care cetatenii sa poate controla si evalua dispunerea bugetului local. Or asta inseamna crearea si designul de institutii nu o problema de atentie. Atenti suntem, insa daca nu exista un cadru institutional prin care sa putem acuza o decizie bugetara ca fiind proasta, cum va fi aceasta decizie mai eficienta?

          • domnule..Vlaston .nu cetatenilor trebuie sa dea socoteala alesii ce fac cu banii publici(nici nu am cum sa anchetez eu ca simplu cetatean platitor de taxe si impozite sa cercetez ce sau facut cu banii publici) ci autoritatilor superioare..si daca sunt prinsi cu mata-n sac…la zdup cu ei!! .Gresesc?..

          • @Alina, toti alesii trebuie sa aiba intalniri cu cetatenii, in care acestia sa-i traga de maneca daca nu fac ce trebuie. Tot cetatenii stiu mai bine ce smecherii se fac la nivel local, mai ales, pot sesiza organele de ancheta, atunci cand considera ca este cazul. Pana la organele de ancheta, ei au interesul sa faca lumina in afaceri.

  25. Lumea vazuta prin ochii unui peste: zonele unde sunt ungurii majotari sunt enclave prin definitie. Toate problemele ungurilor din transilvania dispar odata ce devin minoritari intr-un judeti si nu mai au acces la decizii si fonduri.

    Bravo!

  26. Vad pe aici tot soiul de sustinatori ai actualelor judete. Va place tara asta? Va iesi vreodata din rahat ? Cu cine? Cum? Asta era un inceput, asa cum la inceput Ponta si Crinulet urlau contra si acum sunt pentru (de, au „prodemocratia”, vor face ca cu legea pseudo-uni-nominala)
    Eu va spun este ca sunteti deplasati, ca sistemul actual este construit corupt , exact ce si-au dorit jupanii ca sa-l poata spolia. Asa cum Ponta vrea NUMAI confiscarea averilor ilicite dar nu prezumtia de ilicit (cati dintre imbogatiti isi vor putea justifica averile? Va dati seama ce cozi vor fi la fugit din tara?) asa sariti in apararea feudelor ALTORA ! NU ALE VOASTRE ! VOI VETI MUNCI CA SI PANA ACUM SA-I PLATITI PE CEI 100.000 DE SMECHERI AI NATIUNII, CEI CARE AU OCUPAT POSTURILESI PE CARE SISTEMUL I-A FACUT INAMOVIBILI !!! NU MAI PICATI IN PLASA POLITICIENILOR, OMUL OBISNUIT E CEL CARE II INTRETINE !

  27. Toata lumea si-ar dori un sistem social perfect dar asa ceva nu se poate.Este evident ca ceea ce avem acum nu este bun,deci o schimbare este obligatorie,acum!!

  28. Asa cum am mai scris pe acest forum, ar fi impotriva firii si nu ar rezista nici o reforma facuta de un presedinte imoral si o majoritate parlamentara artificiala creata prin santaj si corupere.
    Nimic nu s-a cladit pe minciuna, hotie, manipulare si frauda.
    Trebuie politicieni noi fara pete comuniste pe creier si fara apucaturi de activisti politruci fara personalitate si incompetenti.
    Sa avem rabdare, sa scapam de regimul corupt al lui Basescu si toate vor fi posibile dupa plecarea lui de la putere.
    Cu speranta si incredere, Constantin

  29. Vedeti, daca analizam ultimii 65 de ani Romania a fost o mare feuda administrata de un suzeran (secretarul general al PCR) si care a fost data in arenda seniorilor locali (vasali ce erau schimbati din cind in cind): primii secretari de partid ai judetului. Pe linga ei a inflorit toata sleahta de slujitori si servitori – vasalii locali (seful securitatii, al militiei, primarii, secretarii de partid ai unor intreprinderi locale importante si gestionarii de magazine- datorita lipsurilor acute).
    Ce avem azi? Pai suzeranul nu mai e recunioscut drept sef absolut ca vasalii s-au rasculat si au zis ca acum noi nu mai suntem de inlocuti ci pe tine te inlocuim dupa maxim 2 mandate.
    Suzeranului nu-i convine, ca nu mai poate rasplati pe unii sau pe altii. (chestia cu alegerile e praf in ochi. Da, pentru ca nu exista o competitie reala interna cu alegeri preliminare pentru a desemna un candidat, ci suveranul desemneaza candidatii si feudele unde candideaza.)
    SI atunci face o miscare zic unii inteligenta, de modernizare a Romaniei. NU mai avem baronii ci vom avea 8 ducate. Hai, treaca de la mine ma lasam 2 baronii mai mici. (Prin aceasta „hai, lasam 2 baronii” se dovedeste caracterul pe genunchi al acestei reforme).
    E mai usor sa numesti 8 duci apropiati tie decit sa gasesti 41 de baroni.
    Iar lumea iese si bate din palme (unii la comanda ca asa era si inainte) si striga: „Multumim din inima conducatorului!”
    Lumea nu vede ca desi striga de reforma personalul din ministere s-a dublat si nu-i poti concedia ca ai fost timpit si ai stipulat tot felul de chestii in Constitutie, sau i-ai facut functionari publici sau ai dat tot soiul de legi, cind a te conduce dupa legea bugetului ar fi cel mai bine. Se striga ca vrem reforma dar in judete sleahta de tuteri de prin asa numitele deconcertate s-a dublat sau triplat. SI o sa curga lapte si miere cu 8 ducate.
    Reforma si progres? Pina acum 2 ani Romania nu era pe harta Google map. Azi exista si chiar merita sa ai un GPS in Ro (chiar daca mai e de lucru).
    Care e meritul REFORMATORULUI? 0, nimic, nada, rien, nothing.
    Romania inca n-a fost acceptat in Schengen. A miscat ceva REFORMATORUL in directia asta? Ca mai sus.
    Desi restul lumii a iesit din criza (cam de 1 an) si economiile au luat-o in sus, Romania spun ei ca abia a iesit din criza. Deci o alta minciuna ca inca n-a iesit. Iar REFORMATORUL n-a facut nimic.

    Nu ca ailalti 2 ar fi mai breji. 2 papusi cu cheita manevrate de altii.

  30. Nooi baronii da dolj vom reactiona in lumina prezicerilor lu’ nea Vlaston care a gandit mult pana a mai scris o oda pdl-ului (ca pnl-ul nu l-a bagat in seama) si uite asa demnitatea noastra si inteligenta ne este inca o data manipulata de unul care dupa treisferturi de viata traita in comunism da lectii la contributors. Nu stiu de ce trebuie sa-i raspundem? S-au intors comunistii si s-au adunat intr-un partid fara fata si coloana vertebrala care asculta de un singur om ca o orga de pe fundul marii. Si dumneata esti tot asa o trompeta sclivisita care suna infundat cu vagi urme de ceva care ii spui democratie dar cu idei comuniste de care cam rad cunoscatorii dumitale colegi de site care iti raspund. Cu carnetul portocaliu in mana nemancat de-o saptamana!!!!!

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro