Chiar în momentul în care premierul chinez era primit triumfalist la București, Beijingul pregătea lansarea unei operațiuni de revizionism low-cost împotriva spațiului aerian al unui teritoriu nipon. Washingtonul nu a ezitat să transmită regiunii un mesaj ferm prin desantul imediat al vicepreședintelui Biden la Tokyo, Beijing și Seul .
La 23 noiembrie, orele 10 dimineața, Ministerul Apărării de la Beijing a anunțat activarea unei zone de identificare aeriană (air defense identification zone – ADIZ) deasupra Mării Chinei de Est. Noul perimetru se exinde și asupra insulelor Senkaku, revendicate de China, dar care legal aparțin Japoniei. Astfel, aeronavele care zboară în această zonă sunt obligate să depună anticipat planurile de zbor și să se identifice în fața autorităților militare chineze. În cazul unui refuz, Beijingul urmând să trimită avioane de luptă pentru a le intercepta. In fapt, vorbim de o încercare de extindere informală a spațiului aerian suveran al Chinei prin creionarea unei “zone tampon de early-warning” în completarea sa. La Washington semnificația plasării întregului demers sub resposabilitatea Ministerului Apărării (ceea ce arată o ruptură de cutuma internațională), este foarte limpede: este un exercitiu în blocarea accesului puterii militare occidentale în regiune, o bătălie pentru controlul libertății de a naviga într-un spațiu contestat, spune Dean Cheng, cercetător la Heritage Foundation. Peste noapte și din câteva mișcări unilaterale pe hartă, Beijingul retușase statutul unui teritoriu nipon. Oare urmează să vedem același lucru și în Marea Chinei de Sud, o altă zonă pentru care Beijingul are o hartă semnificativ diferită de a celorlalte state din regiune?
Cum se vede regiunea de la Singapore
Probabil că sunt puțini oamenii care pot spune că înțeleg comportamentul Chinei. Dar cu siguranță pe orice listă scurtă se află Lee Kwan Yew, fondatorul statului Singapore. Așadar, să încercăm să vedem vecinătatea prin ochii săi (așa cum a fost surprinsă în cartea-interviu Lee Kuan Yew: The Grand Master’s Insights on China, the United States, and the World, 2013). Ar putea fi un exercițiu care să facă un pic de lumină în disputa privind insulele Senkaku. Ceea ce îl îngrijorează pe Lee Kuan Yew este concepția despre lume a noilor generații de lideri chinezi care se pregătesc să intre în scenă, formați în spiritul istoriei „Regatului de Mijloc“, al unui naționalism deseori militant (altfel, o problemă de fond în toată regiunea), o lume în care China era puterea dominantă în regiune, iar celelalte state erau percepute ca vasale. În plus, găsește cultivarea „mândriei nemăsurate și a patriotismului într-o Chină restaurată“, ca fiind o combinație potențial volatilă. El vede politica internațională ca pe o competiție unde una dintre constante rămâne convingerea că „natura umană, oricât de regretabil ar fi, este inerent vicioasă“ și trebuie să avem permanent în vedere moderarea tentațiilor, a predispozițiilor vicioase. Un exemplu local îl oferă pretențiile teritoriale pe care Beijingul le asumă în ultimii ani în Marea Chinei de Est, dar și în Marea Chinei de Sud. Totodată, el consideră competiția pentru supremație dintre China și Statele Unite în Pacificul de Vest drept evenimentul geopolitic fundamental al secolului 21. În acest context, este convins că prudența și mai ales pacea și stabilitatea locală „dictează existența unui echilibru de putere în Asia-Pacific“, mai ales sub forma menținerii prezenței militare americane în regiune. Astfel se explică de ce Singapore a devenit între timp o piesă esențială în puzzle-ul rebalansării spre Pacific a Administrației Obama.
Un test al garanțiilor americane
Dar dacă mișcarea Beijingului împotriva insulelor Senkaku este menită să testeze limitele până unde își poate împinge perimetrul pretențiilor sale regionale? Sau credibilitatea garanțiilor de securitate și a reacțiilor americane în cazul unui teritoriu cu importanță în cele din urmă marginală? De la Washington, comportamentul Chinei este văzut ca fiind o secvență dintr-un tipar mai extins, al cărui scop este „evitarea unei confruntări militare directe, prin testarea a ceva ce nu contează foarte mult pentru noi, dar tinde să fie foarte important pentru un aliat. În cele din urmă, este un test de voință. Ceea ce contează este răspunsul, slab sau ferm, care îi va transmite inițiatorului cât de mult poate să preseze data viitoare, în altă parte“, ne-a spus profesorul Jakub Grygiel de la Universitatea Johns Hopkins. Probabil că nu este deloc întâmplător faptul că acțiunea Chinei vine într-un moment de slăbiciune a Statelor Unite. Iar în relațiile internaționale, percepția contează. În ciuda discursului rebalansării, mesajul pe care Washingtonul îl transmite astăzi este unul de blocaj instituțional, consensul bipartizan de politică externă articulat după 1945 se clatină serios, susținerea publică pentru o politică externă intervenționistă este tot mai redus, iar sechestrul bugetar al Pentagonului are deja un impact imediat asupra gradului de pregătire operațională a forțelor americane. Toate aceste ingrediente alimentează percepția și teza declinului relativ al SUA. Putem să contăm pe SUA? Vor veni SUA în ajutorul nostru? Mai are Washingtonul banii necesari pentru a rămâne o superputere militară high-tech? Ce alte opțiuni complementare există? Sunt întrebările articulate formal și informal de aliații din Pacific, dar și din celelalte ecosisteme regionale unde prezența Americii a devenit o constantă “taken for granted” . Incertitudinea răspunsurilor pare să îi împingă pe aliati spre încercarea unui meniu alternativ: asa se explică, pana la un punct, rebalansarea Arabiei Saudite spre Israel, a Australiei spre India și a Poloniei spre Germania și Franța.
Răspunsul Washingtonului
In 2011, la Bratislava făceam un interviu despre pericolele unei lumi multipolare cu Wess Mitchell, președintele Center for European Policy Analysis (CEPA) din Washington D.C.. Diagnosticul său de atunci (influențat masiv de conflictul ruso-georgian) este încă și mai relevant astăzi în contextul testului Senkaku: “transition in the new global order would be tested at the periphery first. If you back away from the most exposed members of the American global footprint, the message signalled to the rising opportunistic powers is that low cost revisionism is available – and available immediately. And low cost revisionism is what the opportunistic powers want to grab, as much as political and military influence, with the least trouble”.
Pe acest fond, răspunsul Washingtonului a fost unul pe măsură: ferm și atent calibrat. Pentru John Kerry, întreaga mișcare reprezintă o „încercare unilaterală de a schimba statu-quo-ul în Marea Chinei de Est“. Nici reacția Pentagonului nu a intarziat chiar prin vocea lui Chuck Hagel: vorbim de o „acțiune unilaterală gândită să schimbe statu-quo-ul în regiune“, reamintind însă de faptul că articolul 5 al Tratatului Reciproc de Apărare dintre Japonia și SUA se aplică și insulelor Senkaku. Ulterior anunțului chinez din 23 noiembrie, două bombardiere americane de tip B-52 au survolat controversatul spațiu, ignorând pretențiile chinezilor. Mai mult, la 3 decembrie într-o conferință de presă susținută la Tokyo, alături de vicepreședintele SUA Joe Biden, premierul nipon Shnizo Abe a punctat faptul că “nu putem să tolerăm încercarea Chinei de a schimba unilateral prin forță statu-quo-ul”. Dar poate cel mai important mesaj a venit de la Joe Biden în discursul de la Seul (Coreea de Sud fiind un alt stat afectat de experimentul ADIZ-ului chinez) pe 6 decembrie, după multe ore petrecute la Beijing: “America este o putere Pacifică, o putere Pacifică rezidentă și nu plecăm nicăieri, nicăieri. La Beijing am fost crystal-clear despre angajamentul față de aliații noștri, Coreea si Japonia. (…) țările din întreaga regiune – fie că vorbim de Marea Chinei de Est sau de Marea Chinei de Sud – trebuie să dezvolte o înțelegere comună asupra a ceea ce este un comportament acceptabil: fără intimidare, fără coerciție; și un angajament, sprijinit prin acțiuni, pentru a reduce riscul erorilor și al calculelor greșite.”
“Capcana lui Tucidide”
In perspectivă, episodul Senkaku este doar o mostră într-un efort complex de socializare, în care puterea dominantă (SUA) și cea aflată în ascensiune (China) conturează un nou modus operandi testând și învățând limitele a ceea ce este permis. Pe termen lung, miza celor doi actori este evitarea a ceea ce în relațiile internaționale se numește „capcana lui Tucidide“ (în formularea lui Graham Allison, profesor la Kennedy School of Government). Metafora amintește de resorturile structurale ale conflictului peloponeziac unde, în cele din urmă, „ascensiunea Atenei și teama Spartei au făcut războiul inevitabil“. Desigur, nimic nu sugerează un determinism istoric, ci doar cât de importante rămân, și astăzi, aceste variabile.
Ce-nteleg eu e ca China, daca ar dispune de o suprematie militara consistenta, nu doar numerica ci si tehnologica, n-ar avea nici o retinere in a face uz de forta in relatiile politice regionale. Dupa parerea mea, sa nu reactionezi din timp, limitand drastic accesul Chinei la tehnologie militara, si impunand cu forta, prin intermediul ONU sau a altei organizatii inter-statale, un control strict al fortelor militare chineze, e miopie, si ne va costa pe toti pe termen lung.
In viitor China nu va mai avea nevoie de tehnologie din afara. Investeste sume colosale in cercetare (este astazi pe locul doi in lume).
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_countries_by_research_and_development_spending
Avantajele tarilor dezvoltate nu va dura la nesfarsit. China are oameni, resurse si va avea tehnologie. Sa-mi spuneti voi ce o va tine pe loc peste 50 de ani.
Ştirea asta e de azi
SEOUL, Dec 8 (Reuters) – South Korea said on Sunday it has extended its air defence zone to partially overlap with a similar zone newly declared by China that has spurred regional tensions. The defence ministry said its new zone, which will take effect on December 15, would cover Ieodo – a rock in waters off its south coast which China calls Suyan. He said Seoul had notified its neighbours and related nations in advance about its new air zone – the first revision to its air defence area for 62 years.
Articolul e actual si destul de interesant, mai ales pentru mine care am sosit de citeva zile din S-E Chinei. Imi place si trimiterea elocventa la razboiul peloponezian al lui Thucydides :)