vineri, aprilie 19, 2024

Bilantul „epocii de aur” in educatie, Ecaterina Andronescu

Motto: „Universitatea Spiru Haret si alte universitati controleaza Ministerul Educatiei si Parlamentul Romaniei”. (Mihail Hardau)

Sa nu ne amagim. Perioada  2000-2012 a fost dominata de Ecaterina Andronescu, fie direct la carma educatiei, fie cu ministri indrumati, directionati sau de-a dreptul teleghidati (Liviu Pop) de catre domnia sa.

Cu doua exceptii. Scurtul ministeriat al lui Mircea Miclea, si acela de doi ani al lui Daniel Funeriu.

Cu ce ne-am ales dupa acesti 12 ani de mandat aproape continuu al Ecaterinei Andronescu?

–        Ultimul sau ultimele locuri pentru educatia romaneasca in evaluari internationale PISA, TIMSS, PIRLS, si altele;

–        Bacalaureatul 2011 arata dezastrul educatiei romanesti, tinut ascuns pana in acel moment;

–        Nici o universitate romaneasca in top 500 Shanghai;

–        Fenomenul „fabricile de diplome”, scandaluri legate de diplome false si programe de studii neacreditate;

–        Imensul scandal de la Universitatea Spiru Haret, avand inmatriculati 340.000 de studenti, la doar 750 de cadre didactice titulare;

–        Plagiatele si nepotismele au devenit fenomene frecvente in invatamantul superior romanesc;

–        O piata a muncii precara, fara meseriasi si muncitori specialisti, afectand competitivitatea si atractivitatea economiei;

–        Brandul fortei de munca romanesti in UE este „capsunarul”, nici cat instalatorul polonez;

–        Educatia este locul unde  nimeni nu da socoteala de nimic;

–       Nu s-a elaborat un nou Curriculum National

–        Frauda, mistificarea, minciuna, dominantele examenelor nationale;

–        Doar 20% dintre absolventii de invatamant superior se angajeaza in specialitatea urmata;

–       Functionari din minister si parlamentari iau salarii de la fabricile de diplome, promovandu-le interesele;

–        Circa 60.000 de studenti romani, cei mai buni, invata la universitati straine, pentru ca nu si-au gasit in tara programele de studii si calitatea unui invatamant superior la care aspirau. O buna parte dintre acestia nu mai revin in tara;

–    Ecaterina Andronescu este condamnata de prima instanta pentru incompatibilitate intre functiile detinute.

De departe cea mai grava actiune, nerecunoscuta, a Ecaterinei Andronescu este desfiintarea scolii profesionale din 2003. Inlocuita cu o struto-camila, scoala de arte si meserii, care se termina tot la bacalaureatul fraudat si apoi in invatamantul superior,  nu avea legatura cu o scoala profesionala serioasa, ci reprezenta tot o ruta liceala tehnologica, cu un an mai lunga. A si fost suspendata in 2009, Ecaterina Andronescu declarand ca nu s-a dovedit un demers util. Adica Romania si romanii au fost teren experimental si cobaii domniei sale.

Ecaterina Andronescu a fost promotoarea, sustinatoarea si indrumatoarea din umbra a fabricilor de diplome. Toate actiunile domniei sale, o adevarata conspiratie impotriva educatiei si formarii profesionale, au avut drept scop „impingerea” tuturor tinerilor spre si printr-un bacalaureat fraudat, pentru a ajunge apoi sa cotizeze la fabricile de diplome. Indiferenta la nevoile economiei nationale si cerintele pietei muncii, indiferenta la resursele, inclinatiile, talentele tinerilor, obligati sa invete pe un parcurs teoretic, abstract, fara legatura cu activitatea practica, fara legatura cu propriile interese.

Atat de puternica este setea domniei sale de a alimenta fabricile de diplome cu materie prima incat a promovat un proiect de lege  care ar fi permis, daca ar fi fost aprobat, accesul in universitati a absolventilor de liceu  fara bacalaureat.

In toamna 2012, sub conducerea domniei sale, bacalaureatul a revenit la fraudare si mistificare. Intre judetele Ialomita si Giurgiu se inregistreaza o diferenta de cinci ori mai mare a procentului de promovare la bacalaureat: 10% vs. 52%, in conditiile in care au participat la examen zeci de mii de elevi. Niciun control, nicio verificare a tezelor identice aflate in centrele de evaluare nu au fost dictate de dna ministru Andronescu.

Obsesia Ecaterinei Andronescu a fost si este sa anuleze, sa anihileze, toate masurile luate in educatie de alti ministri, acum de Daniel Funeriu, ca fiind incorecte, gresite, doar ce declara si initiaza  domnia sa fiind corect.

–        Clasa pregatitoare va fi analizata si, eventual intoarsa la gradinita, dupa ce a pornit si functioneaza la scoala generala;

–        A introdus un bacalaureat profesional, nerelevant, desi exista si acum un examen de certificare a competentelor profesionale;

–        In urmatoarele doua luni va gandi un nou cadru pentru scoala profesionala, in conditiile in care exista chiar si legislatie secundara pentru aceasta, elaborata de ministrul Funeriu, de care beneficiaza deja 12.500 de elevi;

–        Doreste sa schimbe legea astfel incat directorii de scoli sa fie alesi de salariati, adica de Consiliul Profesoral. Este ca si cum toti liderii de sindicat din tara ar deveni managerii respectivelor institutii, pentru a apara interesele salariatilor. Impotriva cui, a beneficiarilor serviciilor de educatie?;

–        Isi propune sa schimbe criteriile de obtinere a titlurilor academice, pentru ca in legea actuala sunt prevazute unele prea grele, desi echivalente celor din alte tari UE;

–        La indicatiile sau actiunea sa directa au fost schimbati toti inspectorii generali scolari si 5000 de directori de scoli, cu oameni din clientele de partid a USL, incalcand legea care spune ca managerii trebuie selectati prin concurs organizat de catre Consiliile de Administratie;

–        A anulat prevederea legala care da scolilor prerogativa de a-si selecta cadrele didactice;

–        A pulverizat Consiliul National de Etica si CNATDCU populandu-le cu oameni provenind din anturajul sau membri PSD;

–        A anulat finantarea universitatilor in baza unor criterii de calitate, prvazute in Legea Educatiei Nationale, pentru a reintroduce clientelismul la alocarile bugetare;

–        A dat indicatii ministrului Liviu Pop sa prelungeasca cu un an termenul in care 26 de universitati urmau sa obtina acreditarile care sa inlocuiasca autorizatiile provizorii;

–        A anulat organizarea masterului didactic, prevazut de lege, pentru formarea cadrelor didactice;

–        In ciuda dovedirii plagiatelor comise de Victor Ponta si Ioan Mang, nu ia nicio masura de retragere a titlurilor acestora si de recuperare a sporurilor la salarii incasate ilegal de respectivii;

–        Se gandeste sa inlocuiasca actuala Lege a Educatiei Nationale cu Codul Educatiei, proiectul de lege intocmit in 2009 de catre domnia sa.

Acesta este, in mare, tabloul educatiei si formarii profesionale, dupa anii „epocii de aur” Andronescu.

Doar piata muncii corecteaza, ca reglator de ultima instanta, ceeace nu au fost in stare sa construiasca ministrii si guvernele noastre. Tinerii nu mai alearga dupa diplome neacoperite de competente, pentru ca acestea nu mai sunt valorizate de piata muncii. Fabricile de diplome mor incet dar sigur, dupa ce au invadat piata cu milioane de diplome care nu mai valoreaza nimic.

Desi in urma reformei Miclea-Funeriu educatia pornise pe un drum corect, exista riscul ca acesta sa fie blocat, sa se instaleze restauratia, in ciuda pierderilor imense pe care epoca Andronescu le-a cauzat romanilor si Romaniei.

Distribuie acest articol

34 COMENTARII

  1. „Universitatea Spiru Haret si alte universitati controleaza Ministerul Educatiei si Parlamentul Romaniei”. (Mihail Hardau)

    Ei, as! Mai nou CCR controleaza Parlamentul.
    Intrebarea este: cine controleaza CCR? Ghici ghicitoarea mea!

    • Serios?
      Parca avem o lege fundamentala numita constitutie.
      Sau AVEAM?!
      Buna sau rea, legea trebuie aplicata egal pt. toti. Chiar si pentru parlamentarii care „fac” legi
      Legi ce nu trebuie sa contravina legii fundamentale…

      • Pontalace, faptu’ ca CCR il controleaza pe musiu Parlament nu e rau. Am spus eu asta?! Dar rezulta ca nimeni altcineva nu-l (mai) poate controla. Cam asta era ceea ce trebuia ‘mneata sa intelegi din interventia mea. Pentru ca, daca si CCR e la randul ei controlata de „separatia puterilor in stat”, rezulta ca vreo alta lege decat cea dorita de „separatorul de putere” nu va trece, pe motive de neconstitutionalitate.
        Ce articol din legea aia fundamentala, la care faci ‘mneata referire, ar pune legea Androneascai in situatie de neconstitutionalitate nu e usor de identificat pentru un profan ca mine si ca tine. Dar pentru un expert constitutional ca domnul Zegrean e floare la ureche. Ai vazut cum sistemul majoritar a fost constitutional la locale, dar nu mai este si in cazul celor parlamentare?! Ei, stii ‘mneata ce articol din Constitutie decide astfel?! Numai Zegrean stie!

        • In primul rand sa va adresati cu „Domnule Pontalacu”. „Pontalace” – parca am sta amandoi in scaunul de prim-ministru!!!
          Asa e in sport (si la CCR)
          prima runda a castigat-o cu 5-4 o echipa, runda a doua a castigat-o cu alt scor cealalta echipa…
          Ador constitutia asta atat de inteligent intocmita incat sa necesit dezbateri la vot

    • Pai nimeni nu controleaza CCR. Nu ar avea de ce, CCR nu initiaza nimic ca sa ai ce controla. Din cand in cand CCR e intrebata daca o anumita actiune e conforma cu constitutia tarii. CCR se uita in constitutie si raspund cu da sau nu. Tu ce crezi ca ar trebui controlat aici?
      Daca parlamentarilor li se pare ca CCR interpreteaza discutabil constitutia, au toata libertatea sa faca o constituie mai clara, neinterpretabila.

      • Ei, nu?! Daca nu controla cineva decizia CCR de mai alaltaieri, nu se dadea pe innoptate eroarea aia materiala, de a modificat legea referendumului in vigoare. Pai vezi?
        Ca sa nu vorbim ca niciun articolas din Constitutie nu spune ca ar fi necesar cvorum pentru referendumul de demitere. Exact asa cum niciun altul nu pomeneste de aliante sau uniuni majoritare, ci doar de partide. Pai vezi?! Increderea e buna, controlul e mai sigur!

        • Nu m-ati contrazis cu nimic, doar ati insiruit niste pareri personale.
          Curtile constitutionale de prin tari mai civilizate de cine sunt controlate? Daca gasiti raspunsul, aveti si solutia problemei dvs.

  2. Cred ca de fap in tara asta singura problema o reprezinta legile asurde ablicate asa cum sunt si totodata, legile bune aplicate asa cum le convine lor.
    Totul, absolut totul, deci inclusiv educatia nu a fost si nu este decat o baza pentru afaceri de orice fel.
    Aici „afaceri” e cu conotatie dubioasa….
    Nu am avut oameni prosti in fruntea ministerelor. Tot ce au facut a fost cu rea credinta urmarindu-se (ca la sah, pana la a saptea mutare} profitul cat mai mare si cat mai mult
    Educatia si sanatatea
    Educatie distrusa, viitor distrus
    Sanatate distrusa, prezent si viitor distrus
    Mai usor conduci o masa de oameni inculti si indobitociti la orele de religie din scoli, dependenti de o medicatie la mila guvernului decat oameni sanatosi mental si fizic
    totul se reduce la bani. Banii ce vor sa ii castige (si) din educatie

  3. În condițiile scandalului legat de Universitatea Bioterra, care după părerea mea nu este nici măcar o „fabrică de diplome”, ci de-a dreptul o „tarabă de diplome”, declarația d-nei ministru Ecaterina Andronescu mi s-a părut realmente simptomatică: d-sa afirma că ministerul educației „nu poate face poliție, controlând prea des asemenea instituții de învățământ” ci că aceste controale se efectuează la perioade de ordinul anilor (o dată la 4 ani, pare-mi-se). De ce „poliție”, și de ce devine sinonim cu un control care, efectuat, să spunem, la sfârșitul fiecărui an universitar, ar permite, în condițiile depistării unor nereguli (cantitativ – absolvesc mai mulți decât s-au înscris și calitativ – nivelul de gravitate al acestor nereguli, devenite infracțiuni, prin examenele „vândute” contra mită), ar permite adoptarea unei serii de măsuri, prevăzute de altfel de către legislație, precum retragerea autorizației temporare, sau chiar a acreditării, după caz. Este o simplă părere, fără nici o pretenție… didactică!

  4. Am adauga in enumerare un subiect extrem de fierbinte si, totusi, trecut cu vederea de aproape toata lumea, poate chiar datorita fierbintelii lui. Enormele fraude cu fonduri europene POSDRU in care MECTS si universitatile sint implicate pina peste cap – vezi cazurile de la Iasi, vezi cazurile de la Cluj, vezi cazurile de la Constanta, …

  5. As dori sa punctez fraudarea la examenul de bacalaureat. Se realiza cu ajutorul profesorilor asistenti. Daca corpul profesoral ar fi avut o atitudine corecta, fraudarea la examenele nationale nu ar fi avut loc. Din nefericire, la nivel national, aproape toate cadrele didactice care faceau parte din profesorii asistenti incurajau fraudarea examenelor. Parerea mea este ca prabusirea sistemului educational s-a realizat si din interiorul sistemului. Oameni care nu au ce cauta in sistem, profesori fara vocatie si fara cunostinte, absolventi ai fabricilor de diplome, populeaza acum sistemul. Sunt putin cei care au mai ramas adevarati profesori. Ceilalti, dacar ar pleca din sistem, ar fi someri pe viata. Nimeni nu le-ar accepta felul lor de a-si face meseria in alta parte. Aici, insa nu prea au de ce isi face griji. Sunt multi dintre cei care au absolvit o fabrica de diplome si fac parte acum din corpul profesoral. Pentru ca diploma obtinuta le-a dat dreptul sa se inscrie la concursul de intrare in sistem. Iar daca acesti profesori si-au obtinut diploma prin fraudare, nu au nici o problema cu a permite si ei la randul lor fraudarea pe sume derizorii. Fraudarea exemenelor li se pare un fapt normal.

    • Nu este nici o problema.S-a furat tot ce mai era prin tara si din acest motiv d-na „Ecaterina Teodoroiu” s-a prevalat de lipsa de vigilenta a opozitiei.In consecinta toti politicienii au participat cu „succesuri depline” la raptul savasit in aceasta mirifica rara numita si ROMM ANIA.Daca romanii ar fi uniti pentru idealuri cu perspectiva acest fenomen ar putea fi diminuat.Problema este ca sunt mai multi hoti decat paznici onesti.

  6. Da, un bilant trist…

    Ma intreb in fiecare an unde ne putem duce mai jos in ce priveste eficienta si relevanta invatamantului si in fiecare an aflu cu stupoare ca se poate si mai jos.

    Revin insa la ideea ca o reforma a invatamantului romanesc nu poate sa apara din interiorul sau. Acolo nu exista forte sociale pentru o schimbare, ci doar voci revoltate.

    Numai o cerere serioasa de capacitate profesionala, de „indemanari” poate dtermina o schimbare a invatamantului. O asemenea cerere nu poate veni decat dinspre sectorul privat, iar acesta nu se poate schimba daca banii sunt atat de usor de obtinut. In prezent, atat veniturile lucratorilor cat si profiturilor multor firme (in general capuse) sunt prea mari comparativ cu munca si cu eficienta economica.

    Din moment ce se poate obtine un venit bun cu o forta de munca inferior calificata si cu un comportament de afaceri delasator, de unde ar putea sa apara cererea de calificari?

    In sectorul de stat, cu mici exceptii (medicii) pregatirea profesionala nu conteaza (si nici nu poate conta, adevarul este).

    Prin urmare sunt 2 conditii pentru o reforma reala a invatamantului:
    a) O oprire a politicii „banilor usor” adica a imprumuturilor hazardate, incepand cu cele ale Statului – scaderea datoriei publice
    b) O criza reala, care sa genereze scumpirea traiului, scaderea nivelului de trai astfel incat sa fie nevoie de o munca reala si de un comportament de afaceri strict pentru a oferi un venit pentru un trai decent.

    In aceste conditii, pregatirea profesioanla ar incepe sa conteze cu adevarat si ar aparea o presiune asupra sistemului de invatamant, adica o forta sociala pentru schimbare.

    Altfel, cred ca nu sta in puterea unui om, fie el si ministru, sa faca dintr-un invatamant fara sens unul eficient si cu sens. Indiferent de legi si de politicile din invatamant.

  7. Curajul va omoara domnule Vlaston: repet comentariul pe care, cu mult curaj, l-ati cenzurat.
    Legatura dintre Bondrea, cel care a infiintat Universitatea Spiru Haret, Lazaroiu si Noua Republica.
    Ca lectura, articolul din Revista 22:
    „Sebastian Lazaroiu, de la Basescu la Bondrea”

    E chiar asa de greu sa va asumati anumite adevaruri? sau rolul dv se reduce la a face propaganda mincinoasa si atat? Abramburica a fost si este o calamitate pentru minsiterul invatamantului, dar daca o vedeti doar pe ea si va faceti ca „uitati” si alte legaturi si sponsorizari ale lui Bondrea cu altii nu sinteti cu nimic mai bun.

  8. Studentii de la USH au castigat in instanta diploma pt licenta sustinuta pana in 2009. Vinovati au fost politicienii ca nu au facut un cadrul legal clar, iar studentii au fost pacaliti de universitate dar si de haosul din minister. Ministerul nu a emis tipizatele pt acei studenti nici pana astazi. Funeriu tot zicea ca rezolva situatia absolventilor USH dar a amanat pana a pierdut PDL guvernarea. Acum ramane intrebarea daca PSD vrea sa piarda voturi sau nu… ca PDL a pierdut ocazia de a le castiga.

  9. Ecaterina Andronescu a plagiat in teza sa de doctorat retete chimice furate prin spionaj industrial de sotia profesorului Toma, colegul ei mai batran de catedra. Acest om a depus o marturie memorabila socanta in emisiunea Nasul Tv, asta vara. A adus si documente cu care i-a socat si pe Nasul&comp. Impostura este uriasa!!

    Aceasta reptila sau rahnoida a educatiei romanesti si-a insusit in teza de doctorat retetele chimice furate de doamna Toma, care lucra la o companie in SUA. Retele au fost traduse (80 kg de documentatie!!) si date la fabrica de rulmenti grei Ploiesti. Apoi s-a incheiat un contract cu Poli Bucuresti pentru ca trebuiau completate retele cu inca cateva substante necesare fabricii. Fabrica a fost adusa din Japonia, ca second hand, de o alta companie americana care lucra cu Romania atunci. Si ghici unde au ajuns retele? La Abramburica, la catedra ei, unde fara mila le-a pus in propria teza de doctorat ca si cum le-ar fi descoperit ea.

    Tot acolo s-a vorbit de cei 200 de doctoranzi ai Abramburicai, ceea ce este incredibil intr-o lume academica normala. Doi dintre ei au fost deja dovediti de plagiat de chimisti din Olanda care au semnalat faptul ca le-au fost plagiate brutal articolele.

    Care este reactia la acest lucru si la cele din articolul domnului Vlaston?

    Foarte slaba, si arata gradul de ticalosie a societatii academice din Romania cat si a profesorilor din preuniversitar. !!

    • Hehe, duceti-va in laboratoarele de chimie din UPB si incercati sa gasiti un doctorand de-al d-nei Andronescu la treaba. N-o sa gasiti, ei rasar doar la licenta cu teza finalizata.
      De fapt, incercati sa gasiti un doctorand al oricarui profesor in laborator, in conditiile in care in toata facultatea nu exista substante (se „recupereaza” aceleasi substante de 20 ani – Dumnezeu stie ce exprimente s-or mai putea face cu ele azi). Politia si/sau procuratura ar gasi de lucru o gramada pe acolo, trebuie doar sa le deschida putin usa.

  10. Domnule Vlaston,
    Sa spuneti ca toate relele sistemului de invatramant romanesc s-ar datora doar fostului si actualului ministru Andronescu nu este nici adevarat si nici nu duce la imbunatatirea invatamantului. In afara de domnul Hardau si ceilalti cativa ce au lucrat in „comisia Hardau’ nu mai exista nimeni in Romania sa cunoasca sistemele de invatamant ce se functioneaza in lumea aceasta si sa gandeasca unul aplicabil la noi ? Nu cred ca trebuie sa inventam ceva „specific” noua. Avem mereu aceasta motivare, in orice domeniu : „la noi nu se potriveste, avem alt specific „. Am mai spus si cu alta ocazie ca o lege a invatamantului nu poate fi facuta de cativa oameni si adoptata prin asumarea raspunderii. Nu are cum sa iasa ceva valabil. Foarte multe lucruri se prevad din ambitia cuiva si nu se renunta la ele oricate critici se aduc. Sant unii care-l apreciaza pe Funeriu doar pe baza rezultatelor obtinute de acesta la olimpiade sau in cercetare fara sa analizeze deloc daca are vreo viziune asupra invatamantului, fara sa aiba nici cea mai mica experienta de dascal la orice nivel, respectiv daca poate fi nu numai „administratorul” invatamantului, dar si unul capabil sa-l reformeze. Acelasi lucru este valabil si pentru alti ministri ai invatamantului. Discutati foarte putin despre corpul profesoral. Sigur ca salariile de mizerie nu atrag elevii buni spre o cariera didactica. Stiu prea multe exemple de elevi slabi, frecvent corigenti sau chiar repetenti datorita unei discipline si apoi ajunsi profesori chiar la acel obiect si detinatori ai gradelor didactice. Aceasta situatie nu este valabila numai in ultimii 22 de ani.
    In concluzie, va rog sa aveti in vedere toate aspectele invatamantului ca altfel, dand vina pe o singura persoana pentru situatia din invatamantul romanesc nu ajungem nicaieri si pare doar un simplu atac politic.

    • Ma scuzati, dar d-nei Andronescu i se pot imputa foarte multe, atata vreme cat dl. Funeriu a reusit sa puna invatamantul pe o traiectorie ascendenta in numai doi ani.

  11. S-avem pardon, nici Funeriu nici Miclea nu au facut nimic. Nu puteau fi date afara nulitatile astea absolute ca Mang si Ponta?

    Iar de universitatile private, cred ca ministerul nu are drpetul sa intervina. O universitate privata ar trebui sa fie o societate comerciala care vinde diplome. Depinde de piata muncii sa spuna daca aceste diplome au valoare sau nu.

    • Atata vreme cat diplomele sunt date prin minister si promovarea cadrelor didactice se face, la fel, prin minister (un grad de profesor la Bioterra e echivalent – oricat de nedrept ar fi – cu un grad de profesor la, sa zice, ASE), atunci ministerul are drept sa intervina. In SUA, da, e altceva; dar noi suntem in Romania…

      • Pai ce, mare lucru sa se renunte la asta? Diplomele ar trebui sa le dea nu ministerul, ci universitatea privata. E treaba absolventului ce face cu diploma respectiva. Ministerul ar trebui sa fie ocupat suficient cu universitatile de stat, ca si alea-s ca dracu’. Cum naiba mai e posibil ca Mang sa fie in continuare platit ca profesor din banii publici?

  12. In perioada 2001 – 2002 prin intermediul Consiliului National al Invatamantului Superior aflat in subordinea Ministerului Educatiei, dar cu fonduri de la Banca Mondiala, a fost infiintat Colegiul National de Poligrafie Computerizata. Proiectul a costat 150.000 de dolari, bani de la Banca Mondiala.
    Banii au fost luati, dar Colegiu nu s-a facut vreodata.

    http://noinu.ro/2012/09/banca-mondiala-a-dat-ministrul-andronescu-a-incasat-150-000-de-dolari-pentru-un-proiect-care-a-murit-dupa-trei-ani-2/

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro