Cred că Săptămâna Mare s-ar cuveni să însemne un prilej de reflecție nu doar pentru credincioși și enoriași, ci și pentru ierarhii Bisericii Ortodoxe Române. Socotesc că a venit demult momentul în care Patriarhul Daniel alături de ceilalți membri ai Sfântului Sinod ar fi trebuit să își facă un serios, un nemilos examen de conștiință în legătură cu modul în care și-au îndeplinit misiunea.
Parcă totuși de prea multă vreme ierarhii BOR se fac a nu băga de seamă că s-a adunat un întreg sac de nereguli în rândul slujitorilor Bisericii, că BOR se situează încăpățânat și suveran pe poziții inflexibile, că refuză sistematic să se reformeze, să dialogheze în chip real cu cetățenii, așa cum ar trebui să o facă o Biserică ce se reclamă a fi una națională, că își asumă atitudini autoritariste, totul sub pretextul apărării valorilor și datinilor străbune.
Într-un editorial publicat pe “adevărul.ro” la data de 30 septembrie 2017 făceam apel la studiul intitulat “Secularizarea, un decalaj religios al societății noastre” (Mirel Bănică și Vintilă Mihăilescu) publicat în cartea „De ce este România astfel? Avatarurile excepționalismului românesc” (Editura Polirom, Iași, 2017). Conform celor doi autori, relația dintre Biserică și enoriași a început să sufere iar fisuri cu începere din anul 2000. Aceasta după ce abia se atenuaseră fisurile intervenite după decembrie 1989.
BOR, Sfântului Sinod și începând cu toamna anului 2007 și noului Patriarh, ÎPS Daniel, li s-au adus în spațiul public acuzații din ce în ce mai serioase. Mirel Bănică și Vintilă Mihăilescu enumeră în studiul lor o seamă dintre ele. Cum ar fi neadaptarea generală la valorile occidentale, fundamentalismul, tradiționalismul, paternalismul, lipsa de implicare în problemele sociale ale enoriașilor, de unde și lozinca “Vrem spitale, nu catedrale!”, mercantilismul.
Un moment de mare criză în relația dintre ierarhi și enoriași l-a reprezentat momentul octombrie-noiembrie 2015, îndată după incendiul din clubul #Colectiv, “când au murit la propriu copii, iar BOR a refuzat și nu a fost capabilă să stea la capătâiul lor ca părinte spiritual”.
Atunci, spun autorii studiului sus-menționat, în acel mai 1968 românesc în miniatură, s-a produs o ruptură mult mai profundă, “amplificată simbolic de o imagine care s-a așezat în imaginarul colectiv: în timp ce toată lumea vorbea despre îngerii de la # Colectiv, unii părinți și câțiva preoți s-au referit la victimele tragediei în termeni de satanism. Excepții, desigur, dar cu o putere de impact uriașă”. Însuși patriarhul Daniel a făcut o greșeală imensă pe data de 3 noiembrie 2015 când, asaltat de presă, după ce a luat parte la înmormântarea uneia dintre victime a avut o ieșire nervoasă “. Haideți să nu mai judecăm, numai să ne rugăm! …. Nu mai judecăm. Am spus să nu mai judecăm pe nimeni, numai să ne rugăm. Dacă vin preoții de ce vin, dacă nu vin preoții, de ce nu vin. Asta e atitudine ostilă față de Biserică. Nu învățați dumneavoastră Biserica ce rol are ea! Învățați mai bine credința ortodoxă! Să vină lumea la Biserică, nu la club. Acolo au murit, dar noi ne rugăm în Biserică”.
Lunile verii anului 2017 au fost dintre cele mai fierbinți pentru BOR. Scandalurile succesive din jurul fostului preot Cristian Pomohaci și, mai ales, cele legate de fostul episcop Corneliu Bârlădeanu au pus la grea încercare BOR. Cristian Pomohaci a demisionat, iar Corneliu Bârlădeanu a devenit monah, însă Sfântul Sinod a amânat să analizeze cu adevărat , în profunzime și în toată complexitatea ei situația, preferând să acuze presa că ar fi recurs la exagerări menite să discrediteze Biserica strămoșească. S-a spus atunci că la mijloc ar fi vorba doar despre o amânare al cărei rol ar fi acela de a permite sărbătorirea în tihnă și pace a celor zece ani care s-au scurs de la întronizarea patriarhului Daniel.
Au trecut de atunci, de la respective sărbătoare, mai bine de șapte luni și nu s-a întâmplat nimic care să ne arate că Biserica ar fi pregătită pentru necesarul examen critic. Dimpotrivă, au ieșit la iveală alte și alte fapte legate de operațiuni comerciale nu tocmai ortodoxe, dacă nu dubioase de-a dreptul, legate de botezuri, nunți și înmormântări. Unde mai pui felul în care aliindu-se cu partidele aflate la guvernare, cântându-le în strună, elogiindu-le deșanțat conducătorii ori sprijinindu-le electoral pe față BOR fie că primește fonduri imense în vederea unor construcții faraonice neprioritare, fie nu plătește impozite, fie face evaziune fiscală nemascată.
Cea mai recentă luare de poziție mai mult decât controversată este aceea de felul în care BOR privește Referendumul în vederea modificării Constituției vizând redefinirea căsătoriei. Acestuia asociindu-se legalizarea parteneriatului civil, ambele manipulate politic de domnii Liviu Dragnea și Călin Popescu-Tăriceanu. Prevăzut să aibă loc în luna mai,
Referendumul pare să se dovedească încă de pe acum o cheltuială însemnată inutilă. Un lux pentru o țară care se confruntă cu probleme financiare din ce în ce mai pronunțate, cu un deficit bugetar în creștere care îi afectează direct pe toți cetățenii României. Legalizarea parteneriatului civil față de care și-a anunțat refuzul BOR reprezintă o acțiune firească și nu se limitează așa cum în mod fals se lasă a se crede la interesele cuplurilor de același sex. Și nu aceasta ar trebui să fie problema BOR.
Tradițională sau nu, familia românească începe să aibă tot mai serioase probleme de supraviețuire. La ele ar trebui să se gândească BOR cu prioritate. Dar și la felul în care și-ar putea face curățenie în propria ogradă. Săptămâna Mare reprezintă un bun prilej pentru reflecție. BOR are nevoie de gând bun, de înțelepciune și de smerenie.
Text apărut concomitent pe site-ul contributors.ro și pe blogurile adevărul.ro
Prezentare generală a confidențialității
Acest site folosește cookie-uri pentru a-ți putea oferi cea mai bună experiență în utilizare. Informațiile cookie sunt stocate în navigatorul tău și au rolul de a te recunoaște când te întorci pe site-ul nostru și de a ajuta echipa noastră să înțeleagă care sunt secțiunile site-ului pe care le găsești mai interesante și mai utile.
BOR include marea masa a credinciosilor crestini Romani. Ramane o problema nesolutionata
activitatea inaltilor ierarhi ortodocsi in perioada 1948-1989. Solicitarea credinciosilor, din primele zi;le ale lunii ianuarie 1990, privind reformarea/restructurarea si innoirea BOR, a fost
anihilata -in decurs de 4 luni- si REINSTAURATIA a fost consacrata- prin revenirea, din penitenta
de la manastirea Sinaia, a IPS patriarhul Teoctist. Actualul patriarh, format de cei trei patriarhi
anteriori, care au pactizat/fraternizat cu regimul comunist, continua linia inaintasilor, impunand
rescrierea/reinterpretarea istoriei BOR, in perioada 1948-1989 [reabilitarea patriarhului Justinian in anul 2017], refacerea intelegerii Justinian- Alexei [ intalnirea Daniel-Kiril], pozitia
fata de Marea Unire de la 1918……..
Asa cum articolul sublineaza BOR ramane nereformata -administrativ- si se indeparteaza, pe
zi ce trece, de la marea ei MISIUNE…..
BOR este si va ramane prin gesturile managementului un Ambasador al CLSfinte de la Stuttgart
http://evz.ro/noaptea-ingerilor-marturia-cutremuratoare-a-duhovnicului-care-a-rostit-primele-rugaciuni-la-capataiul-mortilor-de-la-colectiv-parintele-vasile-pompierii-plangeau-langa-trupurile-arse-a-cincea-zi-de-doliu.html
Modest din fire, preotul militar Vasile Bîrlean a acceptat, cu greu, să discute cu noi despre prezența sa la Club Colectiv, în noaptea fatidică care a lăsat în urmă zeci de familii îndurerate. Spunea că și-a făcut doar datoria. Totuși, el a fost primul duhovnic care s-a rugat pentru sufletele tinerilor pieriți în sinistrul din curtea fostei fabrici Pionierul.
Slavit Fie Numele Parintelui!
Cu greutate ar fi fost prezenta lui Teodosie al Dobrogei si Prea Fericitul Daniel…dar, nu au fost, probabil isi repetau Serviciul Religios ce urma sa fie tinut in Primele Zile de Noiembrie cand potrivit obiceiului se pomenesc mortii
BOR are nevoie de o reformare din temelii urmată de schimbarea acestui patriarh afacerist, precum și de adaptarea BOR la timpurile moderne pe care le trăim. Personal cred în medicină și știința, nu in BOR.
Acceptând că BOR are probleme morale sau administrative interne, lucru pe care nu cred că îl neagă nimeni cât de cât familiar cu istoria creștinismului, problemele fiindui cumva interente încă de la începuturi, tonul și tipul de discurs în care i se spune BOR, sau oricărei alte instituții religioase ce are voie să afirme, că trebuie să facă, când, cum, de ce, etc. nu sunt altceva decât hai să batem șaua să priceapă catârul.
Creștinismul, ca orice altă religie, prin natura lui, a avut, are și va avea probleme. Orice grup de oameni are probleme în măsura în care un individ sau mai mulți se depărtează de principiile care îi definesc identitatea de grup. Nimic nou aici, nimic apocaliptic.
Exacerbarea cazurilor individuale de corupție, legală sau morală, la nivel de „problemă BOR”, concomitent cu eliminarea vocii BOR, cu precădere, deși în România sunt prezente și alte culte cu aceleași „idei învechite”, nu este nici pe departe un tip de critică constructivă sau ortodoxă. E pur și simplu un demers interesat, chiar și numai cu scopul de a marca virtuozitatea progresistă a criticului, dar mai de a menține opinia publică la un nivel superfical de critică care, sub nicio formă, cu implică și o preliminară și necesară auto-critică. Un tradițional, cine nu e cu noi e împotriva noastră și ar fi bine să tacă, și „să își facă un serios, un nemilos examen de conștiință în legătură cu modul în care și-au îndeplinit misiunea”.
Primo: Biserica Ortodoxa nu este o organizatie democratica. Este o institutie „absolutista”, daca vreti, ce nu are nici o raspundere fata de nici un fel de „alegatori”. Ea e responsabila doar in fata Lui Dumnezeu. Nimeni nu e obl;igat sa fie crestin si cu atat mai putin ortodox. Calitatea de crestin ortodox e una asumata de cei noi insine in mod voluntar. Oricine poate de asemenea renunta la aceasta calitate in orice moment.
Secundo: Prin natura si definita ei Bisreica Ortodoxa e una traditionalista si conservatoare. Nu are nicio obligatie sa se schimbe dupa cum bate vantul sau dupa cum se schimba moda. Cei nu accepta acest fapt nu sunt obligati sa adere la ea. Sigur ca e dreptul fiecaruia sa chibiteze dupa pofta inimii, dar asta nu inseamna deloc ca Biserica are si obligatia sa-l ia in serios. Dupa cum spuneam la punctul precedent ea are o responsabilitate ceva mai inalta. La urma urmei, daca Iisus voia o atlfel de biserica o facea de la bun inceput altfel si fara indicatiile pretioase ale ale autorului.
Tertio: Este firesc si obligatoriu ca Biserica Ortodoxa sa sprijine prin toae modalitaile initiativa Coalitiei pentru Familie vis a vis de modificarea definirii familiei in constitutie. Familia compusa dintr-un barbat si o femeie + descendetii lor e una din institutiile fundamentale ale lumii crestine. Pe de alta parte homosexualitatea e un pacat capital pentru un crestin. Sfantul Apostol Paul/Pavel le cere crestinilor sa nu aiba nimic de a face cu homosexualii si sa-i excluda pe ei si practicile lor in comunitatea crestina.
Qauttro: Alegatiile vis a vis de evaziune fiscala si alte mizerii se datoreaza faptului ca Biserica Ortodoxa Romana nu a recurs la revendicarea agresiva a prproietatilor sale confiscate de stat. Vorbim de peste 2000 de proprietari (200 doar in Bucuresti) care valoreaza dupa unele estimari ceva mai mult ca bugetul anual al Romaniei. BOR a acceptat un compromis pagubitor (subventii bugetare si scutiri de taxe) cu statul roman tocmai pentru a nu-l duce pe acesta la faliment. Dar dupa cum se vede, cine intra in cocina e mancat de porci. Creaturi ce traiesc „cu demnitate” exclusiv de pe urma suptului de la bugetul de stat chiraie cu obraznicie impotriva „lacomiei” Bisericii. Patriarhul a spus de mai mul;te ori ca daca statul ar restitui BOR proprietatile confiscate, sau macar o parte semnificativa a lor, biserica nu ar mai avea nevoie de nici o para de la stat, respectiv de nmici uin fel de facilitati fiscale. Ceea ce e perfect adevarat. Uzufructul opropietatilor bisericii (socotind o anuitate modesta de doar 5%) e de vreo 10-15 ori mai mare TOT ce primeste azi biserica prin contributioio de la buget si scutiri de taxe. Numai ca daca BOR ar trece la revendicarea ostila a proprietatilor sale, astia de au acum guitul pana la ceruri ar cam trebui sa-si castige existenta scormonind prin gunoaie pentru simplul fapt ca statul nu ar mai avea de unde sa le asigure milosteniile…
Punctul al V lea ( daca imi este permis) activele BOR nu au fost auditate de Statul Roman din 1990-ytd ceea creeaza Intemeiat suspiciunea ca valoarea impozabila de cel putzinunmiliarddeeuro este Voit ignorata de Statul Roman; eternele povesti/texte/clisee ca sunt in derulare actiuni caritabile ale BORului ma determina sa intreb de ce nu Spitale Regionale pastorite de BOR in schimb un mare beton decorat cu austriece clopote va perturba sonor locuitorii in zona? Da, doar nu va imaginati ca pelerinajele sau slujbele religioase cu ocazia Sarbatorilor din Calendarul Ortodox vor fi intr o pioasa liniste? Clopotele austriece se vor auzi cel putzin in 3 locuri: Pitesti- Oltenitza draga lui Iliescu si Drajna de Calarasi…daca nu cumva si Cornu…
Eu nu inteleg de unde avea BOR proprietati, de tot se aduc in vorba pretentiile ei si presupuse revendicari? BOR a fost infiintata in 1872. Inainte de 1872 exista Mitropolia Ungrovlahiei şi Mitropolia Moldovei, sub control direct al Patriarhiei de Constantinopol. Cuza nu a nationalizat averile BOR, ci averile din tara ale Patriarhiei de Constantinopol. BOR a primit mura in gura, ca doar nu au cumparat