joi, martie 28, 2024

Bravo Daniel Funeriu!

Rezultatele de la Bacalaureat (sesiunea vara 2011) scot la iveală frauda sistemică din învăţământul preuniversitar românesc. Adevărul urât mirositor vorbeşte despre complicitatea dintre unii profesori şi unii elevi, despre cultura delăsării, despre absența motivației. Când vine vorba despre fentarea ideii de competenţă sau competiţie, dascălii leneşi îşi iau drept aliaţi loazele vocale. Intransigenţa măsurilor luate de ministrul Daniel Funeriu vizează o veche practică românească: furatul propriei căciuli.

Pentru prima oară în ultimele decenii, copiatul la examen a fost sancţionat sever. Vârsta de 18 ani atinge, formal, pragul maturităţii. Este corect, aşadar, ca cei mai tineri adulţi să nu păşească în viaţa publică printr-o hoţie pecetluită cu o diplomă. Camerele video și-au atins, pour une fois, scopul.

Mai există o pildă. Am trăit prea mult timp sub iluzia cantităţii, în detrimentul calităţii. Cei care astăzi au căzut la examene (proba teoretică) ar fi fost, odinioară, absolvenţii vechilor şcoli profesionale. Mulţi au luat în derâdere observaţia preşedintelui Băsescu cu privire la raportul tinichigii-filozofi. În realitate, abia mai găsim dulgheri, cofetari, ospătari sau frizeri de calitate, întrucât aceştia sunt chemaţi să înveţe despre „perspective narative”, „opere dramatice”, teoria mulţimilor”, „matrici vectoriale” şi teorema lui Heisenberg.

Cauţi un constructor capabil să calculeze volumul de beton pentru o fundaţie iar el nu ştie formulele de bază ale geometriei în spaţiu! Vrei să angajezi o absolventă de liceu umanist şi constaţi că tânara nu ştie regulile elementare ale gramaticii (de unde şi triumful jurnalismului mogulizat). Cauţi un asistent-manager care să ştie să-ţi întocmească documente de comunicare şi el nu stăpâneşte sintaxa limbii române. Evident, toate aceste ipochimene îşi exprimă disponibilitatea – după 12 ani de învăţământ „gratuit”! – de-a se perfecţiona în cadrul unor cursuri plătite eventual de firma privată…

Prostia şi păcatul rezultă din acumularea unor virtuţi prost plasate. Nu e oare timpul să examinăm care sunt nevoile reale ale societăţii şi ale economiei româneşti? De ce nu am avea mai multe şcoli de arte şi meserii (sau scoli vocaţionale) în locul exceselor de specializări precum „relaţiile internaţionale”?

De ce nu am accepta ideea că învăţământul de masă, egalizator şi omogenizant, reprezintă o utopie: îi tâmpeşte pe cei sclipitori şi îi forţează să fraudeze pe cei cu înzestrări practice? Ne-ar trebui, cred, un sistem de educaţie pre-universitară în doi timpi: colegii naţionale performante, cu tineri pregătiţi la nivel european sau internaţional, şi licee sau şcoli profesionale, unde bagajul de cunoştinţe să fie calibrat pe nişte dotări intelectuale modeste?

Rezultatele din 2011 la Bacalaureat avantajează, în sfârşit, logica pieţei. Selecţia naturală îşi revine în fire. Filtrele meritocratice încept să funcţioneze. Poate vom avea mai puţini absolvenţi entuziasmaţi de „modele” precum Luis Lazarus şi Sexy Brăileanca… Analfabetismul îşi pierde din prestigiul social.

Bravo Daniel Funeriu!

(acest text a apărut iniţial pe site-ul blogary.ro)

Distribuie acest articol

29 COMENTARII

  1. nu prea inteleg tonul asta triumfalist. dincolo de faptul ca prezinta pentru prima data cu cifre ceea ce toata lumea stia, faptul ca elevul roman nu invata (nu e motivat, n-are profesori motivati, modelele societatii nu cer educatie etc.), nu vad ce se schimba in bine. atata vreme cat diploma de bac, de licenta sau oricare alta valoreaza mai putin decat hartia pe care e tiparita, nimic nu se schimba. pentru cei picati a avea sau a nu avea diploma de bac e cam acelasi lucru. de abia in momentul in care o diploma eliberata de sistemul romanesc de educatie va ascunde in spate cunostinte si competente reale, folositoare societatii mileniului 3, de abia atunci sa fim bucurosi. pana atunci, situatia e de plans.

    • Diploma aia e recunoscuta cel putin in sistemul de stat. Nu aveti idee cati din absolventii cu patalama dar fara competente sfarsesc angajati la stat dupa ce sunt refuzati de piata libera a muncii. In acest sens, da e un mare pas inainte.

      Si mai e ceva. BAC-ul de anul asta sperie. Sistemul de invatamant trebuie sa invete sa lucreze si cu morcovul, ceea ce nu prea a stiut niciodata la noi. Dar asta nu inseamna ca trebuie aruncat batul.

      • nu inteleg pe unde mi-a disparut raspunsul…
        nici la stat diploma nu e suficienta. mai trebuie si pile.
        or asta ziceam eu, in conditiile in care ai o singura floare, cu care nu se face primavara, triumfalismul e gaunos

    • Doar un comentariu, daca imi permiti: la acest nivel de promovabilitate mai usor cu aruncarea vinei pe elevi. Profesorii si managementul scolilor sa isi asume rezultatele. Copiii vor invata repede lectia corectidunii daca are cine sa le-o predea.

      • Sunt de acord cu tine. Dar asta nu inseamna sa nu faci masuratorile. Bineinteles ca vina e impartita intre profesori, parinti, elevi si minister. Dar nu se putea merge la nesfarsit cu evitarea masuratorii doar de frica rezultatelor. Pana la urma, daca ai o instalatie care merge prost, ai macar datoria sa o tii sub control si sa nu lasi toate chimicalele poluante din ea sa se scurga prin gauri afara. Te apuci sa o repari dupa ce te-ai asigurat in prealabil ca nu poluezi (in cazul de fata cu posesori fraudulosi de bacalaureat obisnuiti sa fie hoti inainte de vreme).

      • Serios ? Si familia ce rol are ?

        Daca individul putea mai mult, sa-si asume rezultatele el (elevul) in primul rind, apoi parintii lui (pe care i-a durut in fund pina acum!) si apoi sistemul.

      • n-am spus ca vina e a elevilor, ci ca ei nu invata. e o diferenta, nu?
        vina? toata lumea se repede sa invinuiasca… pe mine m-ar interesa solutiile de rezolvare a problemei.

      • Elevii sunt principalii vinovati. Stiti cum e vorba aia din croitorie cu: materialul clientului. Pot sa stea profii si directorii si in cap, daca elevii au alte preocupari decat invatatul. Ce pot sa faca profii este sa-i pice in continuu si sa nu-i lase sa intre la Bac. Dar de ce ar face asta? De ce si-ar asuma profesorii riscul de batie pe strada? Mai bine ii lasa pana in Bac si ii triaza sistemul mai tarziu. Chiar si la universitati: cati studenti vin la cursuri si cati au deja „job” de 8 h … si nu ca in Vest: barman, ospatar, etc …. nuuu ai nostri deja lucreaza ca informtatician si economist, inainte sa termine facuttatea respectiva. Sa pune lucrurile la punct: SINGURII RESPONSABILI SUNT ELEVII! Cat timp ii aparam si ii protejam, nu o sa invete niciodata din greselile lor.

  2. D-le Mihail Neamţu nu de fraudă e vorba ci mai degrabă de criză sistemică (girată de mai bine de 10 ani) în sistemul educaţional şi ce avem acuma e doar UN simptom.
    Ar fi de dorit şi o evaluare la sânge asemănătoare cu BAC-ul şi la titularizarea profesorilor dar din nefericire înţeleg că examenul va fi desfiinţat (oare de ce?)
    Şi poate şi o reevaluare a cadrelor didactice deja titularizate….

  3. Rusine Funeriu,rusine Boc,rusine Traian Basescu!!!Sunteti mandri de reforma voastra insa asta nu este reforma….cum este posibil ca elevi cu 1 pe linie la examene sa fi intrat in bac?Cum este posibil ca acestia sa fi promovat la toate materiile?nota 0 invatamantului romanesc!!

    • Dincolo de indignarea d-vs, atat de puternica incat ati exprimat-o deja pe cateva site-uri, remarc ca din lista lipseste Elena Udrea si EBA! Pacat, ca lista sa nu fie completa!
      D-na sunteti in eroare! Reforma pe care Funeriu a promovat-o va incepe cu generatia ce acum, anul acesta, incepe ciclurile scolare, nu cu cea care este deja inregimentata in aceste cicluri! Examenul de anul acesta se desfasoara conform curiculei stabilita din 2007 si care a fost predata elevilor in ultimii 4 ani! Deci bacalaureatul nu s-a dat conform vointei lui Funeriu, ci altcineva le-a stabilit elevilor parcursul scolar(in 2007 era Adomnitei ministru!)
      Ce a facut Funeriu e legat de prezentarea curiculei de bac in septembrie anul trecut(premiera in Romania, de obicei curicula era disponibila in primavara, cu 3 luni inainte de bac) si exigenta(corectarea incrucisata si camerele video). Masurile astea trebuiau luate de ani buni nu acum.….deci felicitari pentru masura asta!
      Cat despre „cum este posibil ca elevi cu 1 pe linie la examene sa fi intrat in bac? Cum este posibil ca acestia sa fi promovat la toate materiile?nota 0 invatamantului romanesc!!” Probabil ar trebui intrebata Andronescu de ce a desfintat scolile profesionale si in primul rand ar trebui sa-i intrebati pe profesorii care au predat la clase, chestia asta…. de ce nu lasa corigenti…. sau repetenti!

      • Bine punctat domnule/doamna dodu!Raspunsul d-voastra ar trebui afisat ca motto la orice articol despre bac-ul din acest an,asa poate ca se mai trezesc si retardatii gen @lia lambrino.

  4. @ Fost Profesor,
    nu pot fi facute toate odata. Daca ziceti ca ati fost profesor stiti ca in invatamint rezultatele sint pe termen mediu si lung. Iar impotrivirile din sistem sint notorii.

  5. În spiritul textului dumneavoastră, îmi amintesc de un episod bolând, trăit în urmă cu vreo trei ani, la o terasă din incinta cutărui ştrand.

    E vară, caniculă şi un soi de crasă letargie ambientală. Mă prăbuşesc într-un scaun de nuiele, identific un chelner curăţel şi bine frezat, îl solicit fără ifos, tânărul îmi dă de înţeles că mă preia în câteva momente. Trec vreo 5 minute, eu mă evapor lent, apare şi omul nostru.

    – Ce doriţi? întreabă oarecum tracasat flăcăul.
    – O bere X. Musai rece, zic, anticipând o grimasă de plictis amar.
    – Revin, mă asigură, indispus şi bleg, chelnerul.

    Se scurg alte 5 minute. Între timp, setea mă schimonoseşte. Îl zăresc pe ins, fără bere, reţinut de o latentă conchistă. Îi fac semn. Îmi transmite, pantomimic, că n-a uitat de mine. Se desparte languros de fată şi dispare în birt. Timp de 10 minute nu mai ştiu nimic de el. Iese, într-un final, din birt, vociferând la telefonul mobil. Îl las să-şi încheie convorbirea. Apoi, îl fluier. Vine agale, fără bere.

    – Zac de 20 de minute aici, sperând să mi se aducă o bere. Sunteţi incalificabil. Am să vă pârăsc şefului dumneavoastră, mormăi eu indignat.
    – Mie să nu-mi vorbeşti pe tonul ăsta! se aprinde chelnerul. Eu sunt jurist! Jurist, înţelegi?
    – Nu înţeleg, ripostez. Sunteţi chelner.
    – Ba nu, asta o fac doar aşa, până mă ia consilier pe undeva. Sunt jurist. Mai vrei berea aia?
    – Nu. Ai auzit de von Jhering?
    – Nu-mi place Olanda. Eu ţin cu Portugalia.

    Mă ridic şi plec. Juristul se aşază în locul meu, îşi deschide telefonul mobil şi începe să butoneze dexter…

  6. Deci, sa reluam: dl. Funeriu i-a impiedicat pe unii sa copieze si pe altii sa permita frauda. Nimic mai mult, nimic care sa merite un „bravo” de-al meu. L-ar fi meritat tot sistemul daca fara sa se copieze, la subiectele astea SIMPLE, ar fi trecut mai multi. Reactiile parintilor au fost jenante.

  7. „Analfabetismul îşi pierde din prestigiul social.”

    That’s wishful thinking, really. Populatia de spargatori de seminte (oh! Doamne! de unde obiceiul asta dezgustator?) este intotdeauna mai multa, ori si ei au nevoie de „modele”. Cit timp sint lasate la liber, astfel de „modele” vor prolifera.

    Solutia problemei d-voastra e simpla: Prostia se plateste. Vrei OTV ? se percepe o taxa pe vulgaritate de 4 Euro / luna la consumator (sa zicem). Taxa pe vulgaritate se aplica pentru: pornografie, emisiuni de balacareala, etc. Toti banii se duc in bugetul ministerului culturii.

    Efectul: 1) fie consumatorul baga la cap ca plateste pentru un lichefiere de creier fie 2) platesc idiotii iar cu banii aia restaurezi monumente, faci un film, etc

  8. Bravo? Pentru ce?
    Oficializarea a ceea ce deja era cunoscut, poate fi aplaudat poate, sub aspectul „ruperii pisicii”. Identificarea problemei insa e departe de a fi rezolvata: sunt elevii lenesi, sunt profesorii lenesi, este programa aiurea, oferta invatamantului e neinteresanta samd?
    Din punctul asta de vedere nu s-a rezolvat nimic in cadrul examenului de BAC.
    Respectarea logicii pietei muncii? Da’ de unde, domnule Neamtu! Concurenta se face nu doar in interiorul unei aceeasi generatii, a.i. cei de azi vor porni cu un handicap substantial fata de cei de ieri, de alataieri sau de maine. Sunt ei mai slab pregatiti decat generatiile imediat anterioare?
    Iar dincolo de constatarea ca ceva e putred in invatamantul preuniversitar, singurii pedepsiti deocamdata sunt liceenii. a caror vina e doar ca si-au adaptat pornirile hormonale unui sistem pe care ei insisi n-ar fi putut oricum sa-l schimbe!

    • deci dupa logica ta nu trebuie sa se inceapa vreodata de undeva? sau trebuie inceput totul deodata? cei care acum sunt in liceu trebuie sa termine asa cum au inceput (plus exigenta NORMALA la examinare). Cine incepe un ciclu nou va incepe pe modelul nou! Vezi alta modalitate de implememtare? sau esti adeptul Abramburicai care ar vrea sa faca 100% promovare prin „lipsa”de subiecte? si sa transferi povara preluarii imbecilitatii pe umerii angajatorilor?

      • Nu rezulta din niciun rand scris de mine ca as fi impotriva unei asanari a sistemului. Pe cale de consecinta, trebuie inceput de undeva. Dar nu de oriunde. Si nu oricum.
        Niciodata corectia nu se incepe prin metode politiste si prin asprirea sanctiunilor. Interesul elevilor sau al profesorilor nu este stimulat astfel. Dar daca vrei mai multa politie, fa-o incepand cu testele de evaluare! Tocmai pentru a obtine statistici cat mai exacte si pentru a pregati mai bine elevii in vederea examenului principal.
        Scopul bacului nu este eliminarea a cator mai multi, ci ameliorarea cunostintelor acestora. Nici macar vreo identificare a defectelor existente in sistem nu e posibila astfel. Ce-am obtinut? Nimic din ce nu stiam! Pe de o parte sunt avantajate generatiile anterioare, scapate de “urmaritori”, ceea ce va perpetua pentru o vreme defectele, iar pe de alta parte nu vom avea astfel dulgheri sau tinichigii mai buni, asa cum spera domnul Neamtu.
        Fara o oferta mai variata, mai apropiata de solicitarea pietei muncii, fara o flexibilizare a acesteia, fara o subventionare a firmelor care ar oferi locuri de munca pentru practicanti, fara cointeresarea profesorilor si elevilor, fara o regandire a programei scolare in sensul adaptarii ei dorintelor de devenire ale beneficiarilor invatamantului, doar cu mai multa politie nu obtinem decat frica. Ori de frica nu devine nimeni mai destept.

        • „Scopul bacului nu este eliminarea a cator mai multi, ci ameliorarea cunostintelor acestora.”

          Ha ha.

          Si eu care credeam ca se TESTEAZA, nu amelioreaza. E totusi un examen, right ?

          • Evident, Hantzy.

            pct 1: Frica: subestimezi efectul pozitiv al fricii. Un nivel de frica in limite decente, este benefic.

            pct 2: Fara repere, we’re screwed. trebuie sa tragi o linie undeva.

          • Efectul pozitiv al fricii? Asta te obliga sa inveti ca sa treci examenul. Toceala … care ulterior o uiti!

            De acord ca trebuie sa tragi o linie undeva, dar nu la intamplare. E descurajant sa explici asta unuia pentru a veni un altul sa spuna acelasi lucru.

            Deocamdata i-am pedepsit NUMAI pe absolventi. De ce? Pentru ca au inteles ca se poate si asa. E vina lor? Poate, dar mai ales e vina sistemului care, prin cutumele sale, i-a lasat sa creada asta. Cel putin asta e parerea mea si nici macar ministrul nu ma poate convinge de contrariu. Bac-ul a demonstrat doar ca ceva e putred (puteau foarte bine s-o faca si testele de evaluare – de ce naiba se cheama astfel daca nu le ia nimeni in seama?), dar n-a identificat cauzele. Si pentru ca nu le cunoastem, incercam sa le eliminam prin frica.

    • „Oficializarea a ceea ce deja era cunoscut…”

      Asa e!
      Frauda la bac si calitatea submediocra a invatamantului erau arhicunoscute, arhicomentate (la o tigara, la o cafea, la o bere) dar niciodata asumate oficial! In consecinta, nimeni nu a avut curajul sa spuna lucrurilro pe nume si sa ia taurul de coarne:
      – politicienii pentru ca se temeau sa piarda voturi
      – profesorii universitari de teama sa nu piarda studenti (=norme didactice)
      – parintii care inca mai traiesc in iluzia comunista a „ai diploma, ai parte” (parte de ce!? de o slujba la stat care iti permite o minima siguranta a zilei d emaine si iti permite sa te ocupi de afacerile tale in liniste)
      – profesorii de liceu (de ei saracii nici nu mai vorbesc… pe unii ii compatimesc pentru ca munca lor nu este valorizata, pe altii ii dispretuiesc pentru ca distrug nonsalant generati dupa generatii de copii).

      In consecinta, avand in vedere coniventa dintre profesorii de liceu si elevi, ruperea cercului vicios al fraudei nu putea fi decat dureroasa!

      Cineva amintea mai sus (foarte corect si ma mir ca nimeni nu le aminteste istericilor din presa aceste lucruri): examenul de bacalaureat 2011 s-a dat dupa principiile curiculare stabilite in 2007, iar curicula pentru bacalaureat a fost prezentata inca din toamna lui 2010!!! Elevii au avut suficient tip la dispozitie sa pregateasca foarte serios examenul de bacalaureat!

      In conditiile in care singurul ingredient care a lipsit a fost toleranta la frauda, rezultatul la bac trebuie nu numai sa ne puna pe toti pe ganduri dar mai ales sa ne invite la actiune!

  9. Foarte des am auzit, de la profesorii mei din liceu, sau de la cei din facultate, evaluari de genul – voi sunteti cea mai buna generatie pe care am avut-o in ultimii …x ani. Adevarat este ca, o parte insemnata din clasa mea de liceu, sunt acum profesori universitari. Unii sunt chiar savanti, experti internationali, fosti ministri. Neavand competentele necesare, am cerut parerea unui director de la un prestigios Colegiu National, daca este corecta aceasta afirmatie.
    Raspunsul a fost aproximativ acesta. In zilele astea nu mai invata decat copii in familii sarace care au o motivatie, precum si copii din familii cu situatie materiala buna dar care sunt urmariti indeaproape de parinti. Problema este ca, a crescut ecartul intre cei mai bine pregatiti si restul, nivelul mediu aproape ca nu exista.
    L-am intrebat si care ar fi rolul scolii in determinarea elevilor sa invete, daca in raspunsul dat a vorbit doar despre motivatia elevilor si a parintilor.
    Mi-a raspuns ca, scoala trebuie sa puna la dispozitie mjloacele necesare pentru ca elevii sa invete, motivatia trebuie sa le apartina.
    Ati putea crede ca este o conceptie je m’ enfiche – ista , dar stiti care este realitatea? Acest director cu colegii lui si elevii lor au dat cele mai bune rezultate la Bac anul acesta in judetul nostru. Nu spun care, ca se supara unii si altii

  10. Rezultatele reflecta sistemul politic mafiot si neo-comunist din Romania, care a dus in derizoriu sitemul social, mediul cultural, valorile societatii, nici acum nu cunoastem istoria reala a Romaniei! Sunteti un rebut si un accident politic pentru Romania, ca de altfel Basescu, Boc, Udrea si toata protipendada actuala! Nu aveti cum sa dati valoare unei societati, atata timp cat voi sunteti antisociali,prin nonvaloarea voastra! Metodele securiste pe care ati reinceput sa le utilizati impotriva societatii civile sunt cel mai clar argument al incompetentelor si coruptiei politice in care ati tras Romania! Un singur lucru este adevarat, ca cei care vor sa invete cu adevarat o vor face in orice conditii, dar nu va arogati acest lucru, nu aveti nici un merit! Meritul este al elevilor si parintilor, profesorilor! Iar acum vreti propaganda electorala invitand elevii la premiere! Asta este MANIPULARE **** COMUNISTA! Vom scapa in mod sigur de voi, cat de curand

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mihail Neamtu
Mihail Neamtuhttp://FB/mihailgeorgeneamtu
Intelectual public și antreprenor român. Între 2012 și 2015, a fost președintele partidului Noua Republică. Doctor al Universității din Londra (2008). Ultima publicație: Credință și rațiune. Dialoguri, contradicții, împăcări, București, 2013.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro