miercuri, aprilie 30, 2025

București: Salubrizarea, anul 19, ceasul al doisprezecelea

Bugetele de salubrizare în 2017 au depășit 700 milioane lei în București

Puține sunt domeniile în care e atât de vizibil haosul administrativ în București așa cum este salubritatea. Avem șase sectoare în acest oraș, iar linia directoare care se regăsește peste tot este găsirea de modalități de ocolire a legii și de cheltuire a banului public după bunul plac.

Contractele de salubrizare au fost încheiate de către Primăria Municipiului București în 1999, adică acum aproape 19 ani. Din 1999 și până în prezent, pe piața de salubrizare din București o singură firmă nouă a reușit să pătrundă. Într-un alt sector, mai exact în Sectorul 4, primăria gestionează direct serviciul de salubrizare, prin intermediul ADP4. Sectorul 5 are o situație diferită, insă ceilalți operatori au reușit performanța de a-și prelungi până azi contractele încheiate în 1999.

Cumulate, bugetele de salubrizare au însumat peste 700 milioane de lei în 2017, iar potrivit proiectelor de buget adoptate pentru 2018, suma este de 742 milioane de lei. Contracte cu valoare medie de peste 100 milioane lei pe an sunt atribuite nelegal, fără licitație din 2004 și, în unele sectoare, situația persistă și în prezent.

Contracte încheiate pentru 5 ani în 1999 sunt încă valabile după 19 ani

Să luăm cazul Sectorului 2. Contractul a fost încheiat in 25.10.1999 între Primăria Municipiului București și Supercom SA. În 2001, Primăria Sectorului 2 preia drepturile și obligațiile Primăriei Municipiului București. Durata contractului era de 5 ani, astfel că în 25.10.2004 contractul ar fi trebuit să se încheie. Suntem în 2018 și același contract este bine mersi în vigoare și produce efecte.

Faptul că au existat între timp controale ale ANRMAP, decizii ale Consiliului Concurenței, hotărâri judecătorești și faptul că până și un copil de cinci ani poate număra până la cinci nu au perturbat activitatea lucrativă a operatorului de salubritate din Sectorul 2. Această firmă facturează lunar sume de peste 9.000.000 lei cu o marjă de profit respectabilă. Faptul că bugetul de salubrizare a Sectorului 2 a crescut în euro cu 30% în 2008 față de anul anterior, ca să dăm doar un exemplu, cred că nu mai miră pe nimeni.

Să nu credem însă că Sectorul 2 este singurul sector în care un contract incheiat în 1999 pentru 5 ani încă mai produce efecte în 2018. Rosal Grup SA este operatorul desemnat în Sectorul 3 în 1999, Urban SA se ocupă de salubritatea Sectorului 6 din același an și ambii operatori își continuă activitatea.

Din 2004, o singură primărie de sector a reușit să finalizeze cu succes o licitație pentru atribuirea contractului de salubrizare, iar rezultatele sunt departe de a fi benefice pentru cetățeni. În 2008, Primăria Sectorului 1 a atribuit contractul de salubrizare pentru o perioadă de 25 de ani către Romprest Service SA. Tentative de licitații au mai avut Primăria Sectorului 4 și Primăria Sectorului 5 fără să reușească să desemneze un operator de salubritate prin licitație.

În 2009, prin decizia nr. 58/2009 Consiliul Concurenței a obligat primăriile de sector, mai puțin Primăria Sectorului 1, să organizeze licitații în termen de trei luni. Acest lucru nu i-a impresionat pe edili, care au prelungit în continuare contractele. Consiliul Concurenței a chemat în judecată primăriile și consiliile locale ale sectoarelor pentru organizarea licitațiilor. După ani și ani, în 14 iunie 2018, Înalta Curte de Casație și Justiție a respins recursurile promovate de Primarii Sectoarelor 2, 4 și 6 și de Consiliile Locale ale Sectoarelor 2, 4 și 6, astfel că primăriile de sector au fost obligate și prin hotărâre judecătorească să organizeze licitație, în cazul în care nu optează pentru gestiunea directă.

Până în 14 septembrie 2018 Sectoarele 2 și 6 ar trebui să adopte caiete de sarcini pentru atribuirea prin licitație a serviciului de salubrizare

Să luăm din nou cazul sectorului 2. Primăria Sectorului 2 este obligată ca în termen de trei luni, din 14 iunie 2018, să elaboreze și Consiliul Local al Sectorului 2 este obligat să aprobe caietul de sarcini în vederea atribuirii prin licitație a contractului de salubrizare. Acest termen de trei luni expiră în 14 septembrie, adică peste mai puțin de două săptămâni. Sectorul 6 este în aceeași situație.

Ne aflăm în anul 19 și totodată suntem în ceasul al doisprezecelea. Dacă vrea să respecte decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție, Primarul Sectorului 2 mai are la dispozitie doar două săptămâni. Ce ziceți, va respecta hotărârea judecătorească?

Link-uri utile:

1. Decizia Consiului Concurenței nr. 58/2009

http://www.consiliulconcurentei.ro/documente/DECIZIE%20DE%20PUBLICAT_18492ro.pdf

2. Decizia Curții de Apel București

http://portal.just.ro/2/SitePages/Dosar.aspx?id_dosar=200000000318769&id_inst=2

3. Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție

http://www.scj.ro/1094/Detalii-dosar?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=200000000318769

4. Contractul nr. 1125/25.10.1999

http://public.ps2.ro:3012/01%20Primaria%20Sectorului%202/Contracte/Salubritate-deszapezire/Contract%20salubritate-deszapezire.pdf

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

  1. Bucurestiul arata foarte rau, totul este murdar, grafitti peste tot, transport public distrus. Fasadele caselor arata rau de tot, iarba nu este tunsa, masini parcate peste tot, spatii publice neamenajate. Cabluri si sarme peste tot. Paznici si garduri peste tot. Trafic haotic.

    Cativa ani va lua doar curatenia.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Adrian Alexandru
Adrian Alexandru
Consilier local Sector 2 din partea USR, din 2016. De profesie, informatician.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Carti

Cărți noi

Noțiunea de cumpănă, care dă titlul acestui volum, nu doar că surprinde natura momentului geopolitic internațional, dar sugerează și o posibilă soluție pentru România. Cumpăna nu este doar o etapă de tranziție, ci un punct critic în care direcțiile asumate astăzi vor determina ireversibil poziția țării în arhitectura globală a puterii. După trei decenii de integrare euro-atlantică, în care viitorul părea stabil și previzibil, realitățile internaționale s-au schimbat rapid, iar ordinea liberală care a definit ultimele decenii este acum contestată. Această contestare vine atât din exterior, prin ascensiunea regimurilor autoritare, cât și din interior, prin revizionism politic și radicalizarea discursului public.” Prof. Corneliu Bjola, Universitatea Oxford

Volumul poate fi cumpărat de aici

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro