vineri, martie 29, 2024

București: după 20 de ani, încă 20 de ani

Anul trecut scriam despre salubrizarea din București, despre modalitățile de ocolire a legii și despre cheltuirea banului public după bunul plac:

https://www.contributors.ro/administratie/bucure%C8%99ti-salubrizarea-anul-19-ceasul-al-doisprezecelea/. A trecut un an, iar situația s-a înrăutățit vizibil.

Contracte încheiate pentru 5 ani în 1999 sunt încă valabile după 20 ani

Să luăm cazul salubrizării Sectorului 2. Contractul a fost încheiat in 25.10.1999 între Primăria Municipiului București și Supercom SA. În 2001, Primăria Sectorului 2 preia drepturile și obligațiile Primăriei Municipiului București. Durata contractului era de 5 ani, astfel că în 25.10.2004 contractul ar fi trebuit să se încheie. Suntem în 2019 și același contract este bine mersi în vigoare și produce efecte.

Faptul că au existat între timp controale ale ANRMAP, decizii ale Consiliului Concurenței, hotărâri judecătorești și faptul că până și un copil de cinci ani poate număra până la cinci nu au perturbat activitatea lucrativă a operatorului de salubritate din Sectorul 2.

În 2009, prin decizia nr. 58/2009 Consiliul Concurenței a obligat primăriile de sector, mai puțin Primăria Sectorului 1, să organizeze licitații în termen de trei luni. Acest lucru nu i-a impresionat pe edili, care au prelungit în continuare contractele. Consiliul Concurenței a chemat în judecată primăriile și consiliile locale ale sectoarelor pentru organizarea licitațiilor. După ani și ani, în 14 iunie 2018, Înalta Curte de Casație și Justiție a respins recursurile promovate de Primarii Sectoarelor 2, 4 și 6 și de Consiliile Locale ale Sectoarelor 2, 4 și 6, astfel că primăriile de sector au fost obligate și prin hotărâre judecătorească să organizeze licitație, în cazul în care nu optează pentru gestiunea directă.

Până în 14 octombrie 2018 Sectoarele 2 și 6 ar fi trebuit să demareze procedura de achiziție publică în vederea atribuirii contractului de salubrizare

Primăria Sectorului 2 a fost obligată, până în 14 septembrie 2018, să elaboreze și Consiliul Local al Sectorului 2 este obligat să aprobe caietul de sarcini în vederea atribuirii prin licitație a contractului de salubrizare. Caietul de sarcini a fost adoptat cu întârziere, în 29 martie 2019, însă licitația nu a fost demarată până astăzi.

În Sectorul 6 caietul de sarcini este pe ordinea de zi a ședinței din 27 august 2019, adică nu a fost încă adoptat la mai bine de un an de la decizia Înaltei Curți.

Încă 20 de ani pentru Supercom

Paradoxal, ultimele 12 luni au fost extrem de profitabile pentru relația Supercom cu Primăria Sectorului 2. S-a introdus taxa de habitat, crescându-se plata pe persoană de la 8,46 lei/lună la 13,25 lei/lună. Deși Primăria sectorului 2 încasează în medie circa 1,5 milioane de lei/lună din taxa de habitat pentru persoane fizice, către Supercom se plătesc 4,9 milioane de lei/lună doar pentru persoanele fizice – de peste trei ori mai mult decât încasările. Anul trecut a fost majorat tariful pentru salubrizare stradală în sectorul 2, un plus de 4,6 milioane lei/an pentru Supercom. Contribuția la economia circulară a fost un nou prilej de jecmăneală, primăria plătind către Supercom dublul sumelor pe care operatorul le plătește. În curând se va introduce taxa de habitat pentru persoane juridice, majorându-se de minim 2,5 ori plata pe care firmele, profesiile liberale și ONG-urile din Sectorul 2 o vor achita către Primărie și aceasta mai departe către Supercom.

Iar acum primarul PSD al sectorului 2 vrea să ofere Supercom monopol pentru sortarea deșeurilor pentru cel puțin 20 de ani. Argumentând mincinos cu lipsa capacităților de sortare, primarul PSD vrea să oblige Primăria Sectorului 2 ca timp de cel puțin 20 de ani să sorteze deșeurile într-o investiție făcută chipurile în perioada 2019-2021. Ceea ce uită primarul sau măcar încearcă să ne facă pe noi să uităm, este că în perioada 01.11.2010 – 31.12.2012, S.C. SUPERCOM S.A. a achiziționat și a pus în funcțiune uzina de sortare și pretratare deșeuri solide municipale cu o capacitate de procesare de 125.000 tone/an. Adică sub pretextul unei investiții noi, primarul vrea să acorde monopol unei capacități existente.

Ultimii 20 de ani au fost nefaști pentru curățenia în Sectorul 2. Următorii 20 de ani încep acum. Cum vom alege să facem curățenia pentru copiii nostri?

Link-uri utile:

1. Decizia Consiului Concurenței nr. 58/2009

http://www.consiliulconcurentei.ro/uploads/docs/items/bucket2/id2906/decizie_de_publicat.pdf

2. Decizia Înaltei Curți de Casație și Justiție

http://www.scj.ro/1094/Detalii-dosar?customQuery%5B0%5D.Key=id&customQuery%5B0%5D.Value=200000000318769

3. Contractul nr. 1125/25.10.1999

http://public.ps2.ro:3012/01%20Primaria%20Sectorului%202/Contracte/Salubritate-deszapezire/Contract%20salubritate-deszapezire.pdf

4. HCLS2 nr. 390/2018 privind indexarea tarifelor la curăţenie căi publice

https://cl.ps2.ro/index.php/consiliul-local/hotarari/hotarare-390/download?p=1

5. HCLS2 nr. 392/2018 privind Regulamentul de administrare și încasare a taxei de habitat

https://cl.ps2.ro/index.php/consiliul-local/hotarari/hotarare-392/download?p=1

6. HCLS2 nr. 395/2018 privind aprobarea cuantumului taxei de habitat

https://cl.ps2.ro/index.php/consiliul-local/hotarari/hotarare-395/download?p=1

7. HCLS2 nr. 32/2019 privind instituirea taxei de habitat

https://cl.ps2.ro/index.php/consiliul-local/hotarari/hotararea-nr-032/download?p=1

8. proiectul de hotărâre privind taxa de habitat pentru utilizatorii non-casnici

http://public.ps2.ro:3012/Administratie%20Publica%20Locala/Proiecte%20supuse%20dezbaterii%20publice/2019/2019-07-25%20Consultare%20publica%20taxa%20de%20salubrizare%20utilizatori%20noncasnici%20(persoane%20juridice)/03%20ph%20cu%20anexa.pdf

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

  1. http://la-neamtu-tiganu.blogspot.com/2019/08/jurnal-de-calatorie-intr-o-tara-exotica.html?m=1

    Curatenia orasului depinde de multi factori, incepind cu mentalitatea populatiei, continuind cu control s.a.m.d
    Cred ca e absolut necesar ca in cel mai scurt timp sa se introduca „garantie la sticlele PET. Sunt sigur ca ar exista o armata care ar fi gata sa adune aceste sticle pt a cistiga un ban. In Germania acest „Pfand” ajunge la 25 de centi!

    De asemenea s-ar putea ca plasticul sa fie cumparat le kg, eventual statul ar putea sponzoriza aceasta actiune.
    Scumpirea taxelor pe gunoi ii provoaca pe unii cetateni sa arunce gunoiul peste tot.

  2. „Curatenia orasului depinde de multi factori, incepind cu mentalitatea populatiei…”

    Reamintesc ceea ce am tot repetat, un truism: corupția este cel mai grav eșec al pieței. Efectele sociale ale corupției sunt devastatoare, putând duce la slăbirea statului până la dezintegrarea sa.

    Am mai povestit că într-un reportaj al unei televiziuni germane a fost prezentată o problemă legată de curățenie în perioada Oktoberfest. Pe rând, participanții la o petrecere sub cort în mijlocul străzii mergeau să urineze pe peretele unei clădiri din apropiere, deși erau amplasate alături numeroase toalete publice. Cu toții nemți, nemți, aparținând unei populații cu mentalitate sănătoasă!

    Dar, împreună cu echipa de filmare a postului TV se aflau doi funcționari ai primăriei care le-au cerut câte 50 de euro amendă. Poate credeți că s-au grăbit să plătească amenda și să-ți ceară scuze?! Nici vorbă! Au încercat să fugă, ca orice om de oriunde de pe acest Pământ, care caută să evite consecințele încălcării legii. Doar că cei doi funcționari i-au oprit și le-au luat banii.

    Așadar, nu legea în sine, ori respectarea ei [din conștiință] sunt problema, cu atât mai puțin mentalitatea, ci aplicarea cu fermitate a legii. În Germania legea se aplică ferm, iar acest lucru NU se poate tranzacționa.

    Corupția tocmai asta face, creează posibilitatea tranzacționării aplicării legii în interesul funcționarului public plătit de societate pentru a o aplica ferm. Or, asta generează un prejudiciu social enorm, care în cele din urmă duce la slăbirea instituțiilor statului, prin urmare, a statului însuși.

    • ai dat un exemplu care de fapt contrazice ce spui:

      1 niste ametiti de bere nu sunt cel mai bun exemplu pt o societate si mentalitatea acesteia.
      2 e imposibil sa pui controlori si politisti la fiecare colt de strada
      3 cum se spune in lumea buna un lord e acela care nu face pipi cind se duseaza!!

      • Vă mulțumesc pentru atenția pe care ați acordat-o modestului meu comentariu.
        De fapt, el îmbracă formal idei care nu-mi aparțin și dispute care au fost tranșate de mult, cam de când oamenii s-au împărțit în culegători și vânători. Anume, alocarea eficientă Pareto a resurselor și administrarea bunurilor comune.

        La începutul secolului trecut Ronald Coase a elaborat o teoremă, inspirat în egală măsură de modul de alocare a frecvențelor radio, dar și de accesul crescătorilor de vite la pășuni și la sursele de apă. Desigur, întotdeauna se vor găsi pasageri clandestini, iar în articolul despre Groenlanda din aceasta platformă online veți putea afla numeroase argumente ale acestora prezentate de către ei înșiși.

        Literatura pe această temă este bogată. Des menționată este lucrarea scrisă de Elinor Ostrom „Guvernarea bunurilor comune”. După cum ziceam, este o chestiune lămurită în economie de mult.

        Nu vreau să se înțeleagă din spusele mele că exclud din comportamentul cetățenilor influența culturală. Nici vorbă. Ea este importantă, dar individual primează eficiența economică, în sensul optimizării costurilor personale (de timp, de energie, ori financiare șamd.), pe termen scurt, în vreme ce pentru societate împortantă este optimizarea costurilor publice și pe termen lung.

        Impunerea interesului public cu privire la administrarea bunurilor comune, astfel încât toți cetățenii să beneficieze în mod egal de dreptul de a se bucura de ele, se face prin normă. Prin lege. Iar în statele civilizate legea se aplică în mod nediscriminatoriu și fără posibilitatea ca aplicarea ei să fie tranzacționată.

        Toate cele bune!

  3. Foarte putini isi bat capul cu Adunarea Pet-urilor pentru bani. Ajutoare sociale mari , salarii uriase la firmele lui Firea, salarii foarte Mari in general, pensii generoase, vouchere pentru orice ai nevoie: biciclete, ochelari, caiete etc.

    Curatenia orasului pentru cei mai multi nu e o chestiune naturala ci tine doar de o obligatie si sanctiune. Puturosii si pomanagii nu pretuiesc de fapt curatenia penru ca ea inseamna munca.

    Care e admirabila si sublima dar nu renteaza. Iesi mai castigat daca freci menta. La figurat pentru ca frecatul mentei la propriu chiar a existat ca munca utila.

  4. Acum car ca primaria Bucuresti face si blocuri de locuinte.
    Evident, in loc de spatii verzi. Cand far pomi analfabetii de la primarie scot drujba. Oamenii astia urasc pomii si iarba.

    Evident, nostalgia blocurilor comuniste primite de pomana . Romania for comunism. Asta au votat.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Adrian Alexandru
Adrian Alexandru
Consilier local Sector 2 din partea USR, din 2016. De profesie, informatician.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro