vineri, mai 20, 2022

Caraghioslâc politic în toată regula petrecut sub ochii noștri

Așa după cum anticipam în comentariul Conform desfășurătorului? publicat sâmbătă, 8 februarie, premierului desemnat joi nu i-a trebuit decât foarte puțin timp pentru a putea depune programul de guvernare și lista miniștrilor ce ar urma să facă parte din guvernul Orban 2.
Lista ministeriabililor este identică cu aceea a miniștrilor trimiși la vestiare de majoritatea parlamentară miercurea trecută în vreme ce programul de guvernare reprezintă doar o actualizare a celui cu care primul guvern Orban a obținut votul de învestitură la data de 4 noiembrie 2019. Sunt totuși în cuprinsul lui și câteva modificări dintre care cea mai semnificativă este atenția acordată de noul posibil Executiv legilor justiției. Care ar urma să fie redezbătute, ameliorate, modificate. Mai întâi în organisme de specialitate și apoi în Parlament. Ceea ce în sine nu ar fi rău defel. Numai că, având în vedere faptul că prim-vicepreședintele PNL, doamna Raluca Turcan, a declarat încă de la sfârșitul săptămânii trecute că parlamentarii partidului vor vota contra învestirii guvernului condus de dl. Ludovic Orban, adică împotriva propriului Executiv, mi se pare cum nu se poate mai îndreptățită întrebarea dacă îmbunătățirile respective nu sunt făcute doar de ochii lumii. Mai exact cu scopul de a-i enerva încă și mai tare pe parlamentarii PSD, poate că și pe cei ai ALDE, astfel încât căderea guvernului Orban 2 să fie una cum nu se poate mai sigură. Și astfel să vină rândul guvernului Orban 3 căruia i se pregătește exact aceeași soartă. Căderea. Așa având cale deschisă alegerile anticipate.
PNL crede în ceea ce i se pare a fi steaua lui norocoasă care pentru moment înseamnă organizarea de alegeri anticipate, pesemne încurajat de o declarație a secretarului general al PSD, dl. Paul Stănescu, la fel de expert în politică ca și în “artimetică”. Numai că PNL sau, mai corect spus, o parte din conducerea acestuia are urechi să audă doar ceea ce îi convine. Face deliberat abstracție de situația caraghioasă în care se pune cu mână proprie și nu ține seama de ceea ce a spus tot duminică președintele interimar al PSD, dl. Marcel Ciolacu. Or, e vorba despre declarații mult nuanțate în comparație cu “din topor” ale d-lui Stănescu. Declarații care, în mod firesc, ar trebuie să îi pună ceva mai serios pe gânduri pe toți peneliștii cu responsabilități și funcții. Îndeosebi pe d-na Turcan, pe dl. Rareș Bogdan, dar și pe președintele Iohannis. Pe toți cei ce visează cu ochii deschiși la anticipate. Fără să observe că PSD ia în calcul serioase operațiuni de contestare a legalității noilor formule guvernamentale dar și a constituționalității desemnării în funcția de premier a d-lui Ludovic Orban. Adică tragerea sistematică de timp până la momentul în care organizarea de anticipate va fi cu desăvârșire imposibilă. Sesizarea luni a CCR în legătură cu redesemnarea în funcția de prim-ministru a d-lui Ludovic Orban demonstrează că dl. Marcel Ciolacu nu se ține de glume. Tot luni CExN al PSD a adoptat o strategie care în principal vizează exact punerea de piedici liberalilor. PSD a recurs la o ambiguitate a discursului, nu spune clar că ar vrea alegeri anticipate, afirmă doar că nu li s-ar opune. O face fiindcă nimănui nu îi e chiar foarte clar ce vrea în realitate electoratul.
Neîndoielnic, PSD a câștigat electoral prin demiterea primului guvern Orban. În primul rând, a scăpat de iminența desfășurării alegerilor locale în două tururi de scrutin. A arătat și că guvernul PNL nu este nicidecum unul infailibil și că social-democrații au încă forța de a face marile jocuri pe scena politică din România.
Se vor mulțumi însă pesediștii doar cu asta? Adică cu speranța că alegerile parlamentare anticipate organizate concomitent cu cele locale îi vor mobiliza și activul, și electoratul. Nu ia în calcul oare șefimea PSD și varianta că o rămânerea în stand by, respectiv condamnarea la interimat până în noiembrie-decembrie 2020 a guvernului Orban 1, îi poate fi încă și mai avantajoasă căci ea implică facilitarea erodării liberalilor?
La rândul lor, șefii liberalilor nu țin totuși seama de daunele de imagine pe care le presupune respingerea propriului guvern de înșiși parlamentarii partidului? Instabilitatea politică se conjugă azi în România și cu frământările din rândul puterii judecătorești. O atare situație relativ complexă nu dă tocmai bine în ochii străinătății. Nici în cei ai organismelor europene de la Strasbourg și Bruxelles, și nici în cei ai NATO . Ce pol de stabilitate mai poate pretinde că este România câtă vreme țara s-a situat parcă deliberat în zodia imprevizibilului, iar guvernanții ei vând electoratului blana ursului din pădure?
Liberalii clamează că fac totul în numele dorinței de mai bine. Mai binele cui ? Al românilor ? Sau numai al binelui partidului ? Nu cumva PNL acționează în felul în care o face, asumându-și nenumărate riscuri preponderent din dorința bătutului fierului cât e cald ? Astfel încât să dobândească prin alegeri democratice dreptul de a guverna singur. Îndeosebi fără sprijinul atât de capriciosului USR-PLUS. Care se vede de la o poștă care nu e defel pe placul președintelui Iohannis.
Către o atare ipoteză pare să ducă cu gândul o declarație de la sfârșit de week end a d-lui Dan Barna. Problema e dacă un viitor guvern monocolor PNL este cu adevărat și necondiționat în interesul țării. Dar și dacă venirea lui la putere merită prețul reprezentat de caraghioslâcul politic ce se petrece sub ochii noștri chiar în aceste zile.
Comentariu publicat concomitent pe site-ul contributors.ro și pe blogurile adevărul.ro

Distribuie acest articol

7 COMENTARII

  1. „PNL crede în ceea ce i se pare a fi steaua lui norocoasă care pentru moment înseamnă organizarea de alegeri anticipate…”

    Articolul arată, cum nu se poate mai bine, că pentru stabilitatea politică a României, este necesar să fie organizate alegeri anticipate.

    Este nevoie urgentă ca majoritatea parlamentară PSD-ALDE-UDMR, care a guvernat dezastruos, în favoarea grupului infracțional organizat care a capturat statul, să fie înlăturată, pentru binele cetățenilor români, al națiunii.

    Astfel că, dacă un partid, oricare partid, schimbă majoritatea pesedistă, o face în primul rând înspre binele României și abia apoi în folos propriu.

    PNL nu poate înfăptui reformele absolut necesare în actualele condiții, iar guvernul este permanent sabotat de parlamentul dominat de PSD. Oricât am iubi PSD și de dragi ne-ar fi cleptocrații, realitatea ne obligă să recunoaștem că voința electoratului, nu „steaua norocoasă” a PNL este necesar să fie pusă în acord cu reprezentarea ei în parlament.

    Dacă nevoia României de democrație și interesul public [inclusiv al meu] sunt numite „steaua norocoasă” a PNL, atunci, eu, cetățeanul plătitor de taxe mă simt jignit. Și, de ce aș merita asta ?!…

  2. Scena politică se schimbă, adică din scenă devine arena circului în care evoluează tot felul de clovni care asigură tranziția de la prostia țărănească pesedistă la zmekeria provincială penelistă în care își face locul și oleacă de umor de chelner, și puțină țîfnă de casier de supermaket ajuns pe post de șef de raion. Nu mai avem Andrușcă, avem Florinel Roman din Argheal care-i șef de grup PNL și ”cere la Dragnea” ceva sau îi trimite pe pesediști ”să jure la Dragnea” credință. Cretinii ăștia veseli își închipuie că sînt pe cai mari, se cred vicleni și au impresia că au prostit electoratul sătul de țopîrlanii lui Dragnea, așa că acum, dacă se grăbesc suficient și pulimea încă nu s-a prins cam ce au ei în cap, vor călări România patru ani și vor putea fura liniștiți băgînd lozinca lui Dragnea că sînt aleșii poporului și nu trebuie deranjați. Fiindcă răbdarea prostimii s-a cam tocit și buletinul de vot care-i pungociul cu parale s-a subțiat, s-ar putea să aibă surprize.

    • @cetățeanul turmentat _ „Cretinii ăștia veseli …”

      Așa cum remarcam în comentariul meu anterior, exprimările jignitoare nu sunt de dorit, măcar pentru că atrag reacții similare și compromit dialogul.

      Apoi, din respect și compasiune pentru cei suferinzi…
      „cretinism sn [At: DA / Pl: ~e / E: fr crétinisme sau cretin + -ism] 1 Boală (congenitală) în primii ani ai copilăriei, cauzată de dezvoltarea insuficientă a creierului, asociată cu o insuficiență a tiroidei, care se manifestă prin tulburări în creștere, prin înapoiere mintală. ” ( MDA2, 2010).

  3. Toata tara astepta (sau poate nu )cu sufletul la gura cum se va termina toata aceasta situatie ce cuprinde atit decizii politice ale partidelor din parlament cit si decizii ale presedintelui si CCR-ului . Din capul locului trebuie spus ca deciziile CCR-ului au valoare ca modalitate de punere in aplicare in viitor , ele pot favoriza doar politic (electoral )o parte sau alta aflata in conflict . Procedura de ANTICIPATE a inceput o data cu depunerea in parlament de catre noul guvern ORBAN (ce prezinta cu mici modificari un nou program de guvernare ) si timp de 60 de zile parlamentul are obligatia constitutionala de a investi sau nu un guvern (in cazul nostru guvernul ORBAN 2 ). Exista doua situatii posibile . Fie guvernul pica de doua ori si presedintele dupa consultari cu sefii celor doua camere dizolva parlamentul si se fac ALEGERI PARLAMENTARE ANTICIPATE , fie guvernul este votat pozitiv si intra in functiune ,situatie in care premierul ORBAN da un OUG cu tema Alegeri Parlamentare in doua tururi de scrutin . Posibilitatea de prelungire ,de neparticipare la sedintele parlamentului din cvasi motive , nu il interesaza pe presedinte ,este bucataria interna a parlamentului . Daca la sfirsitul celor 60 de zile parlamentul nu este in stare sa voteze guvernul propus sau sa nu il voteze , presedintele va dizolva prin decret prezidential parlamentul dupa consultarile cu sefii camerelor , ce vor arata imposibilitatea formarii unui guvern(faptic ) , decizie ce duce automat la dizolvarea parlamentului (presedintele nu este interesat de nici una dintre motivatiile sefilor de camera ). Foarte interesanta zicerea analistului politic LAZARESCU: În orice caz, Iohannis e, cred, cel mai pragmatic om politic pe care l-am avut după 1990. Aproape mă sperie pragmatismul lui.”In acelasi timp diaspora si posibil si societatea civila din tara sa declanseze o stringere masiva de semnaturi referitoare la CCR si sa declanseze un referendum concomitent cu alegerile parlamentare pe aceasta tema . Cred ca totusi este nevoie pe scena politica existenta unui partid de stinga (eventual un PSD reformat) dar pentru aceasta PSD trebuie sa accepte alegerile parlamentare anticipate si toate reformele ce vor fi declansate imediat de PNL-ORBAN dupa cisttigarea alegerilor .CCR este totusi institutia care are competenta juridica cea mai ridicata din tara si cred ca va contribui si ea incepind cu aceste alegeri anticipate (a cerut si reclamantului si celui reclamat puncte de vedere )la democratizarea tarii prin decizia pe subiectul declansat de PSD referitor la numirea lui ORBAN ca nou premier . Oricum cererea PSD este doar de forma (pentru a fideliza parte de electorat ) iar juridic nu poate sustine aceasta cerere (de aici si cererea trimisa de catre CCR )Dar ca ultima intrebare ce credeti ca va accepta PSD.?

    • @ Mafalda
      Foarte interesanta chestiunea cu …” dizolvarea parlamentului prin decret prezidential”… Ne puteti spune si articolul din Constitutie? Oare de ce nu a procedat si presedintele Basescu la fel dupa guvernul Negoita?

  4. Toata tara astepta (sau poate nu )cu sufletul la gura cum se va termina toata aceasta situatie ce cuprinde atit decizii politice ale partidelor din parlament cit si decizii ale presedintelui si CCR-ului . Din capul locului trebuie spus ca deciziile CCR-ului au valoare ca modalitate de punere in aplicare in viitor , ele pot favoriza doar politic (electoral )o parte sau alta aflata in conflict . Procedura de ANTICIPATE a inceput o data cu depunerea in parlament de catre noul guvern ORBAN (ce prezinta cu mici modificari un nou program de guvernare ) si timp de 60 de zile parlamentul are obligatia constitutionala de a investi sau nu un guvern (in cazul nostru guvernul ORBAN 2 ). Exista doua situatii posibile . Fie guvernul pica de doua ori si presedintele dupa consultari cu sefii celor doua camere dizolva parlamentul si se fac ALEGERI PARLAMENTARE ANTICIPATE , fie guvernul este votat pozitiv si intra in functiune ,situatie in care premierul ORBAN da un OUG cu tema Alegeri Parlamentare in doua tururi de scrutin . Posibilitatea de prelungire ,de neparticipare la sedintele parlamentului din cvasi motive , nu il interesaza pe presedinte ,este bucataria interna a parlamentului . Daca la sfirsitul celor 60 de zile parlamentul nu este in stare sa voteze guvernul propus sau sa nu il voteze , presedintele va dizolva prin decret prezidential parlamentul dupa consultarile cu sefii camerelor , ce vor arata imposibilitatea formarii unui guvern(faptic ) , decizie ce duce automat la dizolvarea parlamentului (presedintele nu este interesat de nici una dintre motivatiile sefilor de camera ). Foarte interesanta zicerea analistului politic LAZARESCU: În orice caz, Iohannis e, cred, cel mai pragmatic om politic pe care l-am avut după 1990. Aproape mă sperie pragmatismul lui.”In acelasi timp diaspora si posibil si societatea civila din tara sa declanseze o stringere masiva de semnaturi referitoare la CCR si sa declanseze un referendum concomitent cu alegerile parlamentare pe aceasta tema . Cred ca totusi este nevoie pe scena politica existenta unui partid de stinga (eventual un PSD reformat) dar pentru aceasta PSD trebuie sa accepte alegerile parlamentare anticipate si toate reformele ce vor fi declansate imediat de PNL-ORBAN dupa cisttigarea alegerilor .CCR este totusi institutia care are competenta juridica cea mai ridicata din tara si cred ca va contribui si ea incepind cu aceste alegeri anticipate (a cerut si reclamantului si celui reclamat puncte de vedere )la democratizarea tarii prin decizia pe subiectul declansat de PSD referitor la numirea lui ORBAN ca nou premier . Oricum cererea PSD este doar de forma (pentru a fideliza parte de electorat ) iar juridic nu poate sustine aceasta cerere (de aici si cererea trimisa de catre CCR )Dar ca ultima intrebare ce credeti ca va accepta PSD.?

Dă-i un răspuns lui Constantin Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

conferinte Humanitas

 

Această imagine are atributul alt gol; numele fișierului este banner-contributors-614x1024.jpg

„Despre lumea în care trăim” este o serie anuală de conferințe și dialoguri culturale şi ştiinţifice organizată la Ateneul Român de Fundaţia Humanitas Aqua Forte, în parteneriat cu Editura Humanitas și Asociația ARCCA.  La fel ca în edițiile precedente, își propune să aducă în fața publicului teme actuale, abordate de personalități publice, specialiști și cercetători recunoscuți în domeniile lor și de comunitățile științifice din care fac parte. Vezi amănunte.

 

Carte recomandată

Anexarea, în 1812, a Moldovei cuprinse între Prut și Nistru a fost, argumentează cunoscutul istoric Armand Goșu, specializat în spațiul ex-sovietic, mai curând rezultatul contextului internațional decât al negocierilor dintre delegațiile otomană și rusă la conferințele de pace de la Giurgiu și de la București. Sprijinindu-și concluziile pe documente inedite, cele mai importante dintre acestea provenind din arhivele rusești, autorul ne dezvăluie culisele diplomatice ale unor evenimente cu consecințe majore din istoria diplomației europene, de la formarea celei de-a treia coaliții antinapoleoniene și negocierea alianței ruso-otomane din 1805 până la pacea de la București, cu anexarea Basarabiei și invazia lui Napoleon în Rusia. Agenți secreți francezi călătorind de la Paris la Stambul, Damasc și Teheran; ofițeri ruși purtând mesaje confidențiale la Londra sau la Înalta Poartă; dregători otomani corupți deveniți agenți de influență ai unor puteri străine; familiile fanariote aflate în competiție spre a intra în grațiile Rusiei și a ocupa tronurile de la București și Iași – o relatare captivantă despre vremurile agitate de la începutul secolului al XIX-lea, ce au modelat traiectoria unor state pentru totdeauna și au schimbat configurația frontierelor europene. Vezi pret

 

 

 

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Esential HotNews

Top articole

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro