joi, decembrie 9, 2021

Ce drepturi au clienții magazinelor online?

Perioada care precedă sărbătorile și vacanța de iarnă este presărată cu reduceri de prețuri și campanii promoționale menite să atragă cât mai mulți clienți în magazine, dar și pe platformele de vânzare online. Întrebarea este: cum sunt protejați cumpărătorii online de diverse abuzuri?

Atât cumpărătorii cât și comercianții ar trebui să știe că reglementările legate de practicile comerciale și de protecția consumatorilor sunt aplicabile în cazul cumpărăturilor online la fel cum sunt aplicate pentru comerțul clasic. În primul rând, este necesar să cunoaștem care este încadrarea legală a vânzărilor cu preț redus realizate pe platforme online. Este important faptul că ele nu vor putea fi incluse în categoria vânzărilor de lichidare sau de soldare. Astfel, vânzările cu preț redus realizate de comercianții online fac parte din categoria vânzărilor promoționale, care pot fi efectuate în orice perioadă a anului, însă cu respectarea unor anumite condiții legale.

Prima și cea mai importantă dintre aceste condiții este aceea că vânzările se vor face la preț redus, dar nu în pierdere. Prin vânzare în pierdere se înțelege orice vânzare la un preț egal sau inferior costului de achiziție, iar costul de achiziție va fi format din prețul de cumpărare, taxele nerecuperabile, cheltuielile de transport-aprovizionare și alte cheltuieli accesorii necesare pentru intrarea în gestiune a produsului respectiv. Astfel, vânzătorului îi este interzis să ofere spre vânzare aceste produse la un preț inferior prețului de achiziție.

Pe de altă parte, orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice, iar prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință va fi cel mai scăzut preț practicat de vânzător în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus. Este interzisă astfel inducerea în eroare a consumatorului prin afișarea unui preț înșelător, care apare ca fiind un preț redus, dar în fapt nu include o reducere efectivă.

În situația în care încălcările de mai sus duc la o restrângere a concurenței, Consiliul Concurenței poate sancționa profesionistul cu o amendă care se raportează la cifra de afaceri a acestuia, așa cum s-a întâmplat recent în Bulgaria.

Vânzările promoționale trebuie să se refere la produse disponibile sau reaprovizionabile. Oferta de produse promoționale poate fi valabilă numai în limita stocului disponibil. În cazul în care nu este specificat acest lucru, produsele și serviciile promovate trebuie să existe la vânzare pe durata întregii perioade anunțate a vânzărilor promoționale.

Un alt aspect important este acela că vânzătorul este obligat să informeze consumatorul cu privire la condițiile, termenele și procedurile de exercitare a dreptului de retragere din contractul încheiat la distanță, iar dreptul de retragere al consumatorului se poate exercita pe o perioadă de 14 zile de la livrarea produsului către acesta. În situația în care cumpărătorul își exercită dreptul de retragere, vânzătorul va fi obligat la rambursarea sumelor pe care le-a primit drept plată din partea consumatorului, incluzând și costurile livrării în suma de rambursat. Desigur, există o serie de produse în cazul cărora nu este aplicabil dreptul de retragere din contract, cum ar fi produsele care sunt susceptibile a se deteriora sau a expira rapid sau produsele sigilate care nu pot fi returnate din motive de protecție a sănătății sau din motive de igienă și care au fost desigilate de consumator.

În domeniul comerțului online, perioada de la sfârșitul lunii noiembrie și începutul lunii decembrie este marcată de întârzieri ale livrărilor, din cauza numărului foarte mare de comenzi. Cu toate acestea, potrivit prevederilor legale, vânzătorul trebuie să livreze produsele fără întârziere nejustificată și, în orice caz, în decurs de cel mult 30 de zile de la încheierea contractului, cu excepția cazului în care părțile au convenit altfel cu privire la momentul livrării.

O situație întâlnită în practică este perceperea unei serii de comisioane suplimentare pentru unele modalități de plată, în funcție de modalitatea de plată aleasă de cumpărător. Însă, potrivit normelor în materie, comercianților le este interzis să perceapă de la consumatori comisioane aferente utilizării unui anumit mijloc de plată care depășesc costul suportat de profesionist pentru utilizarea unor astfel de modalități de plată. Cu alte cuvinte, vânzătorul ar putea să perceapă de la cumpărător un comision aferent efectuării plății, dar acesta nu trebuie să depășească costul efectiv al operațiunii.

Deși segmentul de comerț online a cunoscut o dezvoltare rapidă în România, într-un timp scurt, aceasta a fost însoțită de adaptarea legislației care vizează protecția drepturilor consumatorului. În plus, cadrul legislativ ține cont și de nevoia de a asigura o dezvoltare echilibrată și echitabilă între segmentul de magazine online și cel de magazine clasice, de aceea regulile comerciale se aplică în ambele cazuri cu aceeași strictețe. În situația în care obligațiile arătate anterior nu sunt respectate de către un comerciant online, consumatorul sau organizațiile de consumatori se pot adresa, la fel ca în cazul unei situații asemănătoare întâmplate într-un magazin clasic, Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, care va sancționa vânzătorul pentru abaterile constatate.

Distribuie acest articol

5 COMENTARII

  1. Cazul concret: pe un site este un pret suspect de mic.
    Cumperi.

    Trebuie sa ti-l livreze la acel pret ?

    (Cum nu stim pretul de achizitie, poate chiar a fost extrem de mic – producatorul isi face o reclama)

    • Teoretic vorbind, odată ce comanda a fost finalizată, contractul este considerat încheiat, iar vânzătorul are obligația să livreze produsele. Cu toate acestea, legea îi interzice vânzătorului să vândă în pierdere. Astfel, dacă aceste produse sunt vândute la un preț mai mic decât prețul de achiziție, vânzătorul va fi sancționat.
      O situație care merită menționată este aceea când produsele sunt afișate pe site la un preț foarte mic din cauza unei erori tehnice. În acest caz, cred că vânzătorul are două posibilități. Prima ar fi să livreze produsele, caz în care își asumă posibilitatea de a fi sancționat pentru că a vândut produse sub prețul de achiziție. Sancțiunile sunt importante, întrucât această vânzare ar putea fi încadrată ca o încălcare a legii concurenței. Cred că dacă vânzătorul reușește să probeze că prețul excesiv de mic s-a datorat unei erori tehnice și că nu a avut nicio culpă, ar putea să evite sancțiunea. A doua posibilitate este să refuze livrarea, invocând eroarea. Și în acest caz cred că vânzătorul ar putea fi sancționat de ANPC.

  2. Buna ziua,

    Ma poate obliga un vanzator de flori on-line german sa platesc o comanda nefinalizata (neplatita), pe care am refuzat-o in timp util (dar ei tot au trimis-o)? In fapt, am comandat un buchetel de flori (app18 euro), am incercat plata cu card (eu nu am primit nici o instiintare de refuz al platii) dar ei mi-au spus ca nu s-a putut retrage suma, cerandu-mi toate datele cardului. Nu le-am dat, iar a doua zi am reintrat cu un alt card, crezand ca pot plati practic aceeasi comanda. In fapt, s-a creat o noua comanda, finalizata si ok. Am primit insa mail de confirmare pentru doua comenzi identice. Le-am scris ca este o greseala, ca eu nu doresc doua comenzi,dar mi-au refuzat anularea comenzii platite, iar acum imi tot trimit adrese cu sume de plata de peste o suta de euro. Ce se poate intampla, juridic vorbind,??? (eu suntvinsa ca a fost rea vointa la mijloc si chiar un abuz de a mi se „baga pe gat” acel buchet de flori).
    Multumesc anticipat!

  3. scuze, am scris gresit ” comenzii platite” in loc de „comenzii neplatite” – in paragraful: „nu doresc doua comenzi,dar mi-au refuzat anularea comenzii platite”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Flavius Florea
Flavius Florea este avocat și face parte din echipa care se ocupă de aspectele juridice din domeniul TMT (tehnologie, media și telecomunicații) din cadrul bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ. Flavius acordă consultanță și reprezintă clienții pe probleme de drept societar și comercial, cu accent pe insolvență și drept general societar, dar și cu privire la tranzacții societare, litigii sportive și probleme de proprietate intelectuală. Flavius a fost implicat în numeroase proiecte de voluntariat pentru studenții și absolvenții interesați de atingerea unui nivel de excelență atât pe plan personal, cât și profesional dincolo de studiile universitare.

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Noi ipocrizii climatice și criza energetică

În decembrie 2020, Adam Anderson, CEO-ul companiei Innovex Downhole Solutions din Houston, Texas, a încercat să facă un gest frumos pentru angajații...

Neamțu’ Țiganu’ citește Coranu’

Hafsa, Akif, Azra, Suleymen, Neyla, Dzina, Aisha... și multe alte nume. Eu nu știu cine sunt acești copilași, nu-i recunosc după fețe,...

Când nu știi că nu se poate

Dacă aș avea câte un leu pentru fiecare ocazie în care un “specialist” din România mi-a explicat savant și superior că “în...

Dimensiunile teritoriale ale depopulării țării în anul 2020

Populația rezidentă a țării era la începutul anului 2021 de aproape 19,2 milioane locuitori. Declinul din anul 2020 a fost deosebit de...

Ministrul degetului

(Titlu sugerat de o prietenă, cercetător în Franța) Probabil că rareori cercetarea (mai nou, acum, și “digitalizarea”) din România...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro