vineri, februarie 14, 2025

Ce formidabilă harababură!

Lia Bugnar este deja un dramaturg cu experiență. Spun și scriu dramaturg și nu dramaturgă, așa cum aud că ar fi politic corect, fiindcă nu am știință ca autoarea în chestiune să fie o feministă înfocată, ci un om cu scaun la cap, cu ferme și echilibrate ieșiri în spațiul public.

Lia Bugnar are deja în palmares mai bine de 20 de piese de teatru, multe dintre ele bune, vreo două-trei chiar foarte bune, este binecunoscută și ca actriță, și ca regizoare, a făcut ceea ce se cheamă belle figure în calitate de scenaristă sau co-scenaristă la câteva seriale de televiziune. Precum Vlad sau Clanul.

Cea mai nouă piesă a Liei Bugnar pare-se că este Doamne ferește! de mai bine de două luni intrată în repertoriul Teatrului Mic din București. E, din câte am înțeles, ceea ce se cheamă un text comisionat, adică scris la comanda respectivei instituții de spectacole. Lia Bugnar a declarat că a conceput-o cu gândul la viitorii interpreți, adică la Cuzin Toma (Dinu), Liliana Pană (Matilda), Marian Grigore (Ovi), Oana Pușcatu (Pati) și Irina Rădulescu (Ela). Cu toții mi s-au părut a  avea evoluții onorabile, chiar bune, desigur atât cât le-a permis textul pus în scenă, cum altfel?, tot de Lia Bugnar.

Povestea sau, mă rog, poveștile din piesă sunt încurcate rău. Voit să fie făcute să fie astfel deoarece tot la fel e viața. Însoțiță sau nu de songuri compuse în cazul de față de Oana Pușcatu și de Marian Grigore. Și fiindcă și viața, și piesa sunt, cum spuneam, încurcate, inutil să ne mai batem capul cu găsitul de răspuns la întrebarea dacă Lia Bugnar a vrut sau nu să facă ceva à la Brecht.

Totul începe ca un fel de serată neprevăzută care  strică aparent planurile vizând căutarea fericirii pe care și le-a făcut Matilda. Femeie de un certain âge, vorba francezului. De un an văduvă și de ceva vreme deja bunică, Matilda se gândește că are și ea dreptul și la fericire ca și la refacerea vieții.. Însă în vreme ce sus-numita se pregătea în vederea primirii Elei sună la ușă cei doi fii ai ei, adică Dinu și Ovi, plus nepoata Pati care vor să marcheze așa cum se cuvine împlinirea unui an de la trecerea la cele veșnice a celui considerat a fi fost un foarte bun pater familias. Conform mărturiei Matildei, răposatul nu a fost nicidecum astfel. Din contră.  A fost un fustangiu notoriu, așa cum pare a fi și fiul Dinu. Care deși impotent are un număr neprecizat de amante. Unde mai pui că respectivul e și alcoolic.Ovi se dovedește a fi fost părăsit de niscaiva timp de Ela, despărțirea producându-se din motive ce se vor limpezi mai la vale. Și tot mai la vale Pati recunoaște, după câteva pahare bune de gin sau whiskey, dacă nu cumva de amândouă, că e pe punctul de a deveni mămică. Nu, nu devine. Fetița care se va naște și care se va numi Acuma va deveni fiica lui Ovi și a Elei, adevărata mamă va fi prezentată lumii drept mătușă, bunicul Dinu se va metamorfoza în unchi, iar Matilda va fi bunică la pătrat și nu străbunică. Toate aceste întâmplări vor fi detaliate cu lux de amănunte și cât mai comic cu putință, iar pentru ca povestea să aibă un plus de acroș la public avem, cum spuneam,  periodic parte de songuri. Compuse, tot cum spuneam, de Oana Pușcatu și de Marian Grigore și are vor fi cântate mai bine sau mai rău, carevasăzică după posibilități, de toți cei cinci componenți ai distribuției.

Decorul spectacolului semnat de Ioana Pashca e și el tot după posibilități. Adică, după buget. Sau, cum se spune în teatru, din existent. Asemnenea întregului spectacol nici el nu țintește la vreo nominalizare la premiile UNITER, dar nici nu este o catastrofă. Bref, Doamne ferește! este un acceptabil spectacol descrețitiv. Unul ok pentru un divertisment de weekend.     

Teatrul Mic din București

DOAMNE FEREȘTE! de Lia Bugnar

Regia: Lia Bugnar

Scenografia: Ioana Pashca

Muzica: Marin Grigore, Oana Pușcatu

Cu: Cuzin Toma (Dinu), Liliana Pană (Matilda), Marin Grigore (Ovi), Oana Pușcatu (Pati), Irina Rădulescu (Ela)

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

  1. Felicitări pentru păstrarea masculinului la denumirea profesiei! E plăcut să vezi că mai sunt critici care nu se lasă doborâți de valul de prostie „corectă”…

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

Un nou volum semnat de Mihai Maci. Îl puteți achiziționa de aici

Foarte rar mi-a fost dat sa citesc o carte atat de neinduratoare cu realitatea imediata, in acelasi timp atat de logica si de riguroasa in demonstratii. Da, Mihai Maci n-are solutii pentru impostura generalizata din sistemul universitar romanesc sau din cercetare; dar o vaneaza splendid si necrutator in toate cotloanele unde se ascunde si o fotografiaza impecabil, aratandu-i originile si semnificatia sociala. Da, recunoaste ca nu stie cum ar trebui recuplata cultura de invatamant, nu mai spera ca s-ar putea ingradi dezastrele produse limbii romane de utilizarea device-urilor digitale, nu poate decat consemna declinul ireversibil al culturii inalte, dar si al satului traditional si al „familiei traditionale”: dar cat de magistral si, mai ales, lipsit de complezenta sentimentala completeaza fisele sociologice ale principalelor mutatii sociale si culturale din ultimele decenii! Ce-i de facut, totusi? Atata (si e deja mult), crede el: sa privim drept in ochi dezastrul si sa-i punem interogatiile esentiale: „Inainte de-a da raspunsuri, se cuvine sa punem intrebarile”. – Andrei Cornea

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro