joi, martie 28, 2024

Ce inseamna modernizarea Romaniei si cine o realizeaza?


Discutiile din ultimele zile referitoare la reforma administrativa m-au pus pe ganduri si m-au indemnat sa abordez problema mai larga, a modernizarii Romaniei. Din care reforma administrative este doar o parte. Chiar daca propunerile din articol au mai fost avansate, incerc sa fac un rezumat cat mai complet a tot ce s-a spus si scris pe aceste teme. Exista specialisti care se ocupa, pe felii, de domeniile enuntate. Eu doar le contabilizez.

Unde suntem

Dupa 21 de ani de democratie, parlamentarism,  alegeri libere si de ani buni membri NATO si UE, avand fondurile importante provenite din privatizarea activelor economiei comuniste, ne gasim in urmatorul context:

  • Nu avem infrastructura necesara (de transporturi, informationala, utilitati, destinata educatiei, sanatatii, turismului, agriculturii, etc.)
  • Nu avem o productie de marfuri si servicii vandabile si cu valoare adaugata mare (de genul Logan si Nokia).
  • Dezechibre structurale majore greveaza economia (deficit bugetar peste acordurile cu UE, deficitul urias al fondului de pensii, al CAS, al fondului de somaj, inflatie, datorie externa in crestere acelerata, s.a., pe care economistii le pot explica mai bine).
  • Activele ramase inca in proprietatea statului au devenit, in majoritatea lor, gauri negre ce servesc la alimentarea cu bani negri a pusculitelor de partid si private.
  • Calitate precara a sistemelor de educatie, formare profesionala, sanatate au devenit o frana in cresterea productivitatii si atractivitatii economice.
  • Coruptia si clientelismul politic pana la niveluri inalte, manifestate prin fraudarea bugetului de stat si politizarea functiilor publice, paralizeaza proiectele de dezvoltare ale tarii.
  • Accesul Romaniei in spatiul Schengen si zona euro sunt periclitate.
  • Segmente importante din populatia bine pregatita si educata aleg sa munceasca in alte tari, agravand deficitul de forta de munca inalt calificata.

Ce este de facut?

Ce n-am facut 21 de ani. Desi am avut resurse financiare din privatizari. Care s-au dus pe apa sambetei, de nu stie nimeni unde au disparut.

  • Limitarea consumului bugetar la cat produce economia, oprind si resurse pentru dezvoltarea infrastructurii. (reducerea cheltuielilor publice, inclusiv prin reorganizarea administrativa, eficientizarea cheltuielilor din educatie, sanatate, administratia publica centrala si locala, informatizarea administratiei, etc.).
  • Refacerea echilibrelor structurale astfel incat sa nu pericliteze evolutia ulterioara a economiei si societatii.
  • Cresterea nivelului de colectare la bugetul de stat prin descurajarea evaziunii, muncii la negru, coruptiei din vami.
  • Reducerea ajutoarelor sociale astfel incat sa fie acordate doar persoanelor cu handicap, copiilor orfani, mamelor si batranilor fara sprijin si in alte situatii de acest gen.
  • Politici publice adecvate pentru incurajarea investitiilor romanesti si straine.
  • Descentralizarea, depolitizarea, debirocratizarea, declientilizarea administratiei.
  • Privatizarea activelor economice inca de stat.
  • Concesionarea lucrarilor de infrastructura.
  • Informatizarea masiva a administratiei, fiscului, agentiilor, in general a institutiilor consumatoare de timp, bani si spagi.
  • Concesionarea bazei materiale din invatamantul superior si incurajarea invatamantului privat, alternativa la cel de stat.
  • Investitii de stat strict necesare in infrastructura rurala si in zonele turistice (sosele, utilitati, comunicatii).
  • Reprofesionalizarea managementului din administratia centrala si locala.
  • Introducerea prin lege a revocarii alesilor, locali sau parlamentari, prin initiativa cetateneasca, in cazul in care nu-si indeplinesc angajamentele luate in campaniile electorale.
  • Combaterea coruptiei, inclusiv prin responsabilizarea judecatorilor prin prevederi  legale.

Cine trebuie sa actioneze in directia modernizarii Romaniei?

Trebuie sa acceptam faptul ca actuala coalitie de guvernare si presedintele Basescu fac primii pasi in directia modernizarii Romaniei. Nu mai este timp de discutii nesfarsite in parlament, incepute si abandonate de multe ori, in functie de partidul sau partidele aflate la guvernare. Nu avem timp de referendumuri care, suprapuse cu interesele de moment ale populatiei, ne-ar duce spre o indatorare uriasa, ce ar greva pe umerii urmasilor nostri. Ceeace nu este drept si corect.

Criza mondiala, criza datoriilor suverane ale statelor, ne plaseaza intr-o situatie economica mondiala exceptionala, care cere masuri exceptionale, pentru a fi pregatiti in cazul in care criza reizbucneste. Exemplul Greciei, in prag de faliment si supravietuind exclusiv prin ajutoarele UE, trebuie sa ne fie exemplu. Iar daca Grecia n-ar fi in zona euro, probabil nu s-ar grabi nimeni s-o salveze de la faliment.

In educatie, de exemplu, am asistat la reforma Andrei Marga, abandonata si chiar anihilata dupa schimbarea de regim din 2001, apoi reforma inceputa de Mircea Miclea, in 2005,  abandonata prin demisia acestuia, documentele comisiei prezidentiale pentru educatie, disputa nesfarsita din 2009 cu ministrul Andronescu, pentru ca, in fine, aparitia Legii Educatiei Nationale, pusa acum in opera de ministrul Funeriu sa incerce modernizarea sistemului educational si de formare profesionala.

Reducerile aparatului bugetar si taierile de venituri pentru a micsora deficitul bugetar, legea pensiilor si legea salarizarii bugetare, Codul Muncii, eficientizarea sistemului sanitar, reducerea numarului agentiilor si aducerea salarizarii lor la nivelul institutiilor bugetare, luarea la puricat a ajutoarelor sociale, etc., sunt primii pasi in realizarea modernizarii Romaniei. Nici pe departe suficienti.

Exemple de politici publice obligatorii

  • Alocari de terenuri aflate in proprietatea statului, cu titlu gratuit, investitorilor romani si straini ce realizeaza investitii mai mari de 100 milioane euro. (Compania Mercedes a fugit din Romania din cauza samsarilor de terenuri, iar in Ungaria a primit teren gratis de la stat).
  • Scutiri de impozite si alte facilitati fiscale, distribuirea de ajutoare de stat, pentru ferme agricole, pensiuni turistice si alte companii care pun in valoare  potentialul economic si de forta de munca autohtone.
  • Investitii in infrastructura (sosele, autostrazi, utilitati, comunicatii), in zone solicitate de investitori, in special in rural si in zone turistice. Concesionarea obiectivelor mari de infrastructura, in special rutiera.
  • Modernizarea formarii profesionale pe baza parteneriatului public-privat.
  • Reorganizarea administrativa a tarii, pentru reducerea cheltuielilor bugetare, descentralizarea deciziei si fondurilor bugetare la nivelul comunitatilor, coordonarea eficienta a lucrarilor mari de infrastructura la nivel regional, destructurarea retelelor de clientelism politic de la nivel judetean actual.  Propunerea PDL este de departe mai buna decat a USL, care adauga inca o veriga la lantul birocratic.
  • Continuarea eficientizarii si modernizarii sistemelor de educatie si sanatate, conform standardelor europene.
  • Informatizarea intregii administratii locale si centrale, a fiscului, astfel incat relatia cu cetatenii sa se produca in principal prin internet. Se elimina astfel importante cheltuieli, pierdere de timp si mica coruptie.
  • Aparitia rapida a legii care sa limiteze functiile politice la secretari de stat si ministri.
  • Privatizarea ultimelor active ale economiei de stat. Privatizarea doar a managementului nu este o solutie, deoarece managerii trebuie sa asculte de proprietar, adica tot de stat.
  • Concesionarea bazei materiale a invatamantului superior si trecerea sa in regim de taxe in totalitate, cu sprijin de stat acordat doar studentilor merituosi si fara resurse materiale in familie.
  • O politica de atragere a specialistilor romani din diaspora, inclusiv prin facilitati de tip scutiri de impozite, locuinte de la stat, etc.
  • Modificarea legii salarizarii bugetare astfel incat salariile sa fie acordate exclusiv functie de performante si rezultatele muncii.
  • Absolventii studiilor universitare fara taxe sa fie obligati, prin contracte post absolvire, sa lucreze in tara cel putin cinci ani.
  • Instaurarea unui tip de management de tara, rezultat din programul de guvernare, cu tinte si obiective precise, de indeplinirea carora raspunde guvernul, inclusiv prin demisie, la intervale regulate de timp.

Sunt doar cateva exemple de ce-ar trebui sa insemne modernizarea tarii. Ele sunt in concordanta cu proiectul Europa 2020 si trebuie aduse la indeplinire de catre actuala coalitie de guvernare, cu sprijinul presedintelui tarii.

Pana in momentul de fata, prin programele enuntate, opozitia USL da semne, mai degraba, ca vrea sa pastreze actualul context administrativ si economic, dominat de coruptie pana la cel mai inalt nivel, feudalizarea judetelor, subordonarea institutiilor publice si de justitie intereselor de partid si clientelare.

Am intrat deja in anul preelectoral. Sper ca dezbaterile si campaniile electorale sa fie dominate de dezbateri privind contributia fiecarui partid la modernizarea Romaniei.

Astept comentariile constructive ale cititorilor pentru a optimiza documentul prezentat. Poate realizam impreuna o alta varianta, imbunatatita cu propunerile dv. Pentru care va multumesc anticipat.

Distribuie acest articol

132 COMENTARII

  1. chiar si cand (va) faceti ca analizati, analiza tot portocalie iese la culoare. Uitati ca un anumit partid conduce tara asta de vreo doi ani de zile, si ar fi avut timp sa realizeze modernizarea de care vorbit, Dar in afara de o foarte contestata lege a educatiei, modernizarea s-a limitat la taieri bugetare si alocarea resurselor pentru obiective lipsite de relevanta economica (in sensul articolului dvstra)…

    Nu va mai luati de USL, ca nu ei sunt la putere… intrebati-va de ce PDL nu a facut modernizarea pe care o vreti.

    NU voi face un comenatriu „pertinent” la asertiunile dvstra, pentru ca, sincer, nu cred ca merita efortul, Asa ca multumi-ti-va cu acest comentariu… asa cum este el.

    • E cazul ca in primul rind Dvs. domnule Gondo, sa ne explicati cum uslasii n-au facut reforme in 15 ani si abia apoi sa-l lasam pe domnul Vlaston sa ne lamureasca de ce nu a facut PDL reforma statului in 1,5 ani. Pina atunci nu voi face un comentariu pertinent la adresa D-VOASTRA.
      Asa ca MULTUMITI-VA cu acest comentariu.

      • Alex – cum stai cu matematica? daca vorbesti despre USL – cele cateva luni de existenta (in opozitie!) cam ce sansa au oferit USL sa modernizeze ceva?

        dar cu memoria, cum stai? Insesi tatal vostru de la Cotroceni spunea ca cel mai bun ministru roman ever, a fost Adrian Nastase, Si cu regret trebuie sa o spun (ca membru PNL si fost specialst din cei 10000 ai CDR) ca guvernul care a realizat cea mai vasta si pertinenta activitate de modernizare a RO, a fost tot guvernul coruptului Nastase. Nu Ceorbea, si nu Tariceanu. Din pacate. Vorbesc despre cei doi, pentru ca Boc ca prim minsitru nu se exista. El este doar umbra lui Basescu la Palatul Victoria.

        cam atat despre postarea ta.

  2. Sa mintiti bine: „Compania Mercedes a fugit din Romania din cauza samsarilor de terenuri, iar in Ungaria a primit teren gratis de la stat).”

    Daimler a renuntat la investitia din Romania datorita lipsei infrastructurii mai exact a unei autostrazi care sa ne lege de Europa.

    Linkul il aveti aici http://www.zf.ro/eveniment/cum-a-ratat-romania-o-investitie-mercedes-7714834

    In rest va invit sa ghiciti raspunsul la urmatoarea ghicitoare:

    Ghici cine a fost taticul ministerului transporturilor timp de 16 ani din 22 fiind ministru al transporturilor de 5 ori in 4 guverne diferite: (petre roman, t. solojan, victor ciorbea si radu vasile) si numindu-si colaboratori in alte 3 guverne (mugur isarescu- MT anca boagiu, ;tariceanu I -MT gheorghe dobre; boc I II III etc – MT radu berceanu si anca boagiu) timp in care s-au cheltuit zeci de miliarde de euro (la propriu) dar nu s-a finalizat nici macar o autostrada?

    intrebare ajutatoare: cine afirma sus si tare din pozitia de ministru al transportului ca romania n-are nevoie de autostrazi ca ne ajung drumurile nationale?

    Variante de raspuns:

    a: Ion Iliescu = KGB
    b) rusii
    b2) minerii
    c) Voiculescu si Patriciu
    d) Reformatoru? Soarele modernizarii? Nu! Imposibil….

    In rest nu comentez ca n-am timp de pierdut.

        • Chestia cu samsarii nici nu trebuie verificat este adevarul, de la masini au trecut la terenuri de la bani luati de pe fete, spagi etc mare majoritate treburi nu prea curate i-au bagat prin terenuri si incearca sa-i spele cu detergentul de la stat, ‘sportul’ asta este o capusa in calea dezvoltarii si fiscul ar trebui sa sanctioneze brutal aceste gen de parvenitism tipic in Romania; sunt terenuri agricole, eventual de mult abandonate care ajung peste noapte la preturi de Germania, Franta incat despagubirile ajung sa coste zeci de procente bune din totalul investitei; in urma cu ani situatia era tragica dar acum legile s-au mai schimbat fiindca daca un Dorel vrea xxx euro de coco pe bucatica lui de zz mp atunci totul se impotmolea, altii cu relatii si spagi grase treceau terenurile cu avand puz-uri pe ele etc ca sa castige fara nuamr. Oricum o vina nu o are doar statul ci cetatenii, lucru valabil pe toate directiile de altfel de aceea este asa greu cu modernizarea aceasta, Prezentul si viitorul nu vine din asistenta sociala facuta fara numar si ne uitam in uram ca avem „confirmarea” , altfel mai bine ramaneam tot la muma Rusie ca le este asa draga unora scoliti pe acolo.

    • @MOMO: in 1997 basescu spunea ca Romania nu are nevoie de autostrazi pentru ca dpdv economic nu se justifica. Conform densitatilor de trafic numai BUC-Pl era justifica ca autostrada. Ca in week-end Buc Predeal se umple de masini nu era o realitate care sa impuna constructia unei autostrazi ca sa se duca Buc la munte.Tot atunci s-a pornit realizarea drumurilor expres din care cel mai bun exemplu este Bucuresti – Iasi. Cine a mers pe acolo isi da seama ca este suficient pentru o tara cam saraca. Daca toate drumurile europene erau ca ala, 10-15 ani nu aveam nevoie de autostrada. Din momentul acela ne puteam gindi la autostrazi care costa. Nici acum traficul mediu pe Pitesti Sibiu de exemplu nu justifica o autostrada. Am avut ani buni posibilitatea de face cu bani europeni culoarul 4 (pe care inainte de 2000 erau alocati bani pentru Buc Cta realizata apoi sic de Mitrea in parte) dar Bombo and Co au considerat necesar sa faca autostrada Transilvania, care in momentul acela pornea de nicaieri si ajungea nicaieri, Ungaria facind autostrada pina la Szeghet, nu pina la Debrecen. In acest moment (adica dupa 15 ani) lucrurile s-au schimbat. Daca banii din Bechtel (vreo 2.2 mld) se bagau incepind cu 2004 in culoarul 4 acum aveam acum cel putin Sibiu – Nadlag gata si legata la autostrada maghiara. Daca esti corect vezi ca abia acum (in 2011) s-a pornit serios realizarea Sibiu-Nadlag. In 4 ani va fi gata cu banii europeni pe care Bombo and Co s-au ferit ca de dracu sa-i ia. Sa-ti spun de ce? Pentru ca ce era planificat la Bechtel pentru toata autostrada s-a cheltuit pentru ceva mai mult de 10% si ca in 2011 (Timisoara Sibiu) ce ar fi costat 1.7 mld va costa cu 600 mil mai putin. Cred ca esti suficient de inteligent sa intelegi. Daca nu, paguba in ciuperci!

  3. nimeni nu face o reforma in doi ani (nu suntem noi roamanii de vina ca nu au inceput pedeleii reforma in 2009 – atunci aveau de tras tare sa il realeaga presedinte pe Basescu…) dar cel putin poti sa folosesti cei doi ani cum trebuie… adica SA GANDESTI termenii reformei… nu sa tai, dupa care masori… dupa care zici: ups! am gresit…

    nu sunt mare analist precum dvstra, dar o sa aveti un raspuns mai detailat in o ora-doua… sper sa va bucure :)

    PS: am gresit mai sus: nici macar nu au recunoscut ca au gresit… dovada ca impozitul forfetar, primul pas al reformei, mai este si acum in vigoare…

    • Impozitul forfetar are si avantaje. Zeci de mii de firme care lucrau pe pierderi de la infiintare. Fara sa plateasca vreun sfant la stat. Daca mergeau numai pe pierderi, de ce mai functionau? pentru evaziune? Nu va luati doar dupa ce debiteaza tv-urile…

      In comparatie cu ceilalti, actuala coalitie a facut cate ceva. vedeti articolul anterior unde am enumerat ce a facut.

      • Iar vorbiti fara sa va pricepeti. Sau aveti doar o sarcina de propaganda?

        Firmele care nu plateau impozit pe profit plateau impozite si contributii sociale pe salarii, TVA, alte taxe si impozite nationale si locale (de la rovigneta la impozite pe proprietate), in plus generau un consum care tinea in miscare alte firme.

        E chiar asa de greu de inteles ca forfetarul a ingenuncheat economia reala? Chestia aia cu „curatatul economiei” e de o prostie crasa. Credeam c-o s-o aud numai de la Pogea, dar a prins la propagandistii PDL-ului ceva de speriat.

          • firmele alea lucrau pe pierderile LOR, nu ne luau bani din buzunar… sau pe profit 0 (cele mai multe) dar plateau, ca regula generala, celelalte angarale. Statul, prin inchiderea firmelor, nu a „castigat” decat cateva sute de mii de someri carora a trebuit sa le plateasca ajutor de somaj… Dar, evident, fiecare vede numai ceea ce vrea sa vada.

          • 1. Se spune „ingenuncheze”, nu „ingenunche”. Asta asa, ca de la om cu facultate la om cu facultate.

            2. Imi rastalmaciti complet afirmatia. Eu am spus ca impozitul „forfetar” al guvernului Boc este cel care a ingenuncheat economia, nu firmele cu pierderi.

            Se vede ca nu ati lucrat niciodata in sistemul privat. Asa cum nu au facut-o multi din guvernul Boc, nici macar Boc insusi. Intelegerea pe care o au ei asupra economiei e cea a unor bugetari. Singurul lor scop e sa perceapa taxe pe care sa le „gestioneze”. Niste zapcii. Acum s-au naravit si au luat mai multe piei decat putea duce economia reala. De aia se chinuie azi economia. Pentru ca fara piele nu poti trai. Ori te vindeci, ori crapi. Noi suntem departe de vindecare si va urma o boala lunga. Asta daca nu crapam.

            „Forfetarul” a fost un cost suplimentar care trebuia scos de undeva. Doar nu erau sa vina patronii cu bani de acasa? Nu la nesfarsit. Asa ca fie au inchis si s-au mutat in alte tari, fie au dat oameni afara sau le-au micsorat salariile. Noi asa am facut. Statul a incasat mai putin. Ba chiar in unele cazuri a trebuit sa plateasca in plus (ajutoare sociale). Sa ii fie de bine. Daca n-are cap, vai de buzunare…

            Cand ma gandesc ca acelasi guvern incompetent n-are altceva mai bun de facut acum decat sa ne reorganizeze teritorial ma apuca rasul Si nu rad de nervi, ci de bucurie: se va termina mai repede toata prostia asta si cei se vor aseza pe aceste locuri frumoase dupa distrugerea Romaniei vor avea ocazia sa construiasca aici o tara mai normala la cap. Ca or fi chinezi, unguri sau arabi nici nu mai conteaza. Ei sa fie sanatosi si… sa traiasca bine!

        • o curiozitate: o firma cu 200 euro CIFRA DE AFACERI ANUALA, ce contributii a platit? HABAR N-AM cate firme au fost in aceasta situatie?????

      • Aberatia forfetara a avut un singur avantaj. A dezvaluit destul de devreme ce importanta are respectarea legii pentru cei ajunsi la conducerea statului, cit respect au pentru cetatenii acestei tari, de cita competenta dispun si cit de „de dreapta” era unul dintre cele doua partide aflate la guvernare intr-o alianta ce unui novice i-ar fi parut imposibila.
        Parafrazindu-va, daca Nastase a avut norocul sa fie prim ministru in timpul lui Tanasescu, „Emil Boc” (ghilimele necesare) a avut ghinionul sa ocupe acelasi post in timpul lui Pogea.
        Aberatia forfetara nu a fost singura, au mai urmat si altele. A fost, cronologic, prima dintre cele „groase”. Cei afectati direct de forfetar au fost numeric putini dar suficient de multi ca… domnul Baconski sa ajunga ministru. Cei afectati de masurile ulterioare s-au adaugat primilor.

      • @Dle Vlaston

        Impozitul forfetar nu are nici un avantaj. E vorba de sute de mii de firme(IMM-uri) care au intrat si ele pe pierderi ca urmare a crizei. Nu plateau impozit la stat fiind pe pierderi dar isi plateau macar angajatii(chiar si partial). Brusc angajatii aia au intrat pe bugetul de stat la cheltuieli cu ajutorul de somaj. Sa mai adaug aici si scaderea de cotizatii pt pensii si pt sanatate pe care azi dvs le gasiti ca fiind pe buna dreptate foarte grele pt bugetul de stat? Nu va luati doar dupa ce debiteaza colegii dvs din pdl. Nu au specialisti.

        Am marcat la articolul dvs trecut ceea ce de fapt nu au facut si nu cum sustineti dvs ca s-a facut.

  4. Domnule Stefan Vlaston,

    Va felicit pentru entuziasmul dumneavoastra dar, din naivitate sau din interes, ignorati adevarurile transistorice din ,,Miorita” si ,,Monastirea Argesului”, mai precis deficitul nostru cronic de solidaritate ori, mai grav, solidaritatea in cele rele si, respectiv, ,,zidul parasit si neispravit”. Mai apoi, ganditi-va la situatia noastra paradoxala din epoca moderna: atat teoria maioresciana a ,,formelor fara fond”, cat si teoria lovinesciana a sincronismului sunt, la noi, la fel de valabile, desi principial se exclud! In concluzie, cel mai hazardat optimism ne determina sa fim, de fapt, sceptici cu privire la sansele unei autentice modernizari, cata vreme avem mentalitatile binecunoscute. Greu de gasit o solutie pentru criza romaneasca de identitate!…

  5. :) V-ati chinuit atat la articolul asta doar pentru a strecura ideea principala care va macina?

    „Pana in momentul de fata, prin programele enuntate, opozitia USL da semne, mai degraba, ca vrea sa pastreze actualul context administrativ si economic, dominat de coruptie pana la cel mai inalt nivel, feudalizarea judetelor, subordonarea institutiilor publice si de justitie intereselor de partid si clientelare.”

    Ideile nu sunt rele dar vreau sa va intreb atat … bun…in 2009 a fost PDL-ul cu PSD-ul la guvernare, ne facem ca nu a existat anul respectiv. Dar de doi ani care au fost pasii concreti facuti de PDL in aceasta directie? Depolitizarea se face prin politizare de fapt (e plina presa de striperi ajunsi sefi la cultura, soferi ajunsi consilieri personali, directori de Hidroelectrica care nu stiu ce e ala un KWh samd). Concesionarea lucrarilor de infrastructura a inceput bine prin alungarea consortiului Vinci – Aktor de pe Ploiesti-Comarnic. Informatizare? Eu nu am auzit nimic in acest sens… Concursuri nationale transparente pentru posturile de functionari publici nici atat … Management strain la companiile de stat care nu pot fi privatizate? O pastila aruncata in treacat de Traian Basescu si repede uitata. Privatizari? Nu vrea nimeni „resturile” din Romtelecom, Petrom sau alte companii atat timp cat mediul de afaceri este neprielnic (si statul are o contributie solida in aceasta directie). Reincurajarea intoarcerii celor plecati in tara? Pe ce locuri de munca? Si mai ales de ce atat timp cat dl Basescu ne spune ca e foarte bine ca pleaca lumea.

    In schimb avem certitudini … din ce in ce mai multi bani trebuie comasati in mana unei singure persoane in guvern – Elena Udrea, dealtfel foarte competenta. La transporturi, cealalta amazoana reziliaza contracte dupa ce a platit banii fara ca lucrarile a fi realizate sau banii recuperati (desteapta actiune, nu?). Baietii destepti din energie au avut prelungite contractele … pentru ca nu-i asa are nevoie si PDL-ul de bani pentru campaniile din 2012. samd

    • A fost pusa oarecare ordine in agentiile de stat si salarizarea acestora.
      S-au oprit privatizarile frauduloase inca din 2005.
      S-a pus ordine in sistemul de pensii, in sensul instaurarii principiului contributivitatii.
      S-a pus ordine in sistemul de salarizare bugetara, desi nu s-a reusit legarea salarizarii de performanta.
      A fost redus cu 200.000 numarul de bugetari.
      S-a redus deficitul bugetar in conformitate cu intelegerile cu FMI.
      S-a pus ordine in legislatia muncii si a dialogului social.
      S-au elaborat codurile in domeniul penal si civil.
      A aparut Legea Educatiei Nationale, premisa a reformei in educatie.
      S-a lansat reforma in sanatate, care inghite nejustificat fonduri de patru ori mai mari decat acum zece ani.
      S-au luat la control ajutoarele sociale si se asteapta o lege a asistentei sociale.
      A inceput restructurarea in Ministerul Administratiei si Internelor si in finantele publice.
      S-a dat iama in vami si zonele de evaziune fiscala.
      S-a reusit iesirea din recesiunea economica.

      • -Produsul Intern Brut estimat pentru trimestrul I 2008 a fost de 86745,0 milioane lei, în
        creştere cu 8,2% faţă de trimestrul I 2007.
        -Produsul Intern Brut estimat pentru trimestrul I 2009 a fost de 96521,4 milioane lei preţuri
        curente.
        -Produsul Intern Brut – date ajustate sezonier – estimat pentru trimestrul I 2010 a fost de
        124541,5 milioane lei preţuri curente.
        -Produsul Intern Brut – date ajustate sezonier – estimat pentru trimestrul I 2011 a fost de
        135035,4 milioane lei preţuri curente.
        Poate-mi puteti explica UNDE se duc acesti bani,in conditiile in care au scazut veniturile si s-au redus ‘bugetarii’?
        Vad ca reduceri tot facem dar la buget intra mai multi bani pe care caracatita portocalie ii evapora…basca imprumuturile de la FMI.
        Care este de fapt adevaratul scop al acestor reduceri?
        Distrugere nu inseamna „modernizare”…

        • @mrs. Ce are PIB cu bugetul consolidat???? Ce are cifra de afaceri a Petrom (un fel de PIB de companie) cu taxele platite la buget? ce are cifra de afaceri a CNH -peren pe pierdere- cu (neplata de) de taxe la buget? Iar daca incepi sa discuti de buget, doar doua cifre: cheltuielile cu medicamente compensate au sarit cu TREI MILIARDE de euro in doi ani (Nicolaescu PNL stie de ce) iar deficitul la pensii a ajuns la TREI MILIARDE de euro (poate zice Vosganian de ce).

    • @gigi. Ai scris multe si nu le judec. Dar raportul curtii de conturi despre bani platiti in plus in 2008 pe Buc-Ploiesti ma lasa perplex. Ce amazoana era ministru in 2008? sau Lajosica Orban era amazoana si nu stim noi?? PS. Ca sa vorbesti de credibilitate, nu ti-ar trebui si tie putina?

  6. Reforma nu pote fi realizata cu opozitia actuala!Prea multa demagogie si gargara fara nimic constructiv.Puterea media controlata de persoane ce doresc acoperirea ,,cadavrelor” din trecut ramane o frana in modernizarea Romaniei.

  7. Sunt convins ca masurile luate de Basescu sunt bune si in timp se vor vedea. Deja economia incepe sa mearga ok, numai sunt probleme majore decat la idiotii care au luat credite cu buletinu total de-an boulea. Tampiti au fost, sunt si vor fi mereu – cate zile va avea aceasta lume, nu e doar un fapt izolat aici in Romania.

    Daca Guvernul are nevoie de ceva, are nevoie de votul nostru de incredere. L-am votat pe Antonescu in primul tur si regret, e o lichea ca toti latraii profesionisti din USL. Nu voi mai face aceeasi greseala a doua oara.

  8. Propunerea ca absolventii de universitati de stat sa fie obligati sa lucreze in tara 5 ani este o idee proasta. Cei care pleaca in strainatate dupa terminarea facultatii in tara, pentru o slujba mai bine platita sau pentru a-si continua studiile, sunt determinati in principal de lipsa oportunitatilor locale. Ramanand, ar lucra sub potential, cu o productivitate mai scazuta. Va recomand un articol despre beneficiile migratiei „creierelor”: http://www.economist.com/node/18741763.

    Liberalizarea pietei muncii e cel mai mare avantaj de care se bucura generatia mea, iar masura pe care o sugerati ar fi un mare pas inapoi. O solutie de mijloc ar fi finantarea educatiei prin credite nerambursabile, in anumite conditii (cum ar fi ramanerea in tara la terminarea scolii). Norvegia practica acest sistem pentru bursele acordate de guvern studentilor straini, dar mecanismul e invers: platesti daca ramai. Probabil va gandeati la medicii romani care pleaca dupa ce au fost scoliti pe banii statului, dar problema e in alta parte. Daca sistemul medical s-ar privatiza partial prin introducerea asigurarilor de sanatate private, mediul concurential rezultat ar rezolva dezechilibrul. In plus, banii statului sunt si banii lor.

    In invatamantul superior avem zero investitii straine, spre deosebire de Ungaria si alte tari din Europa Centrala. Chiar si Bulgaria ne-a luat-o inainte. Cresterea concurentei duce la cresterea calitatii in orice domeniu, atat timp cat reglementarile (sistemul de acreditare, de exemplu) nu sufoca din fasa orice initiativa antreprenoriala. E posibil si ca piata sa fie imatura. Daca luam exemplul presei, care este foarte libera (e politizata, dar libera de interventia statului), constatam ca o calitate indoielnica a programelor nu contribuie neaparat la o scadere a popularitatii. Deci liberalizarea nu e garantia unei mai bune functionari, pe termen scurt. Cu toate astea, trebuie facuta cat mai repede.

    Cat despre regionalizare, constat ca nimeni nu stie de fapt despre ce e vorba. As vrea sa aflu cum, nu ca, va contribui la o mai buna absorbtie de fonduri, la reducerea costurilor si la o mai mare autonomie a comunitatilor locale. De fapt, as vrea sa vad toate proiectele ministerelor in derulare si strategiile de dezvoltare. As vrea sa pot sa urmaresc activitatea guvernamentala in detaliu. Stiti dumneavoastra unde se gasesc informatii concrete si detaliate despre toate proiectele guvernului?

      • Citesc analizele care se fac pe baza informatiilor furnizate de guvern, si nu sunt foarte revelatoare, de multe ori din cauza ca informatiile nu sunt suficiente (in alte cazuri, interpretarea e viciata cu intentie). Eu intreb de acele proiecte de care SAR incearca sa afle prin legea accesului la informatii publice, proiectele care servesc mici interese si care (1) sunt complet in afara strategiei de dezvoltare expusa public de diversi reprezentanti ai guvernului, ca doamna Vass (2) risipesc resurse si fragmenteaza activitatea in institutiile publice.

        Nu era tocmai pe subiectul discutiei, dar pana acum doar despre proiectul de regionalizare al USL (care e prost) am putut afla mai multe detalii. Asa mi-am dat seama ca e prost. Am rezerve si in privinta proiectului PDL, insa sunt tinut in suspans de guvernanti, care se preocupa cu atacuri la adresa opozitiei in loc sa dea explicatii. Inteleg, i-am ales, acum sa faca treaba, nu-i nevoie sa apeleze la popor de fiecare data cand vor sa puna in practica un proiect. Dar sa spuna clar despre ce e vorba, ca la votul urmator sa le pot transmite daca am fost sau nu de acord cu ce-au facut. Dumneavoastra stiti cine sunt autorii proiectului cu regionalizarea? Nu cine si-l asuma, cine sunt cei care l-au scris.

          • Nu sunt singurul care are dileme cu privire la paternitatea proiectului. Se pare ca mai multa lume avea impresia ca guvernul dezbate un proiect de reorganizare care exista. Altfel, ce face, ia pulsul populatiei?

            „Împărţirea administrativă de după Marea Unire a fost făcută de o elită politică interbelică. Acum avem o elită de tranziţie de proastă calitate, iar reorganizarea este o problemă electorală a lui Traian Băsescu, care nu are nicio legătură cu o gândire de ansamblu cu privire la dezvoltarea economică, la istorie, tradiţie. Aş vrea să ştiu şi eu ce comisie de specialişti a lucrat la acest proiect”, a mai susţinut Stelian Tănase.

          • Stefan Vlaston: „Proiectul PDL nici nu exista”

            Nu exista? Cum adica nu exista?
            Sau este bun tocmai pentru ca nu exista? :-)

  9. @Stefan Vlaston

    „Zeci de mii de firme care lucrau pe pierderi de la infiintare. Fara sa plateasca vreun sfant la stat”

    Cu stima, va atrag atentia ca scopul unei firme nu este aceea de a finanta statul.

    „Daca mergeau numai pe pierderi, de ce mai functionau? pentru evaziune? Nu va luati doar dupa ce debiteaza tv-urile…”

    Nu va luati doar dupa ce debiteaza geniile economice pedeliste gen Videanu (nu ca ceilalti ar fi mai breji).

    Am avut personal firma pe care aveam pierdere pentru ca faceam nu evaziune, cum spuneti dvs., ci dezvoltare de produs. Pe banii mei, cu salarii si contributii platite, dar fara profit, ca nu terminasem produsul. Atunci cand statul mi-a bagat mana-n buzunar si mi-a scos forfetarul iar geniile economice au aparut la televizor sa-mi explice ca „asaneaza” economia, m-am conformat, m-am dat asanat si am plecat din Romania.

    N-are sens sa plangeti ca pleaca populatia bine pregatita din tara in acelasi context in care aparati politici imbecile care-si bat joc de aceeasi populatie.

    • „Cu stima, va atrag atentia ca scopul unei firme nu este aceea de a finanta statul.”
      Corect … teoretic! pentru ca nu poate exista stat fara dijma impusa firmelor!
      „Nu va luati doar dupa ce debiteaza geniile economice pedeliste gen Videanu (nu ca ceilalti ar fi mai breji).” observ ca si d-vs va incadrati aici… la geniu economic!
      D-vs sunteti un caz extrem „afectat” de forfetar. Ar trebui sa vedeti cate firme au existat pe langa d-vs, doar pentru a elibera facturi… probabil proportia e de 10 la 1?!
      „… m-am dat asanat si am plecat din Romania.” – poate ne detaliati pe acolo unde a-ti ajuns cum e cu forfetarul! si cum va „asaneaza” fiscul(asta in cazul in care mai detineti vre-o fima)
      „N-are sens sa plangeti ca pleaca populatia bine pregatita din tara in acelasi context in care aparati politici imbecile care-si bat joc de aceeasi populatie.” Nu le plange nimeni de mila ca au plecat! Ca la cum stau cainii cu covrigi in coada in ultimul an prin vest… nu duc mila nimanui! Poate ne spuneti pe unde ati ajuns sa vedem ce politici sunt pe acolo… in comparatie cu „imbecilitatile” din Romania
      Nu-i apar pe „astia” de acum, doar ca toti ne comparam cu „anumite” tari din vest si stam si ne plangem de mila.. poate ne largim aria de comparare sa vedem ca draqu nu-i asa de negru

      • @rogue

        M-ati pierdut la chestiunea auto-incadrarii mele ca geniu economic. Am spus ceva, zic eu, de bun simt, si anume faptul ca o firma care nu are profit – cu atat mai mult una care face dezvoltare pe proprii bani nu are niciun motiv de a plati vreun impozit. Nu ca ar fi opinia mea cine stie ce, dar pur si simplu ma uit la regimurile de impozitare a firmelor din vest.

        Vehiculati ideea ca firmele trebuie sa plateasca ca sa existe statul, adica unii trebuie sa munceasca moca pentru altii. Nu sunt de acord, mi se pare o idee socialista si, ca orice idee socialista, stupida.

        • „Vehiculati ideea ca firmele trebuie sa plateasca ca sa existe statul, adica unii trebuie sa munceasca moca pentru altii. Nu sunt de acord, mi se pare o idee socialista si, ca orice idee socialista, stupida”
          Nu asta am declarat eu! Eu nu am declarat ca a colecta taxe este un lucru socialist! Aceasta e perceptia d-vs! Statul ca institutie bruta, primara, nu poate exista fara taxare. Ca urmare toti platesc taxe :presoanele fizice si firmele. Nu exista stat pe planeta asta, care sa functioneze fara taxare!!!!
          Forma de organizare politica a statului da nuantele ce tin de taxare, de repartizare a veniturilor, de mod de viata sociala sau economica. Deci conform teoriei, in statele socialiste platim taxe pentru „echilibrarea” veniturilor tuturor(pensii, salarii, etc), in cele democratice sau capitaliste pentru echilibrarea sanselor(infrastructura).
          Din pacate, nu este in puterea fiecarui individ pentru a decide ce se intampla cu taxele ce le plateste!
          Nothing is certain but death and taxes

  10. precizare : nu sunt asa de abila cu computerul sa asa ca va rog iertati eventulalele greseli.Sunt unul dintre romani care nu am vrut sa fac compromis cu profesiunea mea asa ca am plecat din tara .SOV spunea ca cea mai mare nenorocire a Romaniei este ca ne au plecat meseriasi pintre putinele lucruri unde Vantu avea dreptate .Romani nu stiu ce inseamna criza in occident „sange si moarte” asta inseamna .Locuiesc intr o localitate mica cu vreo 6000 locuitori, in fiecare saptamana se arunca cate unul in fata trenului sau se impusca asta este criza fratilor. Au fost dureroase masurile guvernantilor dar necesare .toata lumea vrea reforme dar fara contributia lor .Eu spun una ca democratie trebuie numai pe strada si acolo sunt reguli de respectat,la munca trebuie disciplina si dictatura .numai in Romania salarile la stat sunt mai mai mari ca in mediu privat .In lumea occidentala vrei munca lejera te duci la stat ,vrei sa castigi bani te duci in privat dar aici muncesti nu stai la barfa si te uiti la tv .Paradoxuri sunt multe in Romania, cum ar fi numarul de pensionari comparativ cu numarul de salariati dar multe dintre ele le ati enumerat dvs Eu sunt pentru o reforma a statulu numai asa se vor intoarce 3,5 milioane de romani acasa si vor munci in tara lor .Credeti sau nu ne am saturat sa murim pintre straini si locul nostru este acasa , alaturi de strabuni nostri de bunici si parinti nostri
    italia verona
    serena

    • Am o reactie total ,directa si fațisa la adresa celor care declara ca la stat sunt salarii mai mari decat la privat.Nu vreau sa gresesc ,dar referirea cred ca se face alaturi de BUGETARI IN GENERAL, din pacate si aici nu toți sunt pe maxim ,vezi profesorii,alti bugetari isi declara salariile minime UITAND SPORURILE.SAU poate vorbim de sistemul companiilor de gaz,electricitate etc ,care au medii salariale de 3000 de lei/om.DAR DACA VA AMINTITI ,MAI ANUL ACESTA AIA DE LA ROMARM DE PRIN MEHEDINTI SAU OLT CAND AU SARIT IN AER AU SARIT CU SALARII DE 600 -700 LEI PLUS CEVA SPORURI DE 250 LEI /LUNA.In acest domeniu vom plati dezinteresul si salarizarea DE MIZERIE PENTRU CEI RAMASI CAND ,DOAMNE FERESTE NE VOM AMINTI DE ….CE INSEAMNA STAT.

      • In prima jumatate a anului 2009, pe cind criza nu se zarea din dealul nu prea inalt din Cotroceni, incepuse deja sa se inregistreze un exod al angajatilor dispre privat spre stat. Nu cred ca presedintele de atunci isi mai aminteste semnalul de alarma. Nu cred ca si-l amintea nici macar in momentul in care a parasit sala in care s-au purtat discutiile.
        De ce posturile de la stat erau mai atractive, greu de spus. Niste… masochisti.

  11. aveti aici un raspuns mai detailat, chiar daca nu complet. Sincer, articolul dvstra a fost mai slab decat altele… asa incat nici o mirare ca si raspunsul meu nu straluceste. Sa auzim numai de bine…

  12. Nokia nu-i un exemplu grozav, e in cadere libera.
    Unele solutii nu ating problemele reale.
    De exemplu e mai simplu sa se reduca din numarul de norme, reglementari si raportari inutile decat sa implementam sisteme costisitoare pentru intretinerea lor. Nu uitati ca grosul costurilor acestora nu este suportat de stat, ci de contribuabili, reducand din productivitate.
    Inainte de a reforma invatamantul, ar trebui sa stabilim incotro i-l indreptam. Orice efort e inutil cata vreme scopul este doar dotarea populatiei cu niste bucatele de hartie pe care scrie diploma.
    La noi nici macar nu e clar ce anume dorim sa invatam: stiinta si tehnologie moderna, racordata la sistemul occidental, sau povesti nemuritoare despre rolul mesianic al poporului roman asuprit si tot felul de pseudostiinte (nu in multe universitati se preda homeopatia, ca in Romania).
    Daca nu ma insel in scoala nici macar nu se mai preda teoria evolutiei, ca ar deranja unele sensibilitati religioase. In conditiile astea nici nu are sens sa mai speram mare lucru de la invatamantul nostru, copii dotati vor migra catre tari in care pot face scoala.
    Bravo ideii scutirilor pentru specialistii romani din diaspora. Specialistii care au stat in Romania sa plateasca din greu, ca-s mai fraieri si n-au plecat.
    Si ideea cu lucratul in tara e mult gandita. Va face cineva o firma la care sa fie inregistrati ca lucreaza, cu salariul minim, si ei pot pleca unde vor, platind doar impozitele de aici.
    Oricum majoritatea studentilor capabili nu mai studiaza la universitati romanesti, din motive evidente – nici una din ele nu este in vre-un top al universitatilor, care sa asigure o recunostere profesionala.

      • Ciudata logica!

        Pai tocmai, e mai simplu sa respecti o reglementare generala (ca sa nu spun si mai ieftin pentru stat de verificat si reglementat) decat o multime de reglementari foarte particulare.

      • Asa cum o fac si cei din alte tari, doar nu om fi noi (mult) mai prosti sau mai ticalosi ca altii.
        Oricum „baietii destepti” nu se impiedica de suprareglementare, ea impiedica doar oamenii simpli care incerca sa faca si ei ceva si nu stiu cum se da din urechi.

          • :)Buna gluma.
            Cred ca stiti ca un sistem poate fi numit „comunist” ori economic ori politic.
            Dumneavoastra la care va referiti?!
            Economic tinand cont de „privatizarile”pe ‘ochi frumosi’ nu poate fi numit comunist ci doar capitalisto-mafiot.
            Politic,de vreme ce a existat opozitie si pluripartitism nici atat.
            Din cate am inteles(sper sa nu gresesc)si vremea lui Constantinescu-PNTcd este trecuta de dvs tot la capitolul ‘comunism’?!
            Respectele mele(chiar daca uneori nu sunt de acord cu dvs-ceea ce este normal-asa este in adevarat democratie)pentru ca sunteti printre foarte putini autori care isi sustin activ si cu argumente articolele.
            O seara placuta.

            • Era vorba de mentalul colectiv. Care se desparte greu de comunism, cand altii decideau soarta cetatenilor, nu trebuiau sa-si bata ei capul…

  13. Mama nene ce au sarit uslasii si pesedeii pe dvs. domnule Vlaston :) Oricat o dau la intors, cat au fost la putere au facut numai jaf, nu stiu cum de au tupeul sa se ia de perioada non PSD. Tupeu comunist. Categoria „sa ne dea” a fost cea mai lovita de masurile guvernului Boc.

    Cat despre subiectul articolului, domnule Vlaston, trebuie inceput de la justitie, fara ca marii corupti ai tarii (indiferent de partid) sa fie bagati la rece, nu o sa se faca nimic. Imi pare rau, dar un om ca Iliescu care a avut „binevointa” sa ne cheme minerii (comunist avansat) sta acum in libertate, dand lectii de democratie. Asta cu ouale, cum ii zice, Nastase, vad ca fuge, daca este nevinovat cum spune, s-ar apara, in justitie. Si multi altii, unii cu carucioare si tot asa.

    Problema in Romania este de fundament, de lipsa valorilor. In Romania Vanghelie 4 clase (restul pe hartie) zboara cu elicopterul :) (mi-e rusine, nu ciuda). Tinerii din ziua de astazi se uita la TV dupa modele, si ce vad: oameni fara scoala, mari si tari, invart masini, bani si pulime. Normal sa vrei sa fii in centrul atentiei, este in natura umana.

    Comunistii se supara ca dam vina pe ei, pai cine a preluat treaba in 1989? Iliescu & Co. Acestia stiu foarte bine istoria dar aleg sa o ignore. Basescu le-a stricat multe planuri si este normal sa-l atace din toate partile.

    Problema este ca in ritmul asta vom ajunge sa o repetam. Cat despre faptul ca tonul articolului este portocaliu, din pacate sunt de acord, asa se vede si de aici, si nu este un lucru rau atat timp cat admiteti acest lucru.

    DISCLAIMER: Viziunea socialista, liberala, de jos, de sus, orice, poate functiona in Romania atat timp cat exista valori si onestitate. Problema PSD (cat si PDL) sunt oamenii pe care-i au ca membri, nu ideologia. Ca sa fie clar uslasilor, pesedistilor si pedelistilor inainte de a ma linsa :)

  14. D-le Vlaston analiza dvs este buna si pertinenta pana la un punct cand amestecati borcanele putere – opozitie. Opozitia nu conduce si in forma actuala nu a condus niciodata. Ea a stat pe bara s-a primenit adica are o structura cu oameni tineri, hotarati sa intre in pita si nu fosti secretari utc ca boc si turnatori de anvers ca base. Ca atat a putut sa dea politichia romaneasca dupa 20 de ani este si vina noastra ca nu am fost la vot. Asa amarati cum ii vedeti opozitia a fost slaba sub orice guvernare. Cine auzise de boc pe vremuri? Poate nevasta-sa. Eu nu l-am aflat decat cand manca castane prin parlament cu niste initiative de toata jena de care ar rade si el acum. Asa se creste in politica catinel-catinel iar cand ajungi la butoane te duci la sala, faci fite pe la TV, mai o serbare campeneasca, o inaugurare micuta de patinoar de 25 milioane de euro sau de bazin acoperit care ramane nefolosit. Esti altfel, esti pe cai mari, se uita lumea la tine ca ai plecat din satul tau din fundul pamantului si ai ajuns om mare la Bucuresti. Deja te suna prietenii de care nu ai mai auzit de o vesnicie. Dai un telefon si vezi ca se deschid usi pentru nepoata (altfel foarte capabila si de neinlocuit), pentru fiica (fata de mari succesuri), pentru tabacita de plescoi (intrata in politica in mercedes….recomandata dealtfel de presedintele Norvegiei?!!!!!) si ajungi sef de ……. hopa parca arata a gasca!!!!!!!!! Ca doar nimeni nu isi permite sa o supere pe tabacita de plescoi ca vorba aia se supara presedintele Norvegiei si nu mai investeste in Romania, iar succesurile dispar daca o superi pe fiica sau il superi pe tat-su. Reforma este cuvantul de ordine pentru fraieri. Noi cand mai operam? Pai ne deranjeaza astia de la MI nu putem da cu jula! Pai ii reducem, frate! Bravo! Altfel? Bine! numai ce am terminat o sala de sport intr-un sat unde sunt 3 oameni. Reforma merge? Da merge ca si constructia de autostrazi incet si mai pe la sate.
    NU AVEM CU CINE D-LE VLASTON TREBUIE SCHIMBAREEEEE! Astia nu pot, nu stiu si mai ales nu vor! S-au dat la borcanul de miere si sunt cufundati in el ca musculitele de otet. Nici nu aud ce spun oamenii si sunt nervosi de la diabet pentru ca ne trateaza cu spatele de parca sunt eu vinovat ca ei fura fara perdea. Sunt gata! Mai buna era acum o alegere anticipata sa vedem ce mai mananca pe acolo si sa mai dispara din partide ca arata Parlamentul vai mama lui. Naivitatile astora ne costa, iar timpul trece in defavoarea noastra. Nu face nimic poate data viitoare!

  15. „Investitii in infrastructura (sosele, autostrazi, utilitati, comunicatii), in zone solicitate de investitori, in special in rural si in zone turistice.”

    Deci daca „investitorii” au chef sa faca in varf de munte hoteluri de lux si resorturi, sa taie o padure intreaga ca sa vanda lemnul sau sa faca un parc eolian in rezervatia Deltei, trebuie ca guvernul sa se conformeze, sa defriseze si sa asfalteze cu orice pret? Nu s-a distrus destul natura cu vilele imbogatitilor PSD si PDL? N-au defrisat destul „investitorii” UDMR? N-au castigat destul „investitorii” tuturor partidelor, distrugand cot la cot cu nesimtire natura?
    http://www.romanialibera.ro/exclusiv-rl/investigatii/elena-udrea-reinvie-rezervatia-naturala-psd-din-bucegi-153650.html

  16. un alt punct de dezvoltare pe care toata lumea l-a uitat cred ca este sportul, de 20 de ani nu avem o lege a sportului coerenta si o lege a sponsorizarii sportului. incepem sa avem un popor bolnav (la propriu) care face miscare cu degetul pe telecomanda de televizor sau pe tastele de la calculator.
    cred ca avem un potential considerabil in acesta zona, iar profitul economic pe care il pot aduce activitatile sportive poate fi enorm – a se vedea exemple din Anglia, Franta, Spania (pe langa profitul venit din sanatatea populatiei, retelele sociale create bazate pe cultura sportiva a competitiei si solidaritatii, etc).
    drept sugestie, ati putea sa grupati problemele si sugestiile pe categorii: coruptie, adminstratie, infrastructura, educatie, econimie, social etc..
    si apoi puteti sa le trimiteti PDL’ului sau, eventual, sa inregistrati un nou partid :)
    bafta!

  17. Cred ca ar fi trebuit ca un proiect atat de important sa fie tratat cu decenta, responsabilitate, seriozitate si mai ales cu un respect suveran pentru securitatea nationala. De ce nu pare un proiect serios si responsabil: Care este nota de fundamentare: o prima fundamentare a fost fasa, cea legata de absorbtia fondurilor europene si demontata rapid; concluzie: superficialitate in abordare, dispret suveran si inconstienta fata de tara cand iti asumi raspunderea tu partid pe o asemenea lege…. Ce nu am auzit: Obiectivele masurilor Obiectul masurilor: Continut ul masurilor, inclusiv expunerea solutiilor tehnice propuse Implicatii bugetare reale: costuri pachet de proceduri pentru colectarea si procesarea datelor, complexitatea circuitelor si procedurilor, dificultatea accesului la informatie, dificultati in gestionarea resurselor umane, redefinirea rolului si misiunilor administratiei publice, fiscale etc In orice stat civilizat si responsabil o reforma administrativa este pregatita prin legi organice coerente, referendum local, legislatie coerenta privind autonomia financiara a colectivitatilor teritoriale, transferul de competente, PIB etc. O reforma administrativa este de obicei precedata (cu cel putin 5-9 ani inainte de efectuare) de o pregatire temeinica si fondata…. Din expunerile premierului si d-lui presedintei nu a reiesit nimic decat faptul ca unim niste judete intr-un judet mai mare, deci o pseudo-reforma cu costuri gigante (nu cele simple legate de eventuala preschimbare a unor documente). Asa ca ar fi cazul ca chestiunea sa fie privita cu responsabilitate, deopotriva de guvernanti cat si de opozitie….Este vorba de Romania totusi…..Este un lucru grav ca o asemenea chestiune este tratata deopotriva de guvernanti cat si de opozitie cu superficialitate. Costurile acestei superficialitati sunt suportate de romani si de Romania. Se pare ca asta nu intereseaza pe nimeni…Statul de drept poate fi periclitat si expus de degringolada politica nascuta de fumigine iresponsabile, care atentie, pot aduce deservicii reale statului de drept…..Si inca o dovada de abordare inconstienta: insasi coalitia nu este in totalitate de acord….ce vreti mai mare dovada de lipsa de responsabilitate…S i ce inseamna, forma finala va fi stabilita in coalitie (citat din d-l prim ministru Boc)….
    Va recomand cu caldura o incursiune in istoria Romaniei, o abordare serioasa si nepoliticianista a reformelor administrative din alte tari democratice, a legislatiei in vigoare privind schimbarile administrativ teritoriale, etc….
    Imi exprim convingerea ca un proiect important merita o pregatire coerenta si temeinica si ca orice sustinere a unui proiect superficial abordat aduce grave deservicii statului de drept.
    Aceasta abordare superficiala si incomplet fondata, fara dezbatere publica si referendum (cum prevede legea) poate aduce atingeri chiar sigurantei nationale.
    Graba aceasta pare suspecta, maai presus de interese politice de moment (atat ale puterii cat si ale opozitiei), cu sprijinul si concursul unora si altora, ar trebui sa traga un real semnal de alarma celor platiti din banul public sa vegheze la ………

  18. Modernizare? Da ,e necesara. Raul cel mare la noi este clientelismul. Cum putem scapa de el ? Asa zisele concursuri de acces,de promovare in sectorul de stat sunt mascarade.Sunt de acord cu noua propunere de reorganizare administrativa,nu sunt intrutotul de acord cu argumentele aduse asa zisele 42 de deconcentrate.Problema s-ar putea rezolva simplu prin hotarari de guvern.Asa zisele directii,inspectorate judetene se pot reduce si la 8 tin de schema de organizare a ministerelor care au la baza HG.Nu am inteles niciodata de ce directorul de judet a unei directii nu poate sa preia si municipiul resedinta de judet a se vedea ierarhizarea de la culte.Patriarhul este si mitropolit este si episcop este si preot paroh pentru Bucuresti.

  19. pai am observat cu uimire ca se respecta traditia..cei contra puterii vin cu argumente ,cu solutii chiar,cei portocalii vin cu vorbe,cu paleative si cu acuzatii gratuite de comunism sau cu devieri spre solutii dictatoriale..

  20. Domnule Vlaston, e remarcabila insistenta dumneavoastra de a dialoga dar ar trebui sa cunoasteti ca o puteti face doar cu interlocutori de o minima decenta.
    Tot ce vine de la USL e doar o revarsare de tampenii, de sabloane rasuflate si de insultate la adresa dumneavoastra si a cititorilor onesti si interesati de temele dezbatute. Aveti la fiecare din articole dumneavoastra comentariile venite direct de la Antena 3.
    Vreti o dezbatare? asigurati intai cadrul, eliminati nenorocitii astia ce nu stiu decat sa injure.
    Nu puteti preda matematica nici pe stadion si nici la spitalul de nebuni.
    Curarti mediul, e un prim pas. cei de la USL au nenumarate tribute unde sa-si expuna aberatiile, de ce-i lasati sa polueze si acest spatiu?
    E si vina dumneavoastra ca permiteti o astfel de degradare a dezbaterilor.
    Ce om serios ar vrea sa-si expuna aici parerile cand cei 5-6 postaci antenisti sunt prezenti fiecare cu aceasi ineptie dar cu 5-6 IDuri diferite?

    • Vai dar ce gandire „democrata” ai…cat de repede ii imparti pe oameni in buni si rai,in cei care au voie sa comenteze si cei care nu au,etc.
      Ma amuza(dar cam trist)cum dupa 21 de ani de la caderea lui Ceausescu inca mai sunt ceausisti in gandire si culmea…se cred modele ale democratiei!

      • Dute d-le pe site la Mircea Badea si INCEARCA sa postezi un comentariu negativ… sau unul pozitiv pe vre-un act de guvernare pe Antene sau Realitatea… Din pacate ai dreptate… doar aici sunt comunisti… dincolo sunt adevaratii democrati… si marmota!
        PS. Ne plicitisiti! cu aceleasi slogane ca la antene … macar incercati ceva mai original… ceva peste IQ-ul mediu..

    • Va consumati degeaba, dle Vlason, cu gondolin &compania altor uslasi/antenisti. Nu are rost sa intrati in dialog cu acestia.

      • „Va consumati degeaba, dle Vlason, cu gondolin &compania altor uslasi/antenisti.”
        Acestia sunt dusmanii poporuli,nu-i asa ‘democratule’?
        Ne apucam sa demonizam opozitia(sa ne batem joc de numele ei-apucatura de copil-spunandu-le „uslasi” la USL ,si „socialista” la social…cum face marele ‘caracter’ boc si ciracii sai)),posturi de tv,sa invrajbim clase sociale,privat vs ‘stat’,etc,etc.
        Asa crezi ca arata o tara democratica?
        Asa se conduce o tara?
        Te inseli amarnic….cu oameni ca tine nu are nicio sansa si niciun viitor.

  21. Prea mult interventionism in propunerile prezentate. Statul nu trebuie sa acorde facilitati fiscale sau ajutoare de stat anumitor categorii de intreprinzatori, ci sa se dea la o parte din calea tuturor! Ce va functiona si va fi bun va merge, ce nu, nu. De ce sa aleaga statul turismul ca o chestie care primeste ajutor iar medicina si ingineria nu? Nu inteleg de ce o firma care face afaceri de 100 de milioane e mai buna decat 100 care fac afaceri de 1 milion, ba dimpotriva. Samsarii respectivi au ramas cu buza umflata acum si o sa se invete minte data viitoare. Nu sunt de acord nici cu ideea obligativitatii lucrului in tara daca absolvi o facultate fara taxe. Pot cel mult sa fiu de acord cu rambursarea costului studiului, indiferent de cum se intampla asta (ceea ce inseamna ca nu exista studiu gratuit si basta .. studiu contra lipsa de libertate post-academica e o idee cam ciudata)
    In rest, ideile par bune..

  22. As vrea sa fac cateva observatii privitoare la chestiunea reimpartirii pe regiuni.

    Dupa ce UE a refuzat sa fie luata drept alibi ieftin de guvernul Boc si a comunicat sec si oficial ca impartirea administrativa nu are nici o relevanta in atribuirea fondurilor comunitare vad ca sustinatorii ideii s-au repliat pe un nou aliniament: reforma. Pasamite e neaparat si urgent nevoie sa reorganizam tara in opt regiuni ca sa scapam de birocratie si de coruptie, sa reducem costurile si sa descentralizam administratia. Cel putin asta am inteles.

    Chestia e ca nu reusesc sa inteleg cum pot gagautele astea in frunte cu Boc sa justifice maretele deziderate. S-o luam metodic:

    Birocratia. Sa zicem ca astazi un cetatean necesita pentru a putea, spre exemplu, respira pe gura, conform legii o aprobare cu trei stampile. Buun. Acum ce nu inteleg eu e daca de maine desfiintam judetele asta pe cetatean cu ce il ajuta? Ca el conform legii tot trei stampile de la trei contopisti trebuie sa ia ca sa poata horcai noaptea in deplina legalitate. Ca respectivii contopisti n-o sa mai fie de la giudet ci poate de la primarie sau de la nou infintata capitala regionala asta e alta poveste si ne vom referi la ea mai jos. Dar cetateanul tot la trei cozi o sa stea ca si pana acum. A, sa schimbam legea sa nu mai fie nevoie decat de o singura stampila, eventual chiar o aprobare obtinuta online, asta ar fi cu adevarat reforma si debirocratizare. Dar asta momentan mai poate sa astepte. Momentan suntem ocupati cu altele…

    Domnul Boc imi explica, ca unui retardat, ca acum sunt cate 41 de directii agricole, cate una in fiecare judet si vai cheltuie banisorii natiunii. In schimb in viitorul luminos si reformat vor fi doar 8 si vor cheltui mult mai putin. I-auzi Frant? Sa mori matale? Pai si cum o sa vina chestiunea asta? Ca eu unul nu vaz decat 3 variante si nici una nu-i mai ieftina.

    1. Directiile judetene se comaseaza intr-o singura superdirectie regionala. Cum volumul total de munca ramane acelasi pentru ca legile cu stampilele nu se schimba, o sa fie nevoie in continuare de aceasi numar de angajati, doar ca toti sub un singur acoperis nu sub 5 ca pana acu. Doar ca acum inspectorul agricol care se ocupa de un sat din Vrancea spre exemplu are biroul tocmai in Constanta. Sa te tii cheltuieli de deplasare pe teren, cazari la hotel si alte alea… Curat economie la buget neicusorule…

    2. Implementam radical descentralizarea. In loc sa avem o superdirectie regionala avem doar un centru de comanda si control si functionarii se muta pe lanmga primarii. Decizia mai aproape de oameni. Ce frumos… Dar avem o problema, pentru ca asta inseamna ca daca pana acum aveam o duzina de functionari in directia agricola judeteana acum ne trebuie un contopist in fiecare primarie. Si primarii intr-un judet sunt multe. Ergo, din nou economie. Economie negativa.

    3. Ar mai fi varianta sa deegam atributiile fostelor directii agricole primariilor si sa le lasam sa se descurce cum pot, fara sa le dam si bani pentru plata unui functionar specializat. Asta va insemna intradevar o economie dar va mai insemna si ca nefericitu din primarie care se va trezi ca trebuie sa iti stampileze cine stie ce act care pana acum se autoriza la judet o sa te serveasca in functie de spaga, cum ii place fata ta sau ce-a mancat aseara si cum i-a cazut. Pentru ca cu siguranta n-o sa inteleaga nimic din dosarul tau. Asta da apropiere de oameni..

    • Nu simpla desfiintare il ajuta ci cuplarea cu informatizarea institutiilor. Deja cu semnatura electronica agentii economici nu trebuie sa se deplaseze la fisc. Aprobari si stampile vor trece la primariile locale, sau vor fi obtinute prin internet. Iar contopistii de la primarii vor fi putini pt. ca se pun computerele la treaba, asa cum e in alte tari.

      • Nu poti sa pui „computerele la treaba” fara eRomania (stiu ca proiectul a fost finalizat de vreo patru ori si doi ministri pina acum, nu trebuie sa imi reamintiti). Iar in eRomania mai trebuie acum adaugata eRegiunea. Nici nu indraznesc sa ma gindesc cit (ne) va costa.
        Putem fi insa optimisti. Ne amintim ca si pe vremea prea-singur impucatului era suficient sa te incrunti putin la „computere” (erau si pe atunci) si ele se puneau rapid „la treaba”.

    • @momo. Canalul Siret Baragan. Trece peste 3(?) judete. Care dintre ele are forta financiara (colateralul) sau dorinta de a-si asuma responsabilitatea proiectului? Alt exemplu: care din sectoarele Buc se baga la un proiect mare (canalizarea, care depaseste un singur sector)? Morala: iti trebuie o autoritate locala MAI MARE, mai puternica FINANCIAR, ! UE iti da bani pt. „local” dar poti sa-i iei? Daca astfel de proiecte se fac l;a nivel central, atunci cei din Banat urla ca banii nu trebuie sa se duca in Dobrogea, cei din DObrogea urla ca (alti) bani se duc in Maramures etc si toti urla (tu inclusiv) ca guvernul baga bani unde ii pofteste inima. PS. Regionalizarea NU ESTE O OPTIUNE si face parte din tratatul de aderare (am avut un moratoriu de 8 ani) si remarca ca niciun partid nu se opune decat continutului regiunilor. Noteaza de asemenea ca cei ce vor mentinerea senatului prevad si transformarea sa intr-o camera REGIONALA (deci trebuie sa existe regiuni).

  23. Stiti ce ar trebui sa va puna pe ganduri, dom. profesor?
    Cei care va combat o fac lucid, civilizat, cu argumente, linkuri, etc.
    Cei care va sustin o fac cu termene gen „uslasii”, „antenele” si evident „basescu e cel mai tare”!
    Faptul ca doar cei cu o argumentatie cem mult limitata il sustin pe tov. base spune multe…
    Nu m-am referit la dvs. doar la o parte dintre cititorii dvs.

    • Ma cam indoiesc de existenta vreunor posibilitati mentionate de dvs in prima propozitie.
      Iar ca „treaba” sa fie cat mai „multilaterala”… va rog sa observati ca atunci cand se refera la „birocrati” foloseste exclusiv termeni precum taieri, reduceri iar fata de „educatie” se exprima in termeni de eficientizare a costurilor. Dincolo de subiectivismul care-l caracterizeaza comite aceeasi greseala pe care o fac „reformistii”, aka protejatii dumnealui. Ii da inainte cu eficienta pe post de panaceu la ineficacitatea cronica a ro.

        • Sigur ca nu intelegeti dle Vlaston. Cauza este confuzia pe care o faceti intre termeni, recte, eficienta si eficacitate. Va ofer, moca, un pont (nu-mi permit sa va dau lectii): nu exista eficienta in absenta eficacitatii. Se poate vorbi cel mult despre o risipa de resurse, nepermisa in normalitate si chiar criminala in conditii de criza.

          … si app de tema
          pana si-n plan individual cand doreste diminuarea/inlaturarea unor efecte oricare om „cu logica acasa” incepe prin identificarea & eliminarea cauzelor.

          Sper c-am fost constructiv. Cu placere.

          • Iarasi „comiteti” confuzii. M-as simti chiar ofensat pt ca ma introduceti (fara voia mea) in tabara unor „lideri” precum chiulaul-sef si che gargara. Dar, va ignor insulta pt ca nu-mi era adresata. Cred c-ati fi constructiv daca v-ati obisnui cu ideea ca exista si astfel de persoane. Abordarea de tip cine nu e cu noi e impotriva noastra e neproductiva, ba chiar distructiva. Nici nu mai spun ca e caracteristica unor regimuri pe care lumea civilizata le crede dizolvate in istorie.
            Tocmai ma pregateam sa va spun despre cele doua-trei adevarate cauze ale marasmului societatii romanesti care se pot identifica in textul dvs. Eventual, sa va sugerez si altele care pot fi adaugate. Abordarea dvs m-a determinat sa ma razgandesc. O zi buna.

      • Greseala majora a tuturor este ca raporteaza totul la Basescu. Oricare ar fi fost in locul lui facea la fel. Pentru ca nu exista, pur si simplu, alte solutii. Dar noi, romanii, avem nevoie, mai intotdeauna, de un tap ispasitor. Se intampla ca acum acesta sa fie Basescu.

        • Oricare ar fi fost in locul lui facea la fel. Pentru ca nu exista, pur si simplu, alte solutii.

          Wow! V-a scapat porumbelul. Adica si Geoana sau Antonescu, de-ar fi castigat, ar fi facut la fel, pentru ca nu exista alte solutii. Asa reiese! Atunci de ce sustineati ca, daca vine USL la putere, vor face precum Dragnea in Teleorman? De ce nu precum Falca in Arad sau altadata Videanu in Bucuresti?
          Pentru ca, vreti s-o recunoasteti sau nu, cand erau in opozitie, portocalii erau la fel de nihilisti fata de politica guvernamentala ca si uslasii de azi, au facut un milion de promisiuni neonorate, iar cand au ajuns la guvernare au facut aceleasi greseli ca si altii. Ergo: in circumstante similare, si unii si altii se comporta, pana la cateva diferente de nuanta, exact la fel!

          • Pt.ca acum pdl-istii se sinucid politic facand altceva decat vrea populatia. iar Geoana sau Antonescu ar fi facut la fel daca doreau binele tarii, ceeace este inca discutabil. Aveau si posibilitatea imprumuturilor externe care ne-ar fi dus in situatia Greciei.

          • Daca la guvernare ar fi fost acum PNL sau PSD s-ar fi sinucis ei politic. „Pentru ca nu exista alte solutii!” – chiar dumneavoastra ati spus-o.
            V-am oferit un timid inceput de studiu comparativ. Continuati-l si veti constata, ca si mine, ca in circumstante similare, asi unii si altii se comporta la fel!

          • Hm…
            Interesanta viziune aveti!
            Deci ” pdl-istii se sinucid politic facand altceva decat vrea populatia.”.
            In naivitatea mea credeam ca actul guvernarii presupune sa faci ce vrea populatia, se pare ca m-am inselat, este exact opusul! :D
            Deci:
            – populatia ar cam vrea sa o duca bine; pdl face opusul taind salariile si taxand pensiile
            – populatia ar vrea, ce tupeu!, taxe mai mici; pdl face opusul marind taxele si impozitele
            – populatia si-ar dori locuri de munca; pdl realizeaza contrariul, omorand firmele cu n taxe
            – populatia, in naivitatea ei, aspira la un sistem de sanatate; pdl ii da peste nas inchizand spitale si punand-o sa „co-plateasca” suplimentar PESTE ceea ce plateste deja
            – populatia se simte foarte bine in actualele judete si cam n-ar prea vrea sa plateasca suplimentar pentru alte acte; pdl vrea sa macelareasca actualele judete si sa cheltuiasca o avere schimband organizarea teritoriala, fix acelasi pdl care a taiat salariile la pct. 1 pe motiv ca nu sunt bani.
            De aici trag concluzia ca daca nu se sinucideau politic populatia ar fi dus-o mai bine! :d

            Atitudinea dvs., un fel de „Father (base) knows best” nu e cu nimic diferentiata de aroganta cu care nastase facea referire la natie in termeni colocviali.
            V-am mai spus, la 21 de ani de la „lovilutie” unii dintre noi chiar n-avem nevoie de un tatuc care sa ne „modernizeze cu forta”!

            • N-ar fi nici prima oara, nici primul politician care sa faca asta. (Balcerovitz). Altfel, interesul actual al populatiei este sa traiasca bine, fara sa-si bata capul de unde. Eventual sa plateasca generatiile urmatoare bunul nostru trai de acum. Dar este corect?

            • Cei care nu au nevoie sa fie „modernizati” isi vad de firmele lor. Eventual au treaba, nu stau pe forumuri:)))). Fiind la pensie, eu imi mai permit…

          • Sincer? Da, e corect!
            Ma lasa indiferent ce vor face generatiile urmatoare. eu unul m-am saturat sa fiu generatie de sacrificiu!
            Bunicii mei au fost generatie de sacrificiu, au prins razboiul, parintii mei au fost generatie de sacrificiu, au „ridicat comunismul”
            Eu am fost si sunt generatie de sacrificiu, ba in numele achitarii datoriei wexterne, ba intru binefacerile tranzitiei!
            Pana cand sa ne tot sacrificam, dom’ profesor?
            Nu credeti ca avem dreptul de a ne trai viata decent, fara sacrificiii peste sacrificii in numele unor generatii viitoare?
            Si apropo, generatiile urmatoare sunt deja sacrificate, ele vor trebui sa plateasca imprumuturile facute de tovarasul basescu!

          • Daca aveam copii nu mai eram in tara!
            In nici un caz nu mi-as creste copii in Romania de azi!
            Va inteleg, sincer, v-am mai spus-o chiar va cred de buna credinta, dar nu cu astfel de „heirupisme” se reformeaza tara. Nu facem decat sa creeam un nou haos, mai mare, cu care sa acoperim haosul deja existent.
            Statul este slab, incompetent si ineficient. Si ce face tovarasul, il slabeste si mai tare?
            Dezbinarea societatii (vezi „dihonia” intre grasi si slabi), slabirea institutiilor pana la punctul ridiculizarii lor (parlament, guvern, justitie, curte constitutionala, toate au fost atacate virulent de cel care trebuia sa fie garantul functionarii lor).
            O sa-mi ziceti ca parlamentul functiona greoi. Corect, acum nu mai functioneaza deloc!
            Justitia se misca greu si e corupta? O fi, nu contest, si unde e influenta pozitiva a tovarasului?
            Guvernul? Mai avem asa ceva? Toate deciziile sale sunt doar punere in aplicare a decretelor de la Cotroceni!
            Sanatate? Apare tovarasul cu o declaratie ca trebuie inchise spitale, izvorata evident din profunda-i experienta in domeniu, hop se inchid spitalele. Peste noapte, fara o minima logica sau judecata.
            Taieri peste taieri, investitii doar in sali de sport si alte prostii si miliarde de euro datorie.
            Cum vor plati copii si nepotii Dvs. acesti bani?

    • „Cei care va combat o fac lucid, civilizat, cu argumente, linkuri, etc.”
      Imi permiteti cateva exemple de luciditate si civilizatie? „pedeleii”, „vorbiti fara sa va pricepeti”, „propagandistii PDL-ului”, „geniile economice pedeliste”, „politici imbecile care-si bat joc de aceeasi populatie”, „tabacita de plescoi”, „gagautele”, „portocalii”… + basca 1 singur link, cat despre argumente ?!…
      „Cei care va sustin o fac cu termene gen “uslasii”, “antenele” si evident “basescu e cel mai tare”!”
      D-l meu, „ulsasii” a ajuns(in viziunea mea!) un termen ce defineste o categorie de oameni „drepti in cuget si simtiri” si ce isi urmaresc interesul propriu dincolo de doctrina, ideologie si partid. Si pentru ca chestia asta sa nu fie evidenta, au inventat un „vinovat de serviciu” pe care il pomenesc mai ceva ca pe Cristos in rugaciunile zilnice(asta daca se roaga!) Tot ce propun, tot ce discuta, tot ce sugereaza e legat si bazat de acest „vinovat de serviciu”! Nu exista nici o alt considerent intern sau extern suficient de important pentru lupta lor… singurul valid e „vinovatul de servici”!
      Aceasta categorie are simpatizanti, unii dintre ei prezenti si aici…. Ei militeaza si ii propovaduiesc sincer sau interesat, ca „salvatori mesianici”, in numele SCHIMBARII si a SPERANTEI… si acelasi „vinovat de serviciu” e referinta in discursurile lor! Ne sufoca pe televizoare prin „echidistanta”, pe forumuri prin comentarii pline de sofisme si sau grobianism…
      Stiti ce e deranjant in toata povestea? Nu disputa ca aveti sau nu dreptate… Ci ca daca dispare „vinovatul de serviciu”, totul si toate promisiunile si sperantele LOR vor ramane in aer. Si noi vom fii f….! Ne vom trezi cu un lider ce nici macar la serviciu nu merge, unul care in singura chestie de forta ce o face e copilot, unul care a reusit performanta ca si CCR sa-i confirme statutul de securist, un „tatic spiritual” scolit la Moscova si un „ideolog” ce ne-a mai invitat odata sa-i numaram ouale si tablourile.. si in spatele lor aceeasi „garnitura” de oameni de 20 de ani…
      Deci cum fras’ sa cred ca ASTIA(uslasii) sunt viitorul daca in 20 de ani n-au „reformat” nimic din proprie initiativa? Am avut noroc cu C.E. ca altfel eram „republica democratica sovietica”(democratie originala!)…
      Am avut sansa sa calatoresc si sa lucrez in peste 15 tari in ultimii 12 ani si noi romanii suntem la mijloc ca conditii. Ce e cel mai rau la noi la romani, e ca ne cultivam pesimismul! Ne indobitocim natia, exacerbandu-i pesimismul in numele „profitului” politic! Stiti cat e somajul in Spania? 25%! Stiti cum isi va revenii Grecia? Nimeni nu stie… Stiti cum gasiti un contract pe durata nedeterminata in Italia? Nici italienii nu stiu… Si nici francezii… Sa nu vorbim de alte tarii unde nu intri in scoala, spital, etc daca n-ai bani..
      Sincer, sper ca nu se reduce totul la vorba unui coleg de serviciu, aflat acum in „opozitie”(mare luptator in ilegalitate cu „vinovatul de servici”) cu privire la disparitia „portocaliilor”: „am si eu o varsta si trebuie sa fac avere…”

  24. Daca vom gindi exclusiv in termeni tehnici , nu vom face mare brinza. Romanika nu are nevoie doar de modernizare are nevoie de o revenire la normal.Si aceasta revenire la normal trebuie sa insemne in primul rind inlocuirea actualului cotet legislativ cu un edificiu clar si coerent.Toti vorbesc de legi proaste , dar nimeni nu incearca sa le corecteze. Situatia imi aminteste de discursul unui primar la o sedinta P C R pe vremea lui Ceasca:-tovarrasi a venit timpul sa ne indreptam cu fata catre munca. Lalaiala asta fara fapte nu ne foloseste absolut deloc. O zi buna !

  25. Stefan Vlaston spune:
    12/06/2011 la 16:46

    O majoritate parlamentara est e majoritate, MAN sau nu. Cand ar fi credibil un parlament, cand ar adopta legi votate de o minoritate? ca nu inteleg…

    N-aveti cum sa intelegeti: optica ingusta de politician, care gandeste doar in majoritati si minoritati, va impiedica. Pentru dumneavoastra pare ca Parlamentul e doar un truc de a mima dezbaterile democratice, iar rolul sau se rezuma doar la a certifica „democratic” viziunile vreunui geniu din Carpati.
    Ce-ar fi insa daca Parlamentul, ca unic reprezentant al alegatorilor tarii, ar decide conform structurii de interese a acestora?! Daca parlamentarii, atat ai puterii cat si ai opozitiei, nu ar fi responsabilizati fata de seful de partid sau sponsorul care le ofera sansa unui loc eligibil, ci fata de electorat?! O lege electorala echitabila, care sa atraga cetatenii la vot, tocmai pentru ca simt ca parlamentarii ar avea libertatea si interesul sa le apere problemele! Insa nu se doreste acest lucru, tocmai pentru a putea fi santajati sau amenintati cu incheierea prematura a mandatului, si astfel ignorat votul cetateanului, prin modificarea majoritatilor in camere, ulterioara votului liber exprimat.
    Si, ca si cum, astfel de practici inca n-ar fi de ajuns, militati acum pentru ignorarea si ultimelor posibilitati de democratizare, sugerand ca intreaga putere, executiva, legislativa si chiar juridica sa se afle sub controlul unui partid care, in treacat fie spus, se bucura de sufragiile doar a unei sesimi din electorat. Ce diferenta mai e atunci intre unanimitatea din 60, 70, 80 fata de majoritatea din 2011? Vreti sa revenim la acele timpuri? Caci asta e, in fapt, ceea ce sustineti.

    PS. Mai spuneti ca nenororcirea e ca liberalii si social-democratii sunt aceeasi de 20 de ani. Nenorocirea cea mai mare e ca democrat-liberalii vor fi aceeasi si peste 20 de ani!

    • @hantzy. Challenge!!! in ce stat, electoratul vrea sa platesca taxe? in ce stat populatia nu vrea primarie si oficii administrative la coltul stazii, un spital la fiecare trei case, servicii publice gratuite, pensii la varsta de 30 de ani, benzina gratis etc???

      • Si in ce stat 2+2 fac 5? Sau fazele lunii numara 100 de zile? Si in ce stat exista populatia aia care crede ca e posibil ceea ce pretinzi dumneata? Se pare ca aveti prea putina incredere in concetatenii dumneavoastra si prea multa intr-o gasca politica. Motivat doar de presupuse apucaturi suicidale.

        Daca nu pricepi subiectul, abtine-te si nu mai da cu paru’n balta!

        • In acel stat unde 52% din populatie crede ca „..comunismul este o idee buna, prost aplicata”, acel stat in care 41% din populatie crede ca Soarele se invarte in jurul Pamantului, acel stat in care pensionarii cred ca -desi se contribuie cu 31% poti avea pensie de 45% fiind oricum mai multi decat salariatii- se vor mari pensiile de catre USL, in acel stat in care numarul bugetarilor trebuie sa creasca continuu, in acel stat in care se distribuie 13 mil. de ajutoare la populatie de 20 de milioane, in acel stat unde cu certificat si pensie de ORB ai permis de conducere, in acel stat unde medicii de familie au 27 milioane pacienti pe lista, in acel stat care se va procopsi -conform dorintelor tale- cu Ipo-Crin ca presedinte si Ponta ca premier. Mai am exemple, mai vrei???

  26. D-le Vlason,
    Raspunsul meu la fraza dvs:
    „Astept comentariile constructive ale cititorilor pentru a optimiza documentul prezentat. Poate realizam impreuna o alta varianta, imbunatatita cu propunerile dv”,
    este acelasi care l-am zis si data trecuta, si anume:
    „Singura (…) alternativa ar fi un guvern condus de o personalitate precum Mugur Isarescu sau alta personalitate in care romanii sa-si puna bruma de incredere si sperantza care le-a mai ramas. Dar pentru ca aceasta ultima si singura alternativa sa dea roade, Basescu va trebui sa lase adevaratii profesionisti sa-si faca treaba iar el, impreuna cu jalnicii pigmei pe care se sprijina, sa se retraga la cele mai izolate manastiri unde sa se roage ca poporul sa-i ierte pentru tot raul care l-au produs datorita incompetentzei.”
    In sprijinul acestei „alternative” putem considera si propunerea dvs : „O politica de atragere a specialistilor romani din diaspora, inclusiv prin facilitati de tip scutiri de impozite, locuinte de la stat, etc”.

    • Si eu am crezut multa vreme in aceasta solutie. Problema este ca toate legile trec prin parlament, iar parlamentarii nu prea asculta nici de sefii de partid, de care depinde urmatoarea tura de alegeri si/sau plasarea in functii, dar sa mai asculte de niste oarecari, fata de ierarhiile de putere din partide…

      • Da, da, da! Aceeasi viziune a geniului, care salveaza totul doar prin aparitia lui, si a parlamentarilor indaratnici, care nu-l lasa sa faca ceea ce e bine pentru tara. Pueril, pueril, pueril!

      • Sa inteleg ca sunteti nemltumit ca parlamentarii ‘coalitiei’ nu mai raspund in procent de 100% la ‘degetul’ ridicat sau coborat de ‘democratul’ Mircea Toader?!
        Democratic ar fi ca parlamentarii sa nu gandeasca ci doar sa fie niste numere la vot?

    • Am pierdut cateva minute sa va citesc… si din pacate a fost o pierdere de timp! Dvs va concentrati toata atentia sa demonstrati ca d-l Vlaston greseste, in tiparele „dezbaterii politice” actuale – a aprecia ceva bun la guvernarea PDL te transforma in „oranj”, „lingau” sau cum d-vs afirmati „martorii lui Basescu”! DAR…….. NU OFERITI ALTERNATIVA!!!!
      Chestia cu „Nu ne ramane decat sa speram ca USL va avea competenta si determinarea sa o faca, dupa castigarea alegerilor din 2012.”, pe post de alternativa, e ca povestea aia cu MARMOTA ce invelea ciocolata…

      PS: Inainte de a folosii termeni peiorativi de ispiratie religioasa, ar trebui sa va documentati despre cei a caror nume il plagiati(Auschwitz, lagarele comuniste, etc) si sa le oferiti un minim respect(nu trebuie sa fiti de acord cu ei) Dar avand in vedere argumentatia d-vs semidocta, gen Mircea Badea, banuiesc ca cer prea mult….

        • E adevarat ca nu e bine sa citesti orice, numai ca uneori iti dai seama in ce-ai intrat deabia dupa ce termini textul.Dar iti si formezi anticorpi. O zi buna !

      • Eh, ce inseamna cateva minute bune fata de cativa ani de cand e Boc premier?
        Iar faptul ca Gondolin ii demonteaza articolul domnului Vlaston indica caracter: asta a spus din titlu si preambul ca va face. Nu si-a propus sa ofere alternativa!!!
        Faptul ca foloseste unele expresii mai tari, vine ca replica (asa cum a explicat chiar dumnealui) la sintagme de aceeasi natura folosite de contraopinentii domniei sale.
        Gondolin spune ca spera ca USL sa indrepte greselile actualei coalitii. Aia condusa de partidul ce promisese 1000 de km de autostrada, salariu mediu de 900 euro, pensie minima de 600 RON, salarii majorate dascalilor, 6% pentru educatie si cate si mai cate lucruri fantasmagorice. La promisiunile respective ORICE poate fi o alternativa mai buna.

        • D-ld Hantzy,
          sper sincer ca nu vorbiti serios iar chestia asta ati scris-o intr-un moment de slabiciune: „Iar faptul ca Gondolin ii demonteaza articolul domnului Vlaston indica caracter: asta a spus din titlu si preambul ca va face. Nu si-a propus sa ofere alternativa!!!”
          Un copil de 5 ani daca pune mana pe un ciocan „demoleaza” din instinct, un cioban cu o bata poate face acelasi lucru mai calculat si metodic – NICI unul NU ARE NEVOIE DE EDUCATIE pentru a demola.
          DECI, CE ROST AU DISCUTIILE in ton intelectual daca NU NE INTERESEAZA SA CLADIM ci doar SA DEMOLAM? Mai are rost sa ne plangem ca Romania este cum este in comparatie cu Germania????? In plus, mai are rost sa mai dicut cu d-vs?

          • dodu,
            Intai de toate de unde ati tras concluzia ca as fi domn? Aici sunt doar un pseudonim, nimic mai mult.
            In al doilea rand, si un intelectual poate pune mana pe ciocan sau bata. E chiar indicat sa o faca atunci cand scopul e de a „demola” o forma fara fond. Nu inseamna ca e mai putin intelectual, ci ca stie sa aleaga scula potrivita.
            Iar, doar pentru conformitate, sintagma folosita de mine era „demontarea unui articol”, ceea ce inseamna o activitate de finete si, ramanand in alegorie, presupune utilizarea surubelnitei, a pensetei, a lupei, a unui magnet etc

            Dar aveti dreptate: n-are rost sa mai incercati a discuta cu mine! pentru ca va voi ignora cu desavarsire.

          • Exista totus lucruri care treabuiesc neaparat demolate. De exemplu actualul cotet legislativ cladit pe o constitutie gaunoasa. Ca sa putem construi in locul lui un edificiu teafar si sa nu fie nevoie sa ne spuna altii ca libertatea nu inseamna dreptul de a fura. Si Cartagina au demolat-o Romanii. O zi buna!

  27. Domnule Vlaston, cine nu recunoaste ca exista o timida incercare de reforma, nu conteaza, poate fi ignorat. Insa cine crede ca aceasta reforma este una total dezinteresata este naiv, iar cine crede ca mai mult de 50% din efort se duce catre reforma este prea optimist.
    Nu descoperim noi astazi nevoile tarii, nici solutiile propuse de dvs nu sunt revelatii. Guvernantii care s-au succedat dupa ’89 nu erau imbecili, cu mici exceptii, dar nici nu erau pusi (de altii) sa faca reforma.
    Adevaratele provocari de azi sunt: 1) sa convingem ‘alesii’ sa dedice acestor reforme toate resursele pe care le controleaza. 2) sa punem in miscare aparatul bugetar, parazitat de incompetenta si prostie.
    Un ministru bine intentionat nu scrie contractele, nu verifica furnizorii, nu poate sa fie pe teren in fiecare zi, nu poate sa testeze calitatea produsele receptionate. 20 de ani de politici socialiste au transformat aparatul bugetar in refugiul indolentei si prostiei. Cat va dura reforma? In nici un caz 6 luni. Cel mai probabil o generatie.

      • Usor de zis. Ce s-a intamplat cand Igas a vrut sa dea afara (pe criterii de performanta) 5% din angajati?
        Nici nu mai conteaza daca s-ar fi respectat criteriile… pt ca nu s-a ajuns pana acolo. Nici un partid nu-si va asuma ‘biciul’ daca societatea civila si contribuabilii privati nu vor sustine activ aceste masuri.

      • Dumneavoastra vad ca sustineti un capitalism laissez-faire(Milton Friedman/Scoala de la Chicago)care nu a facut decat sa falimenteze tari,fiind aplicat numai in tarile Americii Latine,Indonezia,etc.
        Cred ca daca v-ati informa mai intai,nu ar strica…
        Mult succes!.

      • Până una alta, „pusul biciului pe aparatul bugetar şi cine nu înţelege ordonaţele vremii afară”, s-a realizat prin ]nlocuirea idioiţlor cu carnet pesede şi penele cu ultracompetenţi portocalii. Sunt sincer curios să aflu cţteva detalii despre activitatea anticomunistă desfăşurată de dvs. Pe vremea lui Odiosu, nu acum. Acum e plin de anticomunişti de dreapta pe toate drumurile.

  28. Lista de probleme este corecta, dar vedeti, aceste probleme, sau unele dintre ele, sunt muuult mai vechi. Trecerea Romaniei de la parlamentarism la comunism a insemnat decuplarea Romaniei de la tot. Ritmul de dezvoltare al infrastructurii a fost ciudat si neuniform. A acuza numai cei 21 de ani e cam mult. Stiu, raspunsul va fi ca iar o dam cu greaua mostenire.
    Modernizarea nu se face in 1,2,5 ani ci este de durata, ca sa nu zic ca nu inceteaza. Si totusi Romania s-a modernizat in primul rind datorita initiativei private. 3 exemple va dau:
    Primul: televiziunea prin cablu. Au aparut companii in fiecare oras ce au intins Km si Km de cablu, ce au dus posturile de televiziune din casa in casa, din bloc in bloc. Si s-a facut extrem de repede. Da, stiu uneori pare urit, inestetic, facut fara un plan si totusi asta a facut sa taie monopolul TVR muuult mai repede decit a dorit noua putere. Ba ulterior au aparut si posturi Tv locale, mai aproape de problemele locale si de jocurile politice locale. Fara ele televiziunile romanesti alternative n-ar fi aparut.
    Al doilea este telefonia mobila. Care este deasupra celei fixe. Si care a permis celor de prin sate si comune sa nu se mai milogeasca la Romtelecom pentru un post. Acum extrem de multi au renuntat la linia fixa, iar chestia Divertisului de acum citiva ani: Cel mai tare si mai tare/ Are 2 celulare/ Si-un pager la cingatoare/ este actuala. Fiind concurenta tarifele sunt modice, pentru ca este concurenta reala.
    Al treilea este Internetul, care s-a dezvoltat in acelasi fel ca si televiziunea prin cablu. Acelasi mod inestetic, aceleasi cable intinse. Si totusi independent, necontrolat de centru, aducator de profit. Romania ar fi ramas la dial-up. Deci initiativa privata va face Romania sa inainteze si statul se va alinia.
    Modernizare vad si in aparitia universitatilor private. Sincer, mi-amintesc teama cu care le-am privit in anii 90, ca aducatoare de valoare, gindindu-ma tot timpul la universitatile de prestigiu engleze si americane. N-a fost asa pentru ca imediat non-valoarea si impostura s-au afirmat cu mare forta. Pentru ca prin democratie s-a lasat sa se subinteleaga domnia anarhiei si a faradelegii. Noii puternici ai zilei fiind cei din rindurile 2-3-4 ale nomenclaturii de partid. Sistemul de invatamint era la pamint dinainte. N-are rost sa ne imbatam cu apa rece. Se copia si inainte la BAC(nu in aceeasi proportie si poate mai cu fereala). E drept admiterile la licee si facultati erau corecte sau relativ corecte, iar concurenta era mare. Reflectau ele potentialul? Nu stiu, poate,dar nu mereu. Se punea mare accent pe toceala si invatat pe de rost la unele (medicina, drept, biologie…), drept pentru care meditatiile erau in floare. Anii de dupa 90 n-au facut decit sa cosfinteasca ceea ce se facea mai cu jena. Si sa generalizeze aceasta institutie-meditatia. Si prostitutia intelectuala… Dar de, avem ministri cu 2 clase mai multe decit trenul si un parlament plin de doctori analfabeti sau cu doctorate copiate.

    Pun si acum intrebarea la care nu se raspunde: CINE CISTIGA din noua impartire teritoriala. Pentru ca mereu o lege este cu dedicatie. Va reamintesc doua cu cistigatorii lor: 1.Legea evitarii impozitarii duble pentru cei ce au mai multe surse de venituri (prin 95). Ambalata frumos, cica pentru cei ce mai faceau ceva in afara slujbei, mici meseriasi, etc. Cistigatorii adevarati politicienii care erau prin CA, AGA, dar si in parlament si la catedra.
    2. Legea impozitului unic. Ambalata frumos de toti inclusiv de cei de pe sticla (formatorii de opinii) si aparata si azi. Momiti cu citeva sute de mii de lei vechi, hai 1-1,5 milioane am aplaudat la scena deschisa masura. Adevaratii cistigatori: politicienii, cei de pe sticla (formatorii de opinii), acel procentaj mic ce nu cred ca depaseste 3-4% cu salarii ce atingeau sau depaseau 100 milioane. Ei au ramas in buzunar cu mult mai mult.
    Priviti in jur si veti vedea ca majoritatea tarilor spre care tindem au impozite in progresie. Da, dar au si scutiri de impozite, si deduceri si incurajari de economie pentru studii, pentru pensie.
    Pentru ca, dupa mine, noua impartire teritoriala nu aduce nimic bun. Va concentra in miinile a tot mai putini puterea decizionala si banul public. Vor creste spagile cam cu 1 ordin de marime, ca de, judetul va fi cam de 5 ori mai mare decit vechiul, si distantele mai mari si concurenta in cereri mai mare si dependenta de pixul magic ce aloca fonduri si mai mare. Ea ar insemna modernizare daca se elimina un palier, un intermediar si lasa autonomia locala sa se desfasoare. Ori si acum la nivel judetean avem 2 structuri concurente: prefectura si consiliul judetean. In noua lege se vor pastra la fel.
    Da, exista nevoia unei dezbateri serioase pentru un proiect. Nevoia unei dezbateri pe argumente, civilizate. Pentru ca in Romania n-am avut niciodata o dezbatere publica pe nici o tema. Stiu bine ce spun. Azi, in realitate pe piata sunt aruncate 2 subiecte majore. Unul e impartirea teritoriala, celalalt este modificarea Constitutiei. Vad ca al 2-lea a fost aruncat undeva in derizoriu. De ce? Nu stiu. Exista un interes ca acesta sa fie in secundar? Iar nu stiu, dar inclin spre un raspuns afirmativ.

    Lista de lucruri ce trebuie facute este mare, corecta, dar pentru asta e nevoie de vointa politica adevarata. Adica jucatorii politici sa se aseze si sa puna programul la punct si sa-l urmareasca in materie de legislatie punct cu punct. Din pacate nu va fi niciodata asa, pentru ca politica se face pe 2 fronturi. Frontul pentru alegatori in care limbajul de lemn este predominant si in care manipularea si pacalirea au rolul major si frontul politicii reale, in spatele usilor inchise, departe de microfoane si camere de vederi, politica reala, adevarata, de impartire a beneficiilor, cistigurilor, de impacare a tuturor actorilor si de perpetuare a aceleeiasi gasti in fruntea bucatelor, dar dind impresia ca se schimba ceva. Si asta nu e numai in Romania. Ca Romania n-a inventat nimic. La fel se intimpla peste tot in lume.

    Ce este de facut? Simplu de tot: statul condus ca o intreprindere economica, adica sa aiba exces la buget ca sa plateasca datoria. Restul vine de la sine in materie de metode.

    Dar din pacate ne aflam in Conu Leonida fata cu reactiunea. Statul trebuie sa ne dea, lefuri mari, pomeni. Si de unde? Nu stiu, treaba statului.
    Asta este filozofia actuala.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro