vineri, martie 29, 2024

Ce înseamnă modificarea cotei de contribuție către Pilonul II?

Guvernul a anunțat modificarea cotei de contribuție transferată către Pilonul II de la 5,1% la 3,75% concomitent cu trecerea anunțată anterior a contribuțiilor sociale în sarcina angajatului. Ce înseamnă acest lucru?

1. Noul sistem de așezare a contribuțiilor de asigurări ar echivala într-adevăr cu o majorare a sumelor transferate către Pilonul II în condițiile menținerii aceluiași procent transferat din salariul brut după cum se poate observa și din tabelele de mai jos. Însă, diminuarea anunțată a cotei transferate către Pilonul II este mai ridicată decât cea necesară pentru a asigura menținerea la același nivel a sumelor transferate către Pilonul II.

Mai jos redau câteva calcule cu salariul brut și sumele transferate către Pilonul II pentru un salariu net de 1000 de lei. Primul tabel se referă la situația din prezent, al doilea consideră modificările fiscale propuse pentru anul 2018.

Salariu brut Cote 1425,72
CAS angajator (se aplica la salariul brut): 22,83% 22,83% 325,49
CAS angajat (se aplica la salariul brut): 16,5% 16,50% 235,24
Impozit pe venit (se aplica la salariul brut minus CAS angajat): 16% 16% 190,48
Salariul in mana 1000,00
Total cost angajator (salariul brut plus CAS angajator) 1751,21
Contribuție Pilon II (5,1% aplicat la salariul brut) 72,71

Sursa: calcule proprii

Salariu brut Cote 1709,40
CAS angajator 2,25% 38,46
CAS angajat (se aplica la salariul brut): 35% 35,00% 598,29
Impozit pe venit (se aplica la salariul brut minus CAS angajat): 16% 10% 111,11
Salariul in mana 1000,00
Total cost angajator (salariul brut) 1747,86
Contribuție Pilon II (5,1% aplicat la salariul brut) 87,18
Contribuție Pilon II (4,2535% aplicat la salariul brut) 72,71

Sursa: calcule proprii

Se observă că, dată fiind majorarea în noul sistem de așezare a contribuțiilor sociale a salariului brut necesar pentru a plăti același salariu net cu 19,89%, cota de contribuție către Pilonul II necesară pentru a asigura transferul aceleiași sume ca și în prezent este de circa 4,25%. Orice diminuare a cotei de contribuție sub nivelul de 4,25% în condițiile trecerii la noul sistem de așezare a contribuțiilor de asigurări reprezintă o reducere a acesteia comparativ cu situația actuală. Nivelul propus de 3,75% echivalează deci cu o reducere de circa 12%. Este ca și cum în condițiile menținerii actualului sistem de așezare a contribuțiilor de asigurări, procentul ar scădea de la 5,1% la circa 4,5%.

2. Sumele nominale transferate către Pilonul II în anul 2018 vor scădea ca urmare a diminuării cotei cu circa 12% considerând sisteme comparabile și vor crește ca urmare a majorării salariilor nete cu 9,3% – considerând ultima prognoză CNP. Per total, sumele nominale transferate vor scădea cu circa 4% față de 2017.

Salariu brut Cote 1868,38
CAS angajator 2,25% 42,04
CAS angajat (se aplica la salariul brut): 35% 35,00% 653,93
Impozit pe venit (se aplica la salariul brut minus CAS angajat): 16% 10% 121,44
Salariul in mana 1093,00
Total cost angajator (salariul brut) 1910,41
Contribuție Pilon II (4,2535% aplicat la salariul brut) 79,47
Contribuție Pilon II (3,75% aplicat la salariul brut) 70,06

Sursa: calcule proprii

Astfel, deși nominal sumele transferate către Pilonul II scad cu circa 4%, pierderea față de situația firească în care și contribuția către Pilonul II se majora o dată cu cea a salariului de 9,3% este din nou de circa 12%. Acesta este efectul real al măsurii.

3. Dacă în situația actuală un participant la sistemul de pensii virează circa 80,6% din sume către Pilonul I (21,2%/26,3%) și 19,4% la Pilonul II (5,1%/26,3%), în noul sistem cota de participare la Pilonul I crește la (25%-3,75%)/25% = 85%.

4. Care va fi impactul asupra veniturilor bugetare? În primele 6 luni din 2017 sumele transferate de către Pilonul II au însumat circa 3,5 miliarde lei, urmând ca până la finalul anului să depășească 7 miliarde lei. Considerând rata de creștere a salariilor prognozată de CNP pentru 2018, sumele ar fi urmat să ajungă în anul următor la circa 7,65 miliarde. În execuția bugetară, aceste sume apar ca venituri negative la nivelul contribuțiilor de asigurări.

Aplicând scăderea de circa 12% a cotei de contribuție, netă de modificarea sistemului privind așezarea contribuțiilor, impactul la nivelul veniturilor bugetare va fi de circa +0,9 miliarde de lei. Subliniez că, deși sumele transferate vor scădea nominal față de anul 2016 doar cu circa 4% până la 6,75 miliarde lei, impactul bugetar se calculează față de scenariul de bază în care condițiile rămâneau neschimbate, iar transferurile ajungeau la 7,65 miliarde lei. Aceste calcule nu țin cont de o eventuală eliminare a caracterului obligatoriu al Pilonului II.

5.Această modificare nu are doar un impact favorabil asupra bugetului. Pe termen lung, obligațiile de plată ale statului în cadrul Pilonul I sunt mai mari având în vedere cota mai mare de participare la acesta a unui salariat în noul sistem.

Rezumând, propunerea de modificare a cotei de contribuție către Pilonul II de la 5,1% la 3,75% concomitent cu modificarea așezării contribuțiilor de asigurări sociale are drept efecte: reducerea sumele transferate către Pilonul II cu 12%, creșterea încasărilor bugetare pe termen scurt cu circa 0,9 miliarde de lei pe an, creșterea pe termen lung a obligațiilor de plată ale statului sub formă de pensii.

Notă: Opiniile exprimate sunt opinii personale ale autorului şi nu implică instituţiile cu care acesta este asociat.

Distribuie acest articol

9 COMENTARII

  1. „Rezumând, propunerea de modificare a cotei de contribuție către Pilonul II de la 5,1% la 3,75% concomitent cu modificarea așezării contribuțiilor de asigurări sociale are drept efecte: reducerea sumele transferate către Pilonul II cu 12%” – reducerea respectiva e mai mare, avand in vedere faptul ca partea de contributie procentuala transferata catre Pilonul 2 ar fi trebuit sa fie deja de 6%. Nu va lasati atras in capcana discutiei pe SUME, cand importante sunt PROCENTELE.

    „Nu există așa ceva. Nu. Până la urmă Pilonul II E AL STATULUI, chiar dacă are management privat.” – acest paragraf exprima clar „viziunea” L.O. Vasilescu cu privire la banii privati aflati in conturi private.

    „Întrebată dacă va mai avea loc creșterea transferului contribuției individuale datorată la sistemul public de pensii, de la Pilonul I (pensiile administrate de stat) la Pilonul II (fondurile de pensii obligatorii, administrate privat), pentru a se ajunge la 6%, cât era prevăzut pentru anul 2016, acesta a afirmat că acel procent a fost stabilit într-o perioadă în care Pilonul II avea nevoie de resurse, dar că acum nu crede că mai este cazul ca procentul să fie urcat în fiecare an” – iar acesta continua linia „vizionara”, conform careia e contraindicat ca onor cetatenii sa fie incurajati sa puna deoparte bani albi munciti pentru zilele negre ale pensionarii. Mult mai bine e sa-i dea statului ca sa-i inmulteasca cu randamentul pixului.

  2. Vor mai exista astfel de modalitati ce ciordeala. Dupa cum observam, pesedeul lanseaza niste petarde in spatiul public – face asta din ce in ce mai des. Singurii care le comenteaza mai cu spor sunt alde Ponta si altii asemenea lui – deci tot pesedeu. Daca prinde vrajeala si nimeni nu tipa in Piata (aici ma refer la zeci de mii de oameni, nu la 100-200 ce pot fi usor ignorati), Partidul Stat trece mai departe si baga mana in buzunarul nostru ca sa redistribuie.
    Iar Pilonul 2 eu l-as considera in momentul asta un punct critic de lupta contra pesedeului. Daca pesedeului ii merge cu taierea contributiilor, Pilonul 2 va fi ciordit bucata cu bucata pana va deveni doar o forma fara continut.

  3. Nu inteleg de ce nimeni nu spune nimic de urmatoarele 2 cazuri:
    1. Daca angajatorul decide sa pastreze acelasi salariu brut (deci scade netul) => contributiile nete la pilonul 2 (53,46 RON in loc de 72,71 RON … pe primul exemplu din articol)
    2. PFA. Sa presupunem cu aceleasi venituri ca anul anterior => contributiile la pilonul 2 scad de la 5.1% la 3.75% … bine, aici mai e si delirul cu schimbat sa fie totul raportat la salariul minim, in loc de veniturile reale (vor fi avantajati clar PFA-urile cu venituri mari… si afectati cei cu venituri mici… si mai are sens varianta cu norma de venit in acest caz?)

    Oricum e o bataie de joc la adresa tuturor sa anunte modificarile cu 2 luni inainte de intrarea in vigoare… nici macar nu sunt finale, probabil prin decembrie vom afla modificarile exacte.

    Presupun ca un rol in toata chestia asta il are si proiectul modificarii legilor justitiei… probabil au vrut sa se suprapuna, pentru ca lumea e mai mult ocupata de veniturile proprii (ce te afecteaza pe termen scurt), decat de faptul ca vor sa-si scape politicienii pielea (atat pentru faptele din trecut/prezent, cat si cele din viitor).

  4. Domnule profesor Bogdan Dumitrescu,
    Articolele dvs sunt interesante si cred ca am si comentat candva la ele.
    Dar totusi uneori chiar si aici pe aceasta platforma cu „valoare adaugata” am impresia ca vorbesc in vant mai ales cand incerc sa ma refer la fundamente si ca sa ma protejez incerc sa constat daca are sens sa fac un anume comentariu pe care-l doresc s mai ales cum sa-l fac, multe din ele riscand sa fie calificate precum niste „oua ale lui Columb” necerute insa de nimeni.
    Ca sa nu vorbesc neinformat am facut o cercetare pe net (desigur ca nu exhaustiva) si de aceea lansez aceasta intrebare scurta si cu un raspuns la fel de scurt(dupa mine) pentru ca nu am gasit-o ca atare nici intrebarea(sunt multe pe care le pun si le gasesc in aceasta situatie) si nici eventual doar implicit raspunsul exact iar intelegerea unei asemenea chestiuni ar duce cu siguranta la intelegerea celor ce doresc sa le scriu in acest topic .
    Asadar:
    Intreb: Care este conditia social-economica necesara (care a permis si mentinut o vreme) sclavia in epoca acelei perioade din istoria societatilor umane?

    Mentionez ca raspunsul nu se afla desi ar putea fi dedus citind printre randuri, in textul foarte bun :
    http://www.stiucum.com/drept/drept-roman/Status-libertatis-si-sclavia74447.php

    Sper sa nu considerati neserioasa sau nepotrivita intrebarea si fiind dvs economist sunteti cred eu potrivit sa incercai sa raspundeti la ea dar cred ca doar un raspuns foarte sintetic si scurt ar fi si cel corect.
    Va rog pentru nivelul acestei platforme care inceaca sa adauge valoare intelectuala textelor adica tratarii subiectelor ridicate, sa nu evitati raspunsul asa cum destul se intampla cu postarile mele mai ales cand vizeaza fundamente.
    Va multumesc

    PS. Desigur ca raspunsul asa cum aici orice discutie este deschisa poate sa-l dea oricine doreste iar in lipsa lui iarasi desigur ca politicos va fi sa-l dau eu si in conexiune cu modelul astfel aratat sa fac si comentariul dorit privind acest articol foarte interesant care incearca sa se ridice deasupra nivelului in care desigur si „ciordeala” se va putea si precis ca se va produce asa cum in mod permanent si poate chiar esential se produce.:)

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Bogdan Dumitrescu
Bogdan Dumitrescu
Conferențiar universitar doctor, Departamentul de Monedă și Bănci, Facultatea de Finanțe, Asigurări, Bănci și Burse de Valori, Academia de Studii Economice din București, Șef serviciu Consiliul Fiscal

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro