sâmbătă, octombrie 16, 2021

Ce poate obţine România de la preşedinţia irlandeză a Uniunii Europene? (UPDATED)

În mijlocul dezbaterii europene despre realizarea unui nou tratat european şi presiunile Marii Britanii pentru o reducere a influenţei UE începe noua preşedinţie a Consiliului Uniunii Europene condusă de Irlanda. În ce măsură noul moderator al dezbaterii europene pentru următoarele luni va lua în considerare şi revendicările României, în materie de integrare în Spaţiul Schengen şi aşteptări de la bugetul european, ţine doar de buna înţelegere a contextului.

Pentru cei care nu cunosc fiecare semestru al Uniunii Europene este condus de către o ţară care din această postură organizează lucrurările instituţiilor şi dezbaterile europene. În cazul de faţă este Irlanda, susţinută de alte două state, Lituania şi Grecia care vor prelua ulterior preşedinţia.

Este pentru a 7-a oară când Irlanda prezidează Uniunea Europeană, ultima oară fiind în 2004. În timpul fostei preşedinţii irlandeze a Uniunii Europene România a finalizat 25 din cele 30 de capitole de negociere pentru aderarea la UE.

Diferenţa faţă de acea perioadă este însă climatul de tensiune existent la nivel european. Pe de-o parte avem Marea Britanie care caută să limiteze rolul şi influenţa Uniunii Europene asupra activităţilor sale economice şi se opune unui eventual control bancar şi de cealaltă parte o mişcare europeană pentru consolidarea UE prin crearea unei Uniuni Bancare Europene şi semnarea unui nou tratat.

Mai mult decât atât Irlanda este condusă de un preşedinţe şi de un guvern majoritar de stânga. Persoana responsabilă pentru coordonarea activităţii preşedinţiei este Eamon Gilmore, vicepremier şi ministru al Afacerilor Externe şi al Comerţului irlandez. Gilmore nu este doar un simplu membru al guvernului ci chiar preşedintele Partidului Laburist Irlandez încă din 2007. Cu un trecut în mişcările studenţeşti şi sindicale, Gilmore provine dintr-o familie de agricultori şi a beneficiat de măsurile de protecţie socială pentru a urma un parcurs şcolar şi universitar. Declarat ateu, Gilmore este un critic al sistemului bancar conducând partidul său la victorie prin criticarea măsurilor financiare prin care fostul guvern de dreapta a susţinut băncile în timpul crizei.

În acest context priorităţile preşedinţiei irlandeze sunt clare: creşterea competitivităţii Uniunii Europene, crearea de locuri de muncă, discutarea Uniunii Bancare Europene şi pregătirea bugetului UE 2014-2020. Din declaraţiile oficialilor irlandezi o altă dorinţă a acestora este să creeze mijloacele pentru o mai bună colaborare în vederea realizării schimburilor comerciale dintre Uniunea Europeană şi Statele Unite. Faptul că în Statele Unite se află o importantă comunitate irlandeză, printre care se află inclusiv băiatul vicepremierului Gilmore, constituie o motivaţie importantă în această direcţie.

În mijlocul acestei agende foarte ambiţioase locul României pare însă ignorat. Spre exemplu deşi toate preşedinţiile UE din 2011 până astăzi menţionau aderarea României la Schengen ca fiind o prioritate, aceasta a dispărut din agenda Irlandei. Mai mult decât atât când este să ne referim la bugetul UE, guvernul irlandez susţine lărgirea bazei de subvenţionare din fonduri europene a regiunilor. Prin urmare nu doar cele mai sărace ar beneficia de aceste fonduri şi ar fi incluse şi unele din Irlanda, Portugalia sau Spania nu doar din Europa de Est.

Un avantaj însă în negocierile cu această nouă preşedinţie irlandeză este reprezentată chiar de familia politică social democrată a guvernului irlandez şi român. Dacă însă acest lucru se va transforma într-un atuu pentru România rămâne de văzut sau mai degrabă de analizat în ce măsură Guvernul român va ştii să interpreteze ambiţiile irlandeze în interesul României.

_______________________________

Nota: Informațiile apărute în acest text se bazează pe următoarele surse de informare:

Programul oficial al președinției irlandeze care menționează:

„Schengen Convention

The Presidency will aim to complete any outstanding work on the legislative package for reform of the Schengen Governance system. It will also continue negotiations to advance agreement on the accession of Bulgaria and Romania to the Schengen Convention.”

http://www.eu2013.ie/media/eupresidency/content/documents/EU-Pres_Prog_A4.pdf

Aderarea României și Bulgariei este menționată în programul general dar nu în lista de priorități. Textul astfel menționează doar continuarea negocierilor nu stabilirea unui obiectiv clar în atingerea acestui rezultat.

Lista de priorități cuprinde alte puncte după cum ilustrează această sursă:

http://www.eu2013.ie/news/news-items/20130108irishpresidencypolicyprogramme/

și textul aferent:

„Download the programme, which sets out the core principles of the Presidency:

    • People-centred recovery, designed to last
    • Investment in job-friendly growth and in Europe’s resources
    • Europe and the world: a win-win engagement with our partners”

In contrapondere președinția cipriotă punea aderarea României și Bulgariei ca un obiectiv clar:

„Following the conclusions of the European Council in March 2012, the Presidency will continue efforts that will make possible the successful enlargement of the Schengen Area to include Romania and Bulgaria.”

http://www.cy2012.eu/index.php/en/file/MAZ6Cvaoj0L2nxXo9+AUZw==/

Astfel există o diferență între „advance agreement” și „make possible the successful enlargement” care arată că aderarea României și Bulgariei nu este o prioritate

Mai mult decât atât menționăm că în programul oficial adoptat de Comisia Europeana pentru președinția celor trei state Irlanda, Lituania și Grecia, intrarea României și Bulgariei nu este o prioritate

Sursa informatiei: http://www.eu2013.ie/media/eupresidency/content/documents/Trio-Programme.pdf

De asemenea mai multe declarații arată că Irlanda nu vrea să își facă inamici inutili inițiând o discuție de amploare pe acest subiect deoarece Irlanda este mai interesată de bugetul UE 2014-2020 decât de aderarea României și Bulgariei. Menționez că în opinia mea ca și autor lipsa de implicare nu este datorată Guvernului român sau MAE, ci doar agendei politice interne și europene a Irlandei:

http://www.ziare.com/politica/schengen/ambasadorul-irlandei-romania-indeplineste-criteriile-pentru-schengen-dar-unele-tari-vor-dovezi-1210812

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-13963256-decizia-privind-aderarea-romaniei-bulgariei-schengen-putea-amanata-dupa-martie-2013.htm

http://www.focus-fen.net/index.php?id=n294910

http://www.novinite.com/view_news.php?id=146660

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. „Dacă însă acest lucru se va transforma într-un atuu pentru România rămâne de văzut sau mai degrabă de analizat în ce măsură Guvernul român va ştii să interpreteze ambiţiile irlandeze în interesul României.”

    la ştii e un i in plus maestre….corecteaza rogu-te.

  2. Ar fi bine dacă, în pofida dificultăților obiective din relația României cu Uniunea Europeană, dificultăți care țin, între altele, de poziția noastră geostrategică, precum și de particularități istorice, am putea avea inițiative concordante cu statutul de a șaptea țară, ca mărime, din acest club select de state. Dincolo de diferența notabilă dintre membrele euro și cele non-euro, țara noastră trebuie să se ralieze, în cazul diferitelor dosare fierbinți, în summit-urile specializate, nu doar poziției statelor celor mai puternice, care decid agendele, ci să formuleze opinii pertinente și conforme intereselor sale pe termen lung. Evident, este doar un modest punct de vedere. Decidenții și experții știu mai bine ceea ce este de făcut în politica externă, ca de altfel și în politica internă.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Victor Negrescu
Cadru universitar si consultant specializat in managementul reputatiei, comunicare, relatii publice si afaceri europene 2001-2004: Liceul «Victor Duruy» - Paris, Franţa. Specializarea ştiinţe economice, sociale şi politice 2004-2008: Universitatea din Bucureşti, Facultate de Ştiinţe Politice. Şef de promoţie 2009-2010: Institut d'Etudes Politiques de Grenoble – Université Pierre Mendes France, Bursă AUF. Domeniu: Studii Internaţionale şi Europene. Finalizat cu obţinerea diplomei de master 2009-2012: Doctorat in domeniu stiintelor politice cu specializarea relatii internationale si afaceri europene in cadrul Scolii Nationale de Studii politice si Administrative 2011-2012: An de studiu stagiu program doctoral in cadrul Colegiului European din Brugges, Belgia 2010-2012: MBA romano-francez in cadrul ASE si CNAM Paris 2004-prezent: activ în cadrul mai multor ONGuri. Organizatorul Forumului Europa-China secţiune de tineret la Bucureşti, şi organizatorul primei Universităţi de Vară Francofone cu ocazia Sumitului Francofoniei. 2006-2007: Jurnalist. Colaborari cu RFI Romania, Regard, LeMonde diplomatique 2007: Consilier parlamentar 2007-2008: Consilier europarlamentar 2007-prezent: Preşedinte-coordonator naţional PES activists România 2007-prezent: Senior consultant. Specializari: managementul reputatiei, comunicare, relatii publice, fonduri europene. 2012-prezent: colaborare cadru universitar Şcoala Naţională de Studii Politice şi Administrative – SNSPA 2009-prezent: Cadru universitar Universitatea Creştină Dimitrie Cantemir – Facultatea de Ştiinţe Politice Membru PSD

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Va ieși sau nu Polonia din Uniunea Europeană? Ultima decizie a Tribunalul Constituțional din Polonia reanimă această dezbatere

,,Nu există o tiranie mai crudă decât cea care se exercită la umbra legilor și cu culorile dreptății” Montesquieu

Cum tac universitățile din România despre vaccinare

Vaccinarea anti-COVID reduce de ~5 ori riscul de a transmite boala și de ~10 ori riscul de simptome grave sau de deces....

Suntem un stat laic?

Scriu textul de față îndemnat de trei împrejurări. În ordine cronologică inversă, a treia e apariția reportajului Recorder Clanul marelui alb. Sunt...

Ce înseamnă AUKUS?

Pentru a înţelege contextul semnării pactului AUKUS, este necesar a înţelege contextul relaţiilor dintre Australia şi China. În 2020 relaţiile dintre cele...

Interviu cu soprana Angela Gheorghiu. „În România am învățat o falsă istorie a muzicii, fabricată și comandată.”

Angela Gheorghiu este acum cel mai cunoscut artist român din lume. Notorietate cuantificabilă, clară, neîndoielnică. Prestigiul ei...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.