marți, decembrie 10, 2024

Ce puteri are Parlamentul European?

Deși se împlinesc 17 ani de la aderarea României la Uniunea Europeană, constat că, din păcate, chiar și persoane cu bune studii nu știu ce face concret Uniunea Europeană. Cu atât mai puțin despre puterile Parlamentului European. Ba mai mult, chiar politicieni cu experiență, cum ar fi fostul președinte Traian Băsescu, actual europarlamentar, vorbesc despre Parlamentul European ca despre o instituție slabă, care nu contează în arhitectura puterilor Uniunii Europene.

Foarte pe scurt, Parlamentul European este o instituție a UE cu puteri legislative, cu membri aleși în mod direct, cu responsabilități bugetare și de control. După Brexit, are 705 deputați, membri ai Parlamentului European, dintre care 33 sunt din România. Președinta actuală a Parlamentului European este malteza Roberta Metsola.

În 1952, Parlamentul european se numea Adunare Comună a Comunității Europene a Cărbunelui și Oțelului, în 1962 numele a fost schimbat în Parlamentul European, iar primele alegeri directe au avut loc în 1979, când a fost aleasă și prima președintă a Parlamentului European, Simone Veil. Sediul principal al Parlamentului este la Bruxelles, cu întalniri pentru ședințele plenare la Strasbourg, Franța, conform Tratatelor.

Parlamentul European are puteri legislative reale: adoptă legislația UE, împreună cu Consiliul UE, pe baza propunerilor Comisiei Europene. Ia decizii cu privire la acordurile internaționale. Ia decizii cu privire la extinderea UE. Examinează programul de lucru al Comisiei și îi cere să propună acte legislative.

Parlamentul European are rol de control și supervizare: control asupra tuturor instituțiilor UE, alege președintele Comisiei și aprobă colegiul comisarilor în ansamblu. Poate recurge la o moțiune de cenzură, obligând Comisia să demisioneze. Acordă descărcarea de gestiune, adică aprobă modul în care s-a cheltuit bugetul UE. Analizează petițiile cetățenilor și formează comisii de anchetă. Discută politicile monetare cu Banca Centrală Europeană. Adresează interpelări Comisiei și Consiliului. Participă la misiuni de observare a alegerilor.

Parlamentul Eurpean este autoritate bugetară: stabilește bugetul UE, împreună cu Consiliul și aprobă bugetul pe termen lung al UE („cadrul financiar multianual”).

Pe lângă lipsa de informație, politicienii, care ar trebui să informeze cetățenii, pun în circulație diferite mituri anti-europene despre această instituție europeană, dotată cu reale puteri legislative, bugetare și de control. Parlamentul European este depozitarul direct  și principal al  legitimității democratice al Uniunii Europene, mai cu seamă de la 1979 de când cetățenii aleg în mod direct reprezentanții care devin membri ai Parlamentului European. Că unii politicieni nu înțeleg importanța instituției sau voit nu doresc să dea importanța instituției europene, nu știrbește cu nimic eforturile acestei instituții de a aduce interesele cetățenilor mereu în centrul politicilor europene. Parlamentul european este vitrina principală a Uniunii Europene, și dacă este vreo luptă importantă de dat în reforma viitoare a Uniunii Europene, aceasta ar fi aceea de a continua întărirea acestei instituții.

Înainte de deconstrui miturile legate de Parlamentul European și a încerca o descriere obiectivă a rolului și puterilor actuale ale acestei instituții, pentru a înlesni înțelegerea o paralelă cu Parlamentul României este binevenită. Un prim paradox legat de comparația între Parlamentul European și Parlamentul României este că românii au mult mai multă încredere în Parlamentul European decât în Parlamentul României. Cum se poate una ca aceasta?

1. Cetățenii nu cunosc nici puterile, activitatea și rolul Parlamentului European, dar nici cele ale parlamentului național

Cetățeni știu că „Parlamentul României are inițiativa legislativă, iar Parlamentul European nu are drept de inițiativă legislativă, prin urmare, Parlamentul European este o instituție mai slabă decât Parlamentul European”. La prima vedere, dacă am analiza strict teoretic, am spune că fraza respectivă este adevărată, dar în practică ea este departe de adevăr. În realitate, în parlamentul național majoritatea parlamentară naște executivul, guvernul, ceea ce face improbabil jocul prin care majoritatea parlamentară ar vota legi ce ar contraveni programului politic fixat de guvernul propriu.

Adevărul este că 70% din legislația națională este propusă, negociată și adoptată la Bruxelles și Strasbourg de către Parlamentul European și Consiliul Uniunii. Un alt adevăr este că deși Parlamentul României are drept de inițiativă legislativă, acest drept este în realitate o himeră, pentru că majoritatea legislației naționale care nu vine de la Uniune este de fapt propusă de guvern, de executiv, la fel ca în procesului european, unde toate propunerile de legislație vin de la executiv, adică de la Comisia Europeană. De ce acest lucru? Simplu. pentru că executivul deține toate informațiile legate de urgențe, de date concrete din teren, date legate de implementare, nevoi bugetare, studii de impact și fezabilitate. Altfel spus, în practică, legile propuse de Parlamentul național sunt în general foarte puține, cu impact preponderent social, vedeți legalizarea drogurilor, bullyingul în online, parteneriatul civil sau propuneri legislative legate de zile de sărbătoare.

Deși Parlamentul European nu are drept de inițiativă legislativă, are puteri legislative care trec dincolo de a vota rapoarte de inițiativă sau rezoluții prin care invită Comisia să propune texte legislative.

2. Parlamentul European are puteri reale legislative, mai puternice decât ale Parlamentului din România

Constituțional vorbind, Parlamentul României are mai multe puteri decât Parlamentul European. Teoria ca teoria, însă practica ne omoară. În realitate, Parlamentul României se comportă ca un accesoriu al Guvernului. Altfel spus, separația puterilor în stat declinată astăzi într-un regim asemănător României, face că singura contrapondere la majoritatea politică aflată la putere în parlament și guvern este puterea judecătoarească și, eventual, opoziția politică. Însă în contextul autohton nu se pune problema. Altfel zis, orice discuție constituțională despre felul în care parlamentul național este o contra putere a executivului, că acesta își exercită prerogativele de tragere la răspundere, de analiză și control al instituțiilor, a serviciilor, a agențiilor, pentru a transforma astfel puterea parlamentului într-o adevărată instituție a puterii democratice este o discuție goală și fără rost. Nu mai spun că cetățenii nu știu prea bine ce votează la alegerile naționale. Nu prea știu nici cei care sunt pe liste ce puteri are parlamentul și ce ar putea să facă. Cu foarte puține excepții, clasa politică de astăzi a diluat cât a putut puterile și rolul coroanei instituționale a democrației.

De ce Parlamentul European are puteri reale legislative și nu are drept de inițiativă legislativă? La nivel european, executivul are monopolul inițiativei. Comisia vine cu propuneri după ce a făcut studii de impact, a înțeles că este nevoie de o legislație. După publicarea propunerii, atât Consiliul Uniunii Europene, cât și Parlamentul European au dreptul de a modifica propunerea. Altfel zis, grupurile politice lucrează la nivel tehnic și politic pe text, depun amendamente, câteodată de ordinul miilor și negociază până acel text a fost citit, înțeles, s-a discutat asupra mizelor și impactului lor. Parlamentul European este mereu instituția care este mai ambițioasă, care aduce textul mai aproape de interesul cetățenilor. Discuțiile pe text și pașii procedurali sunt transparenți, modificările și felul cum s-a votat este transparent, numele politicianului responsabil de dosar este publicat pe site-ul instituției. Instituția responsabilizează politicienii aleși, promovează meritocrația și transparența. Nu pot să spun nici pe fond, nici pe formă că Parlamentul României ar fi la fel. Un simplu exemplu, mergeți pe site-ul Parlamentului European să verificați pagina unui europarlamentar, de la activitate, la adresa de contact, numele consilierilor și date precise despre dosarele și amendamentele pe care le-a propus.

3. Parlamentul European este autoritate bugetară

Cum ar fi să auzim despre Parlamentul României că refuză să voteze bugetul României, dacă Guvernul nu crește bugetul pe educație la 6% din PIB, sau refuză să voteze, dacă Guvernul nu alocă sănătății fonduri suficiente? Astfel de scenarii se întamplă la nivelul UE în fiecare an, atunci când Consiliul UE, țările „frugale” taie din bugetul propus de Comisie, iar Parlamentul European nu doar că pune banii înapoi, mai cere și creșteri bugetare. De exemplu, pentru primul program pe sănătate la nivel european, EU4Health, Parlamentul European a mărit bugetul de la 1,7 miliarde de euro la 5,1 miliarde euro. Acesta este doar un exemplu. Parlamentul Eurpean s-a luptat pentru creșterea bugetului UE, pentru PNRR, astfel încât România să primească mai mulți bani de la UE. Tot în raport cu rolul de autoritate bugetară, Parlamentul Eurpean a obținut o legislație istorică care condiționează fondurile europene de respectarea Statului de drept. Polonia și Ungaria, au avut și încă au blocate o parte din banii europeni pentru probleme legate de corupție și independența justiției. Altfel zis, Parlamentul European se uită la felul în care sunt folosiți banii publici, devenind un garant al democrației, dar și al luptei anticorupție și fraudei. Ani de zile Parlamentul European a cerut crearea unui Parchet European. Înființarea parchetului a fost votată în 2017 și instituția a devenit operațională în 2021, sub conducerea Laurei Codruța Koveși. De la intrarea României în UE, doar doi români membri ai Parlamentului European au fost numiți raportori generali, sau negociatori ai bugetul Uniunii din partea Parlamentului, Siegfried Mureșan și Nicu Ștefănuță. Aceasta demonstrează că există la nivel european români care sunt văzuți bine și în care se poate investi încrederea necesară pentru a fi parte în negocierea despre cum să fie împărțiți mai bine cei aproape 190 de miliarde de euro, în cifrele actuale, cât este bugetul anual al Uniunii Europene.

Parlamentul European are puteri de a modifica legislații care afectează mai bine de 450 de milioane de cetățeni. Dacă nu ar fi atât de important acest lucru, ar mai fi oare Bruxelles-ul orașul cu cele mai multe firme de lobbying din lume? Iar, parlamentul este o instituție care are mecanisme de garanții, pentru a rămâne credibilă, și care chiar în urma unor scandaluri,  precum Qatargate sau altele, a rezistat. În fond, ceea ce trebuie reținut este că partidele politice doresc să minimizeze rolul Uniunii Europene ca ei să controleze cât mai bine puterea, interesele la nivel național. Cu cât sunt mai pricepuți și corecți politicienii trimiși la Bruxelles, cu atât mai bine Parlamentul European va putea deveni o instituție mai puternică.

Parlamentul European nu este o instituție perfectă, trebuie să se apropie și mai mult de cetățeni. Dar are posibilitatea de a se reforma din interior, să facă dezbaterile mai interesante, să modifice puțin forma, nu fondul, pentru a aduce în atenția cetățenilor munca importantă care se depune la Bruxelles și care nu este foarte simplu de înțeles. Concluzia ar fi să nu punem etichete pripite pe lucrurile complexe pe care nu le înțelegem. Democrația este democrație atunci când cei care sunt vizați de democrație înțeleg cum funcționează democrația, dar mai ales culisele puterii democratice.

Distribuie acest articol

20 COMENTARII

  1. Cred ca autorul a citit aceleasi documente ca si mine si a inteles ce vrea.
    Iata din documentul oficial al EU.
    https://www.europarl.europa.eu/olp/en/ordinary-legislative-procedure/overview
    „The main characteristic of the ordinary legislative procedure is the adoption of legislation jointly and on an equal footing by Parliament and the Council. It starts with a legislative proposal from the Commission (normally for a regulation, directive or decision) and consists of up to three readings, with the possibility for the co-legislators to agree on a joint text – and thereby conclude the procedure – at any reading.”
    „In the adoption of legislative acts, a distinction is made between the ordinary legislative procedure (codecision), which puts Parliament on an equal footing with the Council, and the special legislative procedures, which apply only in specific cases where Parliament has only a consultative role.
    On certain questions (e.g. taxation) the European Parliament gives only an advisory opinion (the ‘consultation procedure’).”
    Inca cateva elemente ignorate de autor.
    Executivul poate refuza sa initieze o lege ceruta de Parlament si trebuie doar sa trimita inapoi o motivatie.
    In plus, in caz de conflict in aprobarea unei legi propuse de Executiv, se formeaza o comisie cu numar egal de membri din partea Parlamentului si al Executivului. Chiar daca Executivul detine o majoritate foarte subtire in Parlament aceasta paritate il face mult mai puternic decat i-ar da-o sustinerea reala din Parlament. Practic Executivul domina copios rezolutiile acestei comisii de reconciliere.
    Exista un singur caz concret in care Parlamentul EU a initiat o lege?

    • @Ali Pasa
      D-le, in fraza „which puts Parliament on an equal footing with the Council” Council = Consiliul UE si nu Comisia Europeana (executivul). Council of EU adica reprezentatii guvernelor statelor membre deci ai statelor precum invocatul, de dvs., Senat al US. Asa ca….
      Iar procedura dublei majoritati (populatie si nr.de state membre) face ca intreaga constructie sa fie mai democratica/mai larga decat in US. Tocmai astfel se asigura un anume echilibru intre statele mici si cele mari.
      Nici Consiliul UE nu are „intitiativa legislativa” directa ci poate si el la randul lui sa ceara Comisiei sa alcatuiasca o propunere legislativa. Da, Comisia poate refuza motivat. Dar daca situatia e serioasa si Comisia continua sa refuze se va ajuge la un vot de cenzura in PE.
      Nu „domina copios” nimeni pe nimeni. Acesta este si un motiv ptr.care lucrurile se misca, uneori, prea incet in afacerile europene. Prea multi intervenienti care pot bloca/obstuctiona procesul. Sigur, e democratic nu ca zic nu.

      • Bune clarificări, JB! În plus acea comisie de conciliere nu votează legea, ci caută doar o nouă formulă, care să corespundă viziunilor diferite dintre legislativ și executiv. Nu are nicio relevanță “dominarea copioasă” a executivului in acea comisie întrucât ulterior legea va fi prezentată parlamentului european într-o a treia citire. Și numai parlamentul o poate aproba. Ca urmare este și in interesul Comisiei Europene să găsească o formulă care să fie ratificată în plen.

  2. Din ciclul „Vin alegerile europene”, hai sa „sensibilizam” publicul roman si sa le explicam si astora ce facem noi „elitele” in PE. Ultima bomba venita de la „elite” a fost colaborarea unei functionarese europene (Tatjana Ždanoka) cu KGB-ul, asta ca sa nu mai vorbim de scandalurile legate de niste guverne din Orientul Mijlociu si Africa (Qatar, Maroc, etc.) care au mituit eurodeputati intr-un scandal monstru acum cativa ani. Avand in vedere ca oricine poate intra in Parlamentul European („Cimitirul politic”), putin conteaza ce rol are aceasta institutie, una care aproba si semneaza ca primarul orice idee mareata emanata de la Comisia Europeana, precum si orice candidat propus (prorus?) prin procedee obscure europene (spitzencandidat). O mare „baltoaca politica” ce risca sa se transforme intr-un fel de Duma de stat, constrolata total din Berleymont.

      • Da, insa ar trebui poate sa existe un mecanism european de verificare a celor care intra pe liste si care vor fi votati pentru urmatoarea legislatura. Este inadmisibil sa ne rada in fata niste indivizi care profita de pozitia lor in PE si sa-si ia salariul si beneficiile in continuare ca si cand nimic nu s-a intamplat, dupa cum este inadmisibil ca in PE sa intre una ca Elena Basescu sau mai stiu eu ce analfabet sau colaborator cu KGB-ul. PE ar trebui sa fie precum EPPO, o institutie la dispozitia noastra care sa ne apere constant interesele. De asemenea, ar trebui sa existe dezbateri publice serioase si cetatenii europeni sa fie informati constant privind orice directiva supusa la vot ce vine din Berleymont. Se stie ca PE voteaza orbeste tot ce vine, iar dezbaterile sunt de forma, pentru ca partidele mari sunt controlate la randul lor de guvernele Frantei, Germaniei, Olandei si voteaza in functie de interesele acestor state.

  3. Wow, ce fericiti suntem ca avem Parlament European, gata, avem garantia democratiei :) Saracii englezi!
    Dar cum reusesc cei 33 de eroparlamentari romani sa apare interesele Ro? De unde vin cei 190 de miliarde anual? Pe ce se duc cele 5,1 miliarde pt sanatate? Cit costa tot Parlamentul european cu intreaga birocratie? Daca avem Parlament european de ce mai e nevoie de parlament national? Dar partide?
    Cind va ajunge Ro tara platitoare?
    Apropos coruptie, se pare ca s-au sustras 600 de milioane (sasesute milioane), cum e cu controlul? Nu cumva aceste 600 sunt doar fata nevazuta a icebergului?

    https://www.msn.com/de-de/finanzen/top-stories/europ%C3%A4ische-union-22-festnahmen-wegen-verdachts-auf-betrug-mit-eu-geldern/ar-BB1l4XqN?ocid=msedgdhp&pc=EDGEESS&cvid=0b8623fa872a40c1b174577173b5a299&ei=46

    • @neamtu tiganu
      „Daca avem Parlament european de ce mai e nevoie de parlament national?” Simplu: asa vor statele membre. Iar UE (PE, Cons.UE, C.E.) nu are decat competente atribuite prin Tratat nu competente generale precum Parlamentele nationale.
      Dar am si eu o intrebare: daca avem consilii locale&judetene de ce mai avem nevoie de Parlamentul national ?!? In acelasi sens sa privim si catre landuri&statul federal DE si catre US unde fiecare stat are Congresul lui. De ce mai e nevoie de Congres la nivel federal si de Senat ?!?

  4. Persoanele cu bune studii ? ce treaba au cu , cunostiintele politice despre birocratia europeana, multe dintre ele evitand chiar acest subiect.
    Parlamentul european este continuarea celor nationale, cu aceleasi jocuri de culise si pozitionari numai ca impactul celor hotarate afecteaza sute de milioane de oameni si nu milioane.
    Sunt grupuri dar mai ales grupulete politice pt care nu exista obstacolul celor 5 % pt a putea ajunge in parlament, cu alte cuvinte, devine si mai greu si complicat gasirea unor formule viabile de compromis.
    In opinia mea, parlamentul european nu reprezinta pe nimeni atata timp cat Europa nu este o republica, cu structurile aferente.
    Am putea economisi enorm de multi bani daca camera reprezantatilor ar fi reprezentantata de regiuni in lipsa statelor suverane iar senatul format din sefi de stat si guvern.
    Daca mai tine cineva minte, finalitatea tratatului de la Maastricht fiind o republica respectiv o Europa federala.
    Nu ne-am alas cu nimic, din contra, tot mai multe puteri eurosceptice contesta forma superbirocratizata a UE si a instututiilor acesteia.
    Pt a putea salva proiectul european este nevoie de noi initiative in acest sens, reformarea profuda a UE in sensul unei acceptante tot mai mari a unei Europe Unite in randul cetatenilor, a unei cetatenii comune europene, a unui pasaport european comun si multe altele de care ar fi nevoie ca Europa sa devina superputere din toate punctele de vedere.

  5. Bine, atunci propuneti Parlamentului UE sa adopte o lege, prin care bancile sa fie obligate sa ofere aceeasi dobinda la depozitele de economii ale populatiei; egalitate in toate tarile si cu tara mama. (dupa egalitatea la convorbiri telefonice, calitatea/pretul marfurilor, salarii etc., e nevoie de egalitate in spatiul bancar!)

  6. O prezentare obiectiva si succinta. Dar parlamentul UE ar trebui redus la jumatate ca membri. Acestia sa fie reprezentantii cei mai buni ai unei tari pe domenii majore si nu ai partidelor. Lumea si a pierdut increderea in partide si de aici a crescut populismul Apoi degeaba imi legifereaza UE reducerea poluarii aerului daca la mine in Ro nu se aplica si platim taxe de infrigement ani in sir. UE are nevoie de reforme structurale. Ce avem acum pe listele din Ro pentru Parlamentul UE nu stiu daca sa plangi sau sa razi.!!!!

  7. Excelent articol 👍! Poate reveniți cu un art.despre Consiliul UE.
    Chiar in comentariile la precedentul art.se observă multă necunoaștere și chiar dispreț, absolut nejustificat, ptr.chestiunile europene. Multă lume e chiar convinsă și îndârjită in susținerea unor opinii foarte departe de adevăr.
    Aici e făcut un reproș MASIV directoratului general Communication de la CE. Director general e o româncă de-a noastră Dana Spinanț…..provine din jurnalismul autohton și european. Very, very lousy job ptr.explicarea și promovarea înțelegerii politicilor europene, adică exact misiunea Directoratului pe care il conduce. Culmea, se pare că, in ultimii 4-5 ani ar fi chiar „artizanul” strategiei Comisiei europene in acest domeniu.
    Rezultate horror!
    Cu extrem de puține excepții, oamenii pe care ii cunosc (Ro, Fr, Be, etc) știu putin spre deloc despre UE. Cei mai mulți sunt influențați de politicienii naționali înclinați către a-și însuși meritele și a externaliza răspunderea, eventual către Bruxelles.
    Dar nu vreau să fiu nedrept; situația durează de mult timp și nu îi poate fi imputată doar d-nei Spinanț deși in ultimii 5 ani a fost „big deal” la DG Comm. Whatever……

    Chestiunea lipsei formale a dreptului de inițiativă legislativă induce in eroare comentatori de bună credință (sper eu), precum Ali Pașa, cu care am schimbat câteva rânduri la art.trecut.

    • Mulțumesc pentru aparenta încredere in buna credința. Problema pe care marii admiratori ai UE refuza s-o vadă este ca aluneca spre o putere tot mai mare a executivului in detrimentul (si uneori disprețul) Parlamentului. Este o tendința globala, accentuata după criza Covid, guvernele îngenunchează pas cu pas puterea legislativa, devenita un for de stampilare a deciziilor executivului. Cred ca sunteți foarte familiar cu situația din Franța. In Europa exista o singură tara in care Parlamentul este încă rege si aceea, ne place sau nu, este UK.
      După mine in EU nu Parlamentul este problema, ci executivul care este din ce in ce mai autoritar si incompetent.
      Repet aici din comentariul meu anterior la care nu ați revenit cu un răspuns satisfăcător.
      EU a pornit ca un grup mic de state industriale si risca sa ajungă doar un muzeu. In ciuda extinderii areale si in populație ponderea EU in economia mondiala este in descreștere continua, si asta mai ales sub executivul actual, care se mai vrea si reales.
      Mie îmi place apartenenta la EU, dar nu la ceea ce tinde sa devina ea sub actuala conducere, o economie planificata de la centru in care niște „specialiști” vor să distrugă industria EU de automobile ca sa ajungă europenii sa trăiască într-un mare muzeu si sa se plimbe cu BYD, Xpeng sau Aion. Sa reducă ponderea agriculturii pentru ca nu aduce decât 1.4% din GDP plusând pe importuri din Canada, NZ, Brazilia sau întregul Mercosur. Va pot sta la dispoziție cu multe alte observații nu prea măgulitoare despre ceea ce EU tinde sa devina sub un nou mandat UvdL.

    • @Ali Pasa
      „După mine in EU nu Parlamentul este problema, ci executivul care este din ce in ce mai autoritar si incompetent.” Ați putea da niște exemple de autoritarism și incompetență care să nu fi fost in acord cu politicile UE aprobate/votate in P.E.&Consiliu ?!? Concret.
      Mie mi se pare că e un pericol evidenta, ptr.mine, pierdere de autoritate a C.E.

      ” Sa reducă ponderea agriculturii pentru ca nu aduce decât 1.4% din GDP”. De unde concluzia asta ? Eu sunt de părere contrară. Securitatea alimentară a UE este unul dintre principiile de bază ale PAC. Iar aceasta nu poate fi asigurată altfel decât prin dezvoltarea agriculturii.
      UK a fost unul dintre apostolii liberalizării totale a Agriculturii UE și presa ptr.o piață la cheremul Burselor și al speculatorilor financiari. Culmea, fermierii din UK au votat masiv ptr.Brexit fiind într-o eroare tragică asupra responsabililor ptr.situatia lor.

      Repet: nu cred că există vreo politică a UE care să fie implementată de C.E. și care să nu fi fost aprobată prin vot de P.E.&Consiliul UE

      „exista o singură tara in care Parlamentul este încă rege si aceea, ne place sau nu, este UK.” Regret, dar UK este un exemplu așa de nefericit încât îmi este f.greu să vorbesc bine despre el.
      Clasa politică britanică își bate joc de populație de peste un secol……a pierdut bizar și catastrofal un imperiu iar acum pretinde că ăsta ar fi un merit; clasa politică britanică NU l-a sancționat pe BoJo ptr.chestiuni serioase dar l-a dat jos ptr.lucruri înfricoșător de frivole/minore. Cu totul lipsite de seriozitate.
      Există o derivă importantă cam de pe la ww1.

      • Dvs nu trăiți in EU?
        Am dat deja exemple de decizii de o incompetența crasă ale EU.
        Iată repet unul: interzicerea motorului cu combustie internă si acceptarea tacita a dominației chinezești sau americana in viitoarea industrie auto. EU nu are nici resurse naturale si nici puterea sa lupte cu aceste doua supra-puteri.
        Daca EU vrea să protejeze agricultura europeana de ce este nevoie de free trade agreements cu NZ sau Mercosur?
        Cred ca faceți confuzii intre deciziile partidului conservator britanic si cele ale Parlamentului. Liderii conservatori sunt aleși de partidul lor. Fără îndoiala ca BJ, ca si succesoarea lui, i-am si uitat numele, au fost si sunt un dezastru. Însa in UK nu poate trece, eludând Paramentul, o lege extrem de impopulară propusa de o coaliție nici măcar majoritara. Cred ca știi bine la ce ma refer.
        Spuneți ca UK a pierdut rușinos un imperiu colonial uriaș. Cred ca va referiți mai degrabă la Franța. UK a acceptat pierderea imperiului fără războaiele pe care Franța le-a purtat si pierdut in mod rușinos (Vietnam si Algeria fiind cele mai bune exemple).

      • @Ali Pasa
        „interzicerea motorului cu combustie internă”. D-le, mă scuzați, aveți vreo clipă impresia că C.E. aplică o astfel de decizie fără acordul Consiliului&P.E. ?!? Credeți că e așa o chestie bizară in capul Ursulei și gata 27 de state și parlamentul european n-au încotro?!? Suntem serioși ?

        Tratatul cu Mercosur credeți că e negociat pe șest sau împotriva Consiliului UE&Parlamentului ?!? Dacă vreo clipă credeți asta vă spun că vă înșelați grav.

        „Însa in UK nu poate trece, eludând Paramentul, o lege extrem de impopulară propusa de o coaliție nici măcar majoritara. ” Nu știu la ce vă referiți. Serios.

        D-le, îmi face impresia că trăiți cu ideea că statele membre UE&P.E. sunt luate ostatice de către niște funcționari care, cumva, le dictează totul și nu au ce să facă.

        Despre pierderea imperiului colonial al UK ce ar mai fi de spus?!?! Nimic! Dar chiar să ne și lăudăm cu asemenea vitejii/acte glorioase e penibil.
        Parlamentul britanic are meritele lui, istoria lui glorioasă, sigur că da. Totuși poartă și el răspunderea ptr.starea de astăzi a țării. Așa între noi, credeți că regina Victoria, Disraeli, Lord Palmerston sau Wellington ar fi mândri de urmașii lor politici ?!?

  8. Sa fie clar !!!
    Doua sabii intr-o teaca … nu merge …

    Ori una, ori alta !

    Cand parlamentarii romani se imbatoseaza ca suntem o tara suverana, bla, bla … ca primeaza legile noastre, bla, bla …

    Cand legislatia in domeniul justitiei e neclara … Care se aplica de fapt ? Judecatorii sunt confuzi, Curtea Suprema spune o chestie, legislatia europeana alta chestie, prescriptie, bla, bla Infractorii scapa fluierand …

    Curtea Constitutionala face ce vrea (ghidonata, evident …)

    Ori suntem UE cu acelasi legi pe tot teritoriul, ori 705 MEP sunt intr-o frumoasa vacanta la Bruxelles pe banii nostrii …

    O strutocamila bugetofaga !

    Bleah !

  9. Un articol superficial.
    Sunt informatii banale,accesibile pe site-ul Parlamentului European, interpretate intr-o maniera simplista si simplificatoare, practic, minimialista.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Alin Orgoan
Alin Orgoan
Alin Orgoan a obţinut licenţa în Drept și Știinţe Politice la Université de Bordeaux și deține un Master 1 în Drept internațional public la Université de Bordeaux și un Master 2 pe Drept european și dreptul Uniunii europene, specializarea lui fiind pe Guvernanța Agențiilor de reglementare ale Uniunii Europene. Din 2015 până 2019 a predat ca asistent universitar drept administrativ francez, drepturile Omului, dreptul Uniunii Europene, dreptul pieței unice și dreptul relațiilor externe ale Uniunii Europene la Université de Bordeaux. În 2014, s-a remarcat prin câștigarea locului II la Concursul de elocință și pledoarie Lysias, organizat la Bordeaux. În 2014, prin câștigarea locului III la Concursul international de drept european, organizat la Lille. Actualmente lucrează la Parlamentul european ca asistent parlamentar.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro