joi, martie 28, 2024

Ce se întîmplă cu votul din străinătate. Probleme și soluții concrete

În România percep o oarecare resemnare, cel puțin în mediile de presă pe care eu obișnuiesc să le văd zilnic. Deja Tăriceanu face declarații contradictorii și e luat în serios, ca prim-ministru fluctuant cu grație, într-o ilustră tradiție recentă. Tot felul de dezvăluiri, probabil incendiare, dar pentru care nimeni nu are în aceste zile suficientă răbdare, ocupă televiziunile și ziarele. Opinii sofisticate, deducții alambicate se pot vedea la jurnaliștii clasici în viață. Tinerii stîngiști sînt în continuare preocupați de Troică și de capitalismul criminal, căutînd noi posibilități ingenioase de a-și camufla sprijinul iresponsabil acordat celor care vor încerca, previzibil, să termine treaba începută în 1990, lovind definitv tocmai în cei mulți și săraci. În Observator cultural se duce aceeași luptă cu elita și cu greșiții care au votat cu Macovei, mereu cu Băsescu cel aflat în ultimele 5 zile de mandat, ca țintă predilectă… Șerban Foarță, despre care un comentator de aici se întreba cu cine votează, după ce a semnat scrisoarea din 2012 către UE, continuă să publice poezii pline de rafinament în aceeași revistă.

Desigur, resemnarea nu e generală și nici evazionismul anacronic nu e regula, toate manifestațiile anunțate în aceste zile, sprijinul moral acordat românilor din străinătate, emulația din mediile electronice față de vot ca obligație civică, sînt lucruri absolut îmbucurătoare care vin din România și care cască o prăpastie din ce în ce mai mare între presa clasică, plină de subiecte artificiale și preocupările reale ale românilor activi și informați.

În străinătate, oamenii sînt ocupați în aceste zile cu lucruri concrete, cum ar fi cîți români înghesuiți unii în alții pot încăpea pe bancheta din spate a unei mașini mici. Diaspora, probabil pentru că s-a dezbărat de fatalism și bătutul apei în piuă din motive lesne de înțeles, are o singură grijă: votul de duminică. Cred că n-ar trebui neglijată situația de către autoritățile de la București.

E sîmbătă, 8 noiembrie și înțeleg că dinspre MAE s-a anunțat deja că nu vor fi înființate noi secții de vot. Sper să se răzgîndească pentru că e o mare greșeală.

În Franța sînt doar 9 secții de votare, în Germania, 5, în Anglia, 3. Va ieși urît. Situația e absolut ridicolă, avînd în vedere cîți români sînt în Franța, Germania și Anglia și ce suprafață au aceste țări. Dacă cei de la București cred că va trece și asta, cum trec toate, s-ar putea să se înșele.

La o simplă privire pe Facebook, se poate anticipa rezonabil că vor veni mult mai mulți cetățeni români din diaspora la votul de duminică, 16 noiembrie. Oricum, și în 2009, numărul celor care au votat a fost mai mare în turul doi, acum, cînd lucrurile sînt infinit mai tensionate, s-ar putea ca duminică să fie un moment crucial, cu posibile consecințe, indiferent cine va cîștiga dintre cei doi candidați. Mărirea numărului de ștampile nu ajută decît într-o foarte mică măsură, pentru că, după lege, comisiile vor fi aceleași și numărul membrilor în comisii va fi tot 7. Dacă unul dintre reprezentanții partidelor anunță sîmbătă seara că-l doare măseaua și nu se poate prezenta, el nu poate fi înlocuit cu altcineva și comisia rămîne cu 6 inși. Dacă unul dintre membrii comisiei scrie mai încet, toată treaba se încetinește sensibil. Dacă o ștampilă dispare, din varii motive, se gripează tot procesul și coada de afară crește. Dacă lucrurile merg șnur și toți membrii comisiilor funcționează perfect, fără pauze sau nevoi fiziologice, chiar și în acest caz, cu numărul actual de secții și cu numărul maxim de ștampile și cabine la fiecare dintre ele, un calcul simplu arată că nu se va putea satisface apetitul de vot al românilor din diaspora.

Soluții concrete există, pot fi adoptate în mod legal și încă mai e timp. Mai e timp chiar și pentru de ordonanțe de urgență, dacă va fi cazul, mai ales că există antrenament în acest sens.

  1. Înființarea de noi secții de votare în regim de urgență, cel puțin în Franța, Germania și Anglia, există personal MAE în centrală care poate fi deplasat în acest scop, iar locul propriu-zis și cîteodată și logistica pot fi împrumutate prin bunăvoința administrațiilor locale din străinătate.  Cred că gazdele ar face orice numai să evite cozile și altercațiile de duminică, 2 noiembrie.
  2. Declarația pe proprie răspundere va fi probabil completată de acasă în cele mai multe cazuri, dar ar fi mai rezonabil să se renunțe la ea, nu contribuie cu absolut nimic la așa-zisa corectitudine a votului, e limpede pentru toată lumea că frauda nu acolo se produce, dacă se produce.
  3. Renunțarea la scrierea completă a adresei din buletin pe formulare, e inutil, oricum este trecut CNP, cel mai mult timp se pierde cu scrierea acestei adrese în întregime, înghesuită într-o căsuță meschină. Se poate trece eventual doar orașul, dar e absolut ridicol să scrii numărul, scara blocului și numărul apartamentului, în timp ce afară coada amenință cu revoluția.
  4. Prelungirea orarului de vot cel puțin atît cît a fost la referendumul din 2012, adică de la 6.00 la 23.00, și nu de la 7.00 la 21.00. Nu este singura diferență între condițiile de vot de la referendum și cele de la alegerile prezidențiale de acum, numărul de secții de votare în sine a fost mai mare atunci, s-a făcut totul pentru ca prezența la referendum să fie cît mai abundentă. Dacă se va răspunde că intervalul orar 7.00 – 21.00 este cel prevăzut în legea electorală, atunci probabil se poate da o ordonanță de urgență. Dacă s-a putut la referendum, se poate și acum.
  5. Toate legile electorale din Europa pe care le-am văzut prevăd că programul de vot se prelungește pînă la ultimul votant doritor să și-l exprime, deci dincolo de ora prevăzută de orarul stabilit. Chiar și dacă s-ar adopta orarul referendumului, deci pînă la 23.00, probabil ar fi necesar să se legifereze în sistem de urgență și prelungirea punctuală a programului, în cazul în care la coadă mai există români cu drept de vot, pînă ce ultimul dintre aceștia și-ar exercita dreptul.

În această stare de surescitare, probabil nimeni nu are chef să se gîndească la oamenii din comisiile de votare, văzuți ca reprezentanți ai statului care împiedică votul. Nu au nici o vină, unii dintre ei sînt simpli cetățeni, imigranți ca toți ceilalți, trimiși de partide (cîteodată nici măcar nu știu cu exactitate numele partidului care i-a trimis acolo). Alții sînt funcționari ai ambasadelor și consulatelor, lipsiți de orice putere de decizie. Stau pe acele scaune 24 de ore încheiate (cred că în alte țări se lucrează cu schimburi, mă îndoiesc că pe un spaniol l-ar lăsa sindicatul să lucreze 24 de ore neîntrerupt), uneori nu se pot duce nici la baie, mănîncă un senviș în timp ce scriu o adresă din buletin și vor fi singurii care vor înfrunta nemulțumirea votanților frustrați duminică. Nu știu în ce măsură ambasadorii înșiși au un cuvînt de spus, în afara faptului de a fi trimis sau nu cerere de suplimentare a secților către centrala MAE sau de a fi încercat sau nu să sprijine buna desfășurare a votului. Oricum ar fi, nici măcar ambasadorii nu cred că ar trebui demonizați, unii dintre ei chiar au făcut tot ce le-a stat în putință măcar pentru a nu îngreuna lucrurile pentru românii din străinătate. Deciziile importante vin de la București, dar mă tem că în furia previzibilă de duminică, nimeni nu se va mai opri la asemenea amănunte.

În Spania, din cît am văzut și am înțeles de la alți români, situația e cel mai puțin dramatică și n-au existat probleme majore. Dar chiar și în Spania nu cred că poate fi subestimat un fenomen nou, pe care îl trăim pentru prima dată: votul de duminica trecută a reușit să producă o minune, românii de aici par pentru prima dată uniți și conștieni de forța lor numerică. Încă un amănunt doar aparent frivol: vremea e frumoasă în Peninsulă și se pare că va continua tot așa, iar autostrăzile, multe și bune.

Riscul ca supărarea votanților din afara secțiilor de votare din străinătate să degenereze e mare și nu cred că ar trebui să și-l asume nici un guvern responsabil. Mai este timp pentru a fi luate în calcul toate aceste lucruri și a nu neglija avertismentele clare trimise dinspre o categorie de români care nu împărtășește nici apatia, nici fricile sau constrîngerile multora din țară. Cu atît mai puțin beneficiile ultimelor pomeni electorale.

Distribuie acest articol

31 COMENTARII

  1. Vorbiti toti despre „doar „7 membri in comisie.Ar fi minunat sa fie asa !
    Va scriu din New York.
    La unica sectie de votare (la Consulat) ,unde vin romani si din alte state(la coada stateam langa un avocat din New Jersey) erau doar 2( doua ) dudui in comisie,daca nu punem la socoteala un om care tinea usa si un altul care pazea cabinele ( ca sa nu fuga?).
    In mod firesc cele doua mai au si nevoia de a manca,asa ca si-au luat o pauza de masa bine-venita.Iar coada de afara crestea (s-au publicat fotografii)…
    Dar,repet,ar fi minunat sa fie sapte membri in comisie.S-au oferit si voluntari ,dar Legea nu permite .Asa ca ne asteptam la o repetare a cozii din 2 noiembrie,daca nu mai rau !

    • Corect. Este inadmisibil faptul ca pe un teritoriu mai mare decat Europa sunt doar cateva sectii! Si aici in sud a fost la fel si se pare ca si mai multa lume va incerca sa voteze duminica viitoare. Nu este numai faptul ca ne face de ras. Este trist ca ei doresc sa ne refuze un drept constitutional, lucru care face Romania deja o tara semidictatoriala. Chiar atat de orbi sa fie cei din tara sa nu priceapa asta?

      • Se afirma mereu ca ar trebui infiintate noi sectii de votare in strainatate.
        Despre noi sectii de votare:
        -Sunt state precum Germania care prin lege au prevazut ca votul rezidentilor straini sa se desfasoare doar in sediile diplomatice si/sau consulare respective.
        -In alte state, o noua sectie de votare ar echivala, ca activitate de constituire, cu procesul de inchiriere pe termen scurt al unui spatiu corespunzator, si cu amenajarea acestuia. Nu stiu daca poti gasi de inchiriat un spatiu corespunzator pentru doua zile.
        -Nu inteleg de ce nu se folosesc ca sectii de votare bisericile romanesti din strainatate. Asa cum se face cu biserica ortodoxa romana din Ierusalim.
        Despre programul de votare:
        -Nu cred ca e un capat de lume daca programul ar fi de la 7 la 23. Oricum BEC s-a dovedit foarte incapatinat si inflexibil de data asta.
        -Am citit pe acest site un articol provenit de la un rezident din Austria, foarte critic la adresa organizarii. A venit la vot la ora 18.30. Sa fim decenti in afirmatii: nimeni nu te umileste daca o masa de votanti se prezinta la votare seara si doar o parte mai apuca sa voteze.
        Despre organizarea alegerilor in general:
        -Nu inteleg de ce nimeni nu pune piciorul in prag ca sa prezinte si problema fondurilor alocate. In istoricul alegerilor din strainatate se pare ca prezenta a fost cam la jumatate cat a fost acum, in primul tur. Normal ca sefii de misiune au proiectat activitatea de logistica pe acest fundament. Pentru simplul motiv ca la nivel MAE, toate misiunile inghit fonduri mari, in valuta, si auditul intern precum si Directia Logistica care aproba atat masurile de organizare cat si banii, le cer sa nu faca risipa.
        -In Romania niciun partid politic nu vrea sa promoveze prevederea legala electorala de inscriere pentru votare, cu 6 luni inainte, a rezidentilor straini in statul de rezidenta sau a celor cu rezidenta in Romania care vor fi in strainatate in acea perioada; multe s-ar rezolva astfel.

        • – bine ca sunt bani pentru deplasarile lui Ponta si nu sunt bani pentru a-i ajuta pe cei care trimit o gramada de bani si contribuie la PIB-ul Romaniei sa voteze decent.

          – Si aici sunt unele biserici care s-au transformat in sectii de vot.

          – Pe termen lung toate aceste probleme pot fi rezolvate prin votul prin corespondenta, dar, bineinteles, partidul-stat nu va accepta sa treaca o asemenea lege vreodata.

        • In legatura cu votarea rezidentilor straini numai la ambasade si consulate in Germania, te anunt pe aceasta cale ca esti intr-o absoluta eroare. In Germania se pot organiza alegeri oriunde, de aproape orice stat, in orice caz de orice stat membru UE.
          Cauta in google türkische presidentenwahlen in deutschland 2014 . O sa gasesti o gramada de articole ca cel din linkul asta:
          http://www.t-online.de/nachrichten/deutschland/id_70494360/deutschland-1-4-millionen-tuerkische-staatsbuerger-waehlen-neuen-praesident-.html

          In citeva cuvinte numai:
          Anul asta Turcia a avut alegeri prezidentiale. In Germania traiesc aprox. 1.4 milioane turci cu drept de vot. Statul german le-a pus la dispozitie 7 centre de votare. De fapt, 7 megacentre, fiecare cu cite aprox. 70 de urne, in total aproape 500 de urne. Votarea s-a organizat in stadioane, hale de expozitii, sali polivalente. Si s-a tot votat timp de 4 zile. Toata logistica a fost adusa de statul turc, fiecare punct de votare, de fapt fiecare urna era legata prin computer direct cu Ankara, iar numaratoare voturilor s-a facut centralizat in capitala turca. In strainatate s-a votat cu citeva zile inainte de votul din Turcia. Dupa ce s-a incheiat toata votarea, balotii de buletine s-au pus in avion si s-au trimis la Ankara.
          Si cica Turcia ar avea probleme cu drepturile omului!

          In ceea ce priveste „complicata procedura” de obtinere a aprobarii statului gazda pentru organizarea votarii, totul se reduce la o cerere verbala (asta e denumirea oficiala, de fapt se face in scris), si are loc o comunicare formala intre Ministerul de externe federal si Ambasada tarii care vrea sa organizeze scrutinul electoral. Ministerul de externe federal si ministerele de interne ale landurilor verifica cererea si in cazul in care nu exista vreun pericol la adresa natiunii (de ex. ISIS sa vrea sa organizeze alegeri sau ceva similar), se da automat acceptul. Adica se da acceptul in 99,99% din cazuri. Dureaza o luna toata tevatura. Si in orice caz, daca cineva vrea sa organizeze asa ceva, face cererea din timp. Daca nu o face, e clar ca nu are interes sa o faca. Alte detalii sint rezolvate local: landurile pun la dispozitie forte de securitate in caz de nevoie, logistica este adusa de tara in cauza (daca vrea, daca nu, poate sa rezolve asta si local), iar locatiile sint inchiriate sau puse la dispozitie gratuit de comunitatea locala.

        • @sorin, atata timp cat votarea dureaza pana la ora 21, poti sa vin si cu doar cateva minute inainte de inchiderea urnelor si, cu toate acestea, sa mi se asigure dreptul de a vota. Faptul ca multi romani din diaspora au fost impiedicati sa voteze si au trebuit sa stea ore intregi la coada si, multi dintre ei, tot n-au reusit sa voteze, nu ne arata decat cat de rau intetionate si/sau prost organizate au fost organizatorii procesului de votare. Nu e vina alegatorilor, ca organizatorii votarii n-au infiintat sectii suplimentare de votare, pentru ca se stie ca peste hotarele Romaniei, traiesc peste 2 milioane de romani.

          Mai spui tu ca toate misiunile MAE sunt mari inghitioare de fonduri. Asa, si ce vina au cetatenii romani care traiesc in diaspora? Tin sa-ti reamintesc ca si in Romania, sunt inghitite sume uriase de bani pentru organizarea alegerilor.

          In concluzie: votarea reprezinta un drept constitutional si fundamental, care trebuie respectat si oferit oricarui cetatean. Cand vine vorba de un astfel de drept, chestiuni gen sectii insuficiente de votare, stampile insuficiente, buletine de vot insuficiente, personal insuficient etc, n-ar trebui sa existe. Trebuie depus orice efort posibil, pentru ca toti cetatenii sa poata vota.

        • daca te prezinti la vot la ora 18:30 in diaspora si nu apuci sa votezi tot esti umilit. putini isi pun problema ca pentru a ajunge la o sectie de vot oamenii sunt nevoiti sa mearga sute de kilometri, depind de trafic, de orare de tren si autobuz, nu e totul asa simplu sa poate veni toti la prima ora la ambasada.

  2. As adauga un punct 6, desi acum e cam tarziu. Dupa parerea mea, aceasta masura s-ar putea introduce ca obligatorie si in tara – ar diminua fraudele. Si anume: pre-inregistrarea votantilor la sectia de vot la care intentioneaza sa voteze. Un formular care sa se poata completa on-line, cu un dead-line de 48 de ore, sa zicem. Astfel, „listele suplimentare” sunt deja completate de useri, cei de la sectia de votare trebuie doar sa le ordoneze alfabetic (5-6 secunde?) si tipari. Verificarea se face in timpul votului. Zic ca e o treaba relativa simpla si eficienta.

    • Dragule, la primul tur am fost acasa-acasa iar in al doilea tur voi fi „acasa-afara”. Din motive . . . motive. Este imposibil intrun domeniu de activitate ca cel din care fac parte (si fac parte multi altii, de ordin ce trece sigur de sute de mii) sa stiu cu anticipatie nu unde ma voi afla peste 6 luni cand nu stiu unde ma voi afla de pe o zi pe alta. Pontii sunt experti in fraude, si v-o spune unul care din 2003 pana la ultimele alegeri parlamentare UE, si-a putut exercita votul, iar de atunci incoace cacialmalele care se arunca in joc ar lasa cu gura cascata multi fraieri, dar nu lasa pe unul care poate citi ce scrie pe fruntea pontilor, oricat isi tuflesc ei caiula de roman pe a lor frunte.
      Gaselnita cu declaratia ca nu vei fura, este o gaselnita care a facut pui in capul celor de tip liviu dragnea, si pe care o puteau exersa mai intai in teleorman la vremea loviturii de stat in urma careia pontii ni s-au urcat pe grumaz. Solutia cu prelungirea orarului de vot nu este admisibila, persoanele care fac parte din comisie sunt fiinte umane ca toate fiintele umane si nu au de ce sa fie fortate prin nici un mijloc la o activitate inuman de lunga. Ca sustinatoare a Elenei Udrea, familia mea a dat sectiei de vot Valencia, pe principiul voluntariatului, pe unul dintre cei 5 membri, in primul tur. Voluntariatul acesta a fost recompensat cu suma de 12 euro, intro tara in care salariul mediu pe economie este de 752 euro pe luna.
      Sa fii guvern si sa afirmi cu nonsalanta ca numarul sectiilor de vot este acelasi ca in 2009, in conditiile in care numarul emigrantilor este cu mult superior acelui an si voit ingreunata metodologia votului, nu poti decat sa faci dovada unei profunde ne-simtiri. Emigrantii romani nu au de ce sa fie impiedicati a vota, asa in general, dar cetatenii romani UE-ropeni nu sunt emigranti ci sunt in tara lor in orice colt al UE si atunci guvernul nu poate fi decat vinovat pentru a lui incapacitate de a asigura conditiile minime necesare electorilor romani pentru a-si exercita cel mai sfant dintre drepturi, votul.

  3. M-a sunat mama de la tara, are 82 de ani, abia ma sculasem, la ea era deja dupamaiaza. Mi-a urat si ea la multi ani. Nu am intrebat-o cu cine voteaza, ca de regula. Imi amintesc, pe la vremea cand Ilici Iliescu era in fata ciolanului era trup si suflet pentru el. Dar acum am ramas surprins. Mi-a spus pe indelete cam la ce mojicii se preteaza adeptii plagiatorului, cadouri primite, minciuna la ordinea zilei, publicitatea asta desantata…oricum mi-a prezis vremuri grele pt romani daca iese Copy-paste. Dar nu am intrebat-o cu cine voteaza…

  4. De o singura reactie de ambasadot am cunostiinta: Bogdan Mazuru, Paris (poate ca pe cai oficiale mai exista si altele).
    http://www.hotnews.ro/stiri-politic-18497187-bogdan-mazuru-ambasadorul-romaniei-paris-critica-mae-pentru-masurile-luate-pentru-turul-doi-astept-numar-considerabil-cetateni-romani-care-vina-vot-vom-avea-dificultati-pentru-paris-aceste-masuri-sunt.htm
    Cel mai cinstit guvern va „face totul” pentru ca diasporenii sa nu mai „fraudeze” votul :P
    Nb,
    nu mai intreb cine cu cine voteaza, ca ieri am citit o scrisoare, a unui fost presedinte, atit de jegoasa, incit te apuca greata.

  5. Nu e nicio resemnare, în sfârșit dreapta dă semne de organizare și coagulare, ponta a fentat startul în cel de-al doilea țur, dar deja gâfâie sub greșelile stafului și ale ministrului de externe.
    Deabia de-acum începe distracția, pregătiți-vă castronul cu popcorn.

  6. Ne-am întrebat, in mod firesc: „Dar altii cum fac?” La o simpla căutare pe Google, am gasit niște articole in ziarele germane, despre votul cetățenilor turci din Germania. Asta-vara au avut loc alegeri prezidențiale si a fost primul an in care turcii au putut sa voteze si din străinătate, pina acum fiind posibil numai pe teritoriu propriu si prin consulate. S-a estimat ca sint 1,4 milioane de turci in Germania si in jur de 5 milioane in toata diaspora. Apoi s-au organizat secții de votare in 7 locatii din Germania, anume in stadioane si pavilioane de expoziții, oferite gratuit de către statul german. Fiecare astfel de sectie a fost dotata cu cel puțin 69 de urne (cum e exemplul de la Frankfurt – vezi poza din fnp). La Berlin s-a organizat la stadionul olimpic, vezi poza din Tagesschau.

    Sectiile de votare au fost deschise timp de 4 zile, de joi pina duminica. La fiecare urnă erau prezenți oficialitati din Turcia si cite un reprezentant al partidelor. La Frankfurt de exemplu au fost așteptați 190.000 de votanti.

    Iată deci cum o tara considerată cu probleme mari la capitolele democrație, corupție, dictatura, conflicte etc. etc. a putut sa organizeze pentru prima data, fără nici o experiența prealabila, asemenea conditii pentru propriii cetățeni. Pe noi ce ne așteaptă?

    http://www.fnp.de/rhein-main/Praesidentenwahl-Tuerkische-Waehler-gehen-in-Frankfurt-an-die-Urne;art1491,965001

    http://www.tagesschau.de/inland/tuerkische-wahlen100.html

    • interesante articole, a mai adus cineva in discutie situatia asta mai sus. toate acestea nu fac decat sa arate ca desi exista mecanisme si precedente, bucurestiul nu vrea sa lase diaspora sa voteze, pentru ca ar putea organiza alegerile mai corect. cum spunea cineva, toata situatia votului in strainatate pare o dezorganizare foarte organizata

  7. dincolo de 300 de mii de suflete vor vota din diaspora… va fi o zi neagra in istoria Romaniei daca ea nu decurge impecabil. nimeni nu va uita cum a fost.

  8. In Canada sint sectii de votare doar in Ottawa, Montreal, Toronto si Vancouver. Nimic in ditamai mijlocul Canadei, nimic intre Toronto si Vancouver.
    Ar mai fi trebuit sectii de votare in Winnipeg, Edmonton, Calgary.
    Bine ca sint in sate de 100 de persoane.

  9. Oare presa străină de ce nu face subiect din acest circ care se întîmplă sub nasul lor? Mai ales că scandalul se produce, din cîte am înțeles, în capitale NY, Paris, Londra, Viena. Străinii chiar nu înțeleg ce se întîmplă?

    • Exact același lucru ma grăbeam sa întreb si eu, cand am vazut mesajul dvs. Presa straina trebuie informata. Astfel vor afla si occidentalii de ce au plecat romanii de la casa lor.

    • si eu m-am intrebat acelasi lucru. ma si gandeam cum ar fi daca eram cetatean german care locuia langa ambasada romaniei si intr-o zi vedeam o mare de oameni stand la coada…
      raspunsul e simplu, aceste stiri nu prea vin in agentiile straine, se publica foarte pe scurt, fara detalii, pe ici pe colo cu dezinformari (pe Bloomberg parca se scria ca victoria lui ponta ar aduce stabilitate in tara). puterea aceasta sta si in mainile noastre, daca locuiti in strainatate scrieti la surse media (radio, televiziuni, bloguri, comunitati, ziare in special), nimeni nu va veni sa ne salveze

  10. Stimata Petrescu de la Finante ce spune despre cozile facute de fostii colegi de prin Strainataturi la vot. Ce repede ne transformam in cozi de topor. Demisia !!!

  11. Iata ca am ajuns sa vedem masura lucrurilor:
    – Daca Corlateanu ar fi avut demnitate ar fi demisionat, dar nu are.
    – Daca Ponta ar fi avut demnitate ar fi cerut demisia lui Corlateanu, dar nu are.
    – Daca Ponta nu are demnitate si am vazut mai sus nici el nu va dimisiona.
    Calculul lor este simplu, vor ingrosa obrazul si vor trece peste asta. Peste o saptamina va fi presedinte, pentru ca doar viata lui este un lung sir de minciuni. Noi am invatat ca acest imbecil ne poate umili chiar in drepturile legitime si departe de Romania. Acest imbecil vrea sa fie ultimul aparator al constitutiei. Prea mult. Trebuie sa continuam demonstratiile pina nu va mai avea curajul sa iasa in lume.

  12. In primul rind, in toata aceasta discutie a votului din diaspora, trebuie plecat de la cauza originara a disfunctiilor constatate la sectiile de vot: declaratia pe propria raspundere !!!
    Nesimtitul galactic Victor Ponta, prim-ministru al Romaniei printr-un accident epocal al istoriei, a afirmat ca a fost necesara introducerea unei astfel de declaratii din cauza „fraudelor care au avut loc la votul din diaspora” !! Daca a afirmat asa ceva (imensa jignire pentru cei din diaspora, care au plecat din Romania din cauza fraudelor de acolo !!), ar trebui sa si dovedeasca afirmatia sa: au fost descoperite aceste persoane care au fraudat votul in diaspora ? S-au luat masuri legale impotriva lor ? Cae sint numele acestor persoane ? A fost o frauda organizata ? Daca, da, de catre cine ? S.a.m.d. Pentru ca, daca guvernul nu raspunde la aceste intrebari, inseamna ca acuzatiile sint complet false, iar masura aplicarii declaratiei pe propria raspundere complet nejustificata, deci abuziva, devenind ea in sine o frauda, intreprinsa insa de partea opusa, si anume guvernul Romaniei, impotriva a 3 milioane de romani plecati de nevoie dintr-o tara condusa de delicventi de drept comun (dovediti deja, in opinia publica, daca nu chiar legal).
    In plus, guvernul ar trebui sa explice de ce nu mai este valabil votul cu utilizarea pasaportului strain (da, acest pasaport nu denota exact cetatenia romana, insa s-a folosit in trecut), si de cind, si de ce nu a fost popularizat in timp util acest aspect.

  13. De acord cu mai toate dar sub aspect practic, discutia cu votul din diaspora e secundara, ba chiar distrage atentia de la problema principla: VOTUL MULTIPLU. Votul din afara a fost de 1.5 procente, poate fi mai mare in turul II, 2 procente cu un avantaj net sa zicem de 1 procent de partea lui Iohannis. Deci daca o zecime nu ajung sa voteze, Iohannis e pagubit cu o zecime de procent.

    Pe de alta parte, pe listele suplimentare din tara au votat peste 10 procente, iar distributia geografica a voturilor turistice ase corealeaza foarte bine cu avantajul lui Ponta, furtul este foate bine stabilit statistic. Daca s-ar putea forta inceputul verificarii CNPurilor, caci evident nu e timp sa se verifice peste un milion, sigur s-ar gasi voturi multiple, n-ar mai conta cate, suspiciunea de hotie ar devedita, ar iesi scandal ceea ce i-ar descuraja pe multi sa mai repete figura si Iohannis ar putea recupera 1, 2 poate chiar 3 procente, mult mai mult decat in diaspora.

  14. Propunere:
    Sa se amenajeze sectii de votare in incintele bisericilor romanesti din strainatate, finantate de la buget!!!!
    Parca dl. Ministru Stanoevici, platit de la buget, a apelat la acestea pentru a organiza alegerile in sensul aflarii numarului de romani din diaspora.

  15. Propunere:
    Referitor la cele 10% voturi pe listele suplimentare, verificarea sa se faca prin sondaj iar daca rezulta ca frauda(care este!) sa se amane turul II.

  16. INCREDIBIL! Inca un articol in care se cauta solutii la probleme simple ca buna ziua pe care guvernele din ultimii 25 de ani le-au lasat intentionat nerezolvate tocmai pentru a profita de pe urma bramburelii create cu buna stiinta.

    Domnule, exista o constitutie, exista legi, exista un guvern cu mii si mii de paraziti numiti pompos functionari (platiti regeste din impozite si taxe absolut banditesti puse pe spinarea prostimii care munceste cinstit si produce bunuri si servicii) care ar trebui sa asigure desfasurarea rapida si fara probleme a unui proces de o simplitate de nivelul scolii primare si, fiindca ei nu isi fac datoria pentru care sint platiti, nu respecta legile si nici macar constitutia, tot ce gasim noi de facut e sa asternem pe hirtie solutii pe care ei nu le vor citi niciodata pentru ca pur si simplu nu ii intereseaza parerile slugilor.

    Nu e problema mea cum isi organizeaza si face munca unul (functionar, zugrav, gradinar, electrician etc.) pe care il platesc, ci a lui. Ca d’aia il platesc. Sa-si faca munca legata de organizarea alegerilor – pentru care eu ii platesc – si primul ministru, si ala de externe si toata liota de smecheri care se intinde de la astia pina la sectia de votare! Daca eu nu respect legile, o patesc. Functionarii nu sint si ei datori sa respecte legile? Daca nu se simt in stare, sa demisioneze! Daca nu demisioneaza, sa presteze serviciul ala pentru care il platesc! Sau sa plateasca cu ani de puscarie sau amenzi daca nu imi livreaza serviciul exact asa cum ne-am inteles.

    De 25 de ani, de fiecare data cind sint alegeri, lumea a vorbit/scris despre cum se fura voturi, ca ar trebui schimbat sistemul, introdus votul anticipat, prin corespondenta, electronic etc.

    Si tot de 25 de ani, in mod sistematic, la 3 zile dupa alegeri, toata lumea uita de problemele legate de organizarea votului.

    Se pare ca problema nu e localizata doar la nivelul functionarilor… E ceva mult mai grav.

    Motiv pentru care pot sa fac pariu ca, in Romania, si peste 25 de ani va fi exact la fel.

    Noroc ca lumea e mare…

  17. Chiar credeti ca sint atit de naiva sau de megalomaniaca incit sa cred ca, din mijlocul evaluarii consolidate, Corlatean se va opri si va citi solutiile pe care i le ofer eu pe Contributors? Nu asta e ideea. Scriu aici, asa cum o fac probabil majoritatea autorilor Contributors, ca sa tinem normalitatea si firescul in viata, pentru ca cititorii sa vada ca nu sint singuri si sa prinda curaj. Si pentru ca e o forma indirecta de presiune a normalitatii impotriva absurdului. Eu nu pot face mai mult decit sa scriu, dar s-ar putea ca un cititor care poate face mai mult decit mine sa se simta un pic mai insufletit de simplitatea celor spuse aici si sa actioneze. Asa functioneaza lucrurile si de aia scriitorii nu sint niste obiecte inutile, atunci cind sint cu adevarat scriitori si nu niste glume proaste. Micul meu rol social e sa articulez, al altora e sa purceada la aplicarea legii, asa cum spuneti. Eu incerc sa-mi fac datoria, asta ma face sa ma simt impacata si sa am speranta ca si-o vor face si ceilalti.

    • si avem mare nevoie de persoane capabile sa articuleze aceste probleme. primul pas in a schimba ceva e sa constientizam si sa spunem pe nume acestor lucruri.

  18. Da sunt cateva propuneri bine venite dar sunt convins ca se vor gasii multi in PSD care sa se opuna.
    As face si a 6-a propunere:
    In unele state din EU hai sa spunem mai civilizate in care guvernantii tin seama de cetateni si
    dorintele acestora, orice fel de alegere comunale, parlamentare sau prezidentiale tine 2 zile si anume : Sambata si Duminica.
    Da un Referendum in functie de importanta lui s-ar putea desfasura numai intr-o singura zi, cu toate ca in Romania totul este ORIGINAL si iesit din COMUN.

    Va Multumesc si Veniti la VOT pe 16 Noembrie 2014 cand se hotaraste SOARTA ROMANIEI.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Luminita Marcu
Luminita Marcu
Asistent universitar în Facultatea de Litere din Universitatea Bucureşti, doctorat în filologie cu o lucrare despre presa culturală din comunismul românesc (profesor colaborator din 2001, titular în departamentul de Studii literare, din 2005). A publicat cartea Mansarda cu portocale. Puzzle spaniol în 2006 la Editura Polirom, traduceri din engleză şi spaniolă şi numeroase articole în presa din România. În curs de apariție la Editura Cartea românească, lucrarea ”Gazeta literară 1954-1968. O revistă culturală în comunism”. Aprilie 2010 - aprilie 2014, director adjunct al ICR Madrid. 2007-2010, consilier de presă al Institutului Cervantes din București. Din septembrie 2014, lector, prin concurs, la Universitatea din Salamanca (titular al cursurilor de Literatură română în cadrul Literaturilor romanice și de Limbă și civilizație românească).

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro