joi, martie 28, 2024

Ce îi trebuie Romaniei in urmatorii ani? E simplu

Politicienii  trebuie sa inteleaga care este drumul pe care trebuie sa mearga Romania. Alegatorii la fel. Contextul economic mondial si european, extrem de fragil si periculos,  face ca orice abatere de la acest drum sa arunce Romania in dezastrul economic si social. Nu e o previziune gratuita, e suficient sa ne uitam la alte tari care nu si-au ales drumul corect.

Integrarea euro-atlantica

Chiar cu cedarile de suveranitate care se intrevad, Romania trebuie sa mearga mai departe pe mana UE. Pentru urmatoarele motive:

-Primim fonduri nerambursabile pentru dezvoltare, fonduri necesare ca aerul;

-Avem avantajul pietelor globalizate ale UE, in primul rand al pietei muncii dar si comertului. Fara banii si joburilor celor trei milioane de romani care muncesc in UE, nu stiu unde am fi fost astazi;

-Investiile straine care vin in tara, cu bani, tehnologii, management perfomant, piete de desfacere;

-Participarea Romaniei la globalizarea mondiala dintr-o pozitie importanta, de membru al UE;

-Securitatea nationala este asigurata de NATO, Romania nu dispune de banii necesari;

-UE ne ofera  protectie si aparare impotriva celor care vor sa castige „toata” puterea, prin derapaje de la regulile statului de drept.

Politica economica

Este o iluzie in capul multora ca statul, guvernul, „conduce” economia. Fara sa fie posesor de mijloace de productie, de fabrici si entitati economice, fara CSP, Comitetul de Stat al Planificarii, si toate instrumentele pe care le avea statul comunist. Statul poate doar „influenta” economia prin parghii de tipul: fiscalitatea, investitii in infrastructura mare, subventii, concesionari. Primele trei parghii presupun bani multi, disponibili, alocati de la bugetul de stat.

Fara fiscalitate redusa, numar mic de taxe si avize, birocratie redusa, concesionari masive din active inca ale statului nu se vor inghesui investitori la usa noastra.

In conditiile in care nu avem o productie mare de bunuri si servicii vandabile, cu valoare adaugata mare, care sa genereze  venituri semnificative la bugetul de stat, singura modalitate de a face rost de bani este reducerea cheltuielilor de functionare ale statului.

Imprumuturile nu mai sunt o solutie, costurile lor cresc pe masura ce criza datoriilor suverane zdruncina economia mondiala. In 2013 Romania trebuie sa returneze 12 miliarde de euro, in 2014 cam tot atat.

Daca Germania poate functiona cu opt ministere, cat este ea de Germanie, de ce n-ar putea si Romania sa faca la fel? Daca am lua toti ordonatorii de credite si i-am suprima pe cei inutili, care taie frunze la caini, sau le-am muta atributiile catre alte institutii, am vedea ca se poate trai si cu mai putina birocratie. Ce face Ministerul Culturii, ca protectia monumentelor istorice poate fi facuta de administratiie locale. Am si uitat cine este ministru la Cultura. Dar ministerul Agriculturii, cand toata agricultura este privatizata si exista si alte institutii, Cadastru, APIA, ADS, care au functii bine stabilite. Plus toate Directiile Agricole Judetene care ce fac? Dar Directiile Judetene pentru Tineret si Sport, ce fac?

Dar entitatile economice inca de stat, care sug bani de la buget, in loc sa aduca beneficii? (vezi Oltchim).

De ce trebuie ca statul sa fie un intermediar prost si furacios, intre furnizorii si beneficiarii de servicii sociale esentiale, educatie, sanatate, in loc ca acestia sa fie pusi in contract direct?

De ce trebuie sa functioneze mii de primarii care deservesc sub o mie de locuitori, cu costuri impresionante? Unde sunt standardele de cost, calitate si procedura care ar trebui sa guverneze institutiile statului?

E loc de reducerea cheltuielilor de functionare a statului cu 30-40%.

Mai multa integritate si justitie corecta si eficienta

Asta asteapta investitorii. Justitia a rezistat asaltului la care a fost supusa in vara aceasta. Dar birocratii care cer spagi peste spagi, pusi in posturi din clientela politica, sa dea o parte si la partid, trebuie sa dispara.

PDL a platit enorm pentru ca justitia a muscat adanc si din demnitari si membri de frunte ai PDL. Acum miza este repornirea Romaniei pe drumul european care sa aduca bunastare cetatenilor. Nu pe drumul coruptiei si fraudarii Bugetului de Stat.

Trebuie imaginate in continuare Comisii de Integritate, de felul aceleia condusa de Monica Macovei, care sa dea avize conforme la numirile in functii de conducere. Trebuie eliminate numirile politice mai jos de secretar de stat. Fara aceste miscari decisive nu va fi castigata populatia pentru a suporta alte, eventuale, sacrificii, pana cand economia va incepe sa functioneze la turatii superioare.

Stabilitate politica

Investitorii romani si straini nu fac afaceri intr-un mediu politic instabil. Ce s-a intamplat vara aceasta si actuala guvernare au aruncat Romania cu 10 ani in urma, in privinta predictibilitatii politice. S-a si vazut in cresterea cursului de schimb, in scaderea dramatica a sumelor investite si plecarea altora din tara.

Sistemul bancar este si el fragilizat de posibila retragere, de catre bancile mama, a unor sume importante din filialele lor din Romania. Fara a mai pune la socoteala eventualul cutremur provocat de caderea Greciei.

Inconstienta regimului Ponta-Antonescu a fragilizat masiv atractivitatea economiei romanesti, dupa o perioada de investitii relativ mari. Cum fara bani, tehnologii, management si piete aduse de investitori, Romania nu poate pluti intr-o lume aflata in competitie acerba, acesta inconstienta, care dainuie si in prezent, reprezinta bomboana pe coliva Romaniei.

Acest tablou nu este exhaustiv, dar creioneaza destul de corect nevoile Romaniei pentru urmatorii ani. Ramane ca alegatorii sa decida intre un astfel de program si „jos Basescu”.

Distribuie acest articol

60 COMENTARII

  1. Probabil de aia, printre altele, Monica iacob Ridzi, catindată minune a PP-DD apare în continuare pe banner-ul de la sediul local al PD-L, iar romaniacurata (unde nu v-am mai vazut de mult semnătura, domnule profesor Vlaston) se întreabă şi ne întreabă pe noi, cititorii: „De ce credeţi că nu se autosesizează procurorii în cazul PP-DD?”.
    Se pregăteşte invocarea Stabilităţii Politice, cu DD pe post de broasca aia necesară a fi înghiţită pe stomacul gol. Există precedente precum cel al lui domnu’ Oprea, dar gaşca de traseişti a acestuia păreau a fi puri precum vestalele Romei pe lângă râioşii lui DD….

  2. Azi am auzit promisiunile celor de la ARD, suna tentante si goale, la fel cu cele ale lui Videanu din 2008 cu care PDL a castigat alegerile(salariu mediu de 900 Euro si pensie medie de 450 Euro din 2012 plus majorarea salariilor profesorilor cu 50% IMEDIAT ce vor veni la guvernare, incepand cu 1 Ianuarie 2009 – apropos, de ce nu le-au marit la 1 Ianuarie 2009, Dle Vlaston, ca in 2008 si 2009 Dl Basescu si Boc ne asigurau zi de zi ca mandra Romanie NU va fi atinsa de criza ce bantuia mapamondul ?!!!!!) de care au uitat PDListii a 2-a zi dupa ce-au venit la guvernare !
    Sa te mai intrebi cu cine sa votezi?!
    Ce ziceti, dle Vlaston?!!!!!!!!!
    Nu comentez promisiunile la fel de mincinoase ale USL sau PPDD sau…..

      • Ce i-a impiedicat sa maresca salariile profesorilor cu 50% la 1 Ianuarie 2009, la 1 luna dupa ce-au castigat alegerile, ca oricum NU aveau habar ca va veni criza?
        De ce nu le-au mai marit la 1 luna dupa ce promisesera in campanie si mai si votasera?!

          • Dle Vlaston, v-am intrebat CONCRET de ce NU a majorat Guvernul Boc salariile incepand cu 1 Ianuarie 2009, asa cum a promis in campania electorala din Noiembrie 2008 ?!
            Uite ce spunea Boc:
            „Guvernul va majora IMEDIAT incepand cu 1 ianuarie 2009 salariile profesorilor” in cazul in care PDL va veni la guvernare” !!!!!!!!

            Ce s-a intamplat in intervalul de 1 luna dintre campania electorala si venirea Guvernului Boc de-au renuntat ei sa aplice LEGEA votata cu mare tam-tam, mai ales ca NU venea nici o criza peste Romania nici in 2008 si nici in 2009, asa cum ne-au tot asigurat Basescu si Boc?
            De ce NU a RESPECTAT acea promisiune elctorala PDL?
            Asta este intrebarea, pentru ca asa cum am spus in primul meu comentariu ceea ce promite acum ARD sau PDL(tot aia este!) seamana identic cu promisiunile NEONORATE ale PDL din 2008 !!
            De ce i-as crede acum cand in 2009(NU era nici o criza in Romnaia!) NU au respectat ceea ce au promis in campanie?!
            Cum ma convingeti Dvs ca de data asta vor respecta promisiunile astea, mai ales ca ARD nu a facut nici un studiu de impact, nu a discutat propunerea asta cu oamenii de afaceri?!!
            Ce reactie credeti ca vor avea oamenii de afaceri la propunerea de marire a salariului minim?

            Sa stiti Dle Vlaston ca i-as fi crezut mai mult pe cei de la ARD daca veneau cu propuneri legate de:
            – modernizarea si restructurarea adminsitratiei publice stufoase, ineficiente si clientelare si politizate cu incompetenti numiti politic
            – masuri pentru scaderea evaziunii fiscale, despre care zilele trecute Ambasadorul SUA spunea ca este estimata ca valoare la nivelul bugetului de stat al Romaniei

            Astea 2 masuri mi-ar fi fost suficiente mie sa votez ARD.
            Asa insa vad numai niste masuri identice ca cele din 2008 de care PDL a uitat a 2-a zi dupa ce-a ajuns la guvernare…
            Asta este motivul pentru care NU voi vota ARD, nu voi vota deloc si ma tem ca asta vor face multi romani si uite asa balanta se va inclina iar spre dezastrul numit USL, asa cum arata sondajele….
            Romanii vor penaliza dur minciunile PDListe din 2008.
            NU mai conteaza ca si cei de la USL mint, PDL trebuie sa plateasca in fata romanilor nemultumiti de cei pe acre ia-u votat in 2008 si care le–au inselat asteptarile cu varf si indesat prin minciunile populiste cu care doar au castigat alegerile.
            De data asta va plati PDL.
            Data viitoare probabil va plati USL.

            • PDL NU a majorat salariile incepand cu 1 Ianuarie 2009 pentru ca stia prea bine ca vine dezastrul. PDL a mintit cu nerusinare in campanie, ca totul va fi bine si ca noi nu o sa fim atinsi de criza. Da, nu toate promisiunile se pot tine, dar PDL stia prea bine ca ce promitea nu putea fi indeplinit. Stefan Vlaston se face ca nu intelege intrebarea, evita sa dea un raspuns transant. Anume ca toti politicienii sunt la fel: niste mincinosi, mai presus chiar de prosti. PDL si USL = aceeasi mizerie. Oricum, ca sa nu il supar prea tare pe simpatizantul PDL (Stefan Vlaston), recunosc ca a fost mai corect ca PDL sa promita si sa nu-si tina promisiunea, decat ce face USL acum: a promis, si a dat drumul la tiparnita, ca sa isi tina promisiunea. Pana la urma cel mai mare prost e cel care crede in astfel de promisiuni si care voteaza in functie de minciunile debitate de niste fomisti care nu ar supravietui intr-o lume guvernata de legile naturii. Au nevoie sa ajunga la guvernare, pentru ca in joc este insasi supravietuirea lor. Si mi se pare firesc sa minta cat pot, pentru a-si indeplini scopurile. Fraieri sunt aia care ii cred si ii voteaza. Ne cam place sa fim mintiti, nu?

          • Domnule Vlaston, principala preocupare a oricarui guvern care va veni la conducerea tarii este CREAREA A CAT MAI MULTE LOCURI DE MUNCA prin urmatoarele actiuni (dupa parerea mea):
            1. Identificarea de catre guvern prin parghiile de care dispune a sectoarelor de activitate care pot genera locuri de munca cu investitii minime si care ne dau posibilitatea sa acoperim cat mai multe nise de piata.
            2. Modificarea legislatiei fiscale pe o anumita perioada de timp care sa fie asumata de catre toata clasa politica si care sa permita deduceri fiscale si reducerea numarului de taxe pentru sectorul economic asumat.
            3. Sprijinirea de catre stat prin parghiile financiare de care dispune a startup-urilor care de cele mai multe ori nu au acces la creditele bancare (dar nu prin fraudarea bancilor prin modelul fondului de garantare a creditelor pentru IMM).
            4. Accesul la fondurile europene intr-o maniera mai eficienta prin eliminarea coruptiei din sistem (crearea unui departament anticoruptie cu lucratori sub acoperire care sa demaste coruptia din sistem- exemplu intocmirea de dosare pentru fonduri europene si depistarea celor care cer bani pentru facilitarea depunerii dosarelor).

            Celalt palier la care trebuie lucrat este in fermitatea in actiuni a guvernului prin reprezentantii sai atunci cand se constata incalcari grave a sarcinilor de serviciu. Spunea un director de la CFR ce sa facem sa-i dam pe toti afara pentru ca toti iau spaga?
            raspunsul este DA. Sa fie dati toti afara pentru ca oricand poti angaja alti lucratori care abia asteapta sa munceasca.
            Daca aveti puterea sa va ganditi macar la aceste lucruri si sa implementati macar o parte din ele vom putea da inainte.
            Fara locuri de munca nu putem creste economia oricat am incerca.

        • Majorarea salariilor profesorilor a fost impiedicata de deficitul de circa cinci miliarde de euro, lasat de guvernul Moliceanu, despre care nu avea de unde sa stie PDL-ul in campania electorala.
          In campanie, PDL-ul a facut ce trebuia, iar la guvernare, a facut, de asemenea, ce trebuia.
          Dupa ce guvernul Boc a acoperit deficitul lasat de guvernul Molicanu, au fost necesare alte ajustari pentru a compensa dezechilibrele si devalizarile comise de fostele guvernari psd si pnl. In acelasi timp, au aparut primele efecte ale crizei economice mondiale.
          Veniturile la buget nu au mai fost cele estimate prin legea bugetului, ci mult mai mici.
          Cresterea economica prognozata s-a transformat, din cauza crizei economice mondiale, in recesiune.
          Guvernul a fost obligat sa gaseeasca resurse pentru a plati salariile si pensiile, in conditiile in care veniturile la buget erau mult mai mici, decit cele prevazute.
          Guvernul a fost obligat ori sa plateasca 50% din salarii si 70% din pensii, sau sa imprumute. Nimeni nu imprumuta sume atit de mari, decit in anumite conditii. Cele mai bune conditii le-a oferit FMI-ul, dar cu conditia ca guvernul sa se angajeze sa ia masuri de insanatosire economica, pentru a putea garanta astfel, restituirea imprumutului. O conditie a fost reducerea salariului bugetarilor cu 25% pentru sase luni si a pensiilor cu 15%. Pentru ca pensiile nu au putut fi reduse, s-a apelat la majorarea TVA-ului.
          De ce nu s-au redus doar salariile si pensiile mari ? Pentru ca salariile si pensiile mari sunt foarte putine si nu ar fi putut compensa deficitul lunar de circa doua miliarde de euro, din bugetul de stat. Plus ca cei cu venituri mari din parlament si din justitie, ar fi blocat reducerea doar a veniturilor mari. PDL-ul nu a avut o majoritate confortabila in parlament, care sa-i permita sa treaca orice lege.
          Totusi, guvernul, sfatuit de cei mai buni specialisti din ministere, de la Banca Nationala, de la FMI, de la Banca Mondiala si de la UE a adoptat cele mai bune masuri pentru tara.

      • Aviz cititorilor: banalitatile si rautacismele (mi se pare ca rimeaza cu furacios) de mai sus trebuie interpretate strict prin prisma faptului ca dl. Vlaston candideaza din partea ARD in alegerile de luna viitoare, prin urmare e in plina campanie electorala.
        De ce v-o fi atat de greu, dvs. si altor autori de pe-aici, sa scrieti si-un mic disclaimer, mi-e peste poate sa pricep… Va e rusine de candidatura???
        Ce-a mai ramas in conditiile astea din misiunea Contributors.ro, nu mai discutam
        Cat despre asertiunea ca FMI si BM nu stiau ca o sa ajunga criza si-n Romania – in conditiile in care era in plina desfasurare in aproape toata Europa, ca si-n SUA etc. – ce sa mai vorbim…
        Ori te pufneste rasul, ori ajungem la concluzia ca astia de la FMI si BM sunt niste cretini irecuperabili, drept pentru care partidul, sau miscarea, sau ce e ea, pentru care candideaza dl. Vlaston, de indata ce va ajunge la putere ii va scoate-n suturi afara.
        Si da, dle Vlaston, aveti dreptate – nici uselistii nu-s mai breji. Nu s-ar putea sa nu va alegem pe niciunii?

        • Si ce-ar trebui sa facem noi candidatii, sa nu mai scriem si vorbim deloc? Nu aveti nici acum dreptate in privinta FMI si altor institutii. Nimeni ni stie nici acum ce va face economia europeana si mondiala peste 3 luni. Dv. stiti?

      • De la un sef de stat sau de guvern ma astept sa aiba viziune si sa incerce sa priceapa ce se intampla. Asta e ca si cum ar zice un copil „ce daca am luat 5 la matematica ca si vecinul a luat 4”. Nu uitati ca in 2009 eram deja de doi ani in Criza Financiara Globala care a inceput in August 2007 cand o banca franceza si-a inchis un fond de risc din cauza spargerii bulei imobiliare din America (bula care si-a atins varful cu trei ani inainte de 2009, in 2006). Iar altii au stiut ce se va inampla chiar inainte de 2006: Nouriel Roubini, Peter Schiff, Steve Keen si inca vreo noua economisti si investitori persoane publice.

  3. „E loc de reducerea cheltuielilor de functionare a statului cu 30-40%”
    Poate sa fie asa, dar cum sa le spui in campanie electorala (inteleg ca a inceput) oamenilor ca-i dai afara? Ca si-asa e greu sa-ti gasesti de lucru…

    „Inconstienta regimului Ponta-Antonescu a fragilizat masiv atractivitatea economiei romanesti”
    Aici sunt de acord, dar raul e deja facut. O sa tragem ponoasele la anul, dupa alegeri… Indiferent cine le va castiga (oricum sansele ca USL sa nu ia peste 50% de mandate sunt mici)

    „Fara fiscalitate redusa, numar mic de taxe si avize, birocratie redusa, concesionari masive din active inca ale statului nu se vor inghesui investitori la usa noastra.”
    Adaugati „predictibilitate” – de multe ori e mai importanta decat fiscalitatea redusa.

    In fine, cam tot ce ati scris sunt idei frumoase. Pe mine ma intereseaza CUM anume planuiti sa le infaptuiti. Concret. Sa zicem cum veti reduce cota unica la 12% si sa aveti si bani la buget (fara sa va imprumutati, ca „imprumuturile nu mai sunt o solutie”, nu-i asa?). Pentru ca, stiti cum e, teoria ca teoria, da’ practica e aia care ne omoara. Si sa stiti ca chiar in eventualitatea foarte ipotetica ca ARD va forma guvern, tot va trebui sa discutati cu FMI reducerea cotei unice. Sau planuiti sa rupeti acordul imediat?

  4. Succes in campania electorala Domnule Profesor!

    Acum pe bune….Dvs. chiar credeti ca aceasta platforma on-line a fost creata pentru a va face si a face formatiunii politice de care apartineti..campanie electorala?

    • Pai… aaahhh… judecand dupa cine si mai ales ce se scrie aici… cam da.
      Da’ nu-i mare bai. Pana la urma, de ce sa nu-si faca omul campanie electorala daca i se da voie???
      N-ar trebui decat ca adminul sa modifice putin paragrafele alea despre misiunea platformei, si sa scoata chestia aia de sus, cu valoarea adaugata, si n-ar mai fi chiar nicio problema.

  5. Draga domnule Vlaston,
    cred ca reducerea cheltuielilor statului este una din modalitatile de a dinamiza economia. Insist totusi sa puneti pe lista dumneavoastra si investitiile. Acestea nu sunt alceva decat „centre de profit ” pentru clientela politica. Chiar acum, la ora la care scriu, in emisiunea domnului R. Turcescu, domnul Flutur – colegul dumneavoastra de partid – a dat ca sigura cifra investitiilor incepute in Romania pana azi : 45.000 DA! ,domnule Vlaston. Patruzecisicincidemii !!! Sa ajunga la toata lumea, din toate partidele…
    „Fara fiscalitate redusa, numar mic de taxe si avize, birocratie redusa, concesionari masive din active inca ale statului nu se vor inghesui investitori la usa noastra” spuneti dumneavoastra. As dori sa adaug si eu trei motive – fundamentale – care sa ii determine pe investitori sa ” se inghesuie „…
    1. Un cadru legislativ- economic stabil. Guvernul urmator va schimba in mare parte legi ale guvernului actual ( ex. legea educatiei ). Va amintiti „Pactul pentu educatie ” ?
    2. O justitie fuctionala. Asta insemnand ca un litigiu intre parti sa poata fi reglementat in cateva luni NU ANI !!!
    3. O moneda stabila. La o crestere a cursului, paritatea leu – euro modificandu-se investitorul isi pierde profitul realizat in multe luni de truda…
    Sa auzim de bine ! …

    P.S. Unde putem citii programul?…ARD de nerabdare…

  6. Stimate domnule Profesor,

    Parțial de acord cu ideile dvs. dar, în opinia proprie:
    1. Românilor le trebuie o viață mai bună. Ați apucat și dvs. suficient comunism ca să știți că nu suntem nici leneși, nici furăcioși și nici cum nea-u mai descris diverși politicieni care încercau să impună niște idei proaste- de exemplu dispariția statului social. Suntem oameni muncitori, ne lipsește poate un pic spiritul managerial dar nu putem fi toți manageri. De aceea, e o chestiuen de decență pentru orice fel de stat să asigure salarii și pensii decente pentru cei care muncesc și cei care au muncit. O soluție v-am sugerat-o acum ceva timp- scoaterea de la bugetul CAS a tuturor care n-au plătit 1 leuț la CAS toată viața- în special țăranii. Și în acest fel vom avea pensii decente pentru cei care au muncit și au contribuit.
    2. Omul trebuie tentat să muncească. Un salariu mai mic de 2000 de lei este bătaie de joc pentru un om normal, care pe lângă cheltuielile curente mai vrea să-și cumpere când și când câte o carte- nu mai vorbesc de existența unei familii și a unor copii. Rămâne în grija dvs. inclusiv- ca viitor om politic- să decideți ce e mai bine pentru România- un grup uriaș de averi făcute pe exploatare și majoritatea populației într-o sărăcie de azi pe mâine sau averi ceva mai modeste și o populație prosperă, cu posibilități de a trece la nivele superioare prin munca proprie . Germania are câțiva milionari și miliardari- cunoscuți. Dar are o masă imensă de persoane din categoria de mijloc care duc țara în spate- ei câștigă suficient pentru un trai decent și contribuie activ la plus valoarea statului german.
    3. Un stat care să aibă mpcar cea mai vagă idee despre cum vede dezvoltarea României în următorii 10 ani. Ne-am dovedit performanți în IT- orice stat normal (nu al nostru) ar fi creat facilități domeniului IT- ceea ce a făcut PSD-ul cu jumătate de mână a tăiat Boc și PD-Lul cu toată mâna. Guvernele Boc au fost guverne de pagubă pură.
    4. Să o lăsăm mai moale cu justiția și cu corupția. Firea oricărui om ajuns la borcanul cu miere e să-și bage degetele în el. Avem 2 soluții- să băgăm 1 din 10.000 la închisoare (ceilalți 10.000 sunt arhirptejați de legi cu dedicație, de rețea și de armate de avocați) sau să le luăm ceva mai mulți bani- pentru cei care au nevoie din stat- și să profităm- de ce nu- din experiența lor. Ținem armate de judecători și procurori proști- care ar fi mai potriviți la munca câmpului- ca să-l prindă pe dl.Năstase într-o comedie stupidă (n-au avut nici un fel de dovezi directe). Mai mult, ascultăm cu nonșalanță orice posibilă conversație ca nu cumva să pierdem ceva. Vă mărturisesc cinstit că mi-e mult mai frică de faptul că sunt ascultat acuma decât pe vremea lui Ceaușescu. Și dăm și o groază de bani pe ascultări.
    5. Un stat democratic- în care orice leader care spune ”eu știu ce e mai bine pentru ROmânia” să fie pus la colț pe coji de nucă. Nimeni în afară de mine- individ- nu știe ce e mai bine pentru mine. Până când nu vom înțelege acest lucru vom fi tot timpul la mâna tătucilor, salvatorilor providențiali, băseștilor. Cetățeanul român trebuie să gândească cu propriul cap- pentru propriul bine. O republică parlamentară cu mandate limitate la maximum 8 ani .

    • Domnule draga,

      cred ca reveniti obsesiv cu aceleasi idei „Pontanice” despre cum ar trebui si cum ar mai munci romanii pe salarii de nu stiu cat. Hai sa o luam pe bucatele.

      Viata mai buna se castiga si se construieste in decenii, nu de pe o zi pe alta. Cum credeti ca arata Olanda acum 60-70 de ani? Va spun eu. Exact precum Romania. Se muncea ca la mosie, sclavageau olandezii in fabrici si roboteau pe camp de sa te tii. Organizarea buna si acumularea bunastarii a facut ca astazi sa se bucure de mai mult, inclusiv salarii, pensii, ce mai vreti. Romania insa nu este la nivelul acela. Romania inca isi cauta calea. Romanii buni, competitivi deja lucreaza pe salarii europene in vest, ceilalti, acasa…cu ce se poate pe acolo. Ce putem face daca PIB-ul Romaniei este o zecime din cel al Danemarcei, sa zicem? Putem sa-l pompam noi cu aer? Deci, din punct de vedere managerial, daca un angajat nu iti produce 2000 de lei pe luna (plus taxe, deci 4000), tu nu ai cum sa il platesti cu aei bani pentru ca in scurt timp dai faliment. Asadar, omul acela care este foarte nemultumit de cei 2000 are sansa de aa alege altceva, unde va fi platit cu 10.000. Important este ca el sa vrea sa se schimbe, sa se imbunatateasca, educe, reprofileze pe domeniile cerute de piata libera.
      Asadar, poate aveti dreptate, dar nu se poate. Daca dumitale ai 1000 de lei pe luna, sotia nu lucreaza, copiii merg la scoala si ei iti cer si vor mai mult pentru ca toti ceilalti au mai mult si pentru ca vor discoteca sau hamburger ce faci? Le dai „fara numar”? Nu, pentru ca nu ai. Nu ca nu vrei, dar nu ai. Simplu.
      Iar cu CAS-ul nu stu cat rezolvi. Ai statistici care sa indice „consumul” „taranilor” in sistemul medical? Daca nu ai, e usor de aruncat solutii ieftine. Si ce te faci cand ai sa vezi orase pline de bolnavi cersetori si neajutorati de la tara? Ii dai pe foc?

      Exact, trebuiesc strategii pe termen lung…10 ani spuneti dumneavostra. Dar cum sa faci ceva, cand legea eductiei care tocmai asta aducea in sistem…o schimbare strategica pe termen lung a fost batjocorita de tot felul de rectori comunistoizi si de mizerii politicianiste? Ce a facut PSD-ul? Cand? Ce facilitati? Atia stiu altceva decat taxare si taxare si pomeni? EU nu am idee despre facilitati sau strategii de dezvolatare. De unde le scoateti?
      Sunteti blocati in proiect domnule daca incercati sa comparati viata firmelor sau romanilor din anul 2008 cu cea din 2010 sau 2012. Total nerealist. Pricepeti odata ca nu legile sau forfetarul sau mai stiu eu ce a inchis firme ci CRIZA mondiala. Altfel, cum va explicati caproportional tot atatea firme s-au inchis si in vestul Europei? Scoateti, domnilor capul din pesterile national-statale. Lumea e globala astazi. Vrei salarii de mii de euro dar te duci si cumperi chinezisme si ieftinituri prodse la dra*** in praznic. Daca esti nationalist, circula cu Dacii, cumpara de la piata, fa ce trebuie, nu cere de la guverne sa faca ceea ce este IMPOSIBIL.
      De ce sa fii infricosat ca esti ascultat? Ai ceva de ascuns? Altfel, nu vad motivul. Mie NU IMI este frica. Vorbesc cat vreau, cu cine vreau, unde vreau. E adevrat, nu vorbesc despre combinarii, vanzarti ilegale, valize cu bani sau procurori care sa ma ancheteze sau sa NU ma ancheteze. Poate de aceea, domnule.
      Deci, in concluzie, ce stii tu,. cetatean Andrei ca ar fi mai bine pentru Romania? Nu numeric, salarii de mii si joburi cu sutele. Asta e si normal. Oricine stie asta. Dar stii CUM sa le obtii? Ca daca stii, te rog sa ne impartasesti si noua.

      • Stimate domnule Răzvan A,

        Sincer, m-ați pierdut de client din primele fraze. Nu știu ce vârstă aveți dvs. dar aveți exact aceleași texte comuniste din anii 1980 cum o să o ducă mai bine generațiile viitoare cu munca plină de avânt a comuniștilor. NU MĂ INTERESEAZĂ. NICI ATUNCI ȘI NICI ACUM. Vreau să o duc bine eu, cetățean votant, acum. Nu trăiesc mai multe vieți să cred această propagandă.
        Cât despre Olanda, te înșeli amarnic. Între cele 2 războaie mondiale au dus-o foarte bine, fiind unul din statele cu veniturile cele mai mari din Vest.
        Referitor la țărani întâmplător lucrez într-o instituție legată de Ministerul Muncii și afirm lucruri bazate pe fapte. Până când a introdus dl.Ciorbea țăranii în sistem Bugetul Asigurărilor Sociale era pe plus.
        Iarăși văd că o țineți gaia- mațu cu criza care a apărut pe neașteptate, n-a fost provocată, etc. Stimate domnule, apropo de ecuațiile cu care am înțeles că vă ocupați, presupun că undeva legat de aceste ecuații ați învățat și despre legătura cauză- efect și despre ceea ce se numește briciul lui Ockham. Deci nu mai căutați prin stele cauza crizei mondiale- când ea este foarte simplă- un experimente pentru a se îmbogăți foarte puțini oameni pe spinarea a foarte mulți. Nu mi se pare nimic nedeplasat- de la niște oameni precum dl. Daul sau dna. Redding- să încerce și așa ceva. Mi se pare deplasat însă atunci când nu învață din istorie că sărăcirea oamenilor aduce extremele (de dreapta sau de stânga) la putere.

        • Domnule, eu nu incerc sa fiu clientul dumitale dar stiu ca nu intelegeti multe ucruri din economia de tip capitalist (nu cea planificata, de tipul celeia pe care s-ar putea sa v-o doriti, din cate imi transpare din textele dumneavoastra).
          Iarasi, pe rand:
          Am 34, merg pe 35, crescut si educat pana la un stadiu in sistemul romanesc. Vazut cine este in jurul meu, vazut cine sunt profesori universitatilor, vazut cum gandesc romanii (50-60%). No match cu ei. Observat ca in sistemul de mai sus nu ai sanse reale de avansare in conditii normale (deci, fara combinatii, spagi, umilire, altele) si „evadat” in tari mai competitive si transparente. Si o duc bine. Aceasta este diferenta intre mine, care am vrut sa o duc bine si am FACUT ceva pentru asta si dumitale care vrei sa o duci bine dar ti-ai pastrat linistit locul de munca in sistemul falimentar de stat (nu doar in Romania se manifeste tendinta, stai linistit). Stiu ca vrei sa-ti fie bine dar pentru asta treuie sa te ridici din utopia si iluzia ca politicienii sunt sau nu de vina pentru o stare de fapte. Ei sunt de vina pana la un punct. De acolo, it’s all up to us.
          Intre cele 2 razboaie mondiale si Romania a dus-o bine…chiar prospera. Cat priveste Olanda, te rog sa ma crezi pentru ca am contact direct cu toate generatiile de olandezi si iti pot da pe semnatura ca ce vorbesc eu este adevarat. Au muncit de le-au sarit capacele. In fabrici si pe ogoare, de dimineata pana aseara. Majoritatea. Asha s-au ridicat.
          Nu te neg in totalitate vis a vis de tarani dar cred ca omiteti variabile:
          1. Sistemul de sanatate pana la Ciorbea deservea un numar, crescut ulterior nu de tarani ci de masele mari de pensionati si pensionari. Uitati-va la numarul general si apoi introduceti si variabila taran de la sat.
          2. Asteptarile de la sistemul de sanatate au crescut exponential. Medicamente d eultima generatie, blockbuster-uri de firma se afla acum pe liste de compensate care spoliaza bugetul. Tendinta este aceeasi in toate tarile Uniunii. Politicienii discuta de zor ce e de facut. Nu mai ajung banii…multi batrani, pensionari, bolnavi cam pe aceeasi bani. Deci?
          3. De ce doar taranii sa fie scosi de la CAS? Ar trebui scosi TOTI asistatii sociali din orase, boschetari, neica nimeni care fac umbra. Ba chiar mai mult, casnice, persoane care nu au cotizat un anumit numar de ani la sistem, etc etc. Nu vi se pare normal? De ce reduceti totul la pensionarul de la tara? Nu ca nu sunt de acord, dar schema nu ar fi cinstita daca ne rezumam la taran.

          Iar cu acea criza, te rog sa o lasi mai moale ca nu te pricepi. Consspirationistii si alte specii din acestea nu ma vor avea de client, ca sa va citez. Cam ce dovezi aduci in sprijinul afirmatiilor de mai sus? Ce are Redding sau altii cu aceasta criza? Stii cum apar crizele ciclic? Care sunt factorii, caine sunt actorii? Daca erai un bancher sau antreprenor nu vorbeai tot asa. Din sistemul bugetar e mai simplu de dat indicatii si criticat toata lumea…bogatii…oricine. Ce te-a impiedicat sa devii unul dintre ei? Inteleg, pe vremea lui ceasca nu aveai sansa…dar acum? Granite deschise, globalizare, conectare usoara, transport ieftin…tot ce vrei. Ofera ceva si vei fi platit. Daca nu, la „sclavie”.
          Deci, ca sa ne dumirim…CINE a provocat criza? Ne lamuresti dumitale? Te rog sa descrii si experimentul pe care observ ca il stii in detaliu. Eu nu.

          • @Razvan A- generalizezi, și o faci prost. Câteva exemple- nu neapărat polemice dar interesante pentru un anumit tip de mentalitate- care se finalizează în dl. Băsescu ”Eu știu ce e mai bine pentru România”. Deci exemplele ” Vazut cine este in jurul meu, vazut cine sunt profesori universitatilor, vazut cum gandesc romanii (50-60%). No match cu ei. Observat ca in sistemul de mai sus nu ai sanse reale de avansare in conditii normale (deci, fara combinatii, spagi, umilire, altele) si “evadat” in tari mai competitive si transparente.”. Mi se par elocvente pentru mentalitatea de care vorbeam- ”eu știu mai bine ce e bine pentru alții” Nexam. Cât despre faptul că matale faci vorbire în locul meu, o faci degeaba- câștig aici fără nici un fel de pile sau relații relativ cât un omolog din Vest, raportându-mă la prețuri- și nu am absolut nici un fel de frustrare- deci dacă ai cumva impresia că vorbesc din astfel de motive te înșeli.
            Referitor la CAS mă refer exclusiv la persoanele care au contribuit- și care merită să primească banii. Până la afacerea electorală a lui Ciorbea bugetul CAS era pe plus- fără să fie nevoie de nici un fel de variabilă. După ce a introdus 3 milioane de neplătitori în sistem- chiar cu pensii de 100..300 de lei- bugetul este constant pe minus. Nu știu ce e așa de greu de priceput. În plus, bugetul era pe plus și încluzând categoriile defavorizate- de exemplu persoane cu probleme de sănătate care n-au cotizat întregul ciclu.
            Despre criză, îți propun să mai citești, să te mai informezi și după aceea discutăm. Ceea ce susțin eu nu este în nici un fel o teorie a conspirației ci o realitate clară- ca eu să am mai mulți bani tu trebuie să câștigi mai puțin. Și atunci, e cel mai simplu să testezi pe țări gen România care o fi limita de suportabilitate- atenție, în condițiile în care UE își pune problema definirii unui salariu minim garantat- ceea ce va fi destul de trist pentru capitaliștii de la fabricile de împachetat fum. Ori când se va discuta în mod oficial această problemă- față de estimările făcute de către economiștii din statele dezvoltate care dau un astfel de salariu la 800…1000 de Euro vor apărea veseli PPE-iști care vor spune ”lasă că în România se poate trăi și cu 300 de Euro”. Chestia asta nu o spun eu- că nu mă interesează neapărat- o spun Newsweek, Time, The Economist și IHT-ul- cel puțin astea sunt lecturile mele curente în domeniu. Newsweek- ul remarca, de pildă, că dacă celor de la bănci le merge extrem de bine- deși ei au provocat criza- povara se resfrânge pe umerii celor mulți- adică exact ceea ce spuneam și eu. Vrăjelile astea cu ciclicitatea și alte prostii sunt convins că le cred ăia de la Lehman Borthers să aibă sufletul ușor.

            • Ma repet cu ceva introdus in ecuatie la primul raspuns: cand lumea e globalizata, cand mergi la Ikea si cumperi totul facut in China sau Bangladesh de oameni care nu lucreaza pe salariu minim pe economie ci pe niscai centi, atunci sa nu ai pretentia sa fii platit cu salariu minim aici. Cu ce esti tu mai bun decat Kim din China care face exact acelasi serviciu pe care il faci tu aici, doar pe o fractiune din bani? Ce experimente, ce viata? Romania nu are industrie, nu are tehnologie, nu are cu ce concura. Are niste absolventi, in majoritate cu diplome fara valoare care nu pot produce ceea ce asteapta ei de la patron sau de la stat. Pur si simplu nu aduc cat consuma. vorbiti aiurea cu salariul minim in Europa. Sunt tari in care acesta nu se practica si tara care vor sa se descotoroseasca de el (se opun doar politicieni socialisti care in final o vor face, ca n-au de ales).
              Cum sa ai salariu german, sa cumperi WV sau Kia la preturi occidentale cand productia ta de coacaze sau cirese amare nu are valoarea adaugata a produselor finite de calitate din tari devoltate? Veniti cu solutia economica si poate luati Premiul Nobel. Nu se poate, domnule…doar daca introduci in ecuatie DATORIA. Tocmai asta se tot incearca si se impune. De aceea spun ca nu te pricepi la economie. Citeste literatura de specialitate si apoi fa-ti pareri. Citezi din reviste cu orientari si crezi ca esti specialist. Carti de finante, de contabilitate, de socio-economie nu vrei. ATunci nu ai decat sa te amagesti cu teoriile sadite inutil in cap in loc sa rationezi si sa iei masuri, poate.
              Nu ma identific cu politicieni decat in masura in care imi impartasesc valorile. Si da, eu cred ca elitele trebuie sa duca tarile inainte nu gloata tampitita si ademenita de politicieni iresponsabili. S-a intamplat in grecia, s-a intamplat mai ales in tarile astea in care nu fac nimic cu valoare adaugata dar traiesc precum regii, ba chiar mai bine decat nemtii sau nordicii. Ca deh, ei sunt smecheri, ei nu „sclavagesc” la corporatii, ei nu platesc taxe…lor sa le fie bine. Ca tot veni vorba de taxe, romanii vor socialism scandinav dar daca le spui ce anume implica acesta (taxe platite, nu evazionate, taxe pe masini, taxe pe mostenire, etc)…iti rad in nas. Zic ca-i pacalesti. Ei, romanii (in special votacii Ponta-Anto) stiu totul si despre toate. Daca vine un specialist educat la universitati din top 100 sau daca explica cu exemple…tot nu e bun. E parte din conspiratie. Sunteti ca habotnicii, nimic nu va convinge. Iar in final, luati toata carutza cu voi in prapastie. Si in final suntem unde suntem. De ce? Din cauza conspiratiilor doamnei Redding? Ia mai ganditi.

            • Iar vorbiti prostii dle Andrei George…
              Bugetul CNPAS a fost pe plus pana in 2008. In orice caz cel putin din 2004, nu mai stiu daca si in 2002 era sau nu.
              Gasiti aici (http://www.cnpas.org/content/cnpas/others/bilant/buget2006.xls) bugetul pe 2006 si o sa vedeti ca era excedentar.
              Din 2008 (an electoral), de cand dl Tariceanu a marit pensiile bugetul CNPAS e pe deficit, adica banii lipsa se completeaza de la buget.
              Gasiti aici (http://www.cnpas.org/portal/media-type/html/language/ro/user/anon/page/pensions.psml?weblog_name=pensions&subject_id=1141805689624) valoarea punctului de pensie si o sa vedeti ca a crescut in circa 1 an de zile (octombrie 2007 – 1 nov. 2008) cu circa 30%. Foarte mult, fiindca in conditiile in care din 2009 incolo numarul de salariati va scadea a condus la niste deficite la bugetul de pensii uriase…
              Pe anul 2007 bugetul de pensii era inca excedentar, dar din 2008 nu va mai fi, sper ca e clar de ce…
              http://economie.hotnews.ro/stiri-finante_banci-11370635-cum-stam-deficitele-13-2-miliarde-lei-pensii-2-7-miliarde-sanatate-0-8-miliarde-somaj.htm
              Discutam de deficite de 10-15 miliarde de lei, bani care vin de la bugetul de stat (in 2010 a fost un deficit echivalent cu 3.4%) in loc sa mearga in investitii… Astia au fost bani dati in consum pensionarilor, bani care nu s-au regasit intr-o crestere economica…

            • stimabile domn razvan a,

              sa stiti ca nici cei care termina facultati de top 50 nu stiu neaparat cum este cu economia – am trait situatia in care un „mare” astfel de absolvent al unei mari facultati, angajat al unei mari firme de consultanta, pentru un mare onorariu, a recomandat cu toata seriozitatea ca metoda de optimizare a costurilor inlocuirea molibdenului din aliajele otelurilor speciale pe care le producea firma consultata. a mai facut inca o gafa monumentala pe care nu o mai descriu aici, si toate astea scrise frumos negru pe alb in raportul final.

    • Si o adaugire mica…in caz ca ma vei acuza ca am „fugit de greu” sau ca nu am compensat tara pentru cele primite de la ea 20 si de ani. Am investit si investesc in Romania, lucrez cu romani care se pricep la lucruri si care au spirit antreprenorial. Administratiile de stat si tot felul de agentii nu ne-au facut decat probleme. Tocmai de aceea ele trebuiesc minimizate la maxim, oameni din birouri trebuie sa dipara la un „real job”…daca s-ar pricepe. Iar sistemul privatizat in totalitate. Statul e cel mai prost administrator. Ai sa vezi ca acea criza nu ar mai exista…ar fi doar criza lenii si a neputintei unora.

  7. Domnule Vlaston, recomandarile dumneavoastra, la fel ca si programul alora de la ARD, dovedesc ca santeti intr-un univers paralel cu realitatea. In caz ca nu ati remarcat, noi traim in capitalismul post industrial , capitalismul financiar. Dumneavoastra si cei din ARD ati ramas in capitalismul industrial de la sfasitul razboiului. Capitalismul financiar a ajuns in faza deflatiei datoriilor . Caracteristica capitalismului financiar, in care traim, este ca marea finanta a intrat in razboi subteran cu industria, economia in general, labor si , mai grav cu guvernele statelor suverane. Austeritatea impusa de oligarhiile financiare se soldeaza cu: pierdere de productie, somaj masiv, reducerea si mai serioasa a capacitatii de plata, cerc vicios contractie a economiei – reducere a capacitatii de plata – cresterea datoriei !! Prin deturnarea resurselor financiare catre plata datoriei , scade capacitatea de cumparare a bunurilor si serviciilor ( deflatia datoriei) , cea ce , se soldeaza cu contractarea economiei, reducerea capacitatii de plata etc.etc. De doi ani si mai bine, sefii de state si ministrii de finante din UE incearca sa gaseasca solutie la problema datoriei statelor suverane. Bancherii si detinatorii de bonduri nu vor sa cedeze , preferand sa condamne statele europene la o lunga perioada de regresiune economica, somaj, serbizarea popoarelor si , in ultima instanta acapararea domeniului public si indatorarea populatiei in perpetuitate!! In epoca capitalismului industrial creditul creeat de bancile comerciale era destinat productiei, astazi 90% din capitalul investit in economia americana provine din capitalul companiilor , creditul bancilor comerciale fiind 80% destinat imprumuturilor pentru real estate, carti de credit, intr-un cuvant asset market. Suprematia sistemului financiar face ca 40% din produsul corporatiilor americane sa fie din sectorul financiar. Cea ce inseamna ca economia reala s-a contractat in defavoarea sectorului financiar. Invazia creditului bancar al bancilor comerciale , ” financializarea economiei” face ca toate sectoarele economiei sa devina surse de dobanda pentru banci . Astfel, in SUA, imprumutul pentru casa este pe 30 de ani consumand 40% din bugetul casei, taxe scolare, taxe pe salariu, TVA, credit card , etc. ajung la 75% adica cheltuielile non bunuri si servicii , ramanand numai 25% pentru consum, nu este de mirare ca economia se contracta cu o povara atat de mare catre sectorul financiar. Sistemul acesta rentier de fortarea datoriei si apoi indatorarea pe viata a cetatenilor este un act deliberat al oligarhiei financiare, mult mai rapace si mai bine organizata decat aristocratia secolului XIX. In ultimii 10 ani veniturile celor 1% din populatia SUA s-au dublat , in timp ce, din anii 80′ incoace, venitul clasei de mijloc a scazut continuu !!
    Din aceste motive, domnule Vlaston astazi asistam la asaltul marei finante asupra economiei si a statului. Mai multi economisti , sant deacord ca: inflatia datorata guvernelor care investesc, banii astfel creeati, in infrastructura si economie este preferabila creditului bancar pradator destinat serbizarii popoarelor prin stabilirea unei tallbooth economy, in care, cetatenii platesc bancherilor renta pentru absolut toate serviciile ” financiarizate” de acestia. Problema noastra, in Romania, este ca statul roman este pe mana unor mafii care vor deturna, in folosul lor, orice eforturi ale guvernului de a revitaliza economia.
    Din acest punct de vedere, faptul ca BNR nu poate fi sursa primara de credit, datorita tatatului de aderare la UE, face ca bancile comerciale straine sa fie singura sursa de credit. Precum v-am spus, creditul pradator al bancilor straine nu este indreptat in a creea mijloace de productie si de a plati datoria ci, de a creea o tallbooth economy , in care, fiecare sector economic sa plateasca renta bancherilor, serbizand populatia perpetuu sau creind emigratie masiva !! Consider ca acesta trebuie sa fie punctul de plecare catre o indepandenta financiara fata de IMF si UE, altfel, vom deveni o colonie a noii dictaturi a suprastatului UE ,servind intereselor oligarhiilor financiar corporatiste !!

    • Interesant, dar independenta financiara inseamna sa avem noi banii necesari, proveniti dintr-o productie de bunuri si servicii cautate la nivel mondial. Avem asa ceva? Evem zestre tehnologica s-o creem rapid?

  8. Cât despre afirmaţia „Securitatea nationala este asigurata de NATO, Romania nu dispune de banii necesari”, No Comment.

    • Mda, Romania nu are bani de niste avioane SH, dar are bani de mariri ale salariilor militarilor, desi efortul bugetar e mai mare. Si nici nu s-a pus problema convocarii CSAT pentru a da bani de salarii.

  9. Apreciez ca in sfarsit avem si articole cu idei pozitive – ce ar trebui, nu doar ce nu s-a facut bine si de ce e asa rau.

    Cred a pasul urmator ar fi „traducerea” acestor obiecrtive generale in obiective concrete, cam asa:

    Citat (obiectiv mascat : cresterea absrobtiei fondurilor):

    „Chiar cu cedarile de suveranitate care se intrevad, Romania trebuie sa mearga mai departe pe mana UE. Pentru urmatoarele motive: -Primim fonduri nerambursabile pentru dezvoltare, fonduri necesare ca aerul;”

    Obiective specifice:
    – cresterea gradului de absorbite
    – legarea mai stransa a proeictelor de necesitatile reale
    – cresterea „valorii pentru bani”
    – combaterea coruptiei

    Masuri:
    – crearea unui sistem ed salarizare a functionarilor din OI/AM proportional cu gradul de absorbtie
    – infiintarea unei comisii de de-birocratizare a mecanismelor de implemetnare a POS-urilor.

    etc.

    Se paote face, dar trebuie deapsite urmatoarle obstacole:
    a) intre nivelul politici si cel direct edministrativ nu exista o legatura (politicienii nu stiu nimic de fapt despre implementarea fondurilor) – ar trebui instruiti politicienii care ocupa functii in privinta acestor fonduri
    b) depasirea obiectivului „sa cheltuim cat mai multi bani” = indiferent pe ce, si trecerea la abordarea „cat mai multi bani pentru ce ne trebuie”

    Urmatoarea etapa ar fi trecerea la elaborarea unui plan, dar a unuia in sensul celor descrise, nu a unei colectii de dorinte. Apoi planul trebuie aplicat prin elaborarea de acte normative si alocarea de fonduri, printr-un buget inter-minstgerial (coordonat).

    ––––––

    Cam asa ar trebui facut cu fiecare dintre obiectivele generale din articol, si atunci, chiar daca unel masuri s-ar dovedi gresite, am sti unde e greseala si am putea sa o indreptam.

    ––––––

    Nu cred insa ca o asemenea abordare este posibila in Ro mai curand de 20 de ani de acum incolo.

  10. Ca program politic, as merge pe tandemul invatamant puternic + cadru de afaceri IMM debirocratizat. Irlanda a aplicat o reteta asemanatoare, ciu foarte mare succes.

    In general, pericolul in programe politice este fixarea unor obiective mult prea generale, care corespund de fapt cu orice doctrina politica si care nu pot fi mai departe traduse in nimic concret.

    Adicatealea, nu sunt operationale (= nu sunt masurabile).

    Viziune + cunaosterea sistemului adiminsitrativ. Aia trebuie.

  11. Inainte de a discuta un proiect de societate cred ca este bine sa ne exprimam corect, mai ales cand este vorba de un cadru didactic. Titlul ar fi trebuit sa sune „Ce ii trebuie Romaniei”, nu „Ce trebuie Romaniei”, Doar si Dvs spuneti „imi trebuie”, nu-i asa?. Pornind de aici, cred ca Romaniai ii trebuie o educatie temeinica.

  12. Dle Vlaston, Dvs care ati fost prezent la lansarea de ieri a candidatilor ARD puteti sa ne spuneti ce-ati inteles din urmatoarea afirmatie a lui Traian Ungureanu:

    „Da, avem un aranjament, da avem un blat, cel mai mare blat cunoscut in istorie. ARD are blat cu Romania”, a mai adaugat el.”
    http://www.ziare.com/alianta-romania-dreapta/forta-civica/ard-si-a-lansat-candidatii-blaga-hai-sa-repornim-romania-doamne-ajuta-1199795

    Ce ati inteles Dvs din acel BLAT de care a vorbit ieri Traian Ungureanu in numele ARD?
    BLAT inseamna un aranjament necinstit, din care una din părţi, cea care-l propune, obţine un avantaj nemeritat pe seama celeilalte părţi.
    În statele civilizate, blaturile se termină cu dosare penale, indiferent în ce domeniu sunt descoperite. De multe ori, blatul este impus cu forţa de acea parte care deţine un grad mai mare de putere.

  13. Noroc ca vine NR sa ne salveze !!!

    „Ce cauta indemnuri la lupta recitate cu pieptul umflat de Mihai Neamtu dintr-un poet legionar (Ridica-te Gheorghe, ridica-te Ioane), fost comandanti de frunte ai Miscarii Legionare. Cum Sova neaga Holocaustul, Neamtu jigneste si el memoria evreilor reabilitand in scopuri politice figuri proscrise, chiar daca a recitat o celebra poezie pentru care autorul ei a fost condamnat ulterior la moarte de comunisti. Cum sa-l glorifici insa, in 2012, pe autorul versurilor din Sfânta Tinerete Legionara, Imnul Mota-Marin, Imnul Muncitorilor?”

    http://www.hotnews.ro/stiri-opinii-13555955-lansarea-candidatilor-ard-cateva-observatii.htm

    • Atâta vreme cât nu intră sub incidența legii, dl. Neamțu poate să recite ce fel de poezii vrea. Acuma și sub incidența legii – dacă nu mă înșel există Noua Dreaptă care își asumă continuitatea Mișcării Legionare- ori NR este cu totul altceva.
      Dl.Neamțu mi s-a părut un pic înduioșător- pentru că domnia sa trece din postura de intelectual stimat- în postura de om politic- un pic patetic cu o astfel de poezie. A cărui mesaj subliminal este cam fâs pentru că ridicarea așteptată de legionari nu s-a produs niciodată. Așa că să apreciem frumusețea versurilor și să mulțumim istoriei că trăim totuși într-un stat democrat și nu legionar.

  14. „Trebuie imaginate in continuare Comisii de Integritate, de felul aceleia condusa de Monica Macovei” Adica fix acea comisie de integritate in urma actiunilor carora ARD are fix aceiasi candidati ca PDL? De-a lungul anilor v-am citit articolele, v-am criticat opiniile dar vi le-am si respectat ca atare, potrivit principiului ca fiecare are libertatea de a si le expune (chiar am apreciat faptul ca, spre deosebire de unii „co-platformisti” ai dvs., ati lasat sa treaca si comentariile critice, dpmdv „ati crescut” in ochii mei, chiar daca am alte opinii politice). Dar nu ne „prostiti” pe fata! V-am intrebat unde sunt candidatii NR pe listele ARD, unde sunt persoanele care s-au zbatut pentru acea miscare si de ce regasesc pe liste fix aceleasi personaje expirate ale PDL. Ati preferat sa nu raspundeti.
    E OK, dar nu ne „aburiti” cu faimoasa „comisie Macovei”…

      • My point exactly! ;)
        Le profeseur e bine intentionat in principiu dar e prada usoara pentru politrucii de profesie.
        NR amestecat in ARD e un fel de „School of sardines” aruncat intre rechinii-tigru din PDL! :D

  15. Vorbe goale. In realitate NR s-a acoperit de compromisuri.
    Mai multa integritate? Candidatul ARD in colegiul 8 (deputati) Bucuresti (Dan Cristian Popescu) este pentru mine dovada clara ca daca as vota ARD nu as vota in nici un caz pentru integritate si justitie. Cum ar fi sa va intalniti in parlament si sa discutati despre integritate cu Costica Canacheu?…
    Sper sa castigati dle Vlaston. Dar n-am nici cea mai mica indoiala ca NR a renuntat la viitor in favoarea prezentului. Ca s-a irosit inca o sansa de a schimba ceva doar pentru a puncta cateva procente la alegeri.

  16. Bun articolul, toate-s scrise cu bun simt, asta e realitatea.

    Nu pot vota cu nici care din cele 3 formatiuni, ard, usl, sau ppdd.

    Daca ai in gasca unul sau mai multi indivizi dubiosi, sau ii scoti din gasca sau pleci tu.

    Or gastile astea 3….sunt pline de gangsteri. Vezi emisiuni ca Dosar de Candidat sau altele, de la Realitatea sau Otv sau B1 si chiar antene. Daca s-ar face o sinteza, s-ar vedea ca numarul borfasilor e incredibil de mare. Cu dosare grele toti.

    Singura solutie pe care o vad….fantezista, e sa creasca nivelul de constienta foarte mult, la un numar suficient de mare de romani, nu la majoritate, doar la un numar suficient de mare si care sa fie si puternici cumva, nu stiu cum – poate chiar militar, si aia sa faca o noua societate.

    Dar marea majoritate de pensionari, asistati social, securisti, sri-isti, tot felul de bugetari, si tinerii care au picat la Bac (unde procentul real era de 10% pe tara daca nu se frauda la liceele asa zis de elita din orasele mari, unde au copiat la liber)….de la toti astia nu va asteptati la reformare. Numai foamea pura poate ii va trezi.

    • Pe de-o parte spuneti ca listele sunt pline de borfasi, la toate fortele politice, pe de alta parte ii mustruluiti pe cei enumerati la final, ca de la ei sa nu ne asteptam la reformare!!
      Pai, daca listele sunt pline de borfasi, ce sa aleaga ?!!! Cine sa faca reformarea, borfasii de pe listele alea?!
      CE poti vota azi cand vezi acele liste, la toate partidele sau aliantele ?!
      O adevarata fauna politica!

  17. „Ce ii trebuie Romaniei in urmatorii ani? E simplu!”
    Titlul este demential, ca de altminteri toate contributiile d-lui profesor.
    Dar de data aceasta trebuie sa recunosc ca Romania are nevoie de ceva simplu, pentru a putea visa la chestiile complicate.
    Dincolo de cadrul fix si neconsistent al discursului electoral, profund insusit si raspandit, m-as fi asteptat la anumite asumari de genul:
    -reducerea numarului de parlamentari, conform rezultatului referendumului validat in 2009;
    – eficientizarea luptei impotriva marii coruptii
    – deblocarea pietei muncii(avem conform INS 2 milioane de romani care muncesc „la negru”)
    – cresterea gradului de colectare a veniturilor bugetare
    -stabilitatea reglementarilor din domeniul fiscalitatii
    -cresterea gradului de absorbtie a fondurilor europene-
    -investitii in sectorul productiv, investitii in bunuri tradables
    – depolitizarea politicilor de personal angajat in institutiile publice
    -angajarea managerilor intreprinderilor cu capital de stat pe baza analizei planului de management propus, nu pe baza de sustinere politica si contributii banesti la partid
    Acum , pentru a intelege mai bine neoliberalismul si minunile economice ale lui Milton Friedman, rog sa vizualizati un documentar pe care il gasiti pe you tube inca gratuit.E subtitrat in limba romana si poate fi vizualizat inca moca:”Doctrina socului”.
    Poate cititi si raportul ICCV situat aici :http://iccv.ro/sites/default/files/Raport%20ICCV%205-2012.pdf.
    La final, poate pricepeti ca nu trebuie sa patimeasca zeci de milioane de oameni pentru ca domnii politicieni se gandesc doar la buzunarul propriu, apoi fac pe nevinovatii dupa doua decenii de profit personal.

  18. @frank g. schmidt

    Mda, domnule Schmidt…si sunt sigur ca daca e sa angajati la firma un manager il veti alege pe cel „destept” de la Universitatea Bucuresti sau dintr-o romanie corupta si putreda la esenta in loc de a-l alege pe unul cu o diploma de la Paris sau Viena, cu ceva experienta intr-o companie similara din Vest. Sunt sigur ca il veti alege, fara ezitare pe roman. Daca ati face asta, cred ca ati fi unic.
    Aveti dreptate. nu toti cei care termina la Viena sau Paris sunt super-capabili la fel cum nici toti de la Bucuresti sunt incapabili. Doar ca avem probabil o distributie complementara de 80-20. In care parte, cred ca va dati seama. Eu nu cred in CV-uri, mai degraba in competente si „valoare adaugata”. Doar ca anumite Universitati injecteaza mai multa valoare decat altele. Altfel nu le-ai avea in topul topurilor si absolventii lor creaza cea mai multa valoare.
    Eu prefer sa primesc sfaturi in materie de facut bani (pur exemplu) de la cineva care e bogat si a facut bani si nu de la un sarantoc care nu a avut in viata lui mai mult decat ce pune pe masa. Numai in Romania toti se pricep la toate in detaliu. De aceea nici nu inteleg cum un specialist nu gandeste conform ideilor lui crete peste care este master absolut.

    • Stiu ca poate gramatica si sonsistenta mesajelor e uneori anemica…nu gandesc in limba materna (din pacate) si nu recitesc niciodata mesajele postate. Cu scuzele de rigoare pentru cei iritati de astfel de elemente.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro