Teoria freudiană, respinsă sau căzută în desuetudine în timpurile noastre, cu toate că subconștientul nu ne dă pace nici astăzi, amintește la începuturile ei de studiul pasionant al viselor, în care Freud observa o împlinire încifrată, încordată, tensionată a unor dorințe (ne)cunoscute sinelui din starea de veghe, pe care visul le cenzurează și le deformează până la nerecunoscut în travaliul său creativ. Pur și simplu, orice vis este căutarea unei plăceri neobținute încă în viața conștientă, iar principiul plăcerii tinde să-l domine pe cel al realității, de multe ori, tocmai în dauna realității, inițiind o serie de nefericiri personale în cascadă. Se poate spune, exagerând doar intensitatea analogiei, că reveriile sau stările de visare ale oamenilor când sunt treji amintesc de cele din vis. ,,Ce mi-ar plăcea să mă ridic în ședință și să le explic tuturor colegilor planul de reformare al departamentului x care nu aduce profitul dorit companiei noastre” – iată deja un conținut manifest, dincolo de care se ascunde, nici măcar cu mare efort sau talent de a înșela sau a disimula, dorința latentă de a căpăta o promovare și o funcție de conducere. A visa cu ochii deschiși circumscrie acest surplus al plăcerii psihice de a-ți vedea dorințele împlinite încă mai devreme decât a aștepta să le realizezi în carne și în oase pe tărâmul experienței cotidiene. A visa apare astfel ca o activitate deloc fortuită sau care nu poate fi examinată rațional, în ciuda fabulațiilor care dublează de multe ori visul.
De aceea, se pune întrebarea: cum și, mal ales, ce se visează, dacă se poate vorbi în asemenea termeni idealiști, în privința reformării învățământului românesc? Ce-și doresc cei care contribuie fiecare cu partea lor de suflet la soarta educației publice din România? Trebuie să încercăm întâi să lămurim cine sunt cei care nu mai visează sau care nu au visat niciodată de fapt în legătură cu acest subiect. Aici actorii sunt câțiva la număr, dar majoritari în școlile românești și în afara lor: nu visează elevii sau studenții care văd studiul ca pe o corvoadă sau ca pe drumul cel mai scurt dintre înmatriculare și diploma finală, nu visează cei care nu înțeleg sau ajung să considere că școala urmată nu le-a folosit la nimic sau că puteau să lucreze pe același salariu și fără atâta școală, nu visează îndeosebi cei care așteaptă pensionarea cât mai grabnică din sistemul educațional existent sau cei care privesc cu scepticism însăși ideea de a reforma ceva în condițiile grele, inexorabile în degradarea din prezent. Fără îndoială că aceste voci decavate moral au justificările lor, cele mai multe motivate, de a gândi și a acționa în consecință. Nu le putem intenta procese de intenții pentru o stare de spirit favorizată de circumstanțele exterioare, impuse de mersul societății. Suferința psihologică nu se manifestă colectiv în gol, ci pe un fond preexistent de dizolvare a anumitor funcții și sarcini de răspundere comunitară. Cu toate acestea, cei care visează ne interesează precumpănitor în analiza de față. Ei se deosebesc ca agentul viu într-un peisaj amorțit de descumpănire și deznădejde, de cinism sulfuros și de nepăsare ticăloasă ridicată la rang de arta. Ce își doresc visătorii de la noi? Cum va arăta viitorul proiectat de ei, încă plini de elan, robuști emoțional și senini în forul lor interior? Aici vom identifica câteva țesuturi aparent sănătoase din sistemul de învățământ românesc, pe care le vom studia sub lupă, pornind de la premiza sincerității și creativității lor netrucate.
Primii la rând vin unii specialiști din științele educației, care, localizați în institute de cercetare sau în mediul universitar, iau pulsul lumii contemporane. Speranța lor este că într-o bună zi, în urma colocviilor, webinarelor, cursurilor, masteratelor și lucrărilor lor de doctorat din S.U.A., Anglia, Franța, Olanda, Danemarca și Finlanda et alia, școala românească să devină un spațiu pașnic al comunicării tolerante, creative și axate pe diversitate și spirit critic. De aici se subînțelege că violența simbolică (dar nu numai), intoleranța și dogmatismul clădite pe prejudecăți de tot felul (religioase, de gen, de clasă, de rasă, sexuale etc.) sunt la ordinea zilei în școlile românești. Fără îndoială că acești reformatori, cei mai mulți progresiști, știu că ,,răul” pornește de la rădăcină: primitivismul, agresivitatea și cruzimea din comportamentele unor copii și adolescenți provin de pe stradă, prin contaminare de la locul de muncă al părinților, pe care îi imită, din funcționarea statului și a economiei românești în ansamblu, din inegalități frapante, frustrare socială, din foame și mizerie, din corupție și risipă luxoasă la celălalt pol. România este, în cele mai multe din laturile ei, o lume târziu dickensiană, dar fără vălul protector al ipocriziei victoriene. Totuși, progresiștii nu au puterea de a schimba prea multe, deși au în spate sprijinul financiar și ideologic al Uniunii Europene, de unde obțin granturi și finanțare pentru proiecte de cercetare. În cei aproape 20 de ani de prezență românească în Uniunea Europeană s-au inventat, pretind adepții europenismului educațional multicultural, câteva înlesniri, cum ar fi condiția de a fi activ ca elev cu cerințe speciale în învățământul de masă, de a beneficia de prezența salutară a consilierilor școlari și a profesorului de sprijin, de a avea o legislație favorabilă în general elevului, de a putea intra la liceu pe locuri alocate unor minorități defavorizate și de a rupe cu modul adesea brutal, autoritar și discreționar de a-l disciplina și de a lucra cu elevul român de acum 20-30 de ani. Toate acestea par adevărate, însă vocile conservatoare, încă predominante în sistemul de învățământ românesc, iau în derâdere aceste reforme, care, într-adevăr, nu contribuie prea mult la îmbunătățirea calității generale din educația românească. Reformismul, atunci când nu este catalogat direct de political correctness patologic și de antitradiționalism virulent neomarxist de către adversarii săi ideologici, nu se adresează bolii adânci, ci doar zgârie pustula de la suprafață. Pacientul – educația suferindă a claselor sociale de mijloc față de acum jumătate de secol, din ce în ce mai proletarizate în jos, dar digital – nu o duce exemplar nicăieri în ,,lumea liberă”. Tratamentul cu plante medicinale, căci asta este progresismul educațional de plafar, nu funcționează în România. Societatea noastră are o structură socială și o identitate culturală diferite decât cele din care este derivat câte un model exotic de succes, implementat prost, anapoda și fără niciun rezultat cert la noi (cum o mai duc oare acei cetățeni pentru a căror recalificare profesională s-au cheltuit bani europeni acum 10-15 ani în județele patriei?). Cel mai probabil semănăm neverosimil de mult cu slavii de la sud, dar și cu cei de la nord-est, până dincolo de Urali, în cutumele noastre sociale. Lumea românească stabilă, nu cea plecată, nu are aproape nimic în comun din punct de vedere al culturii publice, cel puțin în straturile adânci ale populației, cu ce se experimentează în vestul și centrul continentului european în piețe publice, în spitale, secții de poliție, pe stradă în trafic și, desigur, în școli. De aceea, paliativele occidentale se potrivesc ca nuca în perete în România sau țin loc un timp de analgezice. Procesul de aculturare occidentală nu este încă finalizat la nord de Dunăre pentru jumătatea inferioară a societății și nici în forme pline de discernământ, nu doar superficiale și aberante comportamental – hibrizi de nerecunoscut față de original – pentru elita dominantă.
Al doilea grup compact de aventurieri ai schimbării îi include pe acei părinți care cred cu tărie în homeschooling sau pe acei adulți din pătura urbană cu suficiente resurse financiare la dispoziție pentru a se situa considerabil peste medie, destul de joasă în România, care favorizează învățământul privat alternativ, de tip Montessori, Waldorf, step by step etc. sau orice metodă ,,diferită”, dar contra cost, în cadrul unei baze materiale dotate corespunzător și cu cadre didactice de alt tip decât cele din învățământul de stat. Din nefericire, această categorie socială este extrem de firavă din punct de vedere statistic în România și atunci, deși vocea ei se aude puternic în media, prezența ei efectivă ca pondere care contează în societate este insignifiantă. Presupunem doar că dacă mai mulți români ar avea venituri apropiate de media țărilor dezvoltate atunci aceștia și-ar îndrepta cel mai degrabă odraslele către învățământul particular la orice nivel, însă suntem departe de a ne găsi plasați pe o asemenea traiectorie ascendentă după anii de pandemie și în contextul unor falii economice mondiale care sunt în curs de reașezare. Convergența economică se articulează prin 2040-2050. Totuși, nici învățământul privat nu este o soluție reală de reformare a educației formale în România așa cum este realizat acesta acum în țara noastră: patronatul acestor instituții vizează încasarea unor dividende și nimic mai mult de atât. Responsabilitatea socială a celor mai multe grădinițe, școli gimnaziale și licee particulare din România este egală cu zero. Sunt spații primitoare de socializare a copiilor celor cu bani. Intenția este mai puțin de a ne educa la un nivel înalt cât de a ne menține izolați și securizați de restul societății, stigmatizată ca situându-se pe o poziție inferioară în toate privințele, ceea ce nu e departe de adevăr. Învățământul privat este, de fapt, un privilegiu de clasă în țara noastră și un mijloc de a consfinți prăpastia dintre categoriile sociale existente. Cei mai bogați 1% din români își trimit deja urmașii la studii plătite în afara granițelor, de unde se întorc ca dintr-o tabără mai lungă pentru a ocupa aceeași poziție socială ca a părinților lor, indiferent de educația primită.
Nu în ultimul rând, se poate vorbi de o mentalitate a schimbării – distrofică, plăpândă, cu rari și accidentali reprezentanți autentici și convingători – până și în sistemul public de învățământ, dominat administrativ pe scară ierarhică de soții de chestori de poliție, generali de servicii secrete, ofițeri și subofițeri de armată de toate rangurile, ascunși sau pe față. E vorba de aceia puțini care susțin ,,revenirea la ce a fost bun în educația noastră” sau care pretind că ,,noi ne facem datoria”. De regulă, aceștia sunt profesorii care pregătesc loturi olimpice largi și restrânse și au rezultate notabile la concursuri și competiții școlare. Problema sociologică a acestui grup de elită educațională se reflectă în condiția lor marginală: provin din școli gimnaziale, licee sau colegii naționale unde se lucrează cu primii 15% din elevii României din punct de vedere intelectual și adesea chiar financiar dacă ne uităm la veniturile părinților lor. Acești elevi, odată treziți absolvenți, contribuie la brain drain-ul hemoragic al țării de peste 20 de ani. Putem să-i lăudăm pe respectivii profesori cât dorim, dar meritele muncii lor aparțin statelor în care ajung să lucreze ucenicii lor în ale excelenței intelectuale. Din punct de vedere economic, munca celor mai buni profesori români este cea mai dureroasă risipă de creiere și bani pe care o face statul român – nu doar că sunt prea puțini elevi remarcabili pentru a conta în schema socială românească, dar și din aceia cei mai mulți vor pleca definitiv din România.
În concluzie, dacă acestea sunt cele trei moduri generale pregnante de a visa schimbarea în sistemul de învățământ românesc, atunci realitatea cunoscută, formată din ordine haotice și neclare, picaj în materie de standarde și cerințe aplicate, un corp profesoral cu motivații și ținte cel mult modeste, dar cu nereușite pe măsură, corupție și inechitate socială din abundență, va mai ,,staționa” o considerabilă bucată de timp la noi. Sistemul de învățământ românesc este parcă predestinat ,,să producă” majoritar șomeri, emigranți și angajați cu salariul minim pe economie în marile supermarketuri europene din patria noastră.
Nu mai criticați reforma occidentală din învățământ, deoarece nu cunoașteți toate amănuntele, iar cine nu cunoaște toate amănuntele trebuie obligatoriu să tacă din gură. Așa cum conservatorii au dreptul să își exprime propriile lor opinii eretice și prostești, așa și reformismul are un cuvânt de spus având în vedere că metodele conservatoare de tip comunist din învățământul românesc au eșuat lamentabil și există studii oficiale cu privire la acest subiect. De ce în toate țările occidentale cu învățământ reformat există atât de multă dezvoltare? De ce pleacă mulți români în occident? De ce tinerii se duc la studii în străinătate? Vă spun eu : ÎNVĂȚĂMÂNTUL OCCIDENTAL ARE MAI MULT SUCCES, DEOARECE SE BAZEAZĂ PE EMPATIE, TOLERANȚĂ , EGALITATE ȘI ÎNȚELEGERE ! Toate aceste calități sunt fundamentale într-o societate care dorește să fie fezabilă și productivă, iar studiile psihologice, sociologice, antropologice și culturale cu privire la acest lucru sunt clare. Nu mai adresați critici tinerilor și sistemului de învățământ reformist, deoarece nu prea vă iese pasența și oricum mulți așa-zis conservatori și nostalgici se fac de râs cu propriile idei paranoice. Critica asta prostească a devenit o obsesie pentru conservatori și puciști. Învățământul românesc a rămas blocat în paradigme comuniste și trebuie refăcut din temelii așa cum toate țările normale la cap preferă reformarea și dezvoltarea. Învățământul românesc este plin de intoleranță față de elevi și lucrul acesta îl poate confirma oricine are percepții psihologice normale . Habarnismul conservator nu are ce căuta în învățământ , iar dacă doriți învățământ tradițional și comunist, puteți să faceți o vizită într-o țară de tribali în care legea se face în mod abuziv cu biciul, poate acolo vă regăsiți voi ca și conservatori. Noi dorim să mergem pe calea reformismului european și american, așa cum avem dreptul!
Cred că exagerați interpretând acest text ca pe o pledoarie pentru învățământul comunist de tristă amintire.
Subscriu total la empatie, toleranță, egalitate, și înțelegere, plus învățare de tip socio-emotional-etic-mindfulness ca ingrediente sine qua non pentru o educație normală. De altfel, aceste concepte și-au făcut loc în ultimii ani și la noi (v. modelul Verita International School din București care face training cu profesori din școlile de stat pe aceste deziderate). Dar e nevoie de timp și de eforturile întregii societăți pentru ridicarea nivelului general de viață, deci e nevoie să ne trezim și să alegem pe cine trebuie ca să oprim accesul semidoctilor și al jigodiilor la funcții de decizie și să urnim motorul educației. În EDUCAȚIE stă cheia, iar educația adevărată nu e nici retrogradă, nici progresistă, e educație pentru viață cu tot ce înseamnă ea. Non scholae, sed vitae!
Dle Alexandru Chita va apreciez la superlativ acest eseu. Mare dreptate aveti in cele prezentate. Dupa 1990 sistemul de invatamant din Ro a deschis alternative private dar cu aceleasi vechi atitudini si mentalitati. Rezultate slabe cu mici exceptii datorita unor profesori si elevi cu talent si pasiune.
In scolile, universitatile si internatele private depolitizate in care educatia costa, tinerii sunt supusi unei discipline pe masura sa poate discuta de performanta in invatamant. Nu este nimeni obligat sa le urmeze.
Scoala normala de stat ofera posibilitati destule pt a primi o pregatire medie cu care fiecare tanar este in masura sa-si gasesca o meserie prin care isi poate castiga existenta.
La urma urmei ca. 75 dintre oameni au pregatiri medii ei fiind cei care tin economiile in miscare si sunt multumiti,
20 % cu pregatire superioara sunt archisuficienti iar 5 % sunt cei care au probleme mentale medicale.
Se tot vorbeste de capitalul uman de care in primul rand familia este raspunzatoare si in special femeile.
Fara un capital uman bine crescut si pregatit din familie scoala numai cu greu mai poate schimba ceva.
Stiu ca trendurile sunt altele, emanciparea femeilor, diversitatea genurilor si altele care insa n-a facut decat sa degradeze situatia sociala a femeii de rand obligand-o sa muncesca in loc sa se ocupe de cresterea si educatia copiilor, a punerii la dispozitia economiei a unui capital uman pe masura.
Necesitatea ca femeia sa munceasca este data inasi de realitatile socio-economice contemporane in care statul social acapareaza extrem de mult veniturile unei singure persoane care munceste, tatal, astfel incat venitul net numai ajunge traiului.
Exista destule studii care coreleaza performantele la invatatura cu situatia sociala a femeilor, a familiilor intacte cat si mai ales a celor in care doar un singur parinte se ocupa de cresterea copiilor, mai grav, criminalitatea are mai putina legaura cu saracia decat cu situatia tot mai degradata a familiilor datorita mediului social tot mai neprielnic cresterii unor copiii.
Incercati sa plecati in concediu in timpul vacantelor, familia STATS , 2 adulti + 2 copii, cati isi pot permite un sejur de 2 saptamani intr-un hotel civilizat ?
Ce invata sau ar trebui sa invete copiii nostri la scoala stim, programele si manualele sunt disponibile oricui e interesat. Dar ce invata sau nu invata la diferitele scoli private nu prea stim, doar primim tot felul de diplome si rapoarte pe numele copiilor, fara sa stim exact ce si cat invata si fara o ierarhizare, pentru ca cei mai bogati sa nu se supere ca nu sunt si cei mai destepti, asa cum cred parintii lor. Doar la sfarsit vedem ca unii iau bacul iar altii nu. Iar la facultatile cu admitere adevarata nu intra decat indopati cu meditatii particulare (alti bani!). Altfel vor merge la facultati in strainatate, multe fiind cu simulacru de examen de admitere, ca doar se plateste…. Asa ca nu stiu cat de mare ar fi avantajul daca se intorc sa profeseze in tara.
” […] la facultatile cu admitere adevarata nu intra decat indopati cu meditatii particulare[…] ”
Mi-am permis sa va citez, cu scuzele de rigoare, pentru a sublinia unde as dori sa va contrazic. Dupa parerea mea, admitere „adevarata” e doar la acele scoli / licee / facultati „vocationale” adica mai pe scurt, arte. Inclusiv arhitectura, ca si asta este o adevarata arta. In paranteza fie spus, an vazut un proiect (un simplu garaj, anexa la o locuinta, desenat si aprobat de unul care avea „drept de semnatura si de stanpila”) proiect care in vedere frontala o usa de access, iar in plan era „pravalie de oltean, fara usa, fara geam”. Dar asta e alta poveste.
Scuze pentru divagatie, dar in calitatea de parinte a doi copii absolventi de arta dramatica – actorie – si intrati „pe bune” fara macar o ora de pregatire suplimentara la respectiva facultate, si angajati imediat dupa absolvire (ca actori, evident) pot sustine ca singurele facultati unde teoretic se poate „intra” pe baza de talent sunt cele vocationale. Adica arte. E drept, in afara de talent e nevoie si de munca. Multa, foarte multa munca.
Si apropos de cei doi absolventi, i-ati putea vedea in „Cazul Tudor Vladimirescu”. Spectacol Al unui teatru dintr-un orasel de provincie. Care teatru, din motive politice e gata sa moara.
Nu vreau sa fiu cel care cauta nod in papura, dar expresia A visa apare astfel ca o activitate deloc fortuită chiar ma deranjeaza.
Din contextu frazei nu am inteles daca „fortuit” e folosit cum se face de multe ori in sensul gresit de „fortat”, sau in sensul de „norocos”.
Oricum asemenea bilbieli distrug un text care vrea sa vorbeasca de educatie.
Mi-at gi placut sa se faca distinctia intre „vise” si visuri”, dar stiu ca sunt prea pretentios, cind vorbim de subiecte majore, EDUCATIE, nu ne-mpiedicam de maruntisuri!
FORTUIT, -Ă, fortuiți, -te, adj. (Livr.) Venit pe neașteptate; neprevăzut, inopinat; întâmplător. – Din fr. fortuit, lat. fortuitus. sursa: DEX ’09 (2009) adăugată de LauraGellner acțiuni
„Mi-at gi placut”: hai să nu ne legăm de mărunţişuri!
@Mihail Lungu
Asta da manea educationala:
Frățiorul Albert știe
Cum să face meserie
De la el am învățat
E=mc2
Eleganță în gândire
Nu să vede da’ să știe
Ecuația e lege
Pentru cine-o înțelege
Adevărat!
Iulian Universalu’ feat. Stivăn Quasaru’, Unde gravitaţionale
O publicati pe blog?
:))
„angajați cu salariul minim pe economie în marile supermarketuri europene din patria noastră.”
Nu imi este clar daca doar cei mai in varsta sau fara abilitati de scanare de bar codes sau care nu vor sa utilizeze decat cash au probleme cu asta.
https://chainstoreage.com/amazon-debuts-cashierless-grocery-store-format-new-york
https://www.bbc.co.uk/news/uk-england-lancashire-67373472
Cred ca doar joburi de paznici vanjosi sunt de viitor in supermarket-uri.
Si femeile pot fi antrenate sa bata ca niste amazoane si sunt si mai constiincioase si zeloase decat barbatii.
Si fetele faceau pregatire premilitara pe vremuri in Romania.
Ca sa nu mai mentionam fetele din Israel sau din Kurdistan
:))
Folosirea diacriticelor pentru cuvintele dintr-un text în limba română este obligatorie, astfel nefolosirea lor chiar distruge un text, de asemenea textul trebuie verificat înainte de a fi postat, pentru evitarea greșelilor de tastare.
Dar na, cum ați menționat și dumneavoastră, niște mărunțișuri, iar comentarii nu se împiedică în așa ceva.
NB. fortuit, în fraza menționată, are înțelesul de întîmplător.
La subiectul ” educatie ” reactionez de regula privind in sus, ca un parinte iubitor si laudator al odraslelor geniale care coplesc planeta cu stralucirea mintilor si potentialul genetic unic.
Stiu ca suna exagerat dar argumentez cu nume si prenume la orice ora din zi sau din noapte.
Doar ca astazi, consilierul meu de taina, Ingerul adica, m-a trimis aiurea pe net si orice gand trufaş a incremenit.
https://youtu.be/QkrU7MUsm6o?si=eLPaLbkA3x9ptLnW
Aceasta este enoooorma si unica noastra problema pe care daca nu ne-o insusim definitiv, cu responsabilitate si iubire, nu avem nicio sansa de mantuire.
Acesti copii speciali, vor pleda fara cuvinte pentru noi sau impotriva noastra.
Un comentariu precum un bistiriu ce taie: in carne vie, in carne moarta? Habar-n,-avem daca din pacient mai curge o ultima picatura de sange; ma tem ca insuficienta pentru a privoca furtuna pe care o doriti intr-un urias pahar cu apa; imi pierd optimismul? Poate pensionarea anticipata este cea mai necesara cale spre succes! O sambata minunata si mult curaj in ideea unei lumi mai bune!
„Iar comentarii nu se împiedică în așa ceva”
Ce e aia comentarii?
Daca fortuit e folosit in sensul de intimplator de ce nu-i spune iour sì simplu intimplator? Nu ar suna intelectual?
Autorul nu ar trebui sa mai foloseasca in textele sale sintagma ,,cadre didactice” – este o trimitere la propaganda comunista care se lasa greu schimbata in mentalul profesorilor; ar fi mai bine sa utilizeze ,,corpul profesoral”.
„Prestatari de servicii ” este mai potrivit?
Dascali se evita din pricina trimiterii la gradul eclezial, cu toate ca evoca inceputurile istorice ale initierii copiilor in buchia cartii.
Cadre didactice este o formula cuprinzatoare incluzandu-i pe educatori, invatatori si profesori cu doctorate sau nu. Greu de crezut dar exista si educatori cu doctorate .
Daca reformele progresistilor liberticizi vor evolua pana la a propune in Romania organizarea de stagii de orientare sexuala pentru copii de 11 ani animate de drag queens LGBTQI+ dupa modelul celor organizate in Franta la Casa de Cultura pentru Tineret din Mérignac-Gironde, atunci in mod sigur Alianta Nationala a Parintilor , Pedagogilor si specialistilor romani in Psihologie infantila va solicita pe cale legala interzicerea oricarei ingerinte a organizatiilor LGBTQI+ in procesul educational al minorilor .
https://www.valeursactuelles.com/politique/stage-de-drag-queen-pour-les-enfants-marion-marechal-appelle-rachida-dati-a-suspendre-les-financements-de-lassociation
Institutiile de invatamant de toate gradele din Romania au nevoie de sustinere financiara pentru salubrizarea cladirilor din mediul rural, modernizarea laboratoarelor , echiparea salilor de sport si participarea la programe culturale de substanta in spatiul european .
Emanciparea institutionalizata a sexualitatii copiilor cu scopul pervertirii mentalului si comportamentului acestora, constituie un delict in orice societate civilizata conservatoare sau moderna.
Adevarat!