Iată primele observații, la cald, având în vedere interesul generat de aceste cifre, puse în dezbatere publică. (aici, propunerea de HG)
De la început remarcăm scăderea dramatică a locurilor finanțate de stat pentru învățământul superior. Iată cifrele, în paranteze, cifrele din anul universitar trecut, 2011-2012.
1. studii universitare de licenta (anul I) 45.887 (62.850)
2. studii universitare de master 25.426 (35.600)
3. studii universitare de doctorat 1504 (3.500)
Logica scăderii este dată, probabil, de scăderea numărului de absolventi cu bacalaureat în anul trecut, de la 75-80% la 50%. În vara acestui an se vor prezenta la bacalaureat și elevii picați anul trecut, circa 100.000, în total circa 300.000 de candidati, socotindu-i și pe cei care termină anul acesta. Daca se va păstra exigența și procentul de anul trecut, circa 50%, vom avea, totuși, 150.000 de absolvenți de bacalaureat, pentru circa 46.000 de locuri bugetate. Dacă nu se va reuși aceeași exigență, am putea avea și 200.000-230.000 de absolvenți de bacalaureat care se vor bate pe cele 46.000 de locuri.
Noutatea ar fi că se mărește alocația per student de la 2800 lei la circa 4000, adică suma globală va fi aceeași, iar, în plus, universitățile vor putea cere taxe mai mici de la mai mulți studenți, adică să primească mai mulți studenți cu taxe parțiale, folosind fracționar banii alocați de la buget. Fără a depăși însă numărul maxim de studenți decis de ARACIS.
În plus, este vorba de granturi alocate pe toată perioada studiilor, ceeace reduce tentația de a promova studenții fără ca aceștia să știe materia, doar pentru a păstra finanțarea.
De salutat este de asemenea reducerea numărului de doctorate finanțate de stat, de la 3500 la 1500, pentru că avem o inflație de doctori, despre a caror opera nu se știe mai nimic.
Cum accesul la facultate și la doctorate se poate baza pe competiție, (la doctorat exclusiv pe competiție), adică pe examene de admitere, iată un bun prilej pentru unele universități de a se detașa în instituții de educație și cercetare căutate de tineri, comparativ cu altele, la care plătești să studiezi, dar calitatea studiilor e scăzută.
- Numarul de locuri din grădinițele (de stat) rămâne același, 665.000, dar prin translatarea clasei pregatitoare, adică a copiilor în jur de șase ani la școala primară, se eliberează un număr de locuri, astfel încât capacitatea de cuprindere în grădinițe crește în realitate.
- La clasa a IX-a avem 210.000 (față de 235.000 anul trecut), o scădere de 25.000 de locuri, provenită din scăderea populației școlare și a faptului că nu toți absolvenții de opt clase, din rural, pot merge la oraș la liceu.
- Noutatea absolută constă în reapariția școlii profesionale (20.000 locuri), pentru absolvenți de clasa a IX-a, care, văzând că șchioapătă la pregătirea prea teoretică din liceu, pot opta sa continue studiile la profesionala. În plus, sunt alocate 10.000 stagii de practică, pentru absolvenții clasei a X-a, care consideră că este mai indicat să învețe o meserie, în locul continuării liceului. Cum cei 20.000 de tineri care se înscriu la școala profesională primesc de la stat și o bursă de 180 lei, fac instruirea practică la agenți economici, care pot și ei să le ofere diverse avantaje, inclusiv bănești, prevăd o aglomerație mare pe aceste locuri.
- Învățământul postliceal, finanțat de stat, crește de la 14. 800 la 18.187.
Restul cifrelor de școlarizare sunt aproximativ aceleași.
In concluzie, la o primă lectură, cele mai spectaculoase aspecte sunt reducerile consistente de cifre de la învățământul superior, alături de apariția școlii profesionale la preuniversitar. Pe măsură ce apar și alte declarații și informații, vom avea mai multe amănunte.
Cautati in DEX „salutar”. Prea des este folosit cu un sens gresit.
Poate n-am citi eu bine, dar n-am gasit in articol formula „salutar” ci doar „de salutat”
semnificatia e totusi diferita
SALUTÁ, salut, vb. I. Tranz. și refl. recipr. A face un gest sau a rosti o formulă uzuală de politețe, de respect, de simpatie etc. la întâlnirea cu cineva sau la despărțire. ♦ Tranz. A-și manifesta bucuria, aclamând pe cineva. ♦ Tranz. Fig. A primi cu entuziasm o idee, o acțiune. – Din lat. it. salutare.
SALUTÁR, -Ă, salutari, -e, adj. Folositor sănătății, vieții etc.; salvator. ♦ Care este potrivit, adecvat într-o anumită împrejurare. – Din fr. salutaire, lat. salutaris.
Prin „grantul se acorda pe toata perioada ciclului de studii”, insemna ca banii per student vin in functie de numarul studentilor de anul I? Daca de exemplu o facultate are 100 de studenti in anul I si primesc diploma de absolvire 70, atunci facultatea va primi finantare pentru 100 de studenti pe intreaga durata a celor 4 ani de studiu?
A apărut:
Ordinul Nr.3666 din 30.03.2012
privind aprobarea Codului drepturilor şi obligaţiilor studentului
ACT EMIS DE: Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului și Sportului
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 225 din 04 aprilie 2012
http://www.moficial.ro/2012/0225.pdf
Domnule profesor Vlaston,
In ceea ce priveste invatmantului universitar faceti o eroare.
Nu-mi dau seama daca o faceti voit sau nu si nici daca dumneavoastra ati fost manipulat sau incercati sa manipulati.
„NOUTATEA AR FI CA SE MARESTE LOCATIA PER STUDENT DE LA 2800 LA 4000 ADICA SUMA GLOBALA VA FI ACEEASI”
Ce reprezinta 2800??? Nu a existat un cost unitar per student in finatarea anterioara ci doar pe student echivalent unitar pentru ca exista costuri diferite pentru derularea programelor de studii (un program de studii de limba si literatura romana (spre exemplu) are costuri mult mai mici decat medicina sau ingineria, spre exemplu). Deci un student de la limba si literatura romana poate primea 2800 dar unul de la stiinte (fizica, chimie, biologie) primea 1,8 sau 1,9 inmultit cu aceasta suma. Deci depasea 5000 RON.
DECI A CRESCUT FINANTAREA NUMAI PENTRU ANUMITE PROGRAME. PENTRU RESTUL A SCAZUT.
Locuri bugetate au fost 62850 insa ele erau finantate diferit. Daca le transformam in studenti echivalenti unitar probabil ajungem la 100 000 de granturi de 2800 anul trecut.
Nu aveti decat sa faceti impreuna cu prietenii de la conducere ce considerati ca e bine dar lasati-ne demnitatea de a nu mai fi pacaliti. Iar vreti sa-mi spuneti ca dau mai mult si cand ne uitam la ce primim constatam ca s-a taiat???
In invatamantul superior, logica alocarii numarului de locuri nu are nici o legatura cu cererea de specialitati.
Alocarea se face aritmetic, pornind de la ideea ca numai o parte a absolventilor cu bacalaureat trebuie sa aiba loc in invatamantul superior.
Alocarea cu taxe/fara taxe nici nu ar trebui sa existe. Ar trebui sa existe burse de stat sau sociale pentru studentii merituosi, indiferent daca sunt la stat sau la privat.
La fel, ARACIS este o structura parazitara si absurda, deoarece eficienta si calitaeta invatamantului nu se masoara administrativ cum face ARACIS, ci de catre cererea de piata si se reflecta in salariile primite de absolventi.
Clasificarea universitatilor – alta aberatie- in fond, tot piata ar trebui sa spuna care universitate se plaseaza unde in top.
Din pacate, in invatamant nu avut loc nici o re-forma ci o re-birocratizare.