vineri, martie 5, 2021

Cifrele de școlarizare pentru anul școlar și universitar următor, în discuție publică

Iată primele observații, la cald, având în vedere interesul generat de aceste cifre, puse în dezbatere publică. (aici, propunerea de HG)

De la început remarcăm scăderea dramatică a locurilor finanțate de stat pentru învățământul superior. Iată cifrele, în paranteze, cifrele din anul universitar trecut, 2011-2012.

1.  studii universitare de licenta (anul I)                         45.887  (62.850)

2.  studii universitare de master                                         25.426  (35.600)

3.  studii universitare de doctorat                                        1504  (3.500)

Logica scăderii este dată, probabil, de scăderea numărului de absolventi cu bacalaureat în anul trecut, de la 75-80% la 50%. În vara acestui an se vor prezenta la bacalaureat și elevii picați anul trecut, circa 100.000, în total circa 300.000 de candidati, socotindu-i și pe cei care termină anul acesta. Daca se va păstra exigența și procentul de anul trecut, circa 50%, vom avea, totuși, 150.000 de absolvenți de bacalaureat, pentru circa 46.000 de locuri bugetate. Dacă nu se va reuși aceeași exigență, am putea avea și 200.000-230.000 de absolvenți de bacalaureat care se vor bate pe cele 46.000 de locuri.

Noutatea ar fi că se mărește alocația per student de la 2800 lei la circa 4000, adică suma globală va fi aceeași, iar, în plus, universitățile vor putea cere taxe mai mici de la mai mulți studenți,  adică să primească mai mulți studenți cu taxe parțiale, folosind fracționar banii alocați de la buget. Fără a depăși însă numărul maxim de studenți decis de ARACIS.

În plus, este vorba de granturi alocate pe toată perioada studiilor, ceeace reduce tentația de a promova studenții fără ca aceștia să știe materia, doar pentru a păstra finanțarea.

De salutat este de asemenea reducerea numărului de doctorate finanțate de stat, de la 3500 la 1500, pentru că avem o inflație de doctori, despre a caror opera  nu se știe mai nimic.

Cum accesul la facultate și la doctorate se poate baza pe competiție, (la doctorat exclusiv pe competiție), adică pe examene de admitere, iată un bun prilej pentru unele universități de a se detașa în instituții de educație și cercetare căutate de tineri, comparativ cu altele, la care plătești să studiezi, dar calitatea studiilor e scăzută.

  1. Numarul de locuri din grădinițele (de stat) rămâne același, 665.000, dar prin translatarea clasei pregatitoare, adică a copiilor în jur de șase ani la școala primară, se eliberează un număr de locuri, astfel încât capacitatea de cuprindere în grădinițe crește în realitate.
  2. La clasa a IX-a avem 210.000 (față de 235.000 anul trecut), o scădere de 25.000 de locuri, provenită din scăderea populației școlare și a faptului că nu toți absolvenții de opt clase, din rural, pot merge la oraș la liceu.
  3. Noutatea absolută constă în reapariția școlii profesionale (20.000 locuri), pentru absolvenți de clasa a IX-a, care, văzând că șchioapătă la  pregătirea prea teoretică din liceu, pot opta sa continue studiile la profesionala.  În plus, sunt alocate 10.000 stagii de practică, pentru absolvenții clasei a X-a, care consideră că este mai indicat să învețe o meserie, în locul continuării liceului. Cum cei 20.000 de tineri care se înscriu la școala profesională primesc de la stat și o bursă de 180 lei,  fac instruirea practică la agenți economici, care pot și ei să le ofere diverse avantaje, inclusiv bănești, prevăd o aglomerație mare pe aceste locuri.
  4. Învățământul postliceal, finanțat de stat, crește de la 14. 800 la 18.187.

Restul cifrelor de școlarizare sunt aproximativ aceleași.

In concluzie, la o primă lectură, cele mai spectaculoase aspecte sunt reducerile consistente de cifre de la învățământul superior, alături de apariția școlii profesionale la preuniversitar. Pe măsură ce apar și alte declarații și informații, vom avea mai multe amănunte.

Distribuie acest articol

6 COMENTARII

    • Poate n-am citi eu bine, dar n-am gasit in articol formula „salutar” ci doar „de salutat”
      semnificatia e totusi diferita
      SALUTÁ, salut, vb. I. Tranz. și refl. recipr. A face un gest sau a rosti o formulă uzuală de politețe, de respect, de simpatie etc. la întâlnirea cu cineva sau la despărțire. ♦ Tranz. A-și manifesta bucuria, aclamând pe cineva. ♦ Tranz. Fig. A primi cu entuziasm o idee, o acțiune. – Din lat. it. salutare.
      SALUTÁR, -Ă, salutari, -e, adj. Folositor sănătății, vieții etc.; salvator. ♦ Care este potrivit, adecvat într-o anumită împrejurare. – Din fr. salutaire, lat. salutaris.

  1. Prin „grantul se acorda pe toata perioada ciclului de studii”, insemna ca banii per student vin in functie de numarul studentilor de anul I? Daca de exemplu o facultate are 100 de studenti in anul I si primesc diploma de absolvire 70, atunci facultatea va primi finantare pentru 100 de studenti pe intreaga durata a celor 4 ani de studiu?

  2. Domnule profesor Vlaston,

    In ceea ce priveste invatmantului universitar faceti o eroare.
    Nu-mi dau seama daca o faceti voit sau nu si nici daca dumneavoastra ati fost manipulat sau incercati sa manipulati.

    „NOUTATEA AR FI CA SE MARESTE LOCATIA PER STUDENT DE LA 2800 LA 4000 ADICA SUMA GLOBALA VA FI ACEEASI”

    Ce reprezinta 2800??? Nu a existat un cost unitar per student in finatarea anterioara ci doar pe student echivalent unitar pentru ca exista costuri diferite pentru derularea programelor de studii (un program de studii de limba si literatura romana (spre exemplu) are costuri mult mai mici decat medicina sau ingineria, spre exemplu). Deci un student de la limba si literatura romana poate primea 2800 dar unul de la stiinte (fizica, chimie, biologie) primea 1,8 sau 1,9 inmultit cu aceasta suma. Deci depasea 5000 RON.

    DECI A CRESCUT FINANTAREA NUMAI PENTRU ANUMITE PROGRAME. PENTRU RESTUL A SCAZUT.

    Locuri bugetate au fost 62850 insa ele erau finantate diferit. Daca le transformam in studenti echivalenti unitar probabil ajungem la 100 000 de granturi de 2800 anul trecut.

    Nu aveti decat sa faceti impreuna cu prietenii de la conducere ce considerati ca e bine dar lasati-ne demnitatea de a nu mai fi pacaliti. Iar vreti sa-mi spuneti ca dau mai mult si cand ne uitam la ce primim constatam ca s-a taiat???

  3. In invatamantul superior, logica alocarii numarului de locuri nu are nici o legatura cu cererea de specialitati.

    Alocarea se face aritmetic, pornind de la ideea ca numai o parte a absolventilor cu bacalaureat trebuie sa aiba loc in invatamantul superior.

    Alocarea cu taxe/fara taxe nici nu ar trebui sa existe. Ar trebui sa existe burse de stat sau sociale pentru studentii merituosi, indiferent daca sunt la stat sau la privat.

    La fel, ARACIS este o structura parazitara si absurda, deoarece eficienta si calitaeta invatamantului nu se masoara administrativ cum face ARACIS, ci de catre cererea de piata si se reflecta in salariile primite de absolventi.

    Clasificarea universitatilor – alta aberatie- in fond, tot piata ar trebui sa spuna care universitate se plaseaza unde in top.

    Din pacate, in invatamant nu avut loc nici o re-forma ci o re-birocratizare.

Lasă un răspuns la Mihai Renunțați la răspuns

Please enter your comment!
Please enter your name here

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Colectia Contributors.ro

Contributors.ro propune autorilor săi, acum, la sfârșit de an, trei întrebări despre anul 2020 si perspectivele României în viitorul apropiat. Cele trei întrebari sunt:

1. Care este evenimentul anului 2020 cel mai pe nedrept trecut cu vederea de media și de opinia publică? 

2. Care este cea mai interesantă idee a anului 2020?

3. Care e cea mai mare temere pe care o aveți pentru viitorul României si care e cea mai mare speranță? 

Esential HotNews

E randul tau

Observ cu uimire că invocați, ca reper intelectual creștin, cartea lui Noica, „Rugaţi-vă pentru fratele Alexandru”. Și cumva indirect îi reproșați lui Gabriel Liiceanu un soi de trădare a acestui crez ( „am neplăcuta senzaţie că mă aflu ȋn faţa unui tată care şi-a abandonat, simbolic, copiii”). Mă tem că tocmai această carte a lui Noica este o trădare a suferinței victimelor de: Cristina Cioaba la Dincolo de Isus. Gabriel Liiceanu şi portretul României religioase

Carti recomandate de Contributors.ro

 

De la Imperiul Akkadian la America vremurilor moderne, Marire si decadere cartografiaza istoria lumii prin zece imperii majore. Prin prisma lor este sondata aspiratia omenirii pentru putere si este urmarita evolutia impulsului imperial de la directa agresiune militara a imperiilor antice la subtila, dar ampla influenta culturala a superputerilor de azi.

Paul Strathern este autorul a numeroase lucrari de stiinta, istorie, filosofie si literatura, inclusiv al colectiilor Philosophers in 90 Minutes si The Big Idea: Scientists Who Changed the World.

Cumpara cartea de pe GiftBooks.ro

Top articole

Cum produce scoala tampiti

I.  Învăţământul preuniversitar Pentru a nu pune la încercare răbdarea potenţialilor cititori, o spun de la început: şcoala românească produce tâmpiţi industrial şi cu metodă....

Societățile și conectorii

Este evident că populația multor țări a devenit din ce în ce mai fragmentată, inclusiv din punct de vedere politic, social și...

Aterizarea forţată a unui avion de pasageri Il-18 în Cipru şi fenomenul globalizării (24 februarie 1962)

Când se mai întâmplă să citesc studii privind globalizarea şi despre zgomotoşii critici ai acestui fenomen, gândul îmi zboară către un incident...

Lumea, America, Waze și BigTech

Nu doar comportamentul agresiv și arogant al oligopolurilor digitale, impactul lor politic și social ci și atmosfera generală din interiorul acestora marcată...

Suveranitatea economică: între sloganuri și realități

În discursurile unor politicieni și în scrierile unor jurnaliști și economiști români, este prezent adesea sloganul suveranității economice. Concepția economică exprimată de...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.