vineri, noiembrie 8, 2024

Cine face prima evaluare în scopul ierarhizării programelor de studii și a clasificării universităților?

A aparut, sub imperiul transparentei decizionale, proiectul de HG privind aprobarea metodologiei de evaluare în scopul clasificării universităţilor şi ierarhizării programelor de studii, posibil a intra in sedinta de guvern de astazi.

Pe 10 august expira cele sase luni prevazute de Legea Educatiei Nationale (LEN), pentru elaborarea si aprobarea HG-ului in discutie.

(Art 193(3) „Evaluarea în scopul ierarhizării programelor de studii și a clasificării universităților se realizează pe baza unei metodologii de evaluare propuse de Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului și aprobate prin hotărâre a Guvernului, în maximum 6 luni de la data intrării în vigoare a prezentei legi. Aplicarea acestei metodologii intră în răspunderea Ministerului Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului. Evaluarea este realizată periodic”.)

Prima obiectie, proiectul nu a stat pe site 30 de zile, asa cum cere imperios legea transparentei decizionale, Legea 52/2003.

A doua obiectie, activitatile de colectare a datelor si verificare a acestora s-au facut in baza a doua ordine de ministru, anterioare elaborarii  HG-ului specific, asa cum cere LEN. HG in discutie apare cumva post-factum, dupa ce clasificarea este, probabil, realizata deja.

Cea mai importanta obiectie este nerespectarea alin 6 din art. 193.

„(5) Evaluarea prevăzută la alin. (3) se face de către un consorțiu format din: ARACIS, incluzând reprezentanți ai studenților, CNCS, CNATDCU și un organism internațional cu competențe în domeniul ierarhizării și clasificării instituțiilor de învățământ selectat pe bază de concurs.

(6) Prin excepție de la prevederile alin. (5), prima evaluare de după intrarea în vigoare a prezentei legi, făcută conform prevederilor alin. (3), se face numai de către un organism internațional cu competență în domeniul ierarhizării și clasificării instituțiilor de învățământ superior sau de către o agenție de asigurare a calității înregistrată în EQAR, din străinătate.”

Ce spune alin 6?

Doua sunt sintagmele cheie: „prin exceptie” si „numai”. Oricine intelege limba romana isi da seama ca prima evaluare a universitatilor, in vederea clasificarii sau ierarhizarii programelor de studii, se face NUMAI de catre o entitate internationala,  FARA aplicarea alin 5, aliniat care prevede un consortiu alcatuit din entitati straine si romane.

Ori tocmai asta s-a intamplat. Iata ce prevede proiectul de HG:

Art. 4 Evaluarea în scopul clasificării universităţilor are următoarele componente:

a) evaluarea pe baza unor date şi informaţii structurate pe criteriile prevăzute la art.3, pe standarde şi pe indicatori, denumită în continuare evaluarea primară;

b) evaluarea prin vizite realizate în universități de către echipe de experţi evaluatori, denumită în continuare evaluarea instituţională

Art. 7

(1) Evaluarea primară se realizează prin desfăşurarea următoarelor activităţi:

a) constituirea de către MECTS a unei baze de date cuprinzând datele şi informaţiilor relevante, structurate pe criterii, standarde şi indicatori, inclusiv prin rapoarte furnizate de universităţile supuse evaluării;

b) verificarea datelor şi informaţiilor furnizate de universităţi, cu respectarea prevederilor art. 192 alin. (1)-(3) din Legea educației naționale nr. 1/2011; această verificare are caracter continuu;

c) prelucrarea datelor şi informațiilor colectate, în conformitate cu aplicarea unor formule de calcul şi statistice propuse de organismul de evaluare şi aprobate prin ordin

Art. 8 (3) Echipele de experţi evaluatori sunt constituite din persoane care îndeplinesc criterii aprobate prin ordin al ministrului educației, cercetării, tineretului și sportului.

(4) Echipele de experţi evaluatori vizitează universităţile evaluate şi identifică punctele tari și punctele slabe cu privire la diferitele dimensiuni ale activităţii universităţilor.

Activitatile prevazute la art 4 s-au realizat EXCLUSIV de catre experti romani, chiar nominalizati prin OM. E drept ca si-au facut corect jobul, din cate s-a auzit. Dar nu apartin unei agentii sau organism international.

La dispozitiile tranzitorii  ale HG se  specifica:

Art. 15 Prima evaluare în scopul ierarhizării programelor de studii şi clasificării universităţilor, care este realizată de către organismul internaţional sau agenţia din străinătate prevăzută la art. 193 alin. (6) din Legea nr. 1/2011, este constituită din:

a) evaluările primare din cadrul evaluării în scopul clasificării universităţilor şi evaluările în scopul ierarhizării programelor de studii ale căror rezultate sunt valabile pentru anii universitari 2011-2012, 2012-2013, 2013-2014 şi 2014-2015;

A existat un Comunicat de presa comun, Ministerul Educatiei si EUA, Asociatia Europeana  a Universitatilor, prin care se anunta colaborarea celor doua institutii in vederea realizarii primei evaluari. Acela a fost si primul si ultimul semnal in privinta acestei colaborari. Ulterior, au aparut informatii,  pe surse, ca EUA s-ar fi retras din proiect, pentru ca nu are in obiectul de activitate evaluarile universitatilor.  Mai mult, circa 37 de universitati romanesti sunt si membre ale EUA, situatie care ar fi pus sub semnul intrebarii neutralitatea Asociatiei, fata de toate universitatile romanesti.

Mai multe semne de intrebare s-au ridicat la acel moment:

  • Va primi EUA bani publici, contravaloarea prestatiei realizate? Daca da, cati bani si cu ce procedura legala a fost selectata, licitatie, incredintare, sau cum?
  • Care sunt persoanele nominalizate de EUA pentru  a participa la prima evaluare?
  • In ce a constat participarea EUA la colectarea si verificarea datelor necesare clasificarii, ordinele de ministru nominalizeaza doar persoane din institutii romane?
  • De ce participa institutii si persoane romane la aceasta clasificare, daca LEN spune „prin exceptie de la alin 5)” si „numai” de catre organisme externe?

Care este miza?

Miza este enorma. In functie de aceasta clasificare, universitatile primesc, sau nu, dreptul de a organiza masterate si doctorate. Dupa lovitura de la bacalaureat 2011, lipsirea unor universitati, indeosebi private, de a organiza masterate si doctorate ar fi lovitura de gratie. Cu atat mai mult totul trebuia organizat ca la lege. Fara nicio abatere care ar permite actionarea in instanta a procedurilor si HG, pentru neconformitate cu LEN.

In plus, apar deja voci, inclusiv din PDL, conform carora clasificarea aceasta s-ar face in folosul „baietilor destepti” din educatie. Lasarea intregului proces de clasificare, strict in „bratele” unui organism international, ar fi redus la tacere aceste voci. Nu mai vorbesc de atacurile furibunde ale opozitiei.

Este pacat ca o actiune de asa mare anvergura si importanta sa fie vulnerabilizata si/sau compromisa de nerespectarea intocmai a LEN.

Ar fi un prim esec de rasunet in aplicarea Legii Educatiei Nationale.

Distribuie acest articol

12 COMENTARII

  1. Care mai este rostul evaluarii daca nu se respecta legea? Orice universitate care nu primeste acreditarea poate spune ca evaluarea nu s-a facut legal.
    Sau poate tocmai asta este si scopul ‘greselilor’ din HG? Sa se aplice, dar sa nu se schimbe nimic… :)

  2. A aparut deja o prima evaluare a universitatilor, neoficiala deocamdata. A ajuns in presa
    „pe surse”. Eu am citit-o la adresa web de mai jos:
    http://www.gandul.info/news/doar-12-universitati-ar-putea-primi-dreptul-de-a-organiza-doctorat-surse-mediafax-8541750
    Daca doar 12 universitati ar primi dreptul de conducere de doctorat, ar fi un mare pas
    inainte. (Este o diferenta enorma intre calitatea si cantitatea de rezultate obtinute in
    cercetare in Romania si numarul enorm de diplome de doctor).
    Informatiile din articolul domnului Vlaston implica faptul ca numarul universitatilor
    acreditate sa conduca doctorate este prea mic, pentru toata clasa politica.
    Si au inceput presiunile asupra domnului ministru Funeriu,
    din toate partile (inclusin din PD-L). Eu ii urez domnului ministru Funeriu sa reziste acestor
    presiuni!

      • Anume nu se respecta LEN, pentru ca clasificarea sa fie contestata. Exista astfel
        „sansa” (pentru unii) ca la 1 Octombrie 2011 clasificarea sa nu fie gata, si astfel,
        in virtutea inertiei, sa primeasca toate universitatile drept de a organiza doctorat si master.
        Cel putin pentru anul universitar 2011-2012. Apoi se apropie alegerile, …
        Ar trebui stabilit exact cine este de vina ca nu se respecta LEN la evaluarea
        universitatilor.

  3. In Romania sunt suficiente 4 universitati mari si late: Bucuresti, Iasi, Cluj si Timisoara……….eu pesonal consider ca 2 universitati sunt mai mult decat suficiente pentru nivelul Romaniei…….

    • Precizare: In Bucuresti sunt mai multe universitati (Universitatea, Politehnica, Medicina, …).
      La fel in Cluj, Iasi, Timisoara. Cele 12 universitati la care m-am referit corespund
      universitatilor din Bucuresti, Iasi, Cluj, Timisoara. Nu stiu despre Craiova. Deci ar fi
      centrele universitare traditionale. Cred ca acest aspect traditional nu ar putea fi
      contestat.

  4. Pai cum cine face prima evaluare? Prietenii d-lui Vlaston de la CNATDCU!
    Citez: O mentiune pentru colegul meu de la EDU CER, Prof. Univ. Dr. Marian Ivan, de la Universitatea din Bucuresti, presedintele Comisiei de Stiintele Pamantului, din cadrul CNATDCU, un om si un profesor cu o tinuta morala ireprosabila, luptator de-alungul anilor impotriva imposturii universitare.
    Acest mare luptator impotriva imposturii universitare nu indeplineste baremul minimal pentru pozitia de profesor,. Asemenea altora din aceeasi comisie si din altele.
    L-as ruga pe dl Vlaston sa comenteze fragmentul:
    “Cadrele didactice care fac parte din Consiliul National de Atestare a Titlurilor, Diplomelor si Certificatelor Universitare (CNATDCU) au fost numite prin Ordin al Ministrului dupa niste criterii absolut necunoscute membrilor corpului academic. Astfel este indreptatita suspiciunea ca au fost numite discretionar. In mod normal, numirile in aceasta comisie esentiala in functionarea sistemului trebuie facuta prin concurs si selectie publica pe baza unor criterii clare, obiective si transparente. Or, acest fapt nu a existat in modalitatea de gandire si de lucru a Ministerului Educatiei. Este obligatoriu sa se verifice daca membrii CNATDCU indeplinesc standardele impuse de ei insisi”, a declarat prof. univ. dr. Serban Radulescu.

  5. @Panduru
    Vorbim de Serban Radulescu, prof univ dr chirurg fara absolut nici o lucrare stiintifica indexata de Pubmed!? :)

    • Nu e vorba de Serban Radulescu, care nu este membru CNATDCU, ci de Marian Ivan, care este presedinte de comisie si de altii din comisia lui sau din altele. Dupa ce lamurim aceasta, putem vorbi si de Serban Radulescu. Nu plasati in derizoriu o chestiune serioasa.

  6. Deja incepe mai multa lume sa semnaleze problema ridicata (din cate stiu eu
    pentru prima data) de dl. Vlaston: trebuia facuta prima evaluare a universitatilor
    doar de agentii straine specializate: Iata mai jos ce scrie pe site-ul Antena3:
    http://www.antena3.ro/romania/clasificarea-universitatilor-pune-pe-jar-rectorii-inscrierile-la-masterat-si-doctorat-au-inceput-deja-132934.html
    Tare ma tem si eu ca evaluarea facuta acum de minister va fi contestata cu toate
    fortele de opozitie, … .

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro