joi, aprilie 18, 2024

Colectivizarea medicilor de familie ca efect al amatorismului în proiectarea politicilor publice din Sănătate

În Contractul cadru care stabileşte serviciile acoperite de asigurarea publică de sănătate, CNAS şi Ministerul Sănătăţii vor să se introducă prevederi care ar duce, în scurt timp, la dispariţia medicului de familie independent, aşa cum este el astăzi, dar şi la formarea, în schimb, a unor grupuri de medici de familie, agregaţi pe lângă mari centre medicale. Cu alte cuvinte se doreşte „colectivizarea” medicinii de familie, aşa cum, în anii 50, s-a dorit şi s-a realizat colectivizarea micilor producători agricoli, chiar dacă medicii de familie luptă din răsputeri pentru păstrarea libertăţii lor.

Încă nu se ştie de partea cui va fi victoria finală. Polemica dintre oficialităţi şi asociaţiile medicilor de familie interesează, aşa cum este de aşteptat, şi societatea civilă. Unii afirmă că abrogarea obligativităţii înscrierii unui număr minim de pacienţi pentru un cabinet de medicină de familie şi desfiinţarea comisiilor paritare care aprobă înfiinţarea unui nou cabinet ar deschide drumul spre o mai mare concurenţă între medici, ar permite medicilor tineri să intre în sistem şi ar fi în interesul pacienţilor care ar beneficia de servicii mai bune, calitativ şi cantitativ, datorită accentuării concurenţei între medici. Libera concurenţă este binevenită, însă piaţa serviciilor medicale primare nu este una tocmai liberă, cât timp acestea funcționează paralel cu un sistem public de asigurare de sănătate bazat pe principiul solidarităţii. Medicii de familie sunt legaţi de contractul cu acest sistem care reglementează și dirijează piaţa, având ca scop, cel puțin declarat, cheltuirea după cele mai înalte standarde ale cost-eficienței și utilității publice a banilor comuni ai asiguraților. Medicii ar trebui să furnizeze, fiecărui pacient, acele servicii de care are nevoie, în mod rațional, fără restricții dar și fără risipă. Refuzarea unor cereri abuzive de servicii medicale nejustificate, reprezintă o necesitate obiectivă într-un sistem de asigurare preplătit, dar este neproductivă într-un sistem bazat pe plata pe serviciu.

Într-un sistem preplătit, fondul de asigurări trebuie să fie bine drămuit pentru a satisface necesitățile raționale ale fiecăruia, la un consum minim, limitat de valoarea contribuțiilor totale la sistemul de sănătate legate de nivelul de trai actual. Medicul de familie este cel care trebuie să ofere asistență de sănătate ale pacienţilor săi şi, în acelaşi timp, este un păzitor al sistemului şi un “gate-keeper” pentru accederea pacienţilor la servicii ambulatorii de specialitate sau servicii spitaliceşti, mult mai costisitoare, servicii de care pacienţii tind să abuzeze, din necunoaștere dar și din cauza stresului firesc pe care-l provoacă o problemă de sănătate. O concurenţă există şi acum între medicii de familie, pentru că pacienţii sunt liberi să se mute de pe lista unui medic pe lista altuia, fără nicio oprelişte. O concurenţă şi mai mare, care ar rezulta din creşterea masivă a numărului medicilor de familie dintr-o anumită comunitate în urma reducerii numărului de pacienţi de pe o listă ar face, însă, ca medicul de familie să cedeze frecvent în faţa pacientului abuziv, în detrimentul deciziei bazate pe știința medicală. Medicii s-ar transforma, astfel, curând, în vânzători, aşa cum s-a întâmplat, din păcate, în cazul farmaciștilor angajaţi ai lanţurilor de farmacii. Medicii care vor şti să vândă mai bine, făcând abstracţie de ştiinţa medicală şi venind în întâmpinarea cerinţelor pacienţilor, de prea multe ori influenţaţi negativ de sfaturile neprofesioniste și pseudo medicale foarte răspândite în media și pe internet, vor avea mai mulţi pacienţi şi aceasta va duce la creşterea exponenţială a costurilor, în detrimentul cheltuirii corecte a banilor asiguraților.

Acel numerus clausus, prezent în reglementările actuale, împiedică supraaglomerarea cu medici a centrelor urbane în detrimentul localităţilor periferice. Şi acum există un mare deficit de medici în localităţile mici şi depărtate de oraşe. Dispariţia acestei condiţii de număr ar accentua şi mai mult deficitul de medici din rural. Nici medicii care vor aglomera marile oraşe nu vor fi, însă, avantajaţi pentru că se va împărţi acelaşi număr de pacienţi între mai mulţi medici, deci fiecare va primi mai puţini bani per capita, pentru lista lor de pacienți mai mică decât în prezent şi vor putea efectua mai puţine servicii utile, având mai puţini pacienţi. Vor fi tentaţi, astfel, să efectueze servicii inutile pentru a le spori încasările şi să raporteze şi mai mult decât acum servicii neefectuate. Toate acestea în detrimentul asiguratului mediu care va beneficia, până la urmă de servicii mai puține și mai slabe calitativ pentru că unii vor primi felii mai mari și nemeritate din tortul comun al fondului de asigurare.

Se mai vorbeşte de avantajele agregării medicilor de familie în „colective”, în cadrul unor centre medicale dotate şi cu specialişti din diverse domenii. Se consideră că pacienţii acestor medici ar beneficia mai uşor de servicii medicale de specialitate. Scopul unui sistem public de asigurări de sănătate nu ar trebui să fie, însă, acesta, anume furnizarea serviciilor preponderent de către medicii de specialitate. Serviciile solicitate medicilor specialiști sunt mult mai costisitoare decât cele oferite de medicul de medicină primară şi, de multe ori, de o utilitate redusă celor pe care le poate furniza medicul de familie care cunoaşte în amănunt pacientul, în totalitatea lui şi nu numai pe bucăţele, din contactul cu acesta timp de ani de zile. Nu este de dorit ca medicii de familie să fie şi mai mult decât acum dispeceri către alte specialităţi şi ca pacienţii să-i perceapă drept o piedică în faţa dorinţei lor de a obţine servicii „mai sofisticate” de la medicul specialist. Medicul de familie ar trebui să rezolve în cabinetul său 80-90% din problemele cu care i se adresează pacienţii şi să apeleze la medicul de specialitate şi la cel din spital numai în puţinele cazuri care îl depăşesc, mai ales dacă va fi încurajat de sistem, stimulat financiar și lăsat să presteze acea mult neglijată prevenție, mai eficientă, mai ieftină și mai utilă pacienților. Numai medicul de familie poate aplica eficient, adaptat la fiecare pacient al său, mijloacele de prevenție necesare și foarte valoroase atât pacienților cât și sistemului.  Pentru a fi într-adevăr eficient, medicul de familie trebuie să fie instruit continuu de sistemul de sănătate și ajutat să câştige, prin atitudine corectă şi pregătire profesională solidă, încrederea pacientului. Tendința pacienților de a apela pentru orice problemă minoră la cea mai mare somitate în domeniu şi la cele mai sofisticate investigaţii posibile trebuie să fie contracarată continuu prin mai buna pregătire a medicilor de familie, dotarea cabinetelor lor și încurajarea acestora să-și practice nobila meserie la cel mai înalt grad de profesionalism.

Nu în ultimul rând, agregarea medicilor de familie în centre medicale ar duce la pierderea independenţei medicului de familie, care va fi constrâns, în acest caz, din cauza încadrării lui într-o instituţie pe care nu o conduce, să favorizeze compania din care face parte, profitul acesteia. Interesul pacientului va trece pe plan secund, ceea ce va aduce mari prejudicii, atât acestuia, cât şi sistemului de asigurări, în general. Banii sistemului public de asigurare şi ai pacienţilor sau ai eventualelor societăţi private de asigurare care vor apărea vor tinde să fie sifonaţi de medicul de familie în interesul patronului său, care doreşte profit şi care îl va recompensa pentru realizarea acestui profit.

Independenţa medicului este necesară pentru garantarea respectării drepturilor pacientului, tot aşa cum independenţa magistraţilor este necesară pentru garantarea respectării drepturilor justiţiabililor. Ştirbirea acestei independenţe a medicului prin colectivizarea medicinii de familie pe lângă centre medicale va prejudicia, cu siguranţă, pacienții asigurași, care va fi utili centrelor medicale pentru profitul patronatului și va risca să plătească în plus, din banii asiguraților, costuri inutile, pentru servicii inutile sau chiar periculoase.

Cele de mai sus pot fi interpretate ca opinii proprii – deşi se bazează pe experienţa de zeci de ani a altor ţări.

Pot exista multe opinii diferite care să pară la fel sau mai pertinente. Când propun o reformă a organizării medicinii primare, decidenţii din Sănătate ar trebui, însă, să prezinte rezultatele unor studii aprofundate, conduse ştiinţific, ferite de influenţe politice de orice fel sau de influenţele unor jucători, privaţi sau publici de pe piaţa serviciilor medicale.

Din păcate, în România, nu avem o instituţie care să fie capabilă să elaboreze şi să prezinte astfel de studii pe care să se bazeze orice reformă în Sănătate.

Iată de ce, am introdus în Parlament o propunere legislativă pentru înfiinţarea unei Agenții Naţionale de Management în Sănătate, detalii aici, o instituţie complet depolitizată, populată cu oameni selectați pe criterii de integritate maximă, competența și profesionalism dovedite, care să aibă ca obiect de activitate studierea, identificarea și propunerea celor mai bune şi cost-eficiente tehnologii medicale și cele mai performante forme de organizare pentru sistemul de sănătate din România. Având ca sarcină principală reformarea şi perfecţionarea continuă a Sistemului de Sănătate, această Autoritate a statului va putea reuşi, în câţiva ani, să fundamenteze în mod ştiinţific toată activitatea organismelor statului în domeniul Sănătăţii, desfiinţând amatorismul de care au dat dovadă până acum instituţiile care proiectează politicile publice din acest domeniu.

Distribuie acest articol

22 COMENTARII

  1. Dl. Todirascu se inseala. In primul rand, medicina preventiva este practicata foarte eficient de specialisti in medicina interna, cardiologie, pulmonologia si alte specialitati. In al doilea rand, agregarea medicilor de familie (primary care) in centre colective in Sttatele Unite (v. Kaiser Permanente) creste semnificativ calitatea ingrijirii si raportul beneficiu/cost.

    • Care preventie la medicul specialist?
      Are acest medic acces la TOATE antecedentele persoanei si a familiei sale??
      Probabil,pacientul nu se va mai intalni cu respectivul specialist niciodata!
      In timp ce cu med. fam. se intalneste lunar,trimestrial sau de cate ori are o problema acuta sau subacuta!
      Cat despre situatia medicinei primare in SUA,hm….nu cred ca putem face o comparatie cinstita!

  2. @Peter Manu

    Perfect de acord cu ce spuneti. Un sistem similar esxista si in Canada doar ca in Romania se merge pe inventarea rotii iar motive se gasesc „cat cuprinde”, in loc sa se foloseasca un sistem „tested and validated”.

    • E cam complicata comparatia cu oricare dintre tarile cunoscute avand sisteme performante;Romania e unica in sistemul sau medical si particularizand e greu de facut orice comparatie.
      Unici suntem in multe si nu numai in manifestari pozitive.
      Se doreste desfiintarea medicinii de familie, crezand ca se va face o economie la fondul CNas?
      Economie s-ar face, daca nu ar mai fura, daca nu ar mai deturna fondul catre diverse plati si multe aberatii (ex.cardul), pentru care Romania nu-i pregatita: nici pacientii, nici sistemul SIUI si nici medicii.

  3. Sistemul de sanatate ar trebui privatizat. In felul asta s-ar reduce coruptia, ar creste concurenta intre furnizorii de servicii medicale si s-ar pune accentul pe responsabilitatea individuala.
    Dumneavoastra doriti o Agentie Nationala de Management în Sanatate ( nu va suna lemnos in ureche?), adica practic alti birocrati care -desigur,n nu-i asa? – stiu ei mai bine de ce au nevoie medicii si pacientii.
    Ar fi amuzant daca n-ar fi tragic.

  4. Va salut!Sint foarte revoltata ,pentru felul cum sintem tratati ,noi bolnavii in romania.Putem sa alegem medic de familie.Dar nu avem din ce!!!Medicul meu de familie este a treia,sau a patra pe care am ales.Noi sintem programati in 2-3 luni o data.Avem max.5 minute,pina cind scrie o reteta,si ia tensiune.Restul se plateste!De 50 de ani platesc obligatoriu asigurare de sanatate!Pentru ce nu primesc nimic! Sint bolnava cronica cu multe multe boli!Ne obliga la cooplata!In spital nu avem voie nici cu 370 la glicemie.Numai umpla buzunarele fiecare!Bate joc de noi!Ajunge!!!!!Vreau sa fiu tratata macar ca in epoca!Daca cumva ajung la spital,cu spaga este tot!Si macar un cearceaf.Pe noi,bolnavii nu apara nimeni!Si pensia handicapata primesc cei care o zii nu au lucrat oficial.Nu sint bolnavi,majoritate.Lucreaza in strainatate dar primeste pensia.Degeaba scriu pe toate paginile,ca INCONTINUARE SINTEM TRATATI LA FEL!Ne omoare cu zile!

    • @ Tanti Aurora

      Aveti perfecta dreptate!
      Problema rezida in faptul ca organizatiile pacientilor sunt DE FORMA[aveti cateva organizatii care ar trebui sa va apere,una se abreviaza .CO.P.A.C.].
      Aceste organizatii anemice trebuie sa va reprezinte interesele in relatie cu ASIGURATORUL[CNAS].
      Faptul ca trebuie sa platiti servicii cu toate ca sunteti asigurata se datoreaza faptului ca ASIGURATORUL dv. NU ACOPERA aceste servicii!
      Altfel spus an de an aveti TOT MAI PUTINE drepturi.
      Nu am vazut inca o revolta REALA a pacientilor pe aceasta tema!
      Un exemplu foarte bun este aparitia listei „D” unde au fost transferate unele medicamente de pe listele de compensare „A” si „B”[unde erau compensate DECENT],pentru a putea fi compensate CU NUMAI 20% !!
      Nu am vazut niciun pacient protestand legat cu lanturi de sediul CNAS sau al MS pentru ca i-au fost amputate anumite drepturi!

  5. Buna dimineata.
    Si eu si sotia suntem medici in spital.
    Articolul este induiosator pe hartie, in practica cotidiana neavand nicio treaba cu realitatea.
    Aveti dreptate, domnule senator, in ceea ce priveste amatorismul autoritatilor in politicile de sanatate publica. Pe de alta parte dvs. observ ca sunteti economist – well, business-ul in medicina difera major de business-ul „clasic”, asa ca va iertam inocenta in domeniul medical…
    1. 90% din medicii de familie romani au un singur scop: cat mai multi pacienti pe lista ! Daca ai peste 2000, profitul este maxim, cu investitie minima (wow, business-ul ideal !).
    2. „Concurenta” medicilor de familie se rezuma doar la punctul 1. Punct.
    3. De ce credeti ca „urla” medicii de familie impotriva eliminarii plafonului de 800 de pacienti ? Pentru binele si de mila acestora, nu-i asa ? Ma faceti sa rad !
    4. Medicina primara (de preventie) in Romania este doar pe hartie. Sunt rezolvate mult prea putine cazuri la medicul de familie. Pacientii sunt pasati imediat la specialistii din spital. De ce sa-si asume medicul de familie vreo raspundere, cand e atat de cald si confortabil in cabinetul lui ?
    5. Cand s-a pus problema centrelor de performanta, medicii de familie au sarit ca arsi ! Cum, sa facem noi garzi ?!?!?!
    6. Se incearca cu aceasta problema exact ce s-a intamplat cu Arafat si urgentele in privat. Ce atata concurenta, ce atatea lozinci capitaliste ? Toti banii intr-o singura mana, vedem noi cum ii impartim !
    Domnule senator economist, nu priviti lucrurile doar prin prisma cifrelor. Daca doriti, va consiliez pro bono in domeniul spinos al sistemului medical romanesc. Dar sa stiti ca nu fac parte (si nici n-am de gand) din niciun partid…

    • Bravo Marius ! bine punctat . Medicii de familie sunt foarte vocali , isi asuma responsabilitati minime si beneficii maxime .
      Cine s-a opus cu vehementa introducerii cardurilor de sanatate ? Medicii de familie !
      Cine a beneficiat de titlu de spacialist fara stagiu de pregatire (in anii ’90) Medicii de familie
      Cine isi lasa meostenire lista cu asigurati , sau o cumpara /vinde ? medicii de familie
      Cine nu iese la pensie inainte de a vinde lista ? tot MF !
      Care e cea mai imbatranita categorie de specialisti ? tot MF !
      Cine nu face garzi ? cine face doar directionare spre spital in centrele de permanenta (pe bani multi )? da, da, MF

      • Medicii de spital uita frecvent ca:
        -Fara med. fam. ar muri de foame[ad literam]
        -Sunt niste simpli angajati,in timp ce med. fam. este PRIVAT din 1999[asa ca orice discutie despre cine vinde,ce vinde sau de ce vinde este fara sens].
        Alte realitati:
        1.Cine nu e in stare sa elibereze o SCRISOARE MEDICALA?
        2.Cine nu e in stare sa initieze un tratament[daca normele asa o cer]?
        3.Cine nu e in stare sa elibereze[NICI ACUM-oh,tempora!] o reteta compensata?
        4.Cine nu e in stare sa activeze un card?
        La toate aceste probleme cea mai frecventa rezolvare propusa de „spitalisti” e : „du-te la med. fam.”!!!

        Despre garzi:med. fam. este un medic privat si INDEPENDENT–adica face garzi DACA VREA si DACA ARE UNDE!

        Asa ca,dragi colegi din spital,inteleg inversunarea dv. impotriva medicilor independenti,privati,numiti MEDICI DE FAMILIE.Daca acestia ar fi BINE FINANTATI si PROTOCOALELE nu ar fi atat de restrictive pt. m.f. dv. ati pierde 80-90 din pacientura actuala!

    • Solutiile politicienilor romani: inca o sinecura si se rezolva tot, in cazul de fata ANMS (Agenția Naţionala de Management în Sănătate).

      Domnii astia au avut puterea, n-au facut nimic. Mintea d-voastra de medic va spune sa-i consiliati pro-bono. Eu va spun sa-i taxati cu tarif de consultant extern, nu de alta dar domnii senatori si deputati nu au inca constiinta ca timpul d-voastra de medic e mai important decit timpul lor. Get real.

    • De fapt, nu-s capabili nici macar sa-ti recomande un specialist
      Oare ar fi mare paguba daca nici n-ar exista ? ca nu avem nevoie sa ni se ia tensiunea ca sa stim ca avem o problema de sanatate si nici de reteta pentru calmante
      de fapt, avem nevoie sa mergem la clinici particulare, care intamplator nu au contract cu CNAS, sau sa ne inghesuim sa licitam la bursa din spitale, unde oricum e imposibil sa poata exista suficienti specialisti, nu neaparat somitati
      „Refuzarea unor cereri abuzive de servicii medicale nejustificate, reprezintă o necesitate obiectivă într-un sistem de asigurare preplătit, dar este neproductivă într-un sistem bazat pe plata pe serviciu.”: in unele cazuri CNAS recunoaste dreptul la servicii medicale pe baza de „trimiteri” de la MF, dar de ce nu recunoaste tocmai diagnosticul final al specialistului ? (ca nu mi-am permis sa citez cu ghilimele – somitate)
      „Serviciile solicitate medicilor specialiști sunt mult mai costisitoare decât cele oferite de medicul de medicină primară şi, de multe ori, de o utilitate redusă celor pe care le poate furniza medicul de familie care cunoaşte în amănunt pacientul, în totalitatea lui şi nu numai pe bucăţele, din contactul cu acesta timp de ani de zile”: pai ce facem, ascundem sub pres incapacitatea sistemului de a gestiona si a pune in circulatie istoricul pacientului ?

      • si direct pentru domnul parlamentar, daca tot aveti initiative legislative:
        daca un asigurat care impreuna cu angajatorul sau contribuie la fondul CASS cu circa 100euro/luna si tot nu beneficiaza de nici un serviciu de banii astia, n-ar putea macar sa aiba dreptul sa fie scutit de contributie pe perioada in care sufera de boala ?

  6. Nu prea văd unde e problema autorului.

    Medicii de familie sunt de foarte multă vreme în SUA grupați în clinici private, unde pot să aibă avantajul costului.

    Printre altele, astea ar fi avantajele grupăriiȘ
    1. Costuri mai mici pentru chirii, personal, șamd, fiind distribuite între mai mulți medici.
    2. Clinica poate achiziționa echipament scump, care nu e accesibil unui singur cabinet de medic, oricât de bun ar fi el
    3. Schimb de experiență și informați în clinică, care crește abilitatea fiecărui medic din clinică
    4. Acoperire foarte bună în caz de urgență sau zile libere și concedii. Pacientul nu trebuie să meargă în altă parte dacă medicul de familie e plecat sau bolnav.
    5. Clinica poate face economii de scală la analize și cumpărat orice fel de material sanitar folosit uzual (mănuși, măști, dezinfectant și altele).

    În consecință, cred că autorul are altă problemă pe care încearcă să o rezolve împiedicând asocierea medicilor în clinici.

  7. Domnule senator, e amuzant faptul ca doriti infiintarea unei agentii de stat care sa reglementeze activitatea medicilor privati.
    Ce-ar fi sa-i lasati pe acestia sa se organizeze dupa cum vor, fara niciun fel de constrangeri? Credeti ca vor recomanda investigatii costisitoare care sa pagubeasca sistemul asigurarilor de sanatate? Foarte posibil, doar ca atunci va sugerez sa militati pentru privatizarea acestui sistem, ca eu unul m-am cam saturat sa platesc pentru serviciile medicale acordate la „tot ce misca-n tara asta”.
    Haideti ca se poate, doar sunteti in Parlament!

    P.S. Stiu, votul meu a contat la fel cu cel al lui Dorel, doar ca salariul si beneficiile eu vi le platesc… ca si alocatiile lui Dorel & Comp, de altfel!

    • pai nici nu conteaza cat de costisitoare ar fi investigatiile, important e sa poti beneficia, ca asigurat, de plafonul minim (si de un minim respect in calitate de contribuabil), ca nici asigurarile obligatorii pe locuinte nu-ti acopera intreaga dauna, ci doar 20.000euro (sau 10.000, dupa caz)

    • parca si la medicamentele compensate exista un pret de referinta, deci se poate, atunci cand interesul sustinatorilor sistemului o cere

  8. Foarte bun articolul, intelegeti problemele sistemului incomparabil mai bine decat cei care ” coordonează” in acest moment. Cat priveste comentariile „specialistilor” , acestea sunt fie comandate, fie false.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Valeriu Todirascu
Valeriu Todirascu
Senator in parlamentul Romaniei, lista activitati intreprinse: http://www.tody.ro/document/Senator-Valeriu-Todirascu-detalii-activitate-parlamentara-2012-2016 A elaborat proiecte de politici publice in domeniile anticoruptie, antirisipa, fonduri publice, sanatate, achizitii publice, organizarea si managementul partidelor politice. Manager in sisteme economice performante, a studiat relatii economice internationale la ASE Bucuresti, intreprinzator cu 20 de ani experienta in crearea si dezvoltarea de la zero a unor proiecte de business proprii in domeniul medical din Romania, noutati absolute, bazate pe propriile sisteme economice performante, propulsand de la etapa „no name” si cu zero cota de piata la cea de brand - cea mai bine vinduta marca: i) primul producator din România de servicii analize medicale de laborator, exclusiv in sistem angro, acreditate cu ISO 15189, ii) primul furnizor din Romania si apoi producator, de servicii de control extern al calitatii destinate evaluarii competentei profesionale a laboratoarelor clinice, acreditate cu SO 17043, iii) primul magazin on-line www.tody.ro din Romania specializat in livrarea de produse si servicii destinate diagnosticului clinic medical de laborator, certificate cu ISO 9001.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro