vineri, martie 29, 2024

Conspiratie impotriva educatiei

Aduc in atentia publica un document al Asociatiei EDU CER din 2007, aparut in presa vremii.  Cred ca isi aduce contributia la intelegerea evenimentelor din sistemul educational al anului 2011. Informatiile prezentate sunt la nivelul anului 2007, s-ar putea sa nu mai fie actuale.


Toate datele si evenimentele ultimilor ani conduc la concluzia ca educatia romaneasca este pervertita de interesele de imbogatire a unor „moguli”, aflati in spatele deciziilor si legilor care reglementeaza sistemul educational romanesc.
Asociatia profesionala pentru educatie si cercetare EDU CER
[09.09.2007]

1. Primul obiectiv: sa nu se afle calitatea precara a educatiei, la toate nivelurile si ciclurile de invatamant, pentru a nu periclita salariile celor aproximativ 11.000 de functionari din minister si structurile subordonate, pentru existenta carora statul cheltuie circa 200 milioane de euro anual.

Exista, totusi, cel putin 3 evaluari care pun diagnostice clare invatamantului romanesc :

  • Raportul Miclea : invatamantul romanesc este ineficient, nerelevant, inechitabil şi de slabă calitate.
  • Evaluarea EDU CER : invatamantul romanesc este incremenit in paradigma comunista a ultimilor 30-40 de ani.
  • Aprecierea SAR: invatamantul romanesc este fabrica auohtona de mediocritate.

Pentru realizarea acestui obiectiv sunt relevante cel putin 3 actiuni :

a.      Blocarea evaluarii externe a calitatii educatiei. Asa cum cere directiva Uniunii Europene aceasta evaluare trebuie realizata de catre agentii independente, de terta parte. Desi Legea 87/2006 prevede acelasi lucru, evaluarea calitatii educatiei se face in continuare la furnizor, adica de catre minister si structuri sau agentii subordonate acestuia.

b.      S-au desfiintat testele nationale, care, mai ales in ultimii ani, dadeau o masura mai exacta a calitatii educatiei in gimnaziu si au fost inlocuite cu tezele unice, care nu mai arata nimic.

c.      Bacalaureatul, prin modul de organizare, conduce la procente de promovare de peste 90%, dupa cele doua sesiuni, in timp ce in Franta procentele de promovare nu trec de 60-70%. Intre judete se inregistreaza diferente la procentele de promovare de 30-40 puncte, diferente ce sfideaza legile statisticii.

d.      Nu se realizeaza studii credibile, de terta parte, avand ca tema adecvarea invatamantului la piata muncii.

2. Al doilea obiectiv : drum intins, pentru toti elevii, spre studiile superioare, pentru care platesc taxe din greu, dar din care, foarte multi se aleg cu….nimic, daca nu punem la socoteala hartia fara valoare, numita diploma.

Actiuni relevante :

a.      Eliminarea, acum 3 ani, a restrictiei prin care elevii care nu promovasera testele nationale, mergeau la SAM (scoala de arte si meserii) si nu puteau sa obtina bacalaureatul pentru a merge apoi la universitate

b.      Desfiintarea testelor nationale, a caror nepromovare ii plasa pe elevi pe ruta progresiva (profesionala), de unde acestia intrau, de regula, in piata muncii.

c.      Desfiintarea, in proiectul legii invatamantului preuniversitar a scolii profesionale, care deasemeni ar fi fost o invitatie pentru elevi de a intra in piata muncii, fara a mai « cotiza » la universitatile de stat, sau private.

d.      Presedintii de comisie de la examenele de Bacalaureat sunt universitari, al caror interes este ca elevii, daca se poate toti, sa promoveze examenul de bacalaureat, pentru a plati apoi taxe la universitati.

Profitand de naivitatea si aspiratia spre studii superioare a mai tuturor elevilor, autoritatea de reglementare a netezit drumul spre universitati pentru toti elevii, indiferent de performantele lor, ignorand faptul ca piata muncii are in primul rand nevoie de muncitori, de lucratori specializati in constructii, servicii, turism, etc.

3. Al treilea obiectiv : ascunderea modului in care au fost cheltuiti circa 2 miliarde de dolari pentru educatie, din imprumuturi externe.

Pana in prezent nici un ministru al educatiei nu si-a propus o analiza a investiilor in educatie facute din fonduri externe in ultimii 15 ani.

Ministrul Miclea a inteles multe lucruri si a plecat dupa 9 luni, ministrul Hardau a inteles prea tarziu si n-a avut puterea sa faca lumina, iar ministrul Adomnitei nu intelege nimic, venind din afara sistemului.

Este adevarat ca banii alocati de la buget au fost putini. Dar sa nu uitam ca in ultimii 15 ani, sistemul de educatie din Romania a beneficiat de o asistenta financiara externa (Banca Mondiala, BEI, PHARE, BED, BDCE) de circa 2 miliarde dolari. Sistemul a reusit sa « absoarba » aceste fonduri fara a lasa mai nimic in urma, astfel incat acum nici macar DNA-ul nu mai poate, in lipsa unor auditori specializati, sa faca lumina in aceasta jungla. Institutiile statului, (ex. Curtea de Conturi), au verificat numai partea de cheltuieli corespunzatoare cotei de co-finantare din fonduri publice, adica in limita a 30%. Restul, adica 70% reprezentand circa 1,4 miliarde dolari au fost cheltuieli de achizitii, servicii, bunuri si lucrari care au fost in sarcina exclusiva a unitatilor de management. Aparent aceste cheltuieli au fost supraveheate de finantatorii de mai sus. Numai ca aceste institutii financiare straine, atata timp cat statul roman nu a fost interesat de auditul acestor cheltuieli, fiind credite externe – deci bani returnabili din buget – n-au avut capacitatea institutionala de a se substitui statului roman.

Romania si educatia in mod special, nu aplica recomandarea din 1992 a Comisiei Europene si a OECD privind “Gestion du Cycle de Projet” (GCP) lansand practic investitii din bani publici fara a face atat evaluarea ante cat si post finantare, acceptand prin aceasta furtul si deturnarea fondurilor publice.

Sistemul de educatie din Romania a primit finantari externe pentru urmatoarele activitati:

1.      Reabilitarea scolilor – proiect demarat de Banca Mondiala in anul 1996 cu mai multe etape. Proiectul continua si in prezent pe componenta de rural la care s-au mai adaugat : finatari de la Banca Europeana de Investitii (din anul 2002), BERD, PHARE si mai recent circa 1 miliard euro de la buget.

2.      Reforma invatamantului preuniversitar care a avut componentele : reforma curiculara, manualele alternative, formarea profesorilor, materiale de suport didactic, infrastructura de IT si servicii (reteaua Roedunet, activitati adiministrative scolare, centre zonale de evaluare). Banii au provenit de la un imprumut al Bancii Mondiale. Cel mai elocvent exemplu de modul in care MEdCT-ul, ca principal beneficiar, s-a ingrijit de acest program este faptul ca aplicatia IT de management a sistemului pre-universitar, EMIS, platite cu zeci de milioane dolari nici macar nu exista. La fel ca si aplicatia IT de harta scolara – cu un pret de contractare de 100.000 dolari.

3.      Reforma invatamantului rural – proiect in derulare cu Banca Mondiala si BEI care include si componenta de invatamant timpuriu – gradinite – in valoare de 14 milioane euro.

4.      Reforma invatamantului universitar si de cercetare cu obiective : infrastructura de cercetare (68 milioane dolari), reforma curiculara, servicii si infrastructura support de IT (sistem de management integrat IT – SICOB – valoare finantata din fonduri PHARE).

5.      Programul TVET finantat din fonduri PHARE (pe perioada 1998 – ianuarie 2007) al carui obiectiv a fost dotarea scolilor de arte si meserii cu toata infrastructura necesara si pregatirea corespunzatoare a profesorilor (inclusiv componenta de manuale specifice). Desi finantarea s-a ridicat la peste 300 milioane euro, realitatea din teren poate fi vazuta de oricine.

Concluziile recente ale raportului Miclea, care cuantifica starea lamentabila a sistemului de educatie din Romania, dovedesc faptul ca nu banii sunt problema ci « managementul optimizat al fraudarii fondurilor ». O simpla inspectie pe teren arata starea de fapt a scolii romanesti : scoli darapanate dupa ce s-au investit bani cat pentru unele noi, aplicatii de management IT si infrastructura care lipsesc, materiale didactice suport care au zacut prin depozite, dupa care au fost casate (timp in care scolile duceau lipsa de acestea), curricula scolara care nu este compatibila cu nici o tara din UE si care pune accent pe reproducere.

Viitoarele fonduri, alocate de Guvern si Uniunea Europeana, vor fi la fel de bine « gospodarite » ?

Fara a ne substitui institutiilor specializate ale statului (si fara a ne constitui in acuzatori), prezentam doar o lista de nume cu persoanele care timp de 17 ani au condus sau conduc unitatile de managemet sau unitati executive si care au avut responsabilitatea cheltuirii fondurilor :

1.      Ana Maria Sandi – functionar al Bancii Mondiale – responsabila pentru programul de educatie in perioada 1996 – 2007 ;

2.      Eugen Palade – seful unitatii de management al programului de reforma a sistemului preuniversitar (1996 – 2002), actualmente la Educatia 2000+, responsabil cu cooperarea internationala.

3.      Nicolae Postavaru – seful unitatii de management al programului de reabilitare scoli.

4.      Valentin Muresan – coordonator componenta a grantului RO 4096, finantat de Banca Mondiala ;

5.      Sorin Zaharia – raportor final la programul RO 4096, actualmente directorul agentiei APART finantata de Ministerul Educatiei

6.      Ioan Dumitrache – presedinte CNCSIS si coordonator al programului de reforma a sistemului de cercetare universitara.

7.      Adrian Curaj – directorul agentiei executive UEFICSU, unitate responsabila cu managementul fondurilor de cercetare universitara, recent numit de Calin Popescu Tariceanu, consilier de stat cu atributii in domeniul cercetarii stiintifice.

8.      Madlen Serban – directorul unitatii executive PHARE TVET – responsabila cu dotarea si pregatirea scolilor de arte si meserii.

9.      Tiberiu Velter – seful unitatii de management pentru reforma invatamantului rural si timpuriu. Program finantat de Banca Mondiala.

10.  Cezar Barzea – directorul Institutului de Stiinte al Educatie – principalul expert consultant in reforma institutionala a sistemului de educatie. Se afla intr-un puternic conflict de interes fiind atat evaluator printr-o fundatie privata cat si proiectant de sistem educational finantat de PHARE si Banca Mondiala

11.  Lazar Vlasceanu – CEPES si UNESCO – principalul expert consultant pentru reforma sistemului universitar si de cercetare din Romania. Se afla intr-un conflict de interese fiind si evaluator.

12.  Serban Iosifescu – fost expert consultant al proiectului de reforma invatamant preuniversitar finantat de Banca Mondiala – componenta de management scolar. Actualmente seful agentiei de evaluare a calitatii educatiei, ARACIP.

Suspiciunea publica este justificata de faptul ca nu se respecta prevederile art. 5 din Legea 544/2001, care obliga toate institutiile consumatoare de bani de la buget sa faca publice pe site-urile proprii, executiile bugetare, rapoarte de activitate, descarcarile de gestiune.

In concluzie, credem ca datele de mai sus justifica o evaluare externa facuta de auditori profesionisti si comandata de Guvernul Romaniei asupra eficientei investiilor in infrastructura si resurse umane sustinute din credite externe in perioada 1996 – 2007.

Elaborarea pachetului de legi privind educatia, pentru care vor trebui prevazute si fondurile de finantare, fara o analiza serioasa in conformitate cu procedurie recomandate de Comisia Europeana si OECD (vezi GCP), asupa eficientei si impactului imprumuturilor externe anterioare, va lasa educatia prada nevinovata in fata acelora care si-au rafinat procedurile de fraudare in ultimii 17 ani si care s-au specializat in a lasa in urma tone de hartii iar pe teren scoli care stau sa cada pe elevi.

Distribuie acest articol

4 COMENTARII

  1. posibil ca invatamantul la ora actuala este mai slab dar numai spuneti si numai faceti comparatie cu Franta ca nu este chiar asa,eu am nepoti care sant la scoala in Franta si nu stiu prea multe sant bata multi dar cum in scoli profesorii si ceilalti sant cu PS nu isi dau prea mare interes ,vor salarii mari cat de multe vacante si etc ,le dau diplome chiar daca sant slabi la invatatura ,pentruca socialistii au spus si spun ca toti elevii trebuie sa aiba o diploma,iar cei ce sant emigranti sant si mai slabi pentruca nu se pot integra nici unde,asa ca trebuie ca invatamantul romanesc sa fie de inalta calitate si profesionalism pentruca avem copii f buni dar trebuie sa ne ocupam de ei .

  2. SUntem de tot risul.
    O tara intreaga comenteaza daca un ministru a facut bine sau nu cerind ca un examen sa fie corect. Cum asta?
    A obligat sa se monteze un numar de camere de luat vederi in niste clase de examen care nu au facut decit sa supravegheze supraveghetorii si sa ameninte ca trimite politia peste ei.
    Va dati seama de absurdul situatiei in sine?
    Un ministru sa se ocupe de corectitudinea unui examen din Cuca Macaii sau Adincata din Vale!!!!!!!! Sau de oricare liceu.
    Asta e treaba de ministru?
    Pai inseamna ca tot ce e cadru didactic trebuie dat afara si scos din invatamint. Cum imi invata el odrasla despre cinste si corectitudine cind la examen il lasa sa copieze? Cum vorbeste de onestitate cind notele sunt in functie de marimea cadoului, orele de meditatii luate sau orice altceva, mai putin cunostintele elevului?
    Domnule Vlaston. Publicati acum un document din 2007. Ridicol. La acea vreme, conform CV-ului erati director de liceu.
    Ce ati facut pentru corectitudinea examenului de bacalaureat din liceul ce il conduceati?
    Daca vreti sa fiti credibil ar fi trebuit sa aflam ca la liceul ce l-ati pastorit in calitate de director vreme de 18 ani, aproape la fel de multi de cind sunt in politica Nastase, Iliescu, Andronescu, Basescu, Vadim, examenele erau corecte. Nu se copia, nu se stringeau bani de „protocol”. La fel de corecte erau si notele din cataloage. Este asa? Daca nu de ce veniti sa ne invatati morala? Ce invatamintul s-a distrus in 2-3 ani?
    Nu, l-ati distrus de 20 de ani cu o viteza fantastica. Nici inainte nu era mai bine, dar stiu, exista scuza ca erati obligati sa raportati procente uriase de promovabilitate. Dar apoi?
    Si ce daca nu mai erati director? Profesoratul nu vi-l lua nimeni. Banuiesc ca erati titular si nu aveau ce va face.
    Ati facut greve pentru tot felul de motive meschine. Ati inventat tot soiul de criterii pentru titularizare (puncte), numai examenul de competenta nu l-ati instaurat. La cum stiu ca-s legile in Ro sunt sigur ca se gasea o solutie la fel de legala pentru examene de competenta la incadrarea profesorilor.
    De ce n-ati facut greva pentru a nu scoate examenul de admitere la licee?
    De ce n-ati facut greva pentru corectitudinea examenului de Bacalaureat?
    De ce n-ati facut greva pentru manuale mai bune si pentru programe mai putin stufoase sau pentru scoaterea timpeniei de termeni pseudo-savanti de arie curriculara si nu mai stiu ce?
    De ce nu v-ati dat demisia din functia de director pentru aceleasi motive insirate de mine mai sus, sau cind ati avut prima dovada ca examenul de bacalaureat e furat?
    In logica mea furtul de la aceste examene este muuuuuuuuuult mai grav decit furtul unei sume mari de bani.

    Niciodata cadrele didactice n-au avut salarii uriase. Cind eu am terminat facultatea salariul meu de inginer stagiar era cu putin mai mic decit al unui invatator cu peste 30 de ani vechime si cu gradul I. Ca apoi, in citiva ani, nu multi, sa-l depaseasca.
    Parintii au partea lor de vina. Copiii au si ei partea lor de vina. Dar luati oglinda si uitati-va in ea. Dumneavoastra ca profesor si director n-aveti vina?
    Pentru ca nu condamn pe cei ce dau meditatii daca si-au facut datoria la scoala, cum e cazul majoritatii profesorilor pe care eu i-am avut la scoala.
    Condamn pe toti profesorii care nu fac nimic la scoala si obliga copiii intr-un fel sau altul sa vina la meditatii.
    Sa fii la liceu teoretic si sa dai Bacalauret la sport!!!!! Profesorul de sport da si el meditatii.
    La fel si cel de geografie, istorie sau biologie, fiindca au venit la ore cu 20 min in intirziere si au stat de vorba de orice altceva, au dat 2 lucrari pe trimestru/semestru in care s-a copiat, sau nu au intrat la ore.
    Citi din profesori mai ies transpirati de la ore de pasiune predarii, impartasirii cunostintelor?
    Si mai pot continua.
    Pentru ca sunt suparat de felul moralizator in care suntem tratati de cineva care putea face ceva si n-a facut nimic. Ba inca si-a aparat scaunul cu dintii.

    P.S.Va rog, nu va obositi sa-mi raspundeti. Nu merit nici un raspuns. Este numai un strigat de neputinta.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Stefan Vlaston
Stefan Vlastonhttp://stefan-vlaston.blogspot.com/
Candidat din partea ARD la Camera Deputatilor la alegerile din decembrie 2012 Profesor de liceu, director de liceu in perioada 1990-2008, Presedintele asociatiei EDU CER- Educatie si Cercetare. Preocupari in domeniul politicilor educationale, in privinta calitatii educatiei, a managementului educational. Contributii in media scrisa si audiovizuala, pe temele privind educatia, formarea profesionala si cercetarea.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro