sâmbătă, iunie 22, 2024

Copilul cu multe moașe…

Filmul Scurtcircuit, inspirat de tragedia din seara zilei de 16 august 2010 de la Maternitatea Giulești, producție din anul 2017, a fost difuzat săptămâna trecută de TVR Cultural.

Și indiferent de ceea ce voi scrie mai departe despre calitatea filmului, socotesc ideea redifuzării mai mult decât binevenită. Cu atât mai mult cu cât guvernul actual al României, asemenea celor precedente, vrea să-și mascheze incompetența, proiecțiile bugetare nerealiste, incapacitatea colectării impozitelor și taxelor, negocierea greșită, nerealistă a PNRR și alte multe hibe prin noi restricții bugetare. Poate chiar, în ciuda unor asigurări în care nu mai crede nimeni,  cum nu mai crede nici în guvern, nici în Coaliție, și prin reducerea cheltuielilor, a personalului și blocarea angajărilor din sănătate. Un ansamblu de fapte ce a fost doar una dintre cauzele tragediei de acum aproape 14 ani. Căreia i-au urmat apoi multe altele ce nu au condus însă la  nici un fel de demisii, așa cum s-a întâmplat după #Colectiv. Și acesta  fiindcă în România funcționează peste tot dubla măsură. Chiar și la nivelul dezamăgitoarei tot mai dezamăgitoarei instituții prezidențiale.

De altfel, există în partea finală a filmului o secvență care nu are cum să nu te pună pe gânduri. Aceea a interogării managerului spitalului. Excelent jucat de Dorel Vișan. Putem deduce din ceea ce spune în fața anchetatorilor respectivul manager că ar exista un interes al mediului privat vizând demonizarea bugetarilor sau reducerea numărului acestora. Bugetari care săturați de salariile sigure dar proaste își vând mai apoi inteligența și competențele privaților.  

Scurticircuit  are, așadar, semnificația unui semnal de alarmă. Aș fi însă complet naiv dacă aș crede că de el vor ține seama domnii Ciucă, Ciolacu, Boloș, Câciu. Nu a ținut seama de ele fostul președinte Traian Băsescu și, din păcate, mulți dintre apropiații lui se află în poziție de decizie chiar și azi.Aș fi naiv și dacă aș crede că sus-numiții se uită la filme.Sper doar ca astfel să își deschidă ochii măcar populația cu pornirile ei anti-bugetari, anti-medici și anti-profesori, stimulate în cel mai mișelesc chip cu putință chiar de autorități. Și de mediile de informare arondate.  Care astfel vor să ascundă angajările clientelei lor politice în posturi bugetare nesimțit plătite. Doar una dintre cauzele ce au secătuit vistieria țării.

Scurtcircuit are o distribuție consistentă. Artisticește redutabilă. În componența ei figurează nume de primă mărime ale teatrului și filmului românesc. Nu e chiar de ici-colea ca pe genericul unei producții autohtone să figureze actori de talia regretatei Oana Ștefănescu, excelentă în rolul mamei lui Emi, a Magdei Catone, Maiei Morgenstern, a lui Dorel Vișan și a regretatului Doru Ana. A Paulei Chirilă și a lui Nicodim Ungureanu, ale lui Claudiu Bleonț, Ionel Mihăilescu, Adrian Văncică, Valentin Popescu, András Demeter, Richard Bovnoczki sau Ionuț Brancu. Sunt foarte buni și cei aflați la vremea filmărilor la vârsta adolescenței.  În primul rând  Maruca Băiașu (Melania) și Manuel Niculae (Emi). Bine evoluează și actori poate mai puțin celebri distribuiți în roluri mai degrabă episodice. Nu am a-i face nici cel mai mic reproș Georgianei Saizescu, remarcabila interpretă a asistentei Mihaela Suveică.

Imaginea semnată de Silviu Stavilă, montajul datorat lui Tudor Chivulescu, scenografia asumată de Călin Papură mi se par și ele a fi demne de toată lauda. Din păcate, nu același lucru îl pot spune despre sunetul de care s-a îngrijit sau, mai bine spus, nu a prea avut chiar foarte mare grijă Tudor Petre.

Scurtcircuit surprinde și dramatismul, și tragedia, și haosul din minutele cumplite când ardeau nou născuții. Și eroismul salvatorilor, și încompetența, și iresponsabilitatea, și lașitatea autorităților care nu mai știau cum să își salveze și pielea, și posturile.

Atunci ce nu merge, ce nu mi-a plăcut în Scurtcircuit? Răspuns final- Scenariul. De aici pornesc toate hibele filmului.În primul rând fiindcă semnatara lui, Ioana Vicol, nu a știut cum să îmbine cele trei mari teme pe care și-a propus să le abordeze filmul. Tragedia incendiului, cazurile de maternitate prematură și afacerile murdare din jurul adopțiilor. Cele trei teme par să nu prea aibă legături între ele. Sau a fi lipite cu pelicanol de cea mai proastă calitate. În al doilea rând deoarece în economia lui s-au strecurat tot felul de greșeli elementare, indiciu clar al unei documentări superficiale. De pildă, o fi emoționantă secvența terminării unei operații la bateria telefonului mobil, însă povestea mi se pare a fi foarte puțin credibilă.

Ciudată mi se pare și situația despre care am luat cunoștință citind cu mare atenție genericul de final. Scenariul este și nu este al Ioanei Vicol. Ea doar a transpus în practică o idee a lui Cătălin Saizescu. Nimic nou în asta. Numai că și lui Cătălin Saizescu i-a venit ideea citind un scenariu scris în principal de Marius Th. Barna.

 În fața unei astfel de situații nu am avut cum să nu îmi aduc aminte zicerea cu copilul cu multe moașe care rămâne cu buricul netăiat.   

 NERV FILM

SCURTCIRCUIT

Regia: Cătălin Saizescu

Scenariul: Ioana Vicol după o idée de Cătălin Saizescu inspirat de un scenariu de Diana Grigoriu și Marius Th. Barna

Producători: Cătălin Saizescu, Carmen Tripăduș, Silviu Tripăduș

Director de imagine: Silviu Stavilă

Montajul: Tudor Chivulescu

Sunetul: Tudor Petre

Muzica: Barbu Tripăduș și Ionuț Grigore

Scenografia: Călin Papură

Machiaj: Corina Căldăraru

Cu: Grațiela Florentina Popa ( asistenta școlii), Maria Gârbovan (profesoară),Vlad Pop ( pompier), Mihai Mitițescu (reporter tv 3) Dragoș Dumitru (pompier 2), Bogdan Talașman ( tatăl unui copil mort), Matei Saizescu (copilul Mihaelei Suveică), Doinița Ghițescu ( liftier spital),Georgiana Saizescu ( asistenta Mihaela Suveică) Emanuel Bighe (doctor Interne), Iulian Enache ( doctorul Marcel) ,Andrei Ciopec (șofer), Laurențiu Alexandru Drăgan  (pompier 1), Anca Pop ( avocat ),Andras Demeter (tatăl copilului mort), Liviu Cheloiu( soțul Mihaelei Suveică), Bogdan Amurăriței (reporter tv), Cristina Curelea ( asistentă) Julieana Drăghici (mama unui copil mort)  Razvan Oprea (anchetator 1),Raluca Alexandra Vermeșan ( doctor resident),Oana Ștefănescu (mama lui Emi), Adriana Guluțanu (asistenta 1),Avi Saizescu (bunica gemenilor), Bianca Hadeș ( reporter tv 5),Mihai Leonte ( cameraman 1), Constantin Florescu (șef Pompieri), Gabriel Spahiu (tatăl lui Achi), Marius Costăchescu (angajat SMURD 2), Mirela Zaharia (vecina Mihaelei Suveică), Bashar Al Kishawi (șef SMURD),Cristian Valentin ( polițist 3),Mircea Drîmbăreanu ( tatăl gemenilor),Ruxandra Porojnicu (asistenta 2), Adrian Eremia ( cameraman 2), Laurențiu Mare (angajat SMURD ), Oana Vicol (doctor din Israel 3) Victor Vurtejanu (șef Neonotologie),Claudiu Bleonț (doctor din Israel 2), Silviu Biriș ( anestezist),Cătălina Ștefan (reporter tv 7), Claudiu Maier (tatăl unui copil prematur), Camellia Paraschivescu (asistent), Ilinca Hărnuț( doctor din Israel 5), Georgiana Nicoleta Stanciu (chirurg), Carmen Ioana Popescu (mamă disperată), Doru Ana (preot cimitir),Dana Vulc ( Lia, mama gemenilor prematuri), Dalia Pușcă (reporter tv 2),Vasile Calofir (finul Mihaelei Suveică), Petrică Dima (polițist 2), Ramona Olteanu ( reporter tv 1), Maria Elena Manu Teodorescu (colega Melaniei 2), Magda Catone (mama Melaniei), Maruca Băiașu (Melania), Adrian Hostiuc ( director Adopții), Nicodim Ungureanu (Cornel Pandele),Gabriela Valentir (mama copilului mort) Manuel Nicolae (Emi), Dorel Vișan (director spital), Răzvan Calotescu (angajat SMURD), Damian Oancea (doctor Urgență), Maia Morgenstern (doctor din Israel 1), Paula Chirilă ( Raluca Pandele),Adrian Văncică (electrician spital), Mariana Dănescu ( soție șef )Pompieri),Liliana Pană (doctor 1) Cabiria Morgenstern (colega Melaniei 1),Ionel Mihăilescu (preotul spitalului), Ada Navrot ( doctor 2), Richard Bovnoczki ( psiholog) Elena Voineag (mama unui copil prematur),Nicolae Poghirc ( doctor), Marius Rizea ( ministrul Sănătății) Nicolae Răzvan Răduță (anchetator 2), Claudiu Cristian Jicman (pompier 3),Tafta Lucian (polițist 4) Vlad Andrei Furtună (Achi), Paul Talasman (bunicul copilului mort),Edgar Alexandru Nistor (tatăl doctorului), Ioan Brancu (director tehnic spital),Răzvan Mateescu (pompier)  George Paraschivescu (bodyguard spital),Maria Saizescu ( copilul pompierulu) Raluca Straia (reporter tv), Danielle Elise Fischer (doctor din Israel), Alex Ivan ( cameraman 3),Gabriela Șoltuz (asistentă chirurgie), Puiu Mircea Lăscuș (polițist 1)

Distribuie acest articol

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Mircea Morariu
Mircea Morariu
Critic de teatru. Doctor în filologie din 1994 cu teza „L’effet de spectacle de Diderot à Ionesco” şi, în prezent, profesor universitar de Literatură franceză la Facultatea de Litere a Universităţii din Oradea. Dublu laureat al Premiului UNITER pentru critică de teatru (2009 şi 2013)

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

„Greu de găsit un titlu mai potrivit pentru această carte. Într-adevăr, Vladimir Tismăneanu are harul de a transforma într-o aventură a cunoașterii materia informă a contorsionatei istorii a ultimei sute de ani. Pasiunea adevărului, obsesia eticii, curajul înfruntării adversităților își au în el un martor și un participant plin de carismă. Multe din concluziile sale devin adevăruri de manual. Vladimir Tismăneanu este un îmblânzitor al demonilor Istoriei, un maître à penser în marea tradiție – pentru a mă restrânge la trei nume – a lui Albert Camus, a Hannei Arendt și a lui Raymond Aron.“ — MIRCEA MIHĂIEȘ 

 

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

„Avem aici un tablou complex cu splendori blânde, specifice vieții tărănești, cu umbre, tăceri și neputințe ale unei comunități rurale sortite destrămării. Este imaginea stingerii lumii țărănești, dispariției modului de viață tradițional, a unui fel omenesc de a fi și gândi.", Vianu Mureșan. Cumpara volumul de aici

 

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro