marți, octombrie 19, 2021

Cresterea salariilor sau reducerea CAS. Ce alegem?

Un lucru este clar si trebuie spus inca de la inceput. Decidentii de politici macroeconomice sunt datori sa gandeasca si sa gaseasca solutii de repornire a economiei romanesti cat mai rapid. Altfel, toate eforturile facute pana acum de fiecare roman in parte vor fi fost facute in zadar. Cel putin la nivel conceptual, declaratiile oamenilor politici din ultima perioada sunt de bun augur. Mesajul este ca (macar) se cauta solutii. A privi insa economia Romaniei si modalitatile de relansare a acesteia din perspectiva politica, sau, mai rau, electorala, cred ca este ultimul lucru care trebuie facut.

In opinia mea, acum mai mult ca oricand, lucrurile trebuie analizate cat se poate de tehnic, detasat, si nu din punct de vedere politic, la cald. Altfel spus, nu e momentul de derapaje, ci de optimizare. Analiza solutiilor propuse (de crestere a salariilor sau de reducere a CAS) trebuie facuta astfel incat costurile sa fie minimizate. Caci ambele solutii lansate pana acum de decidenti au atat avantaje, cat si dezavantaje. Important este ca dezavantajele sa fie cat mai mici.

Una dintre solutiile propuse consta in cresterea salariilor bugetarilor incepand cu 1 iunie. Dincolo de faptul ca orice crestere de salarii este oricand binevenita, esential este sa analizam care vor fi efectele acestei masuri asupra intregii economii. Ce ar insemna pentru economia Romaniei cresterea salariilor bugetarilor?

1.    Impactul bugetar al reintregirii salariilor incepand din iunie ar inseamna circa 0,7% din PIB. In timp ce cresterea cu doar 5% a salariilor bugetarilor are un impact de 0,25% din PIB. Principala problema aici este ca aceasta crestere a salariilor (in momentul actual) nu se poate face decat prin diminuarea spatiului fiscal pentru investitii. Ceea ce nu ne avantajeaza deloc. Pentru ca redistribuirea banilor publici dinspre investitii spre salarii va conduce la cresterea PIB pe termen scurt, in vreme ce cresterea economica pe termen mediu si lung va afea de suferit. Caci nu putem creste cheltuielile salariale bazandu-ne pe o potentiala (dezirabila, de altfel) crestere a veniturilor la bugetul de stat generata de scaderea evaziunii fiscale.

2.Cresterea salariilor bugetarilor va stimula consumul pe termen scurt. Si de aici crestere economica. Intrebarea este insa cat de sustenabila va fi aceasta crestere economica potential stimulata de cresterea salariilor bugetarilor? Nu cumva aceasta reprezinta doar o stimulare temporara, care aduce odata cu ea si locuri de munca temporare? Romania are nevoie de masuri de crestere a PIB ului potential, cu avantajul crearii unor locuri de munca “permanente” etc. Cu atat mai mult cu cat ne-am asumat de curand Tratatul fiscal, care, in esenta, presupune modificarea intregii viziuni privind constructia politicii fiscale, dar si a modelului de dezvoltare a economiei. Iar modelul de crestere bazat pe consum experimentat de Romania pana acum sper sincer sa-si fi epuizat deja adeptii.

3. Cresterea salariilor bugetarilor poate conduce la aparitia “efectului de demonstratie” in economie. Astfel spus, presiunea in sensul cresterii salariilor in mediul privat va fi semnificativa. Or aici problema trebuie gandita in termenii corelatiei binecunoscute salarii-productivitate. Adica, bun, e dezirabila o crestere de salarii oricand. Insa este ea justificata de o crestere de productivitate? Daca nu, cu totii vom fi mai degraba beneficiarii unor presiuni inflationiste. Or, din nou, nu acesta este modelul de crestere spre care ar trebui sa tindem.

4.    In plus, propunerea de crestere a salariilor  nu  respecta Legea Responsabilitatii Fiscale care spune ca inainte cu 6 luni de alegeri nu se fac majorari de salarii si pensii. De altfel, ea nu respecta nici angajamentul prevazut privind incadrarea in anvelopa salariala pentru anul 2012. Există un plafon ca procent din PIB (si ca suma absoluta) pentru anul acesta la cheltuieli de personal, care nu poate fi depasit.

O solutie alternativa propusa dezbaterii este reducerea CAS. In opinia mea, desi are dezavantajele ei, este de preferat cresterii salariilor din urmatoarele considerente:

1. Se stimuleaza crearea de locuri de munca. Cresterea ratei ocuparii reprezinta una dintre solutiile structurale de reducere a presiunii pe bugetele de asigurari sociale, sanatate, somaj etc.

2. Creste gradul de conformare voluntara la plata acesteia catre buget. Conform datelor furnizate de Consiliul Fiscal, Romania se afla pe ultimul loc intre tarile central si est europene in ceea ce priveste indicele de eficienta a taxarii (calculata ca raport intre rata implicita si rata legala de taxare). Aceeasi institutie arata ca veniturile neincasate la buget din neplata CAS ca urmare a evaziunii fiscale din munca la negru ajungeau la 3.3% din PIB în 2009.

3. Reducerea CAS este strict necesara in cazul Romaniei, care are una dintre cele mai mari poveri fiscale pe munca din UE, 43%.

4. De reducerea CAS vor  beneficia si salariatii care lucreaza in mediul privat.

5. Reducerea CAS nu va conduce la cresterea costurilor salariale.

In acelasi timp insa reducerea CAS are dezavantajul de a conduce la cresterea deficitului bugetului de pensii (in 2011 acesta fiind deja in deficit cu mai mult de 13 miliarde lei). Fiecare procent de reducere a CAS ar insemna un minus suplimentar de aproximativ 900 milioane lei la bugetul de pensii. Minus care, evident, va trebui acoperit din alte surse (cel mai probabil transferuri de la bugetul de stat).

Este de preferat reducerea CAS la angajator si nu la angajat, chiar daca exista riscul ca aceasta relaxare fiscală să fie neutra pentru angajat. Minima reducere a costurilor salariale poate aduce un plus de competitivitate, cresterea ratei de ocupare şi, pe termen mediu, un prim pilon pentru relansarea economică.

Distribuie acest articol

8 COMENTARII

  1. De reducerea CAS beneficiaza toti salariatii pe cand de cresterea salariala doar bugetarii si in plus avem nevoie de o reducere a taxarii muncii, deci reducerea CAS e cea mai buna alegere, pentru bugetari cred ca e nevoie de inca o reducere de 25% pentru a putea scadea si TVA ca sa putem si noi cei care nu suntem bugetari trai decent.

  2. Reducerea cas=ului la angajat este de preferat deoarece mareste si consumul si prin aceasta poate duce la crearea locurilor de munca, argument care l-ati acceptat cand a fost vorba de marirea salariior bugetarilor dar, consecventa in idei este o rara avis. Din pacate, micsorarea cas-ului nu este posibila decat prin mai multe masuri inteligente deoarece exista un mare deficit la fondul pensiilor publice si, in acelasi timp, trebuie marit procentul din cas tramsferat catre pilonul II si stimulata fiscal participarea la pilonul III. Nu trebuie micsoratacas-ul la angajator si pt. ca masurile anterioare de acest gen nu au dar rezultate pozitive si, totodata reducerea cas-ului ar veni si in sprijinul celor cu salarii spre minimul de 700 de lei care, datorita contributiilor si impozitului pe venit se indreapta catre minim 500 de lei, situatie care nu poate fi acceptata.De astfel nu ati spus de ce ar trebui micsorat cas-ul la angajator.

  3. Eu vada aceasta anuntata crestere salariala, o decizie pur electorala.
    Impactul nu va fi o stimulare a consumului sau a creeri de noi locuri de munca si investitii. Cum se poate explica aceasta? Populatia care a suferit reducerea veniturilor, pentru ca trebuie amintit ca Guvernul Boc a eliminat si sporuri, s-a confruntat cu o serie de dificultati, imposibilitatea achitarii unor credite sau servicii de utilitati. Stiind ca este un an electoral si fiind mai precauti pentru ce va fi, nu vad o asa mare imbulzeala la achizitii de bunuri si servici pina nu se va stabiliza situatia.
    O explicatie de ce nu s-a dorit combaterea evaziunii fiscale in toata aceasta perioada, nu ni s-a dat. Dar am vazut ca Romania nu a fost in stare sa cheltuiasca banii europeni decit in proportie de 4%, iar vreo 3, 7 miliarde euro ne-au fost retrasi, deocamdata, temporar. Si, atunci, de unde venituri suplimentare pentru a asigura cresterea salariilor daca, dupa cite se pare, Romania va intra din nou in recesiune, iar investitiile straine au scazut dramatic, iar altii s-au retras definitiv? Nu zic ca asta seamana a propaganda si praf in ochii romanilor pentru campania electorala? Eu zic ca, da.

  4. Subscriu in totalitate la acest articol, insa inclin sa cred ca o scadere a CAS ar fi de ales in schimbul cresterilor salariale la angajatii de la stat. Spun asta pentru ca majoritatea masmedia vorbeste in general despre faptul ca angajatii de la stat au pierdut… dar ce sa spuna cei de la privat atunci? Ei au pierdut cel mai mult in acesti ani: au avut scaderi de salarii mai drastice, drepturi mai putine somaj mai mare, fie el somaj simplu, somaj tehnic sau concedii fara salar, in momentele grele di viata economica a companiilor, si nu au avut drept sa comenteze in nici un fel !!! Ce sa mai spunem ca angajatii de la privat nu au avut salarii compensatorii in cazul restrangerii activitatilor? De ce sa dam dam cu zbiciul mereu in angajatul de la privat? nu el suporta in spate pe „grasul” stat roman? cu cheltuielile sale si aparatul sau supradimensionat la maximum ?
    Consider ca o gura de oxigen merita si cei din zona privata, pentru ca ei tin in spate economia… asa cum este ea buna sau rea ,performanta sau nu…
    Cred ca o scadere a CAS ar atrage si o crestere a veniturilor inclusiv la cei din aparatul de stat si prin urmare v-a crea o crestere a consumului agregat care in final va constitui un adevarat pilon de crestere sanatoasa a economiei, in contextul tot mai necesar al cresterii consumului intern care sa contrabalanseze scaderea exporturilor in zona euro care se adevereste ca v-a fi in recesiune destul de mare. In plus va duce la o crestere a eficientei fara sa atraga asupra sa o presiune pe fondurile de salarii.

    Sustin scaderea CAS in cele ce urmeaza … v-a benefecia toata lumea de pe urma lui, si nu doar cei angajati la stat!

  5. Ca sa fie lucrurile „in ordine”, sa… „alegem”, mai intai, ca recent discutata „reintregire” a salariilor bugetarilor (direct sau indirect, prin reducerea CAS, de exemplu) sa fie facuta (daca poate fi facuta) DUPA alegeri. Sa luam exemplu (cine are stomac) de la maretul nostru presedinte si „sa terminam odata cu populismele si cu mita electorala”, dupa cum racnea respectivul nu demult. Ca acum, in Parlament, simtind briza apropiatelor alegeri (si ingrijorat de cifrele reci ale sondajelor) a uitat sa mai spuna acelasi lucru. Ba din contra…

  6. Va felicit pentru material.
    Asa este, reducerea CAS are avantaje NET superioare fata de masura populista a cresterii salariilor bugetarilor.
    DIn pacate insa populistii ne conduc si populistii vor decide…

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Aura Socol
Conferentiar universitar doctor, ASE Bucuresti cu specializari Macroeconomie, Macroeconomia Integrarii monetare europene. In prezent Consilier Vicepresedinte Autoritatea de Supraveghere Financiara A lucrat 2 ani in cadrul Directiei de Analiza Macroeconomica din Ministerul Finantelor Publice A urmat stagii de specializare si cercetare in macroeconomie in cadrul unor institutii internationale de prestigiu precum FMI, Comisia Europeana, etc.

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Suntem un stat laic?

Scriu textul de față îndemnat de trei împrejurări. În ordine cronologică inversă, a treia e apariția reportajului Recorder Clanul marelui alb. Sunt...

Când sursele de energie care ar trebui să stopeze schimbarea climei nu mai funcționează din cauza schimbării climei…

Toleranța va atinge un asemenea nivel încât oamenilor inteligenți li se va interzicesă mai gândească pentru a nu-i ofensa pe imbecili.Autor...

Odăjdiile clanului Soprano

În statutul BOR art. 149, cauzele se introduc pe rolul consistoriului doar cu aprobarea episcopului sau patriarhului.  Hotărîrile devin executorii doar după...

Va ieși sau nu Polonia din Uniunea Europeană? Ultima decizie a Tribunalul Constituțional din Polonia reanimă această dezbatere

,,Nu există o tiranie mai crudă decât cea care se exercită la umbra legilor și cu culorile dreptății” Montesquieu

Cum tac universitățile din România despre vaccinare

Vaccinarea anti-COVID reduce de ~5 ori riscul de a transmite boala și de ~10 ori riscul de simptome grave sau de deces....

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro

MIHAI MACI – Cel de-al doilea volum din Colectia Contributors.ro

„Atunci când abdică de la menirea ei, școala nu e o simplă instituție inerțială, ci una deformatoare. Și nu deformează doar spatele copiilor, ci, în primul rând, sufletele lor. Elevul care învață că poate obține note mari cu referate de pe internet e adultul de mâine care va plagia fără remușcări, cel care-și copiază temele în pauză va alege întotdeauna scurtătura, iar cel care promovează cu intervenții va ști că la baza reușitei stă nu cunoașterea, ci cunoștințele. Luate indi­vidual, lucrurile acestea pot părea mărunte, însă cumulate, ele dau măsura deformării lumii în care trăim și aruncă o umbră grea asupra viitorului pe care ni-l dorim altfel.” – Mihai Maci Comanda cartea cu autograful autorului. Editie limitata.