Înainte de Absolution, prezentat pe ecranele noastre sub titlul Răzbunarea asasinului, l-am văzut pe Liam Neeson în Retribution.
Era în septembrie 2023, așa că, în lipsă de ceva mai bun, am numit producția în care evolua actorul care făcuse furori în Lista lui Schindler, un “bun film de sfârșit de vară”. Nici mai mult, nici mai puțin de atât.
Acum, mi-e mult mai greu să rezum în numai câteva cuvinte și să spun foarte multe lucruri de bine despre cea mai recentă creație a regizorului Hans Peter Nollad. Regizor pe care unii l-au numit un Ridley Scott norvegian. Răzbunarea asasinului rămâne în principal un film în care joacă Liam Neeson. Ceva mai îmbătrânit și din pricina trecerii naturale a anilor, și de machiajul specific unui personaj mistuit de viața dezordonată de gangster, de condiția de fost boxer de performanță pe ale cărui excese de toate felurile, inclusiv excesul de băutură acum trupul și mintea se răzbună.
Thug își câștigă existența făcând tot felul de operațiuni primejdioase pentru un anume Charlie Conner (Ron Perlman) și pe al cărui fiu, Kyle (Daniel Diemer), are misiunea de a-l iniția în tainele crimei organizate. Așa cum se va vedea ceva mai încolo, relațiile dintre cei doi nu sunt chiar dintre cele mai tandre pentru că, pesemne, și în acest domeniu funcționează conflictul între generații.
Gangsterul nostru de cursă lungă are deja vădite probleme cu memoria. Nu își mai amintește nici măcar numele patronului, are mereu la îndemână un carnețel în care își notează lucrurile de primă urgență. O vizită în interes profesional la un doctor care comercializează medicamente interzise (medici corupți există, după cum vedem, și în America) îl sperie, diagnosticul îngrijorător pus de acesta este întărit de un consult neurologic. Lui Thug îi mai rămân maximum doi ani la dispoziție. Maximum doi ani în care își va mai putea avea singur de grijă.
De aici se va declanșa la urma urmei totul. De aici va începe schimbarea la față a personajului. Thug îi va telefona fiicei Daisy (Frankie Shaw) de multă vreme abandonată, va încerca reluarea legăturilor cu aceasta. Între două crime, va merge la prostituate, dintre care cea numită generic Femeia (Yolanda Ross) îi va deveni o adevărată prietenă, ajutându-l și să își restabilească relațiile cu Daisy. Pe care va vrea să o ajute să își cumpere o casă. Contând pe un împrumut de 20.000 de dolari făcut de la același Charlie Conner. Vizita proiectat pașnică la acesta face să intervine cel de-al doilea declic și a doua schimbare la față a lui Thug. Realizând că tânărul Kyle a fost cel care a angajat ucigașul plătit ce avusese misiunea de a-l lichida, Thoug se va metamorfoza într-un fel de Père Justice. Îl va ucide pe Charlie din al cărui seif va lua o sumă considerabilă. Cu care își va înzestra în primul rând fiica. Pe urmă, va elibera prostituatele ținute în captivitate și sclavie de un mare pește, le va da generos și bani de drum, nu va izbuti însă să o salveze pe cea mai tânără și mai frumoasă dintre ele. A cărei crudă soartă îl impresionase. Melodramaticul amestecat cu foarte mult sânge va deveni încă și mai melodramatic în clipa în care filmul va prezenta sfârșitul asasinului. Care moare parcă încă și mai lent, și mai eroic decât Cid-ul. Moartea va interveni numai după ce Thug i-a trimis pe lumea cealaltă pe toți marii gangsteri în al căror serviciu a fost vreme de zeci de ani buni.
Sunt în film și urmăriri, și scene de luptă, și secvențe din care rezultă că gangsterul interpretat de Liam Neeson este încă stăpân pe meserie, chiar dacă a început să își cam piardă memoria. E vorba despre tentative regizorale de dinamizare a acțiunii căci se pare că până și regizorul Hans Peter Molland a realizat că ceva nu e tocmai ok cu scenariul scris meșteșugărește de Tony Gayton și că acțiunea e mult prea lentă. Puțin, foarte puțin prin raportare la rigorile genului. Și la așteptările publicului.
Electromagnetic Productions, North Five Six, Sculptor Media
ABSOLUTION (RĂZBUNAREA ASASINULUI)
Regia: Hans Peter Molland
Scenariul: Tony Gayton
Producători: Michael Besman, Roger Birnbaum, Eric Gold, Warren Goz, Casey Grace Murtagh, Alex Aginian, Marlene Thomas
Decoruri: Jennifer Engel
Costume: Deborah Newhall
Design de producție: Jørgen Stangebye Larsen
Cu: Liam Neeson (Thug), Ron Perlman (Charlie Conner), Frankie Shaw (Daisy), Yolanda Ross (Femeia), Daniel Diemer (Kyle Conner),
Hai sa povestim filme, ca atat ne duce capul!
Hai sa te afli în treaba. Și sa dovedești lumii ca ești și prost crescut, și analfabet funcțional. Despre cap nici nu poate fi vorba.
Foarte bine scris Dom. Morariu. Ma face sa vreau vad filmul, va mutumesc. Prindeti esentialul.