marți, ianuarie 25, 2022

Cristian Tabără – TVR slujește în ”biserica” lui Plahotniuc

O scrisoare neobișnuită a fost primită recent din Republica Moldova de Uniunea Scriitorilor, GDS, Fundația Academia Civică, Asociația Ziariștilor Independenți AZIR/AEJ ș.a. Andrei Năstase, președintele Platformei Demnitate și Adevăr din Chișinău semnalează cu amărăciune cum un jurnalist TVR a devenit propagandistul oligarhului Plahotniuc. Iată ce spune scrisoarea:

Faptul că C. Tabără participă fără scrupule la jocurile murdare și incompatibile cu statutul de jurnalist al celor de la Publika TV, una dintre televiziunile oligarhului Vladimir Plahotniuc (care a monopolizat piața audiovizuală din Republica Moldova), este deja bine cunoscut la Chișinău. Dar prestațiile sale din ultimele luni depășesc orice limite și încalcă extrem de grav Codul deontologic al jurnalistului și legislația în vigoare.Una dintre ultimele isprăvi ale lui C. Tabără s-a consumat în emisiunea „Fabrica” din 27 iulie 2017, difuzată la Publika TV. Prin trucaj de imagini, prin citarea unor clone mediatice, cum este www.jurnalul.md, creat pentru a genera confuzie și a deruta cititorii site-ului, opoziția pro-europeană și antioligarhică este linșată, iar cetățenii sunt manipulați și induși în eroare. Infracțiunea mediatică constă în faptul că C. Tabără a făcut comentarii acide despre Maia Sandu și partidul de opoziție pe care îl conduce, bazându-se pe un fals de imagine evident”.

Cum a sărit Cristian Tabără, din postura de ”vedetă” a TVR, ca prezentator al emisiunii Exclusiv în România (ultima ediție postată pe site-ul televiziunii publice datează din iunie 2017), în luntrea politică de la Publika TV, o afacere suspectă a lui Sorin Ovidiu Vântu cu Plahotniuc, are explicații jenante. Prima este că la TVR numai proștii respectă legea care le interzice jurnaliștilor, indiferent de contract, să lucreze concomitent la altă televiziune. Conducerea TVR se face că nu vede. Cealaltă explicație e și mai penibilă: în toamna lui 2016 ”părințelul” Tabără (amintim că omul are studii teologice) i-a ridicat osanale lui Plahotniuc într-o emisiune dedicată la Publika TV:

”În 51 de minute, Tabără a fost umbra lui Plahotniuc, pe care l-a “zugrăvit” admirativ în nuanțe pozitiv-eroice în toate momentele zilei: la cafea (“ce privilegiu să primesc cafeaua direct din mâna lui Plahotniuc”), la sală, la masă, în limuzină, înainte de birou, la birou, după birou, sub toate formele a fost umanizat “oligarhul” de peste Prut”,

consemnează paginademedia.ro, adăugând câteva secvențe de râsu-plânsu:

”Sunteți surprinzător de proaspăt. Câte ore dormiți?” sau E clar că aveți un temperament foarte activ. Aș putea spune chiar hiperactiv. De unde l-ați moștenit?”.

Răsplata pentru grețoasele lingușeli a fost, presupunem, poziția grasă la televiziunea oligarhului, cu misiunea aferentă de a manipula în continuare publicul și de a face praf opoziția. Dealtfel, Partidul Acțiune și Solidaritate a Maiei Sandu a anunțat că nu va participa la aceste emisiuni și examinează posibilitatea de a-l acționa în judecată pe Tabără și televiziunea deservită.

Apelul Platformei Dreptate și Adevăr adresat societății civile din România semnalează numeroase minciuni difuzate de Tabără în emisiunile sale, cum ar fi pancarte trucate cu mesaje opuse celor reale, calomnierea liderului opoziției, împroșcarea celor care îi critică pe Plahotniuc și pe Renato Usatîi pentru politica pro-Putin și le cere jurnaliștilor români să monitorizeze această situație inadmisibilă, care le compromite breasla. Deși dezinformarea opiniei publice contravin Constituţiei, legislaţiei şi intereselor naţionale ale Republicii Moldova, într-o țară vulnerabilă, capturată de interesele oligarhice, e dificil de sancționat o televiziune acoperită de sfânta libertate de exprimare, biblia democrației și bătaia de joc a oligarhiei, autoritarismelor și iliberalimului. Și uite așa s-a schimbat la față Tabără, prietenosul ghid al emisiunii turistice de pe TVR1, într-un Gâdea onctuos la Publika TV, propovăduind minciuni, servind pentru arginți personaje hulpave care împing Moldova la marginea Europei și stau în calea democratizării țării. Opțiunea sa nu e tocmai neașteptată, dacă vedem cum se descrie uzând de cuvintele Sf.Apostol Pavel,”Nu fac binele pe care îl vreau, ci răul pe care nu îl vreau”. Pentru binele public, solicităm conducerii TVR să respecte legea și întrerupă orice contract cu Cristian Tabără, așa cum prevede art. 11 din Legea 41/1994 a TVR și SRR, precum și alte reglementări interioare ale SRTV.

Articol apărut în revista ”22”

Distribuie acest articol

9 COMENTARII

  1. Dar despre asta a vorbit ceva acest individ facut mincinos de unionisti ?

    „Cetăţenia moldovenască este de vânzare. Pentru 250.000 de euro împrumutaţi statului moldovean pe o perioadă de cinci ani, oricine îşi doreşte poate deveni cetăţean al Republicii Moldova.
    Decizia le aparţine parlamentarilor moldoveni care au modificat Legea cetăţeniei pentru a le da posibilitatea cetăţenilor bogaţi să îşi cumpere cetăţenia moldoveană.

    Modificarea legislativă a fost susţinută de preşedintele Republicii Moldova. Mai mult decât atât, Igor Dodon a încercat să convingă mai mulţi oameni de afaceri ruşi că a fi cetăţean moldovean este o investiţie profitabilă. Şi asta pentru că dacă ai pasaport moldovenesc poţi călatorii liber in UE.”

    • Nu e ceva nemaivazut (desi se poate discuta despre forma). Din cate stiu si cetatenia americana se poate obtine daca faci dovada ca vei investi cel putin $500.000 in afaceri locale. In general, nu e o politica gresita sa atragi oameni cu dare de mana.

  2. Wow! Shocking! Tocmai Tabara sa ajunga sa faca asa ceva… Oare cati „acoperiti” mai sunt prin mass media romana si cati se vor mai „descoperi” in viitor? Pregatiti pungile cu pop- corn si Cola caci razboiul rece incepe…

  3. Vorbind la modul general, in ochii mei, orice profesionist de televiziune care migreaza (dupa ce „atinge” celebritatea) de la o televiziune particulara la TVR, este pe panta descendenta a carierei sale. Ca sa fiu corect, sa zicem ca ar fi una-doua exceptii, care doar confirma regula.

    In ceea ce-l priveste pe domnul Tabara, ori de cate ori il vad dandu-si importanta pe vreo tema serioasa, alatur (mental) imaginea domniei sale citindu-ne din carte celebrul pasaj cu „penisul si pasarica umeda”. Si gata… :)

  4. Hm, partide pro-europene zici ? Care or fi alea ? Sa fim seriosi, moldovenii sunt prea infectati de morbul „statalitatii” si antiromanismului ca sa existe printre ei proeuropeni reali. A, ca unii imita Europa in timp ce se pupa cu rusii prin spate e altceva, dar moldovean cu adevarat cu viziune occidentala nu exista, e o marota a presei romanesti. Pana si copiii lor care sunt abia pe bancile scolii vorbesc de republica lor si de hotii de romani, fascistii care le-au omorat bunicii. Despre ce vorbim ?

  5. Explicatia este foarte simpla……plathoniuc copiaza modelul gadea de la a3…. ceea ce ma duce cu gandul ca e o tactica bine pusa la punct (am crezut initial ca e inventia lui dom’ profesor)

  6. Mai trist este ca Tabara umple si ecranul TVRi. Nici nu e de mirare, standardele televiziunii publice
    sunt din ce in ce mai joase. Se difuzeaza emisiuni de istorie despre Napoleon al II-lea sprijinind unirea, realizatori de emisiuni culturale fac greseli de limba romana, iar cei care faceau prin anii 80 emisiunea Reflector fac astazi: Investiti in Romania!, emisiuni precum Ferma sau documentare despre tari din Orientul Mijlociu or Tailanda sunt pline de reclama mascata.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Vreau să dezleg două enigme

Scrisoare deschisă către concetățenii mei Dragi prieteni,            Ați observat,...

Povestea unui om leneș

«Întrebarea esențială e alta: Sunteți sau nu pe aceeași pagină cu conu’ Leonida? Dacă susțineți că statul ar trebui să răsplătească morții...

Ce știm sigur despre planurile lui Putin privind Ucraina, între atâtea incertitudini

Există un număr considerabil de încercări de a găsi un răspuns la întrebarea dacă armata rusă va ataca...

Opinie-răspuns la opinia vicepreședintelui PSD: putem aboli cota unică, dar cu asta ce-am rezolvat?

Percep opinia prezentată zilele trecute în ZF de dl. Sorin Grindeanu, vicepreședintele PSD, ca o binevenită deschidere la dialog privind oportunitatea renunțării...

Monitorizarea PNRR – examen de maturitate?

Autori: Dragoș Pîslaru și Tana Foarfă La vârsta de 15 ani începi să vezi lumea...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro