vineri, martie 29, 2024

Criza politică și consecințele economice

Guvernul Cîțu a fost demis de către Parlament cu un scor record în istoria moțiunilor de cenzură. Macro-economiștii și investitorii sunt foarte atenți la situația politică a unei țări pentru că influențează puternic mediul economic. Voi analiza efectele crizei politice pe două paliere, mai întâi la nivelul populației urmând a discuta ulterior la nivel general impactul asupra economiei.

Populația poate fi afectată de criza politică în primul rând la nivelul stabilității monedei naționale. Monedele țărilor din Europa Centrală și de Est tind să se deprecieze atunci când apar crize politice pentru că investitorii își lichidează din dețineri. Cu toate acestea, în România Banca Națională este foarte atentă la dinamica cursului de schimb și nu mă aștept să vedem mișcări prea puternice în perioada următoare. Cu toate acestea deprecierea monedei naționale va continua în următorii ani și mă aștept ca prețul unui euro să depășească 5 lei în primul trimestru al anului următor.

O altă consecință a crizei politice este imposibilitatea guvernului interimar de a emite ordonanțe ceea ce poate întârzia aplicarea unor măsuri sociale sau de sprijin a populației. Am adus în discuție acest aspect având în vedere creșterile de prețuri la electricitate și gaze naturale pentru care din fericire guvernul a emis deja o ordonanță – rămâne de văzut cât de eficientă va fi aceasta dat fiind cadrul laborios de aplicare.

Ați putea considera că și efectul creșterii dobânzilor este legat de criza politică de la București, ei bine dobânzile sunt legate de inflație în primul rând iar semnalul dat de piețe era de creștere al dobânzilor. Mai mult, Banca Națională a crescut ieri dobânda de politică monetară de la 1,25% la 1,50% ceea ce arată că BNR aplică măsuri pentru a domoli fenomenul inflaționist. Indice ROBOR la trei luni la care sunt indexate majoritatea creditelor cu dobândă fixă era deja peste rata de împrumut la BNR de 1,75% iar după creșterea dobânzii cheie a BNR acest indice a trecut de 2%, mai precis 2,08% pe 6 octombrie. Creșterea dobânzilor pe piața monetară va însemna credite mai scumpe pentru populație și va afecta moderat creșterea economică. Pentru finalul acestui an nu mă aștept la alte creșteri de dobândă din partea băncii centrale însă ciclul de creștere se va relua la începutul anului următor. Un indice ROBOR la 3 luni în jurul valorii de 3% la jumătatea anului următor nu este exclus.

La nivelul macro-economic o criză politică înseamnă o încredere în scădere din partea investitorilor străini. În primele șase luni ale anului 2021 investițiile străine directe au totalizat 3,1 miliarde de euro, mult peste nivelul atins la jumătatea lui 2020 de 996 milioane de euro. O criză politică pune pe fugă investitorii deoarece mediu politic incert nu reprezintă o condiție favorabilă pentru investitori.

Criza politică este o piatră de moară pentru Ministerul Finanțelor în ceea ce privește datoria publică, mai precis ne împrumutăm mai greu și mai scump pentru a ne finanța deficitul bugetar. Fenomenul inflaționist global a contribuit la creșterea dobânzilor la care Statul se împrumută însă criza politică adaugă și aceasta la costuri. Dobânzile titlurilor cu scadența reziduală de 10 ani au depășit 4,4% în condițiile în care la începutul acestui an eram undeva în jurul a 3,1% – pentru o comparație simplă Ungaria plătește acum în jurul a 3,4% iar Polonia în jurul a 2,2%.

Pentru luna octombrie Ministerul Finanțelor are mai multe emisiuni de titluri față de lunile precedente însă nu toate vor avea succes – spre exemplu luni 4 octombrie au fost respinse oferte ambelor licitații din cauza dobânzilor mai mari cerute de finanțatori. Mai mult decât atât în piață se cunoaște faptul că investitorii străini nu mai cumpără din datoria publică a României, sunt în așteptare cum s-ar spune.

O altă chestiune care nu trebuie neglijată este implementarea PNRR – Planul Național de Redresare și Reziliență pentru care va fi imposibilă stabilirea cadrului legal fără un guvern cu puteri depline care să emită ordonanțe de urgență. Chestiunile bugetare nu sunt nici acestea de neglijat întrucât un guvern interimar nu poate pregăti bugetul anului următor.

Ca economist nu pot să nu mă gândesc că anul 2021 este unul pierdut, un an în care se putea face o consolidare fiscală extinsă și să reașeze finanțele țării. Atât s-a putut…

P.S. Pentru că nu mă pot abține să introduc și un comentariu politic, consider că politicienii puternici continuă ”jocul” și păstrează alianțele existente sau formează unele noi. Negocierea, păstrarea aliaților și respectarea acestora sunt elemente cheie atunci când ești în prim planul arcului guvernamental. Toate acestea pentru agenda politică pe care ți-ai asumat-o în fața cetățenilor, schimbările pe care vrei să le aduci pentru ca societatea să meargă într-o direcție mai bună.

Distribuie acest articol

8 COMENTARII

  1. Nimic despre PNDL sau Anghel Saligny sau despre impartirea banilor pentru primarii si baronii locali ai PSD si PNL? Sa intelegem ca acest guvern demis are un premier „puternic”, care continuă ”jocul”, „negociaza” si păstrează alianțele existente sau formează unele noi? Poate cu PSD cu care imparte aceeleasi „ideologii” de 31 de ani. Asadar, urmarim acelasi scop pana la moarte. Sunt socat sa citesc un astfel de articol aici, serios.

    • „impartirea banilor pentru primarii si baronii locali ai PSD si PNL” s-a facut inainte ca guvernul sa fie demis; odata demis nu ar fi putut-o face. A facut-o miseleste stiind ca va fi demis.

    • Februarie 2021. Campeanu Sorin, ministru PNL, intrat in politica prin intermediul PUR(partidul securistului Voiculescu), traseist politic de mare anvergura, pentru care exista dovezi clare de incompetenta si coruptie(a se vedea protectia plagiatorilor), impune deschiderea scolilor in forma fizica, intr-un moment total inadecvat, la inceperea valului 3 al pandemiei.

      In acea perioada toate statele europene erau in lockdown( mai mult sau mai putin drastic) sau impuneau lockdown-ul! Inconstientul Johannis aplauda masura si o sustine, Catzu o sustine tacit, fara niciun comentariu serios privind respectarea in scoli a unor masuri de protectie. Vlad Voiculescu, ministrul sanatatii si secretarul de stat Andreea Moldovan se opun, dar protejatul lui Johannis, via Grivco, nu accepta nici macar un set de masuri minimale ce ar trebui respectate. Din nefericire Voiculescu si Moldovan nu devoaleaza multiplele dezacorduri avute cu Campeanu, care din prostie, inconstienta si populism nu accepta masuri drastice de protectie contra Covid. Si este sustinut de Johannis si Catzu, repet!

      Consecinte!? Val 3 prelungit(feb, mar, aprilie) cu multe decese si inchiderea scolilor in aprilie!

      Sosoaca urla fara nicio opreliste manipuland populatia in ceea ce priveste realitatile pandemiei. Este vedeta la televiziunile aservite grupurilor infractionale de sorginte securisto-comunista: Antena 3, Romania TV si nu numai. O pleiada de PSD-isti si simpatizanti ai acestora, latrai in slujba infractionalitatii generalizate patronata de o buna parte a clasei politice(including PSD…totally…and PNL….partially), manipuleaza fara oprelisti alaturi de componentii clicii AUR, destabilizand total situatia pandemica si inducand in eroare, cu consecinte deosebit de grave, o larga majoritate a populatiei tarii, majoritate formata din indivizi retardati intelectual, lipsiti de minime cunostinte de ordin stiintific, produse ale invatamantului de tip comunist, care a rams aproape intact si in Romania de dupa 1990, nu numai in cea de dinainte! Pare destabilizare programata, la ordin, cu toate ca in multe cazuri este consecinta prostiei pure de care sufera aceasta imensa ceata de mamutoi cu metehne bolsevice. Deci nu prea e la ordin, cat e motivata de prostie pura, lipsa de educatie si inconstienta! La inceput motivata de imbecile si inconstiente calcule politice!

      Cele prezentate in paragraful precedent au avut loc permanent de la inceperea pandemiei. Nu am vazut nicio opozitie serioasa impotriva acestei manipulari din partea lui Johannis si a lui Catzu, niciodata in aceasta perioada(martie 2020-oct 2021). Nu i-am vazut pe presedinte sau primul ministru cerand aplicarea legii in cazurile mai sus mentionate, cerand ministerului de interne si parchetelor sa aplice drastic legea, fiind vorba de sanatatea si viata populatiei unei intregi tari! Nu au miscat un deget pentru a opri manipularea, pentru a o devoala macar. L-au aruncat in ghearele acestor bestii pe doctorul Arafat, nu si-au asumat nimic. Ar fi trebuit sa ceara imperativ politiei si justitiei sa aplice legea fara drept de apel, pentru protejarea vietii oamenilor si a sanatatii publice! Din prostie sau inconstienta sau nesimtire sau toate la un loc, nu au facut absolut nimic in acest sens!

      Sa continuam. Cand Moldovan si V. Voiculescu isi asuma masuri pe care Catzu nu le dorea, cand acestia acuza nontransparenta datelor reale ale pandemiei, Catzu si Johannis demit pe cei doi, incalcand protocolul coalitiei. Si tot ei urla! Mai mult, se semneaza o noua procedura de colaborare, in care nu ai voie sa discuti in public masuri ale partenerilor de coalitie si nici sa iei decizii impotriva acestora fara consultarea partidului din care provin( prima chestie pune pumnul in gura celor din USR, urmand ca cea de-a doua sa nu fie respectata cu ocazia demiterii lui Stelian Ion). Din nefericire, Dan Barna si ceilalti din USR au crezut ca PNL si Catzu vor fi seriosi din acel punct incolo….si au gresit!

      Greseala celor din USR a fost ca nu au taxat public imediat toate mizeriile comise de gasca Catzu Johannis….cu orice risc!

      Vaccinarea: ca nicaieri in lume sunt prioritizate anume „categorii socio-profesionale” ignorandu-se sfaturile medicilor infectionisti sau pneumologi! Cine a facut-o? Catzu + Johannis!

      Nu relaxam masuri la 1 iunie daca nu vom avea 5 mil de persoane vaccinate cu schema completa! Vom relaxa progresiv apoi, urmand si alte relaxari de la 1 sept, daca vom avea 10 mil vaccinati la 1 sept! Sunt spusele lui Catzu! Care a fost realitatea?

      Johannis…iunie 2021….”am invins pandemia!” ! Si noi ce traim in aceste zile de inceput de octombrie?

      Incalcarea protocolului coalitiei in cazul Stelian Ion, a fost ceruta de Johannis in persoana….nu sunt buni cei de la USR….chiar doresc sa reforme adevarate si chiar sunt incoruptibili! Si in aceste conditii exista indivizi care pot cocepe ca acest Catzu mai poate fi prim ministru? Absolut jenant. Catzu trebuie sa fie deferit justitiei pentru genocid, caci genocid se cheama ceea ce se petrece azi in Romania, datorita inconstientei, nesimtirii si intereselor meschine a doi indivizi : Catzu si Johannis!

      A propos, ce masuri benefice a luat Catzu din punct de vedere economic? Exact ZERO! Realitatea confirma acest fapt! In continuare vom supoprta consecintele economice ale acestui tragic val 4 Covid, tot datorita celor doi impostori mentionati mai sus.

      Si eu sunt socat, domnule Mike, sa vad aici un astfel de articol!

  2. Anul 2021 nu este tocmai pierdut, ( s-au recuperat pierderile din 2020, plus că deficitul bugetar a evoluat nesperat de bine, creşterea economică de 7% este solidă), dar se putea mult mai bine. Mă refer la faptul că „marile reforme” nu au fost demarate, în special cele ale salarizării bugetarilor, a pensiilor, a modificării UAT( sunt prea multe comune care de fapt sunt sate, prea multe oraşe care sunt de fapt comune, prea multe judeţe, etc toate cu o birocraţie bugetofagă teribilă). Problema e alta, anume chiar vrea clasa politică să reformeze societatea? Eu mă îndoiesc, mai ales că societatea cabrează, iar instituţiile de stat sunt slabe sau mafiotizate. Se pare că nu ştim/ vrem/ putem să ne administrăm singuri.

  3. Motto:
    „Prin încăpătânare omul inteligent nu devine mai inteligent decât este, dar prostul devine cu sigurantă mai prost”.
    (Lucian Blaga)_/
    Criza politică generată la inceputul lunii septembrie de premierul Florin Cîţu prin încălcarea protocolului de functionare a coalitiei de guvernare PNL-USR-UDMR a condus la iesirea USR din coalitie si în final la căderea guvernului minoritar PNL-UDMR prin motiune de cenzură votată in parlament. Timp de mai bine de o lună de zile, presedintele Klaus Iohannis nu a făcut nimic pentru refacerea coalitiei de dreapta desi nu există nici o altă solutie de a alcătui o majoritate cât de cât compatibilă in parlament.
    Criza politică este o realitate iar refacerea coalitiei de guvernare PNL-USR-UDMR este o necesitate.
    Cu toate astea, după ce a tras de timp cu prelungirea crizei politice la care este părtaș dacă nu cumva chiar initiator, preşedintele Klaus Iohannis se încăpătânează să prelungească agonia prin intentia de desemnare a premierului Florin Cîţu demis prin motiune de cenzură să formeze un nou guvern, desi în februarie 2020, Curtea Constituţională a admis, prin Decizia nr 85, conflictul de natură constituţională ridicat de preşedinţii celor două Camere de la acea vreme, după ce preşedintele l-a desemnat pe Ludovic Orban să formeze noul Guvern, la scurt timp după ce Cabinetul său căzuse, în Parlament, prin moţiune de cenzură. Lăsând la o parte faptul că Florin Cîțu este o nulitate politică, dacă Iohannis îl va desemna pentru formarea unui nou guvern, înseamnă că presedintele crează cu premeditare un conflict de natură constitutională si o prelungire a crizei politice cu consecinte dezastroase pentru țară, fiind pasibil de suspendare.

  4. „politicienii puternici continuă ”jocul” și păstrează alianțele…”

    Politicienii puternici care sunt în spatele marionetelor pe care le vedem în funcții publice își păstrează de peste trei decenii alianțele transpartinice care formează cleptocrația!

    Pentru aceștia NU este un obiectiv „ca societatea să meargă într-o direcție mai bună”, ci reprezintă un obiectiv fundamental să transfere o parte cât mai mare din averea publică, în mod fraudulos, în proprietatea privată a lor și a apropiaților lor, fără a suferi sancțiunile legii.

    Cum manipularea bine făcută este întotdeauna eficientă, cetățenii au avut de-a lungul timpului opțiuni [politice] care au făcut din România un stat [parțial] eșuat.

    PSD, spre exemplu, cel mai reprezentativ exponent al cleptocrației, rămâne partidul cu cea mai mare susținere populară din România, iar AUR, forma modernizată a PRM, a acces de curând în parlamentul național. Nu mai vorbesc despre UDMR, un PSD al maghiarilor, cu puternică susținere FIDESZ, nelipsit practic de la guvernare după 1989.

    Despre care alți politicieni puternici vorbește oare autorul articolului?!

  5. Eu zic ca principala consecinta este decalarea calendarului adoptarii bugetului de stat si a tuturor bugetelor.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Florin Andrei
Florin Andrei
Florin Andrei este profesor asociat în ASE București, finanțist cu o bogată experiență în sistemul financiar-bancar. În sistemul public a ocupat poziția de Secretar de Stat în cadrul Ministerului Finanțelor. Principalele domenii de expertiză sunt: trezorerie și datorie publică, audit intern, managementul riscului, macro-economie și analiză economică. Are un doctorat în finanțe în cadrul ASE București și este certificat în audit financiar.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro