marți, ianuarie 25, 2022

Cu drona la festival: SIMFEST 2017

Este aproape un miracol ca un festival dedicat televiziunilor regionale, locale și producătorilor independenți să reziste paisprezece ani, să nu dispară din lipsă de finanțare, din lipsă de producții sau din dezinteresul publicului. Corina și Ionuț Ceaușescu n-au clacat și au organizat din nou laTârgu-Mureș, între 14 și 20 august 2017, festivalul SIMFEST la care au concurat 84 de producții din zece țări. Pe parcursul anilor, festivalul s-a internaționalizat și a devenit un eveniment cultural extins de la competiția de televiziune, la dezbateri, proiecții de film, expoziții, lansări de carte. Festivalul a adăugat o componentă instructivă, Școala de vară pentru jurnaliști. Anul acesta au ținut cursuri despre sunet, scenariu, muzică de film, mobil video și scriere creativă Horea Murgu, Copel Moscu, Mircea Florian, Péter Keresztes și Bogdan Hrib.”Simfest este el însuși o școală nonformală. Aici înveți văzând și discutând. Despre profesie, despre filme, despre tehnologii. Nu în ultimul rând despre pasiunea de a face ceva. Din 2007 i-am adăugat și o componentă la modă: workshop-urile, numite mai nou masterclass, susținute de profesioniști din țară și din străinătate. Am căutat mereu să abordăm teme de actualitate  pentru jurnaliști, mai ales pentru cei de televiziune, dar și să suplinim absența unor calificări profesionale la care mulți nu au acces”, declară organizatorii. Dezbaterea Minte presa. Ce spun jurnaliștii?Ce spune publicul?, organizată de Asociația Ziariștilor Independenți AZIR, secția românească a AEJ, cu participarea Angelei Cristea, șefa Reprezentanței Comisiei Europene în România, a provocat discuții polemice în căutarea unor soluții de igienă etică în presă.

Juriul festivalului, din care am făcut parte, a remarcat cât de flexibili sunt producătorii și realizatorii de televiziune, cel puțin în privința adoptării mijloacelor noi de producție TV: 2017 este anul dronelor, sau, cum parafraza hâtru Geo Tuică, director de imagine, membru al juriului”nicio masă fără dronă”. Au existat și excese, taxate de juriul format din Dorin Ilie (France Télévision), Ion Stavre (SNSPA), Codruț Pînzariu (producător independent), Lucian Ionică, președintele juriului, dar imagini prodigioase au fost captate cu drona în filme documentare care au meritat un premiu, ca Biserici de lemn din România realizat de Kiki Vasilescu. Comparativ cu anii anteriori, se poate spune că televiziunile locale au trimis mai puține producții în competiție, simptom al crizei de finanțare de care presa locală suferă de peste opt ani, ducând la dispariția presei tipărite și a numeroase studiouri locale. Sondajul Obiceiurile de informare și consumul de presă scrisă al românilor realizat de IRES în perioada 5-7 iulie 2017 arată că, dacă pentru informațiile despre evenimente din țară și din lume publicul apelează la televiziunea generalistă în proporție de peste 80%, pentru informații locale apelează la televiziune doar în proporție de 50%. Tot ca o particularitate a ediției 2017: producțiile înscrise din Republica Moldova au fost numeroase și au excelat.

Un festival vine și trece, triumful câștigătorilor este efemer dar reprezintă totuși un îndemn de a nu renunța la o profesiile captivante din jurul televiziunii și filmului. De aceea laureații trebuie menționați și cunoscuți: Marele Premiu (1000 de euro), Nicu Ioniță, un supraviețuitor al experimentului Pitești, realizat de Gabriela Baiardi,TVR Iași; Premiul Special al Juriului 100 de movile de Max Ciorbă, OWH Studio Chișinău; Premiul Reprezentanței Comisiei Europene la București (1000 euro, a unei călătorii de studii la Bruxelles), Povești din Armenopolis de Diana Deleanu, TVR; Premiul pentru jurnalism european acordat de Asociația Ziariștilor Independenți din România, AZIR/AEJ (2000 lei):10:34 to Belgrade de Ioana Grigore; Premiul pentru film documentar , Operațiunea Zimbrul de Dan Curean și Dan Păvăloiu, TVR Cluj; Premiul pentru film documentar Facebookistan de Jakob Gottschau, Express TV Produktion, Danemarca; Premiul pentru film anchetă Agonia ultimului combinat de utilaj greu, Fortus de Maria Florea, Margareta Andreescu și Cristi Donose, TVR Iași; Premiul pentru docuficțiune The Applauseman de Ruben Vermeersch, producție independentă, Belgia; Premiul pentru știri de televiziune Povestea unei stațiuni părăsite, Soveja de Cătălin Bălan, Digi 24 TV; Premiul pentru imagine Cine iubește și lasă de Victor Gălușcă, ADOF Chișinău; Premiul pentru montaj Rucodelie de la Savatie de Stas Ciorescu, CIOFILM Chișinău; Premiul pentru producție minorități etnice Khozyain de Mircea Sorin Albuțiu, Facultatea de Teatru și Televiziune din Cluj; Premiul pentru film turistic Biserici de lemn din România de Kiki Vasilescu,East Movies din București; Premiul pentru creație New Media Crooked deTudor Botezatu; Premiul pentru videoclip Cangurul de Natalia Bujor, Ciofilm Chișinău.

Articol apărut în revista ”22”

Distribuie acest articol

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Prin adaugarea unui comentariu sunteti de acord cu Termenii si Conditiile site-ului Contributors.ro

Autor

Brindusa Armanca
Jurnalistă, profesor universitar, a făcut parte din redacţiile prestigioase de la Radio Europa liberă, Expres sau Ziua şi a condus mai mulţi ani studioul regional de la Timişoara al TVR. Membră a Uniunii Scriitorilor din România, este autoarea mai multor volume de jurnalism ca „Televiziunea regională în România” (2002), ”Media culpa” (2006), ”Învaţă să învingi” (2006) şi „Istoria recentă în mass-media. Frontieriştii” (2009), tradusă şi în maghiară în 2011, cărţi de comunicare cum este „Ghid de comunicare pentru jurnalişti şi purtători de cuvânt” (2002), sau de istorie literară ca „Mesajul lui Crypto. Comunicare, cod, metaforă magică în poezia românească modernă” (2005). Filmele de televiziune i-au fost premiate la festivaluri naţionale şi în competiţii internaţionale, iar activitatea sa a fost recompensată cu Distincţia Culturală a Academiei Române.

Carte recomandată

 

Sorin Ioniță: Anul 2021 a început sub spectrul acestor incertitudini: va rezista democraţia liberală în Est, cu tot cu incipientul său stat de drept, dacă ea îşi pierde busola în Vest sub asalturi populiste? Cât de atractive sunt exemplele de proastă guvernare din jurul României, în state mici şi mari, membre UE sau doar cu aspiraţii de aderare? O vor apuca partidele româneşti pe căi alternative la proiectul european clasic al „Europei tot mai integrate“? Ce rol joacă în regiune ţările nou-membre, ca România: călăuzim noi pe vecinii noştri nemembri înspre modelul universalist european, ori ne schimbă ei pe noi, trăgându-ne la loc în zona gri a practicilor obscure de care ne-am desprins cu greu în tranziţie, sub tutelajul strict al UE şi NATO? Dar există şi o versiune optimistă a poveştii: nu cumva odată cu anul 2020 s-a încheiat de fapt „Deceniul furiei şi indignării“?

 

 

Carte recomandată

“Să nu apună soarele peste mînia noastră. Un psiholog clinician despre suferința psihică” – Andrada Ilisan

”Berdiaev spune că la Dostoievski singura afacere, cea mai serioasă, cea mai adîncă e omul. Singura afacere de care sînt preocupați toți în Adolescentul e să dezlege taina lui Versilov, misterul personalității sale, a destinului său straniu. Dar la fel e și cu prințul din Idiotul, la fel e și cu Frații Karamazov, la fel e și cu Stavroghin în Demonii. Nu există afaceri de altă natură. Omul este deasupra oricărei afaceri, el este singura afacere. Tot omul e și-n centrul acestei cărți. Și lipsa lui de speranță.” Continuare…

 

 

 

Carte recomandată

”Incursiunile în culisele puterii lui Vladimir Putin îi oferă cititorului panorama plină de nuanţe, paradoxuri şi simulacre a unui regim autocratic unic în felul său. Analizele lui Armand Goşu sînt articulate elegant şi se inspiră din monitorizarea directă a evenimentelor, ceea ce ne permite să traversăm nevătămaţi labirintul slav întins între Sankt-Petersburg şi Vladivostok.” (Teodor Baconschi)

Cumpara cartea, 39.95 RON

Daca doriti un exemplar cu autograf accesati linkul acesta

 

Esential HotNews

Top articole

Vreau să dezleg două enigme

Scrisoare deschisă către concetățenii mei Dragi prieteni,            Ați observat,...

Povestea unui om leneș

«Întrebarea esențială e alta: Sunteți sau nu pe aceeași pagină cu conu’ Leonida? Dacă susțineți că statul ar trebui să răsplătească morții...

Ce știm sigur despre planurile lui Putin privind Ucraina, între atâtea incertitudini

Există un număr considerabil de încercări de a găsi un răspuns la întrebarea dacă armata rusă va ataca...

Opinie-răspuns la opinia vicepreședintelui PSD: putem aboli cota unică, dar cu asta ce-am rezolvat?

Percep opinia prezentată zilele trecute în ZF de dl. Sorin Grindeanu, vicepreședintele PSD, ca o binevenită deschidere la dialog privind oportunitatea renunțării...

Monitorizarea PNRR – examen de maturitate?

Autori: Dragoș Pîslaru și Tana Foarfă La vârsta de 15 ani începi să vezi lumea...

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro