sâmbătă, decembrie 14, 2024

Cucuveaua a cantat deja pentru actuala clasa politica

Exista o schimbare si ea pluteste in aer. Generatia cu Iphone si Facebook, care lupta cu hashtag-uri (acel simpatic semn # care ajuta la agregarea conversatiilor online) si nu cu furci sau topoare, s-a trezit . Au lasat  programelele din ONG-urile de mediu sau programe de implicare in comunitate, au lasat drumetiile la munte si implicarea in “Let’s do it Romania” si au iesit la protest – “pentru ca asa nu se mai poate”. Cuvintele in sine mai fusesera folosite si in trecut, dar “asa nu se mai poate” era urmat de obicei si de“oricum nu ai ce face”, “oricum, asta e Romania”, “nu ne mai revenim nici peste 50 de ani” si “oricum tara asta este de c****!” Iata, insa, ca ne-am revenit mai rapid decat preconiza oricine, pentru ca a ajuns cutitul la os. Revolutia de idei este lansata de oameni implicati – adica “eco-anarhisti” pentru SRI, “mahalaua inepta” pentru Baconschi, “neofascisti” pentru Barbu, “extremisti”pentru Ponta  si “bolsevici” pentru Basescu. Niciunul dintre acesti oameni nu pricep, insa, ce li se intampla.

De ce a explodat mamaliga?

De ce a ajuns cutitul la os? Pentru ca romanii nostri, blajini de obicei, au inteles ca dupa ce s-a devalizat o mare parte a industriei si a restului de avutie nationala, dupa ce s-a furat ca din codru din spitale, din scoli, dupa ce au fost invitati si alti romani (medici, de pilda) sa plece din tara pe urmele celor 3 milioane plecati deja, dupa ce padurile au fost secerate cu drujbele, asa chiar nu se mai poate. Rosia Montana a fost picatura de cianura care a umplut paharul.  Exprimarea, in numele natiunii, insa, a facut-o o patura de oameni formata in bezmeticeala ce a urmat Revolutiei, in mare parte oameni care protesteaza pentru prima data, desi majoritatea nu au treaba cu “politica”.  Ei vad ca actuala clasa politica a ras o mare parte din ceea ce se gasea pe suprafata pamantului, iar acum se pregatesc sa dea buzna in subsolul Romaniei si in fondurile europene, sa devalizeze ce a mai ramas, sub ochii nostri.

Regasim “traditionalisti” peste tot in politica – tartori judeteni sau locali, putred de corupti, cu tinichele de coada mereu investigate dar niciodata finalizate de justitie, cu cateva firme care infloresc spectaculos in vremea guvernarii de culoarea politica potrivita. Politicianul din aripa traditionala este cel care are aceeasi relatie cu bugetul de stat pe care o are o larva de matase cu o frunza de dud. Acela care racneste la “populatie”, care are comportament de vataf, care taie si spanzura in zona lui.  Vremea lor e pe sfarsite, desi ei nu o simt inca.

De ce nu o simt? Pentru ca, inca, exista o rezerva din halcile aburinde de carne sectionate in trecut de sefii partidelor – indicele de clientelism a fost mereu maxim in anii electorali, iar anul viitor nu va face exceptie. Au inca de unde isi lua concedii in destinatii exotice si, chiar daca nu mai curge, tot pica. Vine si regionalizarea in doua-trei luni cu niste rezerve de osanza – ce a mai ramas prin institutiile de stat. Se vor duce insa si acelea si vor mai ramane apoi doar ciozvartele seci si neademenitoare in locul unui ospat boieresc, apoi doar niste resturi de oase. Iar mai apoi, va veni furia romanilor – valuri, valuri, neontenite, neostoite – care ii va lovi in freza. Tartorii locali nu inteleg totusi, cat de vulnerabili sunt, pentru ca traiesc cu iluzia ca aceste proteste vor trece si lucrurile se vor misca mai departe ca pana acum. Cetateanul cu carambul cizmei pe gat, indoit de sale atunci cand se apleaca la un ghiseu de stat, orb la drepturile sale, mut in a-si clama solicitarile fata de stat, surd la cleveteala baronilor, nu mai suporta – in sfarsit!- sa fie calcat in picioare. Dupa ce am cantat de nu stiu cate ori fiecare dintre noi “Desteapta-te, romane!” si am ramas cel mai nedesteptat popor din Europa, ne-am trezit. Lucrul acesta este valabil, spre nenorocul politicienilor cu metehne vechi si pentru comunitatile locale. Daca nu credeti, va rog sa urmariti clipul fenomenal de mai jos – merci Dora Constantinovici, citeste integral aici )

Despre viitorul politic al unor politicieni din vechea garda

Atunci cand spun ca pentru politicienii actuali a cantat deja cucuveaua folosesc doar o metafora ce se refera strict la viata lor din spatiul politic. Daca se schimba si incep sa asculte cu adevarat, sa faca niste consultari publice care sa aiba substanta, sa isi dilueze din nemernicie in al doisprezecelea ceas, mai au o ultima sansa – daca nu suflul furiei populare le va veni drept in breton.  A doua varianta este cea mai probabila, pentru ca a te schimba intr-un reprezentant democratic care guverneaza nu dupa bunul plac ci dupa reguli de consultare si implicare dupa 20 de ani in care ai taiat si ai spanzurat e greu. Chiar daca la inceput nu vor simti mare lucru schimbat, totul incepe – inclusiv pe plan local – cu unul-doi cetateni nemultumiti in plus fata de trecut. Apoi, cativa zeci de oameni mici miscari locale. Cantonati in paradigma veche, vor incerca sa ii opreasca, imprastie, mituiasca, sa le astupe gurile, sa ii ridiculizeze, chiar sa ii trimita acasa, tafnosi, ca mai sus –pe scurt orice in afara de a-i asculta temeinic, singura lor sansa de a-si mai salva pielea la timp. Apoi – tafnosi, artagosi, carpanosi – vor merge pe vechiul stil “ba, aicea merge cum spun io”. Si acela e momemtnul in care o mare de oameni vor avea aceeasi reactie pe care au avut-o cei ce treceau prin fata Ministerul de Interne – o mare de degete mijlocii care flutura in vant.

Primarul din Pungesti care a dat bir cu fugitii si este in concediu prelungit in afara comunei este doar primul, nicidecum ultimul. Ministrul Culturii a descoperit ca e greu sa calci in club A, o zona cunoscuta pentru atmosfera studenteasca, pentru fluxul de ecologisti si pentru proximitatea fata de Piata Universitatii. Cum am declarat si pentru Digi Tv, cu exceptia spargerii geamului, ministrul isi merita soarta cu varf si indesat. Domnul ministru nu are doar geamul din spatele masinii spart, are sparta in bucati, facuta zob credibilitatea publica, in momentul de fata. De ce? E co-initiator al unui proiect si nu si-a explicat public, in detaliu, motivele semnarii lui, nu s-a consultat cum era obligatorii cu toti actorii interesati, nici macar nu a publicat documentul inainte de adoptare. A preferat sa ii faca neofascisti pe protestarari – curat comportament de dascal si profesor universitar. De asemenea, nu da explicatii pentru urmatorul paradox: intreg partidul se opune acestui proiect, in frunte cu Crin Antonescu, dar domnul Barbu e co-initiator si, simultan, reprezentant PNL in Guvern. Nu vede vreo problema, nu are vreo remuscare, nu a gasit nici macar o problemuta mica,mica, cu acest proiect. Totul e perfect, unic, are semnatura, stampila, iar in rest cine mai comenteaza – gen Marincea, fostul sef de la Institutul Geologic – va fi aruncat pe scari! Ca sa il citez pe Lascar Catargiu “Aiasta nu se poate!” Sau, ca sa fiu exact, se putea pana acum, dar incepe sa nu se mai poata.

Secventa de pana acum a protestelor

Initial, lumea a crezut ca subiectul Rosia Montana este o aberatie si au incercat sa explice, minimizeze, personalizeze. Au crezut ca va trece in cateva zile. O campanie care s-a nascut acum 15 ani si care a crescut an de an si care va exploda cu adevarat in momentul in care Parlamentul incerca sa abureasca lumea ca a schimbat multe lucruri fundamentale si ca proiectul va fi adoptat, cu modificari. Basescu a incercat, fara success, sa identifice lideri, pentru a le da dupa aceea  in cap. Protestatarii, care au invatat lectiile protestelor din 2012, au refuzat sa impinga in fata pe oricine. Apoi, a urmat o ploaie cu laturi despre anumiti participant la diversele mitinguri. Amantul Mioarei Mantale si fostul sef de la Vama Bucuresti pentru o zi (vezi aici ) “demascat” intr-un stil care apartine de cel mai pur stil scanteist ca omul din spatele protestului biciclistilor (un fals grosolan), Nicusor Dan luat cu chichite avocatesti intr-o emisiune in confruntarea cu Dan Sova, o protestatara care nu era filiforma ridiculizata cu niste poze luate de pe facebook in care manca o savarina, texte literare indoielnice cu cateva cuvinte socante – gen ketamina – rulate in loop si aruncate in freza unui alt protestatar. Nu a tinut si nu a cumparat nimeni gogosile cu cianura- iar televiziunile au mai moderat tonul nitel. Protestatarii “au dreptul sa protesteze”, mai nou – acum cateva saptamani titlurile erau de genul “au blocat ilegal circulatia”. Protestatarii au dreptul la explicatii mai nou– pana acum se sustinea ca s-au primit explicatii de 14 ani si ce mai tot vor atata. Protestararii au dreptul la opinii negative – pana acum erau doar “iubitorii de floricele, de musetel”, omanii care nu inleleg mizele interenationale, care sprijina fara sa vrea politica Gazprom etc.

Scanteia a fost aprinsa din 2012. Lumea a iesit in strada, chiar daca era ianuarie. Au strigat “PDL si USL aceeasi mizerie”, nu doar “Chiorul- Dictatorul” si alte slogane anti-Basescu dar primele au fost mai putin mediatizate. Picatura care a umplut paharul a fost, intr-adevar, insulta adresata doctorului Raed Arafat, dar nemultumirea la adresa clasei politice – si nu doar la adresa ultimelor ciurucuri care se mai numesc ramasitele guvernarii Basescu. Da, presedintele Basescu a zgandarit si a nimerit direct cu degetele in priza nemultumrii oamenilor, insa oamenii se saturasera nu doar de el, ci de toti din generatia din care provine domnia sa. Generatie care a esuat lamentabil, asa cum memorabil recunoaste Misu Negritoriu (vezi detalii aici). Reinterpretarea mitingurilor drept pro-USL a fost mereu o oarecare fortare de peisaj. USL-istii, daca or fi fost in Piata Universitatii erau cei de pe partea Teatrului National, nucleul dur care continua acum protestele este mai degraba de partea Fantanii de la Universitate. Primii erau cu revendicari sociale, bugetari, de toate varstele, anti-Boc, anti-Basescu, urmareau televiziunile de stiri. Ceilalti – si acestia s-au inmultit si au persistat – erau mai degraba anti-clasa politica in ansamblul sau,  neimplicati in politica, in general–  iar stirile le gaseau mai degraba pe facebook decat uitandu-se la televizor. Ei sunt cei care lupta cu hashtag-ul si nu cu topoare sau furci.

Cineva poate spune – ok, Bucurestiul, o pustime mai educata, Facebook, hashtag-ul #unitisalvam,  Occupy, hashtag-uri inteleg. Dar tot nu e suficienta o scanteie cu Raed Arafat si alta cu Rosia Montana pentru a arunca in aer Romania. Pai, ce parere aveti de Barlad? Va amintiti – un preot local care a organizat peste 2.000 de oameni. Preot care evident nu e vazut cu ochi buni de episcopie, poate chiar de Patriarhie, dar care intra in direct cu televiziuni, explica pe lege, face actiuni juridice, e coerent, dar pe stilul hotarat “eu imi apar saracia si nevoile si neamul”. Am crezut ca nu aud bine cand am auzit de 2.000 de oameni la Barlad. La Barlad?!? Pai imi aduc aminte ca la mitingul din fata Parlamentului erau, atunci cand se hotara taierea salariilor bugetarilor cam 5-600 de oameni.  (vezi detalii)

Carevasazica, nu e doar Raed Arafat in 2012 si Rosia Montana in 2013, este si Barladul si exploatarea gazelor de sist, impotriva careia militeaza foarte multi oameni. Interesant ca subiectul atinge foarte multe straturi de populatie: ecologistii se opun cianurilor, juristii se opun legii cu dedicatie pentru RMGC, nationalistii se opun unei firme straine, tinerii se opun pentru ca viitorul lor cu cianura nu suna foarte bine. Arhitectii si istoricii se opun datorita sitului arheologic. La Barlad, de pilda, Presedintele Consiliului Judetean cerea oamenilor sa se opuna proiectului in 2012, acum spune: “Potrivit legii subsolul este al statului si nu va intreaba nimeni”. Oamenii cereau referendum pentru gazele de sist, raspunsul, in dulcele grai local: “Stai jos, ba!” Stilul il stiti – al vatafului de judet, al unui prim-secretar care s-a trezit in Republica Vaslui. Ce ii uneste pe oameni? “Uniti, salvam Rosia Montana” sau #unitisalvam. In aceasta noua paradigma, hashtagurile vor demola atat de eficient autosuficienta politicienilor, incat bietii de ei nici nu vor sti foarte clar “de unde li se trage?”. In lumea cu care sunt ei obisnuiti, exista jocuri de culise, cineva manipuleaza o masa de oameni, oamenii nu se pot auto-organiza iar ei se cred victimele unor sforarii.  Ei bine, lumea ce vine are o alta sintaxa, un alt lexic si o alta gramatica.

Dar Pungestiul? Imaginile horror ale jandarmilor care impingeau batranii prin namol? Oameni care stateau in genunchi, la un moment dat… Ideea este ca la Pungesti, judetul Vaslui, la fel ca la Barlad, se naste aceeasi constiinta civica ce se manifesta pe bulevardul Magheru in Bucuresti. De altfel, preotul de la Barlad s-a dus si la Pungesti, a fost chemat de localnici. Vedeam un vajnic combatant TV care isi permitea sa spuna ca Pungestiul este in Evul Mediu, carat in carca inclusiv de contribuabilii de la Bucuresti. Omul spunea ca nu mai vrea deplasarea jandarmilor si a ambulantelor acolo, pentru ca acolo sunt unii oameni care traiesc primitiv si vor sa ramana cu aerul lor curat, sa cultive rosii sis a culeaga musetel. Asta trece drept fina analiza in Romania de azi, pe unul dintre posturile de stiri – de alminteri omul pomenit este de obicei coerent si in general ceva mai echilibrat. Avem, asadar, Piata Universitatii in 2012, Piata Universitatii 2013, Barlad, Pungesti. Mai adaug Campeniul de langa Rosia Montana unde iarasi avem proteste constante ale sutelor de oameni din zona, opozanti ai proiectului.

Imaginea TV a protestelor si viitoarea imagine pregatita la Palatul Victoria

Ce se mai putea vedea pe televiziunile romanesti, pe principalele trei canale, in timpul razmeritei din Piata Universitatii? Cateva citate halucinante din acelasi ciclu descris mai devreme: “Oamenii sunt saraci si foarte usor de manipulati de ONG-uri platite de Soros si de agitatori special trimisi acolo. Si sunt speriati pe buna dreptate. Va trebui sa le explicam, pentru ca momentan ei nici macar nu stiu despre ce e vorba si nu stiu de ce protesteaza“spune prima voce idioata. Genul de om politic pentru care “explicatia”inseamna abureala, pe stil vechi. Ma intelegeti, daca inteleg oamenii altceva decat le explicam noi, sunt manipulati, prosti si saraci, impinsi la spate de agitatori – parca avem de a face cu limbajul din editorialele Pravda. Alta voce idioata: “Pungestiul este o comuna cu 3.500 de suflete – nu i-am vazut pe toti protestand” spune un alt cap patrat. Carevasazica, faptul ca nu a iesit fiecare mosneag cu palarie din casa sa se imbranceasca cu jandarmii este o dovada absoluta pentru acest om politic – ar mai fi, carevasazica, loc de intors.  O a treia voce, halucinanta : “Suntem ca indienii care au vazut trenul. Ronald Reagan a tinut piept manifestatiei Greenpeace de 700.000 de oameni si erau 72% impotriva arsenalului nuclear. Ce sa dialoghezi cu unii care vor ceai de musetel, fragi si mure, ce sa dezbati? Bati cu petul care se face cu gaz, bati cu I-phone-ul care se face cu aur”. Carevasazica, Ponta ar trebui sa stea drept si darz ca Reagan?!  Nu ma obosesc sa comentez, dar citez un reporter local Gandul care confirma cel putin 500 de oameni, adica o septime din total (vezi aici). Adica, un record pentru Romania, pe plan local. Il mai citez, din nou fara comentarii pe noul purtator de cuvant al premierului, dl Mirel Palada. Banuiesc ca asta este si opinia premierului Ponta :

Mirel Palada :Aceeaşi combinaţie de oameni naivi, speriaţi de tehnologie, îndărătnici la modernitate, săraci şi uşor de manipulat cu mijloace grosiere, dar eficiente. Aceleaşi metode de manual, bine rodate în alte vremuri,. Folosirea unor cuvinte sperietoare, cum ar fi “cianură” sau “fracturare”. Exploatarea unor temeri bazale: de moarte, de cutremur, de pierdere a casei, de pierdere a rezervelor de apă – îşi mai aminteşte cineva de zvonul cu otrăvirea rezervoarelor de apă de la Revoluţia din 1989?”

Carevasazica nu e combinatia de oameni priceputi, ca domnul Palada, asi in tehnologie, doritori de modernitate, putred de bogati, manipulatori cu mijloace fine, insa de aceasta data ineficiente. Nu sunt metodele de la Baneasa de gestionare a “populatiei” prin vectori media si prin supra-alimentarea pana la saturatie a spatiului public cu propaganda RMGC in clipuri si prin papusi vorbitoare in talk-show-uri, metoda demontata sistematic de protestatari pe Youtube si prin share-uri pe Facebook. Ne referim la revolutie, la moarte, la cutremur, consilierul premierului e apocaliptic cu doua zile inainte de a ocupa noua functie. Probabil aceste lucruri il recomanda in postura de inalt demnitar, probabil si celebrul studiu sociologic, ultimul realizat pentru Sociopol in care dl Palada a gasit ca fix 68% dintre romani declara ca guvernul ar trebui sa sustina proiectul Rosia Montana. Precizarile dlui Marincea de la Institutul Geologic Roman – cele 363 de hectare de slam cianurat, cele 260.000.000 de tone de material otravit nu vor afecta nici apele, nici aerul, chiar daca vorbim de un baraj Vidraru (inaltime 180 de metri, latime 600 de metri) de ape otravite nu il misca.  Marincea spunea ca e “material fotodegradabil in 120 de ani”, dar Guvernul va gasi un geolog mai performant ca sa spuna ca poate fi si baut, fara probleme – si ca cianura o gasesti si in nicotina, cafea si samburi de cireasa. Idem pentru Basescu, cel care spunea ca va propune ca directorul companiei sa bea din lacul cu cianuri – oare nu ar vrea politicienii care propun proiectul sa bea primii?

Dar despre viitor, ce spune noul purtatorul de cuvant al premierului, intr-un interviu ?

Mirel Palada: Evident că acesta este scopul acestor manifestații. E evident că pot fi unul doi de sămânță care să se sperie și care să își schimbe opinia sau să nu respecte disciplina de vot impusă de partid, însă părerea mea e că nu vor fi mari probleme la trecerea proiectului prin Parlament ținând cont pe de o parte de majoritatea confortabilă și pe de altă parte totuși de disciplina caracteristică acestei formațiuni USL.

Despre viitor si despre ce va urma

1. Informarea unui numar cat mai mare de cetateni, inclusiv in plan rural

Doi pusti suiti pe o bicicleta au demonstrat mai sus ce se poate face. “Plecati sa nu va vad. Niste copii vin si intoxica lumea cu prostii”a raspuns tartorele local. Acelasi lucru s-a intamplat in Bucuresti – cei 10.000 de bucuresteni nu au aparut la miting fara pregatire, au fost voluntari care s-au plimbat toata ziua cu tramvaiele pentru a le spune oamenilor sa vina. Capacitatea de invatare a voluntarilor este foarte mare, coordonarea este momentan suficienta pentru mitinguri, ramane de vazut daca si pentru urmatorii pasi. Totusi, faptul ca voluntari din Barlad se deplaseaza la Pungesti ar trebui sa dea de gandit decidentilor.  Oricum, desi naratiunea e deja amestecata – proiectul Rosia Montana ajungand asimilat in mod gresit cu gazele de sist – vor izbuti cei care isi vor propaga modul lor de a vedea lucrurile catre cati mai multi romani, iar manifestantii pleaca, de departe, cu prima sansa. Iar daca vreodata in urmatorii ani activistii de mediu, ONG-istii vor milita pentru clauze politice si vor imparti fluturasi nu doar pentru evenimente culturale sau pentru informarea in subiectul gazelor de sist, ci pentru un eventual candidat din mijlocul lor, partidele actuale vor fi maturate de la radacina.

2. Retragerea proiectului de lege sau respingerea lui

Deja, ni se pregatese o abureala nationala, ca proiectul care a fost botezat de Guvern – Proiect de Lege privind unele masuri aferente exploatarii minereurilor auro-argintifere din perimetrul Rosia Montana si stimularea si facilitarea dezvoltarii activitatilor miniere in Romania nu are, de fapt, legatura cu Rosia Montana si ca a fost schimbat substantial in Comisia Parlamentara. Parlamentul va incerca sa treaca acest proiect de lege, chiar daca amanarea de 30 de zile vrea sa conduca, probabil, la un calendar cat mai apropiat de Craciun. Speranta o fi ca romanii vor fi ocupati cu sarmalutele si taiatul porcului – gresit: oamenii vor continua sa iasa in strada, si vor fi zeci de mii daca legea va fi trecuta. Indiferent daca vor reusi sau nu sa schimbe soarta acestui proiect de lege, determinarea lor va schimba dinamica sociala a urmatorilor ani.  Singura solutie pentru potolirea furiei ar fi retragerea proiectului, insa politicienii nu vor face acest lucru, tendinta in Romania este mereu de a impinge lucrurile pana la clivaje sociale, pana la ruperea structurilor de stat, pana la faramitarea oricarei farame de incredere in sistem. De fapt, interesele personale sau de grup duc la prabusirea mai accelerata a actualului sistem mostenit din comunism si replicat in structure similare, in plan birocratic, administrativ.

3. Dialog TV

Pseudo-dezbaterile de pana acum au dominat. Tentative insidioase de a face zob protestatarii sau macar liderii care pot fi observati au iritat protestatarii, de la o fata cu I-phone care vorbea acasa cu indignare si spunea “cum spune un post TV ca suntem 1.000 cand noi suntem cel putin 10.000?!” la doua fete simpatice cu mesaje din carton “Sa vina presa, sa ii scoatem lesa” si un al treilea cu un mesaj cu sume de bani care ar fi mers de la RMGC catre televiziuni (nu am izbutit a deslusi sursa datelor). Toate aceste masinatiuni care au functionat perfect pentru a tine oamenii “in linie” pana acum nu vor functiona decat pentru a crea clivaje si tensiune in societate. RMGC-ul ar fi bine sa realizeze si sa transmita mesajul inclusiv catre televiziunile pe care le finanteaza masiv: a nu arata deloc un protest de 2.000 de oameni este contraproductiv pentru toata lumea. Emisiunile in care singurul invitat anti-Rosia Montana (de preferinta unul care se exprima mai greoi sau are puncte de vedere greu de digerat pe alte subiecte, gen Remus Cernea) este asaltat pe de o parte cu “specialistii” companiei si pe de alta parte de politicieni platiti, dar si cu jurnalisti care canta partitura scrisa de companie nu vor avea efect o dezbatere reala, iar oamenii vor muta pana la urma pe un alt canal.

Totusi, o emisiune de top la un post de stiri “bate” pana la 125.000 de oameni, in timp ce share-urile pe Facebook pe acest subiect au facut 20.000. Chiar daca implicarea oamenilor in Facebook poate fi mai mare – oamenii vad ca si prietenii lor au dat share, pot prelua clipul si pe pagina lor, pot prin cateva linkuri sa vada toate activitatile pe #unitisalvam – totusi, televiziunea va mai domina cativa ani buni informarea la nivel national. Va veni si vremea in care internetul va fi mai puternic decat televiziunea – lucrul asta se intampla deja in SUA – insa momentul nu a sosit. Iar pana atunci, prezenta media a vocilor din Piata Universitatii – o prezenta cat de slefuita, de preferinta – va continua sa fie singurul element lipsa care sa intregeasca efectul protestelor la nivel national si de masa. Din nefericire, insa, suntem inca o generatie ce vorbeste foarte mult de trecut (nu vrem Basescu, ne-am saturat de clasa politica, insiruim neajunsurile clasei politice post-decembriste) – dar nu avem inca un contur clar al viitorului, al modului in care va arata Romania peste 10 ani, macar.

4. O noua generatie care sa se manifeste in politica

Aici e cuiul lui Pepelea – activistii Partidului Comunist Roman sunt pana astazi cei mai capabili organizatori pe plan local, in Romania, din nefericire pentru viitorul acestei tari. Acesti oameni sunt preluati pentru organizarea majoritatii partidelor din ziua de azi – e la fel de probabil, de pilda sa ii gasiti la PDL sau la PSD. Am toata stima pentru ei, nu ii condamn cum o fac altii, vreau doar ca organizatorii de tip nou sa poata demonstra ca au intrat in paine si altfel decat pentru a organiza aripa tanara a partidelor obisnuite. De ce spun acest lucru? Deocamdata, un mecanism de organizare sustenabila a protestatarilor nu exista – nu exista nici un vector si nu exista nici organizatori performanti care sa produca portanta locala a mesajelor, capilaritatea unui sistem incipent si sustenabilitate. Totusi, viitorul este al organizarii si al auto-organizarii, este al concatenarilor, al agregarilor online (hashtaguri, microbloguri, comunitati virtuale, postari in timp real al unor clipuri pe Youtube, filmate cu Iphone-ul, share-uite pe Facebook). Iar viitorul are obiceiul de a se pravali peste noi mult mai rapid decat ne dam seama, cu prevestitoarele cucuvele cu tot.

Distribuie acest articol

79 COMENTARII

  1. Stimatul autor foloseste (sper) metaforic imaginea pasarii care preveste moartea, dar se pare ca figura de stil nu a fost inteleasa de grupul coordonat de craciun, care a luat-o „ad litteram”. Cred ca atitudinea ministrului Barbu merita respect, cei mai multi, in locul sau, s-ar fi ascuns sub bancheta masinii vandalizate, el insa a iesit sa protesteze impotriva actiunilor „ecologistilor”. Eticheta de „neofascisti” pe care le-a pus-o poate fi explicata in conditiile atmosferei tensionate create de „ecologisti”, insa cred ca eticheta respectiva contine mult adevar. Sa ne amintim ca sloganul comun al regimurilor si al gruparilor totalitare, de sorginte fascista sau comunista : „Cine nu este cu noi este impotriva noastra!” a fost inlocuit de gruparile democratice cu forma rasturnata : „Cine nu este impotriva noastra este cu noi!”. Problema „ecologistilor” este ca au transformat sloganul intr-o forma extrema si intolerabila : „Cine nu este CA noi este impotriva noastra!”. Cu alte cuvinte, nu se multumesc cu o atitudine retinut-favorabila cauzei lor, ci solicita tuturor celorlalti un militantism similar cu al lor, in caz contrar acuzandu-i de inalta tradare fata de aceasta tara si fata de poporul roman. Personal, am avut – pana acum o saptamana – rezerve serioase cu privire la proiectul de la Rosia Montana (legate, in principal, de riscurile aferente mediului, dar si de oportunitatea lui in aceasta perioada, in care nu se impune epuizarea rezervei respective, mult mai necesare intr-un viitor moment de cumpana al tarii). Acum insa, dupa cele vazute cu privire la „nonviolenta” „ecologistilor”, cred ca e mai bine ca proiectul sa treaca in faza de executie ACUM, intrucat urmasii, daca vor fi, major, din categoria lui craciun, sigur nu vor utiliza resursa in scopuri nobile. Pacat, era printre putinii demnitari care nu apelasera la paza SPP si circula liber prin mijloace de transport in comun si unul dintre oamenii care pot inspira multe atitudini, dar in niciun caz agresivitatea interlocutorilor.

    • Metafora este folosita cu referire la viata politica, strict politica, repet inca o data, strict politica, a personajelor. Iar ceea ce am spus eu si se denatureaza am spus ca „in afara de spartul geamului, Ministrul Barbu merita cu varf si indesat ce i se intampla”. Cu alte cuvinte, merita cu varf si indesat fluturarea pancartelor, a mesajelor, huiduielile copioase.

      • Găsitorul nu a găsit nici până acum calea spre adevăr deşi pare un tip informat.Îi amintesc (reamintesc) eu că Academia Română şi experţii internaţionali de la Oxford s-au pronunţat încă din 2010, la cererea premierului Boc, asupra necesităţii şi oportunităţii începerii exploatării aurifere (şi nu numai) de la Roşia Montana: proiectul reprezintă o catastrofă pentru România plătită de români.Acelaşi lucru l-a susţinut şi directorul Institutului Geologic, dat afara imediat de Ponta (primul miner mitoman din România), iar experţii de la Oxford au demonstrat guvernului printr-un raport (făcut să dispară o perioadă) că site-urile de la Roşia Montana îndeplinesc condiţiile pentru a fi introduse în patrimoniul mondial UNESCO.Citiţi şi Proclamaţia de la Câmpeni a celor peste 4000 de moţi şi o să vă lămuriţi mai bine (pe http://www.nasul.tv).Şi ca un corolar la toate argumentele: corupţia endemică a politicienilor români a distrus orice încredere în clasa politică românească (oare aţi uitat cum striga USL-ul în frunte cu Ponta împotriva mineritului şi a gazelor de şist ca să dea jos guvernul Ungureanu şi să câştige voturile celor din Bârlad, Vaslui şi Apuseni şi acum s-au răsucit cu 180 de grade?chiar aşa memorie scurtă aveţi sau sunteţi usl-aş de rea credinţă?).Nimeni nu mai crede că acest guvern şi acest parlament mai pot finaliza vreun proiect în interesul românilor şi fără a lua şpagă.

  2. Pana la urma, RM si gazelle de sist sunt doar pretexte.

    Judecand dupa:
    – proloferarea mitingurile spontane
    – capacitatea de agregare non-partinica a cetatenilor – vezi alegerile pentru primaria Bucurstiului
    – teama tuturor politicienior fata de partied de gen PPDD (nu discut partidul ca atare, ci dau ca exemplu doar modul de organizare si prize castigate)- altfel cum de s-ar fi oboist sa elimine posturile lui DD? Ce daca erau cum erau, doar nu au devenit asa brusc….

    rezulta intr-adevar ca se naste un nou politic, non-partinic.

    Nu stiu cum va fi, poate va fi o democratie directa, cu referendum organizat electronic la fiecare propunere – capacitatea tehnica exista si e ieftina. Poate va fi altfel, de neimaginat in acest moment.

    Dar, intr-adevar, partidele politice par sa fie total depasite de realitatea sociala.

    Vom trai si vom vedea. Poate.

  3. Situaţia din România este foarte tristă, domnule Răzvan Orăşanu, dar aţi descris-o foarte bine. Evit să spun cuvântul „felicitări”, pe care îl meritaţi pentru analiză, deoarece îmi este greu să accept ideea că există polticieni aşa de josnici în România, încât să-şi vândă sufletul corporaţiilor multinaţionale pentru un pumn de arginţi. Şi, din păcate, în Polonia se întâmplă acelaşi lucru, în domeniul sensibil al gazelor de şist.

  4. Mda clipul este un exemplu clasic de manipulare.
    Se incepe cu intrebari a la Rogozin: „e buna apa de baut?…” Apoi ne pliem pe nemultumirile genarel „iau ei totul” si in final ajungem la „mergeti la autoritati si spuenti ca sunteti impotriva gazelor de sist”.
    Ce e genial in clip? Faptul ca exista tineri care folosesc metodele de acum 50 de ani impotriva „chiaburilor?”
    Eu n-am vazut in clip informare: n-am vazut proiectii, statistici, date. Am vazut niste tineri care s-au lipit de preot (atat de clasic) pentru a manipula niste batrani.
    Imi pare rau; poate nu sunt destul de „desteptat”.

    • Ok, dar daca afli ca pana acum nu au existat tineri care sa imparta pliante la batrani, nu au existat preoti care „sa se bage” si singura sursa de informare a oamenilor din clip era primarul pe care l-ati vazut manifestandu-se in toata splendoarea. Schimbarea incepe cu un public debate, cu doua parti care incearca fiecare sa convinga, iar apoi oamenii vor fi obligati sa gandeasca si sa actioneze in consecinta.

      • Nu ma supara faptul ca exista tineri si preoti care se implica. Foarte bine. Toti ar trebui sa ne implicam in problemele urbei.
        Ma supara faptul ca metodele folosite sunt acelasi cu ale lui Ponta. Daca peste ani acei tineri vor avea putere vor incepe sa vada anarhisti acolo unde sunt ei acum.
        Ar fi fost foarte corect sa spuna: da, exista riscul sa se contamineze apa din fantani. Cereti apeduct si canalizare. Da, daca se plimba eu stiu ce masini pe drum se vor crapa casele. Cereti drum asfaltat. Cereti garantii materiale pentru ca au de unde sa va ofere. Folositi acest moment ca pe o oportunitate, nu ca pe o tragedie in devenire. Asta i-as fi invatat pe acei oameni.
        Si daca nu vreti nimic din toate astea atunci opuneti-va din rasputeri. Dar ma intreb: ce vor oferi celor cativa copii de acolo? Sunt 80% sigur ca vor pleca la oras dupa majorat. Si la ce va fi folosit protestul si incrancenarea de acum?

        • Asa i-ati fi invatat, dar de fapt nu i-ati invatat nimic nici in conformitate cu propriile idei nici cu altele, pt. ca nu v-ati dus la Pungesti si nu v-ati asumat. Oamenii care au facut-o merita toata stima noastra, este tot ce spun.

        • Si cu ce te ajuta daca ai apeduct si canalizare daca in lacul de langa sat se vad bulele de gaz cum ies la suprafata (si eventual se adapa toate animalele din imprejurari acolo)?

          Nu ma intelegeti gresit. Aveti dreptate atunci cand spuneti, ca cineva care vrea sa te informeze, ar trebui sa-ti arate si posibililele beneficii sau posibilitatea de a minimaliza efectele negative ale proiectului. Insa daca incercati sa spuneti ca trebuie cerute apeducte pentru a crea un sistem de apa curata intr-un mediu otravit, deja nu mai functioneaza argumentatia. Adica, solutia pe care eu as cere-o, ar fi sa faca apeducte pentru apa contaminata…este evident ca acest lucru nu se poate, daca dinamitezi pur si simplu solul.

          Asta nu este „MANAGEMENT DE RISC” intr-un proiect. Astea sunt probleme foarte mari care trebuie rezolvate inainte de a incepe proiectul impreuna cu toti cei implicati si posibil afectati. Si nu studentii astia 2 sau protestatarii sunt devina prin faptul ca sperie lumea fara sa spuna ca exista beneficii. Este aberant. Chevron-ul si statul sunt devina, ca nu informeaza populatia asupra efectelor nocive.

          Pentru a incheia. Daca ar fi atat de evidenta SOLUTIA LA PROBLEME (cu apeducte, drumuri asfaltate, baraje la Rosia etc.), atunci protestatarii n-ar face decat sa ridice mingea la fileu, iar Chevron-ul si/sau statul ar spune: „Da, uite ca facem si asta pentru voi.” Nu se intampla asa ceva. Si vreau sa subliniez – nu cred ca lipsa banilor este problema, ci lipsa de solutii viabile.

  5. Poate nu stiai dar strategiile de interventie ale politiei s-au adaptat epocii Twitter si Facebook in anumite tari. Blochezi hashtagul si SMS-urile, regulile companiilor private o permit la cereri exprese din partea guvernelor si ai redus comunicarea. Mai mult poti, poti identifica cu un grad ridicat de certitudine partile cele mai active online si poti sa destructurezi, daca doresti retelele respective foarte simplu. Ar mai fi studiile despre persistenta miscarilor. Cei 5000-8000 sunt aceiasi care ies. Anii viitori vor manifesta pentru alte cauze. Believe me, cauzele sunt foarte maleabile in activismul online. O spun studiile. 30 la suta dintre ei vor fi influentati online sa voteze cu o parte.

    Dar nu asta e problema.

    Problema e Razvan, ca oamenii moderati ideologici intra in zona ideologiei pasionate si a fanatismului irational. Oameni ca si tine, de altfel. Evident in perspectiva unui scenariu de constiinta libera si un cazul unei miscari planificate.

    Eu sunt personal in dezacord cu legea strazii.

    Si la fel de dezacord cu manipularile. De orice parte vin. De aceea nu pot sa nu observ ca pe langa manipularea exercitata de RGMC , au existat manipulari din partea asociatiilor de care vorbeai gen VIRA.Sau B.O.R. Cine se afla in spatele lor.

    E plin razboi al manipularilor.

    Sa vii ca si comentator public si sa spui ca Daniel Barbu a meritat ce i s-a intamplat, imi pare derezonabila, in opinia mea, in fond discutam despre un atac la integritatea fizica a unei persoane din cauza unei opinii sau comportament, e un pas mare spre violenta fizica si desemnarea unor persoane ca si indezirabile. Istoria e plina de asemenea exemple, in care indezirabilitatea sanctionata cu violente nu au dus la nimic bun, decat la instabilitate. La fel de derezonabile imi par solutiile propuse de cei de la capitalismpepaine, la fel de derezonabile manifestarile extatice ale dlui Mihail Neamtu in Parlament.

    Modul promovat, inclusiv de tine de a face schimbare in termeni apocaliptici, adica de sfarsit brusc, nu e un semn neaparat de incantare. E unul de interogare, asupra capacitatii sociale de a se adapta la realitati contemporane. Societatile democratice libere o fac prin institutii , alegeri si legi. Cele nedemocratice prin manipulari succesive urmate inevitabil de revolutii.

    Nu am auzit pe nimeni, dar absolut pe nimeni din spatiul public contestatar sa propuna o solutie alternativa viabila pentru societate la un proiect economic gen Rosia Montana.
    Asta e inspaimantator.

    Cand energiile oamenilor inteligenti sunt canalizate spre a demola in loc in a construi…si in a demola cu fanatism, nothing good is happening.

    Desigur sunt de acord cu punctul de vedere ca actuala clasa politica cauzal a creat situatia de refulare pe strazi, dar intrebarea primordiala, ce oferi ca si alternativa. Haos, show mediatic lipsit de continut. Legea celui mai vocal pe piata sticlei. Legea celui care da cu pumnul. Tinerii de azi sunt deja conditionati pavlonian, cu mentalitatea ies in grup, postez pe Facebook obtin ce cer. Dar nimeni nu gandeste pentru el insasi. Ce obtin, personal din cauza. Nimic. Doar un sentiment fals de victorie.

    Comentam undeva aici despre notiunea de riscuri, atat de mult utilizata de protestatari.

    Si faceam o observatie, Universul material ofera la o anumita scara de timp riscuri mult mai mari pe care le poti controla cu mijloacele tehnologice actuale, de la impacte cu asteroizi la seisme si fenomene climatice extreme.Ori daca esti smart, trebuie sa faci in asa fel incat sa atragi bani sa investesti in educatie si tehnologie ca sa maximizezi probabilitatea de supravietuire. Doar cu bani se fac chestiile astea. Iar pastrarea unui status quo si agricultura de familie, din pacate nu mai asigura fondurile necesare construirii infrastructurii si tehnologiilor viitorului.

    Mi-ar fi placut sa vad 2000 de protestatari sa fii venit si sa spuna, noi ne oferim sa fim voluntari in Rosia Montana sa oferim sa invatam sa devina programatori de performanta copiii oamenilor respectivi in 15 ani sa devina un pol de dezvoltare IT. Si asa ar fi irealist, evident.Dar ceva mai mult. Dar s-a ajuns la emotionalisme de genul , nu de vindem tara. Imi aduc amintiri de sloganul anii 90. Nimic bun a urmat. De aceea am si plecat.

    PS http://www.theglobeandmail.com/report-on-business/canadian-miners-should-learn-from-gabriels-missteps/article14941869/

    • Fanatism ideologic, eu?! Nu neg ca acest comentariu este foarte salubru si contine mult adevar, insa a acuza BOR de manipulare este peste puterea mea de a intelege. Iar daca manipularile vin si din dreapta si din stanga, atunci ce ne facem cu dl Marincea de la IGR care ar fi printre putinii specialisti avizati, care ne explica ce nenorocire este acest proiect?! Sper ca nu spuneti si despre domnia sa ca e fanatic ideologic si incearca sa manipuleze.

      • Ma faceti sa rad, domnule Razvan. Nu putem suspecta BOR de manipulare? De unde ati concluzionat asta? Ba eu chiar de aceea ma tem. Cum se face ca BOR-ul ortodx (precum „fratele” de la Rasarit) e asa de pornit si „informat” despre pericolul gazelor de sist?
        Asta nu inseamna ca, pe ansamblu nu sunt de acord ca politicienii romani sunt depasiti si ca aceste contracte sunt facute pe sub mana. Insa asta e alta discutie.

      • da, cum stiti preoti locali au aparut in straie preotesti*simbolurile institutiei religioase* la mitinguri si nu s-au dus in blugi si tshirt. au avut autorizatia folosirii acelor simboluri, presupun din moment ce au fost tolerati si stiind ierarhia si disciplina ecumenica..deci aparitiile lor au girul superiorilor. manipulare, pentru ca nu inteleg jocurile societatii contemporane la nivelul economiei si dezvoltarii.http://www.razbointrucuvant.ro/recomandari/2013/06/11/afp-pr-vasile-laiu-anti-exploatare-gazelor-de-sist-lobby-guvernamental/

        acum referitor la domnul Marincea, are credibilitate desigur. dar cum am spus. trebuie reflectat asupra unor notiuni de riscuri dintr-o perspectiva de impact, in cazul scenariului celui mai prost posibil, adica ruperea barajului. ,de la contaminarea *perimetru geografic si demografic+ pana la doza de cianura probabila cu care pot intra oamenii in contact., care e probabilitatea ca un asemenea eveniment sa se produca, care sunt implicatiile in cazul unor evenimente de anvergura mai mica gen infiltratii. apoi trasa o concluzie. altfel e razboiul emotiilor.

    • Domnule DanielT, ati scris:

      „Nu am auzit pe nimeni, dar absolut pe nimeni din spatiul public contestatar sa propuna o solutie alternativa viabila pentru societate la un proiect economic gen Rosia Montana.
      Asta e inspaimantator.”

      Nu este inspaimantator, stimate domn, este normal! Chiar absolut normal, as spune: tine de ceva care se numeste specializare, sau diviziunea sociala a muncii!

      Dar sa explic: cu totii suntem producatori (in domeniul nostru de competenta) si consumatori (in celelalte domenii). In aceasta ultima postura, avem dreptul sa criticam calitatea unui bun/serviciu oferit de catre producatori, fara ca acestia sa ne solicite solutii de imbunatatire a acestuia: treaba lor e sa produca, iar treaba noastra este sa platim (sau nu, daca produsul/serviciul oferit este de proasta calitate).
      Ei bine, politicienii si institutiile statului sunt producatori de solutii socio/economice ale caror „consumatori” suntem noi. Prin urmare, avem tot dreptul sa criticam solutiile proaste iar ei – sau altii, iar aici va includ si pe dumneavoastra – nu au dreptul sa ne solicite solutii alternative, pentru simplul motiv ca ei (si nu noi) sunt platiti sa le gaseasca.

      Si stiti care-i culmea? Ca spre deosebire de bunurile si serviciile produse de catre altii, la care putem renunta daca sunt de proasta calitate, la „serviciile” oferite de catre asa-numita clasa politica nu putem renunta, ca nu ne dau voie legile facute, in mod „surprinzator” tot de catre aceasta. Sau altfel spus, atunci cand o companie privata detine monopolul (sau chiar oligopolul) intr-un domeniu avem dreptul sa-i limitam capacitatea de decizie in relatia cu consumatorii, in schimb atunci cand statul detine monopolul in privinta emiterii de legi si a sustinerii acestora prin violenta, tacem si inghitim! Interesant, nu, si „perfect normal”?!

      • v-as contrazice.
        si v-as spune ca hipsterii , mai corect spus tinerii protestatari si metoda lor de mobilizare noua in Romania dar inspirata din miscarile occupy*acolo discutii se pot de asemeni deschide* a inceput cu campania lui Nicusor Dan (la care de altfel am contribuit cu o donatie, apreciind activitatea depusa in cadrul asociatiei Salvati Bucurestiul). acum au o baza de nume, probabil s-au creat retele, legaturi intre membrii, socializare intr-un cuvant, au o identitate de grup- cauza comuna. insa nu trebuie uitat ca in initierea miscarii au fost implicati si sociologi gen dl Kivu sau dna Pippidi Mungiu. E absolut ok, cum sa spun sa faci activism civic. Problema e ca nu poti face doar reactiune la toate cauzele…fara sa pui solutii in loc. Guvernantii *cu toate ca nu apreciez deloc pe cei actuali lucreaza in alti parametrii.
        Iesitul in strada fara solutii e cel mult un semn de revolta, dar nu un proiect viabil alternativ.
        si aici nu inteleg pe participanti, nu au o viziune . sa spuna, dle facem din Romania tara cu cele mai multe piste ciclabile, cu cele mai multe ecopensiuni, etc.. adica sa vina cu un pol de excelenta macar ca si idee economica. decat sa taie pe rand degetele guvernarii. pentru ca de cealalta parte, nu toti sunt fortunati cu acces la smartphone-uri, calculatoare, facebook si twitter. marea masa sociala traieste cu problema existentiala a platii facturilor urmatoare. ieri urmarisem pe pbs un documentar extrem de interesant despre organismele modificate genetic, productia de seminte in Hawai*climat care permite trei recolte si construirea modului de argumentatie. pro contra. acolo erau medici care sustinea ca rata cancerelor a crescut considerabil din cauza utilizarii pesticidelor, erau alte comunicate, erau argumentul ca muncitorii ar fi fost primii care ar fi trebuit sa sufere, ceea ce nu era cazul din cazul expunerii etc. eu cred ca cheia si succesul unei decizii sta in informare obiectiva. daca se revine la argumentul nationalist, nu e bine. daca se incadreaza exploatarile cu standarde de mediu, cu proces transparent de urmarire, cu amenintarea unor despagubiri majore in caz de incidente…poate e o cale mai buna de urmat spun eu. dar repet protestezi doar ca sa fii in moda si protestezi fara sa te informezi corect..sa pui in balanta efectul economic*argumentul care reiese des este ca romanii nu vor beneficia de propriul aur, ceea ce este fals din start, in primul rand se platesc bani , pentru exploatare, pentru muncitori, redevante’ . poate ar fi trebuit pusa discutia in termeni de proprietate individuala a subsolului si terenului si poate nu ar fi fost acum acelasi context, in care statul decide.anyway nu e lupta mea, dar ma irita bombardamentul de mesaje emotionale Rosia Montana., irationalitatea e ca avem putine legaturi directe cu oamenii respectivi si zona respectiva…cu realitatea lor dar o transformam intr-o problema personala, iar apoi nu decelam intre termeni, intre cauze, intre fenomene diferite. revolutie, mna, revolutie peste tot, si azi si maine si ieri. unii mai trebuie sa plateasca taxe.

        • Exista solutii in lucru, desi multi cei care sunt acum in strada, nu au habar despre existenta lor. Asta pentru ca inca n-au ajuns la nivelul respectiv si nu sunt pregatiti sa le accepte. Abia au deschi ochii si au realizat ca e cazul sa ia atitudine in privinta problemelor legate de mediu si politic. Au inceput cu mitingurile, pentru a-si exprima supararile, revolta si temerile. Asa incepe orice trezire, individuala sau de grup. Ulterior incepe cautarea alternativelor, atunci cand le vor dori si vor fi disponibili sa le accepte cu adevarat. Acestea deja exista, sunt in lucru pe mesele celor care au inteles mizeria din politica si din mediu acum cativa ani, au depasit de multa vreme punctul respectiv si au mers mai departe. Viitorul va fi frumos, atat pot spune deocamdata, chiar daca pentru cei treziti cu ceva ani in urma pare uneori ca lucrurile se desfasoara mult prea lent. Totul e perfect, exact asa cum trebuie sa fie… :)

        • Nu este datoria protestatarilor sa vina cu astfel de cifre, să vină cu un discurs obiectiv. Dacă era așa simplu, atunci cred că în 15 ani a avut RMGC timp să facă acest lucru. Nu, în schimb se încearcă rezolvarea lucrurilor pe la spate.

          Personal cred că se cere prea mult de la protestatri. Ei nu trebuie să vină cu soluții. Ei ies în stradă pentru că soluția propusă în momentul de față, nu corespunde ideologiei lor și pentru că își simt viitorul pus în pericol de aceste proiecte. Ei arată cu degetul pe o chestie cu care nu sunt de acord.

          Aveți dreptate când spuneți că protestele sunt încărcate emoțional. Asta nu înseamnă că participanții nu ar fi deschiși la cifre obiective. E așa complicat pentru stat și RMGC să deschide alte canale de discuție, să intre în dialog, să arate pe înțelesul tuturor (cu exemple, comparații) beneficile proiectului? Aparent da, este complicat, pentru că NU O FAC! Ei nici măcar nu reacționează la cerințele protestatarilor, doar încearcă să le diminueze expunerea media și să-și bată joc de ele.

          Nu, ei se ascund în spatele degetului mare și îi demisionează pe toți care nu se conformează (ex. Marincea). Ăsta nu este dialog. Și cred că protestatarii ar fi mult mai creativi în găsirea de soluții, dacă statul ar încerca să dialogheze cu cei care ies în stradă. Repet, NU O FACE! Și din cauza asta este aberant să ne așteptăm de la protestatari, să vină ei cu soluții la proiectele propuse, la partidele actuale (Băse cerea să iasă un partid nou din cercul protestatarilor), să nu știu ce.

          Și întăresc cele spuse de IosIP. Tinerii care ies în stradă îi plătesc pe cei la putere, tocmai ca să analizeze astfel de proiecte, să găsească alternative dacă nu sunt bune, să investească banii acolo unde trebuie. În acest context nu-i poți cere cuiva să vină cu soluții, decât dacă îi oferi și o reducere la taxele plătite statului. Mai ales dacă acestea sunt așa mari cum sunt în țara noastră.

  6. Foarte bun articolul, as vrea sa-i dau share. Dar va rog, revizuiti-l mai intai, e plin de dezacorduri si omisiuni.

    • A fost revizuit de trei ori, tarziu in noapte, ieri. Am sa mai reiau,daca insistati dvs, rog cititorii sa ma ajute daca mai descopera inadvertente – se vor corecta instant.

  7. guverne de tehnocrati pentru 10 ani

    extinderea si pentru ultimi 23 de ani a punctului 8 al proclamatiei de la timisoara

    alegeri anticipate

    guvernul sa devina cel mai feroce agent economic capitalist, de fapt asta inseamna o guvernare competenta a unui guvern, nu adunarea impozitelor

    • Nu, asa cum observa cineva corect mai sus, protestatarii vor trebui sa gaseasca mijloace democratice de a se organiza, cum e firesc. Faptul ca mii si mii au protestat fara incidente – chiar si dlui Barbu i s-a cerut demisia, nimic altceva – a scapat majoritatii comentatorilor. Orice incident e filmat de aproape, dat in loop pe televiziuni, amplificat, rastalmacit.

  8. Mai trebuia spusa o chestie, la capitolul dezinformari. Ca cine e ecologist nu e anticapitalist. Ca desi se protesteaza impotriva RMGC (si cu oarece rezerva si impotriva Chevron) nimeni nu protesteaza impotriva IBM, Oracle, Microsoft, Adobe, Ford, Renault, Bosch, Continental, Orange, Vodafone, PWC…si mai completati voi. Nu avem o problema cu corporatiile sau capitalismul in general ci doar cu coruptia generata de 1 sau 2 corporatii in sanul clasei politice autohtone.
    In rest, marfa artciolul!
    Doamne-ajuta!

  9. pe mine nu ma intereseaza sa se trezeasca aceasta parodie de clasa politica, ci noi, votacii, sa nu mai votam vreun politician.
    intotdeauna au fost independenti.
    un presedinte independent si un parlament doar de independenti mi-ar da o senzatie de profesionisti.
    eu cred ca se poate!

    • Ok, eu inteleg ca asta e interesul si atata vreme cat se obtine cu mijloace democratice – vezi comentariu facut si la articol Aligica – totul e ok, insa nici micsorarea ticalosiei politicienilor actuali nu e de colo.

    • Din pacate, pana nu se modifica legea privind migratia politica, tot degeaba: independentii alesi se vor afilia la vreun partid de indata ce si-au ocupat locurile in Parlament.

      Asta, ca sa nu mai vorbim de „independenti” gen Oprescu ;)

  10. Articol foarte bun.

    O singura observatie, domnul Orasanu: manifestatiile nu sunt „anti Rosia Montana”, sunt pro Rosia Montana si impotriva distrugerii acestei zone de catre RMGC in cardasie cu autoritatile corupte ale statului.

  11. Ii urmaresc de mai multa vreme. Mi-au atras atentia in momentul cand au reusit sa faca acceptat la Cannes un film documentar realizat de o eleva din Barlad, Elena Borcea si intitulat Familia mea, pe scurt.

    In spatele a ceea ce se intampla acum la Pungesti e multa munca in special din partea unor tineri care si-au pus in cap sa arate ca asa nu se mai poate. Nu vor nici la dreapta, nici la stanga. Nu au treaba cu vreo clasa politica desi s-a incercat si se incearca sa fie instrumentalizati ba intr-o directie, ba intr-alta.

    Pentru ca presa nu prea i-a bagat in seama, nu s-au descurajat. Au facut ei filme si le-au pus pe YouTube. Oricine poate sa-i vada la lucru. Si nu doar la Pungesti. Filmele documentare de mai jos sunt doar cateva exemple care surprind munca acestor tineri si scot in evidenta perseverenta lor.

    Nu pot sa spun ce se va intampla. De un lucru sunt insa sigura. Vom mai auzi de ei.

    Comunităţi active | Informare (gaze de şist) | Pungeşti, mai 2012: https://www.youtube.com/watch?v=WIXS90afdP4

    Comunităţi active | Pregătire dezbatere (gaze de şist) | Pungeşti, iulie 2012: https://www.youtube.com/watch?v=Y6ezpFfzTeY

    Comunităţi active | Dezbatere (gaze de şist) | Pungeşti, august 2012; http://www.youtube.com/watch?v=PYuyq5v3hJ0&feature=player_embedded

    Comunităţi active | comuna Banca | martie 2012; https://www.youtube.com/watch?v=62QgAdsinuA

    Comunităţi active | Păltiniş com. Băceşti | martie 2013 : https://www.youtube.com/watch?v=YohcujmyjhM

  12. dle Orasanu, deplasez [ca sa scapam de implicatii emotionale] scenaiul doar un pic. Sa zicem ca „mazilim” toti judecatorii. Cine va judeca de a doua zi pentru o cearta intre vecini, cine va judecar -CU EXPERIENTA- un proces de crima/frauda?
    A MIZA totul pe ideea ca din haos se va intruchipa Electra (o noua generatie de judecatori/politicieni/parlamentari/guvernanti) e doar o fraza copiata [subconstient] de la ideologul anarhiei PRINTUL Kropotkin.
    Stiti vreo pozitie de parlamentar/guvernant/administrator unde NU E NECESARA negocierea=compromisul?
    Este miscarea de azi constienta ca exista compromis=toleranta? mie nu mi se pare.
    Inchei cu o fraza din Procesul Maimutelor: „fanatismul si ignoranta nu dorm ci ne trag spre trecut”. Veti sustine ca nu vedem o combinatie astazi a celor doua manifestand?
    PS. Azi Claudiu Craciun (Bumbes, M.Toma, L.Mihaiu, s.c.l) vrea sa ramana doar o eminenta cenusie. Dar candva, niste lideri vor trebui sa iasa in fata? vor fi capabili sa conduca ECONOMIA?
    PS2. care mare fotbalist a ajuns si mare antrenor?

    • Nu stiu de unde implicati si justitia in acest ghiveci deja f. complicat. Justitia pana acum si-a facut in mare masura treaba pe subiectul pe acest subiect – a invalidat in instanta cateva avize, cerceteaza falsul de la Institutul Geologic, etc.

    • Eu va inteleg si subscriu comentariului. E relativ usor a darama asteptand ca solutiile sa vina de la altii. Poate ca e o chestie de varsta, sunt prea batrana ca sa fiu la unison cu protestatarii.

  13. Politicienii nu inteleg pentru ca doar in urma cu un an trimiteau mortii la referendum iar la alegeri cumparau voturile cu 50 lei. Asta este Romania pe care o cunosc ei si refuza sa creada ca s-a schimba ceva intr-un timp atat de scurt.

    Pana acum, atunci cand au fost decizii de luat, negocierile s-au facut intre ei si cu aportul „sponsorului” (cum este RMGC). Lucrurile nu mai pot continua astfel, trebuie organizate dezbateri, trebuie ascultate revendicarile protestatarilor si gasite solutii de compromis, ceea ce reprezinta de fapt scopul unui polician.

    Sper ca acesta sa fie inceputul intrarii in normalitate pentru tarisoara noastra.

  14. Exact de asta are nevoie Romania, de o societate vie care sa reactioneze si sa puna sula in coasta politicienilor de fiecare data cand acestia nu tin cont de interesele lor; este singura speranta…
    In ceea ce priveste gazele de sist insa, lucrurile trebuiesc cumpanite bine. Trebuie tinut cont ca factura la gaze se umfla iarna de iarna si ca independenta energetica a Roamaniei este calea de a trage se sub calcaiul cizmei rusesti, republica Moldova. Pe de alta parte daca exista riscuri atunci cei care si le asuma trebuie sa fie platiti pe masura;resursele de sub teren, in proprietate celui care detine acel teren!

  15. Exact asta este esenta protestelor:
    “eu imi apar saracia si nevoile si neamul”!!
    Urmarea este ca asa vom ramine – saraci – in vecii vecilor.
    Asta au vrut rusii dupa razboi cind Romania urma sa fie sursa de alimente a CAER iar industria sa se fac in alte parti. Acum vrem „ii ajungem din urma pe americani” prin agroturism si fructe de padure. Au mai incercat si altii prin ordine de la CC al PCR. E drept ca vroiau industrie dar nu se pricepeau la nimic. Cam ca politicienii de acum.
    De ce nu mergem pina la capat – sa desfiintam orice industrie, eventual sa interzicem studierea ingineriei de orice fel si chiar a stiintelor priculoase (fizica, chimie, genetica etc.). In cele din urma sa interzicem orice activitate care aduce atingere naturii. In acest caz ar fi cazul sa interzicem in primul rind agricultura. Nu rideti dar agricultura este cel mai mare dusman al biodiversitatii.
    Ar fi bine ca fiecare sa devina specialist in ceva, nu conteaza ce, si apoi sa-si vada de domeniul sau. Ar fi bine sa nu mai vedem ingineri care scriu romane si fac pe ziaristii si invers actori specialisti in industrie. Si bine ar fi sa nu mai vedem popi specialisti in altceva decit ceea ce au invatat la facultate.
    Povestea cu societatea civila este foarte frumoasa si utila cita vreme fiecare isi vede de ceea ce stie altfel ne intoarcem inainte de ’89 cind unii erau buni la toate doar sa dea partidul ordine.
    Cineva spunea ca o natiune progreseaza cind in scoli sint mult mai multi oameni decit in biserici. In Romania este exact pe dos daca raportam numarul bisericilor la cel al scolilor.
    Din acelasi motiv statul NU POATE FI AGENT ECONOMIC CAPITALIST. Staul nu se pricele la nimic. De altfel asa a fost in comunism – statul era nu cel mai mare ci unicul capitalist – si s-a vazut ce a iesit.

    • Batrine: esti de acord ca trebuie sa cistigi ceva dintr-un proiect? Daca da, afla: RM este doar un tun. Din miliardele alea promise statul roman va cheltui mai mult (si nu are pus un buffer de riscuri deoparte). Deci iesi pe minus, si asa in fund si cu banii luati.

      Cu gazele de sist e iar alta poveste: nu cistigi mai nimic. Daca ai avea industrie, sa ai un lant economic viabil, sa adaugi valoare gazului (da, valoare adaugata), as zice da, extraordinar. Dar nu se vrea decit exportarea gazului – as is – si gata. Pe linga faptul ca tehnologia actuala comporta riscuri majore de mediu.

      FYI: aurul nu pleaca, gazul nu pleaca. Faptul ca nu va puneti problema oportunitatii e trist

      • Eu nu ma refer la un proiect sau altul. Nu imi propun sa dau verdicte referitoare la unul sau celalalt. Pur si simplu nu cred ca am expertiza tehnica necesara (desi am mai multa decit un economist, popa sau actor) si mai ales nu am datele necesare. Ceea ce sa vintura prin presa nu are nici o valoare. Eu vreau ca oricine sa poate sa-si exprime parerea daca are ceva de spus dar fara sa emita verdicte daca nu este expert in domeniu. Eu stiu exact ce este cu cianurile si ele nu constituie un argument din p.d.v. stiintific. Spre exemplu ceea ce ramine in urma cianurilor este mult mai putin periculos decit ceea ce ramine in urma tiosulfatului. Deci dam un pericol imediat si rezolvabil pe unul pe termen lung mult mai persistent. Dar nu pot sa spun despre proiectul RM ca este bun sau rau din motive de cianura pentru ca asta este cea mai mica problema iar in privinta celorlalte nu am date si la unele nu ma pricep. Nu stiu ce sa va intimpla cu gazele de sist care eventual vor fi extrase. Chestia cu valoarea adaugata suna frumos dar nu sint convins ca pot fi chimizate cu costuri competitive. Ar trebui sa stim in primul rind care este compozitia lor iar asta nu se poate face daca nu se face explorare. Ar fi bine sa nu ne pronuntam pe baza de banuieli si intuitii.
        In orice caz nu putem renunta la orice activitate extractiva si la industrie. Incercati un exercitiu de imaginatie si vedeti ce ar fi fara medicamente, fara mase plastice si fara mult iubitele smartphone-uri, tablete, fara internet si facebook e-mail etc. NICI UNA nu ar fi posibile fara industria chimica!!! Si in general nici o industrie nu produce ca sa polueze ci pentru ca produsele sint NECESARE. Numai in comunism se producea pentru plan. In capitalism se produce pentru piata – vinzare. Nimeni nu are nevoie de tot ce se produce dar nici nu se poate lipsi de tot ce se produce si nu se produce nimic de care sa nu aiba nevoie cineva.

        • Inca o data: faptul ca nu va puneti problema oportunitatii e trist

          N-a zis nimeni ca nu trebuie exploatate. D-voastra si cu mine vb de 2 lucruri diferite. Revedeti cele ce am scris. Si cautati argumente pertinente cind raspundeti.

          Exercitiu de imaginatie: ce s-ar intimpla daca onorant guvernul Romaniei ar spune: „nu iese din tara niciun fel de materie prima bruta”. Adica: lemnul trebuie prelucrat aici, gazul trebuie ars aici, otelul trebuie facut aici, etc.

          • Constat ca nu ati inteles ce am spus. Pe scurt:
            Nu ma pronunt referitor la oportunitate pentru ca nu ma pricep. Pot sa ma pronunt asupra unor aspecte tehnice. Cine nu se pricepe la ceva nu trebuie sa pronunte verdicte in domeniul respectiv.
            In ce priveste partea referitoare la exercitiul de imaginatie propus este simplu. Nici macar nu e un exercitiu de imaginatie pentru a fost unul care a incercat si a sfirsit la Tirgoviste….
            Si el isi cam apara „saracia si nevoile si neamul”. De niste sute de ani romanii cam asta fac si, cum spunea un alt clasic in viata, sint „cinstiti si saraci”. Nu stiu cit de cinstiti dar sigur saraci si asa vor ramine daca continuam cu lozincile de tip „Nu ne vindem tara”. Astept si „Noi muncim nu gindim” ca sa fie tacimul complet si bomboana pe coliva. In fine tinind seama de tot ce am vazut aici putem sa aplicam inca un principu „Acum nu este momentul”. Presupun ca pe asta se bazeaza analiza de oportunitate.

            • Dl Marincea a vorbit de telurocianuri, sulfocianuri care sunt „fotodegradabile in 120 de ani”. A vorbit de 260.000.000 (da e corect!) de slam cianurat , de un perete de 180 m inaltime si de un bazin cu 600 m lungime (un fel de Vidraru). Acesta este, in opinia mea, cel mai avizat om din Romania, care mai vorbeste si de 19 falii pe fundul lacului cianurat, de infestarea izvoarelor prin rocile poroase. Ce ar mai trebui adaugat?

  16. Lung si incarcat de ganduri acest articol !
    Dar cine ajunge sa citeasca si Paragraful:
    4. O noua generatie care sa se manifeste in politica
    resimte brusc o stare de frustrare:
    „viitorul este al organizarii si al auto-organizarii, este al concatenarilor, al agregarilor online (hashtaguri, microbloguri, comunitati virtuale, postari in timp real al unor clipuri pe Youtube, filmate cu Iphone-ul, share-uite pe Facebook)”
    insa
    „viitorul are obiceiul de a se pravali peste noi mult mai rapid decat ne dam seama”.
    adica intr-un fel e o chestie de fatalitate carpatino-danubiano-pontica.
    Sunt de acord ca tinerii din actuala generatie purtatoare de SmartPhone ar trebui sa ridice privirea din touchscreen pentru a se vedea unii pe altii, pentru a interactiona efectiv interpersonal, pentru a-si valida unii altora capacitatile de „manifestare in politica”. Ei vor atinge si acest stadiu, inevitabil.
    Factorul aleator este Elementul Coagulant, Vehicolul portant: Partidul lor politic.
    Ei vor fi nevoiti sa deiscute deschis:
    Cui incredintam forta noastra ?
    Care este ideologia demersul nostru politic ?
    De unde extragem modelul politic sustenabil, baza a generarii unei clase politice care sa ne reprezinte, model viabil in sec al XXI-lea ?

    Aici trebuie sa intre in scena Moderatorul Politic (nu vreau sa folosesc termenul care provoaca repulsie celor din generatia mea: activist) al carui obiectiv trebuie sa fie descoperirea si promovarea Personalitatilor care vor deveni Politicienii reprezentanti ai Capitalului Privat Romanesc veritabil, un Capital a carui sursa sa nu fie infectata de pacatul originar al „primului milion”.

  17. Eu sunnt de acord ca e bine ca lumea se organizeaza si ca protesteaza, dar tind sa fiu de acord si cu @bibicu. Adica protestele sa nu fie doar de dragul protestelor, fiindca nu exista industrie nepoluanta, sau in general, activitate umana nepoluanta – tot ce facem „polueaza”. Trebuie cantarite bine avantajele si dezavantajele; ce e important este sa explici clar decizia luata. „Atat pierdem, atat castigam, astea-s avantajele, astea-s dezavantajele, noi guvern (sau parlament, sau ce-o fi) credem ca merita pe termen mediu, etc” – fara legi ilegale (!) si cu dedicatie, fara campanii de presa jenante, fara intimidarea protestatarilor, etc.
    Din pacate, asa cu spune si dl Orasanu, clasa politica este in mare parte formata in comunism, iar ceea ce urmeaza (dl Ponta de ex) este exact dupa chipul si asemanarea celor vechi. Politicienii „vechi” au o mare meteahna (printre multe altele), caracteristica regimului comunist, foarte inchis la nivel inalt – nu au obisnuinta transparentei deciziilor si nici nu cred ca trebuie sa-si explice vreodata deciziile. Ei sunt obisnuiti ca deciziile sa le ia in spatele unor usi inchise, deciziile sunt absolute (asadar trebuie sa modifice legislatia ca sa se potriveasca deciziei, nu invers!) iar apoi livreaza maselor totul, „full option”, fara explicatii, sau cu explicatii ridicole. Cam ca sedintele CPEx: cutare a fost eliberat din functie, urmand a primi alte insarcinari pe linie de partid si de stat – sau asa ceva. Nici o explicatie, nici un motiv, nimic. „Prostimea” nu trebuie sa stie decat ceea ce le spunem noi…
    Eu, daca timpul mi-ar permite, pentru asta as iesi sa protestez: pentru transparenta si motivarea clara si completa a deciziilor luate – normalitate intr-un cuvant. Cu studii, cu documentatie, cu pareri pro si contra, etc. Nimeni nu spune ca oamenii alesi nu trebuie sa ia decizii pentru noi – doar de-aia i-am ales, printre altele – dar sa le ia transparent, motivat si conform unei proceduri clare.

    • Asta cu CPEx a lovit in plin – e chiar mai exact fata de ce am vrut sa spun cu politicienii de stil vechi. Asta e esenta – schimbarea oamenilor si a legilor sa se potriveasca deciziei ! Va cer copyrightul pentru a mai folosi aceasta sintagma, e cum nu se poate mai nimerita.

      • Din partea mea folositi ce si cum doriti; nu am pretentii la nici un fel de copyright, zau asa.
        Imi amintesc de orele de „invatamant politic” din scoala, unde ne punea „diriga” sa comentam stirile din ziare. Si ne punea sa taiem din ziare stirile… Uneori vedeam pe prima pagina cate o sedinta de-asta CPEx in care ti se aduceau la cunostinta niste lucruri, fara nici un fel de explicatii sau motivatie. Uneori mai aflai cate ceva dedesubturi, dar de cele mai multe ori nu aflai nimic…

  18. E tare asta cu independenta energetica, de parca poti fi independent energetic la infinit. Nenica la un moment dat energia fosila se termina, e o resursa finita asa ca faza asta cu independenta energetica trebuie privita altfel decat prin prisma energiei fosile. In alta ordine de idei sint foarte bucuros ca oamenii incep sa iasa in strada sau in piata, acolo unde se face cu adevarat politica, si ca-si exprima liber parerile. Am pledat intotdeauna pentru asta. Pentru mine asta e mai important decat prezenta la vot. Democratia adevarata s-a practicat intotdeauna in agora si nu in spatele usilor inchise ale guvernului sau parlamentului sau mai stiu eu ce alta organizatie statala sau suprastatala.

  19. Pragmaticule, inteleg unde bati. Desigur ca nu vor conduce economia Bumbes si compania. Eu insa as crede ca din oamenii care i-au sustinut, care includ academicieni, profesori in Occident si in multi tineri cu studii occidentale ca dnul Orasanu se poate face un guvern. Basescu are dreptate (desi a vrut sa fie sarcastic) si Alina Mungiu-Pippidi ar trebui sa se lase de predat politici publice si sa devina prim ministru. Iar presedintele Academiei, Ionel Haiduc, sa fie presedinte. La Mediu il punem pe directorul demis de la Geologie, ca e dovedit ca are coloana vertebrala. La Lucrari Publice pe Nicusor Dan, la Justitie pe Macovei si ne descurcam binisor fara clasa politica de azi.

  20. @RO: Sunteti printre putinii autori (alaturi de prof. Tismaneanu si DPA) de pe contributors care raspund la (aproape) toate comentariile, favorabile sau nu. Felicitari&respect!

    • Multumesc. O fac pentru ca in spatele comentariilor se ascunde intotdeauna un anumit segment de populatie care gandeste la fel.

  21. Auzisem la TV acum cateva zile – din pacate nu mai tin minte cui apartine afirmatia – ca: „daca au iesit in strada cateva mii, asta nu e opinia a 20 milioane de romani”. Cum ar veni, protestatarii sunt facuti aproape insignifianti, o masa neinsemnata desi involburata… sunt curioasa cati oameni trebuie sa iasa in strada pentru ca actuala clasa politica sa nu se mai poata preface ca nu s-a intamplat nimic…si sa se tina cont de nemultumirile lor..

    • Cred ca ceva cu acelasi inteles a spus si dl Sarbu, logica numerelor va prevala si daca politicienii insista, eu cred ca vor putea vedea mai multi oameni.

    • Să nu uităm că aceste idei bolşevice vin de la Ilici Iliescu-kgb, tartorul şi bulibaşa PSD care afirma cu cinism în 1990 că cei peste 20.000 de manifestanţi anticomunişti din Piaţa Universităţii trebuie lăsaţi „să fiarbă în suc propriu” şi când i s-a amintit că sunt câteva zeci de mii s-a mirat: doar atâţia „golani”?! Numai de la un milion în sus voi discuta cu ei! Ştia „bunicuţa” că minerii sunt pregătiţi să intervină la semnalul ei dat prin televiziunea „liberă” aservită.Faptul că acest criminal dovedit de rechizitoriul procurorului militar Voinea nu a fost încă judecat şi condamnat pentru ordinele şi declaraţiile criminale făcute în decembrie 1989 şi iunie 1990 mă face din nou să mă îndoiesc că în cadrul actualului sistem politic Iliescu şi ai lui vor mai fi aduşi în faţa instanţei pentru cei peste 1000 de morţi pe care îi au pe conştiinţă.

  22. Amestecati si puneti pe acelasi plan Rosia Montana si gazele de sist, desi cunoasteti bine ca cele doua nu sunt similare cu nimic, doar pentru a va întregi demosntratia, de dragul efectului la public.
    Nu este o strategie responsabila. Nu sunteti de încredere.

    • ” Oricum, desi naratiunea e deja amestecata – proiectul Rosia Montana ajungand asimilat in mod gresit cu gazele de sist ”

      Daca sunt sau nu de incredere decideti dvs si fiecare cititor si actionati in consecinta, insa ce am spus eu este clar, mai sus. Sau nu?!

      • Nu.
        În economia textului, Rosia Montana este pusa laolalta cu gazele de sist în proportie de 99%, singura propozitie unde este facuta, ce-i drept, foarte net, diferentierea, este aceea citata de dvs. De altfel, citind acesta afirmatie – corecta – m-am decis sa trimt un comment, în care tocmai asta va reprosam, ca desi puteti face diferenta (dovada fiind mica fraza citata), le amestecati de dragul efectului.

        Pentru ca de data asta sunteti de partea buna a baricadei, va ofer un sfat: încercati sa fiti mai temeinic. Sunteti un tânar rasfatat de soarta cu succese facile, ceea ce va face superficial si îngâmfat. Cracterial, nu va diferentiati prea mult de Boureanu, Ponta sau Banicioiu, pentru a va cita câtiva din generatia dvs. Daca la asta tindeti, fiti fericit, v-ati atins de ja scopul. Daca vreti o cariera mai solida, fiti mai modest si mai muncitor, asa cum ati vazut în lumea civilizata, de care v-ati frecat.

        • Chiar daca acest comentariu nu imi este favorabil, voi reflecta si voi incerca sa fiu mai temeinic. Sa nu mi-o luati in nume de rau insa daca eu consider ca cel putin doi din cei trei citati nu ar fi in stare sa produca singuri un text de analiza de context, mai ales in momente pivotale cum este acesta.

  23. Acei sateni din Pungesti deveniti “eco-anarhisti” pentru SRI, “mahalaua inepta” pentru Baconschi, “neofascisti” pentru Barbu, “extremisti”pentru Ponta si “bolsevici” pentru Basescu, nu sunt decat niste oameni care doresc sa traiasca intr-un mediu curat atat ei cat si urmasii lor. Frumos articol Razvan, scris cu sufletul! Ma bucur ca sunt tineri care gandesc si scriu ca dvs! Numai prin voi Romania va avea un viitor.

  24. Am citit partea de inceput a articolului – o sa citesc si restul… Tot ce pot sa sper este ca se va si intampla ceea ce descrieti, si ca se va schimba ceva… Si ca „Noua generatie” nu se va culca la loc. Doamne ajuta!

  25. Tinere Orăşanu,
    te urmăresc de ceva timp în câteva din emisiunile de Naşul TV.Spui lucruri interesante şi pentrucă ai avut şansa să intri pentru puţin timp (cum am avut şi eu şansa asta, dar la nivelul unui judeţ) în sistemul ticăloşit – dar pentru un tânăr inteligent şi bine pregătit a fost deajuns.Şi eu am fost ejectat din acest sistem, de pe o funcţie relativ mică de conducere (director de Casă de Cultură Municipală), imediat ce au realizat că sunt corect şi vreau să-mi fac datoria în interesul comunităţii şi al angajaţilor.
    Văzând ce se întâmplă în prezent în relaţia Preşedinte-Guvern mă gândesc la o diversiune posibilă care mă înfioară: oare nu tot ei l-au creat şi pe Băsescu ca să amăgească Occidentul că am avea totuşi opoziţie democratică care se luptă pentru independenţa justiţiei (poate chiar circul cu condamnarea lui Năstase, numai pentru 8 luni, a fost bine orchestrat de anumite servicii de tip KGB) şi condamnă crimele comunismului (pe de altă parte să nu uităm că toţi cei 3 preşedinţi din ultimii 23 de ani s-au umilit, vărsând lacrimi la Muzeul Holocaustului din SUA, acceptând minciuna cu cei aşa zişi 400.000 de evrei exterminaţi din ordinul guvernului român din anii 1941-1944).Mai devreme sau mai târziu vom afla, căci adevărul va ieşi la suprafaţă ca unt-de-lemnul.Pâna atunci sper să se nască o formaţiune politică anti-sistem (poate în jurul PNR al lui Mihail Neamţu) şi să se ridice o personalitate – candidat la preşedenţie din rândul manifestanţilor.Doamne ajută!

  26. Efectele periculoase pe care le poate avea (gazele de sist)!

    Incredibil, saracie lucie, peisaj de lumea a 3-a dar trebuie sa ne impotrivim „ca ne sfasie aia”. Ne fura resursele strainii.

    Noua nu ne trebuie gaze de sist !!! Toate tarile nu le-o primit! :-) Jos Chevron!

    Naivitate si prostie…

  27. Jos Chevron! Jos exploatarea aurului, jos industrializarea abuziva! Sa ne intoarcem la natura, sa traim din nou ca stramosii nostri, geto- dacii! In primul rand sa nu ne vindem tara, pe cat posibil sa o donam.Am reusit pana acum o adevarata performanta: am demolat industria si bine am facut…am distrus clasa de mijloc si iar am facut bine…de agricultura si de irigatii chiar nimic nu mai e de spus. Suntem pe drumul cel bun..Oare energie electrica ne mai trebuie?!!Da, cred ca de asta avem nevoie, sa bagam curent in tastatura si la bateria smartphonului/ Ipod-ului…Caini vagabonzi ne trebuie si d’aia.Ca facem manifestatie! Sunteti seriosi oameni buni??Eu zic ca ba..la buna vedere!

    • Nu am ce sa comentez pentru ca amestecati groaznic mere, pere si scaieti. Curentul poate veni din eoliene, din energie nucleara sau hidro. Aurul poate veni prin separatie prin flotatie si nu printr-o cianurare extensiva intr-un lac, cu halde de steril cat barajul Vidraru.

      • Pentru a acoperi consumul de energie electrica din centrale nucleare ne mai trebuie vreo 5 Cernavode. Ma intreb cita lume ar iesi sa protesteze la asa ceva. Exploatatea aurului prin flotatie impune o concetratie minima a aurului in zacamint si sa vedeti ce de slam (steril) ramine. In plus am vazut personal ce inseamna asta in Yukon (pe linga Dawson City). Imaginea este devastatoare dar se spune ca nu este o problema pentru ca natura se raface in30-40 de ani!! Se vede si din satelit. Cautati pe google maps Bear Creek si vizualizati imaginea de satelit.

        • Pai vreo doua avem in proiect deja – Cernavoda 3 si 4. O a doua centrala nucleara in Transilvania e de asemenea in proiect. Dar de 23 de ani nu am „miscat” decat in 2007, cand Unitatea nr. 2 a fost finalizata.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Razvan Orasanu
Razvan Orasanu
Presedinte al Asociatiei "Tine de Noi", Kokkalis Fellow la Harvard University - John F. Kennedy School of Government (2012), Consultant local pentru Banca Mondiala (2010), director de cabinet al Presedintelui Consililul Concurentei (2009), absolvent al cursului Financial Programming and Policies - Fondul Monetar International (2009), Consilier de Stat al Primului Ministru pe probleme economice (2005 si 2007-2009) si Presedinte AVAS (2006). Absolvent London School of Economics, Joint Vienna Institute si al Cursului Executive Harvard Kokkalis (Atena-2006). Autor a peste 200 de articole in domeniul economic si al politicilor publice - in Ziarul Financiar, Capital, Money Express, Evenimentul Zilei si Contributors.ro

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Carti

 

 

Nexus – Scurta istorie a retelelor informationale

Scurtă istorie a rețelelor informaționale din epoca de piatră până la IA
Editura Polirom, 2024, colecția „Historia”, traducere de Ioana Aneci și Adrian Șerban
Ediție cartonată
Disponibil pe www.polirom.ro și în librării din 27 septembrie 2024

 

Carti noi

Definiția actuală a schimbării climei“ a devenit un eufemism pentru emisiile de CO2 din era post-revoluției industriale, emisii care au condus la reificarea și fetișizarea temperaturii medii globale ca indicator al evoluției climei. Fără a proceda la o „reducție climatică“, prin care orice eveniment meteo neobișnuit din ultimul secol este atribuit automat emisiilor umane de gaze cu efect de seră, cartea de față arată că pe tabla de șah climatic joacă mai multe piese, nu doar combustibilii fosili. Cumpără cartea de aici.

Carti noi

 

Carte recomandata

Ediția a II-a adăugită.

„Miza războiului purtat de Putin împotriva vecinului său de la vest este mai mare decât destinul Ucrainei, echilibrul regional sau chiar cel european. De felul în care se va sfârși acest conflict depinde menținerea actualei ordini internaționale sau abandonarea ei, cu consecințe imprevizibile asupra întregii lumi pe termen mediu și lung. E o bătălie între democrație și dictatură, între regimurile liberale și cele autoritare... Cumpara volumul de aici

Pagini

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro