joi, martie 28, 2024

Cum a abandonat PSD-ALDE înainte de Summit-ul de la Sibiu singurul proiect de țară al României: exploatarea gazelor naturale din Marea Neagră


Guvernul României a ignorat unul dintre cele mai importante obiective pe care și le-a trasat la începutul președinției Consiliului Uniunii Europene: “revigorarea sinergiei Mării Negre”. Mai pe românește, ar fi trebuit să-i readucem aminte Europei care este importanța strategică a Mării Negre pentru regiunea de Est, în special pentru securitatea aprovizionării cu gaze naturale.

Summitul de la Sibiu o oportunitate ratată?

Înainte de summit-ul de la Sibiu, atenția românilor este îndreptată către singura temă care i-a ținut captivi în ultimii doi ani de guvernare PSD-ALDE, adică justiția. De fapt, cel mai important moment de când România a devenit membru UE este umbrit de modificările aduse legislației penale și de atacul la statul de drept.

În loc să construim în jurul Mării Negre un proiect european pentru regiunea de est, guvernarea PSD-ALDE a țesut pe seama exploatării gazelor offshore o pleiadă de teorii ale conspirației. Nu numai că România nu a venit cu o soluție integrată pentru siguranța aprovizionării cu gaze naturale a regiunii, dar și-a subminat propria securitate energetică.

Vecinii noștri încearcă să se interconecteze la alte piețe și rute pentru a-și micșora dependența de gazele rusești. Actuala guvernare, în schimb, a împiedicat creșterea producției interne, transformând România într-o piață izolată, captivă fluxurilor de gaze rusești și vulnerabilă în situația în care Gazprom nu va mai folosi ruta de tranzit prin Ucraina.

Dar ce ar fi putut România să-i arate Europei, dacă salvarea lui Liviu Dragnea nu ar fi fost

singurul proiect de țară al acestei guvernări?

Summit-ul de la Sibiu are o simbolistică aparte. La 30 de ani de la căderea zidului Berlinului și la 10 ani de la lansarea Parteneriatului Estic, România avea șansa să vină cu o nouă viziune pentru coeziunea Europei de est, care să se fundamenteze în jurul securității energetice. O economie modernă nu poate exista fără un grad sporit de securitate în aprovizionarea cu gaze naturale.

Fiind singurul producător de gaze din Europa Centrală și de Est, ar fi trebuit să milităm pentru dezvoltarea interconexiunilor cu flux bidirecțional cu toate țările vecine și pentru construcția gazoductului BRUA conform planului inițial. Asigurând, în primul rând, pentru piața din România, o ofertă de gaze naturale mai mare decât cererea, nu numai că n-am mai fi depins de o singură sursă de import, dar am fi putut să devenim un culoar important pentru fluxul de gaze naturale dinspre Marea Caspică și pentru cele lichefiate dinspre Grecia spre restul Europei.

Marea Neagră și interconexiunile bidirecționale ar fi garantat nu numai securitatea aprovizionării interne, dar ar fi contribuit și la consolidarea celei din regiune. În plus, am fi avut un adevărat proiect de țară care să fie construit în jurul valorificării superioare a gazului natural în industrie și în extinderea rețelelor de gaze naturale. Fructificarea resurselor energetice este un indicator care radiografiază nivelul de trai și de dezvoltare al unei țări, dar probabil că scopul acestei guvernări a fost să țină acest nivel la un grad cât mai scăzut.

Ultimul lucru pe care aș vrea să-l văd, după Summit-ul de la Sibiu, ar fi acela că mai marii conducători ai acestei țării și ai Europei să acopere cu discursuri frumoase despre România o realitate urâtă. Aceea că, pentru Europa de est, încă nu există o soluție solidă pentru reducerea dependenței de gazul rusesc și nici pentru însănătoșirea statului de drept.

OUG 114 care vine, vine, vine…

Rolul pe care România a început să-l joace la începutul anului, atunci când s-au finalizat negocierile privind Directiva Gazului la nivel european, a fost înăbușit de prevederile OUG114 care ne-au împins pe făgașul unui infringement pe piața gazelor naturale. Mai mult decât atât, la începutul anului, pe vârf de consum, ne-am pus singuri în pericol producția internă, crescând semnificativ importurile, atât de gaze cât și de energie electrică.

Dacă mai punem la socoteală că aportul cărbunelui în mixul de producție a energiei electrice este în declin și că, în ultimii ani, nu am mai construit nicio capacitate nouă de producție, e clar ca lumina zilei că guvernarea PSD-ALDE a reușit să fragilizeze și această zonă.

Dar dezastrul nu se oprește aici. În loc să modernizeze producția de energie termică și pe cea de cărbune, Ministerul Energiei le-a creat un fals avantaj, exceptându-le de la plata taxei pe 2% pe cifra de afaceri, introdusă de OUG114. Practic, Guvernul României a inventat o taxă, pe nepusă masă, și apoi, a inventat excepții de la această taxă inventată, când, de fapt, ea nu trebuia să existe din capul locului.

Putem spune că această guvernare a îngropat și producția de cărbune, deja afectată de costurile poluării, și pe cea de energie termică.

Toate aceste decizii făcute din interese meschine și nu pentru așa-zisa protejare a consumatorilor români nu fac decât să anuleze orice efort de modernizare a sectorului energetic și pun în pericol securitatea aprovizionării interne cu energie. În aceste condiții, îmi e greu să cred că cineva, în viitorul apropiat, va mai paria pe România ca fiind un pilon de securitate energetică în regiunea de est.

Summitul de la Sibiu ne va spune, de fapt, unde se află România în rândul țărilor europene și ce poate ea să devină într-o Europă care își caută ea însăși viitorul.

Distribuie acest articol

28 COMENTARII

  1. Din Titlu lipseste ceva : La Cererea URSS P$D si Ald£ au abandonat singurul proiect de tara al Romaniei – exploatarea gazelor naturale din Marea Neagra, acum Titlul ar Fi Clar

  2. Guvernul Romaniei NU ignora, ci __ascunde__ Uniunii Europene importanța strategică a Mării Negre pentru securitatea aprovizionării cu gaze naturale. Si o ascunde, pentru ca interesul Rusiei este sa o ascunda. Romania este guvernata de agenti ai intereselor Rusiei impotriva UE si NATO.

  3. Proiectele și investitile strategice sunt deja decise, ocolesc zona Mării Negre-Delta Dunării. Conducta de gaz/petrol din Kasachstan trece prin Turcia-Grecia în Italia. Cipru și Israel la fel vor transporta gaz în Italia prin Grecia. Pruducători mari de gaze sunt destul de mulți: Kasachstan, Turkmenistan, Emiratele, Quatar, Aserbaidjan, etc. Africa de Nord livrează peste Marea Mediteraneană. SUA va livra gaze de șisturi/fracking.

    …“…. De fapt, cel mai important moment de când România a devenit membru UE este umbrit de modificările aduse legislației penale și de atacul la statul de drept… „….

    Investitile strategice chineze sunt decise, ocolesc zona Mării Negre la sud (porturile Pireus/Grecia, Trieste/Italia) cu calea ferată de mare viteză Pireus/Grecia prin Serbia la Budapesta/Dunăre. La Nord calea ferată China-Rusia-Polonia-RFG/Duisburg funcționează deja cu un avantaj de 2 săptămâni față de transport maritim.

    Ce inseamnă proiect de țară cu gaze din Marea Neagră? Investițile sunt făcute de firme private. Consumatorii sunt firme și persoane private (mai puțin statul).

    Cred că proiect de țară e în primul rând statul de drept, justiția independentă. Fără acest fundament nici un proiect, nici o dezbatere nu e altceva decât vorbe. Adereare la UE 2007 a însemnat asumarea „principiilor normative” ale UE. Bucureștiul face contrariul, atacă justiția, subminează statul de drept. Candidatul PS Frans Timmermans a declarat acum într-un interviu TV la Euronews: a discutat cu guvernul românesc despre atacurile asupra justiției. Dacă va fi noul Sef de Comisie UE Dragnea&Tăriceanu (fiecare in ograda lui) vor afla avertismentele în mod public (articolul 7) de la Bruexelles. Guy Verhofstadt candidatul liberal la PE a cerut eliminarea ALDE/Tăriceanu din familia liberalilor. Noutăți de la Bruxelles înainte de summitul din Sibiu de la 7 Mai.

    România are de ales 2019/2020: izolaționiștii naționaliști ai lui Dragnea&Tăriceanu sau Unioniști PRO-UE. Niumic nu e bătut în piatră la București și la Bruexelles.

  4. F bun articolul dar am o intrebare: ai spus ca aportul carbunelui in productia energiei electrice este in declin. Nu asa ar trebui sa fie? Avand in vedere strategia UE pe mediu (implementarea Acordului de la Paris) si obiectivul Romaniei de diversificare a surselor de energie?

  5. „…România avea șansa să vină cu o nouă viziune pentru coeziunea Europei de est, care să se fundamenteze în jurul securității energetice.”

    Care coeziune ? Bulgarii au planurile proprii , Sarbii sunt ajutati de rusi, ungurii s-au aranjat cat se poate de bine iar Ucraina nu ests cazul sa fie luata in discutie. Am uitat Moldova, prea marunta si neinsemnata.
    Intreaga Dobroge si sudul Baraganului sunt impanzite cu parcuri eoliene de ultima generatie, ce se intampla cu enegiea electrica produsa sau moristile sunt puse sa taie doar aerul ?
    Sumitul de la Sibiu are alte obiective decat cele legate de problemele energetice de la periferia UE , Romania din proprie impotenta, incompetenta nu-si poate rezolva problema energetica cu toate ca are potentialul sa fie independenta atat de rusi cat si de altii. Exista resurse interne indestulatoare care bine gestionate ne-ar putea transforma intr-un exportator de energie.
    Romania cum poate deveni un partener predictibil si serios pe o tematica atat de sensibila precum energia atata timp cat ministrii de resort sunt schimbati precum sosetele murdare, guvernele se fac si desfac dupa dorinta partidului stat, legile sunt incalcite si nu prezinta nici o baza serioasa pentru relatii de partenriat pe termen lung, cu alte cuvinte , Romania nu este un partener care poate fi luat in serios.
    Sumitul de la Sibiu in care unii si altii isi pun mari sperante se va lasa cu o „benchetuiala” pe cinste cu actori politici care nu vor mai avea functii de raspundere in viitorul aparat politic de la Bruxelles. Probabil se vor rostii discursuri sforaitoare fara finalitate.
    Daca acest sumit ar trebui sa fie intradevar o redirectionare a UE ar fi necesar cel putin punerea pe masa a unei constitutii europene, cine ar avea curajul s-o semneze ?

    • Constituția UE a fost refuzată 2005 la Paris/stânga franceză și în Olanda. Pentru o generație acest proiect e mort. Politic UE e mai scindată azi decât înainte de 2004/2007. Nu există o coeziune UE în multe privințe. Politic UE nu are o voce în lume.

      Rămâne baza UE de la început EWG.1957/UE: drepturile omului ca valabilitate universală: Liberte, Egalite, Fraternite. Primele două sunt valabile în UE. Fraternite- solidaritate scârtie, nu prea funcționează, e frânată „politic”, e vorba și de bani. Criza din 2008 a arătat că sectorul financiar global e prea puternic chiar și pentru UE. Cred că e necesar ca să se regelmenteze cel puțin în interior în UE sectorul financiar, condițiile pentru marile bănci (acționarii sunt primii care plătesc când o bancă e în dificultăți, în nici un caz contribualii-cetățenii-statul. Bankenunion promite așa ceva- dar nu cred că e adevărat, nu funcționează în caz de criză) trebuie clarificate și supuse unor reguli precise.

      Cu sursele de energie rămâne dificil. SUA a devenit exportator de gaz (12 miliarde m3 în UE 2018 cea ce e echivalent cu 12 miloane tone petrol, deci foarte puțin). SUA va exporta petrol. Pe termen mediu gazul va înlocui cărbunele și petrolul în centralele electrice. Pe termen lung energia regeneratoare din vânt și soare- celulele fotovoltaice (randament azi 19 %) vor livra ceva mai mult curent. Centralele atomoelectrice, peste 400 pe glob, livrează doar 10 % din curentul electric. Prețul energiei va frâna consumul.

      Probelme încălzirii globale rămâne controversată. Metanul are efect mult mai mare și mai dăunător, de pest 20 de ori mai puternic, decât CO2 în încălzirea globală (Treibhausefekt). „Kill a cow” e mai „ecologic” decât toate discuțile misionarilor ecologiști. Metanul din vaci e dăunător. Derangează pe cineva din ecologiști cât metan emit 1 miliard de vaci?
      Nivelul oceanelor crește cu 30 cm până cândva. Ce înseamnă?

      • Stimate Kurt , stiu , constitutia europeana a fost refuzata de statele sus numite fapt ce nu inseamna ca tema sa fie abandonata. Fara o constitutie europeana , UE nu va putea functiona in parametri actuali si sper ca alegerile europarlamentare vor deschide ochii decidentilor politici europeni.
        Care poate fi reactia potrivita in fata nationalistilor si antieuropenilor care vor fi reprezentati intr-o masura mare in noul parlament european ? continuarea actualei politici ? cu ea de gat ne vom scufunda.
        Proiectul constutitiei europene trebuie pus in relatie directa cu aparteneta statului respectiv la UE, o semnaza ramane membru, nu semneaza, afara. E simplu insa aceste rationamente clare pe care le asteapta europenii nu se intrevad.
        Suntem prinsi intr-un hatis birocratic si politic cauzat atat de Bruxelles insa mai ales de interesele divergente ale statelor nationale care nu doresc sa renunte la suveranitate. Birocratia de la Bruxelles este obligata sa adapteze dorintelor individuale ale statelor.
        Legislatia europeana aplicata/neaplicata la nivel national incurca mai mult decat duce la claritatea necesara.
        Modul actual de aprobare prin unanimitate de voturi a masurilor la nivel european este o piedica majora in dezvoltarea UE, fapt folosit mai als de state din est pt blocarea decizilor.
        Cum se poate pune in aplicare articolul 7 privind retragerea dreptului de vot a unui stat care nu respecta tratatele europene ? nu se va intampla , guvernele respective vor actiona in continuare dupa bunul plac si impotriva UE.
        Este nevoie de o reforma din temelii a proiectului UE si sper ca votul din mai ii va „speria” serios pe cei care doresc continuarea proiectului si ii va obliga la o politica mai decisa.

        • Donald Tusc, actualul Președinte UE.28 a declarat ieri la Warșovia în fața publicului „național polonez”: avertizez!!! față de pericolul hegemonismului francez și german în UE. Warșovia&UE are azi un „naționalist suveranist polonez” mai mult, actualul Președinte UE. E realitatea europeană în Mai 2019.
          Paris are pretenția de prima vioară de când există EWG.1957/UE. RFG a aceptat întotdeauna această condiție, RFG nu poate avea niciodată un „rol conducător” în UE, nu numai din cauza vecinilor &Warșovia. E. Macron are pretenția ca Franța să fie leaderul necontestat al UE. Din declarația de la Sorbonnna 2017 nu a realizat până azi mai nimic. Proiectul francez de „refondare” UE nu mai are azi susținători.
          Olanda e capul „Grupului Hanseatic” care nu va sprijini tradiția din sud-estul UE cu o monedă moale, davalorizare permanentă și datorii publice de stat în permanentă creștere (Italia 131 %BIP, Franța 93% , Spania 93% BIP, Grecia 176 % BIP, etc).

          La Budapesta Salvini/Italia s-a aliat cu Victor Orban care a făcut un apel spre familia politică PP să se asocieze cu Salvini/Lega! Ungaria/Fidesz va părăsi PP?
          Doamna Marine Le Pen/Rassamblement National a declarat ieri la Sofia/Bulgaria: fracțiunea naționaliștilor suveraniști de dreapta va face presiuni masive în noul Parlament European PE.
          Ciorba nu se mănâncă atât de caldă cum e gătită.

          După alegerile PE din 26 Mai e prevăzută deja o întrunire la nivel înalt în consiliul ministerial al șefilor de state UE.27. Unanimitate de voturi nu mai duce nicăieri. De acord.
          „Hegemonismul” francez (german) în UE.27 nu e acceptabil, de acord cu Donald Tusk/Warsovia.
          Unanimitate de voturi demonstrează fiecăruia care e de bună credință că nu există „hegemonism francez (german)” în UE când Malta are același vot ca Franța, Cipru același vot ca RFG, Polonia același vot ca Spania, etc.

          Ramâne înterbarea care UE vrem.
          De acord. Trebuie regândită structura UE.27. Cred că „principiile normative” care sunt de la început EWG.1957/UE baza Uniunii SUI GENERIS vor fi și în viitor baza partenerilor UE.27. Problema scindării vine din estul continentului. La Bratislava 2016 „naționaliștii suveraniști” din est au refuzat oficial proiectul inițial EWG.1957/UE, inclusiv o „integrare mai rapidă si puternică” după conceptul de la Paris (F. Hollande 2016: UE cu două viteze).

          La summitul din 28 Mai la Bruxelles scindarea UE.27 va fi documentată de la început. Estul continentului& Italia se vor distanța de „refondarea” franceză cu integrare mai rapidă și mai puternică.
          E. Macron nu se poate întoarce de la Bruxelles la Paris cu mâna goală: gilets jaunes. RFG&A.Merkel va „plăti” din nou pentru ca UE să funcționeze. Cred că se va accepta un „budget ZE.19” micuț (să zicem de 40 miliarde Euro pe an separat în ZE, separat de budgetul de 1% BIP al UE.27, pentru inovații, AI, ajutor de șomaj în sud-estul ZE, pentru recalificare, etc) după cearta obișnuită când e vorba de bani mărunți.

          China investește pentru 38 de participanți în proiectul „strada de mătase” în jur de 40 miliarde Dolari pe an. In China au fost prezenți reprezentanți din statele de est ale UE. Vom vedea ce înseamnă „solidaritatea” autocraților, iliberalilor, a celor anti- UE.27.

          România nu e în ZE&Schengen.
          Unde se va asocia Bucureștiul 2019/2020 în noua constelație?

          • Cancelarul austriac Sebastian Kurz a cerut imperativ reforma din temelii a UE si pe bune dreptate, unele din cele spuse de mine fiind similare celor exprimate e dansul.
            UE nu mai poate functiona dupa actualele tratate care sunt depasite din toate punctele de vedere, politic ,economic si militar.
            Sper ca la Sibiu peste cateva zile domnul Kurz sa articuluze clar si fara achivoc punctul sau de vedere referitor la viitorul UE.
            Nu se poate tine cont intr-o masura atat de mare de nevoile individuale ale tarilor, este vorba de Europa.
            Trebuie pusa clar pe masa intrebarea cine mai doreste si cine nu mai doreste sa faca parte din UE cu toate consecintele inclusiv returnarea banilor din fondurile comunitare a celor care nu mai doresc sa participe la a noua UE . Stiu ca sunt pozitii drastice pe care le exprim insa este preferabil un „cut” si un inceput nou.

            • Cancelarul Kurz a cerut lucruri simple: un singur loc la Bruessel pentru PE, fără sediul doi la Straßburg. Nu e mare treabă. Austria e mai aproape de Olanda și „Grupul Hanseatic” când e vorba de interese și mai de parte de modelul „centralist” francez. Singurul model pentru UE rămâne cel de la fondare EWG.1957/UE: Liberte egalite fraternite, „principiile normative”, drepturile omului pentru fiecare cetățean și regulile&Instituțile de functionare ale Uniunii. Liberte egalite pare că funcționeaza mai simplu decât fraternite- solidarite (budget comunitar pentru șomaj pentru toate statele partenere într-un singur budget e un început, ar fi un succes la Sibiu 2019, etc).
              O decisie actuală la Londra care se poate realiza prin colaborarea Labour cu Conservatori e păstrarea UK un timp în Uniunea Vamală UE. Ar fi un succes la Sibiu dacă se confirmă din partea celor 27 de parteneri această dorință britanică la 7 Mai.
              Alte cerințe din declarația de la Sorbonna a lui E. Macron 2017 nu văd cum se pot realiza curând. Summitul de la Sibiu 2019 documentează doar scindarea politică în UE, între est și vest, între nord și sud, etc.
              Cred că baza UE rămân principiile revoluției franceze: Liberte egalite fraternite, modelul de stat secular laic& Republica Franceză, dar fără modelul de „economie politică centralizată franceză”. Orașele italiene (Siena e împărțită un sectoare, cartiere care concurează la Palio din evul mediu, dar înspre exterior sunt unite) sunt un model pentru UE. Concurența ca motorul economiei și al progresului, unitate după multe secole de conflicte locale și regionale. Fără concurență Europa occidentală nu ar fi cea ce este.
              Fără Uniunea Europeană nici un stat „național” de pe continent nu mai are azi o pondere care are importanță pe glob. UE este bazată pe „principii normative”, pe principiile revoluției franceze liberte egalite fraternite, pe drepturile omului. UE are Instituții care funcționează. Cum merge mai departe?
              Sper ca cultura să devina un liant puternic în UE. Nu există matematică „națională”, fizică „națională”, etc. Cunostințele omenirii s-au creat și s-au dezvoltat peste limitele regionale, naționale, ale limbilor, etc. Avem o probelemă dificilă cu „opinia publică europeană”. Lipsește cu desăvârșire. Euronews TV e un început, arte TV francez-german e un început, 3sat TV e un început. Nu avem o limbă comunitară. Franceza poate fi limbă administrativă la Bruxelles dar nu are importanță pentru tineri. Limba engleză este și va fi limba tinerilor în era digitală. Generatia smartfone, Google, Facebook folosește engleza.

              Cum ajungem la o opinie (politică, culturală) europeană?
              In cultură văd o cale spre viitorul Uniunii (limbile rămân regionale fără nici o problemă).
              Simfonia 9 a lui Ludwig van Beethoven …… …..
              Simbolurile UE ……

  6. Nu se poate nega indolemta PSD in chestiunile europene si nu numai. Totusi merita facute niste remarci:

    1. Cam toate acese marete summit-uri europene sunt la fel de irelevante ca marile congrese ale partidelor comuniste de odinioara. O sama de tovarasi vorbesc nimic un timp foarte indelungat, iar unii din ei chair foarte iscusit. Rezultatele pracitce sunt consistente: 0 (zero). Deciziile care conteaza se iau tot in spatele usilor inchise, ca-n raposatele partide comuniste, prin Politbiuro-uri sau prin rarunchii masinariei birocratice. Chiar daca PSD-imea s-ar fi pregatit pentru marea chermeza de la Sibiu, n-ar fi fost nicio diferenta. Puteau la fel de bine sa se pregateasca sa vorbeasca cu aceleasi rezultate despre colonizarea galaxiei.

    2. Dupa cate stiu eu Romania este dependenta de importurile de gaze naturale si departe de a fi capabila (chiar si cu rezevele cunoscute din Marea Neagra) de a ajunge un exportator net de gaze.

    Nu inteleg atunci de unde graba asta debila de a imparti putinul de acolo cu amicii URSS din Bulgaria, Serbia si Ungaria, care fiecare in parte primesc de la to’asu’ Putin gaze mai ieftine ca cele ce la importa Romania. Adica hai sa ne epuizam resursele naturale si asa neaindestulatoare ca sa le economisim bunilor amici maghiar sau bulgari ceva maruntis. Genial! Incepi sa te gandesti oare ce naiba trage pe nas cineva care sustine astfel de aberatii.

    In mod normal Romania ar trebui sa interzica exporturile de hidrocarburi si carbune, neavand rezerve suficiente din niciunele. Asa cum au facut SUA timp de peste 40 de ani pana in 2015, pana ce a devenit limpede cat de enorme sunt rezervele de hidrocarburi de sist.

    Inteleg dorinta acuta de a sanctiona PSD pentru tampeniile care le face. Problema e ca atunci cand din indolenta sau nestiinta mai fac si ei cate o fapta buna, nu trebuie sa li se dea la gioale pentru aia. Salva Domnului fac suficiente prostii pe bune care pot si merita taxate.

  7. Cam pe o tangenta, dar cum sunt un simpatizant USR nu am des ocazia sa fac, de la mii de km distanta, o observatie liderilor acestui partid.
    Acum cateva zile, de Paste, un deputat USR punea pe site-ul sau Facebook mesajul urmator
    „Învierea este şi despre tentativa unui grup criminal organizat de a promova un fake-news. Mituind martorii şi promovând un mesaj fals. Se întâmplă asta şi în zilele de astăzi. La tv sau pe stradă, sau în Parlament. Fenomenul e vechi de când lumea. Iată că întâmplarea de la Ierusalim de acum 2000 de ani a schimbat lumea şi oamenii, iar tentativa de fake-news a rămas doar o încercare nereuşită de cosmetizare a adevărului”.

    Indiferent de ce convingeri religioase are, un om politic nu poate face astfel de afirmatii. Cine i-a preselectat pe acesti oameni care se impusca zilnic in picior si mai scufunda si partidul?
    Citesc CV-ul acestui deputat si ma intreb daca USR n-a putut gasi un roman cu o educatie mai riguroasa, inginerie, matematica sau economica si nu arte. In lumea in care traiesc eu numai cei mai slabi elevi fac studii de arte.
    Nu e vorba numai de studii, e vorba de maturitate. Oamenii trebuie mai intai sa se maturizeze si apoi sa intre in politica, ceea ce nu este cazul acestui tanar.

    Am mai facut pe Contributors.ro obserevatii critice unor alti lideri USR si nici unul n-a avut curajul sau decenta de a raspune macar cu: nu aveti dreptate, suntem un partid progresist si vrem sa stam in opozitie inca 30 ani. Trist.

  8. Cred ca dezvoltarea pietei energetice si in particular cea a pietei de gaze naturale ar fi o strategie foarte buna tocmai fiindca preturile de import din Rusia sunt printre cele mai mari pentru noi si mai ales ca toate proiectele mari de interconectare ne cam ocolesc, deci sunt sanse mari ca pe viitor sa devenim din ce in ce mai vulnerabili din acest punct de vedere.

    Asa cum scria dl Cranganu intr-un articol recent, in urmatorii 30 de ani petrolul si gazele naturale vor continua sa reprezinte jumatate din nevoile energetice ale omenirii. Chiar daca resursele din Marea Neagra nu sunt colosale, atat timp cat mediul privat se arata interesat de exploatarea lor, nu vad de ce Guvernul/Parlamentul nu ar facilita investitiile printr-un cadru legislativ favorabil si chiar prin investitii in infrastructura (conducte, linii de inalta tensiune etc).

    • -„nu vad de ce Guvernul/Parlamentul nu ar facilita investitiile printr-un cadru legislativ favorabil”
      Pen`ca neglijezi comisionul :D

      • Care parlament ? cel romanesc ? de 30 de ani legile produse sunt inadecvate sa nu spun prost intocmite, , de cele bune care au aparut au avut grija sa le compromita.
        Parlamentul romanesc legifereaza in interes de partid si nicidecum in interesul cetatenilor cu toate ca este ales de acestia.
        Nu-ti pune sperante prea mari in parlamentul romanesc.

  9. PSD-ALDE vor ca Romania sa fie dependenta de gazul de la rusi. Asa au facut si cu gazele de sist din Moldova. Gaze de sist care erau absolut OK.

  10. Robert spune:
    03/05/2019 la 10:00
    PSD-ALDE vor ca Romania sa fie dependenta de gazul de la rusi. Asa au facut si cu gazele de sist din Moldova. Gaze de sist care erau absolut OK.

    Dar germanii ca si-au inchis centralele nucleare si e dependenta de rusi?!

  11. Stimata doamna,
    personal am unele rezerve fata de clamata , pretinsa , oportunitate ….. pe care o consider cam ..inoportuna. De ce inoportuna ?

    Cantitatea de gaze, enorma la o prima vedere,este totusi mai putin decat modica. Adica cantitate totala de gaze despre care se face vorbire acopera doar consumul national de gaze ptr DOAR 10 ani, hai 14 (în 2012 consumul era de 14,2 miliarde metri cubi pe an). Si asta in conditiile in care in Romania nu (mai) avem o industrie chimica care sa prelucreze gazele si numai 30% din locuinte sunt conectate la reteau de gaze (80% Ungaria)…

    Deci in mod logic nu avem cum sa contestam rolul dominant al Gazprom în Europa Centrala şi de Est … si nici sa asiguram siguranța aprovizionării cu gaze naturale a regiunii.
    Sa nu mai zic ca exact in aceiasi regiune se afla si Ucraina.. care are nevoie de gaze, insa nu prea are bani si are si 2 rele naravuri : plati intarziate cu mult si … furtul din conducta!! Adica noi i-am asigira securitatea pe banii nostri , Eu nu am chiar atat de multi bani ….

    Atunci ce chichirez galceava ?
    Simplu – avantajele OMV si dorinta Ungariei de deveni “hub” oe baza gazelordin Marea Neagra. Asta imi aduce aminte de colectivizarea din anii 50 “ce e al tau e si al meu insa ce este al meu este numai al meu!!”.
    Sa nu mai zic ca atunci cand este vorba despre resurse politichia UE imi aminteste de reteta salamului de Sibiu produs de SOVROM “un cal si un pui” iar UE (zona Ia Centrala) ca si URSS se angajeaza sa dea puiul… calul find sarcina noastra! Adica pe sleau UE considera resursele ca fiind comune …. insa beneficiile exploatarii lor nu poate fi decat in favoarea nucleului dur.

    In toata afacerea asta noi ar urma sa dam resursa la un pret subafrican spre beneficiul unor firme ,state si popoare straine .. De aici si explicatia ptr care OUG114 care ne-a impins pe făgașul unui infringement pe piața gazelor naturale …..
    Daca va par prea cinic …ei bine Romania adevenit campioana a energiei verzi pe banii populatiei romanesti spre beneficiul CEZ si al cehilor ….

    Cat despre faptul ca “aportul cărbunelui în mixul de producție a energiei electrice este în declin și că, în ultimii ani, nu am mai construit nicio capacitate nouă de producție” se poate explica prin angajamentul luat ca alături de statele membre ale UE, în baza Acordului de la Paris semnat în 2015, să eliminăm din economie producția de cărbune, pentru diminuarea efectelor poluării. Adica daca dezvoltam zona carbonifera cerem singuriun infrigiment.

    Sioricumconsidercapana acum am adus jertfe destule in favoarea prppasirii capitalismului la altii: Grecia (Romtelecom) , Cehia (CEz si moristile de vant care toaca subventii!!) , Austria (PMV a devenit „Ceva” dupa cei-am dat Petrom. PLus padurile). Sa nu maizicdecedarea retelelor de distributie a energiei electrice si a gazelor.

    Buon.
    Puteti sa ma acuzati de “nationalism” -accept! Sunt nationalist si punctum! – insa mie mi se pare cam bizar ca eu, sarantoc din tara saraca, sa fiu “solidar” cu cei mai bogati care bogati practica in continuare un “sacru egoism” ….

  12. Ma scuzati cum adica “ar fi trebuit să-i readucem aminte Europei care este importanța strategică a Mării Negre pentru regiunea de Est, în special pentru securitatea aprovizionării cu gaze naturale Este Europa amnezica?Sufera de Alzheimer ?!!
    Sau “ Guvernul Romaniei NU ignora, ci __ascunde__ Uniunii Europene importanța strategică a Mării Negre pentru securitatea aprovizionării cu gaze naturale. ” Ce ar fi de “ascuns”?

    Oricare dintre plontonerii majuri cu care am avut ..neplacerea de a-i cunoste in timpul serviciului militiltar (1973-74) [adica aia mai tampiti] dupa “cercetarea” timp de max 3 ore a 2 manuale de geografie economica ar fi putut “conferentia” minim 15 minute despre importamta strategica a Mării Negre în ce priveste securitatea aprovizionării cu gaze naturale! (Si aveau o calitate -nu uitau!!! Din pacate!)

    Acum dvpastra doriti sa ma asigurati ca eurocratii sunt sub nivelul intelectual al tablagiilor din anii 70?
    Atunci cum a zis Nulanda !!!

  13. Corectie „Oricare dintre plontonerii majuri (cu) PE care am avut ..neplacerea de a-i cunoAste”
    Eu am inceput sa ma ramolesc …

  14. Deocamdata Germania nu a inchis nimic in schimb a instalat eoliene care reprezinta aproape 20% iar din centralele pe carbune nu se vede fir de fum.

    • @Andrei – din 2011 încoace, Germania a închis 8 reactoare nucleare din cele 17 care mai funcționau. Scrii singur lista completă cu cele 8 închise sau ai o misiune pe-aici?

  15. „Gazul românesc din Marea Neagră este însă mai atractiv pentru Budapesta, care cere Washington-ului să facă presiuni aupra României pentru a schimba legislaţia, astfel încât să faciliteze deschiderea exploatărilor pe platforma maritimă. Administraţia americană cerea Budapestei să finalizeze construcţia conductei de gaze româno-maghiare prin care să fie aduse în Ungaria gazele extrase în Marea Neagră. Cu ocazia vizitei secretarului american al energiei, Rick Perry, la Budapesta în Noiembrie 2018, guvernul maghiar îşi exprima speranţa ca în anii următori să fie livrate Ungariei gazele româneşti din Marea Neagră. În timpul vizitei la Washington de la începutul lunii Februarie a.c., ministrul de externe maghiar s-a întâlnit şi cu directorul executiv al ExxonMobil. Natura discuţiilor nu este publică, dar o putem bănui, firma americană fiind principalul investitor în exploatarea gazelor de pe platforma românească a Mării Negre. În urmă cu câteva zile, imediat după anunţul oficial al invitării lui Viktor Orbán la Casa Albă, ministrul maghiar de Externe comenta despre discuţiile cu americanii pe marginea diversificării surselor de aprovizionare cu gaz: „We always tell them, and of course they encourage us to diversify, they encourage us to cooperate with them as well, which is fine, we’d be happy. But I mean, if their company Exxon Mobil doesn’t exploit the gas, then what can we do?“. Evident că ministrul maghiar se referă la gazele româneşti din Marea Neagră a căror exploatare a fost concesionată firmei americane. Nu degeaba primul punct de pe agenda anunţată de purtătorul de cuvânt al premierului Ungariei este securitatea energetică. Aceste două declaraţii publice ale înalţilor oficiali maghiari arată clar că la Washington în 13 Mai 2019 exploatarea gazelor româneşti din Marea Neagră şi livrarea lor către Ungaria vor fi pe agenda discuţiilor bilaterale maghiaro-americane.”
    Sursa si
    Citeste mai mult: adev.ro/pr2zgw

    Degeaba nu publicati comentariile celor care nu sunt de acord „cu vanzatorii de tara”.
    Reactia romanilor se va vedea exprimata in mod clar in data de 26 mai.

  16. Dupa ce-am cetit cu mare luare aminte voroavele catorva intelighenti de p-acilisha, am ajuns la urmatoarele concluzii:
    1. Ai mai mari vanzatori/tradatori de tara de prin partea asta de lume sunt rusii, care vand gaze naturale la greu, si asta nu de ieri de-alaltaieri. Si, daca te mai gandesti si CUI le vand, dusmanului de clasa, oranduirilor burghezo-mosieresti din vest, se sparie gandul cat de jeguri pot fi ivanii aia. In acest context, palpita in mine corazonul de mandrie patriotica pentru ca am cinstea de-a fi contemporan si umil supus al unor mari oameni de stat precum Dragnea, Valcov, Iancu, Dancila, Teodorovici si alti astfel de semizei, care au reusit, iata, sa tina gazul romanesc in subsolul nationale… asta cel putin pana o sa-l extraga altii, eventual chiar ivan, prin niscaiva sonde orizontale sapate din afara apelor teritoriale, ca noi oricum n-o sa fim in stare vreodata sa-l extragem noi insine.
    2. Dreptu-i ca acest inaltator sentiment de mandrie patriotica e umbrit din cand in cand (adica pe langa inesteticele chioraieli de matze din cauza foamei, vreau sa spui) de ganduri eretice, cum ar fi:
    2.1. Daca vanzarea de gaze naturale bastinase e tradare de tara, vanzarea aurului din Apuseni ce e?!?
    2.2 Dar vanzarea pe gratis a unei insule si-a unul lac romanesc catre o firma privata cu actionari necunoscuti, aia ce e?!?
    2.3. Dar vanzarea graului, sau a padurilor, sau a terenurilor agricole – chiar azi citeam cum se lauda niste unii din Emirate cum o sa exporte EI in Europa cereale produse in fermele LOR, aflate, cu totul si cu totul intamplator, in Romania – toate alea ce sunt?!?
    2.4. Dar exportul de ielectroni romanesti, de-ai nostri, neaosi, n-o fi si el tot tradare de tara?
    2.5. Dar vanzarea a milioane de compatrioti, obligati sa plece in sclavie in Occident (ca doar toata lumea stie ca aia-s sclavi pe-acolo, s-a spus in repetate randuri si foarte clar la Antene), in ciuda eforturilor acestui cavaler fara teama si fara… ma rog, fara teama, ma refer la Orlando si la eforturile lui de-a-i tine legati de glie – aia nu e tradare de tara?!?
    3. Si iac-asa, trecand din gand eretic in alt gand eretic, am ajuns la concluzia ca orice export iashte care va sa zica vanzare de tara, iar exportatorii – mai ales multinationalele sorosiste – neshte cremenali care ar trebui dati afara mintenas. Sau macar taxati cu o taxa pe profit de 500%, cum inteleg ca a vrut sa faca perechea de eroi Valcov-Teodorovici la lumina si la teelfon, da’ s-a opus statul paralel…
    4. In oglinda, cel mai bine e sa stam pe marginea santului si sa spargem seminte injurand opozitia ca nu lasa guvernul sa lucreze si nu vine cu solutii (?) si sa importam tot ce-avem nevoie. De-abia cand intelegi treaba asta realizezi ce act de mare patriotism fac haiducii nostri, Dragnea si ceata lui, cumparand gaze de la rusi – efectiv le submineaza alora economia, ii sapa pe dinauntru, ii nenorocesc… la fel cum fac si cu turcii de la care cumparam legume si fructe in nestire, cu egiptenii pe care-i ruinam cumparandu-le cartofii, cu nemtii si harburile lor second hand de mana a doua si cu multi altii.
    5. Iar pentru agentii astia de la usere, care vrea sa ne sperie ca o sa fie rau, eu atat am de zis – domnu’ Dragnea si pesedeul e de-ai nostri si n-o sa ne lase la greu, o sa ne deie si noua ceva…
    Gata, ma duc la vot, ramaneti sanatosi.

LĂSAȚI UN MESAJ

Vă rugăm să introduceți comentariul dvs.!
Introduceți aici numele dvs.

Autor

Cristina Prună
Cristina Prună
Cristina Prună este deputat USR de București. Este membru în Comisia de Industrii și Servicii și în Comisia pentru afaceri europene din Camera Deputaților.

Sprijiniți proiectul Contributors.ro

Pagini

Carti noi

 

Cu acest volum, Mirel Bănică revine la mai vechile sale preocupări și teme de cercetare legate de relația dintre religie și modernitate, de înțelegerea și descrierea modului în care societatea românească se raportează la religie, în special la ortodoxie. Ideea sa călăuzitoare este că prin monahismul românesc de după 1990 putem înțelege mai bine fenomenul religios contemporan, în măsura în care monahismul constituie o ilustrare exemplară a tensiunii dintre creștinism și lumea actuală, precum și a permanentei reconfigurări a raportului de putere dintre ele.
Poarta de acces aleasă pentru a pătrunde în lumea mănăstirilor o reprezintă ceea ce denumim generic „economia monastică”. Autorul vizitează astfel cu precădere mănăstirile românești care s-au remarcat prin produsele lor medicinale, alimentare, cosmetice, textile... Cumpara cartea de aici

Carti noi

În ciuda repetatelor avertismente venite de la Casa Albă, invazia Ucrainei de către Rusia a șocat întreaga comunitate internațională. De ce a declanșat Putin războiul – și de ce s-a derulat acesta în modalități neimaginabile până acum? Ucrainenii au reușit să țină piept unei forte militare superioare, Occidentul s-a unit, în vreme ce Rusia a devenit tot mai izolată în lume.
Cartea de față relatează istoria exhaustivă a acestui conflict – originile, evoluția și consecințele deja evidente – sau posibile în viitor – ale acestuia. Cumpara volumul de aici

 

Carti

După ce cucerește cea de-a Doua Romă, inima Imperiului Bizantin, în 1453, Mahomed II își adaugă titlul de cezar: otomanii se consideră de-acum descendenții Romei. În imperiul lor, toleranța religioasă era o realitate cu mult înainte ca Occidentul să fi învățat această lecție. Amanunte aici

 
„Chiar dacă războiul va mai dura, soarta lui este decisă. E greu de imaginat vreun scenariu plauzibil în care Rusia iese învingătoare. Sunt tot mai multe semne că sfârşitul regimului Putin se apropie. Am putea asista însă la un proces îndelungat, cu convulsii majore, care să modifice radical evoluţiile istorice în spaţiul eurasiatic. În centrul acestor evoluţii, rămâne Rusia, o ţară uriaşă, cu un regim hibrid, între autoritarism electoral şi dictatură autentică. În ultimele luni, în Rusia a avut loc o pierdere uriaşă de capital uman. 
Cumpara cartea

 

 

Esential HotNews

contributors.ro

Contributors.ro este intr-o permanenta cautare de autori care pot da valoare adaugata dezbaterii publice. Semnaturile noi sunt binevenite cata vreme respecta regulile de baza ale site-ului. Incurajam dezbaterea relaxata, bazata pe forta argumentelor.
Contact: editor[at]contributors.ro