Introducere
In 12/05/2013 in Bulgaria au avut loc alegeri legislative anticipate. Cu ocazia acestui vot, bulgarii din diaspora au avut foarte mari dificultati pentru a vota.
O situatie foarte asemanatoare, desi la alta scara (data de marimea diasporei bulgare in principal) cu votul in diaspora romana pentru cele 2 tururi ale alegerilor prezidentiale di 02/11/2014 si 16/11/2014.
Pe 12/05/2013, in diaspora, bulgarii au stat la cozi imense, iar in orasele mari doar o mica parte dintre ei a putut vota.
Datorita mobilizarii asociatiilor de bulgari din diaspora ( in special din Franta) si sprijinului unor parlamentar i bulgari, Parlamentul Bulgar a adoptat noua lege electorala care este in vigoare din 05/03/2014 si care introduce modificari majore a modului de organizare a votului din diapora.
In mai putin de 10 luni de la cozile de la vot din 12/05/2013, s-au luat masurile necesare pentru ca astfel de situatii rusinoase pentru o tara europeana sa nu se mai repete.
Textul de lege
Textul de lege se intinde pe aproape 200 de pagini si contine in jur de 500 de articole.
Cu ajutorul domnului Stefan Manov, textul de mai jos sintetizeaza principalele modificari aduse codului electoral pentru votul bulgarilor din strainatate :
– O sectie de vot in care s’au organizat alegeri in ultimii 5 ani si la care au participat minim 100 de votanti se deschide automat pentru urmatoarele alegeri (art 14-3)
– In plus de sectiile de mai sus, se deschid sectii noi de vot in orice loc pentru care se primesc un numar minim de « Declaratii de intentie de vot » si anume :
§ 20 de declaratii pentru locurile in care exista o Ambasada sau un Consulat (art 14-1)
§ 40 de declaratii pentru alte locuri (art 14-2)
– Se poate deschide o sectie de vot chiar fara a avea nr minim de declaratii de intentie, in cazul in care ambasadorul sau consulul o cere (art 14-4)
– Nu exista liste electorale permanente pentru bulgarii din strainatate. Declaratia de intentie de vot nu resprezinta o conditie pentru a putea vota. Ea serveste doar la constituirea birourilor de vot. Electorii care nu au trimis o « declaratie de intentie de vot » pot vota ( art 31, 32, 33).
– Numarul de sectii de votare est proportional cu cifra de 500 de votanti potentiali in functie de numaruld e votanti de la precendentele alegeri sau de nr de declaratii de intentie de vot (art 15). Astfel pentru 10 000 de votanti potentiali se deschid 20 de sectii.
– Cuvantul « loc » a inlocuit cuvantul « oras » care aparea in vechea lege electorala bulgara. Astfel se pot organiza sectii la fel de usor intr’un cartier, un sat, un oras mic sau intr’o metropola. O prevedere foarte importanta care asigura proximitatea geografica a sectiilor de votare fata de votanti.
– Asociatiile de bulgari din diaspora pot participa la organizarea scrutinului. Ele pot propune adrese de sectii de votare, pot propune membri ai comisiei electorale, pot ajuta ambasadele in relatiile cu autoritatile locale. Astfel se instituie un « echilibru de putere » intre diapora si ambasade care prin lege nu pot ignora cererile bulgarilor de a se organiza birouri de vot. (art 13-3, 22-2, 103, 104)
Rezultate
Legea este in vigoare si da rezultate.
Exemple
1) Londra :
- Vot 2013 : 2 sectii de votare si 3800 de votanti, cozi imense
- Vot 2014 : 11 sectii de votare obtinute astfel : 7 sectii proprotionale cu 500 numarului de votanti din 2013 (3800/500), plus 4 sectii deschise in diferite cartiere din Londra in urma primirii de « declaratii de intentie de vot »
2) In ansamblul diasporei bulgare
- Vot 2013 : 227 sectii votare si 115 000 voturi
- Vot 2014 : 428 sectii de votare si 145 000 voturi
Concluzii
Se pot trage foarte multe invataminte din exemplul bulgar. Precizez cateva
– Raportat la numarul bulgarilor din strainatate, In 2013, inainte de aceasta lege, diaspora bulgara avea la dispozitie déjà mult mai multe sectii de votare decat diapora romana in noiembrie 2014. Dupa noua lege, nu se mai pot face comparatii
– Spiritul legii actuale este ca orice bulgar sa poata sa voteze usor si cat mai aproape de locul unde traieste (minim 20 de votanti declarati !!) indiferent de costuri.
– Legea implica diaspora bulgara in organizare, si nu o tine departe de decizii prin autoritati : ambasade, consulate, Ministerul Afacerilor Externe, BEC,etc
– Din textul legii transpira dorinta ca orice bulgar sa poata vota indiferent de costuri. Principiul conteaza si nu « productivitatea » cu orice pret. Nimic nu e mai important intr’un scrutin electoral si intr-o democratie decat legitimitatea celor alesi. Astfel, chiar daca numarul voturilor exprimate suplimentar in 2014 fata de 2013 a fost relativ mic (+30 000) fata de numarul sectiilor de votare in plus (aproape dublu), legea nu e contestata si e considerata un succes.
Anexe :
– Textul legii electorale bulgare in vigoare din 05 /03/2014 in engleza